GEZONDHEID EN MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
De komende periode benaderen we gezondheid en zorg vanuit een positieve gedachte. We zetten in op voorkomen van zorg en hebben extra aandacht voor onze ouderen. Waar er zorg nodig is, zetten we in op maatwerk.
Voor de komende periode zien we op dit gebied vier belangrijke uitgangspunten:
• Preventie
Het stimuleren van en het verleiden tot een gezonde levensstijl.
• Ondersteuning
Hulp voor mensen die dit het hardst nodig hebben.
• Professionele zorg
Uitgaan van de kwaliteiten van onze inwoners en maatwerk leveren waar professionele zorg nodig is.
• Zorgvoorzieningen
Beschikken over voldoende en de juiste zorgvoorzieningen.
In de uitwerking van deze uitgangspunten zoeken we nadrukkelijk de samenwerking op met de gemeenteraad.
Daarnaast zijn er een paar zaken die we de komende tijd extra aandacht gaan geven. Deze lichten we verderop toe.
UITGANGSPUNTEN
Preventie: het stimuleren van en het verleiden tot een gezonde levensstijl
Het voorkomen van zorg krijgt steeds meer voet aan de grond. Dat is niet alleen nodig omdat de zorgkosten ieder jaar flink toenemen, maar ook omdat tal van onderzoeken uitwijzen dat gezonde inwoners gelukkiger zijn, beter presteren op school of op het werk en voelen dat ze meedoen met de maatschappij. Er is de afgelopen jaren op verschillende fronten, zowel landelijk als lokaal geëxperimenteerd met het voeren van preventief gezondheidsbeleid. De komende periode gaan we deze ervaringen vertalen naar een regulier aanbod en kijken we waar we dit kunnen verbreden of intensiveren.
We focussen daarbij op het verleiden tot een gezond leven en faciliteren dat. We gaan niet betuttelen maar dagen mensen wel uit.
Om dit handen en voeten te geven, werken we dit plan verder uit in een gezondheidsvisie. Met aandacht voor verandering van levensstijl, een gezonde en duurzame leef- en voedselomgeving en bewegen en sporten. We gaan op het gebied van preventie het gesprek aan met scholen, sportclubs en het verenigingsleven. Daarom investeren we structureel € 0,2 miljoen extra in vroegsignalering en het bevorderen van een gezond leven.
Een belangrijk onderdeel van deze gezondheidsvisie is het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij jong en oud. We kijken naar de mogelijkheden van een programma rondom een gezonde levensstijl. We zoeken hiervoor aansluiting bij landelijke programma’s en kenniscentra als het JOGG (jongeren op gezond gewicht) en het voedingscentrum. Ook in ons lokaal aanbod gaan we een gezonde en duurzame voedselomgeving stimuleren. We verbieden de ‘vette hap’ niet, maar gaan wel kijken naar meer alternatieven. We willen een gezond leven makkelijker en aantrekkelijker maken.
Ondersteuning: hulp voor mensen die dit het hardst nodig hebben
Als gemeente hebben we de afgelopen jaren steeds meer grip gekregen op onze maatschappelijke ondersteuning. Dat komt hoofdzakelijk door onze integrale aanpak en het werken met een centraal punt waar we vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Dit werkt, want vaak is er bij mensen achter de voordeur meer aan de hand waardoor er zorg nodig is. Denk bijvoorbeeld aan armoede of schulden, huiselijk geweld of een verslaving. De komende jaren gaan we door met het bewegen naar de voorkant. We gaan efficiënter werken door meer in te zetten op de vraag achter de zorgvraag.
We zien dat de toenemende vraag en het beperkte aanbod aan personeel zorgen voor extra druk op ons zorgsysteem. Daarnaast zijn ook de tarieven over de hele breedte gestegen. Mede door de inflatie zal dit voorlopig nog niet veranderen. We willen dat onze dienstverlening kan blijven functioneren, zoals onze inwoners dat van ons gewend zijn. Tegelijkertijd willen we de markt blijven uitdagen om met verrassende, efficiënte en slimme zorgoplossingen te komen. We stellen hiervoor in de eerste drie jaar € 4 miljoen en in 2026 € 3,5 miljoen extra beschikbaar. Dit geeft ons meer ruimte om onze dienstverlening en bijbehorende uitgaven op orde te houden en tegelijkertijd de autonome groei op te vangen. Maar dit betekent niet dat we geen keuzes moeten maken. Dit doen we integraal, door middel van samenwerkingen over de ketens heen. We willen namelijk geen ‘budgettendiscussie’, maar we willen onze inwoners zo goed mogelijk helpen met passende ondersteuning die ook echt nodig is.
Huishoudelijke hulp wordt vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning nu voor iedereen aangeboden voor dezelfde prijs, het abonnementstarief. We vinden dat deze ondersteuning alleen bedoeld is voor mensen die dit niet zelf kunnen betalen. Het Rijk zal naar verwachting in 2025 een streep zetten door deze wetgeving. Dit vinden wij lang duren. Om de zorg betaalbaar te houden zullen we onorthodoxe maatregelen niet schuwen, zodat de hulp terecht komt bij inwoners die het echt nodig hebben.
Professionele zorg: uitgaan van de kwaliteiten van onze inwoners en maatwerk leveren waar professionele zorg nodig is
Wat voor ons vooropstaat is dat iedereen die in Breda zorg nodig heeft, ook de juiste zorg krijgt. We gaan hierbij uit van de kwaliteiten van onze inwoners. We kijken vooral naar wat iemand nog wel zelf kan of waarbij familie kan ondersteunen. We zien dat onze inwoners vaak al met eenvoudige oplossingen of simpele aanpassingen geholpen zijn. De meeste mensen kunnen hierdoor zelfstandig blijven wonen op de plek waar ze zich het prettigst voelen, thuis. Waar kleine aanpassingen niet helpen, zetten we professionele ondersteuning in en rond het huis in. Deze zorg is altijd maatwerk, want zo leveren we de juiste en passende zorg.
In sommige situaties is met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) het maximale bereikt. Dit is vaak een harde boodschap want iedereen die iets mankeert, wil het liefst weer terug naar een normale situatie. We gaan hier de komende tijd met deze inwoners over praten om te kijken of door- stroom naar de Wlz (Wet langdurige zorg) nodig is. Dit is vaak een lastig gesprek, maar we zien dat we hiermee uiteindelijk wel meer rust in het leven van onze cliënt brengen. In deze gesprekken staat het belang van de betreffende inwoners voorop.
Zorgvoorzieningen: beschikken over voldoende en de juiste zorgvoorzieningen
Het verlenen van de juiste zorg gaat hand in hand met het beschikken over de juiste zorgvoorzieningen. We willen zoveel mogelijk zorgvoorzieningen op maat. Dit is niet alleen belangrijk voor onze dienstverlening aan onze inwoners, maar dringt ook onnodige zorgkosten terug. Gemiddeld geven we € 2 miljoen per jaar uit aan Wmo-woonvoorzieningen voor mensen die onder begeleiding ook zelfstandig zouden kunnen wonen. Deze vormen van zorg zijn vaak erg kostbaar en sluiten niet aan bij de zorgbehoefte. Het aanbod van geschikte zorgwoningen is in de laatste jaren steeds verder onder druk komen te staan. Met de huidige krapte op de woningmarkt vraagt dit om een andere aanpak. Daarom hebben we voor dit probleem extra middelen bestemd. Hiermee willen we onder andere aanleunwoningen en zorghofjes realiseren om op termijn structureel geld te besparen.
Naast deze vier uitgangspunten is er een aantal zaken die we willen accentueren.
ACCENTEN
Senioren
Met Breda Senior zijn de eerste stappen gezet om beter in te spelen op de behoefte van onze senioren en om hun kennis en kunde te benutten. Onze senioren vervullen een belangrijke rol in onze maatschappij. Ze passen op hun kleinkinderen, doen vaak vrijwilligerswerk en zijn actief in het verenigingsleven. De komende periode werken we onze visie verder uit in een gestructureerd programma en uitvoeringsplan, waarmee we ons voorbereiden op de toenemende vergrijzingsgolf. We continueren daarom Breda Senior.
Mantelzorgers
Zonder mantelzorgers zakt ons zorgstelsel vandaag nog in elkaar. Breda is dan ook erg trots op haar mantelzorgers. Maar die trots mogen de mantelzorgers ook wel meer gaan voelen. We behouden de middelen voor mantelzorg. Daarnaast geeft de impuls van € 0,05 miljoen per jaar ons extra mogelijkheden om onze mantelzorgen meer aandacht te geven en te waarderen. Ook gaan we actiever communiceren over de mogelijkheden voor respijtzorg, want we zien dat deze faciliteiten nog onvoldoende worden benut.
SAMENLEVING
Diversiteit en inclusie
Wij streven in Breda naar inclusie en diversiteit en nemen daar als gemeente ook zelf onze verantwoordelijkheid voor. Het draait hierbij niet alleen om verschillen in culturele achtergronden, maar ook om verschillen in generaties, verschillen tussen mensen met en zonder beperking, verschillen in genderidentiteit en verschillen in seksuele oriëntatie. Daarbij proberen wij zonder waardeoordeel een brug te slaan. Wij benoemen onacceptabel en overlastgevend gedrag. Ons streven is dat door inclusie een Breda ontstaat, waarin iedereen kan meedoen en zich thuis voelt.
Het is noodzakelijk dat de gemeente deze diversiteit ook weerspiegelt. We maken daarom een wethouder verantwoordelijk voor diversiteit en inclusie. Samen met inwoners, ondernemers, scholen, het maatschappelijk middenveld, verenigingen en sportorganisaties gaan we consequent het gesprek aan over jezelf kunnen zijn. We ondersteunen hen daar actief in.
Discriminatie vinden we onacceptabel en tolereren we niet. Hier treden we hard tegen op. Ook straatintimidatie accepteren we niet.
Vrijwilligers
Vrijwilligers vormen een belangrijke groep die in de coulissen van onze samenleving een zeer prominente rol vervult. Ze zijn de olie van onze verenigingen en dragen vanuit intrinsieke motivatie bij aan prachtige initiatieven en evenementen. Hiermee dragen ze in belangrijke mate bij aan de leefbaarheid van onze wijken en dorpen. We gaan deze groep beter ondersteunen, ontzorgen en op passende wijze waarderen, zodat ze nu en in de toekomst blijvend kunnen bijdragen aan de samenleving.
We zien dat vrijwilligers te vaak tegen onnodige regels aanlopen die het ‘vrijwilligen’ niet faciliteren, maar juist moeilijker maken. Dat gaan we omdraaien. ‘Een natje en een droogje’ tijdens het vrijwilligerswerk wordt geen uitzondering meer, maar regel. We passen de subsidieverordening aan en hebben daarbij specifiek aandacht voor het zo goed mogelijk faciliteren van deze groep. We onderzoeken ook of en in hoeverre we vrijwilligers extra kunnen ondersteunen als ze een evenement organiseren.
Veteranen
De oorlog in Oekraïne bevestigt op een pijnlijke manier de waarde van onze verworven vrijheden. Die vrijheden hebben we mede te danken aan de mensen die voor ons in de frontlinie hebben gestaan, tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook aan de mensen die er nu staan. Onze veteranen verdienen de komende periode extra aandacht. We gaan op zoek naar mogelijkheden om hen beter te ondersteunen door het opstellen van Bredaas veteranenbeleid. Daarbij faciliteren we ontmoetingen met lotgenoten en de samenleving.
Statushouders
Statushouders zijn gevluchte mensen, meestal uit onveilige landen, die in Nederland mogen blijven. Als Breda lopen wij niet weg voor onze verantwoordelijkheid. Wel vinden we het belangrijk om samen met het Rijk te kijken hoe de verdeling over het land gedaan wordt, omdat de schaarste op de huizenmarkt niet overal hetzelfde is. In Breda merken we dat de spanning op de woningmarkt zo groot is dat we actief andere gemeente die weglopen voor hun verantwoordelijkheid aanspreken. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een statushouder zo snel mogelijk naar vermogen mee kan doen. Wij spreken de statushouder hierop aan en ondersteunen hierbij. Daarom komt er een speciaal programma voor statushouders die nu nog in de bijstand zitten en gaan we naar mogelijkheden kijken om statushouders extra te helpen de taal te leren spreken.
Het is onstuimig in de wereld en we zien dat er veel vluchtelingen zijn voor oorlog, geweld en uitsluiting. Vanzelfsprekend zijn asielprocedures en opvang van asielzoekers een rijksopgave. We zien dat het Rijk steeds vaker een beroep doet op gemeenten. Wij kijken daar niet voor weg en kijken naar ruimte voor opvang, maar bepalen wel voorwaarden aan een vraag, waarbij er geen ruimte is voor asielzoekers die geen perspectief hebben in Nederland. Dit om te voorkomen dat de solidariteit voor de opvang van vluchtelingen daalt.
De opvang van ongedocumenteerden zetten we door totdat de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen is geregeld.
De verwachting is dat dat deze bestuursperiode gaat zijn.