Kadernota 2023

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

Wat wordt de gemeentelijke koers in 2024? Op deze vraag geeft deze Kadernota antwoord. Maar voordat we dat doen, richten we de blik naar buiten. De wereld is in beweging. We ervaren dat geopolitieke verhoudingen verschuiven en dat we in een tijd leven waarin crises op ons afkomen én elkaar sneller opvolgen. Crises die complexer en urgenter worden, maar waar wij ons wél toe te verhouden hebben. Als inwoners en ondernemers van Breda, als centrumstad in de regio en als 9de gemeente van het land.

Een paar voorbeelden. Niemand voorziet dat Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnenvalt. Met wereldwijde gevolgen. Volgens de Verenigde Naties zijn een week later al een miljoen Oekraïners op de vlucht, waarvan een deel in Breda aankomt. Daar hébben we ons toe te verhouden. Onverwachts schieten de energieprijzen fors omhoog. We voelen het in temperatuur én in onze portemonnee. Ook daartoe hebben we ons te verhouden.

Als gemeentebestuur hebben we niet altijd dé oplossing. We kiezen ervoor te focussen op wat wel kan. Vanuit een diep besef van rechtvaardigheid en daadkracht openen we met onze partners crisisopvang in De Koepel. Op z’n Bredaas, samen met warme hulp en inzet. Voor inwoners die door de stijgende energieprijzen in de problemen komen, maken we in 2022 € 8,5 miljoen extra vrij voor het energiepakket. Dat doen we vanuit een rechtvaardig én wederkerig principe. Immers, met extra geld komt ook de verantwoordelijkheid om zelf je energieverbruik terug te brengen en te verduurzamen. 

En ook wat stikstof betreft, zoeken we elkaar op. We bundelen kennis en maken met onze partners een gebiedsgerichte aanpak. Zo krijgen we meer begrip voor elkaars positie, bedenken nieuwe ideeën om vooruit te komen en pakken we samen aan. We verbeteren de natuur in onze polders en bossen, investeren in de waterkwaliteit en planten meer groen in de (binnen)stad. Intussen zorgen we samen met gemeenten uit de stedelijke regio Breda – Tilburg, de corporaties en het Rijk voor 39.000 extra betaalbare en flexibele woningen in de regio tot 2030. Bovendien blijven we werken aan gelijkere kansen, waar je ook opgroeit in Breda. Ook hier weer, vanuit dat samenhangende principe van rechtvaardigheid én wederkerigheid. Want met extra geld verwachten en zien we ook dat betrokkenen zich actief inzetten voor een blijvend beter Breda.

In Breda brengen we het samen. Als inwoners, ons bedrijfsleven en onderwijsinstellingen, onze partners en het Rijk. Daar ligt de kans om samen te excelleren. Door elkaar op te zoeken en samen verantwoordelijkheid te pakken en die om te zetten in daden. Door de kracht van digitaliseren te benutten en tegelijkertijd nieuwsgierig te blijven naar elkaar. En met grenzeloze creativiteit nieuwe oplossingen en innovaties te bedenken die helpen om Breda ook morgen die fantastische plek te laten zijn waar we allemaal zo graag wonen, werken en leven. 

Wij zijn het college van ‘doen’. Flexibel en daadkrachtig in het hier en nu. Koersvast bouwend aan onze stad van de toekomst: groen, gastvrij en grenzeloos. Samen met onze partners en extern gericht (Tilburg, Den Haag en Brussel). Voortvarend werken we onze ambities uit het bestuursakkoord ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’ verder uit. En dienen zich tussentijds nieuwe initiatieven aan, dan nodigen wij u uit om samen met ons te zoeken naar oplossingen, samen keuzes te maken en die ook slagvaardig uit te voeren. Juist zo maken we het verschil voor onze dorpen en wijken.

College van burgemeester en wethouders Breda

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

In dit document staat wat het komende jaar nodig is voor onze stad, dorpen en wijken en bieden we inzicht in de maatschappelijke opgaven waar we voor staan. In het eerste deel van deze Kadernota lichten we onze financiële positie toe en de stappen om te komen tot de begroting voor 2024. In het tweede deel delen we de belangrijkste hoofdlijnen voor 2024 voortvloeiend uit het bestuursakkoord in de context van recente ontwikkelingen. 

I. Solide financiën

Terug naar navigatie - I. Solide financiën

Solide financiën en een voorspelbare lastendruk. Dat zijn en blijven onze uitgangspunten. Daarom zijn we voorzichtig met onze verwachtingen voor 2024 en verder. Met name vanwege de huidige prijsstijgingen en de onzekerheid en onvoorspelbaarheid omtrent de uitkomsten van de meicirculaire 2023. In deze paragraaf van de Kadernota delen we onze actuele financiële positie en schetsen we het huidige financieel perspectief voor de periode 2024 – 2027. Dat doen we aan de hand van het meerjarenperspectief, het strategisch investeringsplan en ons weerstandsvermogen. Het financiële perspectief richting de komende jaren is sober, net als bij vele andere gemeenten. Met de G40 en de VNG trekken we samen op om dit probleem landelijk onder de aandacht te brengen. We wachten de meicirculaire af en zullen in ieder geval een sluitende begroting 2024 presenteren. 
 
Financieel meerjarenperspectief 2024-2027 
De huidige stand inclusief vertaling van deze kadernota is als volgt: 

Bedragen x € 1 miljoen
2024 2025 2026 2027
Saldo na decembercirculaire 2022 20,27 24,44 15,49 -0,93
Aanvullende prijscompensatie decembercirculaire bij meicirculaire 2023 3,30 3,30 4,40 4,40
Meicirculaire overige pm pm pm pm
Autonome ontwikkeling OZB, Treasury, CAO en transitieplan -10,68 -11,02 -11,49 -11,79
Update saldo na autonome ontwikkelingen 12,89 16,72 8,40 -8,32
Prijsstijgingen (jeugd, wmo, leerlingenvervoer, verbonden partijen, energie) -12,63 -12,63 -12,63 -12,63
Middelen jeugdhulp vanuit het Rijk -4,57 -4,48 -0,85 -0,85
Sportcoaches -0,40 -0,50 -0,50 -0,50
Update saldo -4,71 -0,89 -5,58 -22,30
  • Landelijk zijn er ontwikkelingen die invloed gaan hebben op ons meerjarenperspectief. Bij de publicatie van de meicirculaire 2023 komt er financieel meer duidelijkheid over de bijdrage van het Rijk. Een extra uitkering van circa € 300 miljoen landelijk per jaar t/m 2025 en circa € 400 miljoen vanaf 2026 is bij de decembercirculaire 2022 al toegezegd. Gemiddeld genomen ontvangt Breda ongeveer 1,1% van de landelijke bijstelling. Dit is verwerkt in deze Kadernota. De andere effecten vanuit de meicirculaire moeten we afwachten. Voor 2027 is er daarnaast (nog) geen volume accres toegekend door het Rijk en is de opschalingskorting weer van kracht. Voor 2026 is er in totaliteit hiervoor € 1 miljard (landelijk) toegekend. Het gebrek aan duidelijkheid vanuit het Rijk zorgt voor een fors negatief saldo in 2027.  
  • Er is nu geen financiële ruimte voor extra impulsen. De focus ligt op de uitvoering van het bestuursakkoord ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’. Niet extra dromen, maar doen wat we moeten en willen doen. Ook dat is ambitieus. Vanuit het bestuursakkoord zijn voor het jaar 2024 diverse extra financiële impulsen opgenomen ten opzichte van 2023. Denk aan € 2 miljoen voor het infrastructuurfonds, € 1,4 miljoen voor onderwijshuisvesting, € 0,9 miljoen voor de woonopgave, € 0,8 miljoen voor veiligheidsaanpassingen en veiligheid rondom scholen, € 0,7 miljoen voor Verbeter Breda, € 0,6 miljoen voor armoede, € 0,5 miljoen voor ondermijning en € 0,5 miljoen voor veiligheid. 
  • De lonen en prijzen stijgen momenteel op veel gebieden fors en harder dan de loon- en prijscompensatie van 2,9%, zoals gereserveerd is in het meerjarenperspectief. Bij de begroting 2023 zijn onderwerpen waar de exacte gevolgen bekend zijn (incidenteel) gecompenseerd. Voor de onderwerpen waar het effect nog niet concreet te bepalen was, geldt dit niet. Daarom houden we ruimte beschikbaar in het meerjarenperspectief 2023 en verder. Om meer inzicht te krijgen is een sensitiviteitsanalyse op de begroting gemaakt. Ofwel, waar zitten in de meerjarenbegroting gevoeligheden in relatie tot de stijgende lonen en prijzen met gelijkblijvende ambities. Daar waar de stijging zeker en concreet is, zoals bij jeugd, WMO, leerlingenvervoer, verbonden partijen en ons energiecontract verhogen we de budgetten. Daar waar het nog niet concreet is, is een bedrag opgenomen in ons risicoprofiel. Hierbij gaat het onder andere over onderwijshuisvesting, cultuur, indexering diverse terreinen, mobiliteitsprojecten en natuur- en milieueducatie. 
  • Bij de begroting 2022 hebben we een deel van de extra middelen jeugdhulp vanuit het Rijk gekoppeld aan beleidsterreinen die jeugd raken. Gezien het huidige tekort op het budget jeugdhulp herzien we deze overweging en zetten we alle extra middelen die we vanuit het Rijk ontvangen hebben voor jeugdhulp ook daadwerkelijk in voor jeugdhulp. 
  • In het bestuursakkoord is opgenomen dat sportcoaches (combinatiefunctionarissen) beter tot hun recht komen in het bewegingsonderwijs en dat wij de sportcoaches willen ondersteunen om de stap te maken naar docent bewegingsonderwijs. Combinatiefunctionarissen zijn sport- en cultuurcoaches die sporten, bewegen en deelname aan cultuur voor iedereen mogelijk maken. Deze combinatiefuncties vallen onder de regeling Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC). We stellen voor in deze Kadernota om de bezuiniging uit het bestuursakkoord terug te draaien. We zien dat door de ombuiging het aantal sportcoaches zou afnemen, waardoor er slechts zeer beperkt sprake is van een besparing aangezien de rijksbijdrage ook evenredig zal afnemen. Daarbij komt dat slechts een handvol sportcoaches mogelijk interesse heeft om in het onderwijs aan de slag te gaan en daartoe de opleiding tot vakleerkracht of vakspecialist te volgen. Scholen hebben op hun beurt aangegeven geen sportcoaches in dienst te willen nemen die nog moeten worden opgeleid, omdat deze tijdens hun opleiding nog niet lesbevoegd zijn.     

Strategisch Investeringsplan (SIP) 
Het Strategische investeringsplan (SIP) is de nieuwe programmeringstool voor het plannen, voorbereiden en uitvoeren van onze investeringsopgaven in de stad voor de komende 20 jaar. Dit om de doelstellingen in onder andere de Omgevingsvisie 2040, het bestuursakkoord ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’ en diverse sectorale beleidsplannen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.  
 
In voorbereiding op deze Kadernota is de programmering van onze investeringsopgaven bekeken. De leidt tot het volgende beeld: 

  • Het SIP is een instrument in ontwikkeling. De kwaliteit van de project-, plannings- en financiële informatie van de investeringsopgaven verbetert. 
  • Door dit verbeterde inzicht kunnen we realistischer programmeren en beter voorspellen wat er aan personele capaciteit nodig is.  
  • De vroegtijdige reservering van gelden laat nog steeds een omvangrijke boeggolf zien van geplande investeringen die we in de praktijk niet tijdig konden realiseren. Bij de jaarrekening 2022 was deze boeggolf ruim € 35 miljoen groot. Het college stelt voor om deze boeggolf bij het SIP in de begroting 2024 en daarna stapsgewijs zoveel als mogelijk te elimineren. Dit door een realistische programmering van de investeringsopgaven, waarbij aan de voorkant voldoende zekerheid bestaat dat aan alle voorwaarden (adequate uitvoeringsorganisatie, bereikbaarheid stad) wordt voldaan. 
  • Voor de periode tot 2027 koersen we op een investeringsprogramma met jaarlijks circa € 95 miljoen. Dit is inclusief jaarlijks 25% overprogrammering. Om dit investeringsprogramma daadwerkelijk te realiseren zijn gerichte maatregelen nodig om de uitvoeringsorganisatie op het gewenste niveau te krijgen. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is dit geen eenvoudige opgave. 
  • Op de lange termijn (2027 en volgende) laat het geactualiseerde SIP zien dat er beduidend meer investeringsvolume nodig is als we de ambities in onze beleidsplannen zoals de Omgevingsvisie 2040 daadwerkelijk willen waarmaken.  

In de begroting 2024 zal een uitgewerkte meerjarige update van het SIP worden opgenomen. 
 
Actueel weerstandsvermogen 
Het weerstandsvermogen bedraagt momenteel € 39,9 miljoen en is als volgt opgebouwd:  

Bedragen x € 1 miljoen
2024 2025 2026 2027
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit 84,8 91,6 100,0 107,5
Risicoprofiel 56,4
Beschikbaar weerstandsvermogen 51,1
Ratio weerstandsvermogen 1,9

II. Samenwerken aan stabiliteit

Terug naar navigatie - II. Samenwerken aan stabiliteit

Breda groeit en is een fijne stad om in te wonen, werken en leven. De gemeente maakt plannen om deze groei te faciliteren en tegelijkertijd te zorgen voor het welzijn van mens en natuur. Er is veel te doen, zowel nu als in de toekomst. Om de uitdagingen die op ons afkomen aan te pakken, werken we samen met de inwoners van Breda en partners in de stad. Hierbij is het uitgangspunt: ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’. Deze titel van het bestuursakkoord laat zien dat het college kijkt naar de stad van vandaag, morgen en die van de toekomst. De programma's Vitaal en Sociaal Breda, Ondernemend Breda, Duurzaam wonen in Breda, Basis op orde in Breda en Organisatie van Breda bieden handvatten voor de toekomst.

Vitaal en Sociaal Breda 
De gemeente Breda wil armoede tegengaan en kansengelijkheid bevorderen met onze integrale wijkaanpak Verbeter Breda. In 2024 wordt het Pact van Breda deel 3 uitgevoerd. We zijn ons ervan bewust dat de kansen niet gelijk verdeeld zijn en dat er uitdagingen zijn op het gebied van onderwijs, inburgering, zorgvraagstukken en maatschappelijke acceptatie. In het sociaal domein werken we geleidelijk aan de beweging van behandelen naar voorkomen en de inzet op positieve gezondheid. Tegelijkertijd nemen we als gemeente regie om samen te proberen het jeugdstelsel en de WMO beheersbaar te maken én te houden. Een voorbeeld hiervan is de Regio WBO Jeugd, waarin de gemeente Breda met partners in de regio West Brabant Oost samenwerkt en gezamenlijk de niet vrij toegankelijke jeugdhulp inkoopt. In 2024 worden flinke stappen gezet om de beoogde verandering in het jeugdhulplandschap te realiseren en een onomkeerbare stap te zetten. Hierbij kijken we dus naar hoe het wel kan: door samen te werken en slagvaardig te zijn in onze aanpak voor taken die we hebben overgenomen van de Rijksoverheid.  

De gemeente Breda wil dat kinderen opgroeien in een veilige en gezonde omgeving en dat iedereen volwaardig mee kan doen in de samenleving. Daarom besteden we extra aandacht aan voorlichting en preventie op het gebied van drugs en het stimuleren van een gezonde leefstijl. In stad, dorpen en wijken bevorderen we diversiteit en inclusie en wordt hard opgetreden tegen discriminatie en straatintimidatie. In 2024 krijgen inwoners een prominentere rol in het denken over wat en hoe er moet gebeuren in hun wijk. Mensen weten zelf het beste wat er nodig in hun omgeving, welke prioriteiten het belangrijkste zijn. Daarom leren we van en met elkaar om samen betere, passendere oplossingen te bedenken vanuit vertrouwen en contact. 

Iedereen moet zich kunnen ontwikkelen en ontplooien in Breda. Dit draagt bij aan bestaanszekerheid wat het fundament vormt voor een inclusieve samenleving. In 2024 gaan we hier concreet mee aan de slag door meer mensen naar werk te begeleiden in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven. Hierbij ondersteunen we zowel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door beperking of taalachterstand als werkgevers die deze mensen aan werk kunnen helpen. Door met partners samen op te trekken creëren we meer stageplekken en huiswerkbegeleiding in de wijk. 

Ondernemend Breda
Een weerbare en veerkrachtige gemeente begint bij een krachtige en toekomstbestendige economie. In Breda hebben we alle talenten nodig. Daarom werken we samen met het onderwijs en het bedrijfsleven om mensen op te leiden voor de banen van morgen. In 2024 wordt een onderwijsvisie gepresenteerd met actiepunten om het ontwikkelen en ontplooien van onze inwoners te bevorderen. Deze onderwijsvisie sluit aan op het beleidskader Jeugd. Dit is zichtbaar in projecten waarbij het regulier onderwijs wordt verstevigd, er specialistische hulp in het speciaal onderwijs wordt aangeboden en er specifieke onderwijszorg arrangementen komen voor bepaalde doelgroepen.

Bedrijventerreinen zijn de motor van de economie. En Breda groeit. De afgelopen jaren is vol ingezet op het omzetten van voormalige werklocaties naar woongebieden. De grens daarvan is nu bereikt, want we vinden het belangrijk dat mensen in de nabijheid van hun woonomgeving kunnen werken. We behouden daarom zoveel mogelijk bestaande binnenstedelijke werklocaties en realiseren nieuwe werklocaties om te kunnen inspelen op mogelijke groei. Naast meer woningen zijn er ook meer bedrijventerreinen nodig. Voldoende terreinen om groei van bestaande bedrijven mogelijk te maken en om nieuwe bedrijven te laten landen. De bestaande en nieuwe werklocaties vormen samen het Innovatiedistrict Breda. Hiermee maken we ruimte voor toegepaste technologie en creativiteit op een open campus. Daarnaast willen we dat onze bestaande bedrijventerreinen meegaan in de energietransitie, digitalisering, technologisering en vergroening. In de afgelopen periode is onderzoek uitgevoerd waarbij de beschikbare ruimte op onze bestaande bedrijventerreinen in beeld is gebracht en is gekeken naar de toekomstbestendigheid van onze werklocaties. Deze onderzoeken vormen de basis voor onze aanpak in 2024 met als doel aantrekkelijke plekken waar talenten graag werken of plekken waar je je als ondernemer kunt vestigen. 

De beweging richting een circulaire economie wordt beïnvloed door de stijgende energievraag en toenemende afvalstroom. Dit vraagt om een andere kijk op onze manier van leven en een economie waarin afval een grondstof vormt voor nieuwe producten. In 2024 worden pilots uitgevoerd die zijn gericht op het verduurzamen van bedrijventerreinen. Daarnaast geeft energieplanologie vorm aan de energietransitie. Dit betekent dat voor de stad in beeld wordt gebracht hoeveel elektriciteit er opgewekt gaat worden en hoeveel elektriciteit partijen in de toekomst willen afnemen. Het doel is het voorkomen van overbelasting van het elektriciteitsnetwerk door vraag en aanbod van elektriciteit dichter bij elkaar te brengen.

In de ontwikkeling van Breda speelt kunst en cultuur een actieve rol. Door de aanwezigheid van cultuur in de openbare ruimte wordt een breed publiek bereikt en kennismaking op een laagdrempelige manier gefaciliteerd. Creatieve ontplooiing wordt in de nieuwe cultuurvisie als uitgangspunt gehanteerd waarbij een divers aanbod en gemakkelijke toegang centraal staan. In 2024 brengen we de beleidsplannen in lijn met de nieuwe cultuurvisie en in 2025 voeren we deze plannen uit. 

Duurzaam wonen in Breda
In 2024 blijft de gemeente Breda zich richten op het realiseren van geschikte woningen en voeren we de Woonvisie en de nieuwe prestatieafspraken uit met de Bredase woningcorporaties en de Gezamenlijke Huurderskoepels. Dit doen we door onze grootstedelijke ambities voor ’t Zoet (CrossMark), Centrum Oost, Gasthuisvelden en de Nieuwe Mark te realiseren. En dat betekent ook investeren in betaalbare woningen, tijdelijke woningen en het levensloopbestendig maken van bestaande woningen. In de woningbouwprogrammering ligt de focus op sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Adaptief zijn en keuzes maken is belangrijk omdat de druk op de woningmarkt nog steeds groot is. Daarbij hebben we oog voor de openbare ruimte en leefomgeving. Het zijn vooral de randvoorwaarden zoals mobiliteit, klimaat, stikstof en energie die de uitdagingen vormen waarmee we te maken krijgen. We zullen steeds vaker zien dat beleidskaders botsen en niet alles tegelijk kan. De gemeente Breda ontwikkelt een aanpak om in dergelijke gevallen steeds goed afgewogen keuzes te blijven maken. 

Bij de aanpak van mobiliteit en bereikbaarheid werken we conform de mobiliteitsvisie aan een betere doorstroom van verkeer, meer en betere fietspaden en verbeterde bus- en treinverbindingen. In lijn met het bestuursakkoord geven we prioriteit aan onderhoud van straten, fiets- en voetpaden, parken en pleinen en toegankelijkheid van de stad voor alle burgers. In 2024 is de eerste brug over de Singel klaar, is de Sint Annastraat autovrij en zetten we een duurzaam concept voor flexibele mobiele fietsenstallingen in. 

Door het combineren van projecten en programma’s herstellen we met onze partners de natuur in de verdeling van de beschikbare ruimte. Vitale natuur is hierbij een aandachtspunt, zowel in het buitengebied als in de bebouwde kom werken we aan het herstel van natuur en biodiversiteit. Door het verbinden van natuur in dorpen en wijken met de natuur in het buitengebied ontstaat een groenblauw raamwerk. Dit is ook van belang omdat het Natura 2000-gebied het Ulvenhoutse Bos een complexe stikstofopgave binnen de gemeente Breda is. Het Volkshuisvestingsfonds draagt in 2024 bij aan het verduurzamen van betaalbare koopwoningen en het isolatiefonds levert een bijdrage aan het isoleren van huizen en bedrijfspanden. Daarnaast worden extra gebieden in Breda gestimuleerd om CO2-neutraal te worden door het opwekken van groene energie, het compenseren van uitstoot, het investeren in circulariteit en toevoegen van groen in onze leefomgeving. 

Basis op orde in Breda 
Breda is een sterke en veerkrachtige gemeente waarin inwoners wonen, werken en ontmoeten in een leefbare, schone en veilige stad. Veiligheid en leefbaarheid zijn thema’s die bij veel van onze inwoners hoog op het lijstje staan. Om de veiligheid te bevorderen, leveren we in 2024 een nieuw meerjarenplan op. Daarin komen onder andere het vergroten van de pakkans van criminelen en de inzet op repressie aan bod. Als het gaat om een duurzame stad levert de afvalstoffenheffing een urgent vraagstuk op voor 2024. Het verwerken van afval wordt duurder omdat we met elkaar te veel afval produceren. De kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil stijgen harder dan de indexering van 2% waar de gemeente Breda rekening mee heeft gehouden. Willen we voorkomen dat de kosten blijven stijgen, dan moeten we echt dingen anders doen. Bijvoorbeeld samen het gebruik van verpakkingen verminderen, duurzamer consumeren, slim hergebruiken en re- en upcyclen. Als we als stad gelijkblijvende resultaten willen behalen, ontkomen we niet aan het gesprek over hoe we met deze stijgende kosten om willen gaan in relatie tot de begroting. 

Voor wat betreft het beheer van de openbare ruimte, zetten we in op het versterken van onze voorzieningenstructuur en het aanpakken van technische constructies – zoals bruggen en tunnels. In 2024 wordt openbaar groen aantrekkelijker en divers ingericht en zetten we een stap naar een meer duurzame vorm van beheer. Ambities die hierbij horen zijn het verbeteren van de waterkwaliteit, het tegengaan van gevolgen van klimaatverandering en het verminderen van de groeiende vraag naar energie. Deze kwaliteitsimpuls wordt verbonden met het uitvoeringsprogramma ‘Breda, Stad in een park’. Daarnaast is de vervangingsstrategie voor bruggen en viaducten uitgewerkt en stemmen we in 2024 met het Rijk af over de Breda-specifieke onderhoudssituatie en mogelijke ondersteuning voor het beheer. Dit draagt bij aan het op orde houden van onze leefomgeving en bevordert de kwaliteit van onze openbare ruimte. De huisvestingscapaciteit die de stad Breda nodig heeft en de gebouwen die we in beheer hebben, worden in kaart gebracht in de Integrale Huisvestingsplannen. In 2024 werken we aan het Integraal Huisvestingsplan voor Sport en Cultuur. De gemeente Breda heeft meerjarige afspraken gemaakt over de zorgplicht voor onderwijshuisvesting met de schoolbesturen – deze zijn verenigd in BreedSaam en Building Breda. Hiermee is een financiële impuls beschikbaar voor het behoud en doorontwikkeling van de kwaliteit van de onderwijshuisvesting. Ons gezamenlijke uitgangspunt hierbij is om schoolgebouwen in de toekomst nog meer te gebruiken als fysiek (vertrek)punt voor maatschappelijke partners. 

Organisatie van Breda 
We hebben een krachtige, professionele organisatie nodig, als we alle ambities en taken effectief willen uitvoeren en crises doeltreffend managen. Daarom werken we flexibel, integraal en toekomstgericht, vanuit een krachtige basiswerkwijze. Het komend jaar is onze inspanning gericht op strategische personeelsplanning, een passend leer- en ontwikkelaanbod voor iedereen en aandacht voor vitaliteit en inzetbaarheid. We verbeteren de kwaliteit van onze processen zoals inkoop, inhuur en subsidies door eenduidige procedures en duidelijke afspraken over projectmatig en programmatisch werken.

We jagen innovaties aan. De groei van de stad faciliteren, betekent ook slimmer organiseren. Data gedreven sturing hoort daarbij, bijvoorbeeld in de vorm van onze digital twin. Dit geïntegreerde dataplatform biedt ons nieuwe inzichten en kansen op thema’s als bereikbaarheid, veiligheid en een aantrekkelijke leefomgeving. Bovendien werken we samen met partners en bedrijven in de stad en de regio om tot nieuwe, digitale oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen, bijvoorbeeld met hackathons en challenges.

Mensen vormen het fundament van onze organisatie. We zorgen ervoor dat dit fundament krachtig staat. We vragen iedereen om zich te blijven ontwikkelen in persoonlijk en professioneel opzicht. Daarbij horen ook 21e-eeuwse vaardigheden, zoals communiceren, informatievaardigheden, ICT-basis vaardigheden en samenwerken. Zo blijven we een aantrekkelijke werkgever. In deze arbeidsmarkt is het een uitdaging om voor specifieke vacatures op tijd de juiste mensen te vinden. We gebruiken daarom nieuwe methoden voor werving en selectie. 

Ook de gemeentelijke organisatie heeft zich te verhouden tot veranderende omstandigheden en de crises die op ons afkomen. We zijn flexibel en maken nieuwe keuzes als dat nodig is. Daarbij bewaren we het evenwicht tussen maatschappelijke opgaven, de mensen nodig zijn om hieraan te werken en de beschikbare middelen. Dat betekent soms ook kiezen, want niet alles kan tegelijk. 

Tot slot

Terug naar navigatie - Tot slot

In deze Kadernota heeft u onze koers voor 2024 kunnen lezen. Een koers die we na de zomer financieel vertalen in de begroting van 2024. Voortvarend werken we onze ambities uit het bestuursakkoord ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’ verder uit. En hierbij zijn we alert op noodzakelijke financiële impulsen.  

Zoals in het voorwoord al aangegeven, als er zich tussentijds nieuwe initiatieven aandienen, dan nodigen wij u uit om samen met ons te zoeken naar oplossingen, samen keuzes te maken en die ook slagvaardig uit te voeren. Want juist zo maken we het verschil voor onze dorpen en wijken.

2024 is het jaar waarin we uitvoeren en goede dingen terugzien in onze stad. Ons motto ‘Breda brengt het samen’ versterkt het fundament van Breda. Het anticiperen op verandering en groei doen we samen met uiteenlopende partijen in de regio. Als college zijn we ons ervan bewust dat we dit niet alleen kunnen. We willen nog meer belangen bundelen met onze partners. De kracht van de samenhang en onderlinge verbondenheid is belangrijker dan ooit om onze gezamenlijke slagkracht te vergroten. Daarnaast hoort het bij de verantwoordelijkheid van Breda als centrumgemeente om te verbinden en verantwoordelijkheid te nemen in het beheersbaar maken van complexe opgaven. ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’ staat in 2024 voor samenwerken voor onze stad van vandaag, voor die van morgen en ook voor het Breda van de toekomst.