Duurzame toekomst van het sociaal domein
De zorgvraag is in de afgelopen jaren explosief gestegen en alle cijfers wijzen erop dat deze stijging de komende jaren – mede als gevolg van de vergrijzing – alleen maar verder zal toenemen. Zelfs met flink meer extra middelen kunnen we de huidige zorgvraag en de vraag in de komende jaren simpelweg niet aan. Daarbij speelt vooral de krapte op de arbeidsmarkt een rol. Dit noodzaakt ons om het sociale landschap voor een deel opnieuw in te richten: we focussen op zelfredzaamheid, wederkerigheid en sociale rechtvaardigheid. Dat doen we onder andere met een integrale aanpak voor gezinnen met meerdere problemen. Daarbij focussen we ons zoveel mogelijk op preventie. Dat blijven we doen samen met al onze partners in het maatschappelijke veld.
Nieuwe beleidskader Wmo en sociaal domein
We zijn bezig met het opstellen van een nieuw beleidskader Wmo. Zelfredzaamheid, preventie en sociale rechtvaardigheid staan hierbij voorop. We gaan de komende jaren onze beleidsmaatregelen aanscherpen en financieren alleen nog daadwerkelijk geleverde zorg en ondersteuning. Daarmee bouwen we maatregelen die niet direct bijdragen aan zorg af.
Daarnaast gaan we binnen het sociaal domein omschakelen naar zorg voor de groep die dit echt het hardst nodig heeft. Ook gaan we door waar we mee bezig zijn: we maken onze sociale visie af en starten met de transformatie van het sociaal domein, met de bestuurlijke stuurgroep die daarvoor is aangesteld aan het stuur van deze transformatie. Hierbij gaan we veel meer integraal, per gezin, bekijken welke hulp er nodig is.
Efficiëntieverbetering en samenwerking
Om het sociaal stelsel op lange termijn te waarborgen, zetten we in op efficiëntieverbetering in onze organisatie- en programmabudgetten en onze inkoop. Focus ligt op verdere proces- en productoptimalisatie, ondersteund door data gestuurd werken door middel van ICT en AI, gezamenlijke (integrale) inkoop van zorg en diensten, en het verminderen van tijdelijke inhuur. En op betere samenwerking en afstemming, zowel intern als extern. Daarnaast ontwikkelen we samenwerkingsconcepten die anticiperen op zorgbehoefte en daarmee de behoefte aan dure zorgtrajecten verminderen. Dit alles leidt tot besparingen.
Eigen verantwoordelijkheid en preventie
In het indiceren en aanbieden van zorg en diensten leggen we meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners. We zijn scherp op wat mensen zelf kunnen en of ze een beroep kunnen doen op hun sociale netwerken. Daarnaast stellen we in verordeningen vast welke activiteiten de gemeente vergoedt en vragen we waar mogelijk en redelijk een inkomensafhankelijke bijdrage voor hulp- en dienstverlening. Ook stoppen we met het aanbieden van de collectieve zorgverzekering. Prioriteit geven aan preventie boven curatief beleid vergt pijnlijke keuzes, maar is essentieel om te voorkomen dat we achter de feiten aan blijven lopen. Zo kunnen we ook in de toekomst wel de zorg blijven leveren aan hen die het het hardst nodig hebben.
Zakelijke benadering
We bekijken rechtmatigheid en doelmatigheid zakelijker. Als uit onze kwaliteitsonderzoeken blijkt dat geld terug te vorderen is, gaan we dit ook echt doen. We gaan nog actiever sturen op naleving van subsidie-, inkoop- en uitkeringsvoorwaarden, inclusief toezicht op uitvoeringsorganisaties en fraudebestrijding bij participatie, jeugd en Wmo. Activiteiten met beperkte of geen effectiviteit stoppen we.
Verbeter Breda
Verbeter Breda staat centraal in onze voortdurende inzet om de leefomstandigheden en bestaanszekerheid in de aandachtswijken te verbeteren. Met een duidelijke missie voor ogen - het bevorderen van kansengelijkheid en het aanpakken van armoede die van generatie op generatie overgaat - bundelen we onze krachten met bewoners, lokale partners en instellingen. We focussen op wijken die achterblijven op het gebied van inkomen, gezondheid, veiligheid en leefkwaliteit vergeleken met het gemiddelde in de stad.
Als actieve deelnemer aan Verbeter Breda zetten we ons ook in de komende jaren volle bak in voor dit integrale meerjarenproject. We steunen programma-initiatieven die een directe positieve impact hebben op de levenskansen en bestaanszekerheid van onze inwoners. Door de samenwerking met bewoners, onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties streven we naar duurzame verandering. Gezamenlijk werken we aan een toekomst voor Breda waarin iedereen, ongeacht de wijk waarin iemand woont, gelijke mogelijkheden heeft om een betekenisvol leven te leiden.
Integratie wijkaanpak met Verbeter Breda
We erkennen de noodzaak om armoede te bestrijden en kansengelijkheid te bevorderen. We vinden het belangrijk dat onze wijkaanpak Verbeter Breda een centrale rol speelt. We focussen op preventie en positieve gezondheid. Dat kunnen en willen we niet alleen. Samenwerking met zorgpartners, het bedrijfsleven en onderwijs blijft hierbij essentieel. Daarnaast werken we in de komende maanden verder uit hoe we de doelmatigheid in onze dorps- en wijkaanpak kunnen versterken. Tegelijkertijd blijven we vol investeren in Verbeter Breda en onze aandachtswijken.
Veilige, toegankelijke en gezonde omgeving voor alle inwoners
We blijven ons de komende jaren inzetten voor een toegankelijk Breda. Voor een veilige en gezonde omgeving waarin onze inwoners zoveel mogelijk volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Daarnaast staan voorlichting en preventie op het gebied van drugs en een gezonde leefstijl centraal. We bevorderen diversiteit en inclusie en treden krachtig op tegen discriminatie en straatintimidatie. Samen met de partners in de stad werken we aan een nieuwe gezondheidsvisie, vanuit het perspectief van rechtvaardigheid en wederkerigheid en experimenterend met onze rol als gemeente, door vaker normerend op te treden.
Investeren in de toekomst van onze jeugd
We willen dat onze jeugd en jongeren gezond en veilig kunnen opgroeien in Breda. Dit stimuleren we door te helpen bij het creëren van kansen en perspectieven, het tegengaan van jeugdwerkloosheid en het bevorderen van een gezonde ontwikkeling en participatie in de samenleving. Tegelijkertijd gaan we op een aantal vlakken scherpe keuzes maken omdat we de komende jaren substantieel minder middelen krijgen van het Rijk voor het uitvoeren van deze taken. Dat betekent dat we strenger gaan sturen op de toegang, verder omschakelen van inhuur naar vaste mensen en binnen het waardenetwerk ten aanzien van jeugdhulp kijken hoe we middelen effectiever kunnen inzetten.
Strategieplan Jeugdhulp regio WBO
Komend jaar zetten we verder in op een transformatie van de jeugdhulp binnen de Regio West-Brabant Oost (WBO). We werken aan een proactieve benadering waarbij we jeugdigen en hun ouders ondersteunen bij alledaagse uitdagingen om escalatie van kleine problemen te voorkomen. Dit vereist een integrale kijk op de situatie van de jeugdige en het bieden van hulp 'zo thuis mogelijk', met de regie zoveel mogelijk bij de ouders en de jeugdige zelf. Daarbij zetten we in op normaliseren.
Daarnaast transformeren we naar een Stevig Lokaal Team (SLT), een netwerk van professionals die samenwerken om jeugdhulp preventief, effectief en efficiënt te coördineren. Ons doel is om geleidelijk te groeien naar een strategisch partnerschap dat geïntegreerde jeugdhulp biedt, waarbij we overstappen van een curatief individueel aanbod naar een groepsgericht preventief aanbod. We investeren in de sociale basis om te voorkomen dat meer specialistische jeugdzorg nodig is.
Participatie en armoede
In Breda zijn steeds minder inwoners afhankelijk van een bijstandsuitkering. Desondanks blijft de toegang tot de arbeidsmarkt een uitdaging, vooral voor langdurig werklozen en statushouders. De gemeente zet zich in om deze barrières te verlagen en iedereen de kans te geven een actieve bijdrage te leveren aan de stad. Zo gaan statushouders het inburgeringstraject en het participatietraject niet meer opeenvolgend doorlopen, maar parallel. Dus naast inburgeren ook aan het werk. En vrijwilligerswerk als opstap naar een baan, in een omgeving die bijdraagt aan de inburgering. Daarnaast blijven we ons inzetten voor een goed aanbod taalonderwijs.
Daarnaast vernieuwen we onze armoedeaanpak. We blijven onze inwoners ondersteunen die dit het hardst nodig hebben. Ook erkennen we de ernst van schuldenproblematiek en de impact ervan op het welzijn van onze inwoners. We richten ons op het versterken van de financiële educatie, het bieden van toegang tot schuldhulpverlening en het stimuleren van financiële zelfredzaamheid.
Onderwijs en talentontwikkeling
In Breda geloven we dat een weerbare en veerkrachtige stad begint bij een krachtige en toekomstbestendige economie. Daarom is het essentieel dat we samenwerken met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven om onze inwoners op te leiden voor de banen van morgen, onder andere door in te zetten op het aanbod van techniekonderwijs. De onderwijsvisie die we in 2024 presenteren, kent actiepunten om de ontwikkeling en ontplooiing van onze inwoners te bevorderen, in lijn met het beleidskader Jeugd. In de onderwijsvisie staan we voor meerdere keuzes, onder meer ook over rollen en verantwoordelijkheden van de gemeenten in relatie tot de scholen. Het participatietraject voor deze nieuwe visie leert dat er tegengestelde beelden zijn: sommigen zien de school als een plek met diverse zorgvormen, anderen willen graag terug naar de basis van de formele onderwijsbevoegdheden. We bouwen aan gelijke kansen door middel van onze aanpak taal- en laaggeletterdheid en het verbeteren van de samenwerking tussen zorg en onderwijs. Ook investeren we samen met BreedSaam en Building op de ver- en nieuwbouw van onze Bredase scholen.