Het verwachte financiële resultaat voor het programma Basis op Orde bedraagt € -0,3 miljoen.
Basis op Orde in Breda
Thema Veilig Breda
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt afgerond € -0,7 miljoen. De grootste afwijkingen noemen we hieronder.
Veiligheid openbare ruimte: € -0,4 miljoen
Er is een vertraging in de aanpak om evenementen kostendekkend te maken. Mede door niet voorziene inzet bij grootschalige evenementen (Carnaval, Koningsdag). Dit komt voort uit de flink groeiende populariteit. De inzet is noodzakelijk wegens de risico’s voor openbare orde en in het kader van crowdmanagement. Deze inzet (€ 0,2 miljoen) is niet financieel gedekt.
Havengelden
Er worden jaarlijks inkomsten opgevoerd in de begroting voor de gelden uit ligplaatsen voor de boten. Deze inkomsten kunnen niet worden verwezenlijkt, omdat de uitbreiding van ligplaatsen niet mogelijk is. Hierdoor verwachten we een tekort van € 0,2 miljoen.
Fiscale handhaving
Er wordt € 0,5 miljoen extra resultaat verwacht op fiscale handhaving. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal naheffingsaanslagen vanwege het toevoegen van een betaald parkeren gebied en de uitbreiding van een bestaand gebied. Daarnaast zijn de camera's geüpdatet waardoor er meer bruikbare foto's worden verwerkt.
Daarnaast verwachten we de volgende afwijkingen:
- We verwachten een tekort van € 0,2 miljoen op de personele capaciteit.
- Een aantal kleinere tekorten tellen op tot een verwacht resultaat van € -0,3 miljoen. Zo is er een tekort op bestuurlijke boetes en is er een overschrijding bij de boa's in verband met de aanschaf van portofoons.
Veilig Breda Algemeen: € -0,2 miljoen
Woo-verzoeken
In het lopende jaar is een grotere aanspraak dan verwacht gedaan op onze personele capaciteit voor de behandeling van Woo-verzoeken. Deze verzoeken leiden tot een grote inzet van de kwaliteitsmedewerkers en de administratie, die drukt op de reguliere werkzaamheden. Naar het komende jaar wordt daarom gevraagd ruimte te voorzien voor ophoging capaciteit (0,75 fte) voor behandeling van Woo- en inzageverzoeken. We prognosticeren een resultaat van € -0,2 miljoen.
Fysieke Veiligheid: € -0,1 miljoen
Door de bijdragen voor de projecten ‘Van inrichting naar MBA’ en ‘Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)’ ontstaat een tekort van de bijdrage van € 0,3 miljoen. Vanuit de meicirculaire is er voor € 0,2 miljoen geld beschikbaar voor bodemgelden. Dit kan voor dit tekort worden ingezet waardoor er € 0,1 miljoen resteert als tekort.
Thema Dienstverlening
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt € 0,5 miljoen.
Publieksservice: € 0,5 miljoen
Op financieel gebied zien we de volgende afwijkingen:
- We verwachten een hoger dan begrote piek voor reisdocumenten (€ 0,3 miljoen).
- Hogere opbrengsten bij andere legesproducten, zoals huwelijksleges (€ 0,2 miljoen).
Thema Beheer van de openbare ruimte
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt € -1,9 miljoen.
Beheer openbare ruimte groen: € -0,3 miljoen
De benoeming tot Breda National Park City wordt verwacht in 2025. De benoeming linkt aan het programma Stad in park.
Voor waterwegen en voorzieningen lijken de onderhoudskosten voor aanlegplaatsen van bootjes over de jaren terug te lopen. Hier verwachten we in 2024 € 0,1 miljoen over te houden.
De uitwerking bouwstenen varen in Breda loopt vertraging op door onderzoeken en uitwerking voor de Kader Richtlijn Water (KRW).
Bij riolering staat de uitnutting van de investeringskredieten onder druk. Daar heeft onder andere het Kader Richtlijn Water-proces (KRW) invloed op. Daarnaast speelt ook mee dat de integrale aanpak in de initiatieffase van projecten langer duurt dan gepland. Op verschillende plekken duren processen voor onder andere besluiten over parkeren en parkeervakken langer dan voorzien. Op locaties is de nog lopende besluitvorming over aanpak van een locatie vertraagd. Door bouwwerkzaamheden is een aantal projecten uitgesteld.
Op boomonderhoud is een overschrijding in het budget te verwachten van € 0,4 miljoen. Er zijn naar verwachting meer kap-, rooi- en snoeiwerkzaamheden voor bomen nodig. Hier wordt een inhaalslag op de inspecties uitgevoerd. Daarmee is voorzien dat achterstanden en achterstalligheid op het onderhoud zichtbaar wordt. Dit moet gezien de wettelijke taak binnen een korte, vastgestelde periode uitgevoerd worden.
Kermissen
Een lagere opbrengst van de staangelden resulteert in een verwacht resultaat van € -0,1 miljoen. De staangelden worden bepaald door middel van veilingen. Daarnaast hebben we hogere kosten voor veiligheid en sfeerbeheer.
Beheer openbare ruimte, wegen: € -1,6 miljoen
Op openbare verlichting hebben we te kampen met hogere kosten (€ -0,4 miljoen) voor het dagelijks beheer en onderhoud. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een verouderd areaal, hogere energielasten en hogere materiaal- en materieelkosten. Daarnaast speelt mee dat de vele regen en hoge grondwaterstand effect heeft op het functioneren van de verlichting.
In de eerste helft van 2024 zijn al veel drugsdumpingen gedaan. De kosten voor het opruimen en saneren zijn hoog en niet te verhalen. Daders zijn niet of nauwelijks te achterhalen. Voor 2024 verwachten we hier een tekort van € 0,4 miljoen. Deze trend loopt al een aantal jaren.
Het parkmanagement industrieterrein Hazeldonk vraagt aandacht als het gaat om het opruimen van extreme vervuiling. Dit zorgt voor een structurele overschrijding van € 0,1 miljoen. Hiervoor zoeken we naar oplossingen.
Overige afwijkingen:
- tekort op het wagenpark als gevolg van prijsstijgingen (€ -0,8 miljoen)
- tekort op reiniging als gevolg van prijsstijgingen (€ -0,1 miljoen)
- een positief resultaat op niet-overhead door lagere doorbelasting van uren en lagere uitvoeringskosten (€ 0,2 miljoen)
Areaaluitbreiding
In de areaaluitbreiding 2024 zijn met name de volgende onderwerpen opgenomen: speelvoorzieningen, instandhouding verharding, klimaatadaptieve projecten, onderhoud boombakken en openbare verlichting.
Het beschikbare bedrag is op dit moment niet voldoende om alle areaaluitbreiding mee te nemen. We zagen en zien veel ontwikkelingen op het gebied van ecologie en er is uitbreiding geweest op reiniging door stedelijke ontwikkeling. We ontwikkelen in 2024 een methodiek areaaluitbreiding, waarbij de beheergelden worden meegenomen bij de votering van de kredieten, zodat er geen achterstanden meer ontstaan.
Afvalservice: € 0,0 miljoen
Via de afvalcoaches geven we de communicatie over afvalscheiding een extra impuls door ook weer langs basisscholen te gaan.
Resultaten binnen afvalservice worden verrekend met de voorziening afvalservice. Bij het opstellen van de begroting werd er rekening gehouden met een tekort van € 0,2 miljoen en dus een onttrekking uit de voorziening afvalservice van € 0,2 miljoen. Ondertussen is dit bijgesteld naar een resultaat van € 0,5 miljoen en een dotatie van € 0,5 miljoen aan de voorziening. Het verschil wordt veroorzaakt door:
- Een fors hogere doorbelasting vanuit het wagenpark vanwege meer onderhoud en daarmee vervangende inhuur, meer schades en een aantal kleinere investeringen.
- In de bedrijfsvoering zijn dankzij de regio-uitbreiding een aantal optimalisaties doorgevoerd waardoor de personele lasten lager uitvallen.
- Er is een grotere areaaluitbreiding en er worden minder kwijtscheldingen verstrekt.
- Door lagere afvalverwerkingskosten is er een positief resultaat op een aantal afvalstromen (voornamelijk hout, restafval en stortbelasting) en wordt verklaard doordat er minder afval wordt aangeleverd dan initieel werd begroot.
Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt € 1,6 miljoen.
Vastgoedbeheer: € 1,6 miljoen
De verkoop van Stadskantoor Gebouw C zorgt voor een eenmalig netto verkoopopbrengst van € 1,3 miljoen en derhalve wordt in 2024 de ombuiging uit het bestuursakkoord verkoop vastgoed van € 0,2 miljoen behaald.
De vaststelling van de regeling specifieke uitkering stimulering sport 2022 is ontvangen en een aanvullende nabetaling van € 0,5 miljoen is hierop verleend.
Om ziekte en vacatureruimte in het reguliere personeelsbestand het hoofd te bieden worden voor diverse functies medewerkers ingehuurd. Dit resulteert in extra personele lasten van € 0,9 miljoen.
De verwachting is dat tegenover de extra personele lasten een aantal positieve resultaten staan, meer verhuuropbrengsten binnensportaccommodaties (€ 0,2 miljoen), vrijval kapitaallasten (€ 0,1 miljoen), positief aanbestedingsresultaat (€ 0,2 miljoen) en lagere uitgaven energiekosten (€ 0,4 miljoen).
Reserves
Exploitatiereserve
In het bestuursakkoord is een eenmalige impuls (€ 0,25 miljoen) opgenomen om te komen tot integrale huisvestingsplannen (IHP) voor Cultuur, Sport en Welzijn. Deze plannen bieden inzicht in behoefte naar de inzet van vastgoed gebaseerd op de respectievelijke gemeentelijke beleidsdoelstellingen. In 2023 is een start gemaakt met het opstellen van de integrale huisvestingsplannen de verwachting is dat in 2024 hier een onderuitnutting van € 0,13 miljoen op wordt gerealiseerd.
Thema Open overheid
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt € 0,2 miljoen.
Rekenkamer: € 0,2 miljoen
Door een lagere capaciteit bij de rekenkamer verwachten we hier in 2024 € 0,2 miljoen over te houden.