Het te verwachten resultaat voor dit programma bedraagt € 4,7 miljoen negatief en wordt per thema verder toegelicht.
Basis op Orde in Breda
Thema Veilig Breda
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € 0,9 miljoen positief.
De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor Breda waaronder de activiteiten van de BOA’s. Door het wegvallen van evenementen en horeca gerelateerde zaken heeft herprioritering plaatsgevonden. De uren die vrij zijn gevallen zijn ingezet voor de corona controles waarbij de BOA’s flexibel zijn ingezet om zo te voldoen aan de vraag van de stad. Door deze herprioritering is deze periode bínnen de bestaande formatie goed doorstaan.
In 2020 is de handhaving van parkeren verplaatst van programma 3, Bereikbaar Breda naar programma 4, Basis op orde zodat alle handhavingsactiviteiten geclusterd zijn. Vanaf januari 2020 zijn 2 scanauto’s actief die (deels) geautomatiseerd naheffingen opleggen aan foutparkeerders. Door de inzet van de scanauto’s loopt het aantal naheffingen op, dit leidt tot een positief resultaat van € 1,9 miljoen.
De geplande uitbreiding van ligplaatsen voor boten in 2020 lijkt niet realiseerbaar, dit naar aanleiding van gesprekken met het waterschap. Op basis van een verkenning is momenteel een toevoeging mogelijk van 15 tot 20 ligplaatsen naar in totaal 320 ligplaatsen. De ecologische waarden blijven hier een aandachtspunt. Hoewel het tarief van de ligplaats is verhoogd van € 120 per jaar naar € 180 per jaar ontstaat een financieel tekort van € 0,2 miljoen.
De opbrengsten bouwleges nemen toe als gevolg van grote projecten die binnenkort starten. Het positief resultaat hiervan bedraagt € 1,1 miljoen. Voor omgevingsvergunningen (titel 2 uit de legesverordening) is maximaal 100 % kostendekkendheid het uitgangspunt. Baten en lasten lopen echter nooit synchroon en ook de werkvoorraad fluctueert jaarlijks. In de jaarrekening ontstaan hierdoor resultaten, voornamelijk veroorzaakt door fluctuaties in de opbrengsten.
Daarnaast zien we een aantal financiële effecten in 2020:
- Voor markten en kermissen zien we vanwege corona een toename aan kosten. Enerzijds omdat de verwachte verzelfstandiging van de markt is uitgesteld en we hierdoor verantwoordelijk blijven voor het bekostigen van uitvoeringswerkzaamheden. Daarnaast zijn we extra kosten kwijt om te voldoen aan de corona maatregelen op de markt. Voor de kermis zijn we de tot op heden gemaakte ontwikkelingskosten kwijt. De verwachting is dat door COVID-19 niet alle kermissen door zullen gaan en dat we hierop dan ook niet de beoogde inkomsten kunnen genereren. Dit leidt tot een financieel tekort van € 0,2 miljoen.
- Extra personeelslasten voor inzet Bibob werkzaamheden, inzet stadsmarinier, bezwaar en beroep leidt tot een financieel tekort van € 0,7 miljoen.
- Teruggaven vanuit de Omgevingsdienst en de Veiligheidsregio leiden tot een positief saldo van € 0,4 miljoen.
- Als gevolg van wijzigingen in het FLO-overgangsrecht wordt een nabetaling over 2020 verwacht aan de Veiligheidsregio van € 1 miljoen.
- Bij evenementen is sprake van kosten zonder dat daar voldoende legesinkomsten tegenover staan, hierdoor ontstaat een tekort van € 0,2 miljoen.
- Er zijn extra lasten in 2020 vanwege verhuizing servers / pc cameratoezicht van Chassé naar stadskantoor. Deze lasten waren abusievelijk voorzien in 2021. Dit leidt tot een tekort van € 0,3 miljoen.
- Met betrekking tot precario opbrengsten is er een compensatie geweest i.vm. de coronacrisis. Uitgangspunt was een gemiste opbrengst van 6 maanden, het ligt in de lijn der verwachting dat de gemiste opbrengsten lager zullen uitvallen aangezien er geen sprake is geweest van een lock-down van 6 maanden. Er zou € 0,1 miljoen minder bijdrage benodigd zijn dan is toegekend vanuit het steunmaatregelpakket Corona, dit loopt niet via het resultaat van deze bestuursrapportage.
Inzet Steunmaatregelenpakket
Vanuit het steunmaatregelenpakket is geld beschikbaar gesteld voor kwijtschelding lokale heffingen voor totaal € 0,3 miljoen. Als gevolg van het feit dat de sluiting korter heeft geduurd, wordt naar verwachting € 0,13 miljoen ingezet.
Risico's
Terug naar navigatie - Risico'sEr bestaat een risico in verband met een aanwezige rechtszaak met betrekking tot een schadeclaim. Het betreft een zaak voor het niet verstrekken van een vergunning. Gemeente Breda is veroordeeld tot het betalen van deze schadeclaim, er zijn recente ontwikkelingen waardoor dit risico weliswaar is verlaagd maar nog niet geheel is vervallen.
Thema Dienstverlening
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat voor dit thema bedraagt € 0,2 miljoen negatief.
Bij het thema dienstverlening zijn geen afwijkingen te melden over het realiseren van de doelstellingen uit de begroting 2020.
Financiële afwijkingen
- De bijdrage aan de BWB wordt over 2020 € 0,2 miljoen hoger vanwege doorwerkende effecten CAO, een toename van de taken (o.a. meer parkeerbezwaren) en hogere verwachte ureninzet vanuit het BWB.
- Er wordt een daling voor de opbrengsten van leges op reisdocumenten en huwelijken van € 0,2 miljoen verwacht. Dit negatief effect kan worden opgevangen door het minder inzetten van flexibele personele inzet en leidt daarmee niet tot een financiële afwijking.
Thema Beheer van de openbare ruimte
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € 3,2 miljoen negatief.
Afvalservice € 2,9 miljoen negatief
We zien een lichte stijging van de hoeveelheid fijn huishoudelijk restafval, maar de gekwantificeerde doelstelling, te weten 127 kg huishoudelijk restafval per inwoner, wordt gehaald.
Er is sprake van hogere lasten voor de verwerking van afvalstromen, hogere lasten voor afvalstoffenheffing en hogere personeelslasten. Daarnaast zijn er hogere kosten aan onderhoud van materieel, de circulaire winkel en de bijdrage aan de Belastingsamenwerking West-Brabant. Genoemde redenen leiden tot een totaal tekort van € 2,6 miljoen. Ook is het aanbod van restafval en GTF als gevolg van de Coronacrisis gestegen. Dit leidt tot een extra tekort van € 0,3 miljoen. Dit maakt geen onderdeel uit van het maatregelenpakket.
Beheer openbare ruimte € 0,3 miljoen negatief
Tijdens de Coronacrisis is de openbare ruimte extra belangrijk voor de bewoners van Breda. Bewoners en bezoekers sporten, verblijven, recreëren en ontmoeten in de openbare ruimte, om zo toch even uit huis te kunnen en onder de mensen te komen. Dit intensieve gebruik, zoals de uitbreiding van terrassen van de horeca, zorgt ook voor meer waardering van deze openbare ruimte. Wat de effecten zijn van dit intensievere gebruik zal aan het einde van jaar pas duidelijk zijn.
Wel is er als gevolg van Covid-19 mogelijk een vertraging in de leveranties voor de verduurzaming openbare verlichting zichtbaar.
In de openbare ruimte van Breda zijn de effecten van de klimaatveranderingen steeds zichtbaarder. Zo heeft het groen in de stad te maken met stormen, maar vooral droogte zorgt voor het uitvallen van bomen en beplanting. Dit is dusdanig veel dat er niet terug geplant kan worden. Er blijft verdroogde beplanting staan en de bomen worden alleen bovengronds verwijderd, waardoor de stad wel veilig blijft. Ingeschat wordt dat de extra kosten € 0,3 miljoen zullen bedragen. Hierop wordt de komende maanden gestuurd. Er komen scenario’s met keuzes om de overschrijding terug te dringen.
We zien dat water en groen belangrijk gevonden worden in Breda. Dit blijkt onder andere uit het succes van de subsidie water en groen. Het afgelopen half jaar kwamen er voor de regeling, die een uitbreiding is op de bestaande groene daken-regeling, al ruim 200 aanvragen binnen. Om die reden is het subsidieplafond dan ook verhoogd naar € 0,2 miljoen voor het herverzekeren van daken, gevels en regenwatervoorzieningen zoals regentonnen.
De uitvoering van Mgr. Nolensplein is geheel doorgeschoven naar 2021.
Het verwachte resultaat op Riolering bedraagt nihil. De lasten voor riolering zijn hoger als gevolg van extra kosten die gemaakt worden voor het reguliere beheer en onderhoud buiten. Dit wordt veroorzaakt door het toegenomen areaal vanuit stedelijke uitbreiding. Ook worden de extra kosten na aanbesteding van regulier onderhoud opgevangen. Deze stijging van lasten hangt samen met de toename van opbrengsten rioolheffing zijn € 0,5 miljoen hoger als gevolg van de woonopgave. In het Stedelijk Waterplan was hier nog geen rekening mee gehouden. Voor deze extra lasten en baten wordt een begrotingswijziging gemaakt.
Risico's
Terug naar navigatie - Risico'sDe reclame-inkomsten staan ernstig onder druk, er bestaat een kans dat deze deels niet geïnd kunnen worden gezien de flinke inkomstenderving, die contractanten hebben. Risico wordt ingeschat op € 0,4 miljoen.
Risico’s die benoemd moeten worden naast het structurele meerjarige tekort van AVS zijn:
- de claim Attero die betrekking heeft op het door afvalservice te weinig aangeleverde huishoudelijke restafval over de periode 2015 t/m januari 2017. Indien de claim wordt toegewezen zal bepaald moeten worden of dit op basis van inwoneraantal of op basis van aangeleverd tonnage huishoudelijk restafval gebeurt.
- bij de gemeenschappelijke regeling Nazorg Stortplaatsen wordt een fonds aangehouden om te voldoen aan de eeuwigdurende zorgplicht voor de stortplaatsen. Vanwege de huidige lage rentestand t.o.v. van wat nu wordt aangehouden ter bepaling van de grootte van het fonds lopen we hier een risico. Een technisch onderzoek naar kostenreductie is gestart om te kijken naar alternatieven met potentie, denk hierbij aan duurzaam stortbeheer en een 100-jarige levensduur van de afdekfolie.
Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Afwijkingen en prognose
Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognoseHet te verwachten resultaat bedraagt € 2,2 miljoen negatief.
Ten aanzien van de inhoudelijke doelstellingen uit de Begroting 2020 zijn geen afwijkingen te melden.
- De exploitatie van de voormalige panden die van ATEA (Riethil 11 en Riethil 12) leiden tot een verwacht tekort van in totaal € 0,9 miljoen. Naar de exacte omvang van het knelpunt wordt nog verder onderzoek gedaan.
- Het afstoten van panden gaat gepaard het afboeken van boekwaarden, het wegvallen van voordelig exploitatieresultaat en sloopkosten. Dit leidt tot een tekort van € 0,3 miljoen. Doordat de politie per 1 juni ingetrokken is in het Stadskantoor C en als incentive slechts 5 maanden huur hoeft te betalen en de overige ruimtes als gevolg van de verbouwingen van Stadskantoor A en B niet verhuurd kunnen worden, zullen de huurinkomsten voor Stadskantoor C fors lager zijn dan begroot. De totale huurderving bedraagt op € 0,7 miljoen.
- Aanvullende lasten voor onderhoud leidt tot een tekort van € 0,4 miljoen. Dit bestaat uit onderhoud aan de panden van Optisport vindt voor € 0,2 miljoen aan onderhoud plaats. Het gaat hier om werkzaamheden aan de ijsbaan en de buitenruimte van zwembad Wolfslaar. Bij de overige posten voor onderhoud en reparatie wordt voor € 0,2 miljoen meer contractonderhoud verwacht, dit hangt samen met het onderhoud van de installaties die zijn gerealiseerd bij het verduurzamen van de gebouwen.
- Aan advieskosten voor de nieuwe huurovereenkomsten en aan onderhoudslasten aan het Rat Verleghstadion wordt een bedrag rond de € 0,1 miljoen verwacht, hier zijn geen middelen voor begroot.
- Op de inhuur van personeel wordt een overschrijding verwacht van per saldo € 0,3 miljoen. Door extra inzet van inhuurkrachten tijdens coronacrisis ontstaat nemen de kosten met € 0,1 miljoen toe.
- Extra inzet van inhuurkrachten voor het tijdelijk opvangen van vacatures en het weer in eigen beheer schoonmaken van de gymzalen en sporthallen kost in totaal € 0,1 miljoen extra. Hiertegenover staat weer een besparing van € 0,1 miljoen door het niet langer inhuren van een extern schoonmaakbedrijf.
- In 2020 vindt een eenmalige vrijval uit de onderhoudsvoorziening plaats van € 0,4 miljoen i.v.m. de correctie overhead die bij Jaarrekening 2019 heeft plaatsgevonden ten laste van de bedrijfsvoering.
Inzet Steunmaatregelenpakket
- Op het budget van € 2,5 miljoen dat beschikbaar is gesteld voor huurkwijtscheldingen en restituties, blijft volgens een eerste voorlopige raming ongeveer € 0,8 miljoen over.
Talentencentrum
- Na het voteren van het benodigde krediet is gestart met de ontwerpwerkzaamheden voor het gebouw en de omliggende buitenruimte. Het team van de gemeente en AGS-architecten heeft in augustus 2020 een Voorlopig ontwerp opgeleverd. Dit plan zal verder uitgewerkt worden in een bouwteam waaraan ook de beoogd aannemer (Van Wijnen Breda) zal deelnemen. De start van de bouw is gepland in het voorjaar van 2021. De financiële overeenkomsten die zijn aangegaan met de partners zijn passend binnen de opgestelde businesscase voor het Talentencentrum.