Basis op Orde in Breda

Afwijking ambitie

Terug naar navigatie - Afwijking ambitie

Veel van de onderdelen in programma 4 worden sterk beïnvloed door de effecten van Corona. Voor de diverse onderdelen van de gemeentelijke dienstverlening wordt alles op alles gezet om deze zo normaal mogelijk doorgang te laten vinden. In een aantal gevallen leidt dat tot negatieve financiële effecten die bij de diverse onderdelen worden toegelicht. Daarnaast zijn maatregelen getroffen, zoals bij de gemeentelijke milieustraat, om lange wachttijden die ontstonden, op te heffen door verruiming van de openstellingstijden. Daarnaast zien we natuurlijk de effecten van de stagnatie in evenementen en overige activiteiten in de stad. Voor het (planmatig) onderhoud geldt dat dit zo veel als mogelijk doorgang heeft. In algemene zin hebben we onze ambitie voor de programma onderdelen zo veel mogelijk weten vast te houden.

Het verwachte financiële resultaat voor Programma 4 bedraagt € 3,2 miljoen positief.

Thema Veilig Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 6,0 miljoen positief.

Ondermijning
De verstoring van criminele bedrijfsprocessen vindt in 2021 plaats op de thema’s vastgoed, transport en horeca omdat deze drie branches de vitale schakels in het criminele verdienmodel vormen. Hierin heeft ook corona voor extra aandacht gezorgd. Zo is het voor de horecabranche in 2021 van belang om in de gaten te houden of de zogenaamde Tozo-gelden bij de juiste ondernemers terecht komen. Of zijn er ondernemers waarvan we verwachten dat ze het niet nodig hebben, maar het wel hebben aangevraagd? Verder wordt onderzocht voor welke kwetsbare/criminogene branches het zinvol is een vergunningplicht in te voeren om zodoende de barrières tegen criminele inmenging te vergroten. Op het gebied van sociale weerbaarheid ligt de focus in 2021 op de wijken Fellenoord/Schorsmolen, Hoge Vucht, Haagdijk/Nieuwe Haagdijk/Haagweg. Hierbij wordt een combinatie van repressieve en preventieve acties ingezet. En daarnaast zal er via social media actief een campagne worden ingezet om de meldingsbereidheid te vergroten. Voor wat betreft de maatschappelijke weerbaarheid gaat in 2021 een groot deel van de aandacht uit naar de proeftuin Hazeldonk. Het doel hierbij is een basis creëren waarin ondernemers zelf weerbaar gemaakt worden tegen criminele inmenging/invloeden op Hazeldonk.

Handhaving
De vooraf beoogde spreekuren van de Boa’s in de wijk hebben niet of nauwelijks plaatsgevonden als gevolg van corona. Wel hebben er enkele spreekuren in de kwetsbare wijken plaatsgevonden vanuit hoge prioriteit. De inzet van de Boa’s heeft zich ook dit eerste half jaar vooral gefocust op corona. Nu de corona-maatregelen versoepeld worden, starten we de reguliere werkzaamheden wederom op, zo ook de spreekuren in de wijken. De inzet van de jeugd-Boa’s wordt verstevigd door toenemende samenwerking met de ketenpartners rondom jeugdproblematiek.

Experiment gesloten coffeeshop
In het 1e kwartaal is aan de hand van een bespreeknotitie het gesprek met de raad gevoerd over de invulling van de lokale regels waar de Experimentwet ruimte voor laat. Mede op basis van de uitkomst is het huidige gedoogbeleid aangepast om het experiment aan te kunnen gaan met de huidige shops. Het selectieproces van telers is landelijk vertraagd zodat de start van de verkoop van gereguleerde cannabis naar verwachting pas in 2022 zal starten. We wachten op groen licht vanuit de landelijke overheid voor een startdatum. Achter de schermen lopen de voorbereidingen door.

Evenementen
Vanwege corona zijn er momenteel nog steeds weinig tot geen inkomsten uit leges voor evenementen, een tekort van € 0,3 miljoen wordt verwacht.

Financiële prognose
Het te verwachten resultaat van het thema bedraagt € 6.0 miljoen positief.

Veiligheid openbare ruimte: € 0,2 miljoen negatief

  • De naheffing aanslagen parkeren (nha) levert een geschat voordeel op van  € 475.000. Het aantal opgelegde nha's is hoger dan begroot waarbij in de prognose rekening is gehouden met (deels) opheffen van de lockdown.  Vanaf het 3e kwartaal zal er een 3e scanauto in gebruik worden genomen, deze wordt echter nog niet direct volledig ingezet. Deze inzet is (nog) niet meegenomen in de prognose.
  • Vanwege corona zijn er momenteel nog steeds geen inkomsten uit leges voor evenementen. Dit leidt tot een tekort van € 300.000 (corona gerelateerd). 
  • Voor ligplaatsen en havengelden zouden volgens de begroting extra inkomsten worden gerealiseerd. Deze zullen deels gerealiseerd kunnen worden in 2021 maar niet voor het volledig beoogd bedrag.  Het geschatte tekort is € 100.000.
  • Vanwege de lockdown blijven de opbrengsten drank-en horeca wet achter. Dit levert een corona-gerelateerd tekort op van € 100.000.
  • In de cijfers is een niet begrote dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren opgenomen, dit veroorzaakt een tekort van € 62.000.
  • Er ligt een schadeclaim m.b.t. bezwaar en beroep inzake de zaak "nightflight". Er is sprake van aansprakelijkheidsstelling en extra AKD kosten, per saldo € 20.000 euro extra lasten.
  • Er is bij het Rijk een vergoeding m.b.t. extra corona-banen aangevraagd en toegekend. Uit deze middelen zullen diverse extra lasten gedekt kunnen worden, deze extra lasten worden niet in deze rapportage vermeld. Er zal nog een totaalbeeld opgemaakt moeten worden. Aangezien er vergoeding is van het Rijk zal het geen invloed hebben op het totale resultaat.
  • Vanaf maart/april worden er bestuurlijke boetes opgelegd, 3 maanden later dan in eerste instantie is begroot. De verwachte opbrengsten zijn daardoor € 80.000 lager.

Zichtbare Criminaliteit: geen financieel resultaat

  • Zowel aan de baten- als aan de lastenkant is er een resultaat vanwege in 2020 ontvangen subsidiegelden die zijn doorgeschoven naar 2021. Het betreft middelen weerbare stad (buurtpreventie) van € 176.000.

Ondermijning: geen financieel resultaat 

  • Zowel aan de baten- als aan de lasten kant is er een resultaat (€ 590.000) vanwege subsidiegelden sociale weerbaarheid (zoet/zuur/zout/bitter) uit voorgaand jaar. Besteding van deze middelen is vertraagd en valt grotendeels in 2021. 

Fysieke veiligheid: € 6,1 miljoen positief 

  • Er is een nieuwe doorrekening gemaakt van de verwachte legesopbrengsten in 2021. Het is zeker dat, als gevolg van de grote bouwprojecten in de stad, de opbrengsten hoger zullen uitvallen dan begroot. Het geschatte netto-effect op het resultaat bedraagt € 5,0 miljoen positief.
  • Vanuit de exploitatiereserve wordt een bedrag van € 1,1 miljoen toegevoegd aan het budget. Het betreft hier het legesresultaat van 2020. Vooralsnog staan hier geen uitgaven tegenover. Het verwachte positieve effect op het resultaat van de jaarrekening is dus € 1,1 miljoen.
  • Bij de intekentaken FLO (Functioneel Leeftijdsontslag), heeft een aantal wijzigingen in wet- en regelgeving eind 2020 gezorgd voor een noodzakelijke aanpassing van de prognose met als gevolg hogere verwachte kosten. Daarnaast zorgen wijzigingen op medewerkersniveau voor een verandering/verschuiving van kosten. Het onlangs (Prinsjesdag 2020) aangenomen wetsvoorstel tot aanpassing van de duur van de 'toepassing levensloop' regelt dat de levenslooptegoeden niet langer tot 1-1-2022 kunnen worden uitbetaald, maar tot 1 november 2021. Concreet betekent dit dat er eerder moet worden gestart met een reguliere FLO-uitkering met hogere uitkeringskosten tot gevolg. Hierdoor ontstaat er een tekort van € 210.000.
  • Er is een bedrag van € 0,2 miljoen ontvangen uit de afrekening met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant over het werkprogramma 2020. Het werkprogramma is volledig uitgevoerd, maar door de coronacrisis waren veel (horeca)bedrijven dicht waardoor er minder klachten waren en minder handhaving, controle en juridische afwikkeling. 

Veilig Breda Algemeen: € 0,1 miljoen positief

  • Zowel aan de baten- als aan de lastenkant is er een resultaat vanwege in 2020 ontvangen subsidiegelden (ten behoeve van VIK / BredaAanpak). Betreft € 36.000 waarvan de besteding plaatsvindt in 2021. 
  • In de begroting staat een voordeel (daling lasten € 69.000) uit eerder boekjaar welke is ontstaan uit een wijziging van de legesopbrengsten (WABO). Zolang dit voordeel niet wordt ingezet zal het vrijvallen in het resultaat en daardoor terugvloeien naar de algemene reserve.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona
  • Vanwege corona zijn er momenteel nog steeds geen inkomsten uit leges voor evenementen. Dit veroorzaakt een tekort van € 300.000 (corona gerelateerd). 
  • Vanwege de lockdown blijven de opbrengsten drank- en horecawet achter. Dit levert een corona-gerelateerd tekort op van € 100.000.
  • Er worden extra kosten gemaakt door de corona, onder andere voor de inzet van personeel. Hiervoor is bij het Rijk steun aangevraagd.

Inzet steunmaatregelenpakket

Terug naar navigatie - Inzet steunmaatregelenpakket

Er is bij het Rijk een vergoeding m.b.t. extra corona-banen aangevraagd en toegekend. Uit deze middelen zullen diverse extra lasten gedekt kunnen worden, deze extra lasten worden niet in deze rapportage vermeld. Er zal nog een totaalbeeld opgemaakt moeten worden. Aangezien er een vergoeding is van het Rijk zal het geen invloed hebben op het totale resultaat.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Er bestaat een risico in verband met een aanwezige rechtzaak met betrekking tot een schadeclaim. Het betreft een zaak voor het niet verstrekken van een vergunning. De gemeente Breda is veroordeeld tot het betalen van deze schadeclaim. Er zijn recente ontwikkelingen waardoor dit risico weliswaar is verlaagd maar niet geheel is vervallen.

Thema Dienstverlening

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,6 miljoen positief.

Administratie en basisregistraties
Er worden geen inhoudelijke afwijkingen verwacht.

Het te verwachten resultaat op het product Administratie en basisregistraties bedraagt € 0,1 miljoen positief.

Er wordt een voordeel van € 0,1 miljoen verwacht op de juridische proceskosten omdat de taak is overgegaan naar de belastingsamenwerking West Brabant. Dit moet bezien worden in relatie tot de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling.

Publiekszaken
Er worden geen inhoudelijke afwijkingen verwacht.

Het te verwachten resultaat van het product Publiekszaken bedraagt € 0,5 miljoen positief.

Verwachte positieve effecten zijn de hogere legesinkomsten en vergoedingen vanuit het rijk voornamelijk veroorzaakt door de run op reisdocumenten, rijbewijzen en RNI. Daarnaast is een forse vergoeding voor de uitvoering van de Donorwet ontvangen, zijn er onverwacht meer ZW-gelden ontvangen en hebben de verkiezingen in maart - in tegenstelling tot de verwachting - niet geleid tot een overschrijding van het budget. Daarnaast is er door schaarste op de arbeidsmarkt minder gekwalificeerd personeel beschikbaar met als gevolg minder uitgaven aan inhuur.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Publiekszaken
Vanwege Corona zijn projecten uitgesteld als gevolg van noodzakelijke extra inzet voor reguliere werkzaamheden en verkiezingen. De Digid opbrengsten zijn gestegen door de vervallen corona reisbeperkingen. De WKR-gerelateerde kosten vallen dit jaar een stuk lager uit.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 1,2 miljoen negatief.

Afvalservice
Het totaal te verwachten resultaat op het product Afvalservice bedraagt € 0,4 miljoen negatief.

De gemaakte afspraken in de begroting 2021 worden uitgevoerd en hebben tot nu toe het gewenste effect. Een aantal incidentele, maar naar verwachting positieve effecten betreft het vervallen van de claim Attero, de hogere opbrengsten van papier en karton, meer aanbod van plastic verpakkingen en verwachte opbrengst van de afvalstoffenheffing. Het daadwerkelijk effect hiervan is ultimo 2021 pas inzichtelijk, o.a. door de huidige onvoorspelbaarheid van prijsontwikkelingen vanwege de grote volatiliteit op de wereldmarkt en de druk op de kwijtscheldingen door financiële problemen bij huishoudens en ondernemers.

Wegen & Groen
Het totaal te verwachten resultaat op het product beheer openbare ruimte wegen en groen bedraagt  € 0,8 miljoen negatief.

Toelichting afwijkingen:

  • Door het winterse weer in februari en maart wordt een tekort verwacht van € 300.000 op de gladheidsbestrijding. 
  • Als gevolg van twee asbestsaneringen zijn extra kosten van € 265.000 te verwachten. Het betreft een asbestsanering als gevolg van een grote brand bij de Frankthalerstraat en een dumping bij de Nieuwe Inslag. De kosten zijn niet op derden te verhalen.
  • Voor de openbare verlichting is een factuur ontvangen over 2020, waar geen rekening mee was gehouden in de transitoria 2020. Het daardoor verwachte tekort op openbare verlichting is € 230.000. Het gaat om een naheffing over de netwerkkosten.
  • Een deel van het tekort op openbare verlichting wordt opgelost met diverse kleine besparingen op verkeer, totaal   € 150.000.
  • Door de extreme vervuiling van het bedrijventerrein Hazeldonk worden nu extra kosten van € 100.000 verwacht om illegale stort en menselijke uitwerpselen op te ruimen. De afspraken over het parkmanagement bij Hazeldonk worden momenteel opnieuw gemaakt.
  • De waterschapsbelasting is hoger dan begroot als gevolg van een wijziging in de berekeningssystematiek in 2020 en de tariefstijging is hoger dan in de begroting wordt opgenomen. De extra lasten bedragen € 110.000.
  • Extra kosten als gevolg van bestuurlijke en bewonersvragen voor totaal € 60.000. Onder deze verzoeken vallen nog oude afspraken met de Plukroute in Princenhage en werkzaamheden rond Landgoed Wolfslaar.
  • Op bedrijfsvoering doorverdeling naar het product wordt een positief resultaat van € 36.000 verwacht. Dit is onder te verdelen in € 130.000 als gevolg van vacatureruimte en -/- € 100.000 tekort als gevolg van vervlechting Atea.
  • Er is een positief resultaat van € 60.000 door minder onderhoud evenementkasten en minder gebruik veiligheidsschermen NAC. Als gevolg van Corona zijn er minder evenementen en geen wedstrijden met uitpubliek geweest.

Riolering
Het totaal te verwachten resultaat op het product beheer openbare ruimte riolering bedraagt  € 0 miljoen.

De prognose kent een grote onzekerheid vanwege aan de ene kant een overloop van de kapitaallasten en een verwachte eenmalige hogere opbrengst van bronnering. En aan de andere kant extra uitgaven op het gebied van klimaatadaptatie en vooral de onduidelijkheid van de opbrengsten. De Belastingsamenwerking West-Brabant kan geen overzicht aanleveren van de verwachte toename van het aantal woningen en van de prognose van opbrengsten en kwijtschelding (vooral voor bedrijven in combinatie met corona relevant). Vooralsnog wordt geen dotatie of onttrekking aan de voorziening verwacht.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Afvalservice
Het gegeven dat de coronapandemie nog niet ten einde is zorgt voor negatieve effecten op de begroting van afvalservice. Door de door het kabinet opgelegde maatregelen om verspreiding van het coronavirus te beperken zien we ook in 2021 duidelijke effecten bij onder andere de hoeveelheid huishoudelijk afval en kringloopwarenhuis Vindingrijk. Waarbij sommige effecten relatief makkelijk te duiden en te onderkennen zijn en andere minder. En er zijn aannames gedaan in relatie tot vorig jaar. De effecten zijn gesplitst in de huishoudelijke en de bedrijfsmatige pijler die onderdeel zijn van Afvalservice. Voor wat betreft het huishoudelijke gedeelte gelden onderstaande effecten:

Inkomsten 2021

  • Gederfde inkomsten textiel (€ 0,09 miljoen)
  • Hogere opbrengsten papier en karton i.v.m. schaarste (€ 0,3 miljoen)

Uitgaven 2021

  • Hogere kosten restafval door meer aanbod (€ 0,22 miljoen)
  • Hogere kosten GFT door meer aanbod (€ 0,08 miljoen)
  • Hogere kosten bouw- en sloopafval door meer aanbod (€ 0,02 miljoen)
  • Hogere kosten overige milieustraatstromen door meer aanbod (€ 0,1 miljoen)
  • Hogere kosten aan kwijtschelding bij particulieren (€ 0,05 miljoen)
  • Incidentele compensatie rijksoverheid (€ 0,3 miljoen positief)

Totaal effect Corona op huishoudelijke activiteiten: 0 miljoen

In de meicirculaire 2021 staat dat een incidentele afrekening volgt over inkomstenderving 2020 gerelateerd aan Corona. Hierin is ook de post kwijtschelding / oninbaar op de lokale heffingen meegenomen. De afvalstoffenheffing valt hier uiteraard ook onder. Het streven is om deze bedragen in december 2021 aan de gemeenten uit te keren. Dit volgen we nauwgezet. Voor wat betreft het bedrijfsmatige deel gelden de volgende effecten:

  • Gederfde inkomsten Kringloopwarenhuis Vindingrijk (€ 0,28 miljoen)
  • Gederfde inkomsten Parels (€ 0,03 miljoen)
  • Hogere kosten oninbaarheid bij bedrijven (€ 0,1 miljoen)
  • Gederfde inkomsten bedrijfsafval (compensatie lokale steunpakket Corona)

Totaal effect Corona op bedrijfsmatige activiteiten: -/- € 0,4 miljoen

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Afvalservice

Producentenverantwoordelijkheid matrassen
Er wordt al jaren landelijk gewerkt aan een producentenverantwoordelijkheid voor matrassen. Mogelijk wordt deze nog dit jaar van kracht. Dat kan invloed hebben op de inzameling van matrassen. Dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Gemeentelijke bijdrage aan nazorg gemeentelijke stortplaatsen
Tot 2024 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker, daarna zijn er een aantal factoren die kunnen leiden tot een aanpassing daarvan. Dit zijn onder meer:

  • Mogelijke daling rekenrente
  • Verlenging afschrijvingstermijn afdekfolie van 50 naar 75 jaar
  • Juridisch kader wat herbezien wordt (leemtewet).

Claim Attero
Dit betreft de claim van Attero in verband met het door afvalservice te weinig aangeleverde huishoudelijke restafval over de periode 2015 t/m januari 2017. Het hof heeft arrest gewezen en de Vereniging voor contractanten in het gelijk gesteld. Dit betekent dat de betaalde naheffing teruggestort moet worden. Attero heeft nog de mogelijkheid om tegen deze uitspraak in cassatie te gaan.

Wegen & Groen
Op het gebied van het beheer openbare ruimte groen is in 2020 gestuurd om binnen budget te blijven. Dit is gelukt door beheermaatregelen door te voeren. Voor 2021 is er budget vrij gemaakt om knelpunten op te lossen. Toch zien we nog enkele risico’s:
De inzet op invasieve exoten blijft een aandachtspunt, hierbij bestaat de kans op een bedrag van € 50.000,- aan overschrijding.
Druk op de budgetten door een beheerclaim op een steeds groener wordende stad.
Er wordt zoveel mogelijk gestuurd om deze risico’s op te vangen binnen het beschikbare budget 2021.

Corona-gerelateerd risico
Reclame-inkomsten kunnen wegvallen als gevolg van de financiële situatie van de contractanten. Reclame inkomsten staan ernstig onder druk. Er bestaat een kans dat deze deels niet geïnd kunnen worden gezien de flinke inkomstenderving die deze bedrijven hebben. Het risico wordt ingeschat op € 0,6 miljoen (50% van het begrote bedrag 2021 en € 0,3 miljoen als gevolg van uitgestelde betaling in 2020).

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 2,2 miljoen negatief.

Talentencentrum
Het definitief ontwerp is nog niet gereed, de partijen werken toe naar een DO op korte termijn. De aannemer heeft een kostenraming gepresenteerd, die nu beoordeeld wordt. Er moet nog geoptimaliseerd worden. Momenteel vinden gesprekken plaats t.b.v. de ondertekening van de aannemingsovereenkomst. Het concept voor de buitenruimte is gereed. Er vinden verkennende gesprekken plaats over een mogelijke koppeling tussen het Talentencentrum en Verbeter Breda en er ligt een plan van aanpak om te komen tot een voorstel voor de Talentontwikkelingsorganisatie.

Brand- en dakveiligheid
Voor het aanbrengen van dakveiligheidsvoorzieningen op platte daken, in het kader van de Arbo wetgeving, staan er 26 panden in 2021 op de planning om uit te voeren. De panden betreffen onder andere sporthallen, kleed- en wasaccommodaties, de boerderij, welzijnsgebouwen en enkele gebouwen op de districtsposten. Hiervan zijn er nu 12 gereed. Bij 3 panden worden de werkzaamheden gekoppeld aan het project verduurzaming. Voor het uitvoeren van brandwerende maatregelen staan 29 gebouwen in 2021 op de planning. Hiervan zijn 7 gebouwen nu gereed. De werkzaamheden van enkele gebouwen zullen overlopen naar het jaar 2022. Bij 3 panden worden de werkzaamheden gekoppeld aan het project verduurzaming. Bij de stadskantoren A, B en C worden ze gecombineerd met de interne verbouwingen.

Exploitatie Sport
De huur- en exploitatieovereenkomst met Optisport loopt per 31 december 2021 af. Verlenging van de huidige overeenkomst is niet mogelijk. De afgelopen periode heeft nog niet geleid tot een gemeenschappelijk besluit over de toekomstige continuïteit van de exploitatie van alle sportvoorzieningen in Breda. Hiervoor vindt momenteel een herijking plaats van de (Interne) sportorganisatie. Deze herijking dient ervoor te zorgen dat de uitgangspunten, randvoorwaarden en de beschikbare informatie om te komen tot een gemeenschappelijk besluit over de toekomstige continuïteit van de sportvoorzieningen in Breda, toereikend zijn. Om hiervoor voldoende tijd te hebben, wordt er in 2021 een korte Europese aanbesteding gedaan voor de exploitatie van de zwembaden en de kunstijsbaan voor een periode van 2 jaar.

Financiële prognose
Het te verwachten resultaat van het thema bedraagt € 2,2 miljoen negatief.

  • De panden die overgekomen zijn van ATEA zorgen voor tekorten van in totaal € 0,9 miljoen. Het gaat hierbij om exploitatietekort, leegstand en kosten voor onderhoud en personeel.
  • De huurinkomsten vallen € 0,6 miljoen lager uit. De grootste posten noemen we. Er is leegstand stadskantoor C (€ 0,3 miljoen). De raad heeft onlangs het voorstel voor het nieuwe huurcontract van NAC Breda goedgekeurd. Hierin is onder andere opgenomen dat aan NAC Breda in 2021 voor een periode van zes maanden geen kapitaallasten worden doorberekend in de huur, effect € 0,3 miljoen negatief in 2021. Daar staat tegenover dat de huurovereenkomst met één jaar wordt verlengd waarmee de tegemoetkoming in kapitaallasten financieel wordt gecompenseerd.
  • De sloop van een pand levert € 0,3 miljoen aan extra lasten op vanwege het afboeken van de boekwaarde en de sloopkosten.
  • Bij de verduurzamingswerkzaamheden van Jeugdland is asbest aangetroffen, de noodzakelijke maatregelen kosten € 0,1 miljoen.
  • De inkomsten ter dekking van de rendabele investeringen in verduurzaming vallen € 0,15 miljoen lager uit dan begroot.
  • Diverse kleinere punten zorgen voor een verwachte overschrijding van € 0,15 miljoen. Hierin zit onder andere een nabetaling over 2020 aan de Veiligheidsregio.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Als gevolg van de corona, vallen de verhuuropbrengsten bij sport lager uit dan begroot. Oorzaken zijn de lange tijdelijke sluiting van de accommodaties, het feit dat huurders dit jaar al voorzichtig waren met het maken van nieuwe reserveringen en we flexibel omgegaan zijn met annuleringen.

Inzet steunmaatregelenpakket

Terug naar navigatie - Inzet steunmaatregelenpakket

Om de lagere huuropbrengsten zo veel als mogelijk te compenseren wordt een beroep gedaan op de landelijke regeling ‘Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties’ en op het beschikbare gemeentelijke steunpakket. Van dit steunpakket wordt een bedrag van € 135.000 ingezet. De steunmaatregelen zullen niet voldoende zijn om het gehele verlies aan huuropbrengsten ten opzichte van de oorspronkelijke begroting te compenseren. De omvang van het uiteindelijke tekort is nog niet in te schatten op dit moment, omdat ook een aantal kostenposten van de accommodaties (denk aan energie) door de langdurige sluiting wellicht lager uitvallen.