Het te verwachten resultaat bedraagt € 6,0 miljoen positief.
Ondermijning
De verstoring van criminele bedrijfsprocessen vindt in 2021 plaats op de thema’s vastgoed, transport en horeca omdat deze drie branches de vitale schakels in het criminele verdienmodel vormen. Hierin heeft ook corona voor extra aandacht gezorgd. Zo is het voor de horecabranche in 2021 van belang om in de gaten te houden of de zogenaamde Tozo-gelden bij de juiste ondernemers terecht komen. Of zijn er ondernemers waarvan we verwachten dat ze het niet nodig hebben, maar het wel hebben aangevraagd? Verder wordt onderzocht voor welke kwetsbare/criminogene branches het zinvol is een vergunningplicht in te voeren om zodoende de barrières tegen criminele inmenging te vergroten. Op het gebied van sociale weerbaarheid ligt de focus in 2021 op de wijken Fellenoord/Schorsmolen, Hoge Vucht, Haagdijk/Nieuwe Haagdijk/Haagweg. Hierbij wordt een combinatie van repressieve en preventieve acties ingezet. En daarnaast zal er via social media actief een campagne worden ingezet om de meldingsbereidheid te vergroten. Voor wat betreft de maatschappelijke weerbaarheid gaat in 2021 een groot deel van de aandacht uit naar de proeftuin Hazeldonk. Het doel hierbij is een basis creëren waarin ondernemers zelf weerbaar gemaakt worden tegen criminele inmenging/invloeden op Hazeldonk.
Handhaving
De vooraf beoogde spreekuren van de Boa’s in de wijk hebben niet of nauwelijks plaatsgevonden als gevolg van corona. Wel hebben er enkele spreekuren in de kwetsbare wijken plaatsgevonden vanuit hoge prioriteit. De inzet van de Boa’s heeft zich ook dit eerste half jaar vooral gefocust op corona. Nu de corona-maatregelen versoepeld worden, starten we de reguliere werkzaamheden wederom op, zo ook de spreekuren in de wijken. De inzet van de jeugd-Boa’s wordt verstevigd door toenemende samenwerking met de ketenpartners rondom jeugdproblematiek.
Experiment gesloten coffeeshop
In het 1e kwartaal is aan de hand van een bespreeknotitie het gesprek met de raad gevoerd over de invulling van de lokale regels waar de Experimentwet ruimte voor laat. Mede op basis van de uitkomst is het huidige gedoogbeleid aangepast om het experiment aan te kunnen gaan met de huidige shops. Het selectieproces van telers is landelijk vertraagd zodat de start van de verkoop van gereguleerde cannabis naar verwachting pas in 2022 zal starten. We wachten op groen licht vanuit de landelijke overheid voor een startdatum. Achter de schermen lopen de voorbereidingen door.
Evenementen
Vanwege corona zijn er momenteel nog steeds weinig tot geen inkomsten uit leges voor evenementen, een tekort van € 0,3 miljoen wordt verwacht.
Financiële prognose
Het te verwachten resultaat van het thema bedraagt € 6.0 miljoen positief.
Veiligheid openbare ruimte: € 0,2 miljoen negatief
- De naheffing aanslagen parkeren (nha) levert een geschat voordeel op van € 475.000. Het aantal opgelegde nha's is hoger dan begroot waarbij in de prognose rekening is gehouden met (deels) opheffen van de lockdown. Vanaf het 3e kwartaal zal er een 3e scanauto in gebruik worden genomen, deze wordt echter nog niet direct volledig ingezet. Deze inzet is (nog) niet meegenomen in de prognose.
- Vanwege corona zijn er momenteel nog steeds geen inkomsten uit leges voor evenementen. Dit leidt tot een tekort van € 300.000 (corona gerelateerd).
- Voor ligplaatsen en havengelden zouden volgens de begroting extra inkomsten worden gerealiseerd. Deze zullen deels gerealiseerd kunnen worden in 2021 maar niet voor het volledig beoogd bedrag. Het geschatte tekort is € 100.000.
- Vanwege de lockdown blijven de opbrengsten drank-en horeca wet achter. Dit levert een corona-gerelateerd tekort op van € 100.000.
- In de cijfers is een niet begrote dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren opgenomen, dit veroorzaakt een tekort van € 62.000.
- Er ligt een schadeclaim m.b.t. bezwaar en beroep inzake de zaak "nightflight". Er is sprake van aansprakelijkheidsstelling en extra AKD kosten, per saldo € 20.000 euro extra lasten.
- Er is bij het Rijk een vergoeding m.b.t. extra corona-banen aangevraagd en toegekend. Uit deze middelen zullen diverse extra lasten gedekt kunnen worden, deze extra lasten worden niet in deze rapportage vermeld. Er zal nog een totaalbeeld opgemaakt moeten worden. Aangezien er vergoeding is van het Rijk zal het geen invloed hebben op het totale resultaat.
- Vanaf maart/april worden er bestuurlijke boetes opgelegd, 3 maanden later dan in eerste instantie is begroot. De verwachte opbrengsten zijn daardoor € 80.000 lager.
Zichtbare Criminaliteit: geen financieel resultaat
- Zowel aan de baten- als aan de lastenkant is er een resultaat vanwege in 2020 ontvangen subsidiegelden die zijn doorgeschoven naar 2021. Het betreft middelen weerbare stad (buurtpreventie) van € 176.000.
Ondermijning: geen financieel resultaat
- Zowel aan de baten- als aan de lasten kant is er een resultaat (€ 590.000) vanwege subsidiegelden sociale weerbaarheid (zoet/zuur/zout/bitter) uit voorgaand jaar. Besteding van deze middelen is vertraagd en valt grotendeels in 2021.
Fysieke veiligheid: € 6,1 miljoen positief
- Er is een nieuwe doorrekening gemaakt van de verwachte legesopbrengsten in 2021. Het is zeker dat, als gevolg van de grote bouwprojecten in de stad, de opbrengsten hoger zullen uitvallen dan begroot. Het geschatte netto-effect op het resultaat bedraagt € 5,0 miljoen positief.
- Vanuit de exploitatiereserve wordt een bedrag van € 1,1 miljoen toegevoegd aan het budget. Het betreft hier het legesresultaat van 2020. Vooralsnog staan hier geen uitgaven tegenover. Het verwachte positieve effect op het resultaat van de jaarrekening is dus € 1,1 miljoen.
- Bij de intekentaken FLO (Functioneel Leeftijdsontslag), heeft een aantal wijzigingen in wet- en regelgeving eind 2020 gezorgd voor een noodzakelijke aanpassing van de prognose met als gevolg hogere verwachte kosten. Daarnaast zorgen wijzigingen op medewerkersniveau voor een verandering/verschuiving van kosten. Het onlangs (Prinsjesdag 2020) aangenomen wetsvoorstel tot aanpassing van de duur van de 'toepassing levensloop' regelt dat de levenslooptegoeden niet langer tot 1-1-2022 kunnen worden uitbetaald, maar tot 1 november 2021. Concreet betekent dit dat er eerder moet worden gestart met een reguliere FLO-uitkering met hogere uitkeringskosten tot gevolg. Hierdoor ontstaat er een tekort van € 210.000.
- Er is een bedrag van € 0,2 miljoen ontvangen uit de afrekening met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant over het werkprogramma 2020. Het werkprogramma is volledig uitgevoerd, maar door de coronacrisis waren veel (horeca)bedrijven dicht waardoor er minder klachten waren en minder handhaving, controle en juridische afwikkeling.
Veilig Breda Algemeen: € 0,1 miljoen positief
- Zowel aan de baten- als aan de lastenkant is er een resultaat vanwege in 2020 ontvangen subsidiegelden (ten behoeve van VIK / BredaAanpak). Betreft € 36.000 waarvan de besteding plaatsvindt in 2021.
- In de begroting staat een voordeel (daling lasten € 69.000) uit eerder boekjaar welke is ontstaan uit een wijziging van de legesopbrengsten (WABO). Zolang dit voordeel niet wordt ingezet zal het vrijvallen in het resultaat en daardoor terugvloeien naar de algemene reserve.