Corona heeft op verschillende beleidsterreinen invloed op onze financiën. We lichten de gevolgen op programmaniveau op hoofdlijnen toe. In de bestuursrapportage maken we vervolgens per begrotingsthema inzichtelijk wat de financiële gevolgen zijn: hogere kosten, lagere inkomsten of juist lagere lasten en hogere inkomsten.
Vitaal en Sociaal Breda
Het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben veel impact op de Bredase burgers. Of het nu gaat om het verlies van inkomen, dagbesteding en het uitblijven van zorg, maatschappelijke ondersteuning of juist om het continueren van onderwijs, jeugdhulp en (nood)opvang: iedere burger lijkt geraakt te worden door de pandemie. We reageren hierop met maatregelen en nieuwe initiatieven. We zien de financiële invloed van de pandemie op verschillende manieren terugkomen binnen dit programma: we voeren regelingen uit zoals Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO), er is een aanpak preventie jongeren en we geven uitvoering aan de meerkostenregeling voor jeugd en wmo.
Door de pandemie zien we ook minder interactie in de wijken en dorpen, waardoor we lagere lasten verwachten op dit onderdeel. Daarnaast bieden we extra steunmaatregelen voor wijkcentra om deze draaiende te houden zodat een goede herstart mogelijk is.
Ondernemend Breda
We zetten stevig in op herstel en vernieuwing om goed uit de coronacrisis te komen. We ondersteunen op verschillende plekken en in sectoren waar de crisis nog niet voorbij is. Dit blijkt dan ook uit het lokale steunpakket, waarin veel initiatieven zijn opgenomen in het kader van ondernemen en cultuur. Dit vraagt veel capaciteit van onze medewerkers waardoor er uitstel of soms afstel plaatsvindt van activiteiten en evenementen, met een onderuitnutting van beschikbare budgetten tot gevolg.
Duurzaam wonen in Breda
Binnen het programma duurzaam wonen in Breda zien we de grootste financiële gevolgen op het gebied van parkeren. Door de lockdown heeft het kortparkeren van fietsen en auto’s de eerste vier maanden van het jaar bijna stil gelegen. Dit leidt tot lagere inkomsten dan begroot. Tegelijkertijd valt een deel van de bedrijfsvoeringskosten lager uit, omdat bijvoorbeeld schoonmaak van gesloten parkeergarages niet nodig was. Wat betreft de inkomstenderving met betrekking tot parkeren verwachten we een reële compensatie vanuit het Rijk, zoals dat ook voor het eerste half jaar van 2020 het geval was.
Niet alleen bij het kortparkeren zagen we minder inkomsten, ook bij Boerderij Wolfslaar is dit het geval. Omdat de boerderij gesloten was gedurende de lockdown, zijn hier nauwelijks inkomsten gerealiseerd.
Basis op Orde in Breda
We zetten alles op alles om onze dienstverlening zo normaal mogelijk doorgang te laten vinden. Dit leidt in een aantal gevallen tot extra kosten, bijvoorbeeld voor de extra maatregelen die we troffen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021: spatschermen, desinfectiemiddelen en de verruiming naar drie dagen om te kunnen stemmen. Daarnaast zien we duidelijke financiële effecten van de pandemie bij Afvalservice; er zijn hogere kosten door meer aanbod van restafval en bouw- en sloopafval, maar ook gederfde inkomsten door de sluiting van Kringloopwarenhuis Vindingrijk en Parels en hogere kosten wat betreft dubieuze debiteuren bedrijfsafval.
Ook de verhuuropbrengsten van het gemeentelijk vastgoed bleven achter, vooral bij de sportaccommodaties. Deze zijn langere tijd gesloten geweest en we zijn hier flexibel omgegaan met het annuleren van bestaande reserveringen. Daarnaast zullen hier ook lagere kosten zijn, bijvoorbeeld wat betreft energiekosten die lager uitvallen als gevolg van langdurige sluiting.
Organisatie en financiën van Breda
Door de lockdown aan het begin van het jaar kwamen er minder toeristen naar Breda, dit heeft een direct effect op de toeristenbelasting, we zien hier dan ook lagere inkomsten. We verwachten dat we hiervoor een compensatie gaan ontvangen vanuit het Rijk.
Daarnaast verwachten we later in het jaar nog een rijkscompensatie in verband met inkomstenderving over het jaar 2020 op basis van de jaarrekeningcijfers. Deze compensatie verwerken we in het jaar 2021.
Ook voor 2021 heeft het Rijk aangegeven een reële compensatie voor inkomstenderving te bezien. De afrekening over 2020 is nu nog niet bekend, enkel over het eerste en tweede kwartaal van 2020. In het najaar zal naar verwachting de definitieve hoogte van de compensatiebedragen over 2020 bekend worden.
Om een prognose te kunnen geven van het resultaat over geheel 2021 is gebruik gemaakt van de kennis die we nu hebben over de compensatie in 2020. Na de afrekening over 2020 kunnen we een betere inschatting geven wat betreft compensatie in 2021. In het onderstaande overzicht staan de gevolgen, op welke beleidsterreinen er compensatie is (te) ontvangen vanuit het Rijk en wat de hoogte van dit bedrag is:
Bedragen x € 1 miljoen |
|
|
|
|
|
|
|
Thema |
Onderwerp |
Prognose resultaat 2021 |
Bijdragen Rijk (incl. budgetoverheve-lingen) |
Nog te verwachten bijdrage Rijk (reeds bevestigd of verwacht) |
Prognose resultaat na compensatie |
|
1.1 |
Opgroeien |
Vrijwilligersorganisaties Jeugd; zoals scouting en speeltuinen |
-0,03 |
0,08 |
|
0,05 |
|
1.1 |
Opgroeien |
Jongerenwerk jeugd |
-0,15 |
0,15 |
|
0,00 |
|
1.1 |
Opgroeien |
Mentale ondersteuning jeugd |
-0,13 |
0,13 |
|
0,00 |
|
1.1 |
Opgroeien |
Activiteiten en ontmoetingen jeugd |
-0,09 |
0,09 |
|
0,00 |
|
1.1 |
Opgroeien |
Vergoeding eigen bijdrage peuters, SMI en Voorschoolse educatie |
-0,05 |
0,05 |
|
0,00 |
|
1.1 |
Opgroeien |
Jeugd aan zet |
-0,01 |
0,01 |
|
|
|
1.1 |
Opgroeien |
Nationaal Programma Onderwijs |
-0,76 |
0,76 |
|
|
|
1.1 |
Opgroeien |
Perspectief Jeugd en jongeren |
-0,37 |
0,36 |
|
0,00 |
|
1.2 |
Betrokken zijn |
Wmo 2015- begeleiding/beschermd wonen; inhaalzorg (meerkostenregeling) |
-0,20 |
|
0,20 |
|
|
1.2 |
Betrokken zijn |
Extra begeleiding kwetsbare groepen |
-0,37 |
0,37 |
|
0,00 |
|
1.2 |
Betrokken zijn |
Bestrijden eenzaamheid ouderen |
-0,37 |
0,37 |
|
0,00 |
|
1.2 |
Betrokken zijn |
Compensatie quarantainekosten |
|
0,04 |
|
0,04 |
|
1.3 |
Thuis |
Meerkosten maatschappelijke opvang |
-1,39 |
1,39 |
|
|
|
1.3 |
Thuis |
Huiselijk geweld (inclusief meerkosten vrouwenopvang) |
-0,19 |
0,19 |
|
|
|
1.3 |
Thuis |
Extra begeleiding dak- en thuisloze mensen |
-0,09 |
0,17 |
|
0,09 |
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Gemeentelijk schuldenbeleid (schuldhulpverlening) |
-0,57 |
0,57 |
|
0,00 |
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Tozo |
-7,00 |
7,00 |
|
|
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Tozo uitvoeringskosten |
-0,90 |
0,90 |
|
|
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
TONK |
-0,81 |
0,81 |
|
0,00 |
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Re-integratie |
-1,85 |
1,85 |
|
0,00 |
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Bijzondere bijstand |
-0,20 |
0,20 |
|
0,00 |
|
1.4 |
Leren, ontwikkelen en werken |
Crisisdienstverlening |
-1,30 |
2,10 |
|
0,80 |
|
1.6 |
Ontmoeten |
Wijkplatforms, Breda Begroot, Kwetsbare wijken lagere uitgaven |
0,35 |
|
|
0,35 |
|
2.1 |
Stimuleren economische ontwikkeling in Breda |
Temporiseren activiteiten economische visie bij projecten (nieuwe) bedrijventerreinen |
0,10 |
|
|
0,10 |
|
2.1 |
Stimuleren economische ontwikkeling in Breda |
Minder evenementen door kabinetsmaatregelen |
0,20 |
|
|
0,20 |
|
2.3 |
Dynamische stad |
Cultuurpresentatie/lokale ondersteuning cultuur 2020 |
-0,10 |
0,10 |
|
|
|
2.3 |
Dynamische stad |
lokale ondersteuning cultuur 2e helft 2021 (septembercirculaire 2021) |
pm |
pm |
pm |
|
|
3.4 |
Bereikbaar Breda |
Inkomstenderving parkeren |
-3,42 |
|
2,95 |
-0,47 |
|
3.4 |
Bereikbaar Breda |
Lagere lasten parkeren, zoals schoonmaak door lage bezetting |
0,05 |
|
|
0,05 |
|
3.5 |
Breda is een duurzame en bestendige stad |
Inkomstenderving boerderij Wolfslaar (incl. lagere kosten) |
-0,15 |
|
|
-0,15 |
|
4.1 |
Veilig Breda |
Extra toezicht- en handhavingskosten (daarnaast herprioritering) |
pm |
|
|
|
|
4.1 |
Veilig Breda |
Inkomstenderving evenementen |
-0,30 |
|
|
-0,30 |
|
4.1 |
Veilig Breda |
Minder opbrengsten drank- en horecawet |
-0,10 |
|
|
-0,10 |
|
4.2 |
Dienstverlening |
Extra kosten verkiezingen 2021 (bedrag is doorgeschoven naar 2021) |
-0,50 |
0,51 |
|
0,01 |
|
4.3 |
Beheer van de openbare ruimte |
Extra dotatie voorziening dubieuze debiteuren afvalservice / hoger beroep op kwijtschelding |
-0,15 |
|
|
-0,15 |
|
4.3 |
Beheer van de openbare ruimte |
Hogere kosten afvalverwerking en lagere inkomsten inzameling textiel |
-0,82 |
0,30 |
|
-0,52 |
|
4.3 |
Beheer van de openbare ruimte |
Minder gebruik veiligheidsschermen NAC en minder onderhoud evenementkasten |
0,06 |
|
|
0,06 |
|
4.4 |
Beheer van het gemeentelijk vastgoed |
Huurcompensatie gedurende gedwongen sluiting |
pm |
pm |
pm |
|
|
5.1 |
Een toekomstbestendige organisatie |
Hogere lasten zoals ICT en schoonmaak, daling opbrengsten catering |
-0,01 |
|
|
-0,01 |
|
5.1 |
Een toekomstbestendige organisatie |
Hogere lasten personeelsactiviteiten, cadeaubonnen personeel |
-0,25 |
|
|
-0,25 |
|
5.1 |
Een toekomstbestendige organisatie |
Uitvoeren Covid sneltesten |
-0,02 |
|
|
-0,02 |
|
5.2 |
Solide financiën |
Inkomstenderving toeristenbelasting |
-0,53 |
|
0,53 |
|
|
5.2 |
Solide financiën |
Uitstel opschalingskorting |
-1,63 |
1,63 |
|
0,00 |
|
Totaal |
|
-24,03 |
20,11 |
3,68 |
-0,24 |
|