Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,9 miljoen negatief.
Dit bestaat uit een negatief saldo op de lasten van € 4,4 miljoen en een positief saldo op de baten van € 3,5 miljoen. Dit is in hoofdzaak toe te schrijven aan hogere lasten voor het programma Verbeter Breda van € 0,2 miljoen en een hogere voorziening voor de grondexploitaties binnen het programma CrossMark voor € 0,7 miljoen.
Programma Verbeter Breda (prognose resultaat € 0,24 miljoen nadelig).
In 2021 is het programma Verbeter Breda gestart, met als missie het tegengaan van de toenemende sociaal-economische tweedeling in Breda. Voorafgaand aan deze start hebben een aantal bestuurlijke voorbereidingen plaatsgevonden, waarbij een eerste inschatting is gemaakt van de te verwachten exploitatielasten. Op dat moment was er echter nog geen compleet beeld van de omvang van de opgave en ook geen afgebakende opdracht hiervoor. Bij de start van het programma is door de opdrachtgevers gekozen om managementexpertise uit zowel het ruimtelijk als sociaal domein in te zetten, omdat betere samenhang van die domeinen één van de te behalen doelen is. Er is daarnaast extra inzet ingehuurd voor participatie en om de urgentie van de opgave te bespreken met inwoners en andere belanghebbende instituties in de stad en zodoende naar gedeeld eigenaarschap van de opgave toe te werken. Voor feitelijke onderbouwing, onderzoek en procesadvies bij dit alles is aanvullende expertise ingehuurd. Dit alles heeft geleid tot hogere exploitatielasten.
De in 2020 begrote exploitatielasten Verbeter Breda voor 2021 bedragen € 0,33 miljoen. Halverwege dit startjaar blijk dat dit budget niet toereikend is, een realistische begroting bedraagt € 0,57 miljoen. Dit betekent voor 2021 een verwachte overschrijding van ruim € 0,2 miljoen.
Programma Gasthuisvelden (prognose resultaat exploitatie € 0) .
Op 8 juni 2021 is de préselectie gestart voor de aanbesteding van fase 1 van de Nieuwe Mark. Het gaat hier om het te verdiepen deel van de huidige Nieuwe Mark langs de Markendaalseweg en de Nieuwe Weg. Middels een aanbestedingsprocedure gaan we op dit moment uit van een gunningsbesluit op 17 december 2021. Dit betekent dat de werken buiten niet medio 2021 maar in 2022 worden gestart. Het realiseren van dit deel van de Nieuwe Mark zal gefaseerd worden uitgevoerd en ongeveer twee jaar duren. Ondertussen wordt gewerkt aan het definitief ontwerp van fase 2 van de Nieuwe Mark (Seelig Noord) en het bestemmingsplan dat nodig is om realisatie daar mogelijk te maken.
Programma CrossMark Breda (prognose resultaat exploitatie € 0,7 miljoen nadelig).
Stationskwartier
Aan de westzijde van het station wordt in het najaar gestart met de bouw van het ambitieuze project 5 Tracks (appartementen, kantoren, voorzieningen en hotel).
De grondexploitatie Stationskwartier is voor de bestuursrapportage herzien. De gronden voor de ontwikkeling 5 Tracks in het Stationskwartier zijn eind juni volledig geleverd aan Synchroon, waardoor de opbrengsten dit jaar al worden gerealiseerd. Bij de jaarrekening 2020 werd vanwege de onderhandelingen nog uitgegaan van uiterlijk 2023. Als gevolg van de eerdere levering zijn de rentelasten € 0,1 miljoen lager. Voor het negatieve resultaat van de grondexploitatie is bij de jaarrekening een voorziening getroffen. Vanwege de lagere rentelasten wordt verwacht dat bij de jaarrekening € 0,1 miljoen van de voorziening grondexploitaties kan vrijvallen.
Door de verkoop van de gronden zijn de baten van de jaarschijf 2021 en daarmee ook de lasten (onderhanden werk) € 3,3 miljoen hoger; voorgesteld wordt de begroting hiervoor te wijzigen.
Havenkwartier
In april is de Samenwerkingsagenda met de Provincie getekend, met de uitgewerkte deals op de thema’s mobiliteit, groen/water en stedelijke ontwikkeling.
Het college heeft op 15 juni een besluit genomen om de raad voor te stellen de grondexploitatie Klavers Janssen in CrossMark te openen; het voorstel ligt nu voor aan de raad. De grondexploitatie vertoont een tekort van € 0,8 miljoen. Het BBV schrijft voor dat voor dit tekort een voorziening dient te worden getroffen. Op basis van het raadsvoorstel bedraagt de toevoeging aan de voorziening grondexploitaties € 0,8 miljoen.
Bij de begrotingsopstelling zijn de ramingen voor de lasten en baten van de faciliterende projecten van Cross Mark (per saldo € 0,1 miljoen) in programma 3 opgenomen. Voorgesteld wordt deze over te hevelen naar programma 2 en hiervoor de begroting te wijzigen.
Cultuurcluster
De ontwikkeling van de culturele hotspot samen met culturele instellingen loopt, zij het met enige vertraging. De ambitie is hoog en het is een complexe opgave. Er wordt nu gekeken wat er vanuit financieel oogpunt mogelijk is als het project meer pragmatisch (minder als 1 grote herontwikkeling en meer als geleidelijke transformatie) wordt opgepakt. Nu de corona- maatregelen meer ruimte bieden wordt activering van het gebied gestimuleerd. In sommige gevallen moet vanwege verbouwingsplannen het gebruik van de panden (tijdelijk) worden ingeperkt.
‘t Zoet
Het voormalig CSM- of Corbion terrein is door de Gemeente en de Provincie Noord Brabant samen aangekocht en als deelgebied toegevoegd aan het Programma CrossMark. In april is de intentieovereenkomst met de Provincie voor de gezamenlijke herontwikkeling van ’t Zoet getekend. Als eerste stap wordt nu een Ontwikkelvisie opgesteld. De ontwikkeling van waterrijke groenzones langs de Mark (Zoete Delta) is hier integraal onderdeel van. Verdieping van mogelijke scenario’s is onderdeel van de visievorming. Bij het BZK is een Businesscase ingediend, als eerste stap naar betrokkenheid van het Rijk bij de planvorming in CrossMark en mogelijke financiële bijdragen, zoals dat ook bij de Strip is gelukt (de Woningbouwimpuls). ’t Zoet betreft een zeer complexe opgave op een grootschalig, vervuild en onveilig terrein. De financiële middelen zijn als volgt onder te verdelen:
- Voorbereidingskrediet investeringen voor planontwikkeling van € 0,25 miljoen (visie, haalbaarheid, gebiedsonderzoeken, opzetten SOK met provincie, participatie, ambtelijke kosten voor projectbegeleiding); zie hierna onder investeringen.
- Exploitatiebudget voor de kosten van terreinbeheer (beveiliging, WOZ, cameratoezicht, etc.); budget en kosten zijn niet opgenomen in programma 2 onder de grote projecten, maar in programma 3 thema grote woonprojecten in de stad onder panden en gronden.
- Kosten voor placemaking en ondersteuning van tijdelijke initiatieven.
Amphia
Het ziekenhuis aan de Molengracht is in gebruik. De monitoring van het parkeren heeft er toe geleid dat Amphia een aanvraag heeft gedaan voor de bouw van extra parkeerplaatsen voor personeel. In de praktijk blijkt nu er steeds meer afdelingen overkomen vanuit de Langendijk dat de capaciteit van het personeelsparkeren wat is onderschat.
Het project Amphia Langendijk heeft als doel herontwikkeling van de vertreklocatie van het ziekenhuis. Na het positieve besluit over de haalbaarheid eind 2020 is in de eerste helft van 2021 gewerkt aan het opstellen van een anterieure overeenkomst, het voorlopig ontwerp van de openbare ruimte en het ontwerp bestemmingsplan.
Investeringen
Cross Mark
‘t Zoet
In december 2020 heeft de raad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 0,25 miljoen.
De planvoorbereidingskosten worden aangewend om de gebiedsontwikkeling gestalte te geven. Conform het plan van aanpak ligt in 2021 de focus op 2 hoofdopgaven:
- Het uitwerken van een ontwikkelingsperspectief met programmering en strategie om tot herontwikkeling van ‘t Zoet te komen, voorzien van een investeringsraming en businesscase op hoofdlijnen.
- Het uitwerken van de vorm en wijze van samenwerken met de provincie, voorzien van een financiële propositie en investeringsstrategie.
In de eerste 3 maanden van het jaar is veel inzet gepleegd om een bijdrage te leveren aan de investeringsraming van het ministerie van BZK inzake de 14 grootschalige woningbouwgebieden. Deze inspanningen waren niet geraamd, maar hebben er wel toe geleid dat Breda met ’t Zoet onderdeel is geworden van deze grootschalige woningbouwgebieden, waarvoor mogelijk in de komende jaren een forse rijksbijdrage kan worden aangevraagd om het publieke tekort te kunnen deken.
Verder is gestart met het ontwikkelperspectief, waarvoor bureau West8 de opdracht heeft gekregen. Inmiddels is het tussenproduct van het ontwikkelperspectief gepresenteerd.
Medio juni 2021 is ca. € 0,17 miljoen van het door de gemeente beschikbaar gestelde budget besteed. Het restantbudget € 0,08 miljoen is niet toereikend voor de werkzaamheden tot het einde van het jaar. Verwacht wordt dat aanvullend ca. € 0,1 miljoen nodig is, om de volgende inzet te kunnen plegen voor a) de uitwerking van het ontwikkelperspectief b) in gang zetten gebiedsonderzoeken (w.o. bodem en flora en fauna) c) participatie met stakeholders d) marktverkenning met potentiële ontwikkelende partijen e) nadere verkenning van de wijze van samenwerking met de provincie.
Havenkwartier/Cultuurcluster
Voor de investeringen van het Havenkwartier/De Strip (woningbouwimpuls) is bij de jaarrekening 2020 kritisch gekeken naar de planning van de activiteiten en de te verwachten uitgaven in 2022. Daarmee is bij de jaarrekening een bedrag van € 1,2 miljoen doorgeschoven naar 2022.
Voor het Cultuurcluster vindt dit jaar de voorbereiding plaats voor een bedrag van € 0,5 miljoen; de overige investeringen worden c.q. zijn bij de jaarrekening doorgeschoven naar 2022 en 2023.
Nieuwe Mark
Voor de Nieuwe Mark is bij de jaarrekening 2020 kritisch gekeken naar de investeringen voor de jaarschijf 2021. Wij gaan ervan uit dat in november kan worden gegund; de uitvoering zal in 2022 en 2023 aan de orde zijn. Een deel van de geplande investeringen van de jaarschijf 2021 ad € 2,7 miljoen is bij de jaarrekening doorgeschoven naar 2022.
Amphia
Voor dit project staat de uitvoering van het werk (Hogeschoollaan (fietspad)) eind van dit jaar gepland. Om deze reden is bij de jaarrekening 2020 € 2,1 miljoen doorgeschoven naar 2022.