Basis op Orde in Breda

Thema Veilig Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachte resultaat bedraagt € 0,23 miljoen negatief.

Op de geformuleerde hoofdthema's uit de begroting 2022 zien we de volgende afwijkingen:

Veiligheid openbare ruimte

  • Handhaving: de afspraken met bijbehorende extra taken in herstelplannen zorgen ervoor dat we nog steeds moeten prioriteren op welke handhavingstaken we wel en niet oppakken. Verder is er meer escalatie en zijn er meer openbare orde zaken sinds de versoepelingen na de coronalockdowns. Tot slot hebben we de dienstverlening efficiënter gemaakt (m.n. door digitalisering). Hierdoor worden meldingen van burgers sneller opgepakt.
  • Veiligheids Informatie Knooppunt (VIK): we verrichtten steeds meer en diepgaandere fenomeenanalyses, bijvoorbeeld op het gebied van jeugd en aandachtswijken. Verder zetten we de ontwikkelen om meer in te zetten op vroegsignalering door, zodat we preventief kunnen optreden. 
  • Evenementen: in verband met het coronasteunmaatregelenpakket worden er geen leges geheven voor evenementen. Dit wordt verrekend met wegvallen van uitbesteed werk en € 0,1 miljoen coronagelden. Daarbij zijn er de eerste drie maanden van 2022 geen evenementen geweest; hierdoor is een tekort van € 0,06 miljoen ontstaan, als gevolg van wel ingezette ambtelijke capaciteit, waar geen compensatie voor was.
  • We zien minder inkomsten uit de drank- en horecawet doordat er, als gevolg van corona, minder vergunningen zijn aangevraagd. Daarnaast kunnen ondernemers momenteel gratis hun leidinggevende(n) wijzigen, normaal betalen zij hiervoor. Hierdoor is er € 0,12 miljoen minder aan inkomsten binnen DHW.
  • Boa's: het incidententeam is gestart en de wijkboa’s zijn verdeeld over de wijken. Het opbouwen van relaties met bewoners, en ondernemers in de wijken is een proces wat langer duurt dan gehoopt maar er zijn hier al wel mooie samenwerkingen met ketenpartners en bewoners tot stand gekomen. Verder is doorbelasting van het wagenpark € 0,15 miljoen hoger dan verwacht o.a. door hogere brandstofkosten en extra inzet voertuigen.
  • Het experiment gesloten coffeeshopketen is wederom vertraagd. De ministers geven nu aan als verwachte startdatum niet eerder dan tweede kwartaal 2023. Een raadsbrief daarover is op 15 april 2022 aan de raad gestuurd. Samen met gemeente Tilburg bekijken we of een versnelling mogelijk is. Voorgesteld wordt om € 0,14 miljoen over te hevelen naar 2023.
  • De markten gaan verzelfstandigen, waardoor we minder inkomsten hebben uit staangeld, maar ook geen kosten meer hebben voor uitbesteed werk. Het totale tekort bedraagt € 0,1 miljoen.
  • In verband met extra inzet tijdens carnaval is een tekort ontstaan van € 0,12 miljoen. 
  • We verwachten een tekort van € 0,23 miljoen op het onderdeel bezwaar en beroep. Dit gaat over externe proces- en juridische kosten.

Fysieke veiligheid

  • De aanvragen van de WABO en daarmee de inkomsten van de leges, lijken te stabiliseren. Er zijn reeds 2 maanden gemeten waarbij het niveau onder 2020 en 2021 lag. Daarentegen zijn de WABO leges nog altijd fors hoger dan begroot. Er is veel onzekerheid; o.a. door de stikstofproblematiek zouden de aanvragen kunnen stabiliseren, maar het kan ook zijn dat er wel nog veel aanvragen komen. Voor de prognose is uitgegaan van totale legesopbrengst van € 6.5 miljoen in totaal (t.o.v. € 5,9 miljoen begroot). Per saldo een te verwachten positief resultaat voor de WABO van € 0,2 miljoen.
  • Als gevolg van een vrijval van de egalisatieconstructie bij de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) verwachten we een positief resultaat van € 0,35 miljoen.

In de begroting 2022 hebben we ook drie focuspunten geformuleerd:

Cyberveiligheid
De cijfers omtrent cybercrime laten een stabilisering zien. Met 1400 meldingen in 2021 is het wel de meest voorkomende vorm van criminaliteit in Breda. Uit de veiligheidsmonitor blijkt dat in 2021 zes op de tien Bredase inwoners zich inmiddels zorgen maakt om zijn digitale veiligheid. Hiermee kan gesteld worden dat er sprake lijkt te zijn van meer bewustwording omtrent digitale veiligheid, maar daarmee zijn we niet van het probleem af. Daarom zetten we in Breda niet alleen in op bewustwording, maar ook op bekwaamheid. Met andere woorden, we streven naar digitale weerbaarheid, voornamelijk van kwetsbare doelgroepen. Denk hierbij aan MKB-ondernemers, jongeren en ouderen. 

Ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat
Op het gebied van ondermijning is er reeds een aantal concrete resultaten geboekt. Ten eerste is de meldingsbereidheid vergroot; dit blijkt uit een stijging van het aantal MMA (meld misdaad anoniem) meldingen. Deze extra meldingen hebben ook tot aanhoudingen en inbeslagnemingen geleid. Ten tweede zijn netwerken verder uitgebreid. Er is rondom het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) handhavingsknelpunt voor de wijk Hoge Vucht geïnvesteerd in het aanpakken van wijkforten en wijkkoningen; dit heeft ook direct resultaten opgeleverd met een veiligere wijk als gevolg. Verder zijn er meerdere (integrale) controles horecagelegenheden geweest door ondermijningsboa’s, met diverse interventies tot gevolg. 

Aanpak jeugdoverlast
Corona met bijbehorende maatregelen heeft een negatieve invloed op jeugd/jongeren. Dit zorgt voor grotere problematiek rondom jongeren in de openbare ruimte, maar ook achter de zogenoemde voordeur van individuele jongeren. 
Vanuit het ministerie is aan de gemeente Breda de mogelijkheid gegeven om aanspraak te maken op een grote hoeveelheid middelen ter voorkoming van jonge aanwas; deze aanpak is bekend onder “preventie met gezag”. Er wordt hard gewerkt om een plan van aanpak op te stellen met daarin een probleemanalyse en een 10-jaren aanpak. 

Thema Dienstverlening

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachte resultaat bedraagt € 2,0 miljoen positief.

Administratie en basisregistratie
Het resultaat op administratie en basisregistratie wordt ingeschat op € 0,1 miljoen positief. Dit betreft met name een voordeel van € 0,1 miljoen op juridische proceskosten. Deze taak is in 2019 overgegaan naar de BWB. De juridische proceskosten (bezwaren) landen direct bij de BWB, waarbij deze kosten via een verdeelsleutel per deelnemende gemeente worden meegenomen in de bijdrage per gemeente. 

Publiekszaken
In 2021 is er een positief resultaat behaald van € 1,4 miljoen. Dit jaar zetten de financieel positieve ontwikkelingen zich door, waarbij het de verwachting is € 1,9 miljoen positief te eindigen in 2022. De verwachte baten bedragen zijn € 0,9 miljoen hoger dan begroot. Dit betreft de baten van de RNI, een explosieve stijging van verstrekte reisdocumenten en hogere inkomsten zoals tegemoetkoming Landelijke aanpak adreskwaliteit. Bij de personele lasten verwachten we in totaal € 0,5 miljoen positief, wat veroorzaakt wordt door de arbeidsmarktkrapte alsmede compensatie van CAO-effecten uit het coalitieakkoord. De vermelde arbeidsmarktkrapte leidt niet tot beleidsinhoudelijke aanpassingen. Aan overige exploitatieruimte is de verwachting dat € 0,5 miljoen resteert.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachte resultaat bedraagt € 1,6 miljoen negatief.

Afvalservice
Het resultaat op afval wordt ingeschat op € 0,5 miljoen negatief.

  • Huishoudelijk afval – gesloten systeem (nihil)
    Ten opzichte van initiële begroting wordt een positief resultaat op de afvalverwerkingsstromen gesaldeerd op € 0,8 miljoen. Dit komt voornamelijk door de opbrengsten bij papier, metaal en plastic verpakkingen, drinkpakken en blik (pbd). Er wordt een negatief resultaat verwacht op extra onderhoud van het verouderd wagenpark (€ 0,2 miljoen), sterk toegenomen brandstofprijzen (€ 0,2 miljoen) en huurkosten voor containeropslag (€ 0,05 miljoen). Daarnaast valt de verwachte personele inzet € 0,25 miljoen hoger uit. Ook zijn er vier asbestcalamiteiten geconstateerd die leiden tot een onvoorziene overschrijding van € 0,1 miljoen. 
  • Bedrijfsmatig afval
    Op bedrijfsafval is de verwachting € 0,2 miljoen negatief, enerzijds door tegenvallende opbrengsten (€ 0,1 miljoen), daarnaast door meer afvalverwerkingskosten (€ 0,1 miljoen).
  • Vindingrijk/Parels
    De opbrengsten bij Vindingrijk en Parels zijn naar verwachting € 0,05 miljoen lager vanwege coronamaatregelen begin dit jaar. De huisvestingslasten op de Riethil zijn hoger dan verwacht, wat leidt tot een knelpunt en overschrijding van € 0,25 miljoen.

Beheer openbare ruimte, groen
Het verwacht negatief resultaat op beheer openbare ruimte groen bedraagt € 0,4 miljoen negatief. 

  • Door aanhoudend hogere brandstofprijzen en stijging van de kosten van het onderhoud ontstaat een tekort op het wagenpark m.b.t. groen van € 0,3 miljoen. Dit is inclusief een nadeel van € 0,1 miljoen als gevolg van de vervlechting met voormalig ATEA.
  • Door de extreme vervuiling van het bedrijventerrein Hazeldonk worden nu extra kosten van € 0,1 miljoen verwacht om illegale stort en menselijke uitwerpselen op te ruimen. De afspraken over het parkmanagement bij Hazeldonk worden momenteel opnieuw gemaakt.

Beheer openbare ruimte, wegen
Het verwacht negatief resultaat op beheer openbare ruimte wegen bedraagt € 0,7 miljoen negatief.

  • Als gevolg van prijsstijgingen in de leverantie van bitumen in asfalt wordt een tekort van € 0,2 miljoen verwacht.
  • Door aanhoudend hogere brandstofprijzen en stijging van de kosten van het onderhoud ontstaat een tekort op het wagenpark m.b.t. wegen van € 0,3 miljoen.
  • Er is een onverwachte tegenvaller door een naheffingsfactuur energiebelasting over de jaren 2017-2020 voor openbare verlichting van € 0,12 miljoen. Er wordt onderzocht hoe dit heeft kunnen ontstaan en wat de grondslag is.
  • De verduurzaming van de openbare verlichting loopt achter op schema, o.a. door een chiptekort, waardoor de energiebesparing achterblijft op de prognose. Dit wordt deels gecompenseerd door lagere kapitaallasten. Daarnaast wordt als gevolg van prijsstijgingen in de leverantie van materialen in de onderhoudscontracten een tekort verwacht. Het totaal verwachte tekort op openbare verlichting is daarmee € 0,16 miljoen.
  • Veiligheidsschermen NAC: afgelopen jaar zijn de schermen en kieren tussen de schermen afgedicht, waardoor supporters elkaar niet meer kunnen zien. Dit heeft echter niet kunnen voorkomen dat alsnog schade is toegebracht. In de nazomer staat een risicowedstrijd gepland, waarbij wij eveneens extra kosten verwachten. Totaal verwacht nadeel € 0,05 miljoen. 

Investeringen

  • Het investeringsvolume binnen Stedelijk Water voor 2022 bedraagt € 20 miljoen. Op basis van een risico-analyse wordt een minimale realisatie van € 16,4 miljoen verwacht, waarbij geprogrammeerd is op volledige uitnutting.
  • Voor het Mgr. Nolensplein loopt een proces om te komen tot community building en om de leefbaarheid van het plein te verbeteren, waarbij het plein wordt gezien als het “kloppend hart van de wijk”. Om te komen tot een uitvoeringsplan in 2023 is wordt een uitvoering participatieproces doorlopen. Hierdoor zal in de fasering een bedrag van € 0,17 miljoen doorschuiven naar de jaarschijf 2023. 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Als gevolg van twee drugsdumpingen in het buitengebied in 2021, zijn saneringskosten van €  0,15 miljoen te verwachten. De kosten zijn niet op derden te verhalen. Hiermee is het calamiteitenbudget van 2022 uitgenut. Indien nieuwe calamiteiten optreden leidt dit tot een overschrijding.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachte resultaat bedraagt € 0,6 miljoen negatief.

Verduurzaming
De bestaande businesscase verduurzaming is inmiddels geëvalueerd. Onder deze businesscase wordt nog 1 verduurzamingsproject opgestart. Aansluitend is gestart met de aanzet van een nieuwe businesscase. Geopolitieke en economische veranderingen in het eerste kwartaal maken dat de uitgangspunten voor de nieuwe businesscase sterk anders. In lijn met het bestuursakkoord wordt de businesscase in de loop van 2022 verder vormgegeven waarbij naar verwachting in 2023 een nieuwe businesscase zal worden opgeleverd. 

In verband met verduurzaming is er voor de nutsvoorzieningen een taakstelling opgenomen van € 0,2 miljoen. Het huidige energie-gascontract loopt tot 1 januari 2024. Een prijsstijging is in 2022 niet van toepassing met uitzondering van vastgoedobjecten die op het warmtenet zijn aangesloten. Mede door deze prijsstijging van het warmtenet wordt de taakstelling niet behaald.

Vastgoedbeheer
Er is gestart met een proces om tot een nieuwe Nota Vastgoed te komen ter vervanging van de visie op vastgoed uit 2016. In het bestuursakkoord is een eenmalige impuls opgenomen om te komen tot integrale huisvestingsplannen (IHP) voor Cultuur, Sport en Welzijn. Deze plannen bieden inzicht in behoefte naar de inzet van vastgoed gebaseerd op de respectievelijke gemeentelijke beleidsdoelstellingen. Er wordt gewerkt aan een uitvraag voor de IHP's. De uitgaven zullen in 2023 worden gedaan. Voorgesteld wordt om de resterende middelen van € 0,25 miljoen over te hevelen naar 2023.

  • Voor de vastgoedobjecten Riethil 11 en 12, die zijn overgekomen vanuit de vervlechting Atea is een knelpunt van € 1 miljoen opgenomen in de begroting. Het knelpunt bestaat uit diverse begrotingsposten o.a. nutsvoorzieningen, leegstand, klein onderhoud en groot onderhoud. Er wordt geen dotatie verricht aan de onderhoudsvoorziening. Kosten voor groot onderhoud komen rechtstreeks ten lasten van de exploitatie. Tot op heden wordt alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Hierdoor zal het werkelijk knelpunt € 0,4 miljoen lager zijn. Het niet uitvoeren van groot onderhoud brengt wel een (financieel) risico met zich mee, bijvoorbeeld wanneer technische installaties onherstelbaar zijn.
  • Door het wegvallen van huuropbrengsten (leegstand) voor het vastgoedobject stadskantoor C is een knelpunt van € 0,3 miljoen opgenomen in de begroting. Doordat er een (tijdelijke) opvang/aanmeldlocatie is ingericht voor vluchtelingen uit Oekraïne, wordt daarvoor huur en servicekosten in rekening gebracht. Hierdoor wordt na verwachting het werkelijke knelpunt € 0,1 miljoen. Wij gaan ervan uit, dat de opvang/aanmeldlocatie tot december 2022 operationeel blijft. 
  • In 2022 worden er een aantal vastgoedobjecten ter verkoop aangeboden. Dit heeft als gevolg, dat het resultaat positief beïnvloed kan worden, met incidentele opbrengsten.

Koelmachine ijsbaan
Door langere levertijden op cruciale onderdelen zal de koelmachine naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 worden opgeleverd.

Talentencentrum
Het talentencentrum heeft recht op de zogeheten SPUK (regeling specifieke uitkering stimulering sport), momenteel ingeschat op € 1,9 miljoen voor het hele project. In 2022 zal hiervoor een budgetneutrale wijziging worden doorgevoerd.

Thema Open overheid

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachte resultaat bedraagt € 0,2 miljoen negatief.

College en ondersteuning college
Door het vertrek van twee wethouders ontstaat een wachtgeldverplichting van € 0,6 miljoen. Deze wachtgeldverplichting zal ten laste van de voorziening Appa worden gebracht. Daar tegenover staat dat de rentestand per eind mei hoger is dan eind 2021. Een hogere rentestand betekent dat minder kapitaal aangehouden hoeft te worden in de voorziening, wat weer een voordelig effect heeft op de mutatie van de voorziening. Bij de jaarrekening zal op basis van de actuariële berekeningen met de dan geldende rentestand beoordeeld worden wat de uiteindelijke storting in of onttrekking aan de voorziening zal moeten zijn.

Raad, commissies en griffie
Het verwacht tekort op Raad en Griffie is € 0,15 miljoen vanwege hogere personele lasten.

Rekenkamer
Op de reguliere begrotingsposten wordt momenteel een afwijking verwacht van € 0,05 miljoen i.v.m. geldende afspraken met vertrekkende secretaris van de Rekenkamer en het inwerken van de nieuwe secretaris van de Rekenkamer.