Ondernemend Breda

Thema Stimuleren economische ontwikkeling in Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,9 miljoen positief.

Zoals aangegeven in de begroting wordt er gewerkt aan de inhoudelijke ambities uit de economische visie in 3 strategische blokken: Kracht van toegepaste innovatie, Ondernemen met lef en Verrassende stad. Hieronder worden de vertragingen benoemd:

Kracht van toegepaste innovatie

  • Smart City Ring
    In 2021 heeft de raad ingestemd met de uitrol van de BredaRing. Concreet komt dit neer op de aanleg van 65 km glasvezel gesitueerd in diverse ringen in de stad. In het raadsvoorstel is uitgegaan van een start van de realisatie in 2022. Dit jaar beginnen we met de voorbereidingen. De daadwerkelijk aanleg start echter in 2023. Voor de exploitatiekosten van de BredaRing zijn vanuit het budget digitalisering middelen gereserveerd. Deze middelen zullen dit jaar nog maar deels worden aangesproken en hierdoor zal in 2022 naar verwachting een onderbenutting ontstaan op de middelen van de BredaRing ter waarde van € 0,2 miljoen.
  • Bredata
    Begin 2022 is het digitaliseringsevent (wow event) vanwege corona niet doorgegaan. Samen met de betrokken partners wordt bekeken op welke wijze en wanneer dit event doorgang kan krijgen. Nieuwe gedachten over de opzet in relatie tot de gereserveerde middelen betekenen dat het nog niet zeker is dat deze dit jaar in de huidige vorm doorgang vindt. Verder geldt dat in januari 2022 de gunning van het project Game ontwikkeling binnenstad is geweest; een innovatieve kennismaking met de stad. De voorbereidingsfase en de technische en privacy toetsing nemen veel tijd in beslag bij de uitvoerende partij. Risico is dat de privacy- en technische eisen dermate specifiek worden dat de uitvoerende partij het project dit jaar niet kan afronden. Voorgaande kan tot een onderbenutting in 2022 van € 0,1 miljoen leiden.

Ondernemen met lef

  • De MKB-deal is door het Rijk verlengd tot en met 31-12-2022 in verband met vertraging opgelopen tijdens de coronacrisis. Dit heeft geen financiële consequenties. Het programma draait ook door tot het einde van het jaar. 
    De manier van organiseren van de digitale programma’s en partners in West-Brabant is nog in de onderzoeksfase, de verwachting is niet dat er in 2022 een Digital Alliance wordt opgezet. 

Verrassende stad

  • Eenmalige middelen 2022 € 0,7 miljoen ten behoeve van de transformatie binnenstad (met budgetoverhevelingsverzoek van € 0,5 miljoen).
    Samen met pandeigenaar en het ondernemersfonds Breda zijn we eind 2021 begonnen met gebiedsvisie voor een gedeelte van de Nieuwe Ginnekenstraat. Dit met het doel om een beroep te kunnen doen om de landelijke stimuleringsregeling. Deze regeling is in mei van dit jaar gepubliceerd. Voorafgaand aan de publicatie van deze regeling is veelvuldig overleg gevoerd met het rijk. Uiteindelijk moest de conclusie getrokken worden dat een aanvraag niet kansrijk was. De voorwaarden waaraan voldaan moest worden waren te rigide en het risico voor de gemeente was te groot. De kosten die gemoeid zijn met de voorbereiding van de subsidieaanvraag, de totstandkoming van de gebiedsvisie bedragen circa € 0,1 miljoen. Om invulling te kunnen geven aan de opgave om de leegstand tegen te gaan en de ambitie om een gastvrije binnenstad te zijn verwachten wij dit jaar nog eens € 0,1 miljoen in te zetten voor gezamenlijke projecten. Deze projecten liggen in lijn met de reeds opgestelde gebiedsvisie.
    Voor de andere delen van de binnenstad wordt nu gewerkt aan een bestedingsplan. Verwachting is dat de projecten hiervoor eind dit jaar in de startfase gaan komen en vanaf 2023 tot uitvoering gaan komen. Voorgesteld wordt om de resterende middelen van € 0,5 miljoen over te hevelen (voor € 0,3 miljoen naar 2023 en voor € 0,2 miljoen naar 2024) ter dekking van de gezamenlijke uitvoeringsagenda met de Vereniging Commercieel Onroerend Goed Breda binnenstad (VCOB) en de Stichting Ondernemersfonds Breda binnenstad (SOFB). 
  • Werklocaties.
    Hoewel de omvang op dit moment nog niet exact is aan te geven, is de kans reëel dat het budget voor de aanpak van de werklocaties dit jaar niet geheel weggezet kan worden. Dit is onder andere het gevolg van het niet kunnen beschikken over voldoende personele capaciteit. Het uitvoeren van projecten vergt een gedegen voorbereiding. De werkzaamheden voor dit jaar bestaan daarom vooral uit het uitvoeren van analyses, onderzoeken en het maken van een uitvoeringsprogramma. Zo'n € 0,3 miljoen zal naar verwachting niet worden besteed in 2022.
    In het 4e kwartaal van 2022 ligt er een plan met daarin de (besteding van) projecten die in 2023 uitgevoerd gaan worden.

Grondexploitaties werken

  • Voor de bestuursrapportage 2022 zijn alle grondexploitaties tussentijds beoordeeld en zonodig herzien. Dit laatste is het geval als er ten opzichte van de jaarrekening 2021 relevante afwijkingen zijn opgetreden. De cijfers van deze herzieningen vormen de basis voor de prognose van het jaarresultaat 2022. Voor de totale prognose en toelichting wordt verwezen naar het programma Duurzaam Wonen in Breda, thema grote woonprojecten in de stad. Onder dit thema is voor de grondexploitatie werken € 0,3 miljoen aan positief resultaat opgenomen.

Inzet steunmaatregelen corona

  • Van de € 0,6 miljoen in de begroting 2022 opgenomen middelen aan coronamaatregelen voor de voucherregelingen, schrijnende gevallen en ondersteuningsmaatregelen ten behoeve van werk en ondernemen is de verwachting dat zo'n € 0,3 miljoen niet zal worden uitgegeven. Deze maatregelen zijn opgenomen in het lokale steunpakket corona 1e halfjaar 2022. De onderuitnutting van € 0,3 miljoen vormt geen resultaat omdat de onttrekking uit de algemene reserve binnen programma 2 niet hoeft plaats te vinden.

Thema Grote projecten in de stad

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 1,2 miljoen negatief.

CrossMark-West/Havenkwartier
De eerste voorbereidingen ten behoeve van de uitvoering van de Strip zijn gestart met het slopen van een aantal opstallen en het bouwrijp maken van het Klavers Jansen terrein (het terrein dat beoogd is voor de woningbouw). Tevens is de herinrichting van de Minister Kanstraat gestart. De uitvoering van het bouwrijp maken van de Speelhuislaan schuift door naar 2023, waardoor € 1,1 miljoen van het beschikbare investeringskrediet doorschuift naar 2023. 

De uitvoeringsvoorbereiding van de Mobiliteitshub in de Strip is nog niet gestart. Er moet eerst een besluit genomen worden over het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek. 

CrossMark-West/’t Zoet
Het Ontwikkelperspectief en de Ontwikkel- en Realisatiestrategie worden na de zomer aan het college voorgelegd en dan start ook het participatietraject. Er was gepland om het ontwikkelperspectief in het voorjaar van 2022 aan het college voor te leggen voor vrijgave voor participatie, echter door de grote inspanning die worden geleverd ten behoeve van subsidieaanvragen bij het Rijk is hier vertraging in ontstaan. ’t Zoet is het belangrijkste deelgebied van de grootschalige woningbouwlocatie CrossMark. Hiervoor moet samen met de Spoorzones van Tilburg en Den Bosch een gezamenlijke propositie worden ingediend om in aanmerking te komen voor een financiële uitkering uit het Mobiliteitsfonds. Hierin zit 7,5 mlrd voor versnelling van woningbouw. 

In het kader van placemaking is een tijdelijk park aangelegd en heeft Bredase Bomen een nieuwe plek gekregen (dit lag eerst op een locatie in de Strip). We zoeken nog naar een beheerder en verdere activerings-mogelijkheden van dit parkje. Tevens onderzoeken we de juiste ligging van langzaam verkeersroutes en bruggen over de Mark, als onderdeel van de propositie aan het Rijk. 

In de begroting van 2022 is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 0,47 miljoen. Dit is niet toereikend voor dekking van de gemeentelijke plankosten. Omdat de ontwikkeling een gezamenlijke inspanning is met de provincie heeft de provincie eveneens € 0,47 miljoen beschikbaar gesteld. De inzet vanuit de gemeente is echter groter dan van de provincie. De gemeentelijke kosten worden geraamd op € 0,715 miljoen. Overeengekomen is dat gemeente en provincie ieder 50% van de totale plankosten voor hun rekening nemen en alle kosten aan het einde van het boekjaar met elkaar verrekend worden. Dit betekent dat de hogere gemeentelijke kosten van € 0,245 miljoen zullen worden gedekt door een bijdrage vanuit de provincie. 

Nieuwe Mark
Voor fase 1 van de Nieuwe Mark zijn de voorbereidings- en aanbestedingskosten hoger dan vooraf ingeschat. Oorzaken zijn het opstellen van het ontwerp in periodes met lockdowns als gevolg van Covid-19 en een hogere aanbesteding. De prognose is dat de totale kosten voor de Nieuwe Mark (voor fase 1 en 2) € 2,6 miljoen hoger zullen zijn. Uitgangspunt is dat het totale krediet taakstellend is. Dit betekent dat in fase 2 naar (proces)bezuinigingen moeten worden gevonden. Daarnaast worden de mogelijkheden tot optimalisaties verkend. 

Voor fase 2 van de Nieuwe Mark zijn we nog niet gestart met het definitief ontwerp. De reden hiervoor is dat de kaders nog niet geheel helder zijn (afhankelijkheid van financieel resultaat fase 1) en we nog werken aan een plan van aanpak voor het ontwerp van deze fase. In het najaar van 2022 gaat wel het ontwerp bestemmingsplan voor de Nieuwe Mark fase 2 ter inzage. 

Seelig Park 
Na succesvolle opbrengst in 2021 van de visie op het toekomstig karakter, is in de eerste helft van 2022 de focus komen te liggen op verwerving van het terrein van Defensie. Met de ondertekening van een koopovereenkomst en erfpachtovereenkomst is dit aankooptraject afgerond. In de tweede helft van 2022 gaan we door om met Bredanaars te komen tot een ontwerp- en inrichtingsplan voor het park. 

Ingeboekte taakstelling Gasthuisvelden 
Bij de begroting 2021 is een extra opbrengst ingeboekt voor Gasthuisvelden van € 1,5 miljoen, waarvan ca. € 1,2 miljoen in 2022 en € 0,3 miljoen in 2023. Dit ingeboekte resultaat wordt in 2022 niet gerealiseerd. In verband met vertraging in de afspraken met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) over de overdracht Seelig heeft de ontwikkeling van dit gebied vertraging opgelopen. Voor het project de voormalige rechtbanklocatie zijn in 2021 de onderhandelingen met een partij beëindigd. In verband met het Didamarrest ligt een tender voor de hand. Voor het project voormalige belastingkantoorlocatie is in 2021 gestart met de eerste voorbereiding, een plan van aanpak is opgesteld. Het is stilgelegd vanwege prioriteitsstelling in relatie tot de vertraging met de afhandeling van de aankoop Seeligpark.

Ontwikkelingen Bavel
De opstelling van de gebiedsvisie zorgt voor een vertraging. Stikstof is een belangrijk aandachtspunt dat momenteel nader in beeld gebracht wordt. Daarnaast is een zorgvuldig participatieproces met alle betrokkenen gestart. Verwacht wordt de stukken voor de besluitvorming tweede kwartaal 2023 te kunnen aanleveren.

In de begroting 2022 is gekozen voor een nieuw programma en product Bavel. Bij de opstelling van de begroting 2022 zijn de investeringen voor ontwikkelingen Bavel/MFA Bavel opgenomen onder het thema stimuleren economische ontwikkeling. Bij deze bestuursrapportage wordt voorgesteld de investeringen in de investeringsplanning over te hevelen naar het thema grote projecten. 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

CrossMark 
Voor de grondexploitaties Stationskwartier én Klavers Jansen zijn de belangrijkste risico’s meegenomen in het totaal van de grondexploitaties. 

Het beoogde ambitieniveau van de cultuurcluster Klavers Jansen kan niet worden bereikt met de beschikbare financiële middelen, veroorzaakt door hogere kostenstijgingen in aanbestedingen, inflatie en rentestijging.

Bavel 
Het stikstofdossier is een risico in de ontwikkelingen in Bavel. Als onderdeel van het programma is een werkgroep bezig de impact hiervan voor Bavel te duiden. 

Thema Dynamische stad

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt nihil.

Coronamiddelen culturele sector

  • Voor de culturele sector is € 2,1 miljoen aan corona Rijksmiddelen beschikbaar. Voor het eerste halfjaar van 2022 zijn hiervoor regelingen opgezet ter ondersteuning van de lokale infrastructuur (professioneel en amateurs), het heropenen van de stad middels evenementen, de makersregeling, projectsubsidies en een campagne gericht op de amateurkunst.
    De omvang hiervan bedraagt circa € 1 miljoen. De uiteindelijke benutting van deze maatregelen wordt inzichtelijk in het derde kwartaal van 2022. Verder zijn er nog incidentele maatregelen genomen als een impuls voor binnenschoolse cultuureducatie en is een reservering gemaakt voor de tegemoetkoming van de loon/prijscompensatie (totaal € 0,3 miljoen). De resterende middelen in de begroting 2022 van € 0,8 miljoen vormen geen resultaat omdat dit bedrag niet hoeft te worden onttrokken aan de exploitatiereserve binnen programma 2.

De overgebleven coronamiddelen in de exploitatiereserve zullen benodigd zijn in 2023 om het culturele veld in Breda er weer bovenop te helpen overeenkomstig het beschreven uitgangspunt 'opstartimpuls na corona' in het bestuursakkoord.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

In 2021 en 2022 is de subsidie aan de Grote Kerk eenmalig met € 0,2 miljoen verhoogd. Voor 2023 en verder is nog geen besluit genomen over het beschikbaar stellen van de subsidie en over de dekking. Als wordt besloten om de subsidie structureel te verhogen, kan dit gevolgen hebben voor de mate waarin de doelen uit de erfgoedvisie 'Grondstof voor de toekomst' kunnen worden gerealiseerd. 

Thema Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,1 miljoen positief.

Onderwijshuisvesting
De eenmalige middelen voor aanpassingen luchtkwaliteit aan scholen (€ 3 miljoen) zijn bedoeld voor verbouwingen en aanpassingen aan gebouwen om te voldoen aan de norm Frisse scholen B. Deze worden op dit moment gerealiseerd door onze onderwijshuisvestingscoöperaties BreedSaam en Building. Projecten zijn in 2021 en 2022 gestart, sommige lopen in 2023 door. Dat betekent dat een deel van deze eenmalige investeringen naar verwachting in 2023 gaan vallen. Daarnaast heeft het ministerie van OCW ook eind juni 2022 extra investeringsruimte aangekondigd. Op dit moment kijken beide coöperaties wat de extra investeringsmogelijkheid betekent voor het werk dat moet gebeuren op de schoolgebouwen van Breda. De volledig benutting van de € 3 miljoen in 2022 is niet waarschijnlijk gezien de uitloop naar 2023, maar is financieel op dit moment nog niet aan te geven.

Hoger beroepsonderwijs
Bij het bestuursakkoord is voor € 0,2 miljoen aan extra middelen opgenomen voor aanpak personeelstekort (aansluiting arbeidsmarkt-onderwijs). Naar verwachting wordt een deel van de middelen in 2022 ingezet voor een projectleider (€ 0,1 miljoen). De inzet van deze projectleider is nodig om vervolgens te kunnen bepalen wat er aanvullend nodig is voor cruciale beroepen en voor het aanleren van vaardigheden. Ook blijven we vanuit de reguliere middelen en de middelen Werkend Leren inzetten op onderwijs via de Zorgschool, de Bouwschool, de Horeca Academy, etc. Mogelijk levert deze extra bijdrage nog een nieuwe vakopleiding op dit jaar. Voor eind 2022 is nu de prognose dat € 0,1 miljoen niet wordt uitgegeven.

Thema Verbindend bestuur

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,2 miljoen positief.

Stedelijke Regio Breda Tilburg (SRBT)
We gaan een vernieuwd samenwerkingsarrangement ontwikkelen tussen Breda en Tilburg en de stedelijke regio’s. We gaan de netwerksamenwerking nader inregelen en meer organiseren. Dat gebeurt mede door het inzetten van een programmamanager die samen met een programmateam het arrangement verder concreet zal uitwerken in een programma. Verwachting is dat deze in het derde kwartaal zal starten. Door de start van de kwartiermaker Baroniesamenwerking en programmamanager SRBT in respectievelijk het vierde en derde kwartaal dit jaar wordt een voordelig resultaat van € 0,1 miljoen verwacht op de financiële middelen voor bestuurlijke samenwerking.

Verder wordt een positief resultaat van € 0,2 miljoen verwacht op de bijdrage aan de Regio West-Brabant voor de bijdragen die vallen onder het thema Verbindend Bestuur. Dit vanwege de uitkering van een positief jaarrekeningresultaat 2021 en geen eventueel aanvullende bijdragen dit jaar op het gebied van samenwerking.

Voor de bijdrage aan de VNG wordt een hogere bijdrage verwacht aan het fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Deze verhoging zou grotendeels gedekt worden via een structurele ophoging van het gemeentefonds. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de verhoging op dit onderdeel voor Breda is. Daarom is rekening gehouden met een negatief resultaat van € 0,1 miljoen.

Naar aanleiding van het bestuursakkoord 'Dichtbij doen, samen sterk vooruit' wordt in 2022 gestart met de opdracht om te onderzoeken hoe we kunnen werken aan het herstel van vertrouwen. Deze opdracht wordt uitgewerkt in een startnotitie. Het probleem en de opdracht worden beter geformuleerd en besproken met de raad. Waar in ons handelen zit de behoefte vanuit de samenleving tot herstel van vertrouwen, welke mogelijkheden zijn er dat te kenteren en welke prioriteiten zouden daarbij wenselijk zijn?