Financiële prognose 2022

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het verwachte financieel resultaat over 2022 bedraagt € 0,6 miljoen positief.

Bedragen x € 1 miljoen
Prognoseresultaat
Vitaal en Sociaal Breda 1,0
Ondernemend Breda -
Duurzaam wonen in Breda -1,9
Basis op Orde in Breda -0,6
Organisatie en financiën van Breda 2,1
Totaal programma's / voorlopig resultaat 2022 0,6

Toelichting op de belangrijkste financiële afwijkingen van de begroting

Programma Vitaal en Sociaal Breda (resultaat € 1,0 miljoen positief)
Er wordt meer gebruik gemaakt van ambulante jeugdhulp (nadeel € 5,0 miljoen). Diverse beleidsimpulsen en nieuwe projecten op gebied van jeugdhulp lopen door krapte op de arbeidsmarkt vertraging op (voordeel € 1,4 miljoen). De beoogde kostenreductie van € 2,8 miljoen aan beheers- en verbetermaatregelen jeugdhulp wordt niet volledig gerealiseerd, waardoor we een nadeel van € 1,8 miljoen voorzien.

Op maatwerkondersteuning (WMO) is een nadelig resultaat door onder andere indexering van de tarieven huishoudelijke ondersteuning en door de toename van begeleidingstrajecten bij jong volwassenen. Hierdoor verwachten we een nadeel van € 2,8 miljoen.

Een subsidiebeschikking uit het Europese Sociale Fonds (ESF) van maximaal € 4 miljoen voor het project "West-Brabant Werkt aan Morgen 2020 - 2022" levert een voordeel op van € 2,2 miljoen. Definitieve vaststelling van de subsidie is eind 2022.

De beschikbare middelen voor de aanpak Jeugdwerkloosheid worden tot 2024 ingezet conform de looptijd van het regionale programma aanpak voortijdig schoolverlaten 2021-2024, dit leidt tot een voordeel van € 1,2 miljoen. Voorgesteld wordt om € 1,2 miljoen over te hevelen naar 2023.

Door vertraging in het vinden van huisvesting voor statushouders wordt er minder tijd besteed aan de inburgering. Hierdoor wordt er minder uitgegeven aan projecten zoals "Breda intake/PIP" en "ontzorgen". Dit levert een voordeel op van € 0,5 miljoen. We krijgen een tegemoetkoming vanuit het Rijk voor het ondersteunen van gedupeerden van de kindertoeslagaffaire waaraan wij in 2020 al waren begonnen. Hier verwachten we in 2022 een positief resultaat van € 0,4 miljoen.

Door lagere uitnamen van het budget inzake de overgang van cliënten naar beschermd wonen op basis van de wet langdurige zorg (Wlz) voorzien we een positief resultaat van € 3,4 miljoen.
Binnen de gemeenschappelijke regeling ter voorkoming van huiselijk geweld is er een overschot voor kind- en gezinsbescherming. Hier is nog geen bestedingsdoel voor, zodoende verwachten we hier een positief resultaat van € 1,1 miljoen.
Voor maatschappelijke opvang vindt evaluatie van de projecten door vertraging eind 2022 plaats. Met de opgedane kennis en ervaring bouwen we verder aan een integrale aanpak van maatschappelijke opvang, dat leidt tot een voordeel van € 1,6 miljoen.

Middels het amendement ‘Haagse Beemden brengt het samen’ is er bij de begroting 2022 € 0,3 miljoen beschikbaar gesteld. Het netwerk van Haagse Beemden verbindt en de gemeenten zullen in co-creatie met wijkbewoners een definitief ontwerp opstellen voor Park Kesteren. Daarnaast resteert er bij de wijkaanpak € 0,15 miljoen om in te zetten voor Park Kesteren. Momenteel loopt het proces van co-creatie met de wijkbewoners. Daarom wordt voorgesteld om € 0,45 miljoen te storten in de investeringsreserve en een bedrag van € 0,45 miljoen te voteren voor project Haagse Beemden brengt het samen/park Kesteren.

Programma Ondernemend Breda (resultaat nihil)
Binnen de kracht van toegepaste innovatie wordt het onderdeel Smart City Ring pas in 2023 gerealiseerd. De voorbereidende werkzaamheden worden dit jaar gedaan. De start van de uitvoering van de aanleg van glasvezel. Daarnaast kon het evenement Bredata niet doorgaan vanwege corona. Dit leidt tot een verwacht positief resultaat van € 0,3 miljoen.

Voor de transformatie binnenstad (gebiedsvisie Nieuwe Ginnekenstraat) is het niet gelukt een beroep te doen op de landelijke stimuleringsregeling. Het is niet meer realistisch om de beschikbare eenmalige middelen nog in 2022 in te zetten. Hierdoor wordt er een voordeel verwacht van € 0,5 miljoen. Voorgesteld wordt om € 0,5 miljoen over te hevelen naar 2023 en 2024.

Aanpak werklocaties loopt vertraging op door onvoldoende personele capaciteit en wetgeving rondom inkoop, aanbesteding en subsidies. Uitvoering van projecten vergt een gedegen en daardoor langere voorbereiding. Ook hier leidt dat tot een verwacht positief resultaat van € 0,3 miljoen. 

De begrote opbrengst voor Gasthuisvelden wordt niet gerealiseerd. Dit wordt veroorzaakt door vertraging in de afspraken met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) over de overdracht van het Seeligterrein, waardoor de ontwikkeling van het gebied vertraging heeft opgelopen. Het nadeel betreft hier € 1,2 miljoen.

Programma Duurzaam wonen in Breda (resultaat € 1,9 miljoen negatief)
Bij de herziening van de grondexploitaties voor de jaarrekening 2021 en bestuursrapportage 2022 is de prognose bijgesteld, dit leidt tot een nadeel van € 3,0 miljoen.

Een voordeel op panden en gronden van € 0,7 miljoen.

Vanuit de meicirculaire is € 0,98 miljoen als bijdrage in het klimaatakkoord verwerkt in de begroting 2022. Het is niet meer mogelijk om deze gelden in 2022 te besteden, aangezien voor de uitvoering van de extra projecten ook extra mensen nodig zijn. Met de werving is gestart. Voorgesteld wordt om de resterende middelen van € 0,98 miljoen over te hevelen naar 2023.

Door uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet (nu verwacht op 1 januari 2023) start de gebiedsgerichte opbouw later in het jaar. Dit heeft een positief effect van € 0,2 miljoen op de begroting van 2022.

Programma Basis op Orde in Breda (resultaat € 0,6 miljoen negatief)
Het experiment gesloten coffeeshopketen is wederom vertraagd. De ministers geven nu aan als verwachte startdatum niet eerder dan tweede kwartaal 2023. Een raadsbrief daarover is op 15 april 2022 aan de raad gestuurd. Samen met gemeente Tilburg bekijken we of een versnelling mogelijk is. Voorgesteld wordt om € 0,14 miljoen over te hevelen naar 2023.

Bij Publiekszaken worden hogere baten verwacht door onder andere een toename van het aantal verstrekte reisdocumenten en lagere personele lasten. Dit zorgt voor een voordeel van € 1,9 miljoen.

Binnen het bedrijfsmatige afval zien we tegenvallende opbrengsten en hogere huisvestingslasten op de Riethil. Dit zorgt voor een nadeel van € 0,5 miljoen.
Binnen het beheer openbare ruimte (groen en wegen) verwachten we een nadeel van € 1,1 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere prijzen voor materiaal en energie.

In het bestuursakkoord is een eenmalige impuls opgenomen om te komen tot integrale huisvestingsplannen (IHP) voor Cultuur, Sport en Welzijn. Deze plannen bieden inzicht in behoefte naar de inzet van vastgoed gebaseerd op de respectievelijke gemeentelijke beleidsdoelstellingen. Er wordt gewerkt aan een uitvraag voor de IHP's. De uitgaven zullen in 2023 worden gedaan. Voorgesteld wordt om de resterende middelen van € 0,25 miljoen over te hevelen naar 2023.

Het tekort van € 0,6 miljoen op het gemeentelijk vastgoed wordt met name veroorzaakt door verschillende kosten (nutsvoorzieningen, onderhoud) voor de panden Riethil 11 en 12.

Programma Organisatie en financiën van Breda (resultaat € 2,1 miljoen positief)
Het tweede gedeelte van de ombuigingstaakstelling, welke vanaf 2023 wel gerealiseerd wordt, leidt tot een nadeel van € 2,8 miljoen in 2022.
De meicirculaire draagt positief bij aan het resultaat (voordeel € 4,6 miljoen). Door het lager uitvallen "van de productieve waardebezwaren" is de definitieve bijdrage over 2021 van Breda aan de BWB € 0,2 miljoen lager dan begroot. Deze lagere bijdrage komt ten gunste van het resultaat 2022.

Opvang vluchtelingen Oekraïne
Sinds maart vangt onze stad vluchtelingen uit Oekraïne op. Het organiseren van deze opvang heeft een grote impact op de stad en ook op de organisatie. Alles wordt in werking gesteld om deze vluchtelingen een veilige plek te geven. Breda maakt hiervoor kosten. Naar verwachting vergoedt het Rijk deze kosten, waardoor de impact op de Bredase begroting nihil is.