Vitaal en Sociaal Breda

Thema Opgroeien

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 6,1 miljoen negatief. 

Familie/Jeugdhulp 
Ten opzichte van eerdere jaren zien we dat in de afgelopen twee kwartalen binnen de ambulante jeugdhulp meer jeugdigen gebruik maken van jeugdhulp. Instroom en uitstroom uit jeugdhulp zijn nog niet in balans. Daarbij zien we dat de gedeclareerde kosten per jeugdige in de reeds afgegeven beschikkingen toenemen. Dit alles maakt dat kosten toenemen. De coronapandemie kan hier nog een tijdelijk effect in hebben, echter laten gevolgen zich moeilijk kwantificeren. Voor het onderdeel familie/Jeugdhulp verwachten we een negatief resultaat van € 5,0 miljoen.

Pakket aan beleidsimpulsen en nieuwe projecten
Voor het pakket aan beleidsimpulsen en nieuwe projecten is in de begroting een bedrag van € 3,6 miljoen opgenomen. Door de krapte op de arbeidsmarkt bij zowel de gemeente als de partners is er een capaciteitsprobleem. Dit zien we ook landelijk. Hierdoor belanden veel projecten later in een uitvoerende fase dan gepland. We verwachten hierdoor ongeveer € 1,4 miljoen aan budget over te houden. Hieronder geven we een toelichting op de projecten waar er sprake is van een afwijking. 

Jim aanpak
GGZ Breburg en Sterk Huis hebben samen het initiatief genomen om een kerngroep te vormen met maatschappelijke partners en jeugdhulpaanbieders die een bijdrage willen leveren aan de doelstellingen van de JIM aanpak. Hierna is een kwartiermaker geworven die met ingang van 1 juli is gestart, dit is later dan de geplande datum van 1 januari 2022. De datum 1 juli vormt ook de start van uitvoering initiatief. Uitvoering is in samenwerking met de andere regiogemeenten binnen de regio West Brabant Oost. 

Pakket aan beheers- en verbetermaatregelen
De beoogde kostenreductie van € 2,8 miljoen met het pakket van beheers- en verbetermaatregelen zal niet volledig gerealiseerd worden in 2022. We zien financiële effecten, maar nog niet alle maatregelen zijn operationeel. We verwachten een negatief resultaat van € 1,8 miljoen. Hieronder geven we aantal belangrijke ontwikkelingen en afwijkingen weer. 

Afwikkeling stichting Juzt
Met de verkoop van het laatste vastgoedobject van de stichting Juzt vindt de finale ontmanteling van de stichting plaats. Omdat de verkoopprijs van dit laatste vastgoedobject hoger is uitgevallen dan was opgenomen in de business case voor de financiële afwikkeling, verwachten we nu een positief resultaat van € 0,2 miljoen.

Met de financiële afwikkeling komen de middelen vrij voor gemeente Breda om voor de periode van (maximaal) 20 jaar de activiteiten rondom de bewaarplicht en de beheertaken van Juzt archieven/dossiers te bekostigen. Hiervoor dienen wij nu een voorziening te vormen van € 1,3 miljoen. In de business case is hier rekening mee gehouden en het betreft dus geen financieel nadeel. Voor de overige diverse technische begrotingswijzigingen rondom de afwikkeling verwijzen wij naar de voorgestelde begrotingswijzigingen.

Kosten voor norm van opdrachtgeverschap Jeugd
Een grote (nieuwe) opgave is weggelegd in het vormgeven van de norm van opdrachtgeverschap Jeugd. Het gaat hier om een nieuwe regiovisie, een nieuwe inkoopstrategie en een nieuwe governancestructuur voor de regionale samenwerking op jeugd. Dit zijn activiteiten die niet, of maar deels begroot zijn omdat (regionale) besluitvorming begin dit jaar heeft plaatsgevonden en de impact voor de organisatieverandering op voorhand niet goed in te schatten was. We verwachten dat hiermee een negatief resultaat van € 0,6 miljoen.

Nationaal programma Onderwijs
De NPO-regeling is op 11 oktober 2021 gepubliceerd, met daarbij de bestedingsdoelen. De planvorming hebben wij vervolgens met de scholen gezamenlijk opgelopen in kwartaal vier van 2021. De eerste middelen zijn reeds ingezet, maar het gros van de bestedingen valt in de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024. De regeling is ook verlengd tot en met 2024. De totale € 3,6 miljoen wordt naar verwachting voor het einde van de looptijd ingezet. Het geld wordt ingezet op vier actielijnen: Hulpverlening en zorg op school, Veiligheid in en om de school, Gezond leven op en rond school en Brede Ontwikkeling.

Leerlingenvervoer
De nieuwe verordening ligt dit najaar voor bij de gemeenteraad. Deze verordening en de aanpak die er bij hoort, die meer stuurt op zelfstandig reizen, levert naar verwachting een daling in het aantal leerlingen dat gebruik maakt van bekostigd vervoer. Op dit moment zijn er weinig sturingsmogelijkheden op het gebruik en de kosten van het leerlingenvervoer. Door de huidige hoge leerlingenaantallen en de gestegen vervoerskosten verwachten we een negatief resultaat van € 0,2 miljoen op leerlingenvervoer. Daarnaast komt er € 0,1 miljoen aan extra kosten door compensatie voor niet gereden ritten in de lockdown van 2021.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Binnen het jeugddomein zijn er een aantal actuele ontwikkelingen die zorgen voor een onzekerheid waaraan een mogelijk financieel risico kleeft. Deze hebben reeds de aandacht en er worden verschillende interventies gepleegd om deze risico’s waar mogelijke mitigeren. Een aantal ontwikkelingen zijn slechts indirect beïnvloedbaar.
Het landelijke gesprek over de middelen welke het Rijk na 2026 beschikbaar stelt is nog lopende. Door middel van de  invloed via de deelname aan de commissies  van de VNG werken we mee aan een passende oplossing voor gemeenten waardoor een sluitend meerjarenperspectief op het jeugddomein op de agenda staat en blijft staan. Daarnaast sturen we als 5 Brabantse jeugdhulpregio’s op de juiste werking van de Jeugd Bescherming Brabant zodat de wettelijke termijn weer gehaald gaan worden en het verscherpt toezicht vanuit het ministerie vervalt. Mogelijk vraagt dat om een extra financiële impuls vanuit gemeenten. Tot slot  worden er verschillende interventies gedaan om de instroom, doorstroom en uitstroom van jeugdigen positief te beïnvloeden gezien de kosten nog een stijgende lijn laten zien en er nog stappen te zetten zijn in de juiste zorg op het juiste moment voor de jeugdige.

Thema Betrokken zijn

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 2,8 miljoen negatief.

Maatschappelijke ondersteuning
Voor alle Wmo-hulpvragen is het aanmeldpunt van Zorg voor elkaar Breda (ZveB) dé ingang voor ondersteuning en zorg. In 2021 legden we in Noordoost de toegang tot de Wmo bij het aanmeldpunt Zorg voor elkaar Breda. Dat is in 2022 uitgebreid naar de andere stadskwadranten. Voor begeleiding en daginvulling werkten we samen met maatschappelijk werk en Wmo-klantmanagers. Ook de samenwerking tussen partners in het voorliggend veld (ZveB), maatwerkaanbieders en het medisch domein wordt verder geoptimaliseerd. Hiervoor werken we met lerende netwerken: professionals die elkaar ontmoeten en elkaar scherpen.

Het is onze overtuiging dat mensen het meest baat hebben bij zo lang en zoveel mogelijk actief blijven. Daarom gaan we bij vragen rondom huishoudelijke ondersteuning experimenteren met de inzet van fysio- en ergotherapie. Niet automatisch uit handen nemen, maar eerst verkennen wat mensen zelf kunnen, met hulp en ondersteuning. Bij een hulpvraag zetten we vaker een beweegcoach, een fysiotherapeut of ergotherapeut in. Zo doen mensen verantwoord en met wat begeleiding langer hun eigen huishouden. Waar nodig is er natuurlijk professionele huishoudelijke hulp. Voor een schoon huis en voor de taken die mensen niet verantwoord zelf kunnen doen. Afhankelijk van de uitkomsten van een pilot in 2022 zetten we vervolgstappen.

Voor 2022 verwachten we een aantal financiële afwijkingen. Dat zijn puntsgewijs:

  • Een positief resultaat van € 0,2 miljoen voor de algemene voorzieningen volwassenen. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de verwachting is, dat de terugvordering van subsidies uit voorgaande jaren € 0,2 miljoen positiever uitvalt. Alle terugvorderingen van programma 1. worden hierop verantwoord. 
  • Een negatief resultaat van € 3,0 miljoen voor de volwassen maatwerkondersteuning negatief, bestaande uit:
    • Een negatief resultaat op zorg in natura (ZIN) huishoudelijke ondersteuning van € 0,8 miljoen doordat de tarieven in 2022 zijn geïndexeerd met circa 6%. Voor de aanzuigende werking van het abonnementstarief is in de begroting van 2022 een bedrag van € 3,9 miljoen toegevoegd om de ontstane hogere kosten bij huishoudelijke ondersteuning op te vangen. De kostenstijging is groter dan deze toevoeging. Op de persoonsgebonden budgetten (PGB) verwachten wij een positief resultaat van € 0,1 miljoen.
    • Op de post Wmo ZIN begeleiding verwachten we een negatief resultaat van € 2,6 miljoen. De toename van begeleidingstrajecten bij jong volwassen, ontstaan gedurende de coronacrisis, neemt lichtelijk af ten opzichte van eind januari 2021. De prognose is gebaseerd op de huidige afgegeven indicaties en voorzieningen. In april is er gestart met het overzetten van oude begeleidingsproducten naar nieuwe producten. Door de gefaseerde omzetting wordt de prognose bemoeilijkt. Op de post PGB van begeleiding verwachten wij een positief resultaat van € 0,3 miljoen.

Thema Leren, ontwikkelen en werken

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 3,7 miljoen positief. 

Bijstandsuitkeringen
Afgelopen april is het nader voorlopig budget Buig bekend gemaakt. Zoals verwacht is het budget lager vastgesteld. Deze bijstelling is het gevolg van de verwerking van de (voorlopige) realisatiecijfers over 2021 en de nieuwe werkloosheidsverwachtingen van het CPB . Voor Breda betekent dit een neerwaartse bijstelling van € 3,8 miljoen (budget was € 71,1 miljoen, dit wordt € 67,3 miljoen). Op dit moment zijn de realisatiecijfers over de eerste vijf maanden bekend, we zien daarin voor 2022 een verdere afname van het aantal uitkeringen. Vooralsnog gaan we ervan uit dat de uitgaven Buig (uitkeringen en loonkostensubsidies) binnen het lager vastgestelde budget blijven passen. Dit nader voorlopig budget Buig is nog een tussenstand, pas in september 2022 zal het budget definitief worden vastgesteld.

Voor gemeenten uit de regio worden minder fraudeonderzoeken uitgevoerd. Dit is het gevolg van met name de beperkende coronamaatregelen. Bij fraudeonderzoeken dienen vaak huisbezoeken plaats te vinden en/of persoonlijke gesprekken. Dit was niet of nauwelijks mogelijk. Dit leidt naar verwachting tot een negatief resultaat van € 0,16 miljoen. Momenteel wordt er onderzocht hoe we deze post in de toekomst kostendekkend kunnen maken.

Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz)/schuldhulpverlening voor ondernemers
Eerder is aangegeven dat het herstel van de economie en werkgelegenheid rooskleuriger is dan wij verwachtten. De landelijke (groei)cijfers laten zien dat de Nederlandse economie op volle toeren draait. Wel zien wij aanleiding een 'winstwaarschuwing' af te geven. Ondernemers worden op dit moment - mede door internationale ontwikkelingen - geconfronteerd met bijzondere omstandigheden die 'drukken' op de bedrijfsresultaten. Het ongewenste effect zou kunnen zijn dat het ondernemers door de onderstaande redenen niet (meer) lukt hun bedrijf 'in de lucht' te houden en zich voor ondersteuning bij de gemeente melden.

Vanuit het reguliere kader van Bbz ondersteunen wij ondernemers die (tijdelijk) in de knel raken met hun bedrijfsvoering. Wij ondersteunen hen ook met bijvoorbeeld bedrijfsbeëindigingen en het zoeken naar nieuw werk in loondienst. 

Daarnaast is begin dit jaar het Maatwerkfonds Aanvullende Maatregelen (MAM) opgericht. Vanuit resterende Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)-gelden is hiervoor € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld. Met dit experiment kunnen (ex-)ondernemers worden geholpen om hun bedrijf en/of hun leven weer op orde te brengen. Op dit moment is hier nog weinig gebruik van gemaakt. Dit heeft te maken met het feit dat we nog een BBZ-light regeling hebben gekregen (1 oktober 2021- 1 april 2022). We verwachten de problematiek ook later in dit jaar, als gevolg van:

  • Schuldeisers hebben tot nu toe pas op de plaats gemaakt.
  • Inflatie, gestegen (brandstof)prijzen en energiekosten.
  • Personeelstekort.
  • Belastingdienst gaat innen per 1 oktober.

We rekenen daarom op een groter beroep op het fonds dan in de eerste helft van 2022. 

Toezicht en handhaving Wet kinderopvang 
De gemeente is formeel verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderopvang en heeft dit belegd bij de GGD. Het streven is om het toezicht op de kinderopvang te intensiveren. Helaas heeft de GGD door de krappe arbeidsmarkt nog steeds onvoldoende capaciteit om meer toezicht uit te voeren. De begroting zal daarom niet volledig worden uitgenut. Naar verwachting resteert hier een bedrag van circa € 0,1 miljoen. De GGD spant zich maximaal in om toezichthouders te werven op de arbeidsmarkt om hopelijk binnen afzienbare tijd het toezicht weer te kunnen intensiveren.

Arbeidsmarktbeleid
Op 7 oktober 2021 is aan de gemeente Breda, bestemd voor de arbeidsmarkt regio Breda, een subsidieverlening beschikt uit het Europees Sociaal Fonds voor het project “West-Brabant Werkt aan Morgen 2020-2022”. In de beschikking wordt uitgegaan van een maximaal verleend subsidiebedrag van € 4 miljoen. Omdat er op andere projecten gelden overbleven is er onlangs een bedrag van € 1,5 miljoen aan dit project toegevoegd, zodat er in totaal maximaal € 5,5 miljoen beschikbaar is. De einddatum van het project is 1 juni 2022. Op dit moment worden alle gegevens verzameld en gereed gemaakt voor de einddeclaratie, die zal zijn medio september 2022. De controle door het ministerie is vervolgens in kwartaal vier van 2022. Daarna is pas duidelijk hoe hoog het daadwerkelijke subsidiebedrag is en hoe de verdeling van dit bedrag over de verschillende deelnemende gemeenten zal zijn.

Op basis van de tot nu toe verzamelde (bruto) gegevens en rekening houdend met een risicopercentage van 50% zou het subsidiebedrag voor Breda een bedrag van circa € 2,2 miljoen kunnen zijn. Door capaciteitsgebrek oa. als gevolg van corona en inzet voor vluchtelingenopvang Oekraïners is er op onderdelen minder aandacht geweest voor de registratie van gegevens en dit kan een nadelig effect hebben op de projectverantwoording. 

Arbeidsmarktregio (crisisdienstverlening en perspectief op werk)
Als onderdeel van de crisisdienstverlening is de Aanpak Jeugdwerkloosheid met een bedrag van € 1,16 miljoen verlengd tot en met 2022. Afgelopen meicirculaire heeft Breda deze middelen ontvangen als centrumgemeente voor de arbeidsmarktregio West-Brabant. De middelen zijn onderverdeeld in drie categorieën:

  • Coördinatie van regionale aanpak jeugdwerkloosheid.
  • Ondersteunen naar werk van kwetsbare aankomend mbo- gediplomeerden.
  • Ondersteunen naar werk van voortijdig schoolverlaters.

We nemen tot 2024 de tijd om deze middelen te besteden. Dit komt overeen met de looptijd van het regionaal programma aanpak voortijdig schoolverlaten 2021-2024. Op dit moment worden de middelen uit 2021 ingezet. Aangezien deze middelen ontvangen zijn in de functie als centrumgemeente, wordt voorgesteld om € 1,16 miljoen over te hevelen naar 2023.

Een gedeelte van de uitgaven "Perspectief Op Werk" (POW) kan naar verwachting worden gedeclareerd bij de provincie. Dit levert een positief resultaat op van circa € 0,15 miljoen.

Wet Inburgering
Op 1 januari 2022 is de Wet Inburgering 2021 van kracht geworden. In eerste instantie hebben we in 2022 nog statushouders in Breda gehuisvest die nog onder de Wet inburgering 2013 vallen. De statushouders onder de nieuwe wet werden nog niet aan de gemeenten toegewezen omdat DUO de administratie hieromtrent nog niet op orde had. Inmiddels heeft DUO dat wel.

Daarnaast hebben we te maken met de crisis op de woningmarkt. De enorme druk op de woningmarkt maakt het een complexe opgave om statushouders te huisvesten. Dit vertraagt eveneens de aanwas van statushouders die vallen onder de Wet inburgering 2021. Ook de gezinsmigranten vallen per 1 januari 2021 onder de Wet inburgering 2021. 

Het Rijk heeft de gemeenten gevraagd om tijdelijke huisvesting te realiseren voor statushouders die nog bij het COA verblijven. Het betreft statushouders die reeds gekoppeld zijn aan een gemeente. Breda onderzoekt momenteel de mogelijkheden daartoe. Wanneer dit gerealiseerd wordt kunnen de statushouders vanuit hun tijdelijke woonvoorziening starten met hun inburgering. Alles staat hiervoor gereed in Breda.

Als gevolg van bovenstaande vertragingen gaan we niet alle gelden in 2022 uitgeven. Voor de onderdelen die worden gefinancierd via het gemeentefonds, bijvoorbeeld de uitvoeringskosten en inburgeringsvoorzieningen zoals “Brede intake/PIP” en “Ontzorgen”, zal dit naar verwachting een bedrag zijn van circa € 0,5 miljoen. Via een specifieke uitkering (SPUK) worden o.a. de “Leerroutes” en “Maatschappelijke begeleiding en Participatieverklaringstrajecten” bekostigd. Bij deze specifieke uitkering geldt een reserveringsregeling. Het niet-bestede bedrag kan worden gereserveerd voor besteding aan inburgeringsvoorzieningen in het daaropvolgend kalenderjaar. Dit bedrag is op dit moment nog moeilijk in te schatten.

Bijzondere bijstand
Voor bijzondere bijstand zijn vanuit het Rijk ook voor 2022 extra middelen toegekend om de gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen, voor Breda een bedrag van € 0,2 miljoen. Op dit moment zien we nog geen toename van het aantal aanvragen. Bij gelijkblijvende omstandigheden zal dit budget niet worden uitgenut. 

In het beleidsplan armoede- en schulden 2020-2023 “werken (aan geldzorgen) loont” is jaarlijks € 0,1 miljoen gereserveerd voor het opvangen van de gevolgen van de genomen maatregelen voor het maatschappelijk middenveld. Op dit moment is de verwachting dat dit in 2022 niet hoeft te worden aangesproken. 

Energietoeslag
Het Rijk heeft in maart € 679 miljoen beschikbaar gesteld om huishoudens in Nederland te voorzien van een energietoeslag. Bij de voorjaarsbesluitvorming is daar aanvullend € 175 miljoen bijgekomen zodat er totaal landelijk € 854 miljoen beschikbaar is (ook voor uitvoeringskosten). In de afgelopen meicirculaire van het gemeentefonds heeft Breda een bedrag ontvangen van € 9,8 miljoen.
(Dit wordt een bedrag van € 10,2 miljoen omdat BZK bij de verdeling van het budget de verkeerde gewichten heeft gehanteerd).

De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een energietoeslag is verhoogd tot 130% bijstandsnorm of 130% AOW-norm.  De beleidsregels worden hiervoor aangepast.   

In totaal is er tot medio augustus een bedrag uitgekeerd van € 5,2 miljoen (4.234 ambtshalve toekenningen en 2.285 toekenningen naar aanleiding van een aanvraag).

Het bedrag van € 10,2 miljoen is nog exclusief de extra verhoging van € 500,- (van € 800,- naar € 1.300). Dit bedrag wordt bij de septembercirculaire gemeentefonds 2022 verdeeld over gemeenten.

Met de ophoging van de € 500,- is de termijn van de uitvoering verlengd tot 30 juni 2023. Uiteraard is het de bedoeling om de energietoeslag zoveel mogelijk nog in 2022 uit te betalen.

BredaPas
Als gevolg van minder vergoedingen aan BredaPashouders wordt er naar verwachting een bedrag van € 0,1 miljoen niet uitgenut. 

Gemeentelijke bewindvoerders
Voor de implementatie van twee gemeentelijke bewindvoerders kiezen we voor de inzet van een kwartiermaker. Deze kwartiermaker beschikt naast inhoudelijke kennis over de relevante materie tevens over kennis van gemeentelijke systemen en de doelgroep. In het tweede spoor worden de vacatures voor bewindvoerders uitgezet. De verwachting is dat we medio kwartaal vier van 2022 operationeel zijn. Voor de implementatie zal naar verwachting ook een systeemkeuze gemaakt moeten worden. Dit is noodzakelijk omdat de uitvoering van bewindvoering specifieke kenmerken (zoals certificering, processenbrievenboek, etc.) heeft. Het voorgaande heeft tot gevolg dat het budget voor bewindvoerders voor 2022 van € 0,2 miljoen waarschijnlijk niet volledig wordt uitgenut. Mogelijk resteert hier € 0,15 miljoen.

Schuldenafkoopfonds
In 2022 investeren we in meer uniformiteit in het toepassen van het Schuldenafkoopfonds (SAF). Op dit moment onderzoeken we hoe de inzet van het SAF nog meer kan bijdragen aan het sneller wegnemen van stress met als doel een duurzamer resultaat. Naast het jaarlijkse budget van € 0,1 miljoen resteren er ook eenmalige middelen uit voorgaande jaren van € 0,19 miljoen. De verwachting is dat we dit jaar minimaal aan dezelfde besteding komen als in 2021, zijnde € 0,14 miljoen. Resteert een bedrag van € 0,15 miljoen die conform afspraak in het beleidsplan gereserveerd blijft in het fonds. 

Toeslagenproblematiek
Eind 2020 zijn we begonnen met het ondersteunen van de (mogelijk) gedupeerden van de kindertoeslagaffaire en we liepen hiermee vooruit op landelijke regelingen. Als Breda leveren we maatwerk en gaan ruimhartig om met de interpretatie van de regelgeving. Inmiddels is er duidelijkheid over de bedragen die gemeenten krijgen van het Rijk voor deze ondersteuning. De eerste bedragen zijn inmiddels aan de gemeente Breda uitgekeerd. Voor 2022 verwachten we van het Rijk een vergoeding van circa € 0,43 miljoen. 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

We voorzien een verhoogde instroom van vroegsignalen en aanvragen Schuldhulpverlening door energiearmoede en bedrijfsbeëindigingen. Om hierop voorbereid te zijn is extra capaciteit nodig. De arbeidsmarkt is erg krap, waardoor extra wervings- en opleidingskosten nodig zijn om dit te realiseren. Hiermee maken we een start in 2022.

Thema Thuis

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraag € 6,1 miljoen positief. 

Beschermd wonen
Wij verwachten voor beschermd wonen regionaal (een gemeenschappelijke regeling) een positief resultaat van € 3,4 miljoen. Dit resultaat wordt mede veroorzaakt omdat in de begroting van 2022 voorzichtigheidshalve extra budget is aangehouden. Bij het vaststellen van de begroting bestond er nog onzekerheid over de hoogte van de uitnamen van het budget (integratie-uitkering beschermd wonen) inzake de overgang van cliënten naar de Wlz. Daarnaast is door de toekenning van loon- en prijsbijstelling en volume indexatie de omvang van de integratie uitkering gestegen met € 1,5 miljoen. In de prognose is rekening gehouden met terugvloeiing van middelen (op basis van inwonersaantallen) naar de regio, conform afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Het te verwachten resultaat betreft het aandeel voor de gemeente Breda. 

Huiselijk geweld
De borging van het eerstelijnshulpaanbod na seksueel misbruik vraagt meer tijd dan ingeschat. Het aanbod zal nog op projectbasis verder vorm krijgen en het voorstel van partijen is om dit ook nog de komende twee jaar projectmatig aan te pakken. 

De vernieuwingsplannen voor de vrouwenopvang hebben door de wisseling van de bestuurder en de manager bij de Safegroup, in combinatie met een gebrek aan beleidscapaciteit, vertraging opgeleverd. De verwachting is dat Safegroup na de zomer een initiatiefplan indient bij de gemeente. In de tussentijd kan al wel gestart worden met het renoveren van het gedeelte dat blijft staan.

Voor het voorkomen van huiselijk geweld regionaal (een gemeenschappelijke regeling) verwachten wij een positief resultaat van € 1,1 miljoen. Aan de decentralisatie uitkering is een bedrag van € 0,7 miljoen toegevoegd in het kader van kind- en gezinsbescherming. De verwachting is dat dit toegevoegde bedrag niet wordt besteed in 2022. Voor € 0,4 miljoen (incidentele middelen) is nog geen bestedingsdoel. Het onderwerp huiselijk geweld is een gemeenschappelijke regeling, waarbij de gemeente Breda als centrumgemeente fungeert. Middelen blijven beschikbaar voor de centrumregeling. 

Aanpak verward gedrag
De inclusie van cliënten in het project Aanpak verward gedrag bij hoogcomplexe problematiek in West-Brabant is vertraagd. Aan de subsidieverlener Zonmw wordt gevraagd om de duur van het project te verlengen tot minimaal eind 2022.

Maatschappelijke opvang
De eindevaluatie van de projecten uit het versterkingsplan vindt eind 2022 plaats door vertraging van enkele projecten. In juli vindt een tussenevaluatie plaats. Met de opgedane kennis en ervaringen bouwen we verder aan een integrale aanpak van maatschappelijke opvang. De opgedane inzichten worden ook betrokken bij de doorontwikkeling van de brede dienstverlening binnen de Maatschappelijke Opvang, OGGZ en verslavingspreventie.

Voor maatschappelijke opvang (een gemeenschappelijke regeling) verwachten wij een positief resultaat van € 1,6 miljoen. Het kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, om- en afbouw van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze jongeren en volwassenen. Het kabinet heeft in 2022 een bedrag van € 1,1 miljoen beschikbaar gesteld. De verwachting is dat dit bedrag niet volledig wordt besteed in 2022. Voor € 0,5 miljoen (incidentele middelen) is nog geen bestedingsdoel. Bij het onderwerp maatschappelijke opvang fungeert de gemeente Breda als centrumgemeente.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's
  • We zien bij het loket Centraal Onthaal een stijgende trend dat meer economisch daklozen zich melden. Zij zijn op zoek naar een woning, maar hebben geen andere ondersteuningsvraag.
  • Begin 2022 heeft de nieuwe staatssecretaris besloten de invoering van het nieuwe verdeelmodel voor Beschermd Wonen uit te stellen. De geleidelijke herverdeling van budgetten zou per 2023 starten maar dat is nu met onbepaalde tijd uitgesteld. Dit betekent dat centrumgemeenten nog moeten blijven werken met historische budgetten. De regio Breda zou in het objectieve verdeelmodel meer budget krijgen.

Thema Ontmoeten

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,1 miljoen positief.

Wijkaanpak
De na-effecten van coronamaatregelen zorgen ook in 2022 voor een onderuitnutting van het budget Wijkaanpak, door minder interactie in de wijken en dorpen, minder interactie met de wijkbeheerders en minder mogelijkheden om keuzes te maken. Dit geldt met name voor wijkplatforms en aandachtswijken. We zien de corona effecten langzaam wegebben. Maar het vertrouwen om iets te organiseren en de interactie in de wijken moet weer op gang komen, dat gaat niet vanzelf en heeft tijd nodig om weer op te bouwen. Daardoor blijven het tempo en aantal initiatieven achter. De financiële jaarprognose wordt gesteld op € 0,1 miljoen positief. 

Het steunpakket corona 2022 kan nog aangevraagd worden tot en met september 2022 door de wijkcentra. Begin oktober weten we de impact en wat nog mogelijk aanvullend nodig zal zijn voor 2e halfjaar aan ondersteuning vanuit dit budget. Vooralsnog zit er nog volop zorg op en monitoren we met de besturen wat nodig zal zijn. Nieuwe beheerconstructies waren al in gang gezet voor de Nieuwe meidoorn en OC de Vlieren. Recentelijk is daar ook Buurthuis Toma bijgekomen, deze is in beheer bij Raffy en zou per 1 juli 2022 sluiten. In goed overleg met Molukse gemeenschap, Raffy, WonenBreburg en gemeente is besloten om tot 1 november te overbruggen met beperkte openstelling. Een nieuwe beheerconstructie met een nieuwe Stichting vanuit Molukse gemeenschap wordt uitgewerkt, omdat het belang van een ontmoetingspunt in deze wijk groot is.

Er is besloten dat de uitvoeringsaanpak Aandachtswijken zal doorlopen tot en met 2023. Hiermee wordt aangesloten op het proces van de vernieuwing van de Alliantieafspraken in 2023. Komende tijd wordt bovendien de aanpak Aandachtswijken verder vervlochten met de aanpak Verbeter Breda. De wijkfoto’s van 2021 zijn nog steeds actueel qua data-analyse. In overleg met de woningcorporaties is besloten om de wijkfoto’s in 2022 niet te actualiseren, maar dit voortaan tweejaarlijks te doen. Zoals gezegd blijft het aantal initiatieven wat achter in de uitvoeringsaanpak in 2022. De resterende middelen van € 0,15 miljoen dit jaar willen we aanwenden om extra investeringen in ontmoeten te kunnen doen voor het bewonersinitiatief van Park Kesteren. Dit komt bovenop de € 0,3 miljoen die met een amendement bij de begroting 2022 is gereserveerd voor Park Kesteren. Voorgesteld wordt om € 0,45 miljoen te storten in de investeringsreserve en een bedrag van € 0,45 miljoen te voteren.

In 2022 zijn er twee wijkraden opgeheven (Stadshart en Heusdenhout). We merken in beide wijken dat er nieuwe betrokken bewoners opstaan. Dat is zeker geen vanzelfsprekendheid omdat bemensing van wijk- en dorpsraden en andere vrijwilligersorganisaties in de wijken en dorpen steeds lastiger wordt. Wijkraad Heusdenhout wil zich graag voegen bij andere bestaande structuren (zoals het nieuw op te richten wijkplatform) en nieuwe structuren die zich spontaan rondom een project in de wijk organiseren. Dit voelt voor de raad meer van deze tijd.

Opvang vluchtelingen Oekraïne
Sinds 9 maart 2022 wordt er van gemeenten gevraagd om ontheemde Oekraïners op te vangen. Hiervoor zijn in Breda twee gemeentelijke opvanglocaties ingericht (in de Koepel en in Bavel). In de brief aan de Tweede Kamer van 8 maart 20222 heeft het kabinet toegezegd dat de kosten die worden gemaakt vanwege de realisatie en exploitatie van deze opvang van rijkswege worden vergoed. De ‘Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne’ voorziet in de specifieke uitkering, zijnde € 100 per dag per beschikbaar gesteld bed. Dit bedrag is voor de tijdelijke en duurzame opvang die door gemeenten wordt verzorgd ten behoeve van het realiseren en exploiteren van de opvang en verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne in de Gemeentelijke Opvang Oekraïne (GOO) en de Particuliere Opvang Oekraïne (POO).

Naast de opvang van Oekraïners zien we ook dat de druk toeneemt om asielzoekers en statushouders op te vangen. Breda heeft hier invulling aangegeven door 60 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV-ers) in het KPN-gebouw op te vangen. De opvang en de huisvesting van deze doelgroepen vraagt ook de komende tijd onze volle aandacht.