Basis op Orde in Breda

Thema Veilig Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Veilig Breda - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt afgerond € -1,5 miljoen.

  • Veiligheid openbare ruimte: € -1,1 miljoen
    • Evenementen laten in totaal een verwacht tekort zien van € 1,1 miljoen. Dit komt doordat er meer personele capaciteit nodig blijkt vanwege complexe procedures bij de vergunningverlening en de benodigde inzet op onder andere crowdmanagement en toezicht bij de grote evenementen.
    • De verhoogde legesopbrengst uitbreiding nieuwe ligplaatsen bootjes is al jaren niet haalbaar gebleken. In de kadernota is hier structurele dekking voor toegekend. Voor dit jaar verwachten we een tekort van € 0,1 miljoen. Daarnaast verwachten we minder opbrengst op de bestaande ligplaatsen en havengelden, samen € -0,2 miljoen.
    • Er wordt een resultaat verwacht op fiscale handhaving van € 0,5 miljoen door toename van het aantal naheffingsaanslagen vanwege het toevoegen van betaald parkeren gebieden en uitbreiding van bestaande gebieden, ondanks stilstand van de scanauto’s in januari/februari in verband met software updates. 
    • Er wordt een tekort verwacht van € 0,1 miljoen op het opleidingsbudget van Boa's, veroorzaakt door wettelijk verplichte opleidingen. Dit wordt in 2025 opgevangen door niet ingevulde vacatureruimte door een krappe arbeidsmarkt en verloop van medewerkers (€ 0,1 miljoen).
    • Een aantal overige kleinere tekorten tellen op tot een verwacht resultaat van € -0,3 miljoen. Zo is er een tekort door extra inzet vergunningverleners en blijven legesopbrengsten van kabels en leidingen achter op de begroting.
  • Fysieke Veiligheid: € -0,4 miljoen
    • De verwachting is dat op termijn de legesinkomsten als gevolg van de Omgevingswet minder worden. Bij het opstellen van de begroting 2025 was de verwachting dat we het begrote bedrag aan leges konden realiseren door enkele grote bouwprojecten. Op dit moment is de prognose echter dat dit niet het geval is, waardoor er dit jaar een resultaat wordt verwacht van € -1,1 miljoen. Via de meicirculaire 2024 zijn er vanuit de Wet Kwaliteitsborging meerjarig tot 2026 middelen ter compensatie toegekend voor de overbruggingsperiode, echter dit is onvoldoende om het nadeel op te vangen. 
      De legestarieven voor dit jaar zijn reeds vastgesteld. De legestarieven voor 2026 wordt later dit jaar opgesteld, waarin de kostendekkendheid opnieuw wordt beoordeeld. Dit heeft invloed op de tarieven en de financiële prognose in de komende jaren.
    • Twee gemeenschappelijke regelingen, de Veiligheidsregio (VRMWB) en Omgevingsdienst (OMWB), vragen in 2025 een lagere bijdrage. De eerste als gevolg van een herberekening Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) (€ 0,2 miljoen) en de laatste door lagere kosten werkplan 2025 (€ 0,3 miljoen). Daarnaast heeft de Omgevingsdienst meer opdrachten vanuit andere gemeentelijke onderdelen, waaronder Mobiliteit en Milieu (€ 0,2 miljoen). In totaal een resultaat op beide gemeenschappelijke regelingen van € 0,7 miljoen.

Thema Dienstverlening

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Dienstverlening - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,3 miljoen.

  • Publieksservice: € 0,3 miljoen
    Het verwachte resultaat komt onder meer door een efficiëntere inzet van personeel (€ 0,5 miljoen), hogere opbrengsten uit de RNI (€ 0,2 miljoen), incidentele meevallers (€ 0,2 miljoen) en kosten voor het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen (€ -0,6 miljoen).
    De Tweede Kamer heeft op 4 juni een motie aangenomen waarin het kabinet wordt verzocht om hiervoor financiële middelen beschikbaar te stellen aan gemeenten. De septembercirculaire zal meer duidelijkheid bieden óf er compensatie naar gemeenten gaat en zo ja, om welk bedrag het gaat.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Beheer van de openbare ruimte - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -2,8 miljoen.

  • Beheer openbare ruimte groen: € -0,6 miljoen
    • Voor het onderhoud van het stedelijk groen is een inhaalslag ingezet. De inspecties voor de technische staat van de beplanting zijn uitgezet en het extra groenonderhoud wordt georganiseerd. Door aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt verloopt de uitvoering minder snel dan gepland. Hierdoor wordt verwacht dat in 2025 ongeveer € 0,4 miljoen van het budget voor stedelijk groen niet wordt besteed.
      Van dit bedrag wordt € 0,2 miljoen verschoven naar het kapitaalgoed bomen. Na deze verschuiving is er voldoende budget beschikbaar voor de uitvoering van de inspecties en bijbehorende maatregelen voor boomonderhoud. Het verwachte resultaat op beide kapitaalgoederen samen is na de verschuiving € 0,2 miljoen.
    • De taakstelling in begroting 2025 binnen openbare ruimte van € 0,2 miljoen door omvorming van gazon naar kruidenrijk grasland wordt niet gehaald. De reden hiervoor zijn afspraken in contracten en toename aan areaal, wat leidt tot een aanvullend tekort van € 0,1 miljoen. In totaal dus een verwacht resultaat van € -0,3 miljoen. De komende jaren wordt er met nieuwe contracten gestuurd op het realiseren van de taakstelling.
    • Er wordt een hogere interne doorbelasting van het wagenpark verwacht van € -0,3 miljoen. 
    • Er is een overschrijding van uitvoeringskosten van € 0,1 miljoen, met name door opleidingen, bedrijfskleding en arbokosten.
  • Beheer openbare ruimte, wegen: € -1,7 miljoen
    • De toenemende kosten van calamiteiten leiden al enkele jaren tot overschrijdingen. In de kadernota is besloten om hier structurele dekking voor toe te kennen. Ook in dit jaar wordt een overschrijding verwacht. We gaan hierbij uit van het gemiddelde van de voorliggende jaren, te weten € -0,3 miljoen.
    • Op kermissen is onvoldoende budget voor de benodigde capaciteit (€ 0,07 miljoen). Daarnaast zijn de staangelden, die via een veiling tot stand komen, veelal lager dan begroot en zijn er hogere kosten voor veiligheid en sfeerbeheer. In totaal wordt op dit onderdeel een tekort van € 0,1 miljoen verwacht voor dit jaar.
    • De organisatie van de weekmarkten is overgebracht naar de Stichting weekmarkten. De energielasten van de markten drukken waarschijnlijk nog voor een groot deel van het jaar op de gemeente Breda. Doorbelasting van een tarief aan afnemers is in voorbereiding, maar het is reëel dat dit pas in gaat per 1 januari 2026. Een tekort van € 0,1 miljoen wordt verwacht.
    • Extreme vervuiling op industrieterrein Hazeldonk leidt tot een overschrijding van kosten voor reiniging (€ -0,1 miljoen). Verwacht wordt dat er vanaf 2026, in samenwerking met de ondernemersvereniging, een oplossing wordt gevonden voor dit tekort.
      Daarnaast is er een sanering op het terrein van de Rietdijk als gevolg van een calamiteit 2 jaar geleden. Na het opruimen van de drugsdumping is er milieuvervuiling geconstateerd. Deze vervolgschade wordt als een planbare sanering gezien. Dit zal leiden tot een overschrijding van circa € -0,5 miljoen. Onderzocht wordt of er middelen vanuit de provincie of het Rijk beschikbaar gesteld kunnen worden om deze overschrijding te dempen.
    • Op het onderdeel kabels & leidingen ontstaat een resultaat van € -0,1 miljoen in verband met externe ondersteuning bij de visie "Regie op de ondergrond" en noodzakelijke juridische ondersteuning bij de verwerking van afspraken met Brabant Water.
    • Er wordt hogere interne doorbelastingen (€ -0,4 miljoen) van het Wagenpark verwacht. 
    • Er is een overschrijding van uitvoeringskosten van € 0,1 miljoen, met name door opleidingen, bedrijfskleding en arbokosten. 
  • Afvalservice: € -0,5 miljoen
    • We verwachten een tekort van € 0,5 miljoen op huishoudelijk afval. Dit komt door kosten voor laadinfrastructuur en pictogramtegels (samen € -0,1 miljoen), hogere inhuurkosten (€ -0,4 miljoen) en lagere opbrengsten uit de afvalstoffenheffing (€ -0,1 miljoen). Vanuit de voorziening is € 0,1 miljoen ingezet. Deze is nu volledig benut. Afvalservice stuurt onverminderd, daar waar mogelijk, op beheersing van de kosten. 
    • De voorgenomen permanente sluiting van het milieustation Slingerweg op zondag en de openstelling te verschuiven naar Milieustation Spinveld is momenteel nog niet gerealiseerd. Dit komt doordat de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant eind 2024 heeft aangegeven dat de vergunning voor de verplaatsing van de werkzaamheden van Slingerweg naar Spinveld (vooralsnog) niet wordt verleend. De aanleiding voor het (voorlopig) niet verlenen van de vergunning zijn twee uitspraken van de Raad van State met betrekking tot de uitstoot van stikstof. 

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -0,9 miljoen. 

  • Vastgoedbeheer: € -0,9 miljoen
    • Het in 2024 gestarte onderzoek naar de sportboulevard is in de afrondende fase. Er is samen met gebruikers/verenigingen gekeken naar wensen en behoeften. Dit heeft al veel waardevolle informatie opgeleverd die wordt meegenomen in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) sport. Het IHP sport bevat een agenda gebaseerd op de behoefte van de stad en haar dorpen. Hierin zal ook het toekomstbeeld van de sportboulevard worden meegenomen. Het IHP sport wordt eind 2025 opgeleverd tegelijktijdig met het IHP cultuur. De nota vastgoed wordt komende maanden vastgesteld door het college.
    • Het proces om te komen tot een nieuwe tarievennota sportvoorzieningen heeft vertraging opgelopen vanwege onvoldoende personele capaciteit. Inmiddels is het proces opgestart en eind van dit jaar zal een aanzet voor de nieuwe tarievennota (scenario’s en keuzes) worden opgeleverd.
    • In het bestuursakkoord is de ombuiging verkoop vastgoed opgenomen voor € 0,2 miljoen per jaar. Indien er geen verkopen plaatsvinden dit jaar, wordt deze ombuiging niet behaald. De totale ombuiging van € 0,8 miljoen, zoals opgenomen in het bestuursakkoord, is al wel in voorgaande jaren behaald.
    • De vaststelling van de regeling specifieke uitkering stimulering sport 2023 is ontvangen en een aanvullende nabetaling van € 0,5 miljoen is hierop verleend. 
    • De verwachting is dat er € 0,5 miljoen extra aan (achterstallige) onderhoudskosten wordt uitgeven voor de instandhouding van het gewenste onderhoudsniveau van diverse (sport)accommodaties.
    • In navolging van 2024 is het nog steeds noodzakelijk om voor diverse functies medewerkers in te huren om ziekte en vacatureruimte in het reguliere personeelsbestand het hoofd te bieden. Dit resulteert in extra personele lasten van € 0,8 miljoen. 
    • De bediening en onderhoud van de NAC veiligheidsschermen resulteren in een tekort van € 0,1 miljoen.
    • Op de energiebegroting wordt een resultaat verwacht van afgerond € 0,3 miljoen. 

Thema Open overheid

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Open overheid - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,1 miljoen.

  • Raad, commissies en griffie: € 0,1 miljoen
    Door lagere personeelskosten is er een verwacht voordeel.
  • Rekenkamer: € 0,1 miljoen
    Het verwacht resultaat ontstaat door lagere personeelskosten en onderzoekskosten.
  • College en ondersteuning College: € -0,1 miljoen
    Op basis van de werkelijke cijfers in 2025 ontstaat naar verwachting een tekort op de personeelslasten.

Investeringen Basis op Orde in Breda

Terug naar navigatie - Investeringen Basis op Orde in Breda - Investeringen Basis op Orde in Breda
  • Vastgoedbeheer
    Ten opzichte van de begroting is de investering van € 4,5 miljoen voor Slingerweg 7 toegevoegd, waarmee de gemeenteraad op 22 mei 2025 heeft ingestemd.
  • Bomen
    De meerjarige verdeling van de investering bomen is per abuis foutief in de begroting 2025 terecht gekomen. Om de correctie door te voeren schuiven we € 1 miljoen door vanuit 2025 naar de volgende jaren en daarmee is de verdeling juist en realistisch.
  • Herhuisvesting uitvoeringslocaties
    Voor de ambitiefase van het project herhuisvesting van de buitendiensten is een overschrijding van € 43.605 op het krediet geconstateerd, voornamelijk door extra inzet van ambtelijke capaciteit. Dit is eerder gemeld in de raadsbrief van 7 juli 2025.
    Om de ambitiefase zorgvuldig af te ronden en de planfase bestuurlijk voor te bereiden, zijn aanvullende werkzaamheden verricht, zoals onderzoeken naar ruimtelijke inpassingen en het uitwerken van financiële scenario’s. Hiervoor wordt een aanvullend investeringskrediet van € 92.605 voorgesteld.
  • Willemsbrug
    Het herstel van de Willemsbrug is nog in voorbereiding. De uitvoering van dit project schuift een jaar door naar 2026. De begrote kosten schuiven daarmee ook door.
  • Openbare ruimte en pleinenaanpak
    De projecten groene straten en pleinen zijn meerjarig voor € 4 miljoen geprogrammeerd. In 2025 stond er € 1,8 miljoen begroot. Hiervan wordt € 0,5 gerealiseerd. Deze vaak grotere projecten hebben een langere doorlooptijd van voorbereiding tot investeren waardoor de fasering over de jaren doorschuift.
  • Beleidsdoelen droogte, hitte, wateroverlast, waterrecreatie
    Bedrag is bijgesteld van € 1,4 miljoen begroot naar € 0,4 miljoen prognose. Door langere doorlooptijden van meerdere werk-met-werk-projecten, o.a. voor integrale interne en externe afstemming, lopen deze projecten uit en worden de begrote kosten later in de tijd verwacht.