Vitaal en Sociaal Breda

Thema Opgroeien

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Opgroeien - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € -6,1 miljoen. 

  • Familie/Jeugdhulp: € -6,5 miljoen 
    Het resultaat op Familie/Jeugdhulp heeft een aantal oorzaken. De grootste afwijkingen komen door:
    • De tarieven voor jeugdhulp zijn sterker gestegen dan begroot, voornamelijk als gevolg van inflatie en loonontwikkeling. Vooral de tarieven voor ambulante zorg zijn, bij het hanteren van reële tarieven, harder gestegen dan waarmee rekening was gehouden. Tegelijkertijd daalt het aantal jeugdigen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met circa 10%. Ondanks deze daling ontstaan er tekorten door de sterke stijging van de tarieven.
    • De beoogde beheersmaatregelen, zoals de afbakening van jeugdhulp en verlengen van wachttijden zijn later ingevoerd dan gepland (afhankelijk van de aanpassing in de jeugdverordening). Hierdoor is het effect van deze beheersmaatregelen nog niet meetbaar. 
    • Er is een lichte toename van cliënten die gebruikmaken van hoog specialistische zorg via het Landelijk Transitiearrangement (LTA). Gezien de hoge kosten van een hoog specialistische zorg, leidt dit tot extra, niet begrote kosten.
      Er wordt verwacht dat gemeenten een vergoeding krijgen van het Rijk voor tekorten op jeugdhulp in 2023 en 2024. De compensatie zal pas definitief worden bevestigd bij de septembercirculaire. Voor Breda betekent dit waarschijnlijk een extra bijdrage van ongeveer € 7 miljoen.
  • Leerlingenvervoer: € 0,4 miljoen
    Vanwege een aanbesteding, waarbij de eerste ramingen uitkwamen op een aanzienlijke overschrijding van het vorige contract, zijn extra middelen ingezet. Een deel van deze extra middelen bleek achteraf niet nodig te zijn binnen het huidige contract. Mede hierdoor ontstaat in 2025 een resultaat van € 0,4 miljoen. 

Thema Betrokken zijn

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Betrokken zijn - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € -0,4 miljoen.

  • Wmo voorzieningen: € -0,7 miljoen
     De prognose is als volgt opgebouwd:
    • Begeleiding: € -1,4 miljoen 
      Bij Wmo-begeleiding zien we een toename van het aantal Wmo begeleidingstrajecten. Deze trend zet zich in 2025 door. De stijging is o.a. het gevolg van oplevering van flex-woningen waarbij Wmo-begeleidingstrajecten aangekoppeld zijn en de verschuiving van cliënten Beschermd Wonen naar Ambulante begeleiding. Zie ook thema ‘Thuis’.
    • Huishoudelijke ondersteuning: € -0,2 miljoen 
      De prognose wijkt af van de begroting doordat de begrote aantallen cliënten (licht) afwijken van de geprognosticeerde aantallen voor 2025.
    • Collectief taxivervoer: € 0,9 miljoen
      De begroting van het collectief taxivervoer is afgestemd op de uitkomsten van de aanbesteding van het vervoerscontract 2025-2029, die wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling (GR) Regio West-Brabant.
      Op basis van de prognose tot en met april blijkt dat het aantal daadwerkelijk gereden ritten lager ligt dan begroot. De verwachting is dat dit op jaarbasis een positieve afwijking van 75.000 ritten betekent ten opzichte van het begrote jaarlijkse aantal ritten van 225.000. Deze afwijking is grotendeels toe te schrijven aan beleidsmaatregelen die inmiddels effect hebben. Zo zijn er gerichte acties ondernomen om het aantal ritten van grootverbruikers terug te dringen, onder andere door het voeren van gesprekken met deze gebruikers en het aanbieden van alternatieven. Daarnaast speelt de introductie van de VoorElkaarPas een belangrijke rol. Deze pas stimuleert zelfstandig reizen met het openbaar vervoer, waardoor minder gebruik wordt gemaakt van het collectief taxivervoer. Tijdens het opstellen van de begroting waren de positieve effecten van deze maatregelen nog niet volledig te overzien. Nu blijkt dat deze aanpak daadwerkelijk leidt tot een lager rittenvolume. Dit vertaalt zich in een gunstig financieel effect.
  • Terugvordering te veel gedeclareerde zorg: € 0,3 miljoen
    In 2025 verwachten wij een incidentele opbrengst van € 0,3 miljoen inzake terugvordering onterechte declaraties bij de Wmo-voorziening huishoudelijke ondersteuning over een periode van 2021 tot en met 2024.

Thema Leren, ontwikkelen en werken

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Leren, ontwikkelen en werken - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € -2,1 miljoen.

  • Wet BUIG: € -0,9 miljoen
    Het nader voorlopig BUIG-budget is per 30 april verlaagd van € 84,7 naar € 82,8 miljoen 
    (€ -1,9 miljoen), o.a. door lagere realisatiecijfers 2024 en aangepaste werkloosheidsramingen van het CPB. De loon-prijsbijstelling is hierin nog niet verwerkt. Deze volgt bij de definitieve vaststelling in oktober. 
    Per 1 juli is het aantal bijstandsuitkeringen licht gestegen (4.324 ten opzichte van 4.242 op 1 januari). Dit wordt met name veroorzaakt door de extra instroom van statushouders. Op basis van het nieuwe budget en de lasten over het eerste halfjaar wordt een verwacht tekort van circa € 5 miljoen geraamd bij sluiting boekjaar. 
    De verwachte loon-prijsbijstelling op het BUIG-budget (6,5%) compenseert een groot gedeelte. Echter houden we nog rekening met een tekort van € 0,9 miljoen.
  • Arbeidsmarktregio West-Brabant: € 0
    Omdat 2025 nog een transitiejaar is en ook door nieuwe te volgen inkoop- en aanbestedingsprocedures, zullen niet alle middelen in 2025 worden besteed. Dit geeft geen resultaat, omdat de bedragen ook niet uit de exploitatiereserve hoeven te worden onttrokken.
  • Capaciteit Participatie & Bestaanszekerheid: € -1,2 miljoen
    Met ingang van 1 januari 2022 is de nieuwe Wet inburgering van kracht. Op grond van deze wet hebben gemeenten er verplichte taken bijgekregen. Inmiddels is er een team Migratie & Inburgering gevormd, waarvan een deel wordt bekostigd uit het uitvoeringsbudget Wet inburgering (SPUK), dat echter ontoereikend is. Het Rijk compenseert gemeenten niet voor de extra uitvoeringskosten. Alleen voor 2022-2024 zijn eenmalig extra middelen toegekend. Daarnaast zijn enkele noodzakelijke functies ingevuld. Dit leidt tot een verwacht resultaat van circa € -1,5 miljoen, waarvan € -0,3 miljoen betrekking heeft op overheadfuncties en zichtbaar is in programma 5.

Thema Thuis

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Thuis - Afwijkingen en prognose

 Het te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € 3,7 miljoen.

  • Wmo Beschermd wonen: € 2,0 miljoen
    • Het resultaat wordt mede veroorzaakt doordat in de regionale begroting beschermd wonen 2025 het voorzichtigheidsbeginsel is toegepast. Hierbij zijn we uitgegaan van de volgende mogelijke gebeurtenissen en cliëntaantallen:
      • Er is rekening gehouden met extra kosten/vergoeding voor een gecontroleerde overdracht van zorg betreffenden een failliete zorgaanbieder. Echter is deze gecontroleerde zorg in 2024 afgewikkeld.
      • Mogelijk uitname vanuit de integratie uitkering beschermd wonen door het ministerie van VWS. Deze uitname gaat niet meer plaatsvinden.
    • Voor de begroting zorg in natura (ZIN) is uitgegaan van de cliëntaantallen in januari 2024 (periode opmaak begroting GR Beschermd wonen). De cliëntaantallen in maart 2025 zijn t.o.v. januari 2024 met 50 cliënten afgenomen. Dit heeft o.a. te maken met verschuiving van cliënten Beschermd Wonen naar Ambulante begeleiding. Zie ook thema ‘Betrokken zijn’.
      • In de meicirculaire is de integratie uitkering beschermd wonen geïndexeerd. Hierdoor is de regionale begroting opgehoogd met € 1,8 miljoen. Het aandeel voor Breda betreft € 0,7 miljoen. 
  • Bijdrage regio aan renovatie/verbouwing vrouwenopvang: € 1,9 miljoen
    De vrouwenopvang is een regionale voorziening waarvoor de gemeente Breda samen met 13 andere gemeenten binnen de GR ‘Geweld in afhankelijkheidsrelaties’ (GIA) verantwoordelijk is. De gemeente Breda heeft in eerste instantie de verbouwing gefinancierd en het volledige benodigde bedrag toegevoegd aan de reserve vrouwenopvang. Daarna heeft de gemeente Breda verzocht aan alle deelnemende gemeenten om in te stemmen met een financiële bijdrage aan de verbouwingskosten, naar rato van het aantal inwoners. De regio heeft hiermee ingestemd. Dit resulteert in een niet begrote bijdrage vanuit de regio van € 1,9 miljoen in 2025.
    • Voor de volgende fase van de renovatie/verbouwing heeft Safegroup aangegeven in 2025 een financieringsbehoefte van € 1,6 miljoen te hebben. Hiervoor onttrekken we eenzelfde bedrag uit de reserve Vrouwenopvang. Het resterende deel van deze reserve wordt in 2026 onttrokken om dan te voldoen aan de financieringsbehoefte.
  • Wet verplichte GGZ: € -0,2 miljoen
    Door een vertraagde ontvangst van de factuur voor het verkennend onderzoek GGZ over 2024 zijn zowel de kosten voor 2024 als 2025 in één keer in het boekjaar 2025 verwerkt. Dit zorgt voor een financieel resultaat van € -0,2 miljoen in 2025.

Thema Ontmoeten

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Thema Ontmoeten - Afwijkingen en prognose

Het verwachte resultaat van het thema 'Ontmoeten' bedraagt € -0,1 miljoen.

  • Wijkaanpak: € -0,1 miljoen 
    Binnen Wijkaanpak valt ook een stukje onderhoud openbare ruimte door bewoners. Dit zijn de zogenaamde “wijkdeals”. Door de aandacht op Stad in een park en de status National Park City is de aandacht op de wijkdeals toegenomen. Er zijn tot nu toe al bijna 100 aanvragen voor nieuwe wijkdeals binnengekomen. Het eindresultaat wordt verwacht op € -0,1 miljoen.