De onderstaande afbeelding geeft de P&C-cyclus weer met de vijf verschillende P&C-producten: bestuursakkoord, kadernota, begroting, bestuursrapportage en jaarstukken. Op sommige momenten in het jaar vindt het besluiten over de verschillende P&C-producten ongeveer gelijktijdig plaats. Dit is bijvoorbeeld in oktober/november waarbij over de bestuursrapportage wordt besloten (geldend voor het huidige jaar). Daarnaast besluiten we in deze periode over de begroting voor het jaar erop. We leggen de P&C-cyclus uit waarbij we één hele cyclus doorlopen.
1. Bestuursakkoord (vooruitblik komende 4 jaar)
De cyclus start met een vierjarig bestuursakkoord. In het bestuursakkoord beschrijven we in grote lijnen welke ontwikkelingen erop ons afkomen, hoe we hierop anticiperen en wat we daarvoor gaan doen. Het huidige bestuursakkoord 2022-2026 is opgesteld met de coalitiepartijen VVD, Groenlinks-PvdA en CDA.
2. Kadernota (vooruitblik jaar erop)
Op basis van het bestuursakkoord wordt ieder jaar een kadernota opgesteld (met uitzondering van het verkiezingsjaar, want dan is het een bestuursakkoord). Dit is het richtinggevend kader voor de begroting van het volgende jaar. In de kadernota beschrijven we trends en ontwikkelingen, de vertaling hiervan naar acties en de kaders voor de begroting. In 2025 werken we de kadernota 2025 uit in voorbereiding op de begroting 2026.
3. Begroting (vooruitblik jaar erop)
De begroting bevat een raming van baten (opbrengsten) en lasten (kosten) en wordt jaarlijks opgesteld. Deze stellen we op voor het volgende begrotingsjaar. In de begroting beschrijven we wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat het mag kosten. In 2025 stellen we de begroting 2026 op. In de kadernota zijn de uitgangspunten opgenomen en vormen de basis voor de begroting 2026.
4. Bestuursrapportage (stand van zaken huidige jaar)
De bestuursrapportage gaat in op de inhoudelijke en financiële afwijkingen ten opzichte van de begroting van dat jaar. Daarnaast nemen we hierin een prognose op met het verwachte resultaat. In 2025 stellen we de bestuursrapportage op ten opzichte van de begroting 2025.
5. Jaarstukken (terugblik afgelopen jaar)
In de jaarstukken wordt verantwoording afgelegd over de begroting van het jaar ervoor. We beschrijven hierin wat we hebben bereikt, wat we daarvoor hebben gedaan en wat het daadwerkelijk heeft gekost. De jaarstukken 2025 stellen we op in 2026.