P4 Basis op Orde in Breda

Hoe staan we ervoor?

Terug naar navigatie - Hoe staan we ervoor?

In Breda staan we stevig in onze schoenen als het gaat om de basis op orde: de fundamenten waarop onze stad draait. We zien dat bewoners zich over het algemeen veilig voelen in hun wijk, mede dankzij de gerichte inzet van
wijkagenten, handhavers en buurtpreventieteams. Tegelijkertijd vraagt veiligheid om blijvende aandacht. Incidenten met jongeren en ondermijnende criminaliteit onderstrepen onder meer dat we niet achterover kunnen leunen. Onze aanpak is daarom steeds meer gebiedsgericht en gebaseerd op samenwerking met partners als politie, woningcorporaties en zorginstellingen. Ook op het gebied van openbare orde speelt die samenwerking een centrale rol. Denk aan de manier waarop we bij grootschalige evenementen in de binnenstad – zoals carnaval en Breda Live – zorgen voor een balans tussen levendigheid en leefbaarheid.

Ook in het onderhoud van straten, groen en speelplekken is zichtbaar dat Breda de ‘basis op orde’ serieus neemt. Het vernieuwen van verlichting en het groot onderhoud aan wegen en straten zijn recente voorbeelden van hoe we investeren in een toekomstbestendige leefomgeving. Dat geldt ook voor ons gemeentelijk vastgoed, waar duurzaamheid en multifunctioneel gebruik steeds vaker leidend zijn. Daarnaast brengen we onze dienstverlening op het Stadskantoor stap voor stap op een hoger niveau door bijvoorbeeld onze digitale dienstverlening uit te breiden en steeds duidelijker en eenvoudiger met onze inwoners te communiceren. Zo bouwen we aan een Breda dat goed draait – vandaag én morgen.

In de begroting 2025 hebben we duidelijke keuzes gemaakt om onze stad op orde te brengen. Dit doen we onder meer door te blijven strijden tegen ondermijning en criminaliteit, door te gaan met de schaalvergroting van onze dienstverlening op onder meer afvalservice, en te onderzoeken wat nodig en vereist is om onze kapitaalgoederen (wegverhardingen, openbare verlichting, riool, bomen, stedelijk groen, civieltechnische kunstwerken en waterwegen en voorzieningen) op orde te houden. Door meer uniformiteit aan te brengen bij het inrichten en vernieuwen van onze openbare ruimte zorgen we er met minder middelen voor dat onze straten en pleinen er strak en schoon bij liggen. We zijn hard aan het werk om deze keuzes uit te voeren en daar gaan we in 2026 mee door. Daarnaast maken we in aanloop naar de begroting 2026 enkele aanvullende keuzes (zie paragraaf ‘welke aanvullende keuzes maken we?’).

Waar zijn we mee bezig?

Terug naar navigatie - Waar zijn we mee bezig?

Een veilig Breda
De uitdagingen op het gebied van veiligheid zijn nog altijd groot. We blijven ons hard maken voor een veilige omgeving in Breda, voor mensen die hier wonen, werken, ondernemen, opgroeien en recreëren. Hiervoor hebben we, samen met onze partners in de stad, een nieuwe visie opgesteld. Samen kunnen we Breda veiliger maken door onze inzet om criminaliteit te bestrijden, overlast nog verder te verminderen en het gevoel van veiligheid in onze stad te vergroten. Onze aanpak richt zich op het voortzetten van de succesvolle AAA-aanpak (Analyseren, Anticiperen en Activeren): we werken informatie- en risicogestuurd om snel trends te herkennen en daarop te anticiperen, waarbij we samenwerken met onze ketenpartners. We zetten in op repressie, preventie, weerbaarheid en zorg. Maar we verwachten ook zelfredzaamheid van onze inwoners, daarom stimuleren we het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Flexibiliteit en toekomstgericht handelen zijn essentieel, gezien de snel veranderende wereld. Onze maatschappelijke weerbaarheid vraagt de komende tijd om extra aandacht en inzet. We moeten als samenleving klaar zijn voor het ondenkbare.

We zijn trots op de tomeloze inzet van onze wijkboa’s en verbeteren de veiligheid van de tien hotspots met ons flexteam. Onze aanpak is gericht op een veilig woonklimaat waar iedere inwoner zich veilig kan voelen in de eigen buurt. We zorgen voor een veilig ondernemersklimaat en beschermen ons bedrijfsleven tegen criminaliteit. Jongeren maken we weerbaarder tegen de verleidingen van criminaliteit en we zorgen ervoor dat inwoners, bezoekers en personeel veilig kunnen genieten van het uitgaansleven. We beschermen de democratische rechtstaat door criminele verdienmodellen te verstoren en zorgen voor een weerbare en betrouwbare overheid. Breda is voorbereid op calamiteiten en heeft speciale aandacht voor de meest kwetsbaren.

Groene en gezonde stad
In onze stad zorgen we ervoor dat de openbare ruimte prettig en toegankelijk is voor iedereen, nu en in de toekomst. We zijn druk bezig met een nieuwe visie op de openbare ruimte. Hiermee geven we invulling aan de vraag hoe we de stad verder willen vergroenen en gezondheid kunnen stimuleren. Dit doen we onder meer door plekken te creëren waar mensen kunnen bewegen en elkaar ontmoeten. Daarnaast hebben we extra aandacht voor natuur, gezonde bodem en biodiversiteit, vooral bij speelplaatsen en scholen. We willen meer ruimte geven aan evenementen en recreatie die passen bij het karakter van Breda en we voegen parken en rustige plekken toe. Samen met bewoners en bedrijven onderhouden we de openbare ruimte en stimuleren we het vergroenen van privéterreinen. Een gezonde en groene openbare ruimte is de basis voor onze ambitie van een Stad in een Park. Niet alleen de titel National Park City, maar ook de Jantje Beton Prijs voor meest speelvriendelijke gemeente van Nederland, laten ons zien op de goede weg te zijn.

We streven ernaar om de afvalstromen te beperken door afval nog beter te scheiden, waardoor het mogelijk wordt om uit een groot deel van ons afval grondstoffen terug te winnen. We doen dit vooral door gebiedsgerichte acties, het optimaliseren van voorzieningen en het beïnvloeden van gedrag. We ontwikkelen initiatieven rond huishoudelijk afval waarmee we als Breda dichter bij een circulaire economie komen. Daarnaast intensiveren we de regionale samenwerking op het gebied van afvalinzameling. We bundelen hiermee onze kennis en dragen samen bij aan de VANG-doelstellingen (Rijksprogramma Van Afval Naar Grondstof).

Beter onderhoud en beheer
Stap voor stap werken we aan het verbeteren van het onderhoud en beheer in onze stad. We hebben bijvoorbeeld in kaart gebracht wat we weten over het onderhoudsniveau van de kapitaalgoederen in Breda en we zijn met dit onderhoud en beheer aan de slag. Concreet voeren we op dit moment de plannen uit voor wegverhardingen, civieltechnische kunstwerken en bomen. Er volgen nog nieuwe plannen voor de aanpak van het onderhoud en beheer van verlichting, gemeentelijk groen en riolering. We bouwen gefaseerd onze realisatie uit.

Onze gemeentelijke voorzieningen zijn een ontmoetingsplek voor onze inwoners. Het is belangrijk dat deze voorzieningen meegroeien met de groei van de stad en haar dorpen. Daarom werken we met referentienormen, waarmee we beoordelen welke voorzieningen nodig zijn bij het aanleggen van nieuwe wijken. Hierbij gaat het om het aantal vierkante meters voor onder meer sportvoorzieningen, schoolgebouwen en cultuur. Daarnaast gaan we in een nota vastleggen hoe we als gemeente in Breda omgaan met vastgoed. We stellen integrale huisvestingsplannen (IHP’s) voor cultuur en sport op en bereiden het IHP dorp- en wijkvoorzieningen voor.

Dichter bij inwoners
Op het vlak van dienstverlening zetten we stappen om het contact met onze inwoners te versterken. Digitale processen maken we steeds toegankelijker, maar we verliezen het persoonlijk contact niet uit het oog. Inwoners die minder digitaal vaardig zijn, helpen we op het Stadskantoor of in onze bibliotheken. Ondertussen zijn we achter de schermen druk bezig met het moderniseren van onze systemen en processen, zodat we bijvoorbeeld meldingen over de openbare ruimte sneller en beter kunnen oppakken.

Ook blijven we werken aan het herstel van het vertrouwen in de politiek. Dit doen we bijvoorbeeld door met de stadsenquête steeds meer inzicht te krijgen wat het vertrouwen van onze inwoners bepaalt en door samen met professionals en raadsleden in gesprek te gaan met inwoners in wijken en buurten. En we gaan, samen met de raadsgriffie, een podcast starten richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Op deze manier willen we onze inwoners meer inzicht geven in keuzes die het stadsbestuur en de gemeenteraad moeten maken.

Welke aanvullende keuzes maken we?

Terug naar navigatie - Welke aanvullende keuzes maken we?

Ondermijning
We gaan actiever bestuurlijke boetes vorderen als het gaat om het faciliteren van illegale prostitutie. Door als gemeente een eigen incassobureau in te schakelen, kunnen we deze bedragen effectiever innen en voorkomen dat overtreders de dans ontspringen. Op deze manier versterken we ook de handhaafbaarheid en geloofwaardigheid van onze aanpak tegen illegale prostitutie.

Openbare ruimte
We willen de kosten en verantwoordelijkheden voor beheer- en onderhoud daar leggen waar ze horen. Partijen die gebruikmaken van onze openbare ruimte moeten daar ook voor betalen. Daarom gaan we de inkomsten op reclame verhogen.

Veiligheid en leefbaarheid
We hebben kritisch gekeken naar wat we kunnen toerekenen aan de naheffing op parkeerbelasting, dus als geen of te weinig parkeergeld is betaald. We zien ruimte om deze naheffing te verhogen. Dit is mogelijk omdat de boete die hiervoor mag worden uitgedeeld, in Breda lager is dan maximaal toegestaan. In Breda ligt in 2025 het tarief voor een naheffing op € 51,- terwijl het Rijk het maximumtarief voor 2025 op € 78,80 heeft vastgesteld, waarbij het uitgangspunt is dat de naheffing maximaal kostendekkend mag zijn. Doordat deze kosten stijgen zal ook de naheffing stijgen naar € 57,40 in 2026.

Als gemeente kunnen we bestuurlijke boetes opleggen bij het overtreden van lokale regels en wetten. Net als in 2024 gaan we deze bestuurlijke boetes indexeren, waardoor de boetes dus hoger worden.

Net als andere steden heeft Breda last van dubieuze debiteuren. Het gaat hier om individuen die structureel weigeren om boetes te betalen. Door het inzetten van een wielklem en bij het verwijderen direct te laten afrekenen kunnen de kosten hiervoor omlaag.

We willen het wegslepen van voertuigen efficiënter regelen door mogelijkheden en alternatieven te onderzoeken en daarmee kosten te verlagen.