Organisatie en financiën van Breda

Onze ambitie

Terug naar navigatie - Onze ambitie

Onze organisatie werkt op een professionele manier en we hebben de mensen, de (financiële) middelen en de processen in huis om de opgaven in de stad en de ambities van het bestuur waar te maken. We vinden de balans tussen de uitdagingen op de korte termijn en onze ambities op de lange termijn. We spelen tijdig in op nieuwe ontwikkelingen en doen ons werk duurzaam en binnen de wettelijke en financiële kaders.

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inclusieve organisatie 
In Breda streven we naar inclusie en diversiteit. Om dat te bereiken, nemen we als gemeente ook onze eigen verantwoordelijkheid: binnen de gemeentelijke organisatie voelt iedereen zich thuis en goed ondersteund.

Evenwicht tussen werk, mensen en middelen 
Een organisatie in evenwicht kan vooruitkijken, prioriteiten stellen en tijdig inspelen op veranderingen. Daarom zorgen we via interne beheersing voor een stevig fundament. Omdat er in onze omgeving zo veel verandert en de financiële kaders onder druk komen, blijven we ons fundament en onze balans voortdurend versterken en verbeteren.

Mensen werken graag in en voor Breda
Medewerkers werken graag voor de stad en in een ambitieuze omgeving. Ze zijn trots op de organisatie. We kunnen overal prettig, veilig, gezond en effectief werken. We gebruiken onze kantoren vooral voor samenwerking en ontmoeting. De thuiswerkplek is een volwaardig onderdeel van onze werkomgeving. De medewerkers hebben thuiswerkplekken die voldoen aan de arbo-normen.

Veilige organisatie
Medewerkers en bestuursleden hebben tijdens en na het werk soms te maken met agressie, geweld, intimidatie en ongewenste beïnvloeding. Dat is een structureel probleem. We bieden hulp en ondersteuning aan onze medewerkers door continu te werken aan hun weerbaarheid en door de beveiliging van de organisatie te verbeteren.

Digitalisering 
De strategie Digitalisering bevat 3 thema's waar we aan werken:

  1. Breda is een moderne innovatieve gemeente voor de stad en haar ketenpartners. Dat betekent dat we innovatie in het DNA van de organisatie willen krijgen om te leren en te versnellen.
  2. De digitale dienstverlening en informatievoorziening is veilig, prettig en vertrouwd voor al onze inwoners.
  3. De gemeentelijke organisatie, ICT en informatievoorziening zijn in staat om mee te bewegen met een constant veranderende wereld. Dat betekent dat onze medewerkers altijd en overal digitaal en veilig werken. 

Gegevensbescherming
De gemeente zet zich continu in om gegevens en informatie goed te beschermen. Daarvoor gebruiken we internationaal geaccepteerde informatiebeveiligingsnormen en passen we actief de eisen toe uit de privacyregelgeving. Maar de dreigingen op het gebied van cybercrime blijven toenemen. Dat is de reden dat de wettelijke eisen rondom informatiebeveiliging de komende jaren verder aangescherpt gaan worden. Daarom blijven we doorbouwen aan een solide basis: 

  • We zorgen dat onze meest essentiële informatie altijd beschikbaar is.
  • We werken continu aan de bescherming van de gegevens van onze inwoners.
  • We willen kunnen garanderen dat de data die we verwerken correct en actueel is.
  • We maken de organisatie weerbaar tegen cyberdreigingen.
  • We werken veilig en digitaal in een hybride ICT-omgeving.
  • Inwoners, bedrijven en de gemeentelijke organisatie beschikken 24/7 over informatie die voldoet aan wet- en regelgeving.

De beheersing van onze processen is op orde 
We verbeteren de inrichting en uitvoering van cruciale processen, zodat het college een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven.

Duurzaamheid 

  • We voldoen aan de wettelijke eisen en zetten waar mogelijk extra stappen.
  • We beoordelen continu of we energie kunnen besparen.
  • De gemeente wil in 2025 minimaal 12% CO2 -reductie behalen op de eigen uitstoot ten opzichte van 2019, in 2044 willen we een CO2-neutrale organisatie zijn.
  • We streven naar zo min mogelijk restafval (zero waste). 

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Inclusieve organisatie 
We ronden het programma 'Ondersteuning die werkt' af. Daarin werken we vanuit een visie en gedeelde uitgangspunten toe naar een inclusieve interne dienstverlening. In het programma brengen we diverse deelprojecten samen. We gaan zo concrete knelpunten oplossen, gecoördineerd verbeteringen doorvoeren en ervoor zorgen dat het management zich steeds beter ondersteund voelt.

Evenwicht tussen werk, mensen en middelen 

  • We analyseren maandelijks de afwijkingen ten opzichte van de begroting en sturen waar nodig bij.
  • We voeren een methodiek in die ervoor zorgt dat de ontwikkeling van de overhead (Programma 5) gekoppeld is aan de ontwikkelingen in de overige programma's.
  • We leggen de basis voor een nieuw systeem van managementinformatie dat ook de realisatie van inhoudelijke doelen omvat.

Mensen werken graag in en voor Breda 

Recruitment
In 2024 lanceren we een nieuwe webpagina 'Werken bij Breda'. Ook voeren we de regie in de externe en interne werving. We investeren in:

  • promotie van vacatures via gerichte mediakanalen (jobmarketing)
  • ons werkgeversmerk als aantrekkelijk werkgever (employer branding)
  • het vergroten van de aandacht voor onze vacatures en het opbouwen en onderhouden van relaties met (potentiële) kandidaten (recruitmentmarketing)
  • het verwelkomen en inwerken van medewerkers (onboarding)

In 2024 is werving en inhuur één proces, waarbinnen altijd de meest optimale arbeidsrelatie wordt geboden die past bij de organisatie én de medewerker. 

Strategische personeelsplanning
De strategische personeelsplanning geven we een plek in de organisatiedoorontwikkeling. We maken het een regulier onderdeel van ons werk en de jaarcyclus, en ondersteunen de managers waar nodig. 

Verzuim en inzetbaarheid
Het verzuim blijft te hoog. Het streefpercentage houden we op 5%. In de tweede helft van 2023 passen we ons proces aan, zodat HR meer ondersteunt en meer de regie voert op dit proces. In 2024 verbeteren we het proces en rollen we het binnen de hele organisatie uit. Op basis van onze ervaringen gaan we onze aanpak verder verbeteren.

Veilige organisatie

  • Sinds 2023 verzorgen we structureel opleidingen en trainingen op het gebied van conflicthantering en agressiebeheersing. Deze lijn zetten we in 2024 voort, zodat alle medewerkers die veel klantcontacten hebben voldoende toegerust zijn om hun werk veilig te doen.
  • Om de weerbaarheid van de organisatie structureel te vergroten, hebben we in 2023 een plan opgesteld. Dit plan implementeren we in 2024 in de organisatie.
  • Onze risico-inventarisaties en -evaluaties leiden tot diverse maatregelen. In 2023 zijn we gestart met de uitvoering daarvan. Hier gaan we in 2024 mee verder.
  • In 2023 hebben we onze bedrijfscontinuïteit laten onderzoeken. In 2024 gaan we aan de slag met de aanbevelingen en voeren we een integraal bedrijfscontinuïteitsmanagementsysteem in.

Digitalisering 

  • We blijven inzetten op efficiënter werken door waar mogelijk te automatiseren. Door processen slim te digitaliseren, ontstaat er meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor onze klanten.
  • We blijven bewust omgaan met (gevoelige) gegevens.
  • We experimenteren met nieuwe technologieën.
  • We bieden inzicht in de algoritmes die wij gebruiken.
  • Digitale participatie maken we steeds makkelijker en toegankelijker.
  • We werken aan betere digitale klantreizen.
  • We sturen door innovatie op maatschappelijke opgaven, onder andere door een digital twin en samenwerking met innovatieve partners.
  • We bouwen aan één digitaal loket waar over enkele jaren alle zaken afgehandeld en gevolgd kunnen worden.

Gegevensbescherming 

  • We versterken onze hybride en digitale samenwerking.
  • De governance-structuur voor gegevensbescherming staat.
  • We zetten meer in op monitoring om de digitale transformatie te kunnen volgen.

De beheersing van onze processen is op orde

  • Na de afronding van het transitieplan borgen we alle verbeteringen in de processen inkoop, inhuur en de administratieve inrichting van het subsidieproces.
  • We gebruiken onze zelfontwikkelde aanpak Control FrameWork om focus aan te brengen in de thema’s waarop we willen verbeteren.
  • We maken een plan om de beheersing van het proces inkomende subsidies te verbeteren en starten met de uitvoering daarvan.

Duurzaamheid

  • We volgen de wetgeving en passen die toe. Zo vervangen we de plastic bekers bij de koffieautomaten door duurzame en herbruikbare mokken.
  • In de winterperiode verlagen we de temperatuur in de kantoorgebouwen met 2 graden.
  • We laten minder verlichting branden bij een lagere bezetting van onze kantoorgebouwen en investeren in ledverlichting.
  • We verbruiken minder wegwerpproducten doordat we die vervangen door duurzame alternatieven en doordat we de wegwerpproducten duurder maken dan het herbruikbare alternatief.
  • We verduurzamen het aanbod in ons bedrijfsrestaurant en gaan bewuster om met voedselverspilling, waardoor deze met 20% afneemt.
  • We doen mee aan diverse actieweken om het bewustzijn van duurzaamheid te vergroten. We doen pilots en zoeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden.
  • Het plan voor duurzame mobiliteit van eigen medewerkers (zowel woon-werk als dienstreizen) verder uitwerken en uitvoeren.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

De bescherming van onze gegevens vraagt continu om aandacht. De technologische ontwikkelingen gaan immers door. Als gemeente slaan we steeds meer informatie op die interessant is voor hackers. Daarom moeten we continu alert zijn op aanvallen, onze techniek actueel houden en ervoor zorgen dat iedereen bewust en veilig werkt. De kosten van dataverbruik (in de cloud werken) en IT middelen stijgen snel. We werken hard aan beheersing maar het risico is aanwezig dat we hierop overschrijden.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Productindicatoren Product Bedrijfsvoering
Indicator: Formatie (audit nr 101)
Omschrijving: Formatie in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Streefwaarde 2024
9,83 10,42 10,77
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Apparaatskosten (audit nr 102)
Omschrijving: Kosten per inwoner
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Bedrag
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Streefwaarde 2024
914,13 973,89 1.063,78
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Externe inhuur in % (audit nr 103)
Omschrijving: Kosten als % van de totale loonsom
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Streefwaarde 2024
16,44 16,01 18,82
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Ziekteverzuim (audit nr 104)
Omschrijving: Verzuimdagen als % van het aantal beschikbare dagen per jaar
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Streefwaarde 2024
5,13 5,64 6,54 5 5
Toelichting: Het ziekteverzuimpercentage is zowel landelijk bij gemeentelijke organisaties en bij gemeente Breda de afgelopen jaren gestegen. Gemeente Breda heeft de ambitie om het verzuimpercentage terug te brengen naar 5%. Verschillende beheersmaatregelen zijn ingezet om verzuim te voorkomen en de duur van het verzuim te beperken.
Indicator: Bezetting (audit nr 105)
Omschrijving: Bezetting in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Streefwaarde 2024
9,4 9,87 10,61
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.

Thema Solide financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere overheden zijn wij een betrouwbare overheid. Dit is ook te zien aan ons financiële beleid. We geven niet meer geld uit dan er binnenkomt. En we zorgen voor een financiële buffer om eventuele financiële risico’s af te dekken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Financieel solide
We houden Breda financieel solide. Tegelijkertijd blijft nog onzeker hoe groot onze bijdrage vanuit het gemeentefonds zal zijn. De afgelopen periode waren de schommelingen van het Rijk groot. Concreet hebben we voorlopig in 2026 en 2027 minder te besteden dan in de jaren 2024 en 2025. Als die negatieve effecten optreden, gaan we meteen aan de slag om onze financiële positie solide te houden. 

Een financiële buffer vinden we belangrijk. Daarom bewaken we onze risico’s nauwkeurig: we sturen actief op het verlagen ervan en zorgen voor genoeg eigen vermogen. Zo is ons weerstandsvermogen voor jaren op orde en houden we financiële ruimte om op terug te vallen.

We staan er niet alleen voor bij het realiseren van onze opgaven. Waar mogelijk zoeken we naar extra financiële middelen vanuit de provincie, het Rijk en Europa. Vaak is cofinanciering nodig. Zo vergroten we onze beschikbare middelen.

Voorspelbare lasten
Voor inwoners en bedrijven streven we naar beheersbare kosten. In lijn met het bestuursakkoord hanteren we voor 2024 de volgende uitgangspunten:

  • Onroerende zaakbelasting (OZB) voor woningen: +0%
  • OZB voor niet-woningen: +0%
  • Rioolheffing: +2%
  • Afvalstoffenheffing: +2% + eenmalig 5% in 2024

De (loon)kosten bij Afvalservice zijn fors gestegen als gevolg van de uitkomsten van de CAO onderhandelingen. Daarnaast is sprake van bovenmatige prijsstijgingen met name bij het huidige wagenpark en de afvalstromen. Om het dienstverleningsniveau van Afvalservice tot en met 2027 kostendekkend in stand te houden verhogen we eenmalig de afvalstoffenheffing met 5% bovenop de reguliere indexering. 

Transparante verantwoording
We blijven de producten van onze planning- en controlcyclus verder verbeteren. Zo wordt de (financiële) informatie toegankelijker en stijgt de informatiewaarde. Dit doen we conform de motie ‘Grip op beleidseffecten’ samen met de auditcommissie.

Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
Een toekomstbestendige organisatie 81.818 86.382 97.315 94.017 92.895 92.787
Solide financiën 17.226 13.653 7.099 21.487 21.972 27.532
Algemene reserve programma 5 6.240 8.115 4.289 8.665 10.018 10.036
Exploitatiereserve programma 5 0 0 0 0 0 0
Begrotingsreserve 185 198 209 212 222 226
Investeringsreserve programma 5 199 -150 0 0 0 0
Totaal Lasten 105.668 108.199 108.912 124.381 125.107 130.581
Baten
Een toekomstbestendige organisatie 9.161 6.284 7.136 7.136 7.136 7.136
Solide financiën 480.554 474.086 499.802 521.919 501.273 509.419
Algemene reserve programma 5 327 1.980 3.975 140 0 0
Exploitatiereserve programma 5 666 844 0 0 0 0
Begrotingsreserve 26 0 0 0 0 0
Investeringsreserve programma 5 500 300 500 0 0 0
Totaal Baten 491.233 483.494 511.413 529.195 508.409 516.554

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Een toekomstbestendige organisatie
Onder dit thema staan de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Hieronder vallen de kosten voor de overhead van de ambtelijke organisatie, zoals leidinggevenden, teamleiders en secretariële ondersteuning. Verder vallen hier alle kosten onder van de volgende organisatieonderdelen: 

  • Regie Data & Informatie
  • Financiën, inkoop en juridische zaken
  • Human Resources
  • Servicecentrum
  • Huisvestingskosten die niet direct voor het primaire proces worden gemaakt (Stadskantoor en districtsposten)

De lasten in de begroting 2024 zijn € 10,9 miljoen hoger dan in de begroting 2023. Dit zijn daarvoor de belangrijkste redenen:

  • Hogere overheadkosten door een indexering voor prijsontwikkeling van € 0,8 miljoen.
  • Hogere loonkosten overhead van € 2,4 miljoen, vooral door de indexering voor loonontwikkeling.
  • Hogere loonkosten niet-overhead welke gedekt worden door hogere detacheringsinkomsten (€ 0,9 miljoen).
  • Hogere lasten van € 2,6 miljoen door beschikbaar gestelde middelen voor de organisatie, gezien kwetsbaarheid en groei van de organisatie en de begroting en voor toename van datagebruik. 
  • Hogere kapitaallasten (€ 0,6 miljoen) met name door investeringen in hardware.
  • Hogere lasten voor applicaties (€ 2 miljoen) doordat SaaS-applicaties niet meer geactiveerd mogen worden maar verwerkt zijn in de exploitatie.
  • We hebben hogere lasten (€ 0,4 miljoen) door gestegen contractprijzen (contractonderhoud, licenties, papier, beveiliging, et cetera).
  • We hebben hogere lasten (€ 0,5 miljoen) door gestegen energielasten (elektriciteit en gas) van het Stadskantoor en de districtsposten.

De inkomsten stijgen met € 0,9 miljoen ten opzichte van 2023, vooral doordat er meer detacheringsinkomsten zijn geraamd.

Solide financiën 
Het thema Solide financiën betreft de algemene dekkingsmiddelen en de kosten en opbrengsten voor:

  • de algemene uitkering
  • lokale heffingen
  • OZB
  • toeristenbelasting
  • overige algemene dekkingsmiddelen
  • financieringsfunctie
  • dividenden en onvoorzien
  • te betalen vennootschapsbelasting (Vpb)

De lasten nemen af met € 6,6 miljoen ten opzichte van de begroting 2023. Dit zijn daarvoor de belangrijkste redenen: 

  • De bijdrage aan de BWB voor de waardebepaling en het opleggen van de OZB neemt toe met € 0,4 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door loon- en prijsontwikkeling.
  • De Vpb-last is € 0,5 miljoen hoger geraamd op basis van het belastbare bedrag over 2022.
  • Voor treasury zijn lagere lasten geraamd (€ 2,5 miljoen). Meer uitleg over het treasury-resultaat vindt u in de paragraaf Financiering.
  • Onder dit thema worden ook stelposten opgenomen, zoals het begrotingssaldo en de stelpost kapitaallasten. Ten opzichte van de begroting 2023 nemen de lasten op deze stelposten af met € 5,2 miljoen. Deze stelposten fluctueren jaarlijks.

De opbrengsten nemen toe met € 25,7 miljoen ten opzichte van de begroting 2023. Dit zijn daarvoor de belangrijkste redenen:

  • We ontvangen een hogere uitkering uit het gemeentefonds van € 26,1 miljoen, vooral door het hogere accres.
  • We ontvangen hogere opbrengsten uit de OZB van € 0,2 miljoen door een areaaluitbreiding. Zoals opgenomen in het bestuursakkoord 2022-2026 is de OZB-ontwikkeling voor niet-woningen en woningen vanaf 2023 0% per jaar.

Algemene reserve
De lasten betreffen een rentetoevoeging en extra dotaties om de reserve op peil te houden. Gezien de omvang van ons weerstandsvermogen wordt in 2024 eenmalig € 4,35 miljoen niet gestort om enkele andere keuzes te maken en houden we een goed weerstandsvermogen. 

Exploitatiereserve
Via de exploitatiereserve houden we bedragen tijdelijk vast om in volgende jaren in te zetten. Denk aan budgetoverhevelingen.

Begrotingsreserve
In het verleden gebruikten we de begrotingsreserve voor het wegvallen van jaarlijkse grote winstuitkeringen of om afkoopsommen in de begroting op te vangen, zoals van de Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij en de Hogesnelheidslijn. Sinds 2016 zetten we de reserve in voor het oplossen van een dekkingsverschil voor de fietsenstalling. 

Investeringsreserve
Samen met de stelpost kapitaallasten zorgt deze reserve voor een balans van de investeringslasten. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Fasering Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2024 (bruto) Planning uitgaven 2025 (bruto) Planning uitgaven 2026 (bruto) Planning uitgaven 2027 (bruto)
Bedrijfsvoering 1.750 1.080 1.080 1.080
Wagenpark 2.765 6.160 6.464 5.970
Plan 4.515 7.240 7.544 7.050
Wagenpark 4.250 1.600
Project 4.250 1.600
Totaal 8.765 8.840 7.544 7.050

Bedrijfsvoering
De investeringsmiddelen bedrijfsvoering zijn vooral bedoeld voor investeringen in hardware.

Wagenpark
We zorgen voor de vervanging van voertuigen en de aanschaf van nieuwe voertuigen en materieel binnen het gemeentelijke wagenpark.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2024 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2024
Algemene reserve 83.336 314 83.650
Begrotingsreserve 1.209 209 1.418
Investeringsreserve 1.120 -500 620
Totaal 85.664 23 85.687

De mutaties in de reserves verklaren we als volgt:

Algemene reserve 
De algemene reserve zetten we in als onderdeel van het weerstandsvermogen, dat is bedoeld om risico's op te vangen. Ook is het een spaarpot voor slechte tijden. Alle rekeningresultaten gaan jaarlijks naar de algemene reserve, tenzij daar iets anders over wordt afgesproken. De mutatie betreft de rentetoevoeging en extra dotaties om de reserve op peil te houden. Gezien de omvang van ons weerstandsvermogen wordt in 2024 eenmalig € 4,35 miljoen niet gestort om enkele andere keuzes te maken en houden we een goed weerstandsvermogen. 

In de reserve is een bedrag van € 16,5 miljoen geblokkeerd voor de Noordelijke Rondweg. Dit bedrag wordt niet meegerekend met de weerstandscapaciteit. 

Exploitatiereserve
Via de exploitatiereserve houden we bedragen tijdelijk vast om in volgende jaren in te zetten, zoals budgetoverhevelingen. 

Begrotingsreserve
In het verleden gebruikten we de begrotingsreserve voor het wegvallen van jaarlijkse grote winstuitkeringen of om afkoopsommen in de begroting op te vangen, zoals van de Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij en de Hogesnelheidslijn. Sinds 2016 zetten we de reserve in voor het oplossen van een dekkingsverschil voor de fietsenstalling.

Investeringsreserve
Samen met de stelpost kapitaallasten zorgt deze reserve voor een balans van de investeringslasten. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2024 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2024
Centrale personeelsvoorziening 532 -176 356
Vrz verlofsparen 4.493 0 4.493
Totaal 5.026 -176 4.850

Centrale personeelsvoorziening
Deze voorziening is gevormd voor de kosten die we nog verwachten voor voormalig personeel. Als een medewerker onvrijwillig wordt ontslagen (dus niet wegens strafontslag, ouderdomspensioen of arbeidsongeschiktheid), dan heeft hij op basis van de Werkloosheidswet recht op een uitkering zolang de onvrijwillige werkloosheid bestaat. Afhankelijk van de ontslaggrond kan deze wettelijke uitkering aanvullend en aansluitend worden verhoogd en/of verlengd op basis van onze eigen rechtspositieregeling. De hoogte en duur van de totale uitkeringslast is vooraf globaal in te schatten, maar is wel afhankelijk van de vraag of (en zo ja, hoe snel) de betreffende medewerker elders werk kan vinden. Daarnaast wordt de hoogte van de uitkering ook beïnvloed door de inflatie en de salarisontwikkelingen na het ontslag. Hoeveel uitkeringen we per jaar toekennen, is vooraf niet in te schatten, tenzij het ontslag wordt veroorzaakt door een reorganisatie. De afgelopen jaren is gebleken dat het volume niet jaarlijks gelijk blijft. De gemeente kiest er daarom voor om de WW-verplichtingen via een personeelsvoorziening te laten lopen.

Voorziening verlofsparen
Vanwege een aanpassing van de cao is vanaf 2022 het zogenoemde verlofsparen ingevoerd. Met deze nieuwe regeling kunnen medewerkers diverse soorten verlof in één keer omzetten in spaarverlof. Voor dit spaarverlof moet een voorziening worden opgenomen, omdat hier sprake is van een spaarsaldo dat in de tijd waarschijnlijk niet gelijk zal zijn qua toevoegingen en opnamen van spaarverlof. Jaarlijks maken we een analyse van de hoogte van de voorziening, zodat deze toereikend blijft voor het totaal aantal uren spaarverlof.

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) 
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Enexis
Peter Bakker
Jeroen Bruijns 
0,016%
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma:

  • het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie- en transportnetten
  • het distribueren en transporteren van energie
  • het uitvoeren van alle taken van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Essent splitste zich in 2009 in een productie- en leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf. Het productie- en leveringsbedrijf is verkocht aan Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk (RWE). Het leveringsbedrijf Enexis BV blijft in handen van de vorige aandeelhouders van Essent. Voor het splitsingsproces zijn 6 besloten vennootschappen (bv’s) opgericht die een rol hebben in het verkoopproces, de zogenoemde Special Purpose Vehicle (SPV’s). Deze staan niet apart in de paragraaf verbonden partijen. Er resteren nog 2 SPV's: Publiek belang Elektriciteitsproductie BV en CSV Amsterdam BV. Bij deze bv's verwachten we bij liquidatie geen einduitkeringen. 

In 2020 plaatste Enexis een converteerbare hybride lening van € 500 miljoen bij haar aandeelhouders (provincies en gemeenten). Dit deed Enexis om stijgende investeringen in de energietransitie te bekostigen. Daarnaast zorgt deze converteerbare lening voor een goede rating bij de ratingbureaus en behoudt Enexis goede toegang tot de kapitaalmarkt tegen gunstige condities. De lening is achtergesteld en loopt maximaal 60 jaar. In 2030, en iedere 10 jaar daarna, heeft Enexis Holding het recht om de lening vervroegd af te lossen. De lening kan onder bepaalde voorwaarden ook in zijn geheel omgezet worden in eigen vermogen. De gemeente Breda participeerde naar rato van haar aandelenkapitaal in deze lening.

Enexis blijft werken aan oplossingen voor een duurzame energievoorziening. Met het oog op excellent netbeheer en het versnellen van de energietransitie heeft Enexis 4 prioriteiten:

  • veilig werken
  • klantgedreven werken
  • verbeterprojecten voor de klant
  • versnellen van de energietransitie

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • een tekort aan netwerkcapaciteit voor de energietransitie
  • de effecten van de energietransitie en reguleringsmethodiek op de financiële positie
  • ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen

 

Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Brabant Water
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
8,6%
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
Brabant Water zorgt voor de winning, productie en distributie van drink- en industriewater in Noord-Brabant.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Geen.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • de veranderende klimatologische omstandigheden
  • de kwaliteit van het grondwater
  • de veroudering van het netwerk
  • informatie- en fysieke beveiliging

 

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BNG
Carla Kranenborg-van Eerd
Marike de Nobel
0,46%
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Bank Nederlandste Gemeenten (BNG Bank) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk (sociaal) belang. Met speciale financiële diensten draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen. De aandelen van de BNG Bank zijn voor de helft van de Staat. De andere helft valt onder gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De langdurige lage en negatieve rentes beïnvloeden het businessmodel van het bankwezen (veilig bankierproces).

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • debiteurenrisico
  • ICT
  • toenemende regelgeving en impact op de organisatie

 

GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BWB
Carla Kranenborg-van Eerd
Peter Bakker
19,9% van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) verzorgt de heffing en inning van algemene belastingen voor de gemeente Breda, die door een aanslag zijn opgelegd. Zij verzorgt ook de waardering van WOZ-objecten, de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-beschikkingen en de beleidsadvisering over gemeentelijke heffingen. De gemeente is lid van het algemeen en het dagelijks bestuur van de BWB.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Veranderende wet- en regelgeving en behoeftes bij de deelnemers leiden ertoe dat de eisen die gesteld worden aan de BWB toenemen. Dit is onder andere het geval bij informatiebeveiliging, privacy en de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording, maar ook op het gebied van informatievoorziening en de wens meer in control te komen. We verwachten dat we hiervoor de basis hebben gelegd in 2023 en dat 2024 in het teken zal staan van de overgang naar een meer beheersmatige situatie.
De voorbije jaren zijn turbulent gebleken, voor de BWB én mondiaal. De financiële gevolgen hiervan zullen zich ook in 2024 laten gelden. De begroting 2024 is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, maar er zijn posten die inherent onzekerheden bevatten. Voor de BWB zijn de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de inflatie en de proceskostenvergoedingen van belang.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De NCNP-bureaus (no cure, no pay) zorgen voor een onzekere factor qua bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 225.000.
  • De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het moeilijker is en meer tijd kost om cruciale functies in te vullen. Het berekend risico is € 150.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een data-gestuurde organisatie als de BWB. Ondanks maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Het berekende risico is € 56.250.