Paragraaf Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De gemeentelijke organisatie heeft veel programma’s, processen en taken. Die richten we op zo’n manier in dat we onze doelen bereiken en onze wettelijke en regionale taken adequaat uitvoeren. Onze medewerkers zetten zich elke dag weer in om de prestaties te leveren die we beloofd hebben.

De eisen die de stad, de omgeving en de maatschappij aan ons stellen, veranderen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van privacy, gegevensbescherming en transparantie hebben gevolgen voor onze organisatie en onze werkprocessen. Gebeurtenissen en ontwikkelingen in de wereld verlopen steeds sneller en beïnvloeden wat er binnen onze organisatie gebeurt. We moeten dus werken aan ons fundament, goed vooruitkijken en onszelf continu verbeteren. Daarbij houden we onze productie en onze kwaliteit op peil. 

In programma 5 (Organisatie en financiën van Breda) beschrijven we onze ambities op het gebied van bedrijfsvoering; hoe we werken en waar we naar streven.

Artikel 213a onderzoeken

Terug naar navigatie - Artikel 213a onderzoeken

Ieder jaar onderzoekt het college de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeentelijke organisatie. Deze onderzoeken komen ook terug in de begroting en de jaarrekening. De wettelijke basis voor deze onderzoeken is artikel 213a van de Gemeentewet. We hebben deze verplichting en werkwijze nader uitgewerkt in de Verordening 2021 voor periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de manier waarop het college de organisatie aanstuurt.

Voorgenomen onderzoeken in 2024

Implementatie van de Omgevingswet

Beschrijving/Scope
Op 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet definitief van kracht. Onze organisatie heeft de afgelopen jaren veel energie gestoken in de voorbereiding hierop. Daarbij hebben we onder meer de werkprocessen bij de betrokken organisatieonderdelen opnieuw ingericht. Ook hebben we voorbereidingen getroffen voor een intensievere participatie met de belanghebbenden en voor het gebruik van een nieuwe digitale tool (Digitaal Stelsel Omgevingswet - DSO). We evalueren dit omvangrijke en complexe proces continu om ervan te leren en deze manier van werken verder te ontwikkelen. Het accent voor het onderzoek in 2024 ligt op het proces van vergunningverlening.

Doelstelling
Met het onderzoek beoordelen we de effectiviteit en efficiëntie van het nieuwe proces van vergunningverlening, waarbij diverse onderdelen van de gemeentelijke organisatie betrokken zijn.

Planning uitvoering 
Q4 2024 – Q1 2025 
De Omgevingswet en de nieuwe processen worden per 1 januari 2024 ingevoerd. Direct na de implementatiefase en een redelijke nazorgfase wordt het onderzoek naar verwachting in Q4 2024 opgestart.

Status
Dit onderzoek wordt gestart in Q4 2024.

Evaluatie van de nota Risicobereidheid en weerstandsvermogen

Beschrijving/Scope
In 2017 is de huidige nota Risicobereidheid en weerstandsvermogen vastgesteld. Daarna zijn er diverse ontwikkelingen geweest op het gebied van risicomanagement, waaronder de risicoaanpak bij de grote, bijzondere projecten. Dit soort nieuwe ontwikkelingen moeten ook een plaats krijgen in het beleidskader. Vooruitlopend op de actualisatie daarvan (in 2024) voeren we een evaluatie uit, waarbij we ook nieuwe ontwikkelingen op het gebied van risicomanagement meenemen.

Doelstelling
Risicomanagement is belangrijk om ambities en kansen die zich voordoen weloverwogen te kunnen realiseren. Daarnaast is het noodzakelijk om risico’s adequaat te beheersen. Een goed en compleet beleidskader is hierbij onmisbaar. De uitkomsten van dit onderzoek vormen hiervoor een belangrijke basis.

Planning uitvoering 
Q1 2024 – Q2 2024 

Status
Dit onderzoek wordt gestart in Q1 2024.

Evaluatie van de ontvlechting/vervlechting van ATEA

Beschrijving/Scope
In de periode 2019-2021 hebben we het voormalige ATEA ontvlochten en geïntegreerd in de gemeentelijke organisatie. In dit complexe proces zijn alle medewerkers, gebouwen, financiën én materieel samengevoegd of geïntegreerd binnen de bestaande onderdelen van de gemeente. 

Doelstelling
Met dit onderzoek brengen we mogelijke resterende ‘weeffouten’ en knelpunten binnen de organisatie in beeld en zorgen we voor een oplossingsrichting.

Planning uitvoering 
Q2 2024 – Q4 2024 

Status
Dit onderzoek wordt gestart in Q2 2024.

Verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen)

Beschrijving/Scope
Een groot deel van het gemeentelijke takenpakket (ruim 40%) is ondergebracht bij verbonden partijen. Dit zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Deelname aan verbonden partijen brengt financiële en bestuurlijke risico’s met zich mee. Centraal in het onderzoek staan de doelen op basis waarvan we deelnemen en de mate waarin de governance adequaat is ingevuld. Daarbij ligt het accent op het geheel van bestuurlijke en ambtelijke betrokkenheid, afstemming en advisering.

Doelstelling
Met dit onderzoek beoordelen we de huidige governance. Op basis daarvan kan een verbeteraanpak worden opgesteld voor de bestuurlijk-ambtelijke samenwerking (betrokkenheid, afstemming en advisering). Hierbij is ook aandacht voor de (gewenste) centrale ambtelijke regierol.

Planning uitvoering 
Q4 2023 – Q2 2024 

Status
Dit onderzoek wordt gestart in Q4 2023. Eerder stond het ook al in de begroting 2023, maar werd het uitgesteld tot eind 2023 vanwege de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (in werking sinds 1-7-2022) en de actualisering van de nota Verbonden partijen (afronding eind 2023).

Europa, lobby en subsidies

Beschrijving/Scope
Op dit moment werken we met beperkte personele capaciteit en middelen aan de Europese lobbystrategie en de verkenning van de subsidiemogelijkheden. Dit vraagt om een heroriëntatie vanwege de vele kansen voor de gemeente Breda in Europees verband. Daarbij willen we ook het interne proces van de afstemming van subsidiemogelijkheden beoordelen en optimaliseren.

Doelstelling
We onderzoeken de mogelijke verbetering van de organisatorische opzet, de invulling en de samenwerking. Zo kunnen we meer kansen verzilveren die zich in Europees verband voordoen voor Breda.

Planning uitvoering 
Q2 2024 – Q4 2024 

Status
Dit onderzoek wordt gestart in Q2 2024.

Afgeronde onderzoeken in 2023

Doordecentralisatie onderwijshuisvesting

Status
Het externe onderzoek is afgerond. De uitkomsten daarvan zijn verwerkt in een verbeterplan en nieuwe afspraken in de doordecentralisatie-overeenkomsten.

Evaluatie van de overheveling van de Woz-taken naar de BWB

Status
Het onderzoek is afgerond, het rapport is door het college vastgesteld en de gemeenteraad is geïnformeerd over de bevindingen en aanbevelingen. De aanbevelingen worden op dit moment vertaald naar een gezamenlijk plan van aanpak (gemeente Breda en BWB).

Gesubsidieerde instellingen

Status
Het interne onderzoek wordt eind 2023 afgerond en aan het college aangeboden. De uitkomsten worden meegenomen in de uitwerking van de nieuwe algemene subsidieverordening en nadere regels.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Sinds dit jaar legt het college in de jaarrekening zelf verantwoording af aan de gemeenteraad over de financiële rechtmatigheid van alle transacties. De externe accountant voegt hier een controleverklaring aan toe die bevestigt dat de jaarrekening een juist en volledig beeld geeft. In deze verantwoording van het college komen ook eventuele afwijkingen en bijbehorende maatregelen aan de orde. De verantwoording draagt bij aan het gesprek tussen het college en de gemeenteraad over de rechtmatigheid en de kwaliteit van het systeem van sturing, beheersing en verantwoording.

De rechtmatigheidsverantwoording van het college is gebaseerd op de managementrapportages en de managementletter van de interne auditfunctie. Voor de verantwoording hanteren we een grens van 1% van onze totale lasten (ongeveer € 8,5 miljoen). In de paragraaf Bedrijfsvoering lichten we afwijkingen waar nodig toe. Daarbij gaat het college ook in op eventuele verbetermaatregelen.

Deze verantwoording vormt een eerste stap richting een in-control-statement van het college over de kwaliteit van de sturing, de beheersing en de (financiële) verantwoording. Als voorbereiding daarop werken we sinds 2021 aan een actueel, scherp en goed functionerend controleraamwerk met voldoende garanties voor tijdige (bij)sturing en beheersing van onze processen en projecten. Daarvoor verbeteren we de (financiële) informatievoorziening en gaan we verder met het professionaliseren van de auditfunctie.

Auditfunctie

Terug naar navigatie - Auditfunctie

De auditfunctie is een onderdeel van concerncontrol van de gemeente. Jaarlijks beoordeelt de auditfunctie de kwaliteit van de sturing en de beheersing binnen de organisatie. Dat gebeurt op basis van een risicogeoriënteerd auditplan. De auditfunctie rapporteert periodiek aan de directie en het college. Zij voldoet aan de minimale eisen van de externe accountant op het gebied van objectiviteit, competenties en de systematische en gedisciplineerde uitvoering van onderzoeken en interne kwaliteitsbewaking. Om aan deze eisen te kunnen blijven voldoen en de afhankelijkheid van de externe accountant te verkleinen, blijven we de auditfunctie verder ontwikkelen. Dat doen we onder meer door controle- en kwaliteitsstandaarden te implementeren en de toepassing daarvan te borgen.

Accountantscontrole

Terug naar navigatie - Accountantscontrole

De accountant beoordeelt de getrouwheid van de jaarrekening volgens het controleprotocol dat de gemeenteraad hiervoor heeft vastgesteld. Vanaf 2023 staat in de controleverklaring van de accountant ook de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording. In zijn verslag rapporteert de accountant aan de gemeenteraad over de kwaliteit van de financiële sturing, beheersing en verantwoording.

Strekking controleverklaring
Goedkeuringstolerantie Goedkeurend Beperking Oordeel onthouding Afkeurend
Fouten in de jaarrekening (% van de lasten) ≤ 1% > 1% en < 3%   ≥ 3%
Onzekerheden in de controle (% van de lasten) ≤ 3% > 3% en < 10% ≥ 10%