Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf geven we een toelichting op de heffingen en tarieven voor 2024. Daarbij gaan we in op:

  • de algemene ontwikkelingen
  • ons beleid rondom lokale heffingen
  • de begrote inkomsten per heffing
  • de ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten
  • de mate waarin de tarieven kostendekkend zijn
  • de mogelijkheden voor kwijtschelding

Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene ontwikkelingen

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. In deze paragraaf zijn we uitgegaan van de nieuwe Legesverordening 2024, waarin de activiteiten staan die met de leges verrekend mogen worden. De legesopbrengst schatten we lager in, omdat activiteiten vanuit de Omgevingswet nu niet meer verrekend mogen worden. Er zijn nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld of bouwvergunningen ingediend worden onder de huidige legesverordening en wetgeving. Daarom hebben we ervoor gekozen om de legesopbrengst voorlopig op hetzelfde niveau te houden en die in het eerste halfjaar van 2024 te evalueren en waar nodig aan te passen bij de bestuursrapportage.

In 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van 5 naar 10 jaar. Dat betekende voor de jaren 2019 tot en met 2023 een dip in het aantal aanvragen voor een reisdocument. Vanaf 2024 zien we juist een piek, die duurt tot 2029. Dit betekent een stijging van de leges van € 2,5 miljoen, waarvan de gemeentelijke leges € 1,4 miljoen bedragen. 

De markten zijn verzelfstandigd, waardoor er geen sprake meer is van kosten en opbrengsten. Dit onderdeel is daarom uit deze paragraaf gehaald.

Beleid lokale heffingen

Terug naar navigatie - Beleid lokale heffingen

In het Bestuursakkoord hebben we afspraken gemaakt over de lokale heffingen:

  • De lastendruk blijft de komende jaren voorspelbaar.
  • De onroerendezaakbelasting (OZB) voor niet-woningen en woningen blijft gelijk.
  • De toeristenbelasting stijgt.
  • De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend en wordt jaarlijks geïndexeerd met 2%. Om tot en met 2027 kostendekkend te blijven, is voor 2024 de afvalstoffenheffing eenmalig extra verhoogd met 5%.
  • De rioolheffing werd eenmalig met 17,5% verlaagd in 2023 en wordt nu jaarlijks geïndexeerd met 2%. Bij de doorrekening houden we rekening met maatregelen voor klimaatadaptatie binnen het rioleringsprogramma en met een heffing die volledig kostendekkend is.

Voor de overige lokale heffingen gaan we uit van een indexering van 2,9%. Die geldt overigens niet voor de reclamebelasting ondernemersfondsen en de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ). Het tarief voor de naheffingsaanslagen voor parkeren is in 2024 niet geïndexeerd. Hiervoor maken we jaarlijks een aparte berekening, die gerelateerd is aan de kosten.

De Omgevingswet 2024
Onderstaand overzicht geeft een totaalbeeld van de activiteiten, ingedeeld volgens de Omgevingswet, met daarbij het verwachte aantal vergunningaanvragen en de bijhorende opbrengst.

Bedragen x € 1
Hoofdstuk Artikel Omschrijving Aanvragen Leges per vergunning Legesopbrengst
par 2.02 Voorfase 2.4 Omgevingsoverleg (basis) 550 160 88.000
Totaal par 2.02 Voorfase 550 160 88.000
par 2.03 Bouwactiviteiten 2.5 Activiteit bouwen < € 25.000 47 160 7.520
Activiteit bouwen € 25.000 < € 50.000 38 160 6.080
Activiteit bouwen € 50.000 < € 200.000 45 1.285 57.825
Activiteit bouwen € 200.000 < € 2.500.000 55 15.710 864.050
Activiteit bouwen > € 2.500.000 12 80.110 961.320
2.6.a Binnenplanse omgevingsplanactiviteit 75 5.000 375.000
2.6.a.1 Beoordeling uiterlijk (zonder commissie) 1 75 75
2.6.c Buitenplanse omgevingsplanactiviteit 35 10.000 350.000
2.6.c.2 Vergroten of veranderen van een woning, oprichten bijbehorend bouwwerk bij woning (max 150m2 en 5 meter hoog), wijziging gebruik opstallen tot 50 m2 110 380 41.800
2.6.c.3 Vergroten of veranderen van een gebouw niet zijnde woning tot max 250 m2 bvo 80 1.000 80.000
2.6.c.4 Vergroten of veranderen van een gebouw niet zijde woning tot max 750 m2 bvo 30 3.000 90.000
2.7 Wijziging gebruik opstallen van 500 m² tot 1500 m² 1 580 580
a.1 Kleine bouwwerken woning sneltoets 100 160 16.000
a.2 Vergroten of veranderen van een woning, oprichten bijbehorend bouwwerk bij woning (max 150m2 en 5 meter hoog), wijziging gebruik opstallen tot 50 m2 85 275 23.375
a.3 Vergroten of veranderen van een gebouw niet zijnde woning tot max 250 m2 bvo 150 550 82.500
a.4 Vergroten of veranderen van een gebouw niet zijde woning tot max 750 m2 bvo 100 1.500 150.000
a.5 Oprichten van gebouw(en) niet zijnde woningen van 1500 m² bvo tot en met 10000 m² bvo 15 10.000 150.000
a.6 Oprichten gebouw(en) niet zijnde woningen van meer 10.000 m² bvo 20 20.000 400.000
Totaal par 2.03 Bouwactiviteiten 999 149.945 3.656.125
par 2.04 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed 1.8.1.b/2 Herstellen of gebruiken van een monument of voorbeschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht 23 1.350 31.050
1.8.2 Archeologie 2 350 700
1e/2e Slopen, verstoren, verplaatsen of wijzigen van een monument of voorbeschermd monument 49 1.250 61.250
2.10 Omgevingsplanactiviteit: sloopactiviteit in beschermd stads- of dorpsgezicht 25 350 8.750
2.11 Omgevingsplanactiviteit: overig cultureel erfgoed of werelderfgoed 154 350 53.900
2.9 Rijksmonumentenactiviteit 25 1.600 40.000
Totaal par 2.04 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed 278 5.250 195.650
par 2.07 Aanleg activiteiten 2.23 Omgevingsplanactiviteit: Opbreken en graven 25 580 14.500
2.27 Omgevingsplanactiviteit: Uitweg/uitrit 97 230 22.310
Totaal par 2.07 Aanleg activiteiten 122 810 36.810
par 2.08 Overige activiteiten 2.30 Kappen van bomen of vellen van houtopstanden 220 460 101.200
2.32 Omgevingsplanactiviteit: opslag roerende zaken 68 230 15.640
2.34 vergunningsplichtige activiteit 1 198 198
Totaal par 2.08 Overige activiteiten 289 888 117.038
par 2.09 Maatwerkvoorschriften 2.35.a In stand houden bestaand bouwwerk, nieuwe bouwwerken, bouw-en sloopwerkzaamheden 1 520 520
2.37 Maatwerkvoorschriften bij overige activiteiten 1 250 250
Totaal par 2.09 Maatwerkvoorschriften 2 770 770
par 2.10 Gelijkwaardigheid 2.38 Gelijkwaardige maatregel 1 520 520
Totaal par 2.10 Gelijkwaardigheid 1 520 520
par 2.11 Overige tarieven 2.39 Verlengen tijdelijke omgevingsvergunning bouwactiviteit 10 300 3.000
2.40 Wijzigen omgevingsvergunning 25 450 11.250
Wijzigen voorschriften omgevingsvergunning 10 450 4.500
2.46 Niet genoemd besluit op aanvraag 1 275 275
Totaal par 2.11 Overige tarieven 46 1.475 19.025
par 2.12 Modaliteiten 2.49.a Beoordeling van een milieukundig bodemrapport 1 150 150
2.49.b Beoordeling van een archeologisch bodemrapport 1 150 150
2.49.c Beoordeling van een geluid- of luchtrapport betreffende de geluid- of luchtbelasting 1 150 150
2.49.d Beoordeling van een akoestisch rapport betreffende de interne en externe geluidwering of nagalm van een bouwwerk 1 150 150
2.49.e Beoordeling van een ecologisch onderzoeksrapport 1 150 150
2.49.f Beoordeling van een milieueffectrapportage (MER) 1 6.933 6.933
2.50.a Advies gemeenteraad 1 325 325
2.50.b Gemeentelijke adviescommissie (CRK) 600 250 150.000
2.50.c Gemeentelijke adviescommissie (Overig) 1 250 250
2.51.a Instemming Gemeenteraad 1 325 325
2.49.g Beoordeling van een niet in de voorgaande onderdelen genoemd rapport 1 150 150
Totaal par 2.12 Modaliteiten 610 8.983 158.733
par 2.13 Teruggaaf 2.55 Teruggaaf als aanvraag verder buiten behandeling wordt gelaten 97 155 15.000
2.58 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten 5 -1.000 -5.000
2.59 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten 34 -176 -6.000
Totaal par 2.13 Teruggaaf 136 -1.022 4.000
Eindtotaal 3033 167.779 4.276.671

Begrote inkomsten

Terug naar navigatie - Begrote inkomsten

Naast de algemene belastingen (zoals de OZB en de toeristenbelasting) heft de gemeente ook bestemmingsbelastingen en retributies.

  • Bestemmingsbelastingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bedoeld voor specifieke taken of voorzieningen. Denk aan de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Hiervoor mag de gemeente niet méér belasting heffen dan de kosten die zij voor deze taak of voorziening maakt.
  • Retributies worden betaald door mensen aan wie we een specifieke dienst verlenen. Denk aan het aanvragen van een paspoort of een vergunning. Ook hiervoor geldt dat de belasting niet hoger mag zijn dan de kosten.

De inkomsten per heffing staan in onderstaande tabel.

Bedragen x € 1.000
Inkomsten per heffing Werkelijk 2021 Werkelijk 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Algemene belastingen
OZB 37.634 38.160 38.415 39.343 40.130 40.968 41.672
Parkeerbelasting 15.746 19.511 17.964 18.499 18.499 18.499 18.499
Precariobelasting 956 881 861 881 881 881 881
Toeristenbelasting 771 865 1.390 1.430 1.470 1.505 1.505
Bestemmingsbelastingen
Afvalstoffenheffing 25.436 25.742 26.404 28.442 29.202 30.019 30.796
BIZ-bijdrage 603 336 581 527 436 442 0
Reclamebelasting Ondernemersfondsen 479 493 468 468 468 468 468
Rioolheffing 20.658 21.245 17.969 18.189 18.747 19.324 19.920
Retributies
Havengelden 98 95 77 79 79 79 79
Leges 13.514 10.967 9.537 11.520 11.520 11.520 11.520
Markt- en reclamegelden 173 47 - - - - 0
Totaal 116.067 118.341 113.666 119.378 121.433 123.706 125.340

Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

Terug naar navigatie - Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. De OZB is een percentage van de WOZ-waarde.

2023 2024
Tarieven OZB
Eigenaar woning 0,0579% 0,0579%
Eigenaar niet-woning 0,2305% 0,2305%
Gebruik niet-woning 0,1861% 0,1861%
Rioolheffing
Waterverbruik 1-500 m3 € 190,08 € 193,92
Waterverbruik 501-1.001 m3* € 208,80 € 213,00
Waterverbruik vanaf 1.001 m3 € 0,40 per m3 € 0,41 per m3
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishoudens € 244,20 € 261,24
Meerpersoonshuishoudens € 361,56 € 386,88
** verhoging op waterverbruik tot 500 m3

Hierna laten we 3 voorbeelden zien van de ontwikkeling van de woonlasten.

Meerpersoonshouden
(voorbeeldberekening van een woning met een waarde van € 315.000)

Bedragen x € 1
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 230,58 n.v.t. 202,55 n.v.t. 202,55 n.v.t. 202,55 n.v.t. 202,55 n.v.t. 202,55 n.v.t. 202,55 n.v.t.
Rioolheffing 225,84 225,84 230,40 230,40 190,08 190,08 193,92 193,92 197,80 197,80 201,75 201,75 205,79 205,79
Afvalstoffenheffing 347,52 347,52 354,48 354,48 361,56 361,56 386,88 386,88 394,56 394,56 402,36 402,36 410,04 410,04
Totale lasten 803,94 573,36 787,43 584,88 754,19 551,64 783,35 580,80 794,90 592,36 806,66 604,11 818,37 615,83
% stijging ten opzichte van vorig jaar 2,01% 9,39% -2,05% 2,01% -4,22% -5,68% 3,87% 5,29% 1,48% 1,99% 1,48% 1,98% 1,45% 1,94%

Eenpersoonshuishouden
(voorbeeldberekening van een woning met een waarde van € 250.000)

Bedragen x € 1
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 183,00 n.v.t. 160,75 n.v.t. 160,75 n.v.t. 160,75 n.v.t. 160,75 n.v.t. 160,75 n.v.t. 160,75 n.v.t.
Rioolheffing 225,84 225,84 230,40 230,40 190,08 190,08 193,92 193,92 197,80 197,80 201,75 201,75 205,79 205,79
Afvalstoffenheffing 234,72 234,72 239,40 239,40 244,20 244,20 261,24 261,24 266,40 266,40 271,68 271,68 277,08 277,08
Totale lasten 643,56 460,56 630,55 469,80 595,03 434,28 615,91 455,16 624,95 464,20 634,18 473,43 643,62 482,87
% stijging ten opzichte van vorig jaar 1,52% 8,51% -2,02% 2,01% -5,63% -7,56% 3,51% 4,81% 1,47% 1,99% 1,48% 1,99% 1,49% 1,99%

Ondernemingen*
(WOZ-waarde € 1.000.000)

Bedragen x € 1
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 4.052,00 1.824,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00
Totale lasten 4.052,00 1.824,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00
5,47% 5,80% 2,81% 2,03% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00%
* In bovenstaande tabel is voor ondernemingen alleen de OZB opgenomen. De lasten voor rioolheffing zijn afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water en die is sterk afhankelijk van het soort onderneming. De lasten voor de afvalstoffenheffing vallen hier buiten, omdat ondernemers geen huishoudelijk afval hebben.

Voor de tarieven voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing geldt dat zij deelbaar moeten zijn door 12, zodat ze eindigen op hele centen.

Kostendekkendheid tarieven

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid tarieven

Voor de bestemmingsbelastingen en retributies rekenen we de volgende kosten toe aan de tarieven: 

  • Directe lasten
    Dit zijn kosten voor de activiteiten die direct verband houden met de geleverde dienst.

    De inzet van personeel rekenen we toe op basis van kale uurtarieven. Voor 2024 zijn deze tarieven als volgt vastgesteld:
    schaal 1 t/m 4: € 38,00
    schaal 5 en 6: € 45,00
    schaal 7 en 8: € 51,00
    schaal 9 en 10: € 63,00
    schaal 11 en 12: € 81,50
    schaal 13 en hoger: € 100,00

    De beleidsbepalingen van de uurtarieven leest u in het Financieel Beleid 2022 van Breda, Artikel 8:6.
  • Overhead
    Dit zijn de kosten die samenhangen met de aansturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze kosten zijn verzameld op taakveld 0.4-overhead en zijn toerekenbaar aan de tarieven. We werken met een uniforme opslag voor overhead. Deze opslag is voor 2024 vastgesteld op 61,85% van het kale uurtarief. Voor de naheffingsaanslagen voor parkeren mag wettelijk gezien slechts gerekend worden met een opslagpercentage van 50%. 
  • Btw
    Binnen het Btw Compensatiefonds hebben gemeenten voor bepaalde prestaties recht op compensatie van de btw die aan hen in rekening is gebracht. Toch mag die btw ook als kostenpost worden aangemerkt en worden doorberekend in de tarieven en heffingen.

Niet toerekenbare kosten
Dit zijn kosten voor beleidsvoorbereiding en algemene inspraakprocedures, kosten van handhaving, toezicht en controle (behoudens eerste controle) en kosten van bezwaar- en beroepsprocedures.

De begrote kostendekking vindt u in onderstaande tabellen.

Bedragen x € 1.000
Bestemmingsbelastingen Retributies Totaal
Rioolheffing Afvalstoffenheffing Havengelden Markt- en reclamegelden Leges
Directe lasten -/- baten 15.003 22.111 97 - 10.936 48.147
Overhead 1.470 4.831 3 - 3.031 9.335
Btw 1.716 1.500 - - 172 3.387
Totaal lasten 18.189 28.442 100 - 14.138 60.869
Totaal baten heffingen/leges 18.189 28.442 79 - 12.446 59.156
Kostendekkendheid 100% 100% 79% 88% 97%
Bedragen x € 1.000
Titel 1 Algemene dienstverlening Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings- vergunning ** Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Directe lasten -/- baten 4.638 4.841 1.456
Overhead 585 1.594 852
Btw 142 30 -
Totaal lasten 5.365 6.466 2.308
Totaal baten heffingen/leges 5.389 6.398 659
Kostendekkendheid 100% 99% 29%

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

We hebben regels vastgelegd voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Daarbij zijn we gebonden aan de regels van de Invorderingswet. Gemeenten kunnen hier op een paar punten van afwijken. Zo kunnen ze uitgaan van hogere kosten om te leven dan landelijk is toegestaan. De gemeente Breda heeft de normbedragen voor bestaanskosten bijvoorbeeld gesteld op 100% in plaats van op 90%. Voor belastingbetalers van 65 jaar en ouder hebben we de kosten van bestaan gesteld op 100% van de netto AOW-bedragen in plaats van 100% van de normbedragen voor bestaanskosten. Daarnaast zien we de nettokosten van kinderopvang ook als uitgaven. Onze normen voor kwijtschelding voldoen aan de maximaal toegestane normering. In de belastingverordeningen is vastgelegd of kwijtschelding mogelijk is.