Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een verbonden partij is een rechtspersoon buiten onze eigen organisatie, waarin we een bestuurlijk en een financieel belang hebben. Het is één van de manieren waarop we onze taken uit kunnen (laten) voeren. Vrijwel alle gemeenschappelijke regelingen waar de gemeente aan deelneemt, zijn een verbonden partij, net als de nv's en bv's waarvan de gemeente aandeelhouder is.

Het besturen van verbonden partijen kan ingewikkeld zijn vanwege de bestuurlijke en klantrelatie die de gemeente met hen heeft. Bovendien zijn er vaak meerdere partijen betrokken bij een verbonden partij, waardoor wij niet de enige bestuurder en klant zijn. We moeten onze bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met de andere deelnemers, wat de aansturing soms tot een uitdaging maakt.

Toch biedt het werken met verbonden partijen vele voordelen, zoals schaalvergroting en een regionale aanpak van regionale kwesties. Sinds de begroting 2017 nemen we informatie over de verbonden partijen op bij het programma waaraan die partij bijdraagt. In deze paragraaf vindt u een totaaloverzicht van de verbonden partijen.

De gemeente neemt ook deel aan de gemeenschappelijke regelingen ‘Beschermd wonen regio Breda’ en ‘Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant’. Dit zijn zogeheten centrumregelingen en dat zijn geen aparte rechtspersonen - en dus geen verbonden partijen. Het gewest RWB (voorheen MARB), waar Breda onderdeel van is, is lid van de VVC. De VVC is geen verbonden partij. Er is geen financieel risico meer, omdat de rechtszaken met Attero, over betalen naheffing, zijn afgerond. 

Visie en beleid

Terug naar navigatie - Visie en beleid

Een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022 zorgt onder meer voor een betere positie voor gemeenteraadsleden, een meer actieve informatieplicht aan de gemeenteraad, een versterkte controlerende rol voor de gemeenteraad en verankering van de burgerparticipatie. 

Voor Midden- en West-Brabant hebben we een vernieuwde nota Verbonden Partijen opgesteld. Deze ligt in lijn met de nieuwe Wgr en de aanbevelingen bij de evaluatie van de eerdere nota. Hierbij hebben we de financiële beleidsregels voor de gemeenschappelijke regelingen zo veel mogelijk gelijk getrokken. Bij het actualiseren van de nota hebben we natuurlijk rekening gehouden met de belangen van de gemeente Breda. Ook hebben we specifiek aandacht besteed aan de verschillende soorten verbonden partijen. Het niveau waarop de gemeenteraden betrokken zijn, kan variëren en is afhankelijk van het type verbonden partij. Een verbonden partij die zich enkel richt op de bedrijfsvoering heeft mogelijk een andere mate van betrokkenheid van de gemeenteraden dan een verbonden partij waarin beleid wordt voorbereid en (strategische) beleidskeuzes aan de orde zijn.

Financiële richtlijnen voor de begroting 2025 van de gemeenschappelijke regelingen 
Voor de begroting 2025 geven we financiële richtlijnen mee aan iedere gemeenschappelijke regeling (GR):

  1. We verwachten van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling dat zij uiterlijk 15 april 2024, maar bij voorkeur vóór 1 april 2024, een structureel sluitende meerjarenbegroting voor de komende vier jaar aanbiedt aan de deelnemers. De gemeenschappelijke regeling vermeldt duidelijk de inhoudelijke en financiële uitgangspunten die gebruikt zijn voor de begroting voor het komende jaar. In de begroting neemt de gemeenschappelijke regeling ook een overzicht op met de bijdragen voor de komende vier jaar per deelnemer. 
  2. De begroting wordt opgesteld op basis van ongewijzigd beleid. Er worden dus geen nieuwe taken of uitbreidingen van bestaande taken in de begroting opgenomen, behalve als dit eerder is besloten door het Algemeen Bestuur.
  3. De begroting bevat een overzicht met het verloop van de reserves. In dit overzicht is te zien wanneer de reserve wordt ingezet en voor welk bedrag per jaar. Hierin wordt ook het doel van de reserve omschreven. Wanneer een reserve 2 jaar of langer niet wordt ingezet, dan legt de GR de instandhouding of vrijval hiervan voor bij de besluitvorming over de ontwerpbegroting. Het uitgangspunt is dat deze reserve op dat moment vrijvalt. Wordt er niet besloten tot vrijval, dan geeft de GR in de ontwerpbegroting de planning en het doel van de uitgaven voor deze reserve opnieuw aan. Via de ontwerpbegroting krijgen de gemeenteraden de gelegenheid om een zienswijze in te dienen.
  4. De bijdrage van de deelnemende gemeenten in de begroting voor het komende jaar stijgt maximaal met de geldende CAO-indexering, overige CAO afspraken en de prijsontwikkeling uit de meest recente circulaire. Voor het opstellen van zowel de kaderbrief als de begroting gebruikt de gemeenschappelijke regeling de dan meest recente Rijkscirculaire voor zowel de loon- als de prijsindex.
  5. Voor het opvangen van afwijkingen tussen de indexeringen die in de begroting zijn opgenomen en de werkelijke CAO-indexering, overige CAO-afspraken en de werkelijke prijsontwikkeling houdt de verbonden partij een beperkte algemene reserve aan om de bedrijfsvoering in het lopende boekjaar te kunnen continueren zonder dat hiervoor een beroep moet worden gedaan op de deelnemers en een zienswijzenprocedure moet worden gevolgd.
  6. Uiteraard wijzigt de deelnemersbijdrage ook wanneer er wijzigingen zijn in de kwantiteit van de dienstverlening die de deelnemers afnemen.
  7. Een positief jaarrekeningresultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemers. De gemeenschappelijke regeling kan hier alleen van afwijken door een duidelijk en gemotiveerd voorstel voor resultaatbestemming voor te leggen aan het Algemeen Bestuur. Over een dergelijk voorstel besluit het Algemeen Bestuur.
  8. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing beschrijft de gemeenschappelijke regeling de risico’s met de meeste impact en de getroffen beheersingsmaatregelen. Ook geeft de gemeenschappelijke regeling inzicht in de benodigde weerstandscapaciteit.

De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV) heeft een afwijkende financiering, omdat zij wordt betaald vanuit de ziektekostenverzekeringen. Daarom gelden de bovenstaande richtlijnen niet voor hen.

De verbonden partijen

Terug naar navigatie - De verbonden partijen
Totaalbeeld verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam verbonden partijen Soort verbonden partij Verbonden partij Bijdrage aan Breda Bijdrage van Breda
Neovita BV Vennootschappen en coöperaties Vitaal en Sociaal Breda
GR GGD West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 5.715
GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda
GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 805
NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda 688
Chassétheater beheer NV Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Stadsherstel Breda Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Bredase Investeringsmaatschappij (NV BrIM) Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
BrabantRing Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
GR Regio West Brabant Gemeenschappelijke regeling Ondernemend Breda 6.805
Belgisch Nederlands Grensoverleg Overige verbonden partijen Ondernemend Breda 4
Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4 Gemeenschappelijke regeling Duurzaam wonen in Breda
GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 356
GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 13.221
GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 2.293
Zorg-en Veiligheidshuis Breda Overige verbonden partijen Basis op Orde in Breda 282
Midwaste Vennootschappen en coöperaties Basis op Orde in Breda
Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) (belang 0,016%) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
Brabant Water NV Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
GR Belastingsamenwerking West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Organisatie en financiën in Breda 4.176

Een uitgebreidere beschrijving van de verbonden partijen vindt u bij de programma's.

Neovita BV

Terug naar navigatie - Neovita BV
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leren, ontwikkelen en werken
Marike de Nobel
Carla Kranenborg-van Eerd
100%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Omdat Neovita een vast percentage op de loonsom ontvangt, is er nauwelijks sprake van risico’s. Voor het risico van hogere loonkosten door een nieuwe cao hebben we al eerder een voorziening gevormd. Deze is onderdeel van de doorbelaste loonkosten en komt niet ten laste van het resultaat van Neovita.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 895 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 1.905 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming -47 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 895 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % -17,0 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 31,2 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van Neovita B.V. is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

GR GGD West-Brabant

Terug naar navigatie - GR GGD West-Brabant
Vitaal en Sociaal Breda
Website GGD West-Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leven
GGD West-Brabant
Arjen van Drunen
Boaz Adank
24,07%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Het (financiële) risico door corona was in 2023 niet meer te vergelijken met de situatie in 2020 en 2021.
  • Er blijft een risico op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, doordat de GGD steeds afhankelijker is geworden van de beschikbaarheid van systemen en de betrouwbaarheid van informatie. Een goede beveiliging is essentieel, zodat de persoonsgegevens van onze inwoners niet openbaar worden.
  • De GGD heeft last van de krapte op de arbeidsmarkt. Er is een risico dat de dienstverlening aan onze inwoners daardoor in het geding komt.

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025

  • De GGD geeft in de kaders en de beleidsbegroting 2025 duidelijk weer met welke concrete plannen zij invulling gaat geven aan de 4 ambities en 3 gezonde geluiden uit het beleidsplan 2023-2026 ‘Wij maken samen gezond gewoon’.
  • Via prestatie-indicatoren brengt de GGD de resultaten in beeld die zij bereikt. De GGD start in de 2e helft van 2023 met het formuleren van deze indicatoren, samen met een afvaardiging van de gemeenten. De GGD neemt deze indicatoren volgens afspraak op in de begroting 2024 en laat deze ook (eventueel met uitbreiding) terugkomen in de beleidsbegroting 2025.
  • In het kader van GALA versterkt de GGD haar (regionale) kennis- en adviesfunctie. Daarnaast gaat de GGD aan de slag met de coördinatie. De coördinerende rol van de GGD wordt later uitgewerkt, waarbij gekeken wordt welke regionale thema’s zij gaat oppakken. Ook de precieze rol binnen de ketenaanpakken (vanuit het IZA) wordt hierin uitgewerkt.
  • De GGD heeft binnen het basispakket haar diensten in het kader van de Omgevingswet in 2024 uitgebreid. De algemene bijdrage is met € 0,13 per inwoner verhoogd. In de begroting geeft de GGD aan wat zij gemeenten in 2025 binnen het basispakket biedt aan advisering in het kader van de Omgevingswet, waarbij het uitgangspunt is dat binnen het basispakket zo veel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de vraag van gemeenten. De genoemde aantallen en termijnen dienen indicatief te zijn zodat voor (harde) afspraken eerst ervaring opgedaan wordt in de eerste jaren van de Omgevingswet.

Specifieke financiële richtlijnen voor de begroting 2025
De GGD start in het najaar van 2023 met de analyse van de bestemmingsreserves. De uitkomsten hiervan worden vertaald naar uitgangspunten, die in 2024 door het algemeen bestuur worden vastgesteld bij de kadernota. In de beleidsbegroting 2024 worden deze uitgangspunten verwerkt, zodat ze aanvullend inzicht geven in het nut en de noodzaak van de bestemmingsreserves. Dit moet ook gebeuren voor de P&C-cyclus 2025. Zo kan de GGD ook voldoen aan financiële richtlijn 4.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 5.010 4.806 5.715
Eigen vermogen 6.704 6.183 6.106
Vreemd vermogen 11.701 10.500 10.500
Resultaat voor bestemming 437 -67 -77
Ratio weerstandsvermogen 1,05 0,90 1,05
Netto schuldquote in % 2 10 3
Solvabiliteit in % 35 25 36

GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)

Terug naar navigatie - GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)
Vitaal en Sociaal Breda
Website Regionale Ambulancevoorziening:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leven
Regionale Ambulancevoorziening
Arjen van Drunen
Boaz Adank
2,4%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor de gemeente is er geen (financieel) risico.

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025

  • De RAV waarborgt de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in haar hele werkgebied. De ambulancezorg dient blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen. 
  • Het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 bevat 26 indicatoren waarmee het niveau van de zorg wordt gemeten. Tijdigheid in het spoedvervoer is er hier één van. De indicatoren zijn onderverdeeld in 7 segmenten: Bereikbare en beschikbare zorg, Patiënt centraal, Veilige zorg, Professionaliteit, Samenwerken, Continu verbeteren en Basis op orde. De RAV informeert de gemeenten hoe zij voldoet aan het landelijke kwaliteitskader.
  • Naar verwachting is in 2025 de nieuwe urgentie-indeling ambulancezorg ingevoerd. Deze indeling heeft 7 urgentieniveaus in plaats van 3. De RAV verwerkt de nieuwe urgentie-indeling in haar begroting, waarbij de inzage in de responstijden op A1- en A2-ritten behouden blijft. Uitgangspunt blijft dat in het hele werkgebied de responstijd voor A1-ritten in niet meer dan 5% van de gevallen wordt overschreden (melding-aankomst meer dan 15 minuten).
  • In haar begroting geeft de RAV aan wat de landelijke Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg van het ministerie van VWS betekent voor de ambulancezorg in haar werkgebied. De beleidsagenda heeft 3 kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking in de regio.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 14.293 14.369 14.369
Vreemd vermogen 29.564 28.702 33.917
Resultaat voor bestemming 221 92 0
Weerstandsvermogen 14.293 14.369 14.369
Netto schuldquote in % 7,1 9,4 7,9
Solvabiliteit in % 32,6 28,1 29,8

GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten

Terug naar navigatie - GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Opgroeien
Arjen van Drunen
Boaz Adank
45,7%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het belangrijkste risico binnen deze GR is het vertrek van één van de deelnemende gemeenten. Vanwege de stijgende lasten bekijken alle gemeenten of de voordelen van de samenwerking nog toereikend zijn om deel te blijven nemen. Dit risico lijkt vooralsnog beperkt, omdat deelname aan de GR de kosten beperkt. Ook is de GR de afgelopen jaren effectief gebleken om de wettelijk verplichte regelingen uit te voeren.

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025
We hebben geen inhoudelijke richtlijnen meegegeven.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 878 786 805
Eigen vermogen -234 0 0
Vreemd vermogen 885 723 723
Resultaat voor bestemming -234 0 0
Weerstandsvermogen Geen Geen Geen
Netto schuldquote in % -10,1 0,0 0,0
Solvabiliteit in % -26,4 0,0 0,0

NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant

Terug naar navigatie - NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant

Ondernemend Breda
Website Rewin:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:

Stimuleren economische ontwikkeling
Rewin
Carla Kranenborg–van Eerd
Jeroen Bruijns
10,3%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Uiteenlopende zienswijzen over de bijdragen vanuit de gemeenten in de regio West-Brabant zorgen ervoor dat (delen van) de ambities mogelijk niet uitkomen.
  • Er is steeds meer vraag naar cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit het Rijk en de EU. De Regio West-Brabant heeft geen cofinancieringsfonds. Hierdoor kost het veel tijd en inspanning om op korte termijn alsnog geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0 688
Eigen vermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant (REWIN) is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

Chassétheater Beheer NV

Terug naar navigatie - Chassétheater Beheer NV
Ondernemend Breda
Website Chassé:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Dynamische stad
Chassé Theater
Marike de Nobel
Carla Kranenborg-van Eerd
100%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De coronacrisis is voorbij, maar ijlt nog na. Ondertussen zijn er een kostencrisis en een energiecrisis overheen gekomen, die het Chassé Theater opnieuw voor grote uitdagingen stellen. Daarbovenop komen er in de nabije toekomst kosten voor het onderhoud van het pand en de installaties. Het bijna 30 jaar oude gebouw is op een aantal punten toe aan omvangrijke vervangingen en investeringen.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van Chassetheater Beheer N.V. is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

NV Stadsherstel Breda

Terug naar navigatie - NV Stadsherstel Breda

 

Ondernemend Breda
Website Stadsherstel:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Dynamische stad
Stadsherstel Breda
Marike de Nobel
Carla Kranenborg-van Eerd
13,05%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het voormalige Klapkot is verhuurd aan de brouwerij. Sinds het faillissement van restaurant Binnen is dit pand nog steeds niet in gebruik. Er lopen gesprekken met een nieuwe exploitant over de Huiskamer, het voormalige Klapkot, de Vishal en de buitenruimte. Er ligt nog geen concreet plan.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 2.821 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 5.169 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 127 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 2.821 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % 780,3 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 35,3 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van N.V. Breda Stadsherstel is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)

Terug naar navigatie - NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)
Ondernemend Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Stimuleren economische ontwikkeling
Carla Kranenborg-van Eerd
Marike de Nobel
100%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Er zijn geen belangrijke risico's te melden.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 0
Eigen vermogen 2.190 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 5 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming -10 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 2.190 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % nvt Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 99,7 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van NV Bredase Investeringsmaatschappij (NV BrIM) is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

BrabantRing

Terug naar navigatie - BrabantRing

Ondernemend Breda
Website BrabantRing:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:

Stimuleren economische ontwikkeling
BrabantRing
Daan Quaars tot 1 oktober 2023. Carla Kranenborg-van Eerd na 1 oktober 2023.

5,2%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Er zijn geen belangrijke risico's te melden.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage Nvt Nvt Nvt
Eigen vermogen Nvt Nvt Nvt
Vreemd vermogen Nvt Nvt Nvt
Resultaat voor bestemming Nvt Nvt Nvt
Weerstandsvermogen Nvt Nvt Nvt
Netto schuldquote in % Nvt Nvt Nvt
Solvabiliteit in % Nvt Nvt Nvt
* Op 8 augustus 2023 belang verworven

GR Regio West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Regio West-Brabant

 

Ondernemend Breda
Website RWB
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend Bestuur
RWB
Jeroen Buijs
Carla Kranenborg-van Eerd
26,04%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De afhankelijkheid van de (vaak personele) inzet van gemeenten bepaalt de slagingskans van regionale projecten.
  • Het aantrekken van personeel in combinatie met langdurige ziektes zorgt voor een capaciteitstekort.
  • Uiteenlopende zienswijzen over het commitment vanuit de gemeenten zorgen dat de basisfinanciering van de RWB onder (toenemende) druk staat.
  • Er is steeds meer vraag naar cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit het Rijk en de EU. De Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Het kost daarom veel tijd en inspanning om op korte termijn geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.
  • Een groot deel van de inkomsten bij de RWB komt vanuit subsidies. Als de mogelijkheden voor subsidies verminderen, heeft dit financiële consequenties.
  • Om aan subsidie-eisen te voldoen, worden er activiteiten uitgevoerd. Daarbij wordt rekening gehouden met het voorlopig toegekende bedrag. Er bestaat een kans dat de subsidieverstrekker aan het eind van het project het bedrag lager vaststelt.
  • Voor de activiteiten van het Mobiliteitscentrum en Regioarcheologie is de RWB afhankelijk van de vraag. Er bestaat een kans dat deze afneemt.
  • De grootste risico’s bij KCV betreffen het faillissement van de huidige vervoerder en een capaciteitstekort.

Specifieke financiële richtlijn voor de begroting 2025
Bij de uitvoeringsgerichte taak Kleinschalig Collectief Vervoer geldt voor de vervoersprijs per eenheid een aanpassing aan de hand van de branchegerichte NEA-index. Verder worden de vervoerslasten begroot aan de hand van het geprognosticeerde gebruik van de vervoersvoorziening. Doorbelasting van kosten aan gemeenten en provincie vindt plaats op basis van realisatie.

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025 
In de begroting 2025 wordt aangegeven:

  • Welke resultaten uit het actieprogramma 2024–2028 in 2025 worden behaald en welke resultaten in de periode 2026-2028 worden beoogd.
  • Wat de financiële en personele inzet van de RWB hierbij is en welke aanvullende middelen (capaciteit en financiën) er worden gevraagd van de gemeenten.
  • Op welke manier de verbinding wordt gelegd met het onderwijs en het bedrijfsleven bij de uitvoering van het actieprogramma.
  • Of en zo ja op welke wijze er voor de uitvoering van de actieagenda samenwerking nodig is met de Stedelijke Regio’s en Rewin en hoe deze samenwerking wordt vormgegeven.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 4.789 5.399 6.805
Eigen vermogen 1.128 722 692
Vreemd vermogen 6.399 7.669 6.386
Resultaat voor bestemming 275 -32 0
Ratio weerstandsvermogen 1,0 0,0 0,7
Netto schuldquote in % -4,7 -2,9 -2,5
Solvabiliteit in % 15,0 8,6 10,0

Belgisch Nederlands Grensoverleg

Terug naar navigatie - Belgisch Nederlands Grensoverleg
Ondernemend Breda
Website Benego:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend bestuur
BENEGO
Paul Depla
Jeroen Bruijns
9,52%
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor het functioneren als lerend netwerk zijn bestuurlijk draagvlak en de inzet van ambtelijke capaciteit essentieel.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 4 4
Eigen vermogen 204 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 0 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 16 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 204 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % nvt Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 100 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van Belgisch Nederlands Grensoverleg is geen begroting opgesteld en beschikbaar gesteld

Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4

Terug naar navigatie - Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
Duurzaam wonen in Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Bereikbaar Breda
Daan Quaars tot 1 oktober 2023. Boaz Adank na 1 oktober 2023. 
Peter Bakker
0%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Niet van toepassing.

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Terug naar navigatie - GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde in Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Peter Bakker
n.v.t.
39,84%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Tot en met 2026 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. De rekenrente wordt tot en met 2029 gehandhaafd op 5,06%. Hierdoor vervalt dit risico (voorlopig).

Lopende risico's:

  • Verlenging van de afschrijvingstermijn van het afdekfolie van 50 naar 100 jaar. We wachten op de resultaten van het onderzoek.
  • Een herziening van het juridisch kader (Leemtewet).

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025
We hebben geen inhoudelijke richtlijnen meegegeven.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 354 350 356
Eigen vermogen 1.003 1.015 1.003
Vreemd vermogen 26.126 24.606 24.240
Resultaat voor bestemming 8 0 0
Weerstandsvermogen 1.003 1015 1.003
Netto schuldquote in % 1.083,5 1.120,7 772,1
Solvabiliteit in % 3,7 3,8 4,0

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde in Breda
Website VRMWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
VRMWB  
Paul Depla
Boaz Adank
16,44%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De nieuwe cao en de inflatie hebben een groot effect op begroting van de VRMWB. Dit heeft uiteindelijk ook effect op de gemeentelijke bijdragen aan de GR.
  • Het kost de VRMWB moeite om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden aan de (brandweer)organisatie. De beschikbaarheid van vrijwilligers staat in sommige gemeenten onder druk. 
  • De gespannen arbeidsmarkt vormt een risico voor het opvullen van vacatures en het verloop van het vaste personeel van de veiligheidsregio.
  • Door de stelselherziening omgevingsrecht veranderen de taken van veiligheidsregio’s op het gebied van risicobeheersing. Er komen nieuwe taken bij, terwijl de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) aandacht blijven eisen vanwege de complexiteit van veiligheidsvraagstukken. De taak ‘risico-gerichte advisering aan de voorkant’ groeit sterk, bijvoorbeeld door de deelname aan omgevingstafels en bij gebiedsontwikkelingstrajecten, nog vóór er een vergunning is aangevraagd.
  • Nieuwe risico’s hebben gevolgen voor de manier waarop de VRMWB moet functioneren. Denk aan de risico’s van cybercrime op vitale infrastructuur of de risico’s op natuurbranden en overstromingen door klimaatverandering.  
  • Chemie-Pack: de gemeente Moerdijk, de VRMWB en onderdelen van de Staat der Nederlanden worden door de verzekeringsmaatschappijen van omliggende bedrijven van Chemie-Pack in Moerdijk verantwoordelijk gehouden voor de schade die zij zouden hebben geleden door de brandbestrijding in 2011. 

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025
De VRMWB stelt een begroting 2025 op waarbij inzichtelijk is wat de beleidsmatige gevolgen zijn van de diverse onderdelen. Daarbij besteden zij minimaal aandacht aan de volgende zaken:

  • De VRMWB zorgt voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises. Daarmee borgt zij de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio. De VRMWB draagt bij aan een veilige omgeving. In het beleidsplan 2024-2028 staat hoe de veiligheidsregio de komende jaren omgaat met de risico’s die zij ziet.
  • In de kaderbrief 2025 en de begroting 2025 besteedt de VRMWB beleidsmatig aandacht aan de doorvertaling van de landelijke discussies over de toekomst van de brandweer. 
  • In de kaderbrief 2025 geeft de veiligheidsregio aan welke activiteiten in 2025 centraal staan. In de begroting geeft zij aan op welke manier deze actiepunten worden ingevuld. Daarbij wordt gespecificeerd welke activiteiten generiek zijn en welke activiteiten specifiek zijn voor de gemeente Breda. Deze specificatie draagt bij aan een efficiëntere samenwerking tussen de gemeenten en de veiligheidsregio.

Specifieke financiële richtlijnen voor de begroting 2025
De VRMWB stelt een begroting 2025 op waarbij inzichtelijk is wat de financiële gevolgen zijn van de diverse onderdelen. Daarbij besteden zij minimaal aandacht aan de volgende zaken:

  • De doorvertaling van de landelijke discussies over de toekomst van de brandweer naar mogelijke gevolgen voor de begroting van de VRMWB.
  • Een transparante financiële doorvertaling van het regionaal beleidsplan VRMWB 2024-2028 naar de begroting 2025.
  • Inzicht in de financiële consequenties van de invoering van de Omgevingswet.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 11.741 12.275 13.221
Eigen vermogen 16.476 5.276 4.912
Vreemd vermogen 50.475 55.277 59.803
Resultaat voor bestemming 941 -1.555 -638
Ratio weerstandsvermogen 0,26 0,32 0,26
Netto schuldquote in % 40,0 50,0 54,0
Solvabiliteit in % 25,0 9,0 8,0

GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

 

Basis op Orde in Breda
Website OMWB
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Peter Bakker
7%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Inhuur versus vast personeel: door een stijging van het aantal declarabele uren blijft dure inhuur van derden nodig voor de uitoefening van de taken.
  • Transitie mens en systeem: de kans bestaat dat niet alle medewerkers aan de nieuwe eisen binnen de organisatie kunnen voldoen.
  • Problematiek arbeidsmarkt: de vaste formatie is nog niet op peil. Het opleiden van trainees en net afgestudeerden door eigen personeel van de OMWB zorgt voor een tijdelijk productietekort.
  • Invoering Omgevingswet: ondanks goede voorbereidingen blijft de exacte impact nog onduidelijk.
  • Kosteneffectiviteit: in de jaren 2022 tot en met 2024 zijn verschillende maatregelen doorgevoerd in de begroting en meerjarenraming met een besparingspotentieel van € 1,7 miljoen. Door de afhankelijkheid van derden is het onzeker of die maatregelen volledig uitgevoerd kunnen worden.

Specifieke financiële richtlijnen voor de begroting 2025
De OMWB stelt een begroting 2025 op waarbij inzichtelijk is wat de financiële gevolgen zijn van de diverse onderdelen. Daarbij besteden zij minimaal aandacht aan de volgende zaken:

  • inzicht in de financiële consequenties van de invoering van de Omgevingswet
  • de effecten van de werkgebonden personenmobiliteit op de begroting
  • de effecten rondom de stikstofproblematiek
  • de effecten van de krapte op de arbeidsmarkt
  • de effecten van het project Van Goed naar Beter en in hoeverre deze concrete besparingen opleveren
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 1.932 2.020 2.293
Eigen vermogen 3.614 2.829 3.148
Vreemd vermogen 4.060 3.004 5.386
Resultaat voor bestemming 583 0 0
Ratio weerstandsvermogen 1,1 1,0 1,1
Netto schuldquote in % -7,7 -5,1 -5,6
Solvabiliteit in % 47,1 36,5 36,9

Zorg- en Veiligheidshuis Breda

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde in Breda
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:

Veilig Breda
ZVH
Boaz Adank
Arjen van Drunen
54,93%
Overige verbonden partijen

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van het ZVH is in dienst bij de gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van de gemeente Breda. Daarnaast hebben de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau hun samenwerking per 1 januari 2023 beëindigd. Daardoor stijgt de bijdrage van de overige deelnemende gemeenten.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 230 315 282
Eigen vermogen 403 457 Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 678 425 Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming -63 -81 Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 403 457 Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % -44,9 -48,9 Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 37,3 51,8 Niet beschikbaar *
* Van Zorg-en Veiligheidshuis Breda is geen geprognosticeerde balans opgesteld en beschikbaar gesteld

Midwaste

Terug naar navigatie - Midwaste
Basis op Orde in Breda
Website Midwaste:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
7,7%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De prijzen, debiteuren en de beschikbare verwerkingscapaciteit vormen een risico.
  • De prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst worden door wereldmarktprijzen, zoals bij papier.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 85 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Eigen vermogen 1.776 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 37.332 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 76 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 1.776 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % -1,5 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 4,5 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Van Midwaste is geen geprognosticeerde balans opgesteld en aangeleverd

Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)

Terug naar navigatie - Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Enexis
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
0,016%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • een tekort aan netwerkcapaciteit voor de energietransitie
  • de effecten van de energietransitie en reguleringsmethodiek op de financiële positie
  • ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 16 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Eigen vermogen 5.441.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 4.907.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 1.300.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Ratio weerstandsvermogen 5.441.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 52,58 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Enexis N.V. geeft geen prospectieve informatie vrij

Brabant Water NV

Terug naar navigatie - Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Brabant Water
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
8,6%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • de klimaatveranderingen
  • de kwaliteit van het grondwater
  • de veroudering van het netwerk
  • de informatie- en fysieke beveiliging
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 0 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Eigen vermogen 690.022 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 575.801 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 10 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 575.801 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 54,5 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* Brabant Water N.V. geeft geen prospectieve informatie vrij

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BNG
Carla Kranenborg-van Eerd
Marike de Nobel
0,46%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • debiteurenrisico
  • ICT
  • toenemende regelgeving en de impact daarvan op de organisatie
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 587 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Eigen vermogen 4.615.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Vreemd vermogen 107.459.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Resultaat voor bestemming 300.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Weerstandsvermogen 4.615.000 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
Solvabiliteit in % 4,1 Niet beschikbaar * Niet beschikbaar *
* BNG Bank N.V. geeft geen prospectieve informatie vrij.

GR Belastingsamenwerking West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BWB
Carla Kranenborg-van Eerd
Peter Bakker
19,9% van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van de gemeente Breda
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De NCNP-bureaus (no cure, no pay) zorgen voor een onzekere factor qua bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 225.000.
  • De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het moeilijker is en meer tijd kost om cruciale functies in te vullen. Het berekend risico is € 150.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een data-gestuurde organisatie als de BWB. Ondanks maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Het berekende risico is € 56.250.

Inhoudelijke richtlijnen voor de begroting 2025
Van de BWB wordt verwacht dat ze op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te voeren. In dit kader wordt de BWB verzocht in de begroting aan te geven welke moderne ontwikkelingen er zijn, wat deze kunnen betekenen voor de BWB, welke daarvan daadwerkelijk ingezet gaan worden en wat het verwachte effect ervan is.

Specifieke aanvullende financiële richtlijnen begroting 2025
De reserve zoals aangegeven bij punt 5 van de financiële richtlijnen mag alleen worden gevormd uit een positief resultaat bij de jaarrekening (en dus niet uit een verhoging van de deelnemersbijdrage).
In afwijking van punt 7 van de financiële richtlijnen en in aanvulling op punt 1 van deze aanvullende richtlijnen mag de BWB een eventueel positief resultaat bij de jaarrekening aanwenden voor het vormen van een algemene reserve.
In de begroting 2025 wordt een volledige set kritische prestatie indicatoren opgenomen waarover vooraf met de deelnemers overeenstemming is bereikt.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Financiële bijdrage 3.717 4.534 4.176
Eigen vermogen 744 0 0
Vreemd vermogen 5.998 5.732 5.582
Resultaat voor bestemming 744 0 0
Weerstandsvermogen 75,0 0,0 0,0
Netto schuldquote in % 1,7 6,6 6,5
Solvabiliteit in % 11,0 0,0 0,0