In januari 2021 heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie Breda (unaniem) aangenomen. Hierin staat ons mobiliteitsbeleid voor de komende periode. De doelstellingen uit de mobiliteitsvisie zijn geïntegreerd in de Omgevingsvisie 2040, die in oktober 2021 is vastgesteld.
Ook de landelijke Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV is in januari 2021 vastgesteld. Deze agenda is de uitwerking van de Contouren voor het Toekomstbeeld OV uit 2019 en bouwt voort op de regionale toekomstbeelden en agenda's, zoals die van Zuid-Nederland. Met 9 menukaarten schetst de ontwikkelagenda een palet van ingrediënten, bouwstenen en projecten. Deze omvatten ook de meeste Bredase en Brabantse ambities om de internationale en landsdelige verbindingen te verbeteren. Omdat de regering demissionair was, zijn hierover geen verdere besluiten genomen in 2021.
In het verslagjaar zijn verder verdiepende onderzoeken uitgevoerd naar de manier waarop de daily urban systems van Breda, Gorinchem en Utrecht via innovatief OV met elkaar verbonden kunnen worden. De conclusie is dat de gewenste kwaliteitsimpuls in 2030 kan worden bereikt, als de ombouw van de A27 klaar is. Dat is de eerste stap op weg naar Bus Rapid Transit (BRT), dat in 2040 op deze corridor moet worden gerealiseerd. Omdat het BO MIRT is uitgesteld naar 2022, is er nog geen besluit genomen over vervolgstappen.
Breda behartigt zijn belangen op het gebied van bereikbaarheid en leefbaarheid door deel te nemen aan ambtelijke en bestuurlijke overleggen over de A27 en de A58. In het MIRT-overzicht 2022 voor de A27 is de realisatie opgenomen voor 2023. De openstelling voor beide tracédelen (Everdingen-Hooipolder en Houten-Everdingen) is voorzien in de periode 2029-2031.
Invloed van stikstof
In het MIRT-overzicht 2022 is opgenomen dat de stikstofproblematiek voor vertraging kan zorgen voor de tracéonderdelen van InnovA58 (Galder-Sint Annabosch en Tilburg-Eindhoven) en Tilburg-Breda. Momenteel wordt per project gezocht naar (aanvullende) maatregelen voor mitigatie of compensatie. Mede daarom neemt de gemeente Breda deel aan de gebiedsgerichte aanpak Ulvenhoutse Bos.
Een extra belemmerende factor wordt gevormd door de vragen die de Raad van State heeft gesteld in de procedure over het Tracébesluit voor ViA15. Die vragen gingen over de rekenmethode voor de stikstofberekeningen, omdat de stikstofuitstoot van het wegverkeer op meer dan 5 kilometer afstand van de weg niet wordt meegenomen. Die rekenmethodiek wordt gebruikt bij alle projecten waar wegverkeer deel van uitmaakt. Onder coördinatie van het ministerie van LNV wordt onderzoek gedaan naar de maximale rekenafstanden voor verschillende emissiebronnen in alle sectoren. Totdat de resultaten van dat onderzoek beschikbaar zijn, worden er geen tracébesluiten vastgesteld waarin de maximale rekenafstand van 5 kilometer een rol speelt. Zodra de resultaten van het onderzoek beschikbaar zijn, kan in beeld worden gebracht wat de gevolgen zijn voor de planning van deze projecten.
Dit betekent vertraging voor InnovA58 (tracédelen Galder-Sint Annabosch en Tilburg-Eindhoven) en voor Tilburg-Breda. In het MIRT-overzicht 2022 wordt voor het tracedeel Galder-Sint Annabosch een vertraging verwacht van 3 tot 5 jaar, terwijl het tracédeel Tilburg-Eindhoven naar verwachting 1 tot 2 jaar vertraging oploopt. Voor het tracédeel Tilburg-Breda is de MIRT-verkenning nagenoeg afgerond en wordt naar verwachting in het 2e kwartaal van 2022 de voorkeursbeslissing genomen. Dit is mede afhankelijk van de ‘stikstof-oplossing’. Daarna kan de planuitwerking worden opgestart. Als alles conform planning verloopt, wordt het tracébesluit in 2024 genomen.
In 2021 zijn de afspraken uit de mobiliteitdeals met de provincie verder uitgewerkt en is een begin gemaakt met de onderzoeken voor de projecten die in de mobiliteitsdeal zijn opgenomen.
Visie Noordelijke Rondweg
De gemeenteraad heeft in 2021 de Visie Noordelijke Rondweg vastgesteld. Hiermee heeft het college de opdracht gekregen om de haalbaarheid van de visie nader uit te werken. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet in dit haalbaarheidsonderzoek, waarbij de focus in eerste instantie ligt op de verkenning van het speelveld binnen de verstedelijkingsopgave. Daarnaast zijn werkbezoeken gebracht aan al afgeronde tunnelprojecten (onder andere in Maastricht), waarbij we op inhoud, proces, participatie, organisatie en financiën kennis hebben opgedaan over dit soort grootschalige projecten.
Herinrichting infrastructuur
- Door de coronapandemie liepen een aantal vooronderzoeken vertraging op. Daarom is de planning van 3 projecten wat doorgeschoven. De werkzaamheden aan de turborotonde Leursebaan zijn inmiddels begonnen en zijn in oktober 2022 gereed. De werkzaamheden aan de Graaf Hendrik III-laan beginnen in april 2022. De herinrichting van de Marialaan verwachten we in het najaar van 2022 uit te voeren.
- In 2021 is de taxistandplaats op de Adriaan van Bergenstraat/Nieuwe Prinsenkade gerealiseerd.
- De rotonde Heerbaan met de snelfietsroute is in augustus opgeleverd, gelijktijdig met de Tilburgseweg.
- In het buitengebied van Bavel zijn 60 km/uur-maatregelen getroffen.
- Verder is een tweerichtingsfietspad aan de De La Reijweg afgerond en zijn er verkeersplateaus aangebracht in de wijk Wisselaar.
- Op dit moment worden er nog geluidspanelen aangebracht langs de Franklin Rooseveltlaan naar aanleiding van het bestuursvoorstel Zuidelijke Rondweg.
- Vier verkeerslichten op de Ettensebaan en 1 verkeerslicht voor voetgangers in Ulvenhout zijn in het voorjaar vervangen door intelligente verkeerslichten (iVRI). De nieuwste software is hierbij toegepast om het verkeer nog beter af te wikkelen.
Fietsen stimuleren
We hebben verschillende campagnes gevoerd om het fietsen in Breda te bevorderen, zoals Fietsen voor Breda en Groene Voetstappen. Op het gebied van fietsveiligheid hebben we campagnes gevoerd, zoals WeBellen en Spiegeltje Spiegeltje. Het fietspad langs de Heerbaan is opgeleverd. Het ontwerp van de Sint Ignatiusstraat wordt in 2022 definitief gemaakt. Met verschillende scholen hebben we overleg gevoerd en we hebben diverse maatregelen uitgevoerd. De fietsroute/fietsstraat Adriaan van Bergenstraat is opgeleverd en er zijn op diverse plaatsen in de stad fietsnietjes geplaatst. Verder zijn we in 2021 de fietsstimuleringscampagne ‘Op de Beek doen we het op de fiets’ gestart. Daarnaast zijn er bij basisscholen maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen. De gesprekken met de regio en het Rijk zijn gestart om te komen tot een beter alternatief voor het doorgaande verkeer door Prinsenbeek.
Aanbesteding OV
De provincie heeft de aanbesteding van het openbaar vervoer in Breda en West-Brabant uitgesteld tot medio 2025. Als voorbereiding daarop is een onderzoek gestart naar de HOV-structuur in en om Breda, als basis voor het lijnennet en in afstemming met het toeleidende stelsel van Gedeelde Mobiliteit inclusief Flex-vervoer (Breda, provincie, extern bureau). Ook is in 2021 het voorbereidende traject gestart voor de aanpak van hubs met aanhakende deelmobiliteit. De bereikbaarheid van bedrijventerreinen is in beide studies een aandachtspunt.
Smart Mobility
Op het gebied van Smart Mobility heeft Smartwayz een proef gedaan met ‘Slim Sturen’ om als weggebruiker meer grip te krijgen op navigatiesystemen. Deze proef is eind 2021 uitgevoerd. Door de coronamaatregelen was de verkeersdruk op het wegennet echter laag, waardoor het effect niet goed gemeten kon worden. Daarom komt er een vervolg in 2022. Daarnaast kunnen alle verkeerslichten in Breda sinds dit najaar communiceren met de fiets-app 'Schwung’ om sneller groen te krijgen.
Parkeren
In 2021 hebben we vol ingezet op het reguleren van het parkeren in de ring rond het centrum. We hebben parkeerdrukmetingen uitgevoerd in mei en november, herkomstonderzoeken gedaan, klachten en meldingen geïnventariseerd en gesprekken gevoerd met wijkraden, individuele bewoners en klankbordgroepen. Daarmee wilden we ons voorbereiden op de reguleringen van het Havenkwartier, Linie, 3 Hoefijzers-Noord, Boeimeer, Brabantpark, het Van Sonsbeekpark, Sportpark en de fiscalisering van het Nonnenveld en omgeving.
De digitalisering van onze parkeerdienstverlening is ook in 2021 onverminderd doorgezet. Zo hebben we een tenantportal in gebruik genomen, een digitale oplossing om bezoekers en relaties een parkeerrecht op kenteken te geven in de gemeentelijke garages in plaats van fysieke uitrijkaarten. We hebben een parkeermonitor opgezet en een start gemaakt met een digitale parkeerplattegrond voor de gemeentelijke website.
Met de introductie van het barcodesysteem hebben we ook op het terrein van fietsen stallen een digitale en dienstverlenende stap vooruit gezet.
Een belangrijke ontwikkeling in 2021 was de vervlechting met het voormalige ATEA. Daardoor kreeg het Parkeerbedrijf er 55 mensen met een SW-indicatie én een nieuwe taak bij: het verzorgen van de rondvaarten op de singels tussen april en november. Alles is erop gericht geweest om de organisaties te vervlechten en inmiddels is het team Fietsenstallingen, rondvaarten en depot een hechte club waar mensen zich kunnen ontwikkelen en op hun kwaliteiten worden ingezet, ongeacht hun cao. Zij zijn onder meer de gastheren en gastvrouwen van de stad en zetten zich gezamenlijk 18/7 in voor de dienstverlening aan de stad. Dit hechte team is ook de basis voor de werkweerlijn, die in samenwerking met het sociaal domein is opgezet. Binnen de veiligheid van het team zetten op dit moment een aantal jonge mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hun eerste stappen in hun professionele ontwikkeling.
Mede door corona zijn mensen meer gaan fietsen en is de vraag naar goede fietsenstallingen sterk toegenomen. Daarbij zijn er steeds meer fietsen in diverse vormen, maten en prijsklassen - en daarmee worden andere eisen gesteld aan de rekken en vakken. We kijken hoe we de capaciteit tijdelijk kunnen verhogen en volgen de ontwikkelingen in de markt. We overleggen intensief met ondernemers in de binnenstad, de collega’s van Toezicht en Handhaving en de veiligheidsdriehoek om oplossingen te bieden voor de overlast van fietsen en om de toegankelijkheid van de binnenstad te waarborgen voor hulpdiensten.
Ook op het gebied van parkeren waren er in 2021 belangrijke mijlpalen. De gemeenteraad stelde onder meer de nieuwe Parkeerverordening 2022 vast, die de oude verordening uit 2013 vervangt. Ook de bijbehorende beleidsregels werden daarbij geactualiseerd. De belangrijkste vernieuwing in de verordening is een experimenteerartikel dat meer flexibiliteit mogelijk maakt om ervaringen op te doen met nieuwe producten vóórdat die definitief in de verordening terechtkomen. We hebben geen nieuw parkeerbeleid opgesteld. De focus lag op de reguleringstrajecten.