Verkoop Essent
Met de verkoop in 2009 van het Productie- en leveringsbedrijf van Essent aan RWE kreeg de gemeente Breda een belang in een aantal BV's als zekerheid voor mogelijke claims, die voortvloeien uit de transactie of rechtshandeling van de verkoop. Er resteren nog 2 BV's: Publiek belang Elektriciteitsproductie BV en CSV Amsterdam BV. De eventuele financiële opbrengsten en risico's bij deze BV's zijn nagenoeg nihil.
Langlopende contracten
De gemeente heeft een groot aantal contracten met een meerjarig karakter:
- Contracten voor de zorg.
Voor een belangrijk deel van deze contracten geldt dat het of een raamovereenkomst of een zogenoemde openeindregeling is. Deze contracten kennen geen budgetafspraken, maar worden afgerekend op basis van feitelijk geleverde zorg (PxQ). Dit gebeurt in uren, trajecten, cliënten etcetera. De onderdelen waar wel vaste budgetafspraken voor gemaakt zijn, bestrijken een verplichting van € 0,3 miljoen per jaar.
Voor de aangegane verplichtingen zijn de financiële middelen in de (meerjaren) begroting beschikbaar.
- Contracten voor de bedrijfsvoering.
Voor de bedrijfsvoering resteerde per 31-12-2021 € 6,4 miljoen aan contractuele verplichtingen in 2021. Contracten die doorlopen na 2021 zijn voornamelijk licentiekosten, accountantskosten, verzekeringen en kopieerkosten.
- Overige contracten.
Door de lijnafdelingen is in totaal een waarde van € 16,4 miljoen aan contracten en verplichtingen voor het jaar 2022 aangegaan.
Voor alle aangegane verplichtingen zijn middelen opgenomen in de meerjarenramingen.
Vennootschapsbelasting
De belastbare winst van gemeente Breda in 2021 bedraagt op basis van de berekende fiscale positie € 8.458.012 positief. Het resultaat is bepaald op basis van de volgende vennootschapsbelastingplichtige activiteiten:
- Grondexploitaties € 8,4 miljoen positief.
- Afvalservice € 0,3 miljoen negatief.
- Reclame € 0,4 miljoen positief.
- Algemene kosten € 0,03 miljoen negatief.
Op basis van de geldende tarieven is het bedrag aan verschuldigde vennootschapsbelasting bepaald en bedraagt € 2.090.003.
In 2021 is door de belastingdienst over 2016 een naheffingsaanslag opgelegd voor wat betreft parkeren (niet instemmen met clustering) en reclame. Het is bekend dat de Belastingdienst een ander standpunt inneemt ten aanzien van zowel de clustering ten aanzien van het parkeerbedrijf als de reclameactiviteiten. We zijn in overleg met Belastingdienst. Ter voorkoming van extra belastingrente, dienden we in 2021 de aangifte over 2019 in op basis van de standpunten van de belastingdienst (waartegen bezwaar wordt gemaakt). In de jaarrekening 2021 is ook de vennootschapsbelastinglast over de jaren 2017 tot en met 2020 verwerkt volgens het uitgangspunt van de Belastingdienst. De totale last over deze jaren bedroeg € 1.796.766.
De fiscale positie 2021 is daarmee ook op basis van deze uitgangspunten opgesteld. In 2022 zal de aangifte over 2020 en 2021 verder worden uitgewerkt.
Brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen
Eind 2013 zijn, in het kader van btw-aspecten, de brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen overgedragen aan de Veiligheidsregio. In deze overdracht is geregeld dat de kazernes na de fiscale herzieningstermijn van maximaal 10 jaar weer worden teruggeleverd aan de gemeente Breda. In 2021 heeft deze teruglevering plaatsgevonden en daarmee komt deze verplichting te vervallen.
Reclame inkomsten
In Breda treft u op diverse locaties in de gemeente halte-inrichtingen (abri’s) of vrijstaande reclamedragers (mupi's) aan met gemeentelijke en/of niet commerciële uitingen gericht aan onze burgers en/of bezoekers aan de gemeente. Op de achterzijde van de mupi’s worden reclame-informatie geplaatst. Daarnaast zijn er sinds 2018 digitale billboards aan de invalswegen, daar wordt een deel van de schermtijd voor niet commerciële uitingen benut door de Breda Marketing. Tussen de gemeente en de eigenaar/beheerders van deze abri's, billboards en mupi's ligt contractueel vast dat zij een deel van hun reclame-inkomsten afdragen aan de gemeente voor het gebruik van de openbare ruimte.
Als gevolg van corona bestaat het risico, dat we niet alle inkomsten ontvangen en tevens stellen we betalingsregelingen op met een aantal contractanten. Dit zien we terug in het jaarrekeningresultaat en in de risicoparagraaf.