De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden en heeft als doel om overheden transparanter te maken en ervoor te zorgen dat overheidsinformatie beter en makkelijker vindbaar is. De Woo regelt dat iedereen een verzoek om informatie kan indienen. Daarnaast verplicht de Woo ons om informatie uit 11 informatiecategorieën actief openbaar te maken. Deze verplichtingen worden over een periode van 5 jaar gefaseerd ingevoerd en zijn deels in werking getreden. De Woo moet in 2027 volledig ingevoerd zijn.
Paragraaf Openbaarheid Wet open overheid
Wat hebben we in 2024 aan de Wet open overheid gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 aan de Wet open overheid gedaan?1. Woo-verzoeken
Het proces van de behandeling van een Woo-verzoek is in 2022 al volledig aangepast aan de Woo (van Wob naar Woo). Daarbij zijn onder andere 2 Woo-functionarissen aangesteld. Ook is het proces geactualiseerd en gedigitaliseerd.
In 2024 hebben we 151 Woo-verzoeken ontvangen; een stijging van 15% ten opzichte van 2023. Van deze 151 Woo-verzoeken zijn er in 2024 137 afgehandeld.
De VNG monitort sinds 2022 of Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld en of er contact is opgenomen met de verzoeker (om diens verzoek te verduidelijken). Voor 2024 heeft de VNG de norm gesteld dat 90% van de Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn moet zijn behandeld. In 2024 hebben we 95 Woo-verzoeken binnen de termijn afgehandeld, dus 70%. Hiermee voldoen we niet aan de VNG-norm. Een verklaring hiervoor is de toename van het aantal Woo-verzoeken en de complexiteit ervan.
We zien dat het aantal Woo-verzoeken ieder jaar stijgt: van 97 in 2022 naar 151 in 2024. De Woo-verzoeken worden ook complexer. De vraag naar documenten beperkt zich vaak niet meer tot een bepaald onderwerp of een soort document, waardoor bij de behandeling ervan meerdere afdelingen betrokken moeten worden. Dit leidt geregeld tot een complexe zoekopdracht die weer leidt tot een groot aantal documenten. Deze trend is begin 2023 gestart en heeft zich in 2024 doorgezet. Waar we in 2022 gemiddeld 25 documenten per Woo-verzoek vonden, waren dat er in 2023 al zo'n 60 en in 2024 zelfs 89. Bij meerdere complexe en uitgebreide Woo-verzoeken bedroeg het aantal documenten zelfs meer dan 300. Het kostte daarom meer tijd om zo'n verzoek te kunnen behandelen. De behandeltermijn van 6 weken bleek in zulke gevallen moeilijk haalbaar.
Jaar | Totaal | Afgehandeld binnen termijn | Norm VNG | Contact met verzoeker | Norm VNG |
---|---|---|---|---|---|
2024 | 137 | 70% | 90% | 90% | 40% |
2023 | 124 | 80% | 75% | 90% | 20% |
2022 | 98 | 89% | 55% | 60% | 10% |
2. Het actief openbaar maken
De implementatie van het actief openbaar maken van 11 informatiecategorieën verloopt gefaseerd. Het is tot nu toe onduidelijk hoe die fasering gaat verlopen, maar er worden 4 tranches verwacht die via een koninklijk besluit bekend worden gemaakt. Per besluit wordt aangegeven welke informatiecategorieën het betreft. Ook moet de (web)locatie van de documenten worden opgenomen in de landelijke Woo-index.
Op 6 juni 2024 is per koninklijk besluit vastgesteld dat de 1e tranche per 1 november 2024 inging voor de volgende informatiecategorieën:
- wetten en algemeen verbindende voorschriften
- overige besluiten van algemene strekking
- organisatie en werkwijze
- bereikbaarheidsgegevens
In Breda gebruiken we voor het openbaar maken van informatie zo veel mogelijk bestaande (verplichte) voorzieningen. Voor wetten, algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking gebruiken we bestaande landelijke voorzieningen als www.officielebekendmakingen.nl en www.wetten.nl. Onze organisatie- en bereikbaarheidsgegevens zijn te vinden op de website van Breda. De genoemde weblocaties zijn voor Breda in de landelijke Woo-index opgenomen.
Om informatie openbaar te kunnen maken, moet deze binnen onze organisatie eerst makkelijk vindbaar en ontsluitbaar worden gemaakt. Dit betekent goed informatiebeheer. Bij de verbetering van ons informatiebeheer volgen we de fasering vanuit de Woo. De 2e fase van actief openbaar maken zal zich richten op onder andere convenanten en Woo-verzoeken. Deze categorieën moeten naar verwachting vanaf medio 2025 actief openbaar gemaakt worden. In 2024 zijn we daarom gestart met de verbetering van het informatiebeheer van deze categorieën. Voor informatiecategorieën waar nog geen publicatievoorzieningen voor bestaan, zijn we in 2024 gestart met de ontwikkeling hiervan.
Omdat de bestaande en toekomstige openbare informatie verspreid staat over meerdere weblocaties, willen we deze informatie voor alle Bredanaars toegankelijker maken. We hebben hiervoor in oktober 2024 het platform https://open.breda.nl gelanceerd. Hierop zijn alle categorieën van openbare informatie opgenomen, waarbij mensen direct worden verwezen naar de juiste weblocatie.