De voertuigen die we aanschaffen, zijn zo duurzaam mogelijk. Elektrische varianten en andere technieken zijn echter nog niet voor alle werkzaamheden beschikbaar of er is nog geen budget voor de meerkosten. We stappen over zodra dit technisch en financieel mogelijk is en de huidige voertuigen zijn afgeschreven. Tot die tijd gebruiken we voor die werkzaamheden de meest milieuvriendelijke diesels.
Eind 2019 hebben we het convenant ‘Duurzame voertuigen en brandstoffen in de reinigingsbranche’ ondertekend. Daarmee committeren we ons aan de aanschaf van emissievrije reinigingsvoertuigen vanaf 1 januari 2030 (of waar mogelijk eerder). Dit convenant heeft betrekking op al onze reinigingsvoertuigen, zoals inzamelvoertuigen, veegmachines en afvalbakkenwagens.
Het gemeentelijke wagenpark bestaat uit:
- 44 afvalinzamelwagens, waarvan 37 perswagens, 6 kraan/perswagens en 1 waswagen hoogbouw. Daarvan rijden er 2 op waterstof, 1 volledig elektrisch, 17 op diesel met een elektrische opbouw en 24 volledig op diesel.
- 10 haakarm-kraanwagens en 6 haakwagens, volledig op diesel
- 3 lichte vrachtwagens, volledig op diesel
- 5 zware aanhangwagens
- 14 inhuurvoertuigen, volledig op diesel
- 169 bedrijfswagens, waarvan 38 op elektriciteit, 20 op benzine, 109 op diesel en 2 hybride
- 52 rijdende machines, volledig op diesel
- 85 items voor de winterdienst
- 3 hybride voertuigen onder leasecontract
Daarnaast gebruiken we zo'n 5000 andere items (zoals boormachines, bladblazers, ladders, verlengsnoeren, meters, aggregaten en kettingzagen).
De indeling naar aandrijving van de wagens is als volgt:
- 2 waterstofvoertuigen
- 38 volledig elektrische voertuigen
- 198 voertuigen op diesel
- 4 vol hybride voertuigen (en 3 lease hybride)
- 19 dieselvrachtwagens met elektrische opbouw
- 20 benzinevoertuigen
Onderhoud
Jaarlijks voeren we een onderhoudsprogramma uit aan de hand van de technische staat van de voertuigen. Een achterstand in de vervangingsinvesteringen leidt ertoe dat het moelijker is om onze voertuigen tegen acceptabele kosten te laten rijden. Dit komt onder meer door hogere onderhouds- en reparatiekosten.
Vervanging
De vervanging van alle tractiemiddelen is vastgelegd in een vervangingsplan. Daarbij willen we blijven voldoen aan de normen voor luchtkwaliteit en de landelijke milieu-eisen. Op het moment van afroep kijken we onder andere naar de beschikbaarheid en toepasbaarheid van hybride, low-emissie en elektrische voertuigen en houden we rekening met de duurzaamheidscriteria van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook handelen we naar de ambities van het convenant ‘Duurzame voertuigen en brandstoffen in de reinigingsbranche’.
Financiën
De nieuwwaarde van het totale wagen- en machinepark is zo’n € 33 miljoen. De afschrijvingsperiode is gemiddeld 9 jaar. Voor de jaarlijkse vaste kosten voor onderhoud, brandstof, afschrijving, rente en verzekering is zo’n € 7,8 miljoen opgenomen in de begroting.
De afgelopen jaren is er sprake van een structureel tekort. Dat komt vooral door prijsstijgingen, extra inhuur, onderhoud en investeringen. Dit betekent een extra kostenpost voor een aantal afdelingen: Beheer openbare ruimte, Werk, Vastgoedbeheer, Servicecentrum, en Veiligheid en Leefomgeving.
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Wagenpark |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024
na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Exploitatie |
6.082 |
5.796 |
5.789 |
5.789 |
5.789 |
5.789 |
Kapitaallasten Voertuigen |
1.983 |
2.032 |
2.031 |
2.039 |
2.032 |
2.032 |
Totaal exploitatie |
8.065 |
7.828 |
7.820 |
7.828 |
7.821 |
7.821 |
|
|
|
|
|
|
|
Strategisch investeringsplan |
|
|
|
|
|
|
Wagenpark |
|
4.539 |
12.724 |
6.464 |
5.970 |
3.317 |