Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Algemeen

In deze paragraaf geven we een toelichting op de heffingen en tarieven voor 2026. Daarbij gaan we in op:

  • de algemene ontwikkelingen
  • ons beleid op het gebied van lokale heffingen 
  • de begrote inkomsten per heffing
  • de ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten
  • de mate waarin de tarieven kostendekkend zijn
  • de mogelijkheden voor kwijtschelding 

Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Algemene ontwikkelingen
  • Voor de begroting van de legesopbrengsten zijn we uitgegaan van de nieuwe Legesverordening 2026. Daarin staan alle activiteiten die met de leges verrekend mogen worden. De legesverordening is afgestemd op de invoering van de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) per 1 januari 2024. De kostendekkendheid van de leges mag niet meer bedragen dan 100%.
  • Doordat er de komende jaren veel woningbouwprojecten op het programma staan, is de verwachting dat het aantal verleende vergunningen gaat stijgen. Daarmee nemen ook de opbrengsten uit leges toe. We halen naar verwachting een opbrengst van € 6,8 miljoen, mits de prognose van de woningbouwopgave gehaald wordt.
  • In 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van 5 naar 10 jaar. Dat veroorzaakte in de periode 2019-2023 een dip in het aantal aanvragen voor een reisdocument. Vanaf 2024 zien we juist een piek, die duurt tot 2029. Hierdoor stijgen de leges ten opzichte van 2023 met € 3,2 miljoen, waarvan € 1,5 miljoen uit gemeentelijke leges bestaat.
  • In 2025 is de ozb eenmalig met 6% verhoogd, zodat we kunnen blijven investeren in de stad en de dorpen. De waardeontwikkeling van onroerende zaken was groter dan verwacht. Daardoor waren de inkomsten in 2025 € 1 miljoen hoger dan begroot.

Beleid lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Beleid lokale heffingen

In het bestuursakkoord hebben we afspraken gemaakt over de lokale heffingen:

  • De lastendruk blijft de komende jaren voorspelbaar.
  • De ozb voor niet-woningen en woningen blijft gelijk. 
  • De toeristenbelasting stijgt.
  • De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend en wordt jaarlijks geïndexeerd met 2%. 
  • De rioolheffing is 100% kostendekkend en wordt jaarlijks geïndexeerd met 2%. Bij de doorrekening houden we rekening met maatregelen voor klimaatadaptatie binnen het rioleringsprogramma.

Voor de overige lokale heffingen gaan we uit van een indexering van 2,9%, behalve voor de reclamebelasting ondernemersfondsen en de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ). Het tarief voor de naheffingsaanslagen voor parkeren wordt jaarlijks apart berekend op basis van de kosten.

Precario
De opbrengsten uit precario stijgen met € 0,03 miljoen. We indexeren de verwachte hogere opbrengst uit 2025 met 2,9%.

De Omgevingswet

  • In onderstaand overzicht ziet u welke activiteiten we uitvoeren op basis van de Omgevingswet. Daarbij laten we ook het verwachte aantal vergunningaanvragen en de bijhorende opbrengst in 2026 zien. Die bedraagt € 6,8 miljoen. Dat bedrag ligt in lijn met de begroting 2026.
  • Aanvragen die via een anterieure overeenkomst (AOK) lopen, zijn door het geringe aantal niet in deze berekening opgenomen. Ook de leges voor milieubelastende activiteiten staan niet in dit overzicht omdat daar de kostendekkendheid niet bekend van is aangezien die worden behandeld door de OMWB.
  • De tarieven zijn verhoogd met de jaarlijkse indexering. Als dat nodig is, passen we de tarieven nog aan om ze kostendekkend te houden.
Bedragen x € 1
Paragraaf directe kosten capaciteit overhead BTW totaal kosten Verwachte legesopbrengst 2026
0.00 Overig 222.779 492.885 46.783 762.447
2.02 Voorfase 372.793 226.807 599.600 141.709
2.03 activiteiten bouwwerken 3.344.725 2.034.931 5.379.656 6.546.367
2.04 activiteiten cultureel erfgoed 44.454 27.046 71.500 52.254
2.07 aanlegactiviteiten 40.975 24.929 65.904 32.050
2.08 overige activiteiten 126.863 77.183 204.046 83.276
2.09 maatwerkvoorschriften
2.10 gelijkwaardigheid
2.11 overige tarieven 8.958 5.450 14.409 10.472
2.12 modaliteiten 94.658
2.13 vermindering -117.251
2.14 teruggaaf -68.460
Eindtotaal 222.779 4.431.653 2.396.347 46.783 7.097.562 6.775.075

Bovenstaande tabel laat de lasten en baten per paragraaf zien, zoals die worden gehanteerd binnen de Omgevingswet. Binnen de paragraaf '0.00 Overig' zijn lasten opgenomen zoals de inzet van de CRK (Commissie Ruimtelijke Kwaliteit), de OMWB (Omgevingsdienst West-Brabant), Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen) en het gebruik van software.

Paragraaf Verwachte vergunningaanvragen
2.02 Voorfase 621
2.03 activiteiten bouwwerken 1.361
2.04 activiteiten cultureel erfgoed 51
2.07 aanlegactiviteiten 95
2.08 overige activiteiten 312
2.09 maatwerkvoorschriften 0
2.10 gelijkwaardigheid 0
2.11 overige tarieven 22
2.12 modaliteiten 315
2.13 vermindering 251
2.14 teruggaaf 238
Eindtotaal 3.266

Begrote inkomsten

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Begrote inkomsten

Naast de algemene belastingen (zoals de ozb en de toeristenbelasting) heeft de gemeente ook bestemmingsbelastingen en retributies.

  • Bestemmingsbelastingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bedoeld voor specifieke taken of voorzieningen. Denk aan de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Hiervoor mag de gemeente niet méér belasting heffen dan de kosten die zij voor deze taak of voorziening maakt.
  • Retributies worden betaald door mensen aan wie we een specifieke dienst verlenen. Denk aan het aanvragen van een paspoort of een vergunning. Ook hiervoor geldt dat de belasting niet hoger mag zijn dan de kosten.
  • De legesopbrengsten vanuit Titel 2 van de Omgevingswet hebben we aangepast aan de woningbouwprognose.  

De inkomsten per heffing staan in onderstaande tabel.

Bedragen x € 1.000
Inkomsten per heffing Werkelijk 2023 Werkelijk 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Algemene belastingen
Ozb 40.058 40.269 43.608 43.084 43.738 44.391 45.045
Parkeerbelasting 22.433 22.575 25.804 27.238 27.238 27.238 27.238
Precariobelasting 970 945 982 1.010 1.010 1.010 1.010
Toeristenbelasting 1.319 2.033 1.660 1.700 1.745 1.790 1.790
Bestemmingsbelastingen
Afvalstoffenheffing 26.707 28.543 29.862 30.823 31.811 32.826 33.869
BIZ-bijdrage 613 601 518 539 87 76 51
Reclamebelasting Ondernemersfondsen 514 522 468 482 482 482 482
Rioolheffing 17.692 18.333 19.014 19.678 20.094 20.677 21.279
Retributies
havengelden 77 66 81 83 83 83 83
Leges 11.466 12.258 13.979 14.580 14.830 15.080 12.378
markt- en reclamegelden -
Totaal 121.849 126.145 135.977 139.219 141.119 143.654 143.226

Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de ozb, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. De ozb is een percentage van de WOZ-waarde.

2025 2026
Tarieven ozb*
Eigenaar woning 0,0564% 0,0564%
Eigenaar niet-woning 0,2275% 0,2275%
Gebruik niet-woning 0,1821% 0,1821%
Rioolheffing
Waterverbruik 1-500 m3 € 197,76 € 201,72
Waterverbruik 501-1.001 m3** € 217,32 € 221,76
Waterverbruik vanaf 1.001 m3 € 0,42 per m3 € 0,42 per m3
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishoudens € 266,40 € 271,80
Meerpersoonshuishoudens € 394,56 € 402,48
* Definitieve ozb tarieven zijn afhankelijk van de ontwikkeling WOZ waarden en worden pas later in het jaar berekend. De hierboven genoemde tarieven 2026 zijn indicatief.
** verhoging op waterverbruik tot 500 m3

Hierna laten we 3 voorbeelden zien van de ontwikkeling van de woonlasten.

Meerpersoonshuishouden
(voorbeeldberekening van een woning met een WOZ-waarde van € 450.000)

Bedragen x € 1
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
Ozb 260,55 n.v.t. 254,70 n.v.t. 269,98 n.v.t. 269,98 n.v.t. 269,98 n.v.t. 269,98 n.v.t. 269,98 n.v.t.
Rioolheffing 190,08 190,08 193,92 193,92 197,76 197,76 201,72 201,72 205,76 205,76 209,87 209,87 214,07 214,07
Afvalstoffenheffing 361,56 361,56 386,88 386,88 394,56 394,56 402,48 402,48 410,53 410,53 418,74 418,74 427,11 427,11
Totale lasten 812,19 551,64 835,50 580,80 862,30 592,32 874,18 604,20 886,27 616,29 898,59 628,61 911,17 641,18
% stijging ten opzichte van vorig jaar -7,10% -5,68% 2,87% 5,29% 3,21% 1,98% 1,38% 2,01% 1,38% 2,00% 1,39% 2,00% 1,40% 2,00%

Eenpersoonshuishouden
(voorbeeldberekening van een woning met een WOZ-waarde van € 350.000)

Bedragen x € 1
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
Ozb 202,65 n.v.t. 198,10 n.v.t. 197,40 n.v.t. 197,40 n.v.t. 197,40 n.v.t. 197,40 n.v.t. 197,40 n.v.t.
Rioolheffing 190,08 190,08 193,92 193,92 197,76 197,76 201,72 201,72 205,76 205,76 209,87 209,87 214,07 214,07
Afvalstoffenheffing 244,20 244,20 261,24 261,24 266,40 266,40 271,80 271,80 277,24 277,24 282,78 282,78 288,44 288,44
Totale lasten 636,93 434,28 653,26 455,16 661,56 464,16 670,93 473,53 680,40 483,00 690,06 492,66 699,91 502,51
% stijging ten opzichte van vorig jaar -8,34% -7,56% 2,56% 4,81% 1,27% 1,98% 1,42% 2,02% 1,41% 2,00% 1,42% 2,00% 1,43% 2,00%

Ondernemingen*
(voorbeeldberekening van een pand met een WOZ-waarde van € 1.000.000)

Bedragen x € 1
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
Ozb 4.166 1.861 4.037 2.238 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821
Totale lasten 4.166 1.861 4.037 2.238 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821 4.096 1.821
0,00% 0,00% -3,10% 20,26% 1,46% -18,63% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00%
* In bovenstaande tabel is voor ondernemingen alleen de ozb opgenomen. De lasten voor rioolheffing zijn afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water en die is sterk afhankelijk van het soort onderneming. De lasten voor de afvalstoffenheffing vallen hier buiten, omdat ondernemers geen huishoudelijk afval hebben.

De tarieven voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing moeten deelbaar zijn door 12, zodat ze eindigen op hele centen.

Kostendekkendheid tarieven

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kostendekkendheid tarieven

Voor de bestemmingsbelastingen en retributies rekenen we de volgende kosten toe aan de tarieven: 

  • Directe lasten
    Dit zijn kosten voor de activiteiten die direct verband houden met de geleverde dienst.

    De inzet van personeel rekenen we toe op basis van kale uurtarieven. Voor 2026 zijn deze tarieven als volgt vastgesteld:
    schaal 1 t/m 4: € 44,00
    schaal 5 en 6: € 46,00
    schaal 7 en 8: € 56,00
    schaal 9 en 10: € 70,00
    schaal 11 en 12: € 88,00
    schaal 13 en hoger: € 104,50

    De beleidsbepalingen rondom de uurtarieven leest u in het Financieel Beleid 2024 van Breda, Artikel 8:6.
  • Overhead
    Dit zijn de kosten die samenhangen met de aansturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze kosten zijn verzameld op taakveld 0.4-overhead en zijn toe te rekenen aan de tarieven. We werken met een uniforme opslag voor overhead, die voor 2026 is vastgesteld op 60,84% van het kale uurtarief. Voor de naheffingsaanslagen voor parkeren mag wettelijk gezien slechts gerekend worden met een opslagpercentage van 50%.
  • Btw
    Binnen het Btw-compensatiefonds hebben gemeenten voor bepaalde prestaties recht op compensatie van de btw die aan hen in rekening is gebracht. Toch mag die btw ook als kostenpost worden aangemerkt en worden doorberekend in de tarieven en heffingen.

Niet toerekenbare kosten
Dit zijn kosten voor beleidsvoorbereiding en algemene inspraakprocedures, kosten van handhaving, toezicht en controle (behalve de eerste controle) en kosten van bezwaar- en beroepsprocedures.

De begrote kostendekking vindt u in onderstaande tabellen. 

Bedragen x € 1.000
Bestemmingsbelastingen Retributies Totaal
Rioolheffing Afvalstoffenheffing Havengelden Leges
Directe lasten -/- baten 16.297 24.035 103 12.208 52.643
Overhead 1.557 4.272 3 4.129 9.961
Btw 1.824 2.516 - 225 4.565
Totaal lasten 19.678 30.823 106 16.562 67.169
Totaal baten heffingen/leges 19.678 30.823 83 14.580 65.165
Kostendekkendheid 100% 100% 79% 88% 97%
Bedragen x € 1.000
Titel 1 Algemene dienstverlening Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings- vergunning Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Directe lasten -/- baten 6.057 4.654 1.497
Overhead 792 2.396 940
Btw 178 47 -
Totaal lasten 7.027 7.098 2.437
Totaal baten heffingen/leges 6.823 6.775 982
Kostendekkendheid 97% 95% 40%

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kwijtschelding

We hebben regels vastgelegd voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Daarbij zijn we gebonden aan de regels van de Invorderingswet. Gemeenten kunnen hier op een paar punten van afwijken. Zo kunnen ze uitgaan van hogere kosten om te leven dan landelijk is toegestaan. De gemeente Breda heeft de normbedragen voor bestaanskosten bijvoorbeeld gesteld op 100% in plaats van op 90%. Voor belastingbetalers van 65 jaar en ouder hebben we de kosten van bestaan gesteld op 100% van de netto AOW-bedragen in plaats van 100% van de normbedragen voor bestaanskosten. Daarnaast zien we de nettokosten van kinderopvang ook als uitgaven. Onze normen voor kwijtschelding voldoen aan de maximaal toegestane normering. In de belastingverordeningen is vastgelegd of kwijtschelding mogelijk is.