Strategisch investeringsplan

Inleiding
Investeringen zijn uitgaven die de gemeente doet voor zaken die lang meegaan en bijdragen aan de ontwikkeling van de stad of het dorp. Voorbeelden zijn de aanleg van wegen, de bouw van een maatschappelijke voorziening, ontwikkeling van een wijk en investeringen in duurzaamheid en energie. De investeringen leveren meerjarig nut op, gaan vaak gepaard met grote bedragen en worden afgeschreven over de levensduur van het object. Voor investeringen wordt een lening aangegaan, waarna deze geactiveerd wordt op de balans. Jaarlijks wordt een deel van de waarde afgeschreven. De afschrijving en rente voor de lening noemen we de kapitaallast. Om de jaarlijkse kapitaallasten te dekken, zijn er dekkingsmiddelen: eigen middelen, investeringsreserves en bijdragen van derden, zoals subsidies en cofinanciering. Het geheel aan investeringen en investeringsruimte staat centraal in het Strategisch Investeringsplan (SIP). 

Strategisch investeringsplan
Breda wil blijven investeren in de toekomst van de stad. Tegelijkertijd zijn er (financiële) onzekerheden. Daarom is de gemeente overgestapt van de Meerjaren Investeringsplanning (MIP), die vier jaar vooruit keek, naar een Strategische Investeringsplan (SIP) met een horizon van twintig jaar. De grote projecten doorlopen vier fasen (ambitie, plan, project, realisatie). Elke fase wordt afgesloten met bestuurlijke besluitvorming, zodat bijgestuurd, geherprioriteerd of beëindigd kan worden. Het geheel aan investeringen, inclusief de fasering, staat in het SIP. Het SIP helpt ambities en financiën beter in balans te houden. Het is hét instrument om projecten te plannen, voor te bereiden en uit te voeren.

Categorieën investeringen
In de financiële verordening staan investeringen toegelicht. We onderscheiden drie categorieën:

  1. Stedelijke gebiedsontwikkelingen en unieke grootschalige investeringen:
    • MIRT fasering volledig van toepassing;
    • Gebruik van voorbereidingskredieten en uitvoeringskredieten bij fase-overgangen;
    • Zelfstandige Investeringen en samenhangende investeringsprogramma’s groter dan of gelijk aan € 5.000.000.
  2. Instandhoudings (plus)-/vervangingsinvesteringen:
    • Vaststelling van meerjarenbeleidsplan en jaarlijks een uitvoeringsplan;
    • Geen aparte voorbereidingskredieten, uitvoeringskredieten per jaarschijf bij begrotingsvaststelling.
  3. Bedrijfsmiddelen en enkelvoudige investeringen:
    • Meerjarenbeleidsplan en uitvoeringsplan voor bedrijfsmiddelen en bedrijfsvoering;
    • Geen aparte voorbereidingskredieten, uitvoeringskredieten per jaarschijf bij begrotingsvaststelling.

Overprogrammering
Omdat de investeringsruimte beperkt is, houdt Breda zo veel als mogelijk rekening met capaciteit en externe factoren. Praktijkervaring leert dat geplande investeringsprojecten door verschillende omstandigheden (wetgeving, procedures, participatietrajecten) worden vertraagd of aangepast. We willen door middel van overprogrammeren zoveel mogelijk van de beschikbare investeringsmiddelen daadwerkelijk besteden in de stad. Bij de programmering van investeringsprojecten in het SIP wordt daarom rekening gehouden met overprogrammering: we plannen een bepaald percentage meer dan de beschikbare investeringsmiddelen.

Voor de eerste twee jaarschijven van het SIP geldt een maximale overprogrammering van 25% ten opzichte van het beschikbare investeringsbudget. Naar aanleiding van een aangenomen motie geldt voor de derde jaarschijf een maximale overprogrammering van 30%. Voor de vierde jaarschijf geldt een maximale overprogrammering van 40%. 

Actualisatie SIP
Twee keer per jaar worden de investeringen geïnventariseerd. Er komen nieuwe prognoses, waarbij gekeken wordt naar indexeringen, naar projectspecifieke ontwikkelingen, naar planfasering en nieuwe ontwikkelingen. 

Herijking van het SIP
Het SIP is een werkwijze die in ontwikkeling is. Ieder jaar zetten we daar stappen in. Dit jaar staat die stap in het teken van een herijking gericht op het aanbrengen van meer realisme, realiteit en realisatiekracht in onze investeringen. Zo wordt het SIP een beter stuurinstrument voor onze ambities. Dit jaar is scherper gekeken naar realiteitszin: zowel over het tempo van de beoogde ontwikkeling, als naar de voorspellende waarde van realisatie van het afgelopen jaar. Planbare investeringen, zoals aanpassingen aan het riool, wegenonderhoud en biodiversiteitsprojecten zijn daarbij scherper geprognosticeerd zonder inhoudelijke wijziging van plan of doelstelling. 

Gebiedsontwikkelingen
De scherpere prognoses leidden dit jaar tot meer inzicht in de verwachte investeringen van de gebiedsontwikkelingen. Het college constateerde, zoals toegelicht in de kadernota 2025, dat het tegelijkertijd uitvoeren van alle vier de grote ontwikkelingen, teveel middelen en menskracht vraagt en een steeds groter beroep doet op ons risicoprofiel. We kiezen er daarom voor om prioriteit te geven aan de investeringen voor ’t Zoet. We lichten hierna toe waarom. De investeringen die nodig zijn voor de andere drie gebiedsontwikkelingen (Bavel, Centrum Oost en Gasthuisvelden) faseren we. Zo versterken we onze realisatiekracht, houden we grip op onze investeringsruimte, spreiden we risico’s en bewaken we de financiële haalbaarheid.

't Zoet
’t Zoet biedt Breda de kans om een nieuw stadsdeel te ontwerpen. De ligging, dicht bij het station en het centrum, maakt ’t Zoet tot een strategische locatie voor stedelijke verdichting en duurzame ontwikkeling. Hier is ruimte voor ongeveer 6.000 woningen, voor (een deel van) ons Innovatiedistrict en voor cultuur en klimaatadaptatie. In ’t Zoet combineren we (betaalbaar) wonen, werken en leven op een manier die past bij de ambities uit onze omgevingsvisie. Samen met de provincie en het Rijk werken we aan een nieuw stuk stad dat groen, innovatief en levendig is en waar we ook werk maken van onze waterbergingsopgaven. In 2026 wordt met saneringswerkzaamheden en voorbereiding van gebieds- en mobiliteitsmaatregelen een start gemaakt met het eerste deelgebied.

Deze ontwikkeling doet recht aan Bredaas toekomst als groene, gastvrije en grenzeloze stad. Kortom; ’t Zoet is ons topproject voor de toekomst van Breda.

Fasering andere gebiedsontwikkelingen
Tegelijkertijd kijken we kritisch naar de aanpak en fasering van onze andere grote gebiedsontwikkelingen, Bavel en Centrum Oost. We faseren deze projecten en de bijbehorende investeringen zorgvuldig in de tijd. Ook omdat we, zoals bij Bavel, meer tijd nodig hebben voor de ontwikkeling. Ook kijken we naar onze eigen rol en die van onze partners. Wat kunnen we aan de markt overlaten? Bij Gasthuisvelden zien we kansen vanwege cofinanciering en verwachten we begin 2026 een raadsbesluit voor te leggen over het Gebiedsperspectief Gasthuisvelden West. Vervolgens kunnen we daarna gelijk doorpakken met de tender voor de Rechtbank. 

Keuzes nodig
Naast de scherpere prognoses en de prioritering van de gebiedsontwikkelingen was het noodzakelijk om aanvullende keuzes te maken. Veel projecten komen gelijktijdig in de realisatiefase. Met name 2028 en 2029 waren initieel fors boven de overprogrammering, mede door het duurder worden van het project de Nieuwe Mark. De raad heeft in de debatraad van 4 juli middels een aangenomen motie opgeroepen om de Nieuwe Mark te laten stromen. Het college heeft zich ingespannen om fase 2 passend te maken in de voorliggende jaarschijven 2026-2029. We pakken vol door met het doortrekken van de Nieuwe Mark. We steken van wal met fase 2 en verlengen onze stadsrivier tot aan de Fellenoordstraat. Daarmee brengen we nog meer water, groen en beleving in het hart van Breda.

Waar het kon is gekozen voor versnelling, zoals aanpassingen Ulvenhoutse Bos, stimulering EVZ en ook de Startersleningen zijn vervroegd (en uitgebreid). Ook zijn er kansen gecreëerd om aan de slag te gaan met werklocaties en met placemaking op ’t Zoet. We investeren in sportaccomodaties en bouwen aan de broedplaats Performing Arts. 

Om ruimte te creëren is voor sommige investeringen gekozen voor uitstel van de realisatiefase. Dit geldt bijvoorbeeld voor aanpassingen aan (fiets)parkeergarages, onderdelen uit herinrichting openbare ruimte en de realisatie van de vervangende sportaccommodatie voor de Doelen. De groenblauwe mantel Bavel wordt uitgesteld tot na de plan-MER, om gerichter in te kunnen zetten gedurende de gebiedsontwikkeling. 

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de programmabegroting.

Impactanalyse
Zoals aangekondigd is voor de SIP-investeringen gekeken naar de mogelijke impact van de netcongestie en stikstof op het tempo van de ontwikkelingen. In de tabel van het SIP is met een * aangegeven of er mogelijk impact is. Meer dan éénderde van alle investeringsonderdelen kent een grotere mate van onzekerheid, omdat de huidige wet- en regelgeving en (on)mogelijkheden nú zou kunnen leiden tot vertraging of uitstel. Tegelijkertijd zijn deze vraagstukken divers en continu in ontwikkeling. Op basis van deze eerste scan worden nu geen besluiten genomen: alle projecten worden in hun voortgang gescreend op elementen die kunnen leiden tot vertraging of aanpassing. De impactanalyse ondersteunt wel de werkwijze van over-programmeren: de onzekerheid is bij bouwprojecten groter geworden. 

Financiële beeld
Met deze aanpassingen is het geheel aan investeringen uiteindelijk binnen de (aangepaste) norm voor overprogrammering gebracht. Het SIP toont een stad in ontwikkeling: er zijn investeringen gericht op onderhoud en beheer, maar er komen ook veel investeringen aan die gericht zijn op groei en ontwikkeling. In de eerste jaren is er gekozen om projecten met grote impact te versnellen. Andere ontwikkelingen zetten we bewust iets verder in de tijd, zodat we ze zorgvuldig kunnen voorbereiden. Door deze fasering houden we grip op de uitvoering, benutten we kansen op het juiste moment en zorgen we dat investeringen bijdragen aan een toekomstbestendig Breda.

Aankoop grond
We presenteren de benodigde investeringen voor aankopen van (strategische) gronden in een losse tabel. We hebben geconstateerd dat de methodiek van het SIP niet aansluit bij de praktijk van grondverwerving. Andersom werkt de aankoop van gronden verstorend op de systematiek van het SIP. Hiervoor zijn meerdere oorzaken. Grondaankopen leiden overwegend tot rentelasten. In lijn met de financiële verordening schrijven we namelijk niet af op gronden. Door de aankopen op te nemen in het SIP leggen ze een te hoog beslag op het investeringsvolume. De kosten komen ten laste van het beleidsveld waarvoor de strategische aankoop wordt gedaan. Daarnaast zijn de aankopen sterk afhankelijk van externe factoren (kansen). Het is daardoor niet om mogelijk het bedrag realistisch te prognosticeren. Dit leidde er enerzijds toe dat soms jarenlang bedragen in het SIP waren opgenomen voor aankopen die niet werden uitgenut.

SIP 2026-2029 op hoofdlijn (incl. overprogrammering) 

Bedragen x € 1.000
Strategische investeringsplanning 2026 2027 2028 2029
Vitaal en Sociaal Breda 620 620 620 620
Ondernemend Breda 23.420 50.585 44.427 56.350
Duurzaam wonen in Breda 23.568 14.289 11.345 16.492
Basis op Orde 53.978 52.819 43.174 41.462
Organisatie en financiën van Breda 8.564 10.073 6.872 14.701
Totaal gemeentelijke investeringen 110.150 128.386 106.438 129.625
Beschikbare dekkingsmiddelen 90.304 103.303 88.396 93.983
Overprogrammering 22% 24% 20% 38%

Strategische investeringsplan totaal

Terug naar navigatie - Strategisch investeringsplan - Strategische investeringsplan totaal
Bedragen x € 1.000
Programma Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2026 (bruto) Planning uitgaven 2027 (bruto) Planning uitgaven 2028 (bruto) Planning uitgaven 2029 (bruto) Planning uitgaven 2030-2034 (bruto) Planning uitgaven 2035-2039 (bruto) Planning uitgaven 2040-2044 (bruto)
Vitaal en Sociaal Breda Speeltoestellen en sport in de openbare ruimte (instandhouding) 620 620 620 620 3.750 4.000 4.500
Totaal Vitaal en Sociaal Breda 620 620 620 620 3.750 4.000 4.500
Ondernemend Breda 't Zoet deelgebied 1 Gebiedsbudget * 2.360 6.345 5.257 10.767 19.467
't Zoet deelgebied 1 Mobiliteitsbudget * 969 12.233 12.776 19.241 69.794
't Zoet deelgebied 1 overig * 914 4.216 3.234 6.355 8.516
't Zoet deelgebied 2 overig * 81.758 112.798
't Zoet Placemaking * 4.000 6.200 750
Havenkwartier * 3.505 1.689 2.850 3.384 6.277 2.500 500
Cultuurclusters Klavers Jansen 5.300 8.700
Centrum Oost * 1.301 1.593 3.923 3.043 25.156 31.000
Nieuwe Mark 1.185 5.940 11.110 7.930 20.479
Stationskwartier 64 663
Gasthuisvelden 467 263 573 1.252 12.720
Bavel 675 797 654 1.118 3.461 1.850 370
Economische zaken * 1.800 1.725 1.000 3.260 19.000
Verbeter Breda Volkshuisvestingsfonds 879 220
Verbeter Breda, bibliotheek Hoge Vucht * 2.300
Totaal Ondernemend Breda 23.420 50.585 44.427 56.350 266.627 148.148 870
Duurzaam wonen in Breda Graaf Hendrik III plein 450
Verenigingsloods Ulvenhout 200
Overige Stedelijke ontwikkelingen 300 600
Wonen * 7.915 145 146
Mobiliteit instandhouding bestaand netwerk 2.815 2.435 3.407 9.094 35.110 42.620 22.500
Noordelijke rondweg 200 200 2.179 2.279 39.418 130.320
Infrafonds 1.435 872 469
Verkeersveiligheid 870 893 325
Parkeren 1.876
Van Gogh Nationaal Park 338 221 148 1.648
Biodiversiteit 2.518 712
Biodiversiteit - Ecologische Groenstructuur - Faunapassages 1.268 1.268 1.268 1.268 6.340 6.340 2.236
Biodiversiteit - Ecologische Groenstructuur - Natuurnetwerk: inrichting 1.396 1.396 1.396 1.396 5.922 3.920 1.568
Biodiversiteit - Ecologische Groenstructuur - Verbindingszones: inrichting 127 127 127 127 635 457 83
Biodiversiteit - Ecologische Groenstructuur - Verbindingszones: inrichting EVZ singels 2.055 5.940 1.500 2.590
Biodiversiteit - Landschapselementen 105 80 80 80 400 400 400
Natuurinvestering evenementen 248 113 113
Totaal Duurzaam wonen in Breda 23.568 14.289 11.345 16.492 90.663 184.170 26.900
Basis op Orde MFA Bavel * 9.413 6.425 225
Sporthal de Doelen * 122 585 1.244 1.243 22.199
Vastgoedbeheer * 2.305 2.023 2.050 1.450 6.000 311.500 290.000
Sportaccommodaties 1.200 1.000 1.000
Bovenwijkse watermaatregelen nieuwbouwlocaties 150
Stad in een park 250
Levensbos 75 75 75 61
Wilhelminapark 350 350 350 1.500
Landschapsverbetering Singelstructuur 380 480 480 458 2.000 2.000 2.000
Beleidsdoel hitte, droogte, wateroverlast, waterrecreatie en waterkwaliteit 1.375 2.125 2.225 2.275 5.000 6.000 7.000
Openbare ruimte en pleinenaanpak (bestuursakkoord) 2.150 1.900
Openbare ruimte: herinrichtingen 5.000 6.000 7.000
Openbare ruimte: water (instandhouding) 100 100 85 75 650 750 850
Openbare ruimte: water nautisch beheer 85
Openbare ruimte: wegen (instandhouding) 6.900 7.200 5.610 5.175 35.000 40.000 45.000
Openbare ruimte; openbare verlichting (instandhouding) 4.800 4.800 3.910 3.450 9.000 9.750 10.500
Openbare ruimte: stedelijk groen (instandhouding) 900 900 765 675 4.500 5.000 6.000
Openbare ruimte: bomen (instandhouding) 2.250 2.250 1.870 1.425 10.000 11.500 13.000
Civieltechnische kunstwerken (instandhouding) * 848 1.256 935 825 6.000 7.500 8.500
Willemsbrug (instandhouding) * 1.250
Riolering 18.500 21.000 22.000 24.000 110.000 120.000 120.000
Kader Richtlijn water 5.000
Afval 350 350 350 350 1.900 2.200 2.250
Veilige Stad 225
Totaal Basis op Orde 53.978 52.819 43.174 41.462 223.749 522.200 512.100
Organisatie en financiën van Breda Bedrijfsvoering 2.500 1.850 2.355 1.705 9.480 9.180 10.360
Wagenpark 6.064 8.223 4.517 12.996 24.655 37.245 21.715
Totaal Organisatie en financiën van Breda 8.564 10.073 6.872 14.701 34.135 46.425 32.075
Totaal investeringsplan 110.150 128.386 106.438 129.625 618.925 904.943 576.445
Beschikbare dekkingsmiddelen 90.304 103.303 88.396 93.983 289.721 270.531 220.676
Overprogrammering 22% 24% 20% 38% 114% 235% 161%
* mogelijke impact netcongestie en/ of stikstof
Programma Aankoop gronden in dit programma Planning uitgaven 2026 (bruto) Planning uitgaven 2027 (bruto) Planning uitgaven 2028 (bruto) Planning uitgaven 2029 (bruto) Planning uitgaven 2030-2034 (bruto) Planning uitgaven 2035-2039 (bruto) Planning uitgaven 2040-2044 (bruto)
Ondernemend Breda Gronden stedelijke ontwikkeling 10.000
Duurzaam wonen in Breda Gronden biodiversiteit 4.296 4.296 4.296 4.296 13.068 10.835 2.167
Totaal investeringen 14.296 4.296 4.296 4.296 13.068 10.835 2.167

Bij het vaststellen van de begroting autoriseert de raad de volgende kredieten:

  • Categorie I: kredieten voor het opstarten van de ambitiefase, planfase of projectfase kleiner dan of gelijk aan € 1 miljoen die voldoen aan de gestelde voorwaarden conform artikel 5.2 van de financiële verordening 2023.
  • Categorie II en III: kredieten kleiner dan of gelijk aan € 1 miljoen. Bedrijfsmiddelen en vervangingsinvesteringen worden door de raad geautoriseerd ongeacht de investeringsgrootte.
  • Kredieten groter dan € 1 miljoen worden op een later tijdstip in het begrotingsjaar via een apart voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad ter besluitvorming.