Basis op Orde in Breda Website VRMWB: Verantwoordelijk bestuurder: Bestuurlijk vervanger: Belang Breda in verbonden partij in %: Soort verbonden partij: |
Veilig Breda VRMWB Paul Depla Carla Kranenborg-van Eerd 16,44% Gemeenschappelijke regeling |
Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Veiligheidsregio MWB) is een netwerkorganisatie. Daarin werken 24 gemeenten, de brandweer, de politie, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en het Openbaar Ministerie samen aan veiligheid. Vaste samenwerkingspartners zijn waterschappen, de GGD, de Omgevingsdienst en Defensie. Daarnaast werkt de Veiligheidsregio MWB samen met een omvangrijk netwerk van partijen.
De Veiligheidsregio MWB is ook een krachtige en gerespecteerde hulpdienst. Met haar brandweerteams, crisisteams en centralisten staat zij 24/7 klaar om hulp te bieden. De crisisorganisatie van de GHOR staat klaar op het moment dat vanwege een ramp of crisis de balans tussen zorgvraag en -aanbod bedreigd of verstoord wordt. De Veiligheidsregio MWB werkt hecht samen met hulpverleners, bestuurders, ondernemers en inwoners aan een veilige en veerkrachtige samenleving. Ze houdt risico’s voorspelbaar en hanteerbaar door de samenleving erop voor te bereiden, de juiste middelen in te zetten en bij te dragen aan herstel.
De Veiligheidsregio MWB voegt waarde toe aan de omgeving. Zij werkt samen aan veiligheid en veerkracht. Daarnaast stimuleert zij de redzaamheid in de samenleving, draagt ze bij aan een veilige leefomgeving en levert ze hulpvaardige en slagvaardige inzet. De Veiligheidsregio MWB voert veiligheidstaken uit tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Zij werkt samen, is duurzaam, werkt informatiegestuurd en organiseert zichzelf wendbaar. Ze staat 24/7 klaar voor al haar inwoners en bedrijven.
De belangrijkste beleidsontwikkelingen bij de verbonden partij
De Veiligheidsregio MWB werkt met een meerjarenbeleidsplan, dat in 2023 is vastgesteld voor de periode 2023-2027. Het plan is gebaseerd op het Regionale Risicoprofiel voor Midden- en West-Brabant en de uitkomsten van de bestuurlijke taakdiscussies in 2021 en 2022. Dit beleidsplan zorgt voor continuïteit in de hulp- en dienstverleningstaken en waarborgt dat de Veiligheidsregio MWB flexibel en wendbaar blijft om met veranderingen om te gaan.
De Veiligheidsregio MWB wordt geconfronteerd met nieuwe veiligheidsvraagstukken door onder meer geopolitieke spanningen, klimaatverandering en de energietransitie. Daarbij zorgt de veranderende bevolkingssamenstelling, onder meer door de vergrijzing, voor nieuwe uitdagingen op het gebied van zelfredzaamheid. Ook de risico’s op het gebied van informatieveiligheid hebben impact op de organisatie. In 2024 besloot het bestuur om zijn koers aan te scherpen, met als doel de samenleving en de hulpverlenende organisaties weerbaarder te maken. Dit gebeurde binnen het bestaande beleid en zonder extra middelen.
De dreigende krimp in de bijdragen vanuit het Rijk (BDUR) en de gemeenten kan ertoe leiden dat de taakuitvoering en de dienstverlening van de Veiligheidsregio MWB in de toekomst op een ander niveau komen te liggen. Dat heeft effect op gemeenten en hun inwoners en ondernemers. De kosten binnen de Veiligheidsregio MWB stijgen door oplopende prijzen, vooral voor energie en onderhoud. Deze hogere kosten komen terug in de rapportages en begrotingswijzigingen van de Veiligheidsregio MWB, een organisatie met veel personeel, voertuigen, materieel en vastgoed. Ook stijgen de kosten voor informatieveiligheid.
Om deze financiële uitdagingen het hoofd te bieden, is de Veiligheidsregio MWB eind 2024 gestart met 2 inhoudelijke onderzoeken om te kijken naar structurele bezuinigingsmogelijkheden. Het gaat daarbij om het brandweerdekkingsplan en de taakuitvoering risicobeheersing. Dit onderzoek raakt de basis van de dienst- en hulpverlening en kan ook effect hebben op de gemeentelijke taakuitvoering, omdat de wet- en regelgeving niet verandert. Daarom moet dit extra zorgvuldig gebeuren. In de loop van 2025 worden de eerste uitkomsten hiervan besproken in het bestuur van de Veiligheidsregio MWB.
Sommige brandweerposten in de regio hebben moeite om te komen tot 100% bezetting, wat invloed heeft op de beschikbaarheid en snelheid van de hulpverlening. Een tankauto rijdt alleen uit als deze volledig bezet is. Daardoor kan het gebeuren dat uiteindelijk een ploeg van een andere post eerst moet worden ingezet. Het blijft dus een uitdaging om voldoende brandweervrijwilligers te hebben en te behouden, ook door vergrijzing en veranderingen in wet- en regelgeving. In Breda is dit overigens gelukkig geen knelpunt.
De FLO-bijdrage van Breda (Functioneel Leeftijdsontslag) zal de komende jaren waarschijnlijk stijgen doordat personeel later dan voorzien gebruikmaakt van de FLO-regeling, die door de betreffende gemeenten gedekt wordt.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De Veiligheidsregio MWB onderkent diverse risico’s, waarvan sommige niet volledig beheersbaar zijn. Voor deze risico’s zijn geen verzekeringen of voorzieningen getroffen. Risico’s worden beoordeeld op basis van hun impact op de continuïteit, het imago, het bestuur en de financiën. De Veiligheidsregio MWB noemde in haar begroting 2026 de volgende risico’s:
- Vrijwilligheid. Het vinden en behouden van voldoende vrijwilligers blijft een uitdaging, mede door vergrijzing en uitstroom. Ondanks een toename van 33 vrijwilligers in 2024 blijft werving cruciaal. De financiële impact is hierdoor iets afgenomen.
- Europese deeltijdrichtlijn brandweervrijwilligers. De richtlijn stelt dat gelijke arbeid gelijk beloond moet worden, wat gevolgen heeft voor de inzet van vrijwilligers. Structurele inzet van vrijwilligers wordt onzeker en kostbaar. Landelijk beleid ontbreekt nog; de financiering is onderwerp van overleg met het Rijk.
- Informatieveiligheid. De Veiligheidsregio MWB moet voldoen aan strengere eisen door de mogelijke aanwijzing als vitale infrastructuur. Een audit in 2024 leidde tot een verbeterplan op basis van de BIO-normen. Cyberdreigingen zoals ransomware vormen een groeiend risico, met mogelijke boetes en financiële schade als gevolg.
- Continuïteit ICT. Bij een crisis kan de uitval van vitale ICT leiden tot vertraging of verstoring van de inzet. Er zijn maatregelen genomen, zoals kwetsbaarheidsanalyses en scenario-oefeningen. In 2025 wordt gewerkt aan een organisatiebreed continuïteitsplan.
- Tweede loopbaanbeleid. Brandweermedewerkers met 20 dienstjaren in een 24-uursfunctie stromen door naar andere functies. Dit brengt financiële en organisatorische gevolgen met zich mee, zoals opleidings- en vervangingskosten. Tot 2027 loopt er een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid. Uitstelregelingen zijn tijdelijk mogelijk.
- Omgevingswet. De wet vraagt om nieuwe werkwijzen en extra capaciteit voor risicobeheersing. Er is behoefte aan 3 extra fte en structureel € 240.000 extra budget, maar de financiering vanuit het Rijk is nog onzeker. In 2025 wordt onderzocht wat de inhoudelijke en financiële impact is.
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). De invoering van de Wnra is uitgesteld voor veiligheidsregio’s vanwege de complexe personeelsstructuren. De impact op de arbeidsvoorwaarden en het werkgeverschap is groot, maar besluitvorming wordt pas na 2025 verwacht. De financiële gevolgen zijn nog niet goed in te schatten.
- Stijgende loon- en prijsontwikkeling. De kosten voor onderhoud, energie en materialen stijgen fors, vaak boven de reguliere indexatie. Dit leidt tot financiële tekorten, waarvan een deel niet structureel kan worden opgevangen. Circa € 326.000 aan energiekosten blijft ongedekt binnen de begroting.
- Beroepsziekten en stressgerelateerde gezondheidsklachten. Een landelijke regeling voor PTSS als beroepsziekte is in ontwikkeling, inclusief terugwerkende kracht. Dit kan leiden tot financiële risico’s voor veiligheidsregio’s bij een uitblijvende bijdrage vanuit het Rijk. Preventie en erkenning staan centraal in de regeling.
- Safety Village. Door het personeelsverloop is meer opleiding nodig, wat druk legt op Safety Village. Jaarlijks zijn 2 extra manschapklassen nodig, wat € 150.000 kost. In 2025 wordt een businesscase opgesteld voor de uitbreiding, vernieuwing en vergunbaarheid van de locatie.
- Post Moerdijk Haven. Vanaf 2027 vervalt de bijdrage vanuit de bedrijven door de beëindiging van de PPS, terwijl de kosten doorlopen. Deze structurele kostenstijging van € 893.000 wordt tijdelijk opgevangen uit de reserves. Vanaf 2029 wordt deze opgenomen in de gemeentelijke bijdragen.
- Aansprakelijkheid bij niet-verzekerbare risico's. Er bestaat een risico op juridische claims en kosten die niet gedekt zijn door verzekeringen. Deze kunnen onverwacht en financieel belastend zijn voor de organisatie.
Beleidsmatige richtlijnen voor de begroting 2027
In de kaderbrief 2027 geeft de Veiligheidsregio MWB aan welke activiteiten dat jaar centraal staan. Verder maakt zij daarin de uitkomsten zichtbaar van het onderzoek naar mogelijke bezuinigingen. De besluitvorming op basis daarvan en de veranderingen in de bijdragen van de gemeenten komen ook terug in de kaderbrief 2027.
Specifieke financiële richtlijnen voor de begroting 2027
De Veiligheidsregio MWB stelt een sluitende begroting op en maakt inzichtelijk welke risico’s er zijn voor de eigen organisatie en voor de deelnemende gemeenten.