Veilig Breda
Binnen dit thema zijn de financiën ondergebracht om de veiligheid en leefbaarheid van Breda te organiseren en beschermen, samen met en voor de burger, bedrijven en bezoekers. Dit omvat onder andere het toetsen en handhaven op vergunningen, de wijkveiligheid op straat, het leveren van een bijdrage aan samenwerkingen met bv de veiligheidsregio, OMWB en taskforce.
De lasten stijgen met € 3,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal posten:
- De bijdrage aan de Veiligheidsregio stijgt met € 1,1 miljoen, voornamelijk vanwege een wijziging in de regelgeving over het Functioneel Leeftijds Ontslag (FLO);\
- De lasten voor de verwerking van de naheffingsaanslagen parkeren stijgt met € 1,1 miljoen, hier staat een stijging van de baten voor naheffing parkeren tegenover.
- Door de aanvragen voor bouwprojecten is meer capaciteit nodig voor het behandelen van deze aanvragen en daarmee nemen de kosten toe met € 0,4 miljoen;
- De lasten voor juridische capaciteit nemen met € 0,2 miljoen toe, afgelopen jaren zagen we hier een tekort;
- De lasten voor de bestuurlijke boete bedraagt € 0,1 miljoen, dit hangt samen met de hogere baten voor de invoering van de bestuurlijke boete;
- De lasten evenementen stijgen met € 0,3 miljoen, dit betreft de inzet om de vergunningen te kunnen verstrekken. Dit wordt opgevangen door hogere legesopbrengsten.
De baten stijgen met € 3,4 miljoen, dit wordt met name veroorzaakt door:
- Hogere baten voor naheffingen parkeren van € 2 miljoen;
- Hogere baten in het kader van leges voor de aanvragen voor vergunningen voor bouwprojecten van € 0,8 miljoen;
- Hogere baten voor leges op evenementen van € 0,3 miljoen;
- Hogere baten in het kader van de invoering van de bestuurlijke boete van € 0,3 miljoen.
Dienstverlening
Dit thema omvat de financiën van de publieke dienstverlening aan de burger waaronder het verstrekken van balieproducten en afhandelen van burger- en bedrijfsmeldingen en de het voeren van de benodigde administraties. De lasten stijgen met € 0,8 miljoen ten opzichte van de Begroting 2020. De Tweede Kamerverkiezing in 2021 kost € 0,2 miljoen. De personele doorbelastingen aan de administratie vallen € 0,1 miljoen lager uit. De bijdrage aan de Belastingsamenwerking West-Brabant stijgt met € 0,5 miljoen vanwege een andere verdeelsystematiek en doorwerkende CAO-effecten. Tot slot nemen de personele lasten voor het verstrekken van legesproducten toe met € 0,2 miljoen, hier tegenover staat een even grote toename van de legesopbrengsten.
Beheer Openbare Ruimte
Het thema Beheer openbare ruimte bevat het klein en groot onderhoud en de investeringen binnen de openbare ruimte op het gebied van wegen, civiele technische kunstwerken, groen, openbare verlichting, water, afvalinzameling en riolering. De middelen dragen bij aan het doel van een openbare ruimte die op orde is: leefbaar, schoon, heel en veilig.
De lasten voor afvalservice nemen met € 1,9 miljoen toe. Dit wordt veroorzaakt door de stijging van (niet-beïnvloedbare) kosten voor o.a. de landelijke afvalstoffenbelasting, verwerkingstarieven van de afvalstromen, hogere kwaliteitseisen aan de ingezamelde grondstoffen en personeelskosten. Hierdoor wordt de kostendekkendheid niet gehaald. Dit maakt het noodzakelijk om inhoudelijke en financiële keuzes te maken voor een financieel duurzaam Afvalservice. In de aanpak is een eenmalige stijging afvalstoffenheffing en betaling voor het grofvuil en snoeihout als uitgangspunt genomen voor de structurele aanpak van het tekort van Afvalservice. De baten stijgen met € 3,2 miljoen. Dit is gebaseerd op de reguliere stijging van de afvalstoffenheffing van 2%, de eenmalige aanvullende stijging van de afvalstoffenheffing van 9%. Dit tezamen leidt tot een stijging van de baten van € 2,6 miljoen. De betaling voor het grofvuil en snoeihout leidt tot een toename van de baten van € 0,6 miljoen. Dit alles leidt tot oplossing van het knelpunt van € 2,9 miljoen.
Voor de onderdelen Wegen en Groen zijn de lasten met € 0,9 miljoen verlaagd. Op basis van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) voeren we een wijziging door in de verwerking van de investeringen in bomen en openbare verlichting. In het verleden financierden we deze vanuit de onderhoudsvoorziening, op grond van het BBV moeten we deze activeren. De lasten dalen met € 1,6 miljoen omdat de storting in de onderhoudsvoorziening lager wordt. We voegen hiervan € 1,2 miljoen budget toe voor de oplossingen van knelpunten op het gebied van bomen, beheersing eikenprocessierups en vervanging groen. Het budget voor calamiteiten in het wegenonderhoud is met € 0,2 miljoen geactualiseerd. Het verschuiven van het onderhoud van verkeersregelinstallaties naar het thema Mobiliteit in Programma 3 zorgt voor een daling van de lasten met € 0,1 miljoen. Nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan zorgen voor toename van de kapitaallasten met € 0,2 miljoen. Vanwege een inkomende subsidie en de inzet van eenmalige middelen in 2020 neem de lasten voor Ecologie met € 0,2 miljoen toe. De baten stijgen vanwege actualisering voor calamiteiten en indexering met € 0,3 miljoen, daarnaast wordt een subsidie Ecologie ontvangen van € 0,1 miljoen.
Bij Riolering zijn de lasten verhoogd als gevolg van € 0,3 miljoen hogere kapitaallasten en € 0,7 miljoen aan indexering en actualisaties. De lasten voor kwijtschelding zullen naar verwachting € 0,2 miljoen hoger zijn. Daar staat tegenover dat de dotatie in de voorziening is verlaagd met € 0,45 miljoen. De rioleringsbaten stijgen door de indexering van het tarief met 2 % en uitbreiding als gevolg van de woningopgave. Meer investeringen zorgen voor een hogere toerekening van btw, en samen met een hogere toerekening van overhead zorgt dit voor € 0,3 miljoen extra inkomsten.
Beheer gemeentelijk vastgoed
Binnen dit thema zijn de financiën van het (publiek) vastgoed ondergebracht. Dit vastgoed wordt aangehouden vanwege gewenst bestuurlijk / politiek maatschappelijk beleid of maatschappelijk waarde creatie (welzijn, sport cultuur etc.), zoals opgenomen in de Visie op Vastgoed.
Het beheer omvat het strategisch (portefeuille) beheer, het accountbeheer, levenscyclusbeheer (onderhoud aan en het verduurzamen van accommodaties, alsmede het voldoen aan wet en regelgeving) en het gebruikersbeheer.
Ten opzichte van de begroting 2021 nemen de lasten af als gevolg van € 0,5 miljoen lagere kapitaallasten als gevolg van de renteverlaging van 1,25% naar 1,0% en de overloop van investeringen naar 2021. Door toepassing van een hoger btw tarief in verband met de Regeling specifieke uitkering stimulering (SPUK) stijgen de lasten met € 0,4 miljoen. Tegenover deze lastenverzwaring staat een uitkering die wordt ontvangen van het Rijk, zie de toelichting op de baten. Door de verkoop van panden en overige kostenreducties dalen de lasten met € 0,2 miljoen.
De huuropbrengsten voor Stadskantoor C zijn in de afgelopen jaren afgenomen. We hebben de begroting aangepast voor € 0,4 miljoen. De baten stijgen als gevolg van wegvallen van de eenmalige correctie van € 2,5 miljoen in 2020 vanwege het Corona steunpakket voor huurderving en de € 0,4 miljoen hogere baten door de Rijksvergoeding voor de Regeling specifieke uitkering stimulering (SPUK). Daarnaast vallen de opbrengsten € 0,7 miljoen lager uit door de verkoop van panden, huuraanpassingen en lagere doorbelastingen en overige mutaties.
Open overheid
Onder dit thema worden de financiën verantwoord voor het college, de raad, de griffie, de rekenkamer en verscheidene commissies. De lasten zijn in vergelijking met de Begroting 2020 met € 0,2 miljoen gestegen door toegenomen personeelskosten en kapitaallasten.