In Breda geloven we in mensen.
Centraal uitgangspunt:
Onze sociale visie sluit aan bij ónze stad. Dat betekent dat die geënt is op het unieke van Breda. In onze dorpen en wijken doen we veel ‘met elkaar’. Zijn gemeenschappen hecht, sociale structuren sterk en staat ontmoeting centraal. Gastvrijheid en hartelijkheid zitten in het DNA van onze inwoners. En daarom start onze sociale visie niet bij de overheid. Maar bij het krachtige kapitaal van Breda: haar inwoners en de unieke manier hoe die met elkaar samen leven. Dat betekent iets voor onze sociale visie. Namelijk dat we geloven in mensen. Dat we starten vanuit optimisme. Dat we ervan uitgaan dat de meeste mensen deugen. Dat iedereen iets te brengen heeft, iets kan én iets wil bijdragen aan Breda en haar inwoners. Sommigen doen dat vanuit zichzelf. Anderen hebben wat hulp nodig. Weer anderen verdienen een stevigere aansporing om in beweging te komen. Niet met een geheven vingertje, maar omdat we geloven dat iedereen uiteindelijk het gelukkigst is als íe ‘bloeit’ als mens en we daarbij elkaars aanmoediging soms nodig hebben.
Hierbij past een bescheiden overheid. Een overheid die in de basis vertrouwt op de kracht die al in de Bredase samenleving aanwezig is en zoveel mogelijk doet om die samenleving zo (veer)krachtig mogelijk te maken. De samenleving helpt om dingen zelf op te vangen en op te lossen. Daarvoor is het belangrijk om verwachtingen helderder te maken. Wat verwachten we in Breda van elkaar? Waarvoor zijn mensen zelf verantwoordelijk? En wanneer is de overheid aan zet?
We kijken goed naar wat er elders in het land gebeurt en welke lessen daar al geleerd zijn. Belangrijkste lijn die we in Rotterdam en Utrecht ophalen is om de visie niet op te bouwen vanuit wetgeving, verantwoordelijkheden en budgetten. Maar juist uit te gaan van de levensloop van de inwoners van onze stad. En de tijd nemen om daar goed bij stil te staan, te kijken, te doen en vervolgens weer bij te stellen wat nodig is. We starten met de vraag: “Als je in deze wijk/buurt geboren wordt, wat heb je dan nodig?” En herhalen vervolgens die vraag in de volgende levensfasen. Deze vragen gaan verschillende antwoorden door de stad heen geven. We beperken ons hiermee niet enkel tot de sociale vragen, maar nemen ook gelijk mee of er economische vraagstukken, vraagstukken in de openbare ruimte etc. beantwoord moeten worden en geven zo praktische invulling aan integraliteit.
Wat we ook leren van andere steden is dat we dit niet moeten verwoorden in dikke visiedocumenten, maar juist moeten kiezen voor een aantal duidelijke leidende principes. Wat deze leidende principes moeten zijn gaan we onderzoeken in de praktijk van het meerjarenprogramma Verbeter Breda. Hiermee starten we in 2021. Voor deze aanpak staan we zij aan zij met de Rijksoverheid. Maar niet alleen op deze specifieke opgave hebben we elkaar nodig. We blijven, onder andere in VNG en G40-verband, in gesprek met het Rijk om de middelen voor een goede uitvoering van de Jeugdwet en Wet maatschappelijke opvang structureel op het benodigd niveau te krijgen. Dit zodat we de aanpak die we ontwikkelen ook langdurig in kunnen zetten en complexe intergenerationele problematiek kunnen doorbreken. Naast het beroep op de Rijksoverheid blijven we kiezen voor ‘de juiste zorg op de juiste plaats’. We gaan daarbij uit van de eigen kracht van onze inwoners, en de netwerken van familie en vrienden waar ze deel van uitmaken. We borduren verder op de positieve voorbeelden die we daar samen met onze maatschappelijke partners in zien en versterken en faciliteren daarbij wanneer nodig.
We streven naar eenvoud. Zodat de administratieve lasten zo laag mogelijk zijn. En het duidelijk is voor de inwoner waar hij ondersteuning kan vinden op het moment dat het zelf even niet lukt. Een deel van onze activiteiten vindt haar oorsprong in wettelijke taken: de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet en de Jeugdwet. Wij voeren deze open einde rijksregelingen uit, waardoor er geen plafond in de uitgaven is opgenomen. Daarnaast voeren we onze taken uit op een manier die aansluit bij onze lokale visie, omstandigheden en netwerken. Daardoor zijn we niet geheel in de positie om onze uitgaven volledig te beheersen.
In Breda geloven we in betrokkenheid bij mensen. Dat het loont om vanuit de gemeente niet alleen maar een uitkering, een voorziening of een doorverwijzing toe te kennen. Maar om ook in gesprek te gaan met inwoners over hun ondersteuningsvraag. En samen te kijken naar de meest passende oplossing, en samen met hen de voortgang te blijven volgen. We geloven daarbij ook in ‘samen’ met ons partners: we maken met elkaar een integraal ondersteuningsplan. Daarin staat de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner centraal, aangevuld met de ondersteuning vanuit het gesubsidieerde voorliggend veld en onze voorzieningen. En wordt ook de link gelegd met de arbeidsmarkt, de medische conditie (zorgverzekeraars) en de woonomstandigheden (woningbouwcorporaties). Voor al deze vormen van dienstverlening hanteren wij hoge normen voor doorlooptijden, klanttevredenheid en effectiviteit. Dat geldt ook voor onze voortdurende werkzaamheden die te maken hebben met de lokale, regionale en landelijke Corona steunmaatregelen.
Het is te eenvoudig om al deze werkzaamheden af te doen als going concern: met deze activiteiten maken we samen met onze inwoners voor hen elke dag opnieuw het verschil!