(bedragen x € 1.000) | Nog te voteren voor | Nog te voteren voor | Nog te voteren voor | Nog te voteren voor | |||
Meerjareninvesteringsprogramma | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Programma 1 Vitaal en sociaal Breda | |||||||
Speelvoorzieningen | 500 | 500 | 500 | 500 | |||
Programma 2 Ondernemend Breda | |||||||
Investeringsfonds Corona | 1.500 | ||||||
Ontwikkelingen Bavel | 200 | 3.300 | |||||
Programma Verbeter Breda | 1.500 | 1.500 | |||||
Gasthuisvelden | 500 | 500 | 500 | ||||
Park Seelig Zuid | 6.500 | ||||||
Herontwikkeling vertreklocaties | 750 | 750 | |||||
Markoevers/Zoete Delta | 1.480 | ||||||
Hoofdinfrastructuur Havenkwartier | 1.600 | ||||||
Havenkwartier | 500 | 500 | 500 | ||||
Havenkwartier - bodemsanering | 325 | 262 | 712 | ||||
Markant gebouw Havenkwartier | |||||||
Cultuurcluster Klavers Jansen/Electron | 750 | 1.500 | |||||
Stadsdepot | 575 | ||||||
Programma 3 Duurzaam Wonen in Breda | |||||||
Oostflank | 2.000 | ||||||
Achter de Lange Stallen | 250 | 250 | |||||
Tuinen van Genta | 750 | ||||||
Overige nieuwe projecten | 400 | 400 | |||||
Mobiliteit | 2.700 | 2.600 | 4.400 | ||||
Mobiliteitsdeal Verbeter Breda (w.o. Noordelijke Rondweg) | 500 | 2.000 | 2.750 | 4.250 | |||
Fysieke maatregelen langzaamverkeer | 300 | ||||||
Groen en water | 410 | 410 | 410 | ||||
Recreatieve groene voorzieningen buitengebied | 1.500 | ||||||
Programma 4 Basis op orde | |||||||
Openbare ruimte | |||||||
Openbare ruimte: wegen | 700 | 700 | 700 | ||||
Groene pleinen & parken 2.0 | 833 | 833 | |||||
Pleinenplan | 120 | ||||||
Openbare ruimte: groen | 1.090 | 1.090 | 1.090 | 1.090 | |||
Programma 5 Organisatie en Financiën | |||||||
Bedrijfsvoering | |||||||
Bedrijfsvoering | 1.520 | 1.540 | 2.900 | 2.900 | |||
Totaal investeringen t.l.v. algemene middelen | 17.115 | 17.628 | 17.595 | 19.252 | |||
Programma 4 De basis op orde | |||||||
Riolering | 16.200 | ||||||
Afvalservice | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
Openbare verlichting | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.400 | |||
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 1.494 | ||||||
Programma 5 Organisatie en Financiën | |||||||
Wagenpark | 1.695 | 1.695 | 1.695 | 1.695 | |||
Totaal investeringen tarieven | 5.389 | 3.895 | 3.895 | 20.495 | |||
Meerjaren investeringsplan
We zetten in op investeringen in de stad, hiervoor is investeringsruimte nodig. In bovenstaande tabel zijn onze geplande investeringen opgenomen, gesplitst in investeringen ten laste van de algemene middelen en investeringen die worden gefinancierd vanuit tarieven. We hebben jaarlijks een beschikbaar volume van € 15 miljoen wat we toevoegen aan de reeds bestaande investeringscapaciteit. Vanaf 2023 kennen we een tijdelijke ophoging van het volume van € 8 miljoen per jaar, gedurende een periode van 10 jaar. De keuzes voor nieuwe investeringen, zoals opgenomen in de inleiding van de begroting, zijn in bovenstaand overzicht opgenomen. Ze zijn toegevoegd aan de beschikbare investeringscapaciteit.
In bovenstaande tabel zijn alleen de nog te voteren kredieten opgenomen. Voor het totaaloverzicht van geraamde investeringen wordt verwezen naar de bijlage ‘Geraamde investeringen’. Voor een toelichting op de investeringen wordt verwezen naar de afzonderlijke programma's, waar de investeringstabel per programma is opgenomen.
Breda is in beeld om te worden meegenomen bij vele investeringen die op landelijk en provinciaal niveau gedaan worden. Het nationale groeifonds biedt kansen om Breda echt door te laten ontwikkelen en ook de Provincie werkt aan een totaal pakket om investerend uit de coronacrisis te komen. Dit vraagt om ruimte en flexibiliteit in onze investeringsplanning. Daarnaast zien we een aantal zeer grote opgaven op ons afkomen waar wij een duidelijkere reservering voor moeten gaan maken. Bijvoorbeeld de Noordelijke Rondweg. Een volwaardige aanpak loopt al snel en de enkele honderden miljoenen. De huidige systematiek wat we hiervoor op dit moment hanteren voldoet niet. Om dit beter vorm te kunnen geven ontwikkelen komen we in 2021 tot de ontwikkeling van een meer strategische investeringsplanning, meer zoals u gewent bent binnen de MIRT structuren van het rijk. Zo kunnen de we de benodigde investeringen voor bijvoorbeeld een Noordelijke Rondweg beter in beeld brengen en plannen.