Basis op Orde in Breda

Onze ambitie

Terug naar navigatie - Onze ambitie

We blijven ons inzetten voor een leefbaar, schoon, heel en veilig Breda, met oog voor dorpen en wijken.

We richten ons nadrukkelijker op (kwetsbare) wijken met sociale en veiligheidsvraagstukken, waar economische vooruitgang minder vanzelfsprekend ontwikkelt. We kiezen voor integrale aanpak, samen met bewoners. We werken intensief samen met Politie en Justitie bij de aanpak van criminaliteit en ondermijning. Voor toezicht en handhaving zijn we zichtbaar aanwezig.

Onze openbare ruimte houden we aantrekkelijk en leefbaar. De ambities van de Omgevingsvisie krijgen hun vertaling in impulsen in de openbare ruimte. Wijkdeals met inwoners blijven hiermee onlosmakelijk verbonden.

We werken voortdurend aan betere dienstverlening, aan de loketten in het Stadskantoor, vergunningen behandelen of afval inzamelen afval.

We bundelen de krachten met inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere overheden om Breda de komende jaren verder te brengen. De stad maken we samen. We vragen inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen om kwaliteit toe te voegen.

Thema Veilig Breda

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We organiseren en beschermen veiligheid en leefbaarheid in de stad Breda. Dit doen we met en voor burgers, bedrijven en bezoekers. 

Het afgelopen coronajaar versterkte het belang van een veilige leefomgeving. Er kwam enorme (werk)druk af op de afdeling Veiligheid. Dit noodzaakte ons om ambities aan te passen aan de veiligheidsvraagstukken. We verwachten dat ook in 2022 de gevolgen van corona nog merkbaar zijn.
De koers voor veiligheid ontwikkelde Breda in 2019 samen met de stad. Onze ambitie staat in het Meerjaren-Programma Veiligheid (2019-2022), met 5 hoofdthema’s en focuspunten:

  • Ondermijning
  • Zorg en veiligheid
  • Veiligheid openbare ruimte
  • Fysieke veiligheid
  • Zichtbare criminaliteit.

Het meerjarenprogramma benoemt ook 3 dynamische focuspunten. Ze zijn tussentijds aan te passen aan trends en ontwikkelingen. Deze vragen extra investeringen in tijd, geld, inzet en/of denkkracht. Voor 2022 zijn deze focuspunten:

  • Cyberveiligheid
  • Ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat
  • Aanpak jeugdoverlast.

Handhaving
Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) willen meer in de haarvaten van de samenleving zijn, leefbaarheid en veiligheid in wijken monitoren,  sneller meldingen van burgers oppakken en zorgen voor efficiëntere dienstverlening.

Cyberveiligheid
Breda moet een digitaal veilige stad zijn, voor inwoners én bedrijven. We willen de landelijke trend tegengaan van stijgende cyberincidenten in Breda. Dat maakt de stad een aantrekkelijke plek om (digitaal) te verblijven en zorgt dat minder geld wegvloeit naar criminelen. We beseffen dat digitalisering kansen én risico’s meebrengt. We  willen proactief acteren om risico’s lokaal te verminderen.

Ondermijning
Ons doel is een duurzame impuls te geven aan zelfreinigend vermogen in de wijk. Dat verkleint ruimte voor ondermijnende criminaliteit. Andere doelen zijn: duurzame cultuurverandering en normalisatie, terugbrengen van problematiek tot normale proporties, herstel vertrouwen en handhaving op niveau brengen.

Jeugd
We zetten in op versterken van participatie van jongeren, meedoen in de samenleving en verbeteren veiligheid van jongeren en hun omgeving. De nasleep van corona heeft een negatieve invloed op de situatie en veiligheid van jeugdigen en jongeren en hun omgeving. Belangrijk is daarom  een grotere focus op de ontwikkeling van jongeren. De huidige situatie vraagt om extra inzet.

Het komende jaar is het laatste jaar van het meerjarenprogramma. We maken in 2022 een nieuw meerjarenprogramma. Dit doen we samen met de stad, op basis van trends en ontwikkelingen, het veiligheidsbeeld en input vanuit ketenpartners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Informatie-gestuurd
We werken gestuurd door informatie van inwoners en ondernemers. Zo hebben we een goed beeld van wat er leeft en welke prioriteiten we moeten stellen. Als de (geanalyseerde) informatie vraagt om bijsturing, doen we dit gaandeweg het jaar. Belangrijk is dat we keuzes blijven maken. Als we een focuspunt toevoegen dat extra investering vraagt, kijken we ook waar we minder inzetten. Dit werken we uit in het plan van aanpak dat we samen met de ketenpartners vormgeven.

Wijkboa's
We gaan de inzet van de Boa’s anders organiseren. Met een gespecialiseerde Boa-capaciteit zorgen we voor verdere verankering van Boa’s in de stad. We doen dit door 25 wijkboa’s in te zetten in de wijk. De overige Boa’s zetten we in de stad in als incidententeam, dat alle meldingen afwerkt. Doel is dat de wijkboa's meer in de haarvaten van de samenleving zitten. Dat ze de leefbaarheid en veiligheid in de wijken monitoren en vergroten. Een incidententeam pakt sneller meldingen op van burgers en zorgt zo voor efficiëntere dienstverlening.

Ondermijning
We organiseren een slimme mix van preventieve en repressieve interventies en prikkels. Een combinatie van sociaal wijkbeleid en stringente aanpak van ondermijning. Een gedegen en gedragen probleemanalyse op basis van harde en zachte informatie, samen met sleutelpersonen uit de wijk. We zetten 4 ondermijningsboa’s in. Zij richten zich op verzamelen van informatie, uitlopen van meldingen en delen van kennis en informatie met ketenpartners. Het doel is ondermijnende criminaliteit terug te dringen. Steeds meer kwetsbare branches, zoals autoverhuur, krijgen een vergunningsplicht. Dit maakt bijvoorbeeld een BIBOB-toets mogelijk. Zo willen we ondermijnende criminaliteit doorbreken.

Omgevingswet
De start van de Omgevingswet is een half jaar uitgesteld naar 1 juli 2022. De voorbereidingen gaan onverminderd door. Dit vraagt ook in 2022 extra inzet en aandacht van onder andere vergunningverleners en adviseurs.

Cyberveiligheid
Vanwege het anonieme en wereldwijde karakter van cybercrime is opsporing vaak onmogelijk. In Breda zetten we daarom in op digitale weerbaarheid van de stad. Dit betekent lokale bewustwording, kennisdeling en meer digitaal toezicht. Enerzijds samenwerking zoeken met ketenpartners binnen en buiten Breda. Anderzijds samenwerken met bewoners en ondernemers. Digitale veiligheid creëer je door samen werken aan mens én techniek. Zo blijven we weerbaar, nu en in de toekomst.

Verwarde personen
Zorg en veiligheid zet in op dit thema met overleg en bemiddeling bij langdurige of excessieve overlast. Bijvoorbeeld inzetten van de stadsmarinier Wonen.

Gesloten coffeeshopketen
Breda is één van de pilotgemeenten die meewerkt aan het experiment gesloten coffeeshopketen. In 2020 zijn de voorbereidingen gestart. We werken aan invoering in 2021, die waarschijnlijk doorloopt in 2022.

Kostendekkendheid
Kostendekkendheid van de leges is uitgangspunt van ons werken. We gaan bedragen actualiseren. Vraagt dit om aanpassing van tarieven, dan voeren we dit door. 

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Veilig Breda
Indicator: Totaal aantal registraties openbare orde Boa's (audit nr 2206)
Omschrijving: Aantal door de Boa's geregistreerde toezicht- en handhavingszaken, met de categorie openbare orde, waarop een interventie volgde per 1.000 inwoners
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1,6 3,6 6,8 Afname t.o.v. 2019 Toename ten opzichte van 2020
Gezien de groeiende inzet van de Boa's van de afgelopen jaren, verwachten we een toename van het aantal interventies.
Indicator: Totaal aantal misdrijven (audit nr 2207)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
57,2 60 59,4 Afname t.o.v. 2019 Afname ten opzichte van 2020
Er wordt gestreefd naar een afname van het totaal aantal misdrijven, waarbij Breda rond het gemiddelde van de G40 scoort.
Indicator: Veiligheid in buurt (audit nr 75)
Omschrijving: Gemiddeld rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt
Bron: Buurtenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
6,7 6,9-7,1 Zie toelichting
De buurtenquête vindt in de oneven jaren plaats. Om die reden is voor 2022 geen streefwaarde bepaald.
Productindicatoren Product Veiligheid openbare ruimte
Indicator: Incidenten jeugdoverlast (audit nr 2213)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde incidenten melding overlast jeugd per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
2,7 2,8 6 5-5,5
We streven naar een daling van deze indicator, waarbij Breda rond het gemiddelde van de G40 scoort.
Indicator: Vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde (audit nr 76)
Omschrijving: Aantal vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
6,7 6,9 7,1 6,3-6,5 6,9-7,1
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen. We streven naar naar een afname of stabilisatie. Doelstelling is dat Breda scoort rond het gemiddelde van de G40.
Indicator: Geweldsdelicten (audit nr 77)
Omschrijving: Aantal gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
7 6,9 6,2 6,5-6,7 6,0-6,2
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen. We streven naar een afname of stabilisatie. Doelstelling is dat Breda scoort rond het gemiddelde van de G40.
Indicator: Harde Kernjongeren (audit nr 81)
Omschrijving: Aantal harde kern jongeren per 10.000 inwoners 12 t/m 24 jaar
Bron: Meeteenheid:
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
Zie toelichting
Dit is een van oorsprong verplichte landelijke indicator waarvoor de gemeente Breda geen streefwaarden opneemt. De indicator is landelijk niet meer verplicht en wordt sinds 2016 niet meer geactualiseerd. Er zijn geen realisatiewaarden beschikbaar. De indicator is nu nog onderdeel van de eerder vastgestelde set indicatoren, maar kan bij de volgende herijkingsronde vervallen.
Productindicatoren Product Zichtbare Criminaliteit
Indicator: Misdrijven horizontale fraude en cybercrime (audit nr 2212)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven horizontale fraude en cybercrime per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
4,4 6 8,9 Toename ten opzichte van 2020 Toename ten opzichte van 2020
Gezien de stijgende lijn van de afgelopen jaren, verwachten we een verdere stijging. We streven ernaar dat Breda rond het gemiddelde van de G40 scoort. In voorgaande jaren lag de score van Breda ook rond het G40-gemiddelde: 2019: 5,5 en 2020: 8,4.
Indicator: Diefstal uit woningen (audit nr 78)
Omschrijving: Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
3,1 2,6 2,4 2,4-2,6 2,2 - 2,4
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen. We streven naar een afname of stabilisatie. Doelstelling is dat Breda rond het gemiddelde scoort van de G40.
Indicator: Winkeldiefstallen (audit nr 79)
Omschrijving: Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
2,9 3,2 2,7 3,1 2,8 - 3,1
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen. Door de stijging van winkeldiefstallen in de jaren vóór corona streven we voor 2022 naar een stabilisatie of lichte stijging. Doelstelling is dat Breda scoort rond het gemiddelde van de G40.
Productindicatoren Product Ondermijning
Indicator: Misdrijven ondermijning (audit nr 2210)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven ondermijning (Handel en Productie van drugs, Witwassen, Mensenhandel, Mensensmokkel, Afval drugslab, Handel en Bezit vuurwapens, Vastgoedfraude, Vals geld aanmaken en Vals geld uitgeven) per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1 1,3 1,2 _
Voor deze indicator is geen streefwaarde bepaald. We streven naar een toename van de bewustwording voor deze vorm van criminaliteit.
Productindicatoren Product Zorg en Veiligheid
Indicator: Meldingen huiselijk geweld (audit nr 2211)
Omschrijving: Aantal meldingen van huiselijk geweld dat bij Veilig Thuis binnenkomt
Bron: Veilig Thuis West-Brabant Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1.842 1.786 1.769
Voor deze indicator is geen streefwaarde bepaald. We streven naar een toename van de bewustwording voor dit delict.
Indicator: Personen met verward gedrag (audit nr 80)
Omschrijving: Aantal incidenten door personen met verward gedrag
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
6,7 6,9 8,9 6,5-6,7 8,0-8,6
We streven naar een daling van deze indicator, waarbij Breda rond het gemiddelde van de G40 scoort.
Indicator: Verwijzingen Halt (audit nr 82)
Omschrijving: Aantal Halt-verwijzingen per 1000 inwoners van 12 - 17 jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
13 22 14 _ Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Productindicatoren Product Fysieke veiligheid
Indicator: Branden (audit nr 2214)
Omschrijving: Aantal branden dat de brandweer heeft geregistreerd
Bron: Brandweer Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
475 431 505 400-412 450-505
We sturen niet actief op deze indicator. We streven naar een afname of stabilisatie.

Thema Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners, bedrijven en instellingen zijn tevreden zijn over onze dienstverlening. We willen dat ze deze ervaren als betrouwbaar, makkelijk en prettig. We leveren iedere Bredanaar passende dienstverlening.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Gemeentebreed:

  • We handelen (aan)vragen en klachten af binnen geldende termijn
  • We zijn zorgvuldig met gegevens van inwoners
  • We gebruiken ervaringen van inwoners voor verbetering van processen
  • We gebruiken data efficiënt en proactief
  • We gebruiken duidelijke en eenvoudige taal, die iedereen begrijpt
  • We meten de tevredenheid over onze dienstverlening
  • We leiden medewerkers op om inwoners vakkundig en prettig te helpen
  • We gaan de nieuwe bezwaarschriftenprocedure implementeren.

Specifiek:

  • Er komt een initiatief- en omgevingstafel. Daar komen relevante gesprekspartners samen. Zo weten initiatiefnemers snel of hun plannen haalbaar zijn.
  • We maken (digitale) aangifte van geboorte mogelijk, ook van huis uit.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Dienstverlening
Indicator: Tevredenheid inwoners (audit nr 83)
Omschrijving: Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente.
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
6,9 6,9 7 6,7-7,1
Dienstverlening hangt af van vergunningen, toezicht en handhaving, de afhandeling van meldingen en van de publieksbalie. We analyseren welke onderdelen van dienstverlening beter/ slechter scoren om gerichter verbeteringen aan te brengen.
Indicator: Gegronde WOZ-bezwaarschriften woningen (audit nr 84)
Omschrijving: % Gegronde WOZ-bezwaarschriften van totaal aantal woningen
Bron: WOZ-registratie Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1
Indicator: Gegronde bezwaarschriften sociaal domein (audit nr 85)
Omschrijving: % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein
Bron: GWS4all Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
10,2 6,9 7,3 15 15
Van de bezwaarschriften mag maximaal 15% gegrond zijn. In 2021 zijn de bezwaarschriften over TOZO niet meegenomen. Ook in 2022 nemen we deze niet mee. We houden de streefwaarde in 2022 gelijk aan 2021.
Indicator: Gegronde WOZ-bezwaarschriften bedrijven (audit nr 86)
Omschrijving: Gegronde WOZ-bezwaarschriften bedrijven van totaal aantal niet woningen
Bron: WOZ-registratie Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1,3
Productindicatoren Product Vergunningen
Indicator: Tijdige toetsing omgevingsvergunning (audit nr 87)
Omschrijving: % Aangevraagde omgevingsvergunningen dat tijdig wordt getoetst
Bron: SBA Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
98 98 99 95 95
In 2020 werden bijna alle aangevraagde omgevingsvergunningen tijdig getoetst. Het minimumpercentage dat behaald moet worden blijft 95%.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Afvalservice

Van Afval Naar Grondstof (VANG)
De doelstelling voor 2020 Van Afval Naar Grondstof (VANG) blijft staan in 2022: we halen grondstoffen uit huishoudelijke restafval door meer en betere afvalscheiding. Minder huishoudelijk afval, meer grondstoffen en goed gedrag van inwoners. Het doel (127 kilo fijn huishoudelijk restafval per inwoner per jaar) is nog niet gehaald, mede door de lockdown. We willen dit wel bereiken. Zo dragen we bij aan de circulaire economie, duurzaam gebruik van grondstoffen en materialen en een schoon circulair Breda. De voorgestelde strategie voor een schoon circulair Breda is door verbindingen met partners in stad en regio samenwerken aan preventie, afvalreductie, circulariteit en een schone stad.

Passende huisvesting
Om de doelstellingen van VANG en circulariteit te bereiken is passende huisvesting nodig. Nu is er geen ruimte om flexibel in te spelen, bijvoorbeeld bij corona, milieustraat, uitbreiding wagenpark, kantoorplekken, regionaal werken, verwachte toename aantal woningen of functies voor circulaire economie zoals demontagehal, kringloopwinkel en (reparatie)werkplaats.

Wegen, groen en riolering
Sterk en veerkrachtig zijn begrippen uit de Omgevingsvisie, die de ambitie van Breda in 2040 een gezicht geven. Begrippen die passen bij een blik op de toekomstige stad, maar ook op de bestaande stad. De Omgevingsvisie is het kompas waarmee toekomstig en bestaand Breda elkaar versterken. Onderwerpen die ogenschijnlijk ver van elkaar af staan, bieden kansen om Breda naar dat niveau te brengen. Bijvoorbeeld ontwikkeling en beheer, vernieuwen en behouden. In 2022 richten we ons op vertalen van de gedachte van de omgevingsvisie naar de (uitvoerings)organisatie.

In Breda is de openbare ruimte het visitekaartje van de stad. We willen een toegankelijke, bruikbare en bereikbare openbare ruimte in een Smart city (slimme stad). Water en groen spelen een belangrijke rol. Ze dragen bij aan een gezonde en aantrekkelijke stad. De thema's die hierbij horen zijn schaalvergroting, effecten van klimaatverandering, energietransitie, mobiliteitsontwikkeling, circulariteit en Breda stad in een groen park.
In 2022 bepalen we voor een aantal van deze onderwerpen uit de omgevingsvisie antwoorden en concretere oriëntatie. Dit doen we met onderzoeken. Die richten zich op vertaling van het (omgevings)visie beeld naar wat nodig is om dit uit te voeren. Zo zijn we klaar voor de toekomst.

Tijdens de coronacrisis gebruikten we de openbare ruimte intensiever en anders. Corona liet ons zien dat er een grotere behoefte is aan verblijven in een fijne en mooie openbare ruimte. Dit draagt bij aan ons geluksgevoel. Net zo goed als een hele, schone en veilige openbare ruimte. Het is belangrijk om meer inzicht te hebben in de beleving  van bewoners met de openbare ruimte. Hoe tevreden zijn zij hierover? Met beheer en onderhoud bereiden we ons voor op de toekomstige stad uit de omgevingsvisie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Afvalservice
Met het voorkomen en scheiden van huishoudelijk afval dragen we bij aan de duurzame, circulaire (hergebruik) economie en minder restafval. We geven inwoners goede informatie over afvalpreventie, -inzameling en circulariteit. Ze weten wat wij van hen verwachten en waarom. Communicatie over afvalscheiding, minder afval en de circulaire doelen van Breda blijft belangrijk. Samen met de afvalcoaches blijven we de boodschap herhalen. Ook handhaving speelt soms een rol. Want we laten afval niet slingeren en zetten het niet naast containers.
In relatie tot de woningopgave onderzoeken we hoe we afvalinzameling het beste inrichten. Ook kijken we of en welke innovatieve inzamelmethodes mogelijk zijn.

Wegen, groen en riolering
Leefbaar, schoon, heel en veilig is het basisprincipe voor de openbare ruimte. In 2022 bundelen we de krachten beter, in de gemeentelijke organisatie en met een brede vertegenwoordiging uit de stad. We zorgen voor onderhoud, dragen bij aan grote projectmatige ingrepen en voegen extra kwaliteit toe, zoals bij het Willem-Alexanderplein, het Oranjeplein, doortrekken van de Mark en een speciale aanpak van het Erasmusplein.

In 2022 doen we een aantal onderzoeken:

  • Afstoffen van de visie openbare ruimte.
  • Impact hoogstedelijke ambitie op toekomstige en bestaande openbare ruimte. Met specifieke kansen en aandachtspunten bij veranderende verhouding publiek-private openbare ruimte.
  • De behoefte door klimaateffecten voor een meer integrale blik op beheer en onderhoud.
  • Vertaling van Breda, stad in een (groen) park naar uitgangspunten voor ontwikkeling-, beheer- en onderhoud van (toekomstige en) benodigde openbare ruimte.

Uitbreiding en ontwikkeling van de stad doen we niet alleen. Het biedt kansen om samen de openbare ruimte van de toekomst te ontwerpen, maken en onderhouden. Samen met woningbouwcorporaties, ontwikkelaars, ondernemers en bewoners. Die samenwerking is niet onbekend, maar krijgt bij de ambities van Breda 2040 echt vorm. We betrekken inwoners en vertegenwoordigers voor meer efficiency en een hoge leefbaarheid:

  • Inwoners en vertegenwoordigers actief en vroegtijdig bij de ontwerpfase betrekken. Bijvoorbeeld actualisatie visie Galderse Meren.
  • Bij uitvoering streven we naar minimale gevolgen voor de omgeving en open communicatie.
  • Door initiatiefkracht in de stad verbeteren bewoners hun leefomgeving. Het gaat vaak om investeringen in pleinen en parken. Inwoners weten zelf het beste hoe ze hun omgeving willen beleven.
  • We zien uitdagingen en noodzaak voor vergroening, verkoeling en bevorderen van meer biodiversiteit. Waar dit kan, pakken we het samen aan.
  • Bij plannen en uitvoering van onderhoud haken we aan bij initiatieven van de stad. Bijvoorbeeld de wens voor een herinneringenbos en verbetering van de Molenleij.

De evaluatie van het beleidskader kapitaalgoederen laat op diverse punten zien of de openbare ruimte klaar is voor aankomende ontwikkelingen. Ook laat deze zien dat nu de kwaliteit van onderhoud in het algemeen op niveau is. Er zijn wel uitdagingen. Bijvoorbeeld voor wegverhardingen door impact van de  beheersystematiek en effecten van klimaatverandering. Deze spanning zien we ook bij bomen, beheer van cultuurgroen en calamiteiten zoals oliesporen, asbest- en drugsdumping. Deze (financiële en organisatorische) uitdagingen maken duidelijk dat  toekomstgericht aanpakken en oplossen anders moet dan we gewend waren. In 2022 actualiseren we het beleidskader kapitaalgoederen. Deze en de uitgangspunten uit de omgevingsvisie nemen we mee. Zo houden we beheer en onderhoud van openbare ruimte op peil, nu en in de toekomst.

Ook in 2022 gaan we door met verduurzamen van versleten openbare verlichting. Verouderde en energievretende verlichting vervangen we door LED-verlichting. In 2030 moet het hele areaal duurzaam zijn. We gebruiken slimme technologieën en data in gebruik en beheer van de openbare ruimte.

Voor het inlopen van de achterstand op de herplant van bomen zijn voor 2022 middelen beschikbaar gesteld.

Bij (her)inrichting van bestaande en nieuwe openbare ruimte zetten we maximaal in op klimaatbestendigheid. We houden rekening met gevolgen van toenemende drukte in de openbare ruimte tijdens warme zomers. We werken ambities uit voor bijvoorbeeld de groeiende behoefte aan waterrecreatie. Zo werken we aan nieuwe plek(ken) om veilig te zwemmen.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Afvalservice

  • De claim Attero (van 2015 tot en met januari 2017 door Afvalservice te weinig aangeleverd huishoudelijk restafval). Het hof wees arrest en stelde de Vereniging voor contractanten in het gelijk. Dit betekent dat Attero de betaalde naheffing moet teruggestorten. Attero kan nog tegen deze uitspraak in cassatie gaan.
  • Bij de gemeenschappelijke regeling Nazorg Stortplaatsen is een fonds voor de eeuwigdurende zorgplicht voor stortplaatsen. Hier lopen we risico vanwege de lage rentestand ten opzichte van de bepaalde grootte van het fonds. Een loopt technisch onderzoek naar kostenreductie door alternatieven met potentie, bijvoorbeeld duurzaam stortbeheer en 100-jarige levensduur van afdekfolie.
  • Met de invoering van VANG daalde de hoeveelheid fijn restafval. Corona zorgde landelijk voor toename van huishoudelijk afval. Het is nu moeilijk in te schatten of dit na de pandemie weer op het oude niveau komt. Verwerken van restafval is duur, bijvoorbeeld door verbrandingsbelasting per ton verbrand afval.
  • Ontwikkelingen op de afvalmarkt in hoeveelheden afval, -sortering en -verwerking zijn niet altijd voorspelbaar. Bijvoorbeeld hogere kwaliteitseisen aan ingezamelde grondstoffen, meer huishoudelijk afval, hogere verwerkingskosten en lagere opbrengst voor afvalstromen, slechter scheidings- of aanbiedgedrag van inwoners of veranderende wet- of regelgeving. Gevolg is onzekerheid over kosten van verwerking en inzameling van het huishoudelijke afval.
  • De huidige financiën ontwikkelen zich (behalve invloed door corona) volgens verwachting, maar hebben een broos evenwicht. De kosten van verwerking van de afvalstomen zijn nauwelijks te beïnvloeden. Ze zijn afhankelijk van ontwikkelingen op (wereld)markt en van wet- en regelgeving. Onvoorspelbare kosten zijn een risico voor het broze evenwicht.

Wegen, groen en riolering

  • Het effect van de 1,5 metersamenleving en corona zorgt voor een intensiever en veranderend gebruik van openbare ruimte. Dit uit zich bijvoorbeeld in meer afval, snellere slijtage van openbaar groen en meer behoefte aan openbare gebruiksplekken. Bijvoorbeeld bij de Galderse Meren werd dit duidelijk. Dit geeft (financiële) druk op beheer van openbare ruimte.
  • De onderzoeksvragen voor 2022 bieden handvatten waar en hoe beter samen te werken aan de ambities en doelen (onder andere uit de omgevingsvisie). De uitkomsten van onderzoek geven ook inzicht in de nodige uitwerkingen en middelen voor de ambities.
  • Actualiseren van het beleidskader kapitaalgoederen leidt tot een andere manier van organiseren en beoordelen van beheer en onderhoud openbare ruimte. De invloed van beleving vraagt doorontwikkeling van huidige beoordelingskaders. De noodzaak voor een (nog) meer integrale aanpak van de kapitaalgoederen beïnvloedt de toekomstige manier van prioriteren en budgetteren.
  • Vanaf 2023 komt de subsidie Afvalfonds te vervallen voor een bedrag van € 0,22 miljoen, dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van de openbare ruimte. De subsidie wordt ingezet voor het opruimen van zwerfafval en het beheer van afvalbakken. In 2022 zal in beeld worden gebracht wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit en financiën openbare ruimte vanaf 2023.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Beheer van de openbare ruimte
Indicator: Tevredenheid openbare ruimte (audit nr 89)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat tevreden is over de bruikbaarheid van de openbare ruimte
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
74 81 73 74-78 70-80
De komende jaren werken we beleidsmatig en operationeel aan verbeteren van de gebruiksmogelijkheden en gebruikskwaliteit van de openbare ruimte. Dit gebeurt op basis van het beleidskader kapitaalgoederen openbare ruimte. Afhankelijk van de inzet verwachten we de mate waarin de tevredenheid toe- of afneemt.
Indicator: Schoon, heel en veilig (audit nr 90)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat de openbare ruimte als schoon, heel en veilig ervaart
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
89 89 89 84-87 84-90
De komende jaren werken we beleidsmatig en operationeel aan verbeteren van de gebruiksmogelijkheden en gebuikskwaliteit van de openbare ruimte. Dit gebeurt op basis van het beleidskader kapitaalgoederen openbare ruimte. Afhankelijk van de inzet verwachten we de mate waarin de tevredenheid toe- of afneemt.
Indicator: Beleving ophalen op afroep (audit nr 91)
Omschrijving: Rapportcijfer over het ophalen door de gemeente van afval op afroep
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
8 8 8,2 7,5-8 7-8
In 2020 is 8,2 behaald. Vanaf 1 januari 2021 betalen inwoners voor het op afroep ophalen van grof huishoudelijk afval en snoeihout. Dit heeft invloed op de waardering.
Indicator: Beleving inzameling restafval (audit nr 92)
Omschrijving: Rapportcijfer over de inzameling via minicontainers/ zelf wegbrengen van afval
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
7,5 7,7 7,7 7,7 7,7
Geen veranderingen met betrekking tot inzameling restafval. Behoud streefwaarde.
Productindicatoren Product Afvalservice
Indicator: Restafval (audit nr 93)
Omschrijving: Maximaal aantal kilo restafval per inwoner per jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: KG per inwoner
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
107 111 146 127
127 kg restafval per inwoner was de streefwaarde voor 2020. Door corona is dit in 2020 niet behaald en is de hoeveelheid huishoudelijk afval toegenomen. Voor 2022 willen we streefwaarde alsnog bereiken om op deze manier bij te dragen aan VANG en circulariteit. De landelijke ambitie is niet veranderd, namelijk afvalpreventie, slimmer gebruik grondstoffen, minder restafval. Om streefwaarde te bereiken zijn we wel afhankelijk van het gedrag van onze inwoners om afval meer en beter te scheiden en minder afval. Zeker omdat de kwaliteit van grondstoffen steeds belangrijker wordt. Om dit te bereiken krijgen bewoners en bedrijven juiste informatie over afvalpreventie, -inzameling en circulariteit om te weten wat er van hen verwacht wordt en waarom. Publiekscommunicatie over afvalscheiding, afvalreductie en de circulaire doelen van Breda blijft van groot belang. Deze boodschap blijven we dus herhalen.
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, groen
Indicator: Openbaar groen (audit nr 94)
Omschrijving: Percentage bomen dat aan de veiligheidsnormen voldoet
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
95 95 95 95 95
We streven ernaar dat minimaal 95% van de bomen aan de veiligheidsnormen voldoet. De boomveiligheid vraagt wel aandacht in verband met de klimaatveranderingen.
Indicator: Aantal bomen (audit nr 95)
Omschrijving:
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
93.628 93.960 112.000
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, wegen
Indicator: Onderhoud wegen (audit nr 96)
Omschrijving: Percentage van de wegen dat geen ernstige schade vertoont
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
85 86 76 87,5 Zie toelichting
Van 2014 tot 2022 pakken we achterstallig onderhoud aan op bestrating en plaveisel. Doel is deze terug brengen tot een landelijk gehanteerde norm (CROW): 90% van de wegen heeft geen ernstige schade.
Productindicatoren Product Riolering
Indicator: Wateroverlast (audit nr 97)
Omschrijving: Aantal keer dat waterlast voorkomt in Breda door zware hoosbuien.
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
1 1 1 1
In het stadshart maximaal 1 keer per 2 jaar wateroverlast door zware hoosbuien en in de rest van Breda maximaal 1 keer per jaar.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gemeentelijk vastgoed draagt bij aan de beleidsdoelstellingen voor sport, cultuur en wijkactiviteiten. Maatschappelijk vastgoed draagt bij aan de ontwikkeling van stad, wijken en dorpen.

Uitvoeren van beleidsdoelstellingen voor energietransitie en verduurzaming is een voortdurend proces. In 2022 komt er een nieuw plan voor verdere verduurzaming van maatschappelijk vastgoed.

We houden het maatschappelijk vastgoed op het vastgestelde onderhoudsniveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Portefeuillemanagement
In 2021 begonnen we met portefeuillemanagement. In 2022 maken we een analyse van de maatschappelijke portefeuille. Daarna stemmen we af met beleidsafdelingen of de vastgoedportefeuille voldoet aan de beleidsdoelstellingen. Bij afwijkingen bepalen we hoe we de portefeuille aanpassen. Samen met de afdeling Cultuur maakten we accommodatiebeleid. Dit voorbeeld geldt ook voor het investeringsperspectief van de afdeling Sport. Eind 2020 maakten we een nieuwe witte, grijze, en zwarte vastgoedlijst. Panden op de zwarte lijst stoten we af of nemen we mee in gebiedsontwikkelingen. In afwachting van verkoop sturen we op tijdelijke exploitatie. In 2022 blijven we de resterende woonwagenstandstandplaatsen verhuren en waar mogelijk verkopen. Komen er standplaatsen bij, dan nemen we die op in de exploitatie of bieden ze te koop aan.

Onderhoud
We onderhouden panden op gemiddeld conditieniveau 3 (NEN2767). De projecten brandveiligheid en dakveiligheid gaan door. Waar mogelijk maken we efficiënte combinaties met verduurzaming.

Ontwikkelingen

  • De realisatie van het Talentencentrum aan de Terheijdenseweg is in 2022 volop in uitvoering. Oplevering is gepland in de loop van 2023.
  • Exploitatie van zwembaden en kunstijsbaan gunnen we rechtmatig voor eind 2021. Met stakeholders is goed overleg over de gevolgen.
  • De koelinstallatie van de ijsbaan vervangen we door een duurzamer exemplaar, dat gebruik maakt van CO2.
  • We actualiseren de Visie op Vastgoed uit 2016 en maken deze toekomstbestendig.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Het gebouwenbestand is oud. Over 10 jaar is de onderhoudsvoorziening niet meer kostendekkend, bij de huidige stand van zaken. We houden met de beleidsafdelingen de portefeuille tegen het licht. Zo bepalen we omvang en samenstelling. We maken afwegingen over vervangende nieuwbouw, renovatie en functionele aanpassingen.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Indicator: Bezettingsgraad sportaccommodaties velden (audit nr 321)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties buitenvelden
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
81 80 80 80
We proberen te komen tot een bezettingsgraad van 80%. Als we deze bezettingsgraad bereikt hebben proberen we dit te continueren.
Indicator: Bezettingsgraad sportaccommodaties: onderwijs (audit nr 322)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: onderwijsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
52 50 50-55
In 2020 en 2021 ontbreken realisatiewaarden vanwege de sluiting van accomodaties door corona.
Indicator: Bezettingsgraad sportaccommodaties: verenigingen (audit nr 323)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: verenigingsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
68 74 75
In 2020 en 2021 ontbreken realisatiewaarden vanwege de sluiting van accomodaties door corona.
Indicator: Tevredenheid binnensport (audit nr 33)
Omschrijving: Tevredenheid door gebruikers van gemeentelijke sportaccommodaties over de binnensportaccommodaties
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
7,8 7,8 7,5-8,0 7,5-8,0
Dit meten we in het najaar van 2021 door breed onderzoek in gemeente Breda.
Productindicatoren Product Vastgoedbeheer
Indicator: Verduurzaming gemeentelijke gebouwen (audit nr 74)
Omschrijving:
Bron: Meeteenheid:
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
Zie toelichting
Een gemiddeld energielabel is geen goede indicatie voor de verduurzaming van het vastgoed. Dit omdat we panden afstoten, maar ook omdat niet alle panden voor verduurzaming in aanmerking komen (denk aan monumenten). We zijn op zoek naar een geschiktere indicator.
Indicator: Energiezuinigheid (audit nr 98)
Omschrijving: Een energie-index, met bijbehorend label.
Bron: energielabelcertificatie Meeteenheid: Index
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
Zie toelichting
Een gemiddeld energielabel is geen goede indicatie voor de verduurzaming van het vastgoed. Dit omdat we panden afstoten, maar ook omdat niet alle panden voor verduurzaming in aanmerking komen (denk aan monumenten). We zijn op zoek naar een geschiktere indicator.

Thema Open overheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Open Overheid gaat over het streven naar samenwerking met de stad en het betrekken van inwoners voor verbetering van het gemeentelijke beleid en haar dienstverlening. Door transparantie en op een zorgvuldige manier verantwoording af te leggen, stellen we inwoners daartoe in staat.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Ondanks uitstel van de Omgevingswet, werkt de Gemeente Breda hard door aan de ontwikkeling, zowel online als offline. Voor in- en externe initiatiefnemers is er een overzicht met digitale participatietools (middelen voor samenwerking), om hen wegwijs te maken in de mogelijkheden. Zo is PlanBreda een steeds meer gebruikt en gevonden kanaal om participatieprocessen met de stad online vorm te geven. De wijk- en dorpsactiviteiten (wijkplatforms, wijkdeals) zorgen voor een doorgaand gesprek met initiatiefnemers. Het Data Portaal plaatst informatie, de zogenaamde open data, zodat burgers informatie kunnen ophalen over gemeentelijke plannen.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Open overheid
Indicator: Gemeente luistert (audit nr 100)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat vindt dat de gemeente niet luistert naar de mening van de burgers
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
20 20 0
We streven ernaar dat alle Bredanaars vinden dat de gemeente luistert naar de burgers.
Indicator: Gemeente betrekt burgers (audit nr 99)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat vindt dat burgers onvoldoende bij gemeentelijke plannen worden betrokken
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
22 21 0
We streven ernaar dat alle Bredanaars vinden dat ze voldoende bij gemeentelijke plannen worden betrokken.
Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
Veilig Breda 30.763 32.872 32.831 32.889 33.015 32.839
Dienstverlening 9.695 9.837 10.155 10.277 10.158 10.158
Beheer van de openbare ruimte 85.109 87.865 89.057 90.013 91.007 92.608
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 23.692 21.022 21.146 22.186 21.998 21.817
Open overheid 5.227 4.475 4.418 4.378 4.377 4.377
Totaal Lasten 154.486 156.071 157.607 159.744 160.555 161.798
Baten
Veilig Breda 13.448 14.103 13.948 13.840 13.840 13.700
Dienstverlening 3.171 3.383 3.252 3.252 3.252 3.252
Beheer van de openbare ruimte 58.223 62.938 64.147 65.173 66.263 68.070
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 9.710 9.503 9.515 9.859 9.859 9.859
Open overheid 33 0 0 0 0 0
Totaal Baten 84.584 89.927 90.862 92.124 93.215 94.882

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Veilig Breda
Binnen dit thema zijn de financiën ondergebracht om de veiligheid en leefbaarheid van Breda te organiseren en beschermen, samen met en voor de burger, bedrijven en bezoekers. Dit omvat onder andere het toetsen en handhaven op vergunningen, de wijkveiligheid op straat, het leveren van een bijdrage aan samenwerkingen met bv de veiligheidsregio, OMWB en taskforce.

De lasten dalen met € 0,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal posten:
De lasten bij Ondermijning dalen met € 0,4 miljoen vanwege het vervallen van de subsidie Sociale weerbaarheid waardoor geen uitgaven gedaan worden.

Bij Veiligheid openbare ruimte nemen de lasten met € 0,4 miljoen toe met name door loon- en prijscompensatie.
Door beleidskeuzes uit het verleden is er een structureel tekort op de kermissen, ligbootjes en markten. Dat wordt nu opgelost door structureel € 0,3 miljoen bij te ramen.
In de begroting 2021 was opgenomen dat we de inkomsten van de evenementenvergunning met € 0,3 miljoen zouden verhogen. We passen dit aan naar € 0,15 miljoen en komen later in 2022 met een verdere uitwerking naar de raad.

In de begroting is een impuls van € 0,3 miljoen verwerkt voor bestuursrechtelijke handhaving ter uitbreiding van juridische capaciteit waardoor er minder extern juridisch advies hoeft ingewonnen te worden.

Er wordt € 0,2 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de keten veiligheid, toezicht en handhaving voor nieuwe (wettelijke) taken.

Bij fysieke veiligheid dalen de lasten met € 1,0 miljoen vanwege een onttrekking van € 1,1 miljoen uit de exploitatiereserve legesresultaten en een aantal kleinere mutaties die in totaal € 0,1 miljoen hogere lasten opleveren.

De baten dalen met € 0,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal posten:
De baten bij Ondermijning dalen met € 0,4 miljoen vanwege het vervallen van de subsidie Sociale weerbaarheid. Bij Veiligheid openbare ruimte nemen de baten toe met € 0,1 miljoen vanwege de verhoging van het tarief fiscaal parkeren met 2%. Bij fysieke veiligheid stijgen de baten uit de Wabo-leges met € 0,1 miljoen vanwege indexatie.

Dienstverlening
Dit thema omvat de financiën van de publieke dienstverlening aan de burger waaronder het verstrekken van balieproducten en afhandelen van burger- en bedrijfsmeldingen en het voeren van de benodigde administraties.

De lasten blijven per saldo gelijk aan de Begroting 2020. De verwachte uitgaven voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 dalen naar verwachting met € 0,5 miljoen omdat momenteel geen extra corona-maatregelen worden verwacht, waarvoor het Rijk € 0,5 miljoen heeft gecompenseerd in 2021. De personeelslasten stijgen naar verwachting met € 0,15 miljoen en de extra legeskosten ook met € 0,15 miljoen. Per saldo is er een daling van € 0,2 miljoen bij publiekszaken. In de begroting is het structurele knelpunt € 0,25 miljoen voor de hogere lasten voor uitzendkrachten opgelost. Deze stijging wordt veroorzaakt door een toename van de tarieven in de afgelopen jaren en een BTW-effect. In de begroting is ook een knelpunt opgelost van € 0,06 miljoen structureel in de kosten voor de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, dat was ontstaan door een administratieve fout. 
De lasten voor de administraties stijgen met € 0,2 miljoen als gevolg van een hogere doorbelasting van salarislasten.
De baten van dit thema dalen met € 0,1 miljoen omdat bij publiekszaken in 2022 minder inkomsten voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) worden verwacht.

Beheer Openbare Ruimte
Het thema Beheer openbare ruimte bevat het klein en groot onderhoud en de investeringen binnen de openbare ruimte op het gebied van wegen, civiele technische kunstwerken, groen, openbare verlichting, water, afvalinzameling en riolering. De middelen dragen bij aan het doel van een openbare ruimte die op orde is: leefbaar, schoon, heel en veilig.

De lasten van dit thema nemen in 2022 per saldo € 1,2 miljoen toe, de baten ook met € 1,2 miljoen.

Afvalservice:
De lasten blijven nagenoeg gelijk aan de begroting 2021. De begrote lasten voor afvalverwerking vallen € 0,3 miljoen lager uit. Voor de extra uitgaven voor de opening van het tweede milieustation komt een bijdrage uit de post onvoorzien van € 0,2 miljoen in 2021, deze bijdrage vervalt in 2022. Verder dalen de begrote lasten met € 0,3 miljoen vanwege lagere kosten grof vuil. De personeelslasten stijgen daarentegen met € 0,8 miljoen.
De baten dalen met € 0,3 miljoen vanwege minder verwachte opbrengsten grof vuil. De baten van de afvalstoffenheffing stijgen naar verwachting met € 0,6 miljoen. De baten stijgen begrotingstechnisch met € 0,1 miljoen i.v.m. een correctie voor het wegvallen van de coronasteun voor de ledigingenstop in 2021. Per saldo stijgen de baten met € 0,4 miljoen.

Wegen en groen:
Voor de onderdelen Wegen en Groen stijgen de lasten met € 0,34 miljoen vanwege indexering en hogere kapitaallasten door nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan en is het knelpunt van de hogere  waterschapsbelasting opgelost voor € 0,11 miljoen.  Daarbij is er in 2022 eenmalig een impuls opgenomen van € 0,15 miljoen voor de Vuelta.

Riolering:
Bij riolering zijn de lasten in totaal verhoogd met € 0,6 miljoen, als gevolg van € 0,5 miljoen hogere kapitaallasten en € 0,3 miljoen aan indexering en actualisaties, met name als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van klimaatadaptatie. Daar staat tegenover dat de dotatie in de voorziening is verlaagd met € 0,2 miljoen naar nul.
De rioleringsbaten stijgen met € 0,8 miljoen, waarvan € 0,4 miljoen door indexering van het tarief met 2%, daarnaast onttrekken we in 2022 € 0,4 miljoen aan de voorziening.

Beheer gemeentelijk vastgoed
Binnen dit thema zijn de financiën van het (publiek) vastgoed ondergebracht. Dit vastgoed wordt aangehouden vanwege gewenst bestuurlijk / politiek maatschappelijk beleid of maatschappelijk waarde creatie (welzijn, sport cultuur etc.), zoals opgenomen in de Visie op Vastgoed. Het beheer omvat het strategisch (portefeuille) beheer, het accountbeheer, levenscyclusbeheer (onderhoud aan en het verduurzamen van accommodaties, alsmede het voldoen aan wet en regelgeving) en het gebruikersbeheer.
Ten opzichte van de begroting 2021 nemen de lasten af met € 0,1 miljoen door lagere kapitaallasten als gevolg van de renteverlaging van 1,00% naar 0,75%. In de begroting zijn twee impulsen verwerkt. Het gaat hierbij om € 0,03 miljoen structureel voor het onderhoud aan de ledverlichting van de Grote Kerk en € 0,01 miljoen structureel voor het onderhoud van de Maczek Memorial. Het niveau van de baten is gelijk aan de begroting 2021.

Open overheid
Onder dit thema worden de financiën verantwoord voor het college, de raad, de griffie, de rekenkamer en verscheidene commissies.
De lasten en baten blijven nagenoeg gelijk aan die in de Begroting 2021. In 2022 is bij het College een impuls van € 0,04 miljoen opgenomen voor de bestuurswissel en het formatieproces na de verkiezingen.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Fasering Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2022 Planning uitgaven 2023 Planning uitgaven 2024 Planning uitgaven 2025 Totaal beschikbare middelen
Riolering (instandhouding) 20.000 20.800 40.800
Vastgoedbeheer 620 199 819
Ambitie 620 20.199 20.800 41.619
Vastgoedbeheer 826 826
Functionele aanpassingen gemeentelijke accommodaties 350 350
Bomen (inlopen achterstand) 700 700
Plan 1.876 1.876
Afvalservice 200 200 200 600
Bomen (instandhouding) 900 900 900 2.700
Groene pleinen & parken 2.0 833 833 1.666
Openbare ruimte: herinrichtingen 700 700 1.400
Openbare ruimte; klimaatadaptatie 190 190 190 570
Openbare ruimte; openbare verlichting 2.550 2.550 2.600 7.700
Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed 547 303 626 1.476
Koelmachine ijsbaan 400 400
Project 6.120 5.676 4.516 200 16.512
Afvalservice 200 200
Talentencentrum 19.180 1.250 20.430
Doorstroomvoorziening 2.316 2.316
Riolering (instandhouding) 24.975 19.200 44.175
Realisatie 46.671 20.450 67.121
Totaal 54.667 26.746 24.715 21.000 127.128

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Beheer openbare ruimte groen
Het betreft hier de volgende investeringen:

  • De investeringen herinrichting en groene pleinen en parken betreffen de volgende projecten in 2022: Oranjeplein, Wilhelminapark, Molenleij, Erasmusplein en Willem-Alexanderplein.
  • Klimaatadaptatie betreft klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte.
  • Bomen betreft de vervanging van bomen ter instandhouding.
  • Extra impuls om de achterstand van de vervanging van bomen in te lopen.

Beheer openbare ruimte wegen
Het betreft hier de volgende investeringen:

  • Openbare verlichting: vervanging en verduurzaming van de openbare verlichting
  • Pleinenplan: Het Willem Alexanderplein zal in 2022 worden uitgevoerd.

Vastgoedbeheer 
Het betreft hier het uitvoeren van noodzakelijke maatregelen op het gebied van arbo-veiligheid op daken en brandveiligheid. 

Talentencentrum
Het nieuwe talentencentrum zal in 2023 opgeleverd worden.

Doorstroomvoorziening
De nieuwe doorstroomvoorziening zal in 2022 opgeleverd worden.

Koelmachine ijsbaan
Deze impuls betreft de vervanging van de oude installatie van de ijsbaan voor een duurzamer exemplaar.

Functionele aanpassingen
Het gaat hierbij om een impuls in de aanpassingen in of aan gemeentelijke accommodaties die het gebruik van die accommodatie en de exploitatie daarvan verbeteren of optimaliseren. Tevens wordt daardoor de maatschappelijke waarde van gemeentelijke accommodaties vergroot.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
In 2022 geven we verder uitvoering aan het meerjarenprogramma voor de verduurzaming van de gemeentelijke panden.

Afvalservice
Dit betreft de jaarlijkse vervangings- en, waar nodig, uitbreidingsinvesteringen van ondergrondse containers.

Riolering
Vanuit het Stedelijk Waterplan 2019-2023 zijn investeringen opgenomen voor de vervanging van riolering en tevens verbetering van riolering, waaronder klimaatadaptieve maatregelen.

Mutaties in voorzieningen

Terug naar navigatie - Mutaties in voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Basis op orde in Breda Stand 1-1-2022 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2022
Voorziening wet AppA 8.866 -250 8.616
Onderhoud Vastgoedbeheer 13.943 -3.089 10.854
Voorziening openbare ruimte onderhoud 2.278 -842 1.436
Voorziening afvalservice 0 49 49
Voorziening riolering 3.312 -358 2.955
Totaal 28.399 -4.490 23.909

De mutaties in de voorzieningen verklaren we op deze manier:

Voorziening Afvalservice
De voorziening Afvalservice is bedoeld om de lasten en baten te egaliseren voor het huishoudelijke deel van de afvalinzamelings- en verwerkingskosten. De verwachting is dat in 2022 een kleine toevoeging wordt gedaan aan deze voorziening.

Voorziening wet AppA
Dit betreft de stortingen in pensioenvoorzieningen voor politieke ambtsdragers (Wet AppA).
De dotatie aan de voorziening wordt bepaald aan de hand van de actuariële waarde van lopende pensioenen en toekomstige pensioenverplichtingen. De uitbetalingen van de lopende pensioenen worden aan de voorziening onttrokken.

Onderhoud Vastgoedbeheer
De cijfers zijn gebaseerd op de actuele stand van de voorzieningen volgens de Jaarrekening 2020 en de begrote dotaties en onttrekkingen in 2021 en 2022.

Kapitaalgoederen openbare ruimte
De cijfers zijn gebaseerd op de actuele stand van de voorzieningen volgens de Jaarrekening 2020 en de begrote dotaties en onttrekkingen in 2021 en 2022.

Riolering
De voorziening riolering is bedoeld om de lasten en baten te egaliseren voor het product riolering. Het vastgestelde Stedelijk Waterplan betreft de periode 2019-2023. Bij de begroting 2022 onttrekken we € 0,36 miljoen aan de voorziening. We verwachten de komende jaren jaarlijks een oplopende onttrekking aan de voorziening te doen om de lasten meerjarig binnen riolering te kunnen dekken. In het bestuursakkoord 2018-2022 “Lef en Liefde” is een jaarlijkse stijging van 2% vastgesteld. In 2023 stellen we nieuwe tarieven en een nieuw Stedelijk Waterplan 2024-2028 vast. Hierbij houden we rekening met actuele ontwikkelingen en de stand van de voorziening per 31 december 2022.

Beleidsstukken

Terug naar navigatie - Beleidsstukken

Achterliggende documenten bij dit programma

Naam document Soort document Jaar
Veiligheid programma 2019-2023 Kaderstellend 2019
Nota herijking harddrugsbeleid Kaderstellend 2018
Nota herijking softdrugsbeleid Kaderstellend 2017
Uitwerkingskader Vergunningverlening, toezicht en handhaving Breda Kaderstellend 2020
Visie openbare ruimte Breda 2020 Kaderstellend 2009
Beleidskader kapitaalgoederen Openbare ruimte Kaderstellend 2014
Structuurvisie Breda 2030 Kaderstellend 2012
Beleidsregels locatiekeuze centrale verzamelplaatsen voor het aanbieden van inzamelmiddelen van huishoudelijk afval Kaderstellend 2017
Actualisatie beleidskader kapitaalgoederen openbare ruimte (2018) Kaderstellend 2018
Het Stedelijk waterplan 2019-2023 Kaderstellend 2019
Afvalstoffenverordening Kaderstellend 2016
Aanwijzingsbesluit ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval Kaderstellend 2017
Duurzaamheidsvisie Breda 2030 Kaderstellend 2016
Bredase uitwerking Van Afval Naar Grondstof Kaderstellend 2016
Nadere regels afvalstoffen Breda 2016 Kaderstellend 2016
Bredaas Waterkompas 2016 Kaderstellend 2016
Visie op vastgoed 2016 Kaderstellend 2016
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed Kaderstellend 2017
Nota Sportaccommodaties en financiën Kaderstellend 2016
Nota Bewegingsruimte Kaderstellend 2015
Team Breda: Uitvoeringsprogramma 2017-2022 Kaderstellend 2017

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde
Website Veiligheidsregio:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
17,41 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant voert namens 24 gemeenten in deze regio taken uit op het gebied van:

  • Rampenbestrijding
  • Crisisbeheersing
  • Risicobeheersing
  • Brandweerzorg
  • Ambulancezorg
  • Geneeskundige hulpverlening.

Hierdoor draagt de Veiligheidsregio bij aan een veilig Breda en een veilige regio.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De Veiligheidsregio speelde een cruciale rol bij corona. Wij hebben daar veel waardering voor, zeker gelet op de flexibele inzet bij deze ongekende crisis.

Ondanks corona lukte het de Veiligheidsregio om de interne organisatieontwikkeling door te laten gaan. De structuur staat en een groot deel van de medewerkers is geplaatst. Openstaande vacatures zijn terughoudend ingevuld.

Op 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Ambtenaren in werking getreden. Deze wet regelt dat ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten krijgen als werknemers in de civiele sector. In verband met de complexe situatie van het werkgeverschap is er uitstel verleend voor het personeel van de Veiligheidsregio.

De samenwerking met Stichting Dutch Institute for Technology, Safety & Security (DITSS) heeft in 2020 geïnvesteerd in een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), voor informatieuitwisseling tussen regio's. De Veiligheidsregio werkt hier nog steeds aan.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door corona konden niet alle (praktijk-)opleidingen en oefeningen doorgaan. Gevolgen voor de vakbekwaamheid zijn nog onduidelijk.
  • De vitale ICT-infrastructuur werkte niet naar behoren tijdens corona. Dit blijft een permanent aandachtspunt.
  • Het kost steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden. Beschikbaarheid van vrijwilligers staat steeds meer onder druk. En daarmee ook de kerntaak, het bestrijden van incidenten.

 

GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant
Basis op Orde
Website Omgevingsdienst Midden- en West Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Boaz Adank
7 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) werkt vanuit omgevingsrecht aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Dit gebeurt in opdracht van de Provincie Noord-Brabant en de 25 gemeenten in Midden- en West-Brabant, samen met (keten)partners. In heel Noord-Brabant doet de OMWB dit voor risicovolle bedrijven, klachten en (milieu)calamiteiten.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De ontwerpbegroting is solide en in lijn met de kadernota. Er is een gezond financieel beeld, in lijn met voorgaande jaren. De ontwerpbegroting is steeds overzichtelijker, informatiever en beter leesbaar.
De voornaamste ontwikkeling is het van kracht worden van de Omgevingswet per 1 juli 2022. Dit betekent een enorme verandering in de taakuitvoering en samenwerking met deelnemers en ketenpartners is van essentieel belang. 
De eerste maatregelen uit het kosteneffectiviteitsonderzoek 'De dienst nog beter maken' krijgen hun beslag.
Nieuw is de regeling werk gebonden personenmobiliteit, om negatieve klimaateffecten van zakelijk en woon-werkverkeer terug te dringen. De OMWB krijgt hier een toezichthoudende taak.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Omgevingswet: de algehele stelselherziening heeft impact op een andere manier van werken, cultuur, de juridische basis en het technisch instrumentarium. Hierdoor ontstaan mogelijk hogere kosten.
  • Transitie organisatie, met kans dat individuele medewerkers niet aan eisen voldoen.
  • Corona: de kans bestaat op productieverlies en/of minder opdrachten, afhankelijk van het verloop van corona.
  • Problematiek arbeidsmarkt: door corona werd de krapte op de arbeidsmarkt kleiner. Misschien is er nu geschikt personeel te vinden, om inhuur van (duurder) personeel door de Omgevingsdienst terug te dringen.

 

Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
ZVH
Greetje Bos
Arjen van Drunen
51,8%
Overige verbonden partijen

Bijdrage verbonden partij aan programma
Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Baronie Breda is een samenwerkingsverband van justitiële diensten en zorginstellingen, onder regie van gemeenten in De Baronie. Het is gericht op kwetsbare personen met problemen op meerdere leefgebieden. Mensen die als gevolg daarvan in aanraking komen of dreigen te komen met strafrecht. Het ZVH draagt bij aan algemene veiligheid, betere persoonlijke situatie, voorkomen van recidive, ernstige overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Corona had grote invloed op de problematiek in het Zorg en Veiligheidsdomein, op de partners en op de manier van werken. In 2020 en 2021 bleven coronamaatregelen van kracht. Soms waren er versoepelingen, dan weer werden de teugels stevig aangetrokken. Er was minder sociale steun, meer gevoelens van angst en somberheid en men miste perspectief. Sommige personen konden moeilijk omgaan met wegvallen van structuur door contacten, werk of opleiding. Er was minder sociaal contact en dus minder sociale controle. Het was en blijft voor het ZVH belangrijk om zicht te houden op kwetsbare mensen om op tijd ondersteuning te bieden.

Prioriteiten in het ZVH jaarplan: mensenhandel, radicalisering en extremisme, re-integratie ex-gedetineerden en kwetsbare personen. 

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van ZVH is in dienst bij Gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van Breda.

 

Midwaste
Basis op Orde
Website Midwaste:
Verantwoordelijke bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Daan Quaars
Paul de Beer
7,7 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. is begin 2009 opgericht. Belangrijkste doel is voor leden bereiken van de hoogst mogelijke kwaliteit tegen laagst mogelijke maatschappelijke kosten, voor inzamelen en verwerken van afval. Het lidmaatschap van de Gemeente Breda aan de Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. betekent dat de gemeente niet aansprakelijk is voor nadelige gevolgen van overeenkomsten met andere leden en derden.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Niet van toepassing. 

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Prijzen, debiteuren en beschikbare verwerkingscapaciteit
  • Prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst zijn door wereldmarktprijzen, bijvoorbeeld bij papier
  • Te weinig verwerkingscapaciteit kan leiden tot hogere prijzen.

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Daan Quaars
Paul de Beer
39,84 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
Deze gemeenschappelijke regeling is voor blijvende nazorgverplichtingen van 10 deelnemende gemeenten voor de afvalstoffenberging Bavel-Dorst en regionale stortplaats Zevenbergen.

Bijzondere ontwikkelingen bij verbonden partij
Medio 2019 is er een convenant ondertekend, waarbij we met de provincie overeen kwamen dat de overdracht van stortplaats Zevenbergen met 10 jaar is uitgesteld. Binnen deze periode blijft de rekenrente op 5,06%. Het doel is om in deze periode alternatieven te onderzoeken. Hoe gaan we om met de stortplaats, hoe besparen we kosten 
en welke mogelijke inkomsten zijn er. Voor stortplaats Bavel-Dorst loopt nu materiaalonderzoek naar de kwaliteit van de
bovenafdichting. Uitkomsten komen medio 2021. De verwachtingen zijn positief over verlengen van de levensduur van 50 naar 75 jaar.

De belangrijkste risico`s bij verbonden partij
Tot 2024 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. Daarna leidt een aantal factoren mogelijk tot aanpassing. Dit zijn onder meer: 

  • Mogelijke daling rekenrente
  • Verlenging afschrijvingstermijn afdekfolie van 50 naar 75 jaar
  • Juridisch kader herbezien (leemtewet).