Veilig Breda
Binnen dit thema zijn de financiën ondergebracht om de veiligheid en leefbaarheid van Breda te organiseren en beschermen, samen met en voor de burger, bedrijven en bezoekers. Dit omvat onder andere het toetsen en handhaven op vergunningen, de wijkveiligheid op straat, het leveren van een bijdrage aan samenwerkingen met bv de veiligheidsregio, OMWB en taskforce.
De lasten dalen met € 0,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal posten:
De lasten bij Ondermijning dalen met € 0,4 miljoen vanwege het vervallen van de subsidie Sociale weerbaarheid waardoor geen uitgaven gedaan worden.
Bij Veiligheid openbare ruimte nemen de lasten met € 0,4 miljoen toe met name door loon- en prijscompensatie.
Door beleidskeuzes uit het verleden is er een structureel tekort op de kermissen, ligbootjes en markten. Dat wordt nu opgelost door structureel € 0,3 miljoen bij te ramen.
In de begroting 2021 was opgenomen dat we de inkomsten van de evenementenvergunning met € 0,3 miljoen zouden verhogen. We passen dit aan naar € 0,15 miljoen en komen later in 2022 met een verdere uitwerking naar de raad.
In de begroting is een impuls van € 0,3 miljoen verwerkt voor bestuursrechtelijke handhaving ter uitbreiding van juridische capaciteit waardoor er minder extern juridisch advies hoeft ingewonnen te worden.
Er wordt € 0,2 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de keten veiligheid, toezicht en handhaving voor nieuwe (wettelijke) taken.
Bij fysieke veiligheid dalen de lasten met € 1,0 miljoen vanwege een onttrekking van € 1,1 miljoen uit de exploitatiereserve legesresultaten en een aantal kleinere mutaties die in totaal € 0,1 miljoen hogere lasten opleveren.
De baten dalen met € 0,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal posten:
De baten bij Ondermijning dalen met € 0,4 miljoen vanwege het vervallen van de subsidie Sociale weerbaarheid. Bij Veiligheid openbare ruimte nemen de baten toe met € 0,1 miljoen vanwege de verhoging van het tarief fiscaal parkeren met 2%. Bij fysieke veiligheid stijgen de baten uit de Wabo-leges met € 0,1 miljoen vanwege indexatie.
Dienstverlening
Dit thema omvat de financiën van de publieke dienstverlening aan de burger waaronder het verstrekken van balieproducten en afhandelen van burger- en bedrijfsmeldingen en het voeren van de benodigde administraties.
De lasten blijven per saldo gelijk aan de Begroting 2020. De verwachte uitgaven voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 dalen naar verwachting met € 0,5 miljoen omdat momenteel geen extra corona-maatregelen worden verwacht, waarvoor het Rijk € 0,5 miljoen heeft gecompenseerd in 2021. De personeelslasten stijgen naar verwachting met € 0,15 miljoen en de extra legeskosten ook met € 0,15 miljoen. Per saldo is er een daling van € 0,2 miljoen bij publiekszaken. In de begroting is het structurele knelpunt € 0,25 miljoen voor de hogere lasten voor uitzendkrachten opgelost. Deze stijging wordt veroorzaakt door een toename van de tarieven in de afgelopen jaren en een BTW-effect. In de begroting is ook een knelpunt opgelost van € 0,06 miljoen structureel in de kosten voor de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, dat was ontstaan door een administratieve fout.
De lasten voor de administraties stijgen met € 0,2 miljoen als gevolg van een hogere doorbelasting van salarislasten.
De baten van dit thema dalen met € 0,1 miljoen omdat bij publiekszaken in 2022 minder inkomsten voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) worden verwacht.
Beheer Openbare Ruimte
Het thema Beheer openbare ruimte bevat het klein en groot onderhoud en de investeringen binnen de openbare ruimte op het gebied van wegen, civiele technische kunstwerken, groen, openbare verlichting, water, afvalinzameling en riolering. De middelen dragen bij aan het doel van een openbare ruimte die op orde is: leefbaar, schoon, heel en veilig.
De lasten van dit thema nemen in 2022 per saldo € 1,2 miljoen toe, de baten ook met € 1,2 miljoen.
Afvalservice:
De lasten blijven nagenoeg gelijk aan de begroting 2021. De begrote lasten voor afvalverwerking vallen € 0,3 miljoen lager uit. Voor de extra uitgaven voor de opening van het tweede milieustation komt een bijdrage uit de post onvoorzien van € 0,2 miljoen in 2021, deze bijdrage vervalt in 2022. Verder dalen de begrote lasten met € 0,3 miljoen vanwege lagere kosten grof vuil. De personeelslasten stijgen daarentegen met € 0,8 miljoen.
De baten dalen met € 0,3 miljoen vanwege minder verwachte opbrengsten grof vuil. De baten van de afvalstoffenheffing stijgen naar verwachting met € 0,6 miljoen. De baten stijgen begrotingstechnisch met € 0,1 miljoen i.v.m. een correctie voor het wegvallen van de coronasteun voor de ledigingenstop in 2021. Per saldo stijgen de baten met € 0,4 miljoen.
Wegen en groen:
Voor de onderdelen Wegen en Groen stijgen de lasten met € 0,34 miljoen vanwege indexering en hogere kapitaallasten door nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan en is het knelpunt van de hogere waterschapsbelasting opgelost voor € 0,11 miljoen. Daarbij is er in 2022 eenmalig een impuls opgenomen van € 0,15 miljoen voor de Vuelta.
Riolering:
Bij riolering zijn de lasten in totaal verhoogd met € 0,6 miljoen, als gevolg van € 0,5 miljoen hogere kapitaallasten en € 0,3 miljoen aan indexering en actualisaties, met name als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van klimaatadaptatie. Daar staat tegenover dat de dotatie in de voorziening is verlaagd met € 0,2 miljoen naar nul.
De rioleringsbaten stijgen met € 0,8 miljoen, waarvan € 0,4 miljoen door indexering van het tarief met 2%, daarnaast onttrekken we in 2022 € 0,4 miljoen aan de voorziening.
Beheer gemeentelijk vastgoed
Binnen dit thema zijn de financiën van het (publiek) vastgoed ondergebracht. Dit vastgoed wordt aangehouden vanwege gewenst bestuurlijk / politiek maatschappelijk beleid of maatschappelijk waarde creatie (welzijn, sport cultuur etc.), zoals opgenomen in de Visie op Vastgoed. Het beheer omvat het strategisch (portefeuille) beheer, het accountbeheer, levenscyclusbeheer (onderhoud aan en het verduurzamen van accommodaties, alsmede het voldoen aan wet en regelgeving) en het gebruikersbeheer.
Ten opzichte van de begroting 2021 nemen de lasten af met € 0,1 miljoen door lagere kapitaallasten als gevolg van de renteverlaging van 1,00% naar 0,75%. In de begroting zijn twee impulsen verwerkt. Het gaat hierbij om € 0,03 miljoen structureel voor het onderhoud aan de ledverlichting van de Grote Kerk en € 0,01 miljoen structureel voor het onderhoud van de Maczek Memorial. Het niveau van de baten is gelijk aan de begroting 2021.
Open overheid
Onder dit thema worden de financiën verantwoord voor het college, de raad, de griffie, de rekenkamer en verscheidene commissies.
De lasten en baten blijven nagenoeg gelijk aan die in de Begroting 2021. In 2022 is bij het College een impuls van € 0,04 miljoen opgenomen voor de bestuurswissel en het formatieproces na de verkiezingen.