Op 10 januari 2020 stemde de ministerraad in met een wetswijziging om politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerkingen te versterken. Deze wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) houdt verschillende maatregelen in. Ze verbeteren betrokkenheid van raadsleden, statenleden en leden van het algemeen bestuur van waterschappen in bestuur en inspraak van inwoners en maatschappelijke organisaties. Bijvoorbeeld versterken van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in en door gemeenschappelijke regelingen en introductie van aanvullende controle-instrumenten. Volgens het kabinet zorgen de wijzigingen op korte termijn voor verbetering. De regionale nota Verbonden Partijen is geëvalueerd.
Beide zaken pakken we tegelijkertijd en regionaal op, met blijvende aandacht voor Bredase belangen. Waar het kan maken we verschil tussen de soorten partijen. Een verbonden partij die zich enkel richt op bedrijfsvoering vraagt andere betrokkenheid van raden dan een verbonden partij voor beleidsvoorbereiding of (strategische) beleidskeuzes.
Financiële richtlijnen begroting 2023 gemeenschappelijke regelingen
Voor de begroting 2023 geven we financiële richtlijnen aan gemeenschappelijke regelingen:
- We verwachten van het (Dagelijks) Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) dat zij een structureel sluitende meerjarenbegroting 2023-2026 aanbiedt aan de deelnemers. De GR vermeldt duidelijk de uitgangspunten die gebruikt zijn voor de begroting 2023. In de begroting 2023 neemt de GR ook een overzicht op met de bijdrage (2023 t/m 2026) per deelnemer.
- De begroting wordt opgesteld op basis van ongewijzigd beleid. Er worden dus geen nieuwe taken of uitbreiding van bestaande taken in de primitieve begroting opgenomen, behalve als dit eerder door het (Algemeen) Bestuur is besloten.
- De begroting bevat een overzicht met het verloop van de (bestemmings)reserves. In dit overzicht is te zien wanneer de reserve wordt ingezet en voor welk bedrag per jaar. Hierin wordt ook het doel van de reserve omschreven.
Wanneer een reserve 2 jaar of langer niet wordt ingezet, dan legt de GR deze reserve in de besluitvorming bij de ontwerpbegroting voor. Het uitgangspunt is dat deze reserve op dat moment vrijvalt. Wordt er niet besloten tot vrijval dan geeft de GR in de ontwerpbegroting de planning en het doel van de uitgaven voor deze reserve opnieuw aan.
- De bijdrage van de gemeente/deelnemers in de begroting 2023 stijgt maximaal met de loon indexering en de prijsontwikkeling uit de septembercirculaire 2021 (of een actuelere circulaire).
- De GR beschrijft in de begroting 2023 in hoeverre de bijdrage van de gemeente/deelnemers gelijk kan blijven aan de bijdrage voor 2022. Dit kan door besparingen voor te stellen of beleidsinhoudelijke keuzes aan te geven.
- Een positief resultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemers. De GR kan hier alleen van afwijken door een duidelijk en gemotiveerd voorstel voor resultaatbestemming voor te leggen aan het Algemeen Bestuur.
- In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing beschrijft de GR de risico’s, de kwantificering hiervan en de beheersingsmaatregelen daarbij.
Vanwege de afwijkende financiering van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV), die wordt betaald vanuit ziektekostenverzekeringen, gelden de richtlijnen 4, 5 en 6 niet voor hen.