Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie, waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Het is één van de vormen voor de gemeente om taken uit te (laten) voeren: eigen activiteiten, door een commerciële of een verbonden partij.

Verbonden partijen zijn:

  • Alle gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente meedoet.
  • Alle NV’s en BV’s waarvan de gemeente aandeelhouder is. 

Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeente bestuurder en klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. De gemeente is dan niet de enige bestuurder en enige klant. Zij moet bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van andere deelnemers. Dit maakt aansturing soms complex.

Voordelen van verbonden partijen zijn grotere schaal en regionale aanpak van een regionaal onderwerp. Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) nemen we sinds de Begroting 2017 informatie op over een verbonden partij bij het programma waaraan de partij bijdraagt. Deze paragraaf is een totaaloverzicht van verbonden partijen.

Visie en beleid

Terug naar navigatie - Visie en beleid

Op 10 januari 2020 stemde de ministerraad in met een wetswijziging om politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerkingen te versterken. Deze wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) houdt verschillende maatregelen in. Ze verbeteren betrokkenheid van raadsleden, statenleden en leden van het algemeen bestuur van waterschappen in bestuur en inspraak van inwoners en maatschappelijke organisaties. Bijvoorbeeld versterken van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in en door gemeenschappelijke regelingen en introductie van aanvullende controle-instrumenten. Volgens het kabinet zorgen de wijzigingen op korte termijn voor verbetering. De regionale nota Verbonden Partijen is geëvalueerd.

Beide zaken pakken we tegelijkertijd en regionaal op, met blijvende aandacht voor Bredase belangen. Waar het kan maken we verschil tussen de soorten partijen. Een verbonden partij die zich enkel richt op bedrijfsvoering vraagt andere betrokkenheid van raden dan een verbonden partij voor beleidsvoorbereiding of (strategische) beleidskeuzes. 

Financiële richtlijnen begroting 2023 gemeenschappelijke regelingen 
Voor de begroting 2023 geven we financiële richtlijnen aan gemeenschappelijke regelingen:

  1.  We verwachten van het (Dagelijks) Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) dat zij een structureel sluitende meerjarenbegroting 2023-2026 aanbiedt aan de deelnemers. De GR vermeldt duidelijk de uitgangspunten die gebruikt zijn voor de begroting 2023. In de begroting 2023 neemt de GR ook een overzicht op met de bijdrage (2023 t/m 2026) per deelnemer.
  2. De begroting wordt opgesteld op basis van ongewijzigd beleid. Er worden dus geen nieuwe taken of uitbreiding van bestaande taken in de primitieve begroting opgenomen, behalve als dit eerder door het (Algemeen) Bestuur is besloten.
  3. De begroting bevat een overzicht met het verloop van de (bestemmings)reserves. In dit overzicht is te zien wanneer de reserve wordt ingezet en voor welk bedrag per jaar. Hierin wordt ook het doel van de reserve omschreven.
    Wanneer een reserve 2 jaar of langer niet wordt ingezet, dan legt de GR deze reserve in de besluitvorming bij de ontwerpbegroting voor. Het uitgangspunt is dat deze reserve op dat moment vrijvalt. Wordt er niet besloten tot vrijval dan geeft de GR in de ontwerpbegroting de planning en het doel van de uitgaven voor deze reserve opnieuw aan.
  4. De bijdrage van de gemeente/deelnemers in de begroting 2023 stijgt maximaal met de loon indexering en de prijsontwikkeling uit de septembercirculaire 2021 (of een actuelere circulaire).
  5. De GR beschrijft in de begroting 2023 in hoeverre de bijdrage van de gemeente/deelnemers gelijk kan blijven aan de bijdrage voor 2022. Dit kan door besparingen voor te stellen of beleidsinhoudelijke keuzes aan te geven.
  6. Een positief resultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemers. De GR kan hier alleen van afwijken door een duidelijk en gemotiveerd voorstel voor resultaatbestemming voor te leggen aan het Algemeen Bestuur.
  7. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing beschrijft de GR de risico’s, de kwantificering hiervan en de beheersingsmaatregelen daarbij.

Vanwege de afwijkende financiering van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV), die wordt betaald vanuit ziektekostenverzekeringen, gelden de richtlijnen 4, 5 en 6 niet voor hen.

De verbonden partijen

Terug naar navigatie - De verbonden partijen
Totaalbeeld verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam verbonden partijen Soort verbonden partij Verbonden partij Bijdrage aan Breda Bijdrage van Breda
Neovita BV Vennootschappen en coöperaties Vitaal en Sociaal Breda
GR GGD West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 4.646
GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda
GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 772
NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
Chassétheater beheer NV Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Stadsherstel Breda Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Bredase Investeringsmaatschappij (NV BrIM) Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
GR Regio West Brabant Gemeenschappelijke regeling Ondernemend Breda 584 5.503
Belgisch Nederlands Grensoverleg Overige verbonden partijen Ondernemend Breda 4
GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 264
GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 12.073
GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 2.164
Veiligheidshuis Breda Overige verbonden partijen Basis op Orde in Breda 114
Midwaste Vennootschappen en coöperaties Basis op Orde in Breda 71
Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) (belang 0,016 %) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda 14
Brabant Water NV Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda 295
GR Belastingsamenwerking West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Organisatie en financiën in Breda 3.974

Voor een uitgebreide toelichting van inhoudelijke activiteiten van verbonden partijen verwijzen wij u naar het onderdeel verbonden partijen bij de programma's. 

Neovita BV

Terug naar navigatie - Neovita BV
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leren, ontwikkelen en werken
Boaz Adank
Marianne de Bie
100 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Omdat Neovita een vast percentage op de loonsom ontvangt, is er nauwelijks sprake van risico’s. Voor het risico van hogere loonkosten als gevolg van een in te voeren CAO voor de doelgroep (Aan de Slag) is al eerder een voorziening gevormd. Deze is onderdeel van aan ATEA doorbelaste loonkosten, en komt niet ten laste van het resultaat van Neovita.
De inzet van doelgroep medewerkers, en daarmee de groei van loonsom en resultaat van Neovita, is vertraagd vanwege corona.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 1.047 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 263 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 8 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -38,0 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 80 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR GGD West Brabant

Terug naar navigatie - GR GGD West Brabant

Vitaal en Sociaal Breda
Website GGD West-Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:

Thema Leven
GGD West-Brabant
Arjen van Drunen
Marianne de Bie
23,3 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Corona had en heeft grote impact op de GGD. Het Rijk gaf financiële compensatie voor alle meerkosten en vraaguitval door corona. Omdat de GGD maximaal prioriteit gaf aan bestrijden en indammen van corona, zijn in 2020 en 2021 minder inspanningen en activiteiten ontplooid op andere beleidsterreinen. Dit leidde tot achterstallig werk. De kans bestaat dat we daardoor niet alle gemeentelijke doelstellingen voor 2022 halen.
Daarnaast zijn er bedrijfsvoeringrisico’s binnen de GGD. De vaste kosten dalen mogelijk niet gelijk aan de daling van de opbrengsten. De GGD probeert dit risico te beheersen door meer flexibiliteit in de inzet van medewerkers en kostendekkende markttarieven. Met de extra taken vanwege corona groeide de bedrijfsvoering in 2021 enorm. Afschalen na de crisis heeft financiële risico's in de vorm van frictiekosten, die mogelijk (ook) de deelnemers raken.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. De GGD voert in West-Brabant de in de Wet Publieke gezondheid (Wpg) aan de gemeenten opgedragen taken uit. Op onderdelen betreft dit ook taken die vallen onder de Jeugdwet, Omgevingswet, wet op de Kinderopvang en de wet op de Veiligheidsregio’s. Leidraad in het handelen van de GGD is het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid.
  2. De COVID-19 pandemie heeft aangetoond dat snel reageren en inspelen op een grote crisis veel vraagt van de GGD. Ook is duidelijk (geworden) dat er in de governance en uitvoeringskracht van de publieke gezondheid en in de afstemming met de Veiligheidsregio nog verbetering mogelijk is. Graag zien wij dat de GGD:
    • Er naartoe werkt dat een grote publieke gezondheidscrisis minder invloed zal hebben op het reguliere werk dat de GGD op basis van de Wpg voor de gemeenten uitvoert,
    • In afstemming met de Veiligheidsregio Midden en West-Brabant en omringende GGD-en werkt aan een robuustere organisatie die het makkelijker maakt om in te spelen op crises.
      Daarbij is ons duidelijk dat u hierin mede afhankelijk bent van landelijke beleidskeuzes.
  3. De in het vernieuwde Meerjarenbeleidsplan opgenomen (hoofd)ambities zijn leidend voor de opstelling van de Begroting 2023. De GGD zorgt ervoor dat in deze begroting:
    • De in overleg met gemeenten aangescherpte prestatie-indicatoren zijn opgenomen, met het doel beter zicht te verkrijgen op de te behalen resultaten binnen taken.
    • Rekening gehouden wordt met ontwikkelingen binnen basistaken die impact kunnen hebben op de hoogte van de gemeentelijke bijdrage. Indien van toepassing vermeldt u deze duidelijk in de Begroting. Voorts kunnen wij ons voorstellen dat ook in 2023 nog sprake is van meer druk (inhoudelijk en financieel) op het basistakenpakket als gevolg van toename kwetsbare situaties door corona.
  4. Een belangrijke ambitie van de GGD is het versterken en verbreden van de preventieve taken. Het Nationale Preventieakkoord vraagt om regionaal en lokaal invulling geven aan de in dit akkoord gestelde doelen. Op lokaal niveau geeft u samen met gemeente en lokale partners vorm aan en/of levert een bijdrage aan maatregelen die inwoners stimuleren “de gezonde keuze te maken”. In Breda gebeurt dit o.a. via de JOGG-aanpak en het Lokaal (Bredaas) Preventieakkoord.
  5.  Voor de ambitie ‘Modernisering van de GGD-dienstverlening’ heeft u op basis van een AB-besluit een bestemmingsreserve van € 300.000,- gevormd. Wij vragen u in de begroting 2023 aan te geven wat de belangrijkste effecten van de ingezette modernisering zijn; wij denken daarbij met name aan het belang van data- en informatie-gedreven werken en de behoefte aan sterke ICT-systemen in de publieke gezondheidszorg.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 4.384 4.589 4.646
Eigen vermogen 5.717 4.851 4.757
Vreemd vermogen 21.827 11.059 11.059
Resultaat voor bestemming 797 137 -93
Ratio weerstandsvermogen 0,83 0,78 0,73
Netto schuldquote in % 15 15 15
Solvabiliteit in % 26 30 30

GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)

Terug naar navigatie - GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)
Vitaal en Sociaal Breda
Website Regionale Ambulancevoorziening:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leven
Regionale Ambulancevoorziening
Arjen van Drunen
Marianne de Bie
2,4 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Vergunningverlening en financiering van ambulancezorg blijft lopen via de zorgverzekeraars. Dit betekent geen financieel risico voor de gemeente.
Kiest het Algemeen bestuur van de RAV om over te stappen naar een andere rechtspersoon - dan is de stichting zonder winstoogmerk het meest geschikt - dan moeten we rekening houden met kosten van overstap naar een ander pensioenfonds. Dit financieel risico door pensioenverplichtingen is circa € 4,5 miljoen. De reserve aanvaardbare kosten van de RAV (circa € 11 miljoen) kan dit afdekken.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. De RAV zorgt ervoor dat op basis van de Wet ambulancevoorzieningen de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in heel haar werkgebied in 2023 is gewaarborgd. Aangezien de ambulancezorg volledig wordt bekostigd door de zorgverzekeraars, dient deze zorg blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen.
  2. Binnen de ambulancesector in Nederland wordt gewerkt aan een nieuwe set prestatie-indicatoren waarmee de kwaliteit van de ambulancezorg gemeten gaat worden. In de beoordeling van de geboden ambulancezorg verschuift het zwaartepunt dan geleidelijk naar de vraag of kwalitatief goede zorg geboden is. De raad vindt het echter ook belangrijk dat er aan het spoedvervoer normen voor de responstijd gesteld blijven worden. Al heel wat jaren geldt de indicator dat de responstijd van de – meest urgente – A1- en de A2 ritten met maximaal 5 à 6% overschreden mag worden. Indien deze overschrijdingsnorm ruimer gesteld gaat worden, vragen wij u toe te lichten waarom de responstijd minder van belang is geworden.
  3. De definitieve besluitvorming over de meest geschikte rechtsvorm voor de RAV heeft u uitgesteld, omdat er onduidelijkheid rees of het Algemeen bestuur wel bevoegd is om hierover een besluit te nemen. Omdat een dergelijk besluit kan inhouden dat uw gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven, verwachten wij van u dat u het AB-voorstel tot mogelijke opheffing eerst voor een zienswijze aan de raad voorlegt. Dit kunt u gelijktijdig bij de aanbieding van de Beleidsbegroting 2023 doen. Daarbij vragen wij u de voor- en nadelen van een eventuele overgang helder in beeld te brengen. Een eventuele overgang mag voor gemeenten niet leiden tot nadelige (financiële) gevolgen.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 13.738 13.664 13.406
Vreemd vermogen 25.744 27.771 26.021
Resultaat voor bestemming 174 0 0
Weerstandsvermogen 13.738 13.664 13.406
Netto schuldquote in % 11,9 22,5 14,3
Solvabiliteit in % 34,1 33,6 34,0

GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten

Terug naar navigatie - GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Opgroeien
Marianne de Bie
Arjen van Drunen
45,7%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het belangrijkste risico van deze GR is uittreden van één van de deelnemende gemeenten. Dit risico is klein, want het gaat om uitvoering van verplichte wettelijke regelingen. Uitvoering via deze GR beperkt kosten voor deelnemers en is effectief.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023
Geen inhoudelijke richtlijnen meegegeven.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 904 730 772
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 526 1.350 450
Resultaat voor bestemming 131 0 0
Weerstandsvermogen Geen Geen Geen
Netto schuldquote in % -7,1 0,0 0,0
Solvabiliteit in % 0,0 0,0 0,0

NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant

Terug naar navigatie - NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant
Ondernemend Breda
Website Rewin:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Stimuleren economische ontwikkeling
Rewin
Boaz Adank
Paul de Beer
10,30 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Uiteenlopende zienswijzen over bijdragen vanuit gemeenten Regio West-Brabant zorgt dat op onderdelen ambities misschien niet uitkomen.

Er is steeds meer vraag voor cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit Rijk en EU. In Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Hierdoor kost het veel tijd en inspanning om op korte termijn alsnog geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 1.431 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 1.158 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 529 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 1.431 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -32,8 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 55,3 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Chassétheater Beheer NV

Terug naar navigatie - Chassétheater Beheer NV
Ondernemend Breda
Website Chassé:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Dynamische stad
Chassé Theater
Marianne de Bie
Boaz Adank
100 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Stagnerende kaartverkoop vanwege corona en onderhoud pand en installaties.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 4.645 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 14.200 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 350 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 24,6 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Stadsherstel Breda

Terug naar navigatie - NV Stadsherstel Breda

 

Ondernemend Breda
Website Stadsherstel:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Dynamische stad
Stadsherstel Breda
Marianne de Bie
Greetje Bos
13,05 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het Klapkot is verhuurd aan de brouwerij. Sinds het faillissement van restaurant Binnen is dit pand niet in gebruik. Op basis van het huurcontract betaalt de brouwerij de huur. Dit huurcontract eindigt eind 2022. Er zijn afrondende gesprekken met een nieuwe exploitant. De nodige bouwkundige aanpassingen aan het monument lijken op dit moment vergunbaar.
Aan het Klapkot is gebruik van de Vishal als buitenterras gekoppeld. Afgelopen jaren is de Vishal los verhuurd. Hieronder liggen geen goede afspraken tussen gemeente als eigenaar en NV Stadsherstel. Vanwege corona krijgt de horeca ruimte voor terrassen, maar voor de periode daarna moeten we goede afspraken maken over eventueel apart gebruik van de Vishal.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 2.507 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 5.520 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 96 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 2.507 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % 967,2 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 31,2 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)

Terug naar navigatie - NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)
Ondernemend Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Stimuleren economische ontwikkeling
Boaz Adank

100%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Er zijn geen belangrijke risico's te melden.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Regio West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Regio West-Brabant
Ondernemend Breda
Website RWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend bestuur
Regio West Brabant
Paul de Beer
Boaz Adank
26,04 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Afhankelijkheid van (vaak personele) inzet gemeenten bepaalt de slagingskans van regionale projecten.
  • Uiteenlopende zienswijzen over commitment vanuit gemeenten Regio West-Brabant (RWB) zorgen dat basisfinanciering van de gemeenschappelijke regeling onder (toenemende) druk staat.
  • Er is steeds meer vraag naar cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit Rijk en EU.  In de Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Het kost daarom veel tijd en inspanning om op korte termijn geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. In de begroting 2023 wordt een doorkijk gegeven naar het actieprogramma vanaf 2023. Hierbij wordt aangegeven welke inzet van RWB en gemeenten nodig is om het actieprogramma te realiseren.
  2. In de begroting 2023 is een voorstel opgenomen over de voortzetting van de financiering van het programma VTE (vrijetijdseconomie).

Specifieke financiële richtlijn begroting 2023
Bij de uitvoeringsgerichte taak Kleinschalig Collectief Vervoer geldt voor de vervoersprijs per eenheid een aanpassing aan de hand van de branchegerichte NEA-index. Verder worden de vervoerslasten begroot aan de hand van het geprognosticeerde gebruik van de vervoersvoorziening. Doorbelasting van kosten aan gemeenten en provincie vindt plaats op basis van realisatie.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 4.917 4.945 4.919
Eigen vermogen 1.240 650 609
Vreemd vermogen 7.669 7.669 7.669
Resultaat voor bestemming 423 -247 -42
Ratio weerstandsvermogen 0,0 0,0 0,0
Netto schuldquote in % -5,7 -2,3 -2,9
Solvabiliteit in % 14,0 12,0 7,4

Belgisch Nederlands Grensoverleg

Terug naar navigatie - Belgisch Nederlands Grensoverleg
Ondernemend Breda
Website Benego:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend bestuur
Benego
Paul Depla
Boaz Adank
9,56 %
Overige verbonden partij

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor de continuïteit van het grensgemeenten-netwerk is bestuurlijk draagvlak essentieel.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 3 4 4
Eigen vermogen 188 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 0 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming -3 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -604,4 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 100 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Terug naar navigatie - GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde in Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Daan Quaars
Paul de Beer
39,84 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Tot 2024 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. Daarna leidt een aantal factoren mogelijk tot aanpassing. Dit zijn onder meer:

  • Mogelijke daling rekenrente.
  • Verlenging afschrijvingstermijn afdekfolie van 50 naar 75 jaar.
  • Juridisch kader herbezien (leemtewet).

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023
Geen inhoudelijke richtlijnen begroting 2023 meegegeven.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 264 264 264
Eigen vermogen 1.083 1.047 1.015
Vreemd vermogen 26.264 26.251 26.352
Resultaat voor bestemming -143 -68 0
Weerstandsvermogen 1.083 1047 1015
Netto schuldquote in % -3.721,2 -2.598,3 -2.608,2
Solvabiliteit in % 3,96 3,84 3,71

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde in Breda
Website VrMWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
17,41 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door corona konden niet alle (praktijk-)opleidingen en oefeningen doorgaan. Gevolgen voor de vakbekwaamheid zijn nog onduidelijk.
  • De vitale ICT-infrastructuur werkte niet naar behoren tijdens corona. Dit blijft een permanent aandachtspunt.
  • Het kost steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden. Beschikbaarheid van vrijwilligers staat steeds meer onder druk. En daarmee ook de kerntaak, het bestrijden van incidenten.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. Breng in de begroting de gevolgen van inwerkingtreding van de Omgevingswet per medio 2022 in beeld.
  2. Het nieuwe beleidsplan moet aansluiten bij de eerder ingestelde bezuinigingen.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 11.990 12.397 12.073
Eigen vermogen 18.832 14.392 14.098
Vreemd vermogen 43.130 53.837 55.127
Resultaat voor bestemming 3.326 -1.086 58
Ratio weerstandsvermogen 0,35 0,54 0,35
Netto schuldquote in % 34,0 52,0 56,0
Solvabiliteit in % 30,0 22,0 20,0

GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Basis op Orde in Breda
Website OMWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Boaz Adank
7 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Omgevingswet: de algehele stelselherziening heeft impact op een andere manier van werken, cultuur, de juridische basis en het technisch instrumentarium. Hierdoor ontstaan mogelijk hogere kosten.
  • Transitie organisatie, met kans dat individuele medewerkers niet aan eisen voldoen.
  • Corona: de kans bestaat op productieverlies en/of minder opdrachten, afhankelijk van het verloop van corona.
  • Problematiek arbeidsmarkt: door corona werd de krapte op de arbeidsmarkt kleiner. Misschien is er nu geschikt personeel te vinden, om inhuur van (duurder) personeel door de Omgevingsdienst terug te dringen.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. Breng in de begroting de gevolgen in beeld voor de Omgevingsdienst van (verlate) inwerkingtreding van de Omgevingswet (per 1 juli 2022).
  2. Breng in de begroting de gevolgen in beeld van invoering regeling werkgebonden personenmobiliteit.
  3. Breng in de begroting de gevolgen in beeld van evaluatie/herziening MWB-norm.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 1.986 2.070 2.164
Eigen vermogen 2.195 1.843 1.843
Vreemd vermogen 3.448 3.955 3.826
Resultaat voor bestemming 352 0 0
Ratio weerstandsvermogen 1,0 1,0 0,71
Netto schuldquote in % -3,9 -3,2 -3,9
Solvabiliteit in % 39,4 31,8 32,5

Zorg- en Veiligheidshuis Breda

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde in Breda
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
ZVH
Greetje Bos
Arjen van Drunen
51,8 %
Overige verbonden partijen

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van ZVH is in dienst bij Gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van Breda.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 110 112 114
Eigen vermogen 353 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 585 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming -64 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen 353 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -52,53 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 37,67 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Midwaste

Terug naar navigatie - Midwaste
Basis op Orde in Breda
Website Midwaste:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Daan Quaars
Paul de Beer
7,7 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Prijzen, debiteuren en beschikbare verwerkingscapaciteit.
  • Prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst zijn door wereldmarktprijzen, bijvoorbeeld bij papier.
  • Te weinig verwerkingscapaciteit kan leiden tot hogere prijzen. 
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 71 71 71
Eigen vermogen 1.455 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 35.427 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 230 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 1.455 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -1,16 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 3,94 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)

Terug naar navigatie - Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Enexis
Greetje Bos
Arjen van Drunen
0,016 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Tekort aan netwerkcapaciteit voor energietransitie
  • Effecten energietransitie en reguleringsmethodiek op financiële positie  
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 14 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 4.116.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 4.635.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 109.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen 4.116.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 47,03 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Brabant Water NV

Terug naar navigatie - Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Brabant water
Paul de Beer
Greetje Bos
8,6 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De veranderende klimatologische omstandigheden
  • De kwaliteit van het grondwater
  • De veroudering van het netwerk
  • Informatie- en fysieke beveiliging.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 0 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 674.183 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 523.444 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 16.662 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 674.183 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 56 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BNG
Greetje Bos
Arjen van Drunen
0,46 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Debiteurenrisico
  • ICT
  • Toenemende regelgeving en impact op organisatie
  • Lage rentestanden.
Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 328 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 4.364.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 155.955.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 221.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 4.364.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 2,8 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Belastingsamenwerking West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BWB
Greetje Bos
Arjen van Drunen
23,4 % van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De gevolgen van de pandemie werken door op belastingopbrengsten voor deelnemers en op bedrijfsvoering van de BWB. Hiervoor bestaat een berekend risico van € 75.000.
  • De NCNP-bureaus zorgen voor een onzekere factor. Bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 200.000.
  • De economie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt. Dat maakt het moeilijker en vraagt meer tijd om cruciale functies in te vullen. Er is een berekend risico van € 100.000.
  • De belangrijkste applicatie van de relatief complexe informatie-architectuur van de BWB is geïmplementeerd. Dit zorgde voor kinderziektes, onzekerheden in uitvoering en brengt risico’s met zich mee. Berekend risico is € 75.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een data gestuurde organisatie als de BWB. Ondanks getroffen maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Berekend risico is € 75.000.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2023

  1. In de strategie van de BWB is het streven opgenomen om voor alle gemeenten binnen het verzorgingsgebied van Waterschap Brabantse Delta de belastingtaken uit te voeren. De directie van de BWB wordt opgeroepen een actieve acquisitie te plegen richting de gemeenten die nog geen deel uitmaken van de GR.
  2. De BWB wordt verzocht om aan de hand van benchmarkgegevens een prijs- en kwaliteitsvergelijking te doen met vergelijkbare organisaties en daarbij van die andere organisaties te kunnen leren en verbeteren.

Specifieke financiële richtlijn begroting 2023
Autonome groei van productiekwantiteiten (aantal huishoudens, etc.) leidt in principe niet tot hogere financiële bijdragen van de deelnemers. De GR spant zich in om mogelijke extra kosten te compenseren door efficiencymaatregelen.

Financiële informatie:
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
Financiële bijdrage 3.203 3.594 3.974
Eigen vermogen 560 0 0
Vreemd vermogen 2.930 2.485 2.335
Resultaat voor bestemming 560 0 0
Ratio weerstandsvermogen 0,2 0,2 0,13
Netto schuldquote in % 3,4 11,7 9,2
Solvabiliteit in % 16,1 0,0 0,0