Strategische investeringsplan

Strategische investeringsplan (SIP)

Terug naar navigatie - Strategische investeringsplan (SIP)

De begrotingen van de afgelopen jaren laten zien dat onze investeringsruimte is volgepland, terwijl we tegelijkertijd in de praktijk niet alle investeringen volgens plan realiseren. Daarmee creëren we een boeggolf aan beschikbaar investeringsvolume die we steeds voor ons uitduwen, zetten we onszelf onnodig financieel krap en mist het huidige investeringsinstrument de flexibiliteit om op bovenstaande ontwikkelingen goed in te kunnen spelen. Hierdoor komt het instrument als sturingsmiddel onvoldoende tot zijn recht. Mede om deze reden is in de Begroting 2021 de toezegging opgenomen om een strategische investeringsplan (SIP) te ontwikkelen. In een multidisciplinaire projectgroep is tijdens het eerste halfjaar 2021 vooral getracht inzicht te verkrijgen in de conceptuele opzet en richting, de doelstellingen en de resultaten waar het nieuwe plan aan moet voldoen.

Doel en subdoelen
Het SIP bevat zodanige informatie dat de beheersing, sturing, besluitvorming en verantwoording van en over gemeentelijke investeringsvraagstukken kan plaatsvinden. Het instrument is dienstbaar aan zowel het gemeentebestuur als de ambtelijke organisatie. Omdat voor een integraal besluitvormingsproces meer inhoudelijk en financieel inzicht en onderbouwing nodig is over de investeringsprojecten, vanaf initiatief/ambitie tot realisatie, dient het nieuwe instrument een lange tijdhorizon van 15 tot 20 jaar te hebben.

Om bovenstaand doel te kunnen realiseren zijn de volgende subdoelen geformuleerd:

  • Het SIP geeft integraal inzicht in de benodigde investeringsruimte binnen de financiële huishouding van de gemeente Breda. Dit geeft eventueel ook inzicht in de noodzaak om binnen de eigen financiële huishouding ‘te sparen’ om ambities op termijn, zoals in de Omgevingsvisie 2040 en Regionale Investeringsagenda (RIA), mogelijk te maken.
  • Het SIP biedt voldoende flexibiliteit om te kunnen sturen op de actualiteit van ieder moment. Hierdoor wordt onderuitnutting van beschikbare investeringsmiddelen voorkomen.
  • Het SIP biedt completer inzicht in de opzet, inhoud, meerjarenplanning, risico’s en financiën van een programma of project voor onszelf en voor co-financiers/subsidieverstrekkers. Hierdoor kan cofinanciering als prikkel dienen om investeringsambities daadwerkelijk mogelijk te maken en te realiseren.
  • Het SIP geeft eveneens inzicht in de voortgang van lopende investeringen (en restantkredieten).

Opzet instrument
Bij het SIP volgen we de wijze van opbouw van proces en structuur zoals gebruikt wordt door het Rijk in het MIRT (meerjarenplan infrastructuur en transport). Op deze wijze doorloopt het traject verschillende fasen van ambitie naar uitvoering. Iedere overgang van fase vraagt om besluitvorming, waardoor het mogelijk is om tussentijds bij te sturen, te faseren, te beëindigen of te (her)prioriteren.

Schematisch ziet het proces er als volgt uit:

  • Fase A: Ambitie (output: verkenning/visie)
    In de eerste fase gaat het om de verre vooruitblik. De periode met een tijdshorizon van 10 jaar en verder. Het gaat om het in beeld brengen van de gewenste ontwikkelingen, de ambities. Door deze ontwikkelingen in beeld te brengen bestaat inzicht in de grote financiële opgaven waarvoor naast benodigde cofinanciering ook wij als organisatie moeten ‘sparen’. Hier ligt een relatie met de motie Infrastructuurfonds zoals aangenomen bij de Begroting 2021. Deze spaarmogelijkheden worden later in het ontwikkeltraject SIP nog nader uitgewerkt.
  • Fase B: Plan (output: uitvoeringsplan)
    De tweede fase vraagt om een verdere concretisering van de benodigde opgave, de doelstellingen van het project en de benodigde investeringsmiddelen. In deze fase is maximale flexibiliteit gewenst om op basis van de opgaven van de stad richting te geven aan fasering van de projecten.
  • Fase C: Project (output: projectplan en kredietvotering)
    In deze fase moeten projectscope en financieringsstructuren met eventuele cofinanciering helder zijn. In deze fase kunnen ook het schetsontwerp en uitvoeringsplanning al worden gemaakt.
  • Fase D: Realisatie (output: uitgevoerd investeringsproject)
    In deze fase wordt geconsulteerd bij belanghebbenden, wordt het investeringsproject verder ontworpen (voorlopig en definitief ontwerp) en wordt het daadwerkelijk uitgevoerd.

Het SIP geeft naast de fasering tevens per project inzicht in:

  • de bijdrage aan gemeentelijke beleidsdoelstellingen
    Welke bijdrage levert het project aan de realisatie van belangrijke richtinggevende gemeentelijke beleidsdoelen vanuit ruimtelijk, economisch, sociaal en cultureel perspectief m.b.t. de ontwikkeling van de stad in komende 15 tot 20 jaar? Denk hierbij o.a. aan het Verhaal van Breda en de Omgevingsvisie 2040.
  • de onderbouwing van investeringsprojecten:
    • inhoudelijke toelichting (scope)
    • financiën (kosten/baten, cofinanciering/subsidies)
    • planning en fasering in jaarschijven
    • risico’s en kansen
    • benodigde personele capaciteit.

Hiervoor wordt een (standaard) projectblad ontwikkeld wat voor elk project wordt ingevuld.

Voorts zijn we voornemens om de nieuwe beheersorganisatie vorm te geven. Een adequate beheerorganisatie is onontbeerlijk voor een succesvolle werking van SIP in de toekomst. De taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken medewerkers in de organisatie met betrekking tot het vullen, onderhouden en actualiseren van het SIP worden hierbij in beeld gebracht.

SIP en Begroting 2022
In de tweede helft van 2021 willen we het functioneel ontwerp van het nieuwe instrument SIP verder uitwerken om in de eerste helft van 2022 het vastgestelde definitieve ontwerp te implementeren inclusief het automatiseren van de dataverwerking en informatievoorziening. Dit neem niet weg dat we al bij de Begroting 2022 eerste stappen zichtbaar maken van het SIP. Concreet betekent dit dat we alle investeringsprojecten indelen naar de fasen van de MIRT-methode (indeling in Fase A Ambitie, Fase B Plan, Fase C Project of D Realisatie) en bezien we de mogelijkheden van verdere clustering van gelijksoortige investeringsprojecten. Daarmee krijgen we inzicht in de mate van flexibiliteit binnen het totale investeringsplan, wat gewenst is om in te kunnen spelen op de actualiteit van het moment.

Vervolgaanpak
De volgende onderdelen van het SIP worden op een later moment ontwikkeld en bij een volgend Planning & Control product toegevoegd:

  • Integraal inzicht in de financiën (kosten en baten, dekkingsmogelijkheden, cofinanciering derden, subsidies).
  • Toevoegen van projectbladen met inhoudelijke, financiële en planning-technische informatie over de investeringsprojecten waarbij door middel van een doorklikmogelijkheid per project vanuit het SIP kan worden doorgelinkt naar deze onderliggende informatie.
  • Inzicht in de investeringsprojecten op middellange (5 tot 10 jaar) en lange termijn (10 tot 20 jaar).
  • Voorstellen voor spaarmogelijkheden (relatie met motie infrastructuurfonds).

Er is in het vervolgtraject ruimte voor aanpassingen. De spelregels worden later vastgesteld en daarbij wordt de relatie met de motie infrastructuurfonds betrokken. Komend jaar, te beginnen in januari, gaan we eerst in gesprek met de raad over de verdere ontwikkelingen van het SIP.

Strategische investeringsplanning 2022-2025
In onderstaande tabel treft u het SIP 2022-2025 waarbij inzicht is in de investeringsprojecten ten laste van de algemene middelen en de investeringsprojecten ten laste van tarieven zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2022 hebben we aan nieuwe investeringsmiddelen ten laste van de algemene middelen € 15 miljoen beschikbaar, vanaf 2023 € 23 miljoen per jaar (gedurende een periode van 10 jaar). We zetten ook € 0,9 miljoen uit de reserve bovenwijkse voorzieningen in voor daaraan gerelateerde investeringen. Ten behoeve van de Noordelijke Rondweg maken we een eerste stap door bovenop de reeds beschikbare € 9,5 miljoen in de investeringsplanning een bedrag van € 16,5 miljoen als infrastructuurfonds te blokkeren in de algemene reserve. Hiermee geven we meteen uitvoering aan de motie. Zoals hierboven vermeld zijn de investeringsprojecten ingedeeld naar de 4 fasen van de MIRT-methodiek. Voor een toelichting op de individuele investeringsprojecten wordt verwezen naar de afzonderlijke begrotingsprogramma’s.

Strategische investeringsplan 2022-2025

Terug naar navigatie - Strategische investeringsplan 2022-2025
Bedragen x € 1.000
Fasering Programma Thema Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2022 Planning uitgaven 2023 Planning uitgaven 2024 Planning uitgaven 2025 Totaal beschikbare middelen
Ondernemend Breda Dynamische stad Stadsdepot 728 728
Grote projecten in de stad Gasthuisvelden 500 500 1.000
Herontwikkeling vertreklocaties Gasthuisvelden 750 750 1.500
Hoofdinfrastructuur Havenkwartier 1.790 1.790
Havenkwartier - bodemsanering 325 262 712 1.299
Retentie Crossmark-'t Zoet 1.480 1.480
Voorbereidingskosten 't Zoet 470 470
Stimuleren economische ontwikkeling Economische zaken 201 201
Ontwikkelingen Bavel 3.300 3.300
Duurzaam wonen in Breda Grote woonprojecten in de stad Grote woonprojecten 1.250 1.200 1.160 3.610
Verdeling beschikbare ruimte Overige nieuwe projecten 400 400
Stedelijke planning en programmering 1.323 1.323
Wonen Wonen 500 487 987
Basis op orde Beheer van de openbare ruimte Riolering (instandhouding) 20.000 20.800 40.800
Beheer van het gemeentelijk vastgoed Vastgoedbeheer 620 199 819
Ambitie 8.489 4.560 25.858 20.800 59.707
Vitaal en sociaal Breda Ontmoeten Wijkontwikkeling 130 130
Ondernemend Breda Grote projecten in de stad Crossmark 2.027 1.980 1.500 5.507
Cultuurcluster Klavers Jansen / Electron 1.144 1.500 2.644
Park Seelig Zuid Gasthuisvelden 6.500 6.500
Programma Verbeter Breda 1.500 1.500
Duurzaam wonen in Breda Bereikbaar Breda Mobiliteit 1.555 1.555
Mobiliteit: Instandhouding bestaand netwerk 2.281 4.200 6.481
Mobiliteitsdeal Verbeter Breda (w.o. Noordelijke Rondweg) 2.250 2.750 4.250 9.250
Verdeling beschikbare ruimte 1e fase Oostflank 100 1.794 1.894
Achter de Lange Stallen 250 250
Oostflank 2.000 2.000
Tuinen van Genta 750 750
Wonen Wonen 500 500
Basis op orde Beheer van het gemeentelijk vastgoed Vastgoedbeheer 826 826
Functionele aanpassingen gemeentelijke accommodaties 350 350
Beheer van de openbare ruimte Bomen (inlopen achterstand) 700 700
Organisatie en Financiën van Breda Toekomst bestendige organisatie Bedrijfsvoering 1.540 2.900 2.900 7.340
Wagenpark - tarieven 1.695 1.695 1.695 5.085
Plan 16.043 18.819 18.400 53.262
Vitaal en sociaal Breda Ontmoeten Speeltoestellen (instandhouding) 500 500 500 1.500
Ondernemend Breda Grote projecten in de stad Havenkwartier 500 500 1.000
Duurzaam wonen in Breda Bereikbaar Breda Hoogspanningsverbinding 150kv 1.000 655 1.444 3.099
Mobiliteit 840 745 1.585
Mobiliteit: Instandhouding bestaand netwerk 245 245
Mobiliteit: Schaalsprong fiets: snelfietsroute Tilburg 350 350
Mobiliteit: Schaalsprong OV: spoor en bus 200 200 400
Breda is een duurzame en bestendige stad Groen en Water 410 410 820
Basis op orde Beheer van de openbare ruimte Afvalservice 200 200 200 600
Bomen (instandhouding) 900 900 900 2.700
Groene pleinen & parken 2.0 833 833 1.666
Openbare ruimte: herinrichtingen 700 700 1.400
Openbare ruimte; klimaatadaptatie 190 190 190 570
Openbare ruimte; openbare verlichting 2.550 2.550 2.600 7.700
Beheer van het gemeentelijk vastgoed Koelmachine ijsbaan 400
Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed 547 303 626 1.476
Project 10.165 8.686 6.460 200 25.511
Ondernemend Breda Grote projecten in de stad Nieuwe Mark 7.383 8.800 1.000 17.183
Bereikbaar Breda Mobiliteit 3.898 192 4.090
Breda is een duurzame en bestendige stad Groen en Water 1.123 1.123
Basis op orde Beheer van de openbare ruimte Afvalservice 200 200
Riolering (instandhouding) 24.975 19.200 44.175
Beheer van het gemeentelijk vastgoed Doorstroomvoorziening 2.316 2.316
Talentencentrum 19.180 1.250 20.430
Realisatie 59.075 29.442 1.000 89.517
Eindtotaal 93.772 61.507 51.718 21.000 227.997

Bij de bestuurlijke behandeling van de begroting wordt de gemeenteraad gevraagd de nieuwe kredieten voor de investeringsprojecten < € 1 miljoen gelijk bij de vaststelling van de Begroting 2022 te voteren. Voor de nieuwe kredieten van de investeringsprojecten > € 1 miljoen worden separaat bestuursvoorstellen aan de gemeenteraad voorgelegd.

In het SIP 2022-2025 voegen we dus de jaarschijf 2025 toe ter grootte van € 23 miljoen ten laste van de algemene middelen. Het college heeft er voor gekozen deze jaarschijf nu niet te vullen met voorstellen voor investeringsprojecten. Enerzijds om het nieuwe gemeentebestuur in 2022 de gelegenheid te geven hiervoor voorstellen te doen. Anderzijds omdat in het kader van de Omgevingsvisie 2040 de gewenste investeringsprojecten nog moeten worden geprioriteerd. Deze Omgevingsvisie levert immers belangrijke input voor de investeringsprojecten op de middellange (5 tot 10 jaar) en lange termijn (10 tot 20 jaar).
Uitzondering vormen de investeringsprojecten voor Afvalservice en Riolering die volledig worden gedekt uit de tarieven afvalstoffenheffing en rioolheffing. Hiervoor zijn in 2025 wel investeringsbedragen opgenomen.