In 2021 actualiseerden we de actsheets duurzaamheid. In 2022 komen deze terug in de diverse producten van de Planning en Controlcyclus. Zie voor een verdere uitwerking de bijlage Klimaatbegroting 2022. Ten behoeve van een impuls op de ambities zoals verwoord in de klimaatbegroting, maken we € 0,5 miljoen aan extra middelen vrij in 2022. Duurzaamheid is integraal onderdeel van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
Regionale Energiestrategie (RES)
Na het vaststellen van de RES 1.0 en het Uitvoeringsprogramma volgen in 2022 concrete acties. Bijvoorbeeld meedoen in pilots voor afstemming van (duurzame) opwekking en afname van elektriciteit op bedrijfsterreinen. Zo beperken we teruglevering op het elektriciteitsnet. We zoeken met de regio naar mogelijkheden voor (uitbreiding) van een regionaal warmtenetwerk, gevoed door (rest)warmtebronnen.
Regionaal werken we aan de Regionale Structuur Warmte (RSW/RES 2.0). We leggen regionale afspraken vast om te voorzien in de warmtebehoefte. Het zijn afspraken tussen gemeenten, provincie, waterschappen en andere stakeholders over voorgenomen gebruik van (bovenregionale) warmtebronnen, verschillende warmtevragers en infrastructuur.
Transitie Visie Warmte
Binnen de Transitie Visie Warmte (TVW) is een aantal verkenningsgebieden uiterlijk in 2030 aardgasvrij of aardgasvrij ready. Voor deze gebieden maken bewoners, organisaties en bedrijven een Wijk(- of Gebieds)Uitvoeringsplan (WUP). De TVW bevat een paragraaf met een disclaimer. Om de TVW uit te voeren moeten partijen randvoorwaarden zoals financiële middelen en wetgeving invullen en faciliteren. Doen zij dit niet, dan gebeurt uitvoering van de TVW niet of deels.
Samen werken aan een duurzame samenleving
Breda zet met natuur- en duurzaamheidseducatie in op water/klimaatadaptatie, natuur/biodiversiteit, circulair/grondstoffen, voedsel en energie.
Boerderij Wolfslaar geeft inspiratie en handelingsperspectief over voedsel, natuur/biodiversiteit en water/klimaatadaptatie. Duurzaam, kindvriendelijke en inclusief. Mensen komen hier actief in aanraking met buiten en gaan zo wijs om met hun eigen leefomgeving. Voor allerlei partijen uit de stad, verenigingen en zzp'ers is Boerderij Wolfslaar een podium en uitvalsbasis voor groene en duurzame activiteiten.
Breda werkt ook samen met scholen aan een duurzame toekomst. April 2021 legden we een goede basis met lancering van de digitale Educatiewijzer Breda. Basisscholen vinden hier over de duurzame thema's lesmaterialen, projecten en excursies van voornamelijk lokale aanbieders. Ook voor het vmbo en vo zijn er lesprojecten. Samen met de werkgroep Brede Ontwikkeling van het BOB zetten we stappen en stemmen vraag en aanbod op elkaar af.
De aandacht groeit voor bewust en duurzaam leven, gezonde voeding, natuurlijk en inclusief spelen en lokale betrokkenheid. Het moment lijkt daar voor herijking van rol, positie en mogelijkheden van het werkveld natuur- en duurzaamheid. Voor de rol van de kinderboerderijen in de stad. En ook voor doorontwikkeling en professionalisering van natuur- en duurzaamheidseducatie in primair en voortgezet onderwijs. Deze analyse staat in de planning voor 2022. Doel is een realistisch plan voor professionalisering. Inhoudelijk, organisatorisch, bestuurlijk en financieel, met plek voor de Sustainable Development Goal’s (SDG's).
In 2022 continueren we de activatiecampagne ‘Breda Doet Mee’. Deze dynamische campagne is erop gericht om Bredanaars te bewegen bij te dragen aan een duurzamere leefomgeving.
CO2
In 2022 streven we naar het jaarlijkse doel van minimaal 29,8 kiloton CO2-uitstootreductie. Zo halen we het Bredase doel van 49% CO2-reductie, van het landelijk Klimaatakkoord. We willen de achterstand van 56 kiloton inhalen. De meest recente informatie is van 2019. Toen was de CO2-uitstoot in Breda 760 kiloton en de doelstelling 704 kiloton. In de klimaatbegroting vertalen we onze uitdagingen voor financiering. De realisatie van het doel staat onder druk, waaronder de wijkaanpak. We blijven inzetten op integratie van energie in alle beleidsvelden en extra bijdragen van gemeente, Rijk en Europa. Een en ander is nader uitgewerkt in detail in de klimaatbegroting (bijlage) die onderdeel vormt van deze begroting. Ten behoeve van een impuls op de ambities zoals verwoord in de klimaatbegroting, maken we € 500.000,- aan extra middelen vrij in 2022.
Luchtkwaliteit
De Gemeente Breda ondertekende begin 2020 het Schone Lucht Akkoord. Streven is permanente verbetering van de luchtkwaliteit voor gezondheidswinst. Toewerken naar de normen van de World Health Organization (WHO) en naar gemiddeld minimaal 50% gezondheidswinst in 2030, ten opzichte van 2016. In Breda nemen we maatregelen voor betere luchtkwaliteit. Ze richten zich vooral op verkeer, een belangrijke veroorzaker van luchtverontreiniging. We voldoen nu aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit, die we jaarlijks monitoren. Vanaf 2015 verschoof de landelijke focus van voldoen aan normen naar verder verbeteren van luchtkwaliteit om gezondheidsredenen. Ook in Breda maken we duidelijker de link met gezondheid. Permanente verbetering van luchtkwaliteit is gezondheidswinst voor iedereen. We gaan in 2022 verder met maatregelen voor mobiliteit. Bijvoorbeeld doorstroming, verbetering fiets- en wandelvoorzieningen, e-oplaadpunten, waterstoftankstation en zero-emissie voor wegverkeer. We geven voorlichting om overlast te voorkomen van hout stoken in kachel of open haard. Energie uit accu’s van elektrische auto’s (AirQon) vervangt aggregaten bij festivals.
Milieuzonering
De fysieke afsluiting van de binnenstad wordt binnenkort vervangen door een digitale afsluiting. Voor het goed functioneren van het voetgangersgebied van groot belang. De milieuzonering voor de binnenstad wordt daarbij meegenomen. De huidige milieunorm euro 4 wordt volgend jaar verhoogd naar euro 6. De ambitie is vanaf 2025/2026 een zero-emissiezone in de binnenstad van Breda. Ten behoeve van een impuls op de ambities van de milieuzonering bedragen wordt over de periode 2022 tot en met 2025 € 30.000 ingezet (camerahuur, licenties, etc.).
Natuur Netwerk
We zetten in op verdere vergroening. In 2022 ronden we 3 projecten af: Lage Vuchtpolder, landgoederenzone Haagse Beemden en Ecologische VerbindingsZone Boomkikker (EVZ). Rond de Chaamse Beek en het Ulvenhoutse bos proberen we percelen te kopen voor verdere groene invulling. We zetten in op IJzeren Hek in de Haagse Beemden, bospercelen, planontwikkeling en uitwerking Seeligterrein en doortrekken Nieuwe Mark. Samen met externe partijen proberen we ook bij particuliere partijen een vergroeningsslag te maken: bedrijventerreinen, woningen en scholen.
Circulaire economie
Breda verkent kansen en formuleert doelen voor circulaire economie in de organisatie en in projecten. Daarom maken we materiaalstromen inzichtelijk. Dat doen we door materialen waarde toe te kennen, stromen te coördineren en hergebruik te faciliteren. Zo werken we toe naar een meer circulaire samenleving. We willen ook aansluiten bij netwerken en samenwerkingsverbanden, die circulaire en biobased concepten stimuleren. We doen kennis en ervaring op over combineren van verduurzamen en versnellen in woningbouwopgaven. Circulariteit pakken we al integraal op in het initiatief circulaire tafelbijeenkomst en winkel Parels. Samenwerken met inwoners, markt en regio legt meer draagvlak onder circulaire initiatieven. We zetten ons in voor circulaire economie en onderzoeken hoe circulariteit integraal een plaats krijgt in de gemeentelijke organisatie.
Omgevingswet
De Omgevingswet betekent veel werk voor Mobiliteit en Milieu. Voor goede integratie van milieuregels in het Omgevingsplan moeten we huidige regels en bestaand beleid in beeld hebben en (digitaal) ontsluiten. Oude milieuregelgeving en bestaand milieubeleid vertalen we naar planregels voor het Omgevingsplan. Er is input nodig voor ontwikkelingen (ad hoc), voor bestaande bebouwing en gebruik (11 gebiedsgerichte veegplannen). De Omgevingswet verplicht om een actieplan geluid te maken, uit te voeren en te monitoren. Hiervoor maken we in 2022 een basisgeluidkaart.
Afval (zie ook programma 4)
De doelstelling Van Afval Naar Grondstof (VANG) blijft staan: minder huishoudelijk afval, meer grondstoffen en goed afvalscheidingsgedrag. Zo dragen we bij aan de circulaire economie, duurzaam gebruik van grondstoffen en materialen en een schoon circulair Breda. De uitdaging de komende jaren is:
- Maximaal bijdragen aan verlaging van de hoeveelheid restafval en circulaire doelstellingen.
- Inwoners, organisaties en bedrijven naar tevredenheid blijven bedienen.
- Tegen een realistische en scherpe prijs.
De voorgestelde strategie om dit te bereiken is intensief lokaal, regionaal en landelijk samenwerken aan preventie, afvalreductie, circulariteit en een schone stad. We gaan verbindingen aan met partners in stad en regio om hier samen aan te werken.
150 KiloVolt hoogspanningsleidingen
Het voorlopig ontwerp is vrijgegeven voor zienswijze. Dat leidt in de loop van 2021 tot een vastgesteld bestemmingsplan. Zonder toetsing door Raad van State voor bezwaar en beroep, is de start van aanleg in 2022.
Duurzame Overheid
We verschonen het gemeentelijke wagenpark. Voertuigen vervangen we als het kan voor een Zero Emissie voertuig. Vanuit het Klimaatakkoord moeten grote werkgevers plannen maken voor minder zakelijke mobiliteit. Dat geldt ook voor medewerkers van de Gemeente Breda. We stimuleren gebruik van fiets of openbaar vervoer voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen. We werken meer thuis, waarmee we mobiliteit voorkomen.
Duurzame mobiliteit
Mobiliteitsbeleid en mobiliteitsprojecten streven naar beïnvloeding van de modal split (vervoerswijzekeuze). Duurzaamheidsbeleid richt zich op verschonen van mobiliteit. We zetten daarvoor in op schone brandstof (elektriciteit en waterstof) en stimuleren schoner vervoer. Openbare laadinfra voor elektrische auto's breiden we verder uit. Zo sluiten we aan bij klimaatdoelen en drukken de CO2-uitstoot. In 2022 scherpen we de huidige milieuzone aan en zetten we stappen naar een Zero Emissie zone vanaf 2025.
In 2021 namen we waterrecreatie op in de lange termijn coronamaatregelen. De waterrecreatie in stad en dorpen kent dankzij corona een enorme ontwikkeling. Dit vraagt van de gemeente grotere inzet dan andere jaren. Er is meer geld nodig voor faciliteren van plekken en intensiever beheer en onderhoud.
Door corona was en is het beperkt mogelijk om buiten Nederland op vakantie te gaan. Dit wakkerde de interesse aan in waterrecreatie in en rond de stad. We moeten kijken of dit in 2022 blijvend is of verandert. Voor officiële zwemwaterlocaties Galderse Meren en Asterplas moeten we kijken of de eerdere maatregelen nodig blijven. Bijvoorbeeld aangepaste borden, afzettingen, intensievere inzet gastheren, extra schoonmaakwerk, hekwerken en extra toiletten. In 2022 komt er een nieuwe visie Galderse Meren. We willen minder druk op de zwemwaterlocaties. In 2021 deden we op meerdere plekken proeven met verkoeling- en vertiermogelijkheden aan het water. Daar gaan we misschien mee door in 2022.
E-Laadpalen
Breda heeft een van de hoogste dichtheden van openbare e-laadpalen van Nederland. De vraag hiernaar blijft onverminderd groot en levert een belangrijke bijdrage in het terugdringen van de CO2 uitstoot. Vanuit de Rijksoverheid is een grote subsidie toegekend aan particuliere e -rijders om het elektrisch rijden verder te stimuleren.
Breda heeft contracten met e-laadpaal leveranciers; de kosten voor de gemeente Breda bedragen hierbij een relatief klein deel van de kosten die een marktpartij heeft voor realisatie en aansluiting van de laadpaal. Het gaat om verkeersbesluit en bebording/belijning. Met de impuls van € 250.000 kunnen we de concrete locatievoorstellen vanuit de markt(partij) vrijwel allemaal honoreren, zodat een steeds fijnmaziger netwerk van laadpalen ontstaat, daar waar ze nu en in de (nabije) toekomst nodig zijn voor de elektrische rijder.