Paragraaf Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De gemeentelijke organisatie heeft veel programma’s, processen en taken. Die zijn zo ingericht, dat de organisatie de gestelde doelen en gewenste maatschappelijke effecten bereikt en adequaat uitvoering geeft aan de wettelijke en regionale taken. Elke dag weer zorgen de medewerkers dat de beloofde prestaties worden geleverd. Daarom zorgen we ervoor dat medewerkers b over de juiste kennis en competenties beschikken.
De eisen die stad, omgeving en maatschappij aan ons stellen veranderen. Nieuwe ontwikkelingen rond privacy, gegevensbescherming en security maar ook de effecten van corona hebben grote gevolgen voor de organisatie en de werkprocessen. De maatschappij wordt assertiever, wil meedoen, vraagt om invloed en transparantie. Dit vraagt aandacht, aanpassing en investeringen in de bedrijfsvoering.

Onze uitdaging is overzicht houden, ordenen van al ons werk, prioriteiten stellen en voortgang realiseren.

De ontwikkelingen in onze omgeving en de komst van nieuwe taken leidden er in de afgelopen jaren toe dat de begrote organisatiekosten werden overschreden. Dit vraagt om vernieuwen en verbeteren. De doorlopende beleidsvoornemens op dit punt zijn uitgewerkt als onderdeel van programma 5 Organisatie en Financiën.

We blijven ambitieus!

Artikel 213a onderzoeken

Terug naar navigatie - Artikel 213a onderzoeken

Het college heeft in 2021 besloten om jaarlijks onderzoeken uit te voeren naar bestuurlijke doelmatigheid en doeltreffendheid. Hiervoor neemt het college de programmering op van voorgenomen onderzoeken. De uitkomsten en de voortgang van deze art.213a-onderzoeken zullen in de paragraaf Bedrijfsvoering van het jaarverslag worden beschreven.

Voor het begrotingsjaar 2022 gaat het om de volgende onderwerpen:

  1. Onderwerp: Gesubsidieerde instellingen
    Beschrijving/Scope 
    Onderzoek naar de wijze van sturen van, beheersen en toezicht houden op gesubsidieerde instellingen. Instellingen worden door de gemeente gesubsidieerd om de gemeentelijke doelen efficiënt en effectief te realiseren. Met dit onderzoek wordt de wijze waarop instellingen verantwoording afleggen aan de gemeente en de wijze waarop ze vanuit de gemeentelijke organisatie worden gestuurd om tot de juiste inzet/activiteiten te komen, onder de loep genomen.
    Doelstelling
    Borging van een goede governance van gesubsidieerde instellingen.
    Planning uitvoering
    Q4 van 2021, Q1 2022.

  2. Onderwerp: Verbonden Partijen (gemeenschappelijke regelingen)
    Beschrijving/Scope
    Onderzoek naar de wijze van sturen van, beheersen en toezicht houden op Verbonden Partijen. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie onderscheidenlijk de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Het deelnemen aan verbonden partijen brengt financiële en bestuurlijke risico’s met zich mee. Centraal staat in het onderzoek hoe en met welke doelen de gemeente deelneemt in gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen en of sprake is van adequate invulling van de governance van deelnemingen.
    Doelstelling
    Bij het opstellen en uitvoeren van het gemeentelijk beleid voor verbonden partijen is een drietal aspecten van belang: 1. de governance van de verbonden partij(en); 2. de doeltreffendheid van de verbonden partij(en); 3. de risico’s van de verbonden partij(en). Deze drie aspecten zullen in het onderzoek naar voren komen om op basis daarvan te komen tot aanscherpingen te komen in de doelmatigheid van de gemeentelijke werkwijze bij gemeentelijke deelnemingen.
    Planning uitvoering
    Q2 2022 en Q4 2022.

  3. Onderwerp: Evaluatie opgave gestuurd werken
    Beschrijving/Scope
    In 2017 is gestart met ‘opgave gericht werken’, gericht op de aanpak van complexe en dynamische maatschappelijke uitdagingen die we niet binnen 1 of meerdere dienstverleningsketens kunnen oppakken.  De drie opgaven Wonen, Onderwijs en Economie zijn afgerond of ronden we binnenkort af. Daarom evalueren we deze opgaven nu.
    Doelstelling
    Het in beeld brengen van de resultaten en effecten van de opgaven, bepalen of de werkwijze volgens betrokkenen succesvol is en een toegevoegde waarde heeft en tot slot komen tot een advies over opgave gericht werken in de toekomst.
    Planning uitvoering
    Q4 van 2021.

  4. Onderwerp: Evaluatie/actualisatie beleidskader kapitaalgoederen.
    Beschrijving/Scope
    Medio 2021 is de 2e evaluatie (1e evaluatie/actualisatie in 2018) voor het beleidskader kapitaalgoederen verschenen. Deze biedt input voor c.q. vormt de opmaat naar de actualisatie van het kapitaalgoederenbeleid in 2022. Zoals die bestuurlijk is afgesproken tussen college en gemeenteraad in 2014. 
    Doelstelling
    Voor de kapitaalgoederen van de openbare ruimte in Breda (wegverhardingen, civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, bomen, waterwegen- en voorzieningen en cultuurgroen) is in 2014 door college en gemeenteraad een beleidskader vastgesteld. Elke twee jaar wordt daarover een beperkte evaluatie uitgevoerd. Elke 4 jaar vindt een evaluatie en actualisatie van het beleidskader plaats. De doelstelling met de tweejaarlijkse evaluaties is de beleidsafspraken over kwaliteitsniveaus voor het onderhoud en de bijbehorende budgetten voor de verschillende kapitaalgoederen te beschouwen. Elke vier jaar worden deze bij de actualisatie zo nodig bijgesteld. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022, kan het nieuwe stadsbestuur het geactualiseerd beleidskader kapitaalgoederen vaststellen. 
    Planning uitvoering
    Q4 2021 en Q1 2022.

  5. Onderwerp: Evaluatie digitale strategie
    Beschrijving/Scope
    Het huidige Informatiebeleid dat is vastgesteld in 2018 wordt geëvalueerd en vervolgens geactualiseerd.  Informatiebeveiliging en privacy krijgen hierbij nadrukkelijk een plaats.
    Doelstelling
    De evaluatie van het huidige beleid dient als input voor de nieuw vast te stellen digitale strategie.
    Planning uitvoering
    Q1 - Q3 2022.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Reeds enige jaren wordt al gesproken over de invoering van de expliciete rechtmatigheidsverantwoording. Met de implementatie van deze rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening legt het college aan de gemeenteraad expliciet verantwoording af over de financiële rechtmatigheid van alle transacties. Het is dan niet langer de externe accountant die het oordeel over de financiële rechtmatigheid geeft, maar het college zelf. De accountant geeft geen verklaring meer over de rechtmatigheid en getrouwheid, zoals nu, maar alleen over de getrouwheid. Dat betekent niet dat de slager zijn eigen vlees gaat keuren. De accountant onderzoekt wel of de rechtmatigheidsverantwoording van het college getrouw is. Met andere woorden, of ook werkelijk klopt wat het college zegt. Aanvankelijk was invoering van de expliciete rechtmatigheidsverantwoording voorzien met ingang van 2021. Afronding van het wetgevingstraject heeft langer op zich laten wachten dan verwacht. Invoering wordt nu voorzien met ingang van 2022. De rechtmatigheidsverantwoording en de toelichting over afwijkingen en te treffen maatregelen dragen bij aan het gesprek tussen het college en de gemeenteraad over de rechtmatigheid en de kwaliteit van het systeem van sturing, beheersing en verantwoording.

De exacte invulling van de rechtmatigheidsverantwoording is in 2021 nog niet vastgelegd in wet- en regelgeving. Wel werkt het college al aan het verbeteren van sturing, beheersing en (financiële) verantwoording. De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is een eerste stap naar het door het college af te geven in control statement over de kwaliteit van het systeem van sturing, beheersing en (financiële) verantwoording.

Het college legt in het jaarverslag 2021, de paragraaf bedrijfsvoering, verantwoording af over de financiële rechtmatigheid. De verantwoording is gebaseerd op interne managementrapportages en de interne managementletter van de auditfunctie. In 2022 nemen we de rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening waardoor deze object van controle vormt voor de accountant. We hanteren een verantwoordingsgrens van 1% van de totale lasten van de gemeente, inclusief dotaties aan de reserve (ongeveer € 6,9 miljoen). Afwijkingen vanaf een bedrag van € 100.000 lichten we toe in de paragraaf bedrijfsvoering waarbij het college ook ingaat op de te treffen verbetermaatregelen ten aanzien van sturing, beheersing en verantwoording.
We streven naar een verantwoording over rechtmatigheid als onderdeel van de integrale verantwoording van het college over kwaliteit van sturing, beheersing en (financiële) verantwoording in een naar verwachting vanaf 2023 op te nemen in control statement. Op basis van het in 2021 opgestelde verbeterplan Rechtmatigheid werken we daartoe aan een actueel, scherp en goed functionerend controleraamwerk met voldoende garanties voor tijdige (bij)sturing en beheersing gericht op de realisatie van de doelstellingen. We verbeteren de interne beheersing door:

  • Versterking van de financiële functie en control
  • Implementatie van business control en project control
  • Uitvoering van kwaliteitsborging
  • Verbetering (financiële) informatievoorziening.

De uitwerking en implementatie van het controleraamwerk binnen de organisatie, de verbetering van de financiële informatievoorziening en de verdere professionalisering van de auditfunctie zijn belangrijke pijlers om verantwoording af te leggen over de kwaliteit van financiële sturing, beheersing en verantwoording.

Auditfunctie
De auditfunctie is onderdeel van concerncontrol van de Gemeente Breda. Op basis van een risico georiënteerd auditplan beoordeelt de auditfunctie jaarlijks de kwaliteit van sturing en beheersing binnen de organisatie. We rapporteren met een interne management letter aan de directie en aan het college.

De auditfunctie voldoet aan de minimale eisen van de externe accountant op het gebied van:

  • Objectiviteit (onafhankelijke positionering in de organisatie en rapportagelijnen)
  • Competentie (deskundigheid, opleidingsniveau)
  • Systematische gedisciplineerde uitvoering van onderzoeken
  • Interne kwaliteitsbewaking.

Om aan de eisen te voldoen en de afhankelijkheid van de externe accountant voor wat betreft bevindingen in het financieel beheer te verkleinen is (door)ontwikkeling van de auditfunctie noodzakelijk. De ontwikkelagenda richt zich op:

  • Controle en kwaliteitsstandaarden implementeren
  • Een audittool implementeren
  • Onze communicatie verbeteren over aanpak en uitkomsten bij de uitvoering van het auditplan en audits.

Accountantscontrole
De accountant beoordeelt de getrouwheid van de jaarrekening volgens het door de gemeenteraad vastgestelde normenkader. Vanaf 2022 staat in de controleverklaring van de accountant ook de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording van het college. In het accountantsverslag rapporteert de accountant aan de gemeenteraad over de kwaliteit van financiële sturing, beheersing en verantwoording.

Strekking Controleverklaring
Goedkeuringstolerantie Goedkeurend Beperking Oordeel onthouding Afkeurend
Fouten in de jaarrekening (% van de lasten) ≤ 1% >1% <3%   ≥ 3%
Onzekerheden in de controle (% van de lasten) ≤ 3% >3% <10% ≥ 10%