Breda wil in 2044 een CO2-neutrale stad zijn. Die doelstelling richt zich op beperken van energiebehoefte en duurzaam energie opwekken, in stad en regio.
Om dit doel te halen willen we 50% minder energie gebruiken. Een opgave die iedereen aangaat. We weten welke sector of thema verantwoordelijk is voor welk deel van de CO2-uitstoot. In deze Klimaatbegroting staan de voorgenomen acties die nodig zijn om onze doelstellingen te bereiken. We brengen in beeld wat de kosten en CO2-reductie zijn. In het uitvoeringsprogramma Klimaat werken we dit uit per project.
Energietransitie biedt regionaal en nationaal grote economische kansen. Deels vervallen grote uitgaven aan fossiele brandstoffen uit het buitenland. Hiervoor in de plaats investeren we in isolatie en duurzame energie-installaties. Dit biedt kansen voor de advies-, bouw- en installatiebranche.
Deze Klimaatbegroting gaat concreet over 2022. Hoe bereiken we de komende jaren onze klimaatdoelen? Wat gaat dat kosten?
We beschrijven:
- Beschikbare middelen in de begroting 2022.
- Wettelijke taken en verplichtingen en verwachte benodigde gemeentelijke inzet.
- Realiseren van het doel uit het Klimaatakkoord en de Klimaatwet: 49% CO2-reductie in 2030.
Tabel 1: Werkelijke CO2-uitstoot 2010–2019, prognose 2020 en doelstellingen 2030 en 2044.
Bron CO2-uitstoot 2010-2019: Klimaatmonitor RWS.
Verdeling CO2-uitstoot in Breda over verschillende sectoren.
Bron: Klimaatmonitor RWS.
Tabel 1 laat zien dat in Breda de totale CO2-uitstoot tussen 2010 en 2019 gemiddeld daalde met 22,7 kiloton per jaar ten opzichte van het referentiejaar 1990. De daling bleef achter bij de doelstelling. Om de doelstelling van 49% minder CO2 in 2030 te halen moest de daling tussen 2010 en 2019 26,5 kiloton per jaar zijn.
In 2018 en 2019 is de daling van de CO2-uitstoot gemiddeld 34,8 kiloton per jaar. De achterstand ten opzichte van de doelstelling ging naar 35,1 kiloton CO2. Om de doelstellingen te halen moet de CO2-reductie vanaf 2019 tot 2030 gemiddeld 29,8 kiloton per jaar zijn. De verwachting voor 2020 is dat door corona de uitstoot lager is dan de jaren daarvoor. Er zijn nog geen cijfers over de Bredase CO2-reductie 2020. Met deze prognose bepalen we de trendmatige toe- of afname van de afgelopen 3 jaren.
De Europese Unie verhoogde in 2021 haar doelstelling van 49% naar 55% CO2-reductie. Europa stelt nog vast hoe we dit invullen en vertalen naar nationaal beleid. Als dit duidelijk is vertalen we dit in de Klimaatbegroting.
Met de nu bekende uit te voeren projecten is de uitstoot in 2030 waarschijnlijk 49% lager dan in 1990. Afhankelijk van hoe volledig en succesvol de projecten zijn. We houden jaarlijks de voortgang bij op doelstellingen en kijken of we de verwachtingen halen (jaarrekening). Op basis daarvan zijn er elk jaar nieuwe kansrijke of verbeterde projecten. Daar werken we samen aan met partners in de stad. De projecten staan in het Uitvoeringsprogramma Klimaat (UPK), dat we deels financieel ondersteunen. Ondersteuning gebeurt op basis van de verhouding CO2-reductie en kosten, professionaliteit, haalbaarheid en andere doelen.
Deze begroting wijkt af van de Klimaatbegroting 2021. De Klimaatbegroting 2022 geeft ook een doorkijk naar de restant periode van het UPK (2022 tot en met 2024) en tussendoelen voor 2030. Dit sluit aan op het 4-jarig UPK.
Energieprojecten kosten geld en leveren ook wat op voor eindgebruikers. Bijvoorbeeld beheersbare woon-en bedrijfslasten.
Financieringsinstrumenten
- Gebrek aan financiële middelen is één van de belangrijkste redenen om (nog) geen energetische maatregelen te nemen. Daarom is er het Woningabonnement: eigenaar-bewoners zoveel mogelijk ontzorgen, van inventarisatie van maatregelen tot en met financiering. Het Concept Woningabonnement Breda maakt verduurzaming ook bereikbaar voor minder vermogende eigenaar-bewoners. Het uitgangspunt is neutrale woonlasten. Dit betekent dat maandlasten van de financiering volledig gedekt moeten zijn uit de behaalde besparing op de energierekening.
- Met het Klimaatfonds Breda financieren we duurzaamheidsprojecten, die niet in aanmerking komen voor leningen op de markt. Bijvoorbeeld door hun (bescheiden) omvang en risicoprofiel. De lage rente-leningen zijn er voor bedrijven, verenigingen en andere collectieven.
Met het Woningabonnement en leningen uit het Klimaatfonds vult Breda een gat op. Voor initiatiefnemers, die niet in aanmerking komen voor reguliere financiering en voor ontzorgen bij verduurzaming.
Belangrijke ontwikkelingen beïnvloeden het klimaatbeleid van de gemeente:
- Klimaatakkoord
- Sluiting kolencentrales
- Einde gaswinning in Groningen.
Het kolenbesluit voor de Amercentrale heeft invloed op de verduurzaming van warmtelevering van een groot deel van de stad. Daarbij komen extra aansluitingen voor aardgasvrij maken van de stad. We zoeken actief naar andere bronnen. Tot die tijd stoken we de centrale met houtchips.
Er liggen taken uit landelijke programma’s als Regionale Energiestrategie en aardgasvrije wijken. Breda staat daarbij voorop als regisseur. Langs deze weg werken we aan de Transitievisie Warmte. Deze geeft aan welke andere duurzame bronnen er zijn en voor welke wijken in de stad, als vervanging van aardgas. Doelen en aanpak van de Regionale Energiestrategie vertalen we naar een aandeel voor Breda.
Het Klimaatakkoord gaat uit van:
- 49% CO2-reductie in 2030
- 95% CO2-reductie in 2050.
Uit het Klimaatakkoord komen programma’s en acties om de doelen te bereiken.
Als onderdeel van de nationale CO2-reductie is een doelstelling voor het aandeel hernieuwbare energie (energie uit natuurlijke bronnen zoals wind) 27% van het totale energieverbruik in 2030.
Het doel voor duurzame elektriciteit is 70% in 2030. Landelijk is de opgave duurzame elektriciteit 84 Terrawattuur (TWh), onderverdeeld in 49 TWh wind op zee en 35 TWh op land. De regionale opgave voor duurzame elektriciteit is 1,8 TWh. Dit is een opgave op grond van het energieverbruik in de regio (5% van het landelijke gebruik).
Breda heeft een opgave van 113 GigaWattuur (GWh) zon op dak.
In de Regionale Energiestrategie (RES) is met een inventarisatie van projecten het regionaal bod aan het Rijk 2 TWh.