Organisatie en financiën van Breda

Onze ambitie

Terug naar navigatie - Onze ambitie

Een betrouwbare overheid heft voorspelbare lokale lasten voor burgers en bedrijven. Bijvoorbeeld Onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Onze financiën zijn solide. We geven niet meer uit dan er binnen komt en antwoorden binnen wettelijke termijnen.

Inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners hebben de zekerheid dat de Gemeente Breda veilig werkt met informatie en gegevens.

Wij borgen de continuïteit van onze dienstverlening. We zijn een toekomstgerichte organisatie en een eigentijdse werkgever.

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We zijn een toekomstbestendige organisatie
Een toekomstbestendige organisatie heeft de mensen, (financiële) middelen en processen in huis om de opgaven in de stad en de ambities van het bestuur waar te maken. We zoeken balans tussen korte termijn uitdagingen en lange termijn ambities. We spelen tijdig in op nieuwe ontwikkelingen. Dit alles binnen wettelijke en financiële kaders.

Er is evenwicht tussen werk, mensen en middelen
Een organisatie in evenwicht kan vooruit kijken, kan prioriteren en tijdig inspelen op veranderingen. Interne beheersing zorgt voor een stevig fundament. Omdat er in onze omgeving zoveel verandert, blijven we fundament en balans voortdurend versterken en verbeteren.

Mensen werken graag in en voor Breda
Medewerkers werken graag voor de stad en in een ambitieuze omgeving. Ze zijn trots op de organisatie, omdat we adaptief en flexibel zijn in ons werk en heel veel kansen bieden. We hebben geen probleem om nieuwe medewerkers te werven.
We kunnen overal prettig, veilig, gezond en effectief werken, op kantoor of ergens anders. We gebruiken het Stadskantoor vooral voor samen werken en ontmoeten. De thuiswerkplek is volwaardig onderdeel van onze werkomgeving. De medewerkers hebben thuiswerkplekken die voldoen aan de ARBO-normen.

Informatie van burgers is in goede handen
De gemeente zet zich continu in om gegevens en informatie goed te beschermen. Daarvoor gebruiken we internationaal geaccepteerde informatiebeveiligingsnormen en passen actief de eisen toe uit de privacyregelgeving.
Burgers, bedrijven en de gemeentelijke organisatie beschikken 24/7 digitaal over informatie die voldoet aan wet- en regelgeving.
De organisatie is weerbaar tegen cyberdreigingen.
De organisatie werkt veilig en digitaal in een hybride ICT-omgeving.

De beheersing van onze processen is op orde
We verbeteren inrichting en uitvoering van  cruciale processen, zodat het college een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

In 2022 leggen we de nadruk op vernieuwing en doorontwikkeling.

We zijn een toekomstbestendige organisatie:

  • We werken verder aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Leren en ontwikkelen speelt een cruciale rol.
  • We onderzoeken hoe we in de praktijk omgaan met integriteit. De uitkomsten gebruiken we voor verbeteren van het integriteitsysteem en vergroten van bewustzijn van medewerkers.
  • Alle leidinggevenden krijgen verdere training in persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.
  • Het beleid voor De Veilige Organisatie krijgt structureel invulling en uitvoering. We nemen maatregelen om risico’s zo veel mogelijk te beperken en beheersen.
  • We passen het begrotingsproces zo aan, zodat we flexibel zijn in inzet van middelen, te beginnen met het Meerjareninvesteringsplan.

Er is evenwicht tussen werk, mensen en middelen:

  • We analyseren maandelijks afwijkingen ten opzichte van de begroting en sturen deze bij.
  • De afdelingen verwerken hun deel van de in 2021 opgelegde taakstelling structureel in de begroting.
  • We vernieuwen ons inhuurproces en verwachten daarmee een besparing van 3% te bereiken.
  • We onderzoeken waar de kostendekkendheid van de leges verhoogd kan worden.
  • We stellen overkoepelende prioriteiten, aan de hand van een benchmark op de interne organisatie. We zoeken activiteiten die anders, minder of niet uitgevoerd worden. De vrijkomende capaciteit zetten we in op meer urgente plekken.

Mensen werken graag in en voor Breda:

  • We streven naar verdere daling van het ziekteverzuim. We werken nauw samen met de Arbo-dienstverlener.
  • We zetten in op vitaliteit van medewerkers en preventieve maatregelen.
  • In 2021 actualiseerden we de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Zo houden we grip op risico’s en knelpunten bij veiligheid en gezondheid.
  • Onze (nieuwe) LinkedIn-bedrijfspagina is het werkgeversplatform voor arbeidscommunicatie.
  • De laatste fase van de herinrichting Stadskantoor ronden we af in het 1e kwartaal 2022.
  • We experimenteren met nieuwe technieken: robotisering, twin city, urban data platform en projecten op het gebied van common ground.
  • De technische middelen waarmee we werken ontwikkelen snel. We zorgen dat medewerkers de nieuwe digitale tools goed gebruiken. Het nieuwe intranet faciliteert organisatie in werkgemak.

Informatie van burgers is in goede handen:

  • Op de nieuwe website regelen klanten (inwoners, organisaties, bedrijven) eenvoudig en veilig en vertrouwd 24/7 hun diensten vanaf elke plek .
  • Wij zorgen dat we voldoen aan wettelijke kaders voor Gegevensbescherming.
  • In de digitaliseringsopgave staan voorop: gemak voor de gebruiker, efficiëntere processen en alert op nieuwe ontwikkelingen.
  • Digitaal werken vertaalt zich in digitale archivering. Informatie is voor altijd in een e-depot opgeslagen en toegankelijk voor burgers, bedrijven en de gemeentelijke organisatie. Dat geldt nu al voor bouwdossiers. We breiden het uit met dossiers over de bestuurlijke besluitvorming en milieudossiers.

De beheersing van onze processen is op orde:
Een professionele organisatie is in control, heeft inzicht in de eigen processen, kent de risico’s, stuurt tijdig bij en heeft haar werk zodanig op orde dat ze zelfstandig verantwoording aflegt over rechtmatigheid. Voor een hoger niveau van interne beheersing zetten we in op structurele maatregelen en korte termijn acties. Samen versterken ze het fundament van beheersing. De aanpak richt zich in hoofdlijnen op verbeteren van specifieke processen, zoals inkoop en aanbesteding, inhuur, jeugdhulp en uitgaande subsidies.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Beschermen van onze gegevens vraagt continu aandacht. De technologische ontwikkelingen gaan door. Wij slaan in toenemende mate informatie op, die interessant is voor hackers met verkeerde bedoelingen. Dat vraagt om continu alert zijn op aanvallen, maar ook zorgen dat techniek up to date is en medewerkers bewust en veilig werken.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren thema Een toekomstbestendige organisatie
Voor dit thema zijn er geen indicatoren.
Productindicatoren Product Bedrijfsvoering
Indicator: Formatie (audit nr 101)
Omschrijving: Formatie in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
9,42 9,62 9,83 Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Apparaatskosten (audit nr 102)
Omschrijving: Kosten per inwoner
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Bedrag
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
868 871,3 914,13 Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Externe inhuur in % (audit nr 103)
Omschrijving: Kosten als % van de totale loonsom
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
18,39 17,83 16,44 Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Ziekteverzuim (audit nr 104)
Omschrijving: Verzuimdagen als % van het aantal beschikbare dagen per jaar
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
5,69 6,07 5,13 5 4,5
Na een aantal jaren van stijgend ziekteverzuim is in 2020 deze trend gekeerd. Vanuit een verzuimpercentage van ongeveer 6% is met verschillende maatregelen in 2020 en 2021 het verzuim tot 5% teruggebracht. Het doel is om het verzuimpercentage vanaf 2022 nog verder terug te brengen tot 4,5%.
Indicator: Bezetting (audit nr 105)
Omschrijving: Bezetting in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2018 Realisatie 2019 Realisatie 2020 Streefwaarde 2021 Streefwaarde 2022
8,92 9,08 9,4 Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.

Thema Solide financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere overheden zijn wij een betrouwbare overheid. Dit uit zich ook in ons financieel beleid en handelen. We geven niet meer geld uit dan er binnen komt. En we zorgen voor een financiële buffer om eventuele financiële risico’s af te dekken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Financieel solide en sluitend financieel beeld
De ontwikkeling van de stad staat voorop. Op basis van gemaakte keuzes (impulsen waar mogelijk en bezuinigingen waar nodig) zorgen we voor meerjarig en blijvend passend financieel vooruitzicht. We monitoren uitgaven en sturen erop dat iedereen binnen de budgetten blijft. Mogelijke financiële problemen lossen we op waar ze ontstaan. Blijvende kosten dekken we met terugkerende middelen. We boren extra geldstromen aan om ambities waar te maken (cofinanciering) en proberen het Rijk te beïnvloeden door gerichte lobby.

Voorspelbare lasten
Voor burgers en bedrijven willen we beheersbare kosten. In lijn met het bestuursakkoord hanteren we voor 2022 het volgende:

  • Onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen -1%
  • OZB niet woningen +2%
  • Afvalstoffenheffing +2%
  • Rioolheffing +2%
  • Leges en precario +2%.

Weerstandsvermogen en transparante verantwoording
We bewaken risico’s, sturen actief op verlagen ervan en zorgen voor genoeg eigen vermogen. Zo is ons weerstandsvermogen voor jaren op orde en houden we financiële ruimte om op terug te vallen. We gaan door met verbeterde producten van de planning- en controlcyclus. Zo is (financiële) informatie inzichtelijk, leesbaar en toegankelijk.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Het meerjarig en financieel blijven rondkrijgen van de begroting is een grote opgave. Dit komt door de opgaven in het sociaal domein en de effecten van de coronacrisis. Zeker als het Rijk niet met extra financiële middelen komt voor de Wmo. Toch zet het college alles in om de uitgaven met de inkomsten in balans te brengen.

Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
Een toekomstbestendige organisatie 70.606 69.872 71.756 70.966 70.059 69.569
Solide financiën 3.933 8.613 8.613 13.157 20.583 30.875
Algemene reserve 32.913 3.247 10.272 8.006 8.208 8.407
Exploitatiereserve 2.291 255 255 255 255 255
Begrotingsreserve 221 196 185 179 180 181
Investeringsreserve 2.090 63 41 36 333 332
Totaal Lasten 112.054 82.246 91.122 92.599 99.617 109.619
Baten
Een toekomstbestendige organisatie 11.608 5.600 6.177 6.030 6.030 6.030
Solide financiën 412.485 411.071 422.377 420.721 425.630 434.130
Algemene reserve 11.692 3.755 4.200 0 0 0
Exploitatiereserve 5.889 13.083 728 2.036 225 225
Begrotingsreserve 522 399 85 0 0 0
Investeringsreserve 29.959 897 697 457 457 457
Totaal Baten 472.155 434.806 434.263 429.245 432.342 440.842

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Een toekomstbestendige organisatie
Onder dit thema staan de totale kosten voor sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Naast overheadkosten van de ambtelijke organisatie (leidinggevenden, teamleiders en secretariële ondersteuning), vallen hieronder ook alle kosten van de volgende organisatieonderdelen:

  • Informatie en communicatie
  • Financiën, inkoop en juridische zaken
  • Organisatie
  • Servicecentrum
  • Huisvestingskosten niet direct voor het primaire proces (stadskantoor en districtsposten).

De lasten in de begroting 2022 zijn € 1,9 miljoen hoger dan in de begroting 2021. Deze wijziging zit vooral in hogere overheadkosten door een opgenomen indexering voor loon- en prijsontwikkeling van € 1,4 miljoen, daarnaast is in 2022 een extra impuls opgenomen van € 0,5 miljoen  voor het verbeterplan rechtmatigheid.
Aan de batenkant stijgen de inkomsten ten opzichte van 2021 met ruim € 0,5 miljoen doordat circa € 0,2 miljoen meer detacheringsinkomsten geraamd zijn, opbrengsten voor WAO-gedifferentieerde premies € 0,2 miljoen hoger zijn en de jaarlijkse afrekening fee Flex West-Brabant ad € 0,1 miljoen in de begroting is opgenomen. 

Solide financiën
Het thema Solide financiën betreft de algemene dekkingsmiddelen en de kosten en opbrengsten voor:

  • De algemene uitkering;
  • Lokale heffingen;
  • Onroerendezaakbelasting (OZB);
  • Toeristenbelasting;
  • Overige algemene dekkingsmiddelen;
  • Financieringsfunctie;
  • Dividenden en onvoorzien;
  • Te betalen vennootschapsbelasting (Vpb).

De lasten in de begroting 2022 zijn nagenoeg gelijk aan de begroting 2021. Wel zijn er op onderdelen mutaties te zien; zo zijn de kosten van de BWB voor de OZB met € 0,4 miljoen gestegen. Ook is de stelpost onvoorzien aangevuld met € 0,2 miljoen (hiermee komt de stelpost weer op het afgesproken niveau van € 1 miljoen) en is de vpb last € 0,1 miljoen hoger geraamd. Daarnaast worden onder dit thema de stelposten opgenomen, dit betreffen bijvoorbeeld het begrotingssaldo en de stelpost kapitaallasten. Deze laten een jaarlijks fluctuerend beeld zien. 

De opbrengsten nemen toe met € 11,3 miljoen ten opzichte van de begroting 2021 door:

  • Hogere uitkering gemeentefonds van € 11,4 miljoen, dit betreft met name de  extra jeugdmiddelen van € 12,5 miljoen voor 2022. 
  • Hogere opbrengsten uit lokale heffingen zoals OZB als gevolg van areaaluitbreiding en indexering € 0,8 miljoen;
  • Lagere opbrengst treasury van € 0,9 miljoen, Voor meer uitleg over het treasury resultaat verwijzen we naar de paragraaf financiering.

Algemene reserve
Ten opzichte van 2021 neemt de storting aan de algemene reserve toe. We voegen rente toe aan onze reserves. In de afgelopen jaren is de rente sterk gedaald, maar is effect van de lagere rentestand aanvullend toegevoegd aan de algemene reserve. In 2021 is ervoor gekozen om deze extra aanvulling niet toe te passen. 
De baten nemen met name toe door de onttrekking voor het tekort Wmo als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Daar staat in 2021 de onttrekking voor het lange termijnpakket corona tegenover.

Exploitatiereserve
Via de exploitatiereserve houden we bedragen tijdelijk vast om in volgende jaren in te zetten, zoals budgetoverhevelingen. De baten nemen vooral af door budgetoverhevelingen uit 2020 in 2021.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Fasering Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2022 Planning uitgaven 2023 Planning uitgaven 2024 Planning uitgaven 2025 Totaal beschikbare middelen
Bedrijfsvoering 1.540 2.900 2.900 7.340
Wagenpark - tarieven 1.695 1.695 1.695 5.085
Plan 3.235 4.595 4.595 12.425
Totaal 3.235 4.595 4.595 12.425

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Bedrijfsvoering
De investeringsmiddelen bedrijfsvoering zijn voor investeringen in met name automatisering. 

Wagenpark
Vervanging en aanschaf van nieuwe voertuigen en materieel van het gemeentelijk wagenpark.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2022 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2022
Algemene reserve, 92.580 6.072 98.652
Exploitatiereserve 2.254 -473 1.782
Begrotingsbeeld 852 100 952
Investeringsreserve, 5.431 -657 4.775
Totaal 101.117 5.043 106.160

De mutaties in de reserves verklaren we als volgt:

Algemene reserve
De Algemene Reserve zetten we in als onderdeel van het weerstandsvermogen om risico's op te vangen. Ook is het een spaarpot voor slechte tijden. Tenzij anders bepaald, gaan alle rekeningresultaten jaarlijks naar de algemene reserve. Aan de lastenkant staan de stortingen in de reserves. De lasten nemen vooral toe door extra dotaties om de reserve op peil te houden in verband met verlaging van de omslagrente. 
Aan de batenkant staan onttrekkingen uit de reserve. De baten nemen met name toe door de onttrekking voor het tekort Wmo als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Daar staat in 2021 de onttrekking voor het lange termijnpakket corona tegenover.

In de reserve is een bedrag van € 16,5 miljoen geblokkeerd ten behoeve van de Noordelijke rondweg. Dit geblokkeerde  bedrag wordt niet meegerekend met de weerstandscapaciteit.

Begrotingsreserve
In het verleden gebruikten we de begrotingsreserve voor het wegvallen van jaarlijkse grote winstuitkeringen of om afkoopsommen in de begroting op te vangen, zoals van Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij en Hogesnelheidslijn. Vanaf 2016 zetten we de reserve in voor het oplossen van een dekkingsverschil voor de fietsenstalling.

Exploitatiereserve
Via de exploitatiereserve houden we bedragen tijdelijk vast om in volgende jaren in te zetten, zoals budgetoverhevelingen. De baten nemen vooral af door budgetoverhevelingen uit 2020 in 2021.

Investeringsreserve
Samen met de stelpost kapitaallasten zorgt deze reserve voor balans van de investeringslasten. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2022 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2022
Centrale personeelsvoorziening 563 -87 476
Totaal 563 -87 476

Mutaties in de voorzieningen verklaren we als volgt:

Centrale personeelsvoorziening
Bij gedwongen ontslag van een medewerker (niet wegens strafontslag, ouderdomspensioen of arbeidsongeschiktheid) ontstaat er op basis van de Werkeloosheidswet recht op een uitkering, zolang de onvrijwillige werkloosheid bestaat. Afhankelijk van de reden van ontslag kunnen we deze uitkering aanvullen en aansluitend verhogen en verlengen op basis van onze rechtspositieregeling. De hoogte en duur van de uitkeringslast is algemeen in te schatten. Wel is deze uiteindelijk afhankelijk van de vraag of en hoe snel de medewerker nieuw werk heeft. Daarnaast is de hoogte van de uitkering ook afhankelijk van de inflatie en de salarisontwikkelingen na het ontslag. Dit kunnen we vooraf niet inschatten. Ook hoeveel uitkeringen we jaarlijks moeten toekennen is vooraf niet in te schatten. Dit kan wel als het ontslag komt door een reorganisatieplan.

Omdat deze aantallen elk jaar anders zijn, kiezen we ervoor om de ww-verplichtingen via een personeelsvoorziening te laten lopen.

 

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) 
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Enexis
Greetje Bos
Arjen van Drunen 
0,016 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma omvat:

  • In stand houden, beheren, exploiteren (uitbaten) en uitbreiden van distributie en transportnetten.
  • Distribueren (verdelen) en transporteren van energie.
  • Uitvoeren van alle netbeheertaken van de Elektriciteitswet 1998 en Gaswet.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Essent splitste in 2009 in een productie- en leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf. Het productie- en leveringsbedrijf is verkocht aan Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk (RWE). Het leveringsbedrijf Enexis BV blijft in handen van de vorige aandeelhouders van Essent. Voor het splitsingsproces zijn 6 besloten vennootschappen (BV’s) opgericht die een rol hebben in het verkoopproces, de zogenaamde Special Purpose Vehicle (SPV’s). Deze staan niet apart in de paragraaf verbonden partijen.  Er resteren nog 2 SPV's: Publiek belang Elektriciteitsproductie BV en CSV Amsterdam BV.   Bij deze BV's verwachten we bij liquidatie geen einduitkeringen. 

In 2020 plaatste Enexis  een converteerbare hybride lening van € 500 miljoen bij haar aandeelhouders (provincies en gemeenten). Dit  deed Enexis om stijgende investeringen in de energietransitie te bekostigen. Daarnaast zorgt deze converteerbare lening voor goede rating bij de ratingbureaus en behoudt Enexis goede toegang tot de kapitaalmarkt tegen gunstige condities.  De lening is achtergesteld en loopt maximaal 60 jaar. In 2030, en iedere 10 jaar daarna, heeft Enexis Holding recht om de lening vervroegd af te lossen. De lening kan onder bepaalde voorwaarden ook in zijn geheel omgezet worden in eigen vermogen. De Gemeente Breda participeerde naar rato van haar aandelenkapitaal in deze lening.   

Enexis blijft werken aan oplossingen voor duurzame energievoorziening. Met het oog op excellent netbeheer en versnellen van de energietransitie heeft Enexis 4 prioriteiten:

  • Veilig werken
  • Klant gedreven werk
  • Verbeterprojecten voor de klant
  • Versnellen energietransitie.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • Tekort aan netwerkcapaciteit voor energietransitie
  • Effecten energietransitie en reguleringsmethodiek op financiële positie
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen.

 

Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Brabant Water
Paul de Beer
Greetje Bos
8,6 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
Brabant Water is belast met winning, productie en distributie van drink- en industriewater in Noord-Brabant.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Geen.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • De veranderende klimatologische omstandigheden
  • De kwaliteit van het grondwater
  • De veroudering van het netwerk
  • Informatie- en fysieke beveiliging.

 

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BNG
Greetje Bos
Arjen van Drunen
0,46 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Bank Nederlandste Gemeenten (BNG Bank) is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk (sociaal) belang. Met speciale financiële diensten draagt BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De aandelen van BNG Bank zijn voor de helft van de Staat. De andere helft valt onder gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De langdurige lage en negatieve rente beïnvloeden het business model van het bankwezen (veilig bankierproces).

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Debiteurenrisico
  • ICT
  • Toenemende regelgeving en impact op organisatie
  • Lage rentestanden.

 

GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BWB
Greetje Bos
Arjen van Drunen
23,4 % van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) verzorgt heffing en inning van algemene belastingen voor de Gemeente Breda, door een aanslag opgelegd. Zij verzorgt ook waardering van WOZ-objecten, afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-beschikkingen en beleidsadvisering van gemeentelijke heffingen. De gemeente is lid van het Algemeen en het Dagelijks Bestuur van de BWB.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
In aanloop naar 2022 rondt BWB de implementatie af van 3 belangrijke softwarepakketten (belastingpakket, waarderingspakket en financiële pakket). Het project Waarderen op gebruiksoppervlakte is afgerond. De nieuwe waardering gebeurde in nauwe samenwerking met deelnemers. Dit leidde tot een hoog percentage gelijke gegevens tussen de basisregistraties WOZ en BAG. De samenwerking met de deelnemers gaat ook in 2022 door, voor een goede uitgangspositie bij doorontwikkeling van basisregistraties naar een Samenhangende Objectregistratie. In 2022 werkt BWB aan een portal om te faciliteren in samenwerking en aan nieuwe toepassingen voor hogere kwaliteit en efficiency (machine learning en kunstmatige intelligentie). 

Het aantal bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen neemt landelijk toe. No-cure-no-pay-bureaus (NCNP) verzorgen een steeds groter deel van deze bezwaarschriften. VNG en de Waarderingskamer vroegen hiervoor aandacht bij het ministerie. BWB anticipeerde op deze ontwikkeling. Wie bezwaar wil indienen of vragen heeft, werd via verschillende kanalen opgeroepen om contact op te nemen met de BWB. De toename van het aantal bezwaarschriften en het groter aandeel van door NCNP-bureaus ingediende bezwaarschriften, leidt in 2022 tot hogere kosten voor afhandeling van bezwaarschriften. Dit heeft een substantiële invloed op de begroting 2022.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De gevolgen van de pandemie werken door op belastingopbrengsten voor deelnemers en op bedrijfsvoering van de BWB. Hiervoor bestaat een berekend risico van € 75.000.
  • De NCNP-bureaus zorgen voor een onzekere factor. Bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 200.000.
  • De economie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt. Dat maakt het moeilijker en vraagt meer tijd om cruciale functies in te vullen. Er is een berekend risico van € 100.000.
  • De belangrijkste applicatie van de relatief complexe informatie-architectuur van de BWB is geïmplementeerd. Dit zorgde voor kinderziektes, onzekerheden in uitvoering en brengt risico’s met zich mee. Berekend risico is € 75.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een data gestuurde organisatie als de BWB. Ondanks getroffen maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Berekend risico is € 75.000.