Veilig Breda
Binnen het thema Veilig Breda vindt er een herverdeling plaats van de personeelskosten. Hierdoor is er een verschuiving van de lasten van het product Veilig Algemeen naar de andere producten binnen hetzelfde thema. In het nieuwe bestuursakkoord zien we dat precario vanaf 2023 wordt verlaagd met 25% (€ 0,3 miljoen). Ten opzichte van de verlaagde opbrengsten 2022 € 0,1 miljoen extra. Daarnaast zal er in 2023 meer geld beschikbaar zijn voor de middelen voor veiligheid (€ 0,1 miljoen). We zien binnen dit thema in 2023 een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (€ 0,3 miljoen).
Dienstverlening
Administratie en basisregistratie
De lasten binnen het product Administratie en basisregistratie zijn in de begroting 2023 € 0,3 miljoen hoger dan in de begroting 2022. Het verschil wordt veroorzaakt doordat de interne vaste doorbelasting van loonkosten vanuit de afdeling Informatie en Communicatie (ICO) naar Administratie en basisregistratie is toegenomen (+ € 0,4 miljoen). Daartegenover staan lagere lasten van € 0,1 miljoen als gevolg van een interne herverdeling van het budget juridische kosten (dit betreft budget voor de Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)).
Publiekszaken
In 2023 zijn er waterschapsverkiezingen en verkiezingen voor de Provinciale Staten, waar hoogstwaarschijnlijk geen aanvullend coronabudget voor wordt vrijgemaakt zoals dat wel het geval was in 2022. Dat verklaart de lastendaling van € 0,2 miljoen. Daarnaast zien we een herijking van de doorbelasting van de personeelslasten wat effect heeft op enkele onderdelen binnen Publiekszaken (€ 0,2 miljoen).
In 2022 is er een forse toename gerealiseerd van voornamelijk reisdocumenten. We raamden de baten in relatie tot de forse toename van de omzet reisdocumenten en RNI-inschrijvingen conservatief. In 2023 kan dit normaliseren, waardoor we € 0,5 miljoen minder baten verwachten.
Beheer van de openbare ruimte
Afvalservice
De lasten stijgen voornamelijk door de uitbreiding van vaste formatie en het duurder worden van afvalverwerkingsstromen, ook bij bedrijfsafval, en dan met name de stijging van de fracties grof huishoudelijk vuil en snoeihout. In 2022 is nog een grotere post (na)effecten corona meegenomen in de begroting, deze daalt in 2023 weer naar het normale niveau. Per saldo een stijging van € 0,6 miljoen.
De baten stijgen met € 0,7 miljoen door de stijging van de afvalstoffenheffing met 2%. De baten van het betaald inzamelen van grof huishoudelijk afval en snoeihout vervallen, wat een effect heeft van ongeveer € 0,3 miljoen. Het restant heeft te maken met overige bedrijfsbaten. Het verschil in de baten bedrijfsafval is te verklaren uit het wegvallen van € 0,1 miljoen uit het coronamaatregelenpakket en de verwachte omzetstijging in 2023.
Beheer openbare ruimte wegen
De lasten stijgen met € 0,8 miljoen vanwege indexering en hogere kapitaallasten door nieuwe investeringen in het strategisch investeringsplan. Prijsstijgingen binnen het Wagenpark leiden tot € 0,3 miljoen extra lasten.
Beheer openbare ruimte groen
De lasten stijgen met € 0,5 miljoen vanwege indexering en hogere kapitaallasten door nieuwe investeringen in het strategisch investeringsplan. Prijsstijgingen binnen het Wagenpark vergen een extra inzet van € 0,3 miljoen. Vanuit het bestuursakkoord is een structurele impuls gedaan om het onderhoudsniveau van dorpen en wijken te verhogen. Voor 2023 is deze verhoging € 1,2 miljoen, dat is een toename van € 0,9 miljoen ten opzichte van 2022. Daarnaast is in 2023 eenmalig een impuls opgenomen van € 0,1 miljoen voor de actualisatie van de Bomenkaart. De baten dalen met € 0,2 miljoen door het vervallen van de subsidie Afvalfonds in 2023.
Riolering
Op basis van het Bestuursakkoord is de rioolheffing met 17,5% gedaald voor een bedrag van € 3,6 miljoen. Aan de lastenkant is er een verlaging van de kapitaallasten van € 3,3 miljoen door het wijzigen van de afschrijvingstermijn van 30 naar 60 jaar. Daarnaast leiden de lagere tarieven tot een verlaging van de kwijtschelding van € 0,3 miljoen.
Beheer van het gemeentelijk vastgoed
We zien een lastentoename van € 3,8 miljoen. De kapitaallasten (afschrijving en rente) stijgen ten opzichte van 2022 met € 0,7 miljoen. De kapitaallasten zijn gekoppeld aan de verwachte investeringen. Hierbij is een aantal grote projecten, die opgestart worden of opgestart zijn en/of worden afgerond in 2023, bijvoorbeeld het Talentencentrum, doorstroomvoorziening en de vervanging van de koelmachine van de ijsbaan.
Door uitbreiding van het inhuurbudget en formatie en stijging van de salarissen ten opzichte van 2022 is de post doorbelasting salarissen en sociale lasten gestegen met € 0,4 miljoen. De uitbreiding is deels het gevolg van het in gebruik nemen en het beheer van het Talentencentrum.
De overige posten, zoals klein onderhoud, verzekeringen, dotatie voorziening en gas (betreffende indexering vastgoedobjecten die zijn aangesloten op het warmtenet) zijn geïndexeerd met € 0,7 miljoen.
Voor de vastgoedobjecten van de uitvoeringsorganisatie is incidenteel € 1 miljoen toegevoegd aan de begroting. De kosten bestaan o.a. uit nutsvoorzieningen, beheer, klein en groot onderhoud en verzekeringen en te dekken leegstand.
Aan batenkant is er een toename van € 0,9 miljoen. Dit wordt veroorzaakt doordat (huur)inkomsten zijn geïndexeerd met circa 5%.
Open overheid
College en ondersteuning college
De hogere lasten van € 0,1 miljoen zijn vooral te verklaren door de uitbreiding van het college met een extra wethouder.
Raad, commissies en griffie
Er wordt structureel € 0,2 miljoen meer vrijgemaakt in 2023 voor de vergoedingen burgerraadsleden, de accountant en overige, kleinere posten.