We werken verder aan onze ambities en doelstellingen. Hieronder staat op hoofdlijnen wat we in 2023 gaan doen:
1. Familie
We zien dat ‘zo thuis als mogelijk opgroeien’ om extra aandacht vraagt. Deze opgave pakken we op met onze netwerkpartners en op regionaal niveau (Regio WBO). We zijn zuinig op de huidige pleeggezinnen en gezinshuisouders, en blijven ook in 2023 op zoek naar nieuwe. Verder investeren we in een betere regionale matching van kinderen en open plaatsen. Ook willen we onderzoeken wat kan helpen om pleeggezinnen te behouden. Daarbij denken we aan het ‘Mockingbird family model’, waarbij pleeggezinnen samen een steunend netwerk vormen. Tegelijkertijd maken we werk van de praktische zaken, zoals de bijzondere kosten waar pleegouders mee te maken hebben.
We erkennen het belang van informele netwerken en steunfiguren om gezond te kunnen groeien, zeker wanneer blijkt dat jongeren even niet meer thuis kunnen wonen. Kinderen met ondersteunende netwerken zijn daarnaast veerkrachtiger, beter bestand tegen stress en kansrijker om op te groeien tot gezonde volwassenen. Bij gebrek aan zo’n netwerk ervaren jongeren zelf veel last, maar vaak ook hun omgeving. Het is dus belangrijk om het contact met dit netwerk in stand te houden of waar nodig te organiseren. Daarom kijken we bij een dreigende uithuisplaatsing en/of de terugkeer naar huis altijd eerst naar wat iemands netwerk kan betekenen. Dat doen we door het netwerk te screenen en/of een JIM in te zetten (jouw ingebrachte mentor). De JIM richt zich specifiek op een jongere in een kwetsbare situatie en de inzet van iemand die hij of zij vertrouwt. Deze aanpak leggen we in 2023 verder vast binnen het jeugdhulpstelsel.
2. Onderwijs(zorg)
We stellen specialistische expertise beschikbaar op scholen, onder andere vanuit onze consultatie- en adviesfuncties. Dat doen we door afspraken te maken tussen scholen, het Regionaal Samenwerkingsverband (RSV), het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het Team Regisseurs Jeugd (TRJ), de jeugdgezondheidszorg (JGZ), de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de leerplicht. Deze afspraken maken we op school- en wijkniveau. Ook bieden we preventief collectieve ondersteuning in de directe leefomgeving, waaronder het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen. We zorgen voor een efficiëntere inzet van ondersteuning en jeugdhulp in het onderwijs en werken aan het vervangen van individuele ondersteuning en jeugdhulp op school door collectieve onderwijs-zorgarrangementen in te zetten. Daarbij hebben we uiteraard ook aandacht voor de langetermijngevolgen van corona. Samen met onze partners in het onderwijs werken we aan:
- Een goed pedagogisch en didactisch klimaat voor alle leerlingen.
- Meer kansengelijkheid door te investeren in lees- en rekenvaardigheid.
- Maatwerk per school en per wijk op het gebied van jeugdgezondheidszorg, jeugdhulp en jongerenwerk.
- Een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, inclusief plaatsen voor jeugdigen die ondersteuning vanuit jeugdhulp nodig hebben.
We werken van 0 tot en met 27 jaar en hebben dus aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs, speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en alle andere vormen van educatie.
3. Jeugdhulp
Speciale aandacht blijft nodig voor de doelgroep 18-/18+. De lopende zorg gaat dan onder andere wetten vallen. Op dit moment zien we nog te veel verschillen in uitvoering, beleid en wetgeving, waardoor deze overgang voor jongeren niet altijd goed loopt. Dat willen we in 2023 verbeteren.
Het huidige huisvestingsklimaat maakt het voor jongeren (18-/18+) uit de hulpverlening extra lastig om door te stromen naar een zelfstandige vorm van wonen. Een project als Kamers met Kansen biedt huisvesting (een kamer) met vrijwillige begeleiding. Laagdrempelige hulpverlening met vrijwillig inzetbare coaches blijkt een passend vervolg en een aanvulling op de jeugdhulpverlening. We willen onderzoeken of het huidige aantal plaatsen toereikend is en wat er nodig is om dit aanbod uit te kunnen breiden. Ook hebben we aandacht voor het bieden van de juiste hulp op de juiste plek. We willen voorkomen dat hulp altijd als stepped care (van licht naar zwaar) wordt georganiseerd. Wij willen hulp aanbieden als matched care, waarbij eerder specialistische hulp kan worden ingezet (value based healthcare).
4. Veiligheid
Preventieve aanpak jeugd
We willen dat jeugdigen (t/m 27 jaar) hun talenten en mogelijkheden voldoende kunnen ontplooien. Zo kunnen zij een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij. De preventieve aanpak jeugd speelt hierbij een belangrijke rol. We ontwikkelen interventies die ervoor zorgen dat het goed blijft gaan met jeugdigen waar het goed mee gaat en die ervoor zorgen dat het beter gaat met jeugdigen waar het minder goed mee gaat. Daarbij sluiten we aan bij hun eigen kansen en mogelijkheden. Beschermende factoren willen we versterken en activeren. Waar nodig bieden we ondersteuning die aansluit bij de behoeften van de jeugdigen zelf.
De komende jaren ontwikkelen we een langdurige aanpak voor jeugdigen, gezinnen en de wijk. Daarbij is een aantal zaken belangrijk, zoals de zichtbaarheid in de wijken (outreachend werken), snel schakelen met de partners in de wijk en initiatieven evalueren en monitoren, waarbij we behouden wat werkt en loslaten wat niet werkt. We richten ons daarbij op de samenwerking en de verbinding.
De preventieve aanpak moet een onderdeel worden van de vaste basisinfrastructuur. Preventie heeft daarom een belangrijke verbinding met de thematafel Opgroeien. We organiseren structurele bijeenkomsten waarbij we stadsbreed met elkaar zaken signaleren, initiëren, bijsturen en evalueren. Daarnaast halen we hier input op van jongeren en gezinnen. Daarmee organiseren we activiteiten die zijn gericht op talentontwikkeling, het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag en het bieden van ondersteuning.
We willen aansluiten bij initiatieven vanuit de wijk. Zo krijgen we steeds meer zicht op de kwetsbare en risicovolle jeugd en de behoefte vanuit de wijken. Daarnaast zorgt dit voor onderling vertrouwen, waarbij we de huidige kloof willen verkleinen.
Het jongerenwerk helpt om overlastgevend en grensoverschrijdend gedrag door jongeren te voorkomen. We herzien de capaciteit en inzet van het jongerenwerk en breiden deze uit.
Daarnaast hebben we aandacht voor het doorbreken van criminele carrières. Deze aanpak is gericht op het voorkomen van jonge aanwas. We kijken hierbij in het bijzonder naar de wijken waar de risico’s het hoogst zijn.
Momenteel ontvangen veel kinderen jeugdhulp. De meest complexe vormen van jeugdhulp worden vaak ingezet in gezinnen waar onder andere een scheiding speelt. We willen voorkomen dat ouders/verzorgers in een conflict belanden en dat de kinderen hiervan schade ondervinden. Daarom maken we een beweging naar de voorkant:
- We zorgen voor eerlijke en overzichtelijke informatie over scheiden voor ouders, jeugdigen en professionals.
- We maken een plan voor deskundigheidsbevordering.
- We werken met een preventiepiramide. Dit is een hulpmiddel waarbij we een interventie (hulpaanbod) indelen van meer algemeen en voor iedereen toegankelijk tot heel specifiek en echt maatwerk voor één individu.
- We werken samen met rechters, advocaten en jeugdprofessionals om ervoor te zorgen dat ouders die willen scheiden vrijwillig een ouderschapsplan opstellen.
- We bieden ondersteuning aan ouders/verzorgers die in een conflict dreigen te komen waar hun kinderen onder kunnen lijden.
Jeugdbeschermingsketen
Wordt een kind bedreigd in zijn ontwikkeling of is de thuissituatie onveilig, dan is bescherming nodig. De gemeente leidt dan toe naar niet-vrijblijvende hulp. Waar nodig kan een kinderrechter een kinderbeschermingsmaatregel opleggen: een ondertoezichtstelling, uithuisplaatsing of gezagsbeëindigende maatregel. Hierbij werken we samen met de Raad voor de Kinderbescherming, de Gecertificeerde Instellingen en Veilig Thuis. Met deze partijen werken we ook samen aan het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Dit scenario is naar aanleiding van een toezegging aan de Tweede Kamer door de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Rechtsbescherming geschreven, met als doel de jeugdbescherming slimmer en effectiever te organiseren. Het geeft op hoofdlijnen weer hoe de kind- en gezinsbescherming er over 5-10 jaar uit zou kunnen zien. We pakken dit als regio West-Brabant-Oost (WBO) zo veel mogelijk samen met de regio West-Brabant-West (WBW) op. Voor de financiering en de uitwerking werken we samen met de Wmo-keten. We willen ook onze samenwerking en inzet op het gebied van complexe scheidingen en de lokale aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties verstevigen. Ook daarvoor werken we intensief samen met de jeugdbeschermingsketen.
Door de ondertoezichtstelling (Inspectie Justitie en Veiligheid) van alle jeugdbeschermingsregio’s in Brabant investeren we in de samenwerking op uitvoerend niveau om onze doelstellingen te halen:
- Op tijd een vaste jeugdbeschermer.
- Jeugdhulp inzetten binnen acceptabele termijnen.
De ondertoezichtstelling wordt dit jaar mogelijk opgeheven. De afspraken en investeringen vanuit het herstelplan worden adequaat opgepakt door Jeugdbescherming Brabant (JBB). We blijven ook in 2023 en verder de ontwikkelingen van de Gecertificeerde Instellingen en vooral die van JBB actief volgen.
Crisisinterventies
Per 1 juli 2022 is het Crisisinterventieteam (CIT), dat interventies uitvoert bij crises onder jeugdigen in het vrijwillig kader, onderdeel van de gemeenten WBO en gepositioneerd bij gemeente Breda. Komend jaar werken we aan de borging hiervan, met onder andere voldoende capaciteit. We werken hierin samen met onze jeugdbeschermingspartners en maken gebruik van elkaars expertise. Het gaat immers om jeugdigen in kwetsbare situaties. Juist bij uithuisplaatsingen en crisisplaatsingen blijft de inzet van het informele netwerk een aandachtspunt.
5. Jeugdparticipatie, Spelen en Gezond leven
Breda wil de meest kindvriendelijke stad van Nederland worden. Daarom willen we jeugdigen meer mee laten denken, doen en beslissen over de toekomst van de stad. We bieden hun de ruimte om individueel en collectief hun bijdrage te leveren aan onze maatschappij. Dit doen we samen met onder meer de maatschappelijke partners in de stad. We zoeken de jeugdigen op in hun leefwereld: in de wijk, op school en online. Jeugdigen die in een jeugdhulpinstelling verblijven, zoeken we daar op. Een paar keer per jaar krijgen de jeugdigen de mogelijkheid om in de raadszaal hun bijdrage te presenteren aan de gemeente.
Tijdens de vakantieperiodes zorgen we voor diverse activiteiten voor jeugdigen. De maatschappelijke partners werken samen aan een divers aanbod van sport, kunst en cultuur. Dit aanbod sluit aan op de behoefte die de jeugdigen vooraf hebben aangegeven. We doen immers alles voor, door en met hen.
Kinderen groeien spelenderwijs op. Letterlijk: door buiten te spelen, te sporten of gewoon rond te hangen, leren en bewegen kinderen met elkaar. Daarom willen we als gemeente het aanbod van speel- en sportgelegenheden in de publieke ruimte bruikbaar, vindbaar en veilig houden.
Cultuur hoort ook bij spelen. Het is een vorm van vrijetijdsbesteding die niet iedereen van huis uit meekrijgt. We willen dat jeugdigen, net als iedereen, kunnen genieten van bijvoorbeeld een theatervoorstelling en zich hierdoor kunnen laten inspireren.
Een gezonde leefstijl is een must voor iedereen, ook voor kinderen. Wij bevorderen graag een gezonde levensstijl en willen gezonde kantines op middelbare scholen. Daarbij zoeken we graag de samenwerking op met boeren. We willen onderzoeken of scholen zelf moestuinen kunnen aanleggen, te beginnen bij de basisscholen. Kinderen leren zo gezond te eten.
Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO)
We zien de noodzaak om op regionaal, bovenregionaal en landelijk niveau de niet-vrij toegankelijke jeugdhulp te verankeren. Deze is bedoeld voor de complexe meervoudige jeugdhulp. Alle gemeenten hebben hiervoor een landelijk kader bepaald: de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO). Daarmee hebben zij afgesproken waaraan de samenwerking binnen regio’s en tussen regio’s minimaal moet voldoen en wanneer er sprake is van een kwalitatief goede samenwerking. De NvO borgt een aantal deelprojecten:
- Het opstellen en uitvoeren van een regiovisie WBO.
- De inkoop van de niet-vrij toegankelijke jeugdhulp.
- Het organiseren van een niet-vrijblijvende manier van regionaal samenwerken (governance).
Deze onderwerpen worden het komend jaar verder opgepakt in samenwerking met de regio WBO, in overleg met onze netwerkpartners. Daarbij borgen wij de belangen van de gemeente Breda. Dit betekent een aanpassing in de manier van werken voor de toegang, de samenwerking in de uitvoering, de frontoffice en de backoffice. Waar het om een niet-vrijblijvende manier van samenwerken gaat, vraagt dit om aandacht voor het juridisch kader.
Onderwijs
Onderwijsvisie
Wij stimuleren en faciliteren de doorlopende leerlijn van een opgroeiend kind onder andere via onderstaande randvoorwaarden.
Onderwijsachterstandenbeleid
De Thematafel Leert is dé plek om het onderwijsachterstandenbeleid vorm te geven met de partners uit de voorschoolse educatie (VVE). We vormen een netwerk voor signalering van de (taal)ontwikkeling en laaggeletterdheid. In het VVE-registratie-coördinatiepunt komt dit netwerk van jeugdgezondheidszorg, de kinderopvang, het onderwijs en het welzijnswerk samen en worden de VVE-indicaties afgegeven.
In 2023 kunnen 350 kinderen terecht op een (vroeg) voorschoolse educatie-plek. Dat is gelijk aan 2022. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Onze partners gaan in 2023 extra focussen op de overgang van opvang naar de basisschool. Daarnaast investeren we in de kwaliteit van de geboden begeleiding in de VVE-groepen.
Nationaal Programma Onderwijs
Het Nationaal Programma Onderwijs is bedoeld om leerachterstanden en sociaal-emotionele problemen onder leerlingen te verminderen. Hierbij werken we samen met de onderwijsinstellingen. Vanuit de gemeente zetten we hiervoor verschillende lijnen in: Hulpverlening en zorg op school, Veiligheid in en om de school, Gezond leven op en rond de school en Brede Ontwikkeling. In 2023 werken we succesvolle pilots binnen deze lijnen verder uit. Voorbeelden zijn: de inzet van extra CJG’ers rondom de scholen, de versterking van de inzet van jeugd- en jongerenwerk op scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, de versterking van de zorgstructuur op scholen voor primair onderwijs, en de Uitvindfabriek.
Aan de hand van eerste tranche van een lokale subsidieregeling van circa € 0,7 miljoen gaan we aan de slag met het verstevigen van het netwerk van partners in de stad en de scholen. Door de sport- en cultuursector, professionals in zorg en ondersteuning, sociaal maatschappelijk werk en ouders dichter op de school te organiseren, willen we de veerkracht van de kinderen en jongeren en het onderwijsveld te versterken.
Jeugd- en jongerenparticipatie
Jeugd en jongeren betrekken we bij het maken van beleid voor de stad. We willen dat ze meedenken, meedoen en zeker ook meebeslissen. Dit doen we onder andere via de Toekomststoel. We zoeken contact met jongeren om te horen wat er speelt, wat zij belangrijk vinden voor Breda en welke verbetervoorstellen ze hebben.
Tegengaan vroegtijdig schoolverlaten/Leerplicht
We willen dat jongeren mee kunnen doen en actief zijn in de Bredase samenleving. Voor (dreigende) voortijdige schoolverlaters in Breda is er een passende plek om ervaring op te doen, de weg terug naar een opleiding of naar werk te vinden en hun toekomstperspectief te verbeteren. Daarnaast wordt de samenwerking met Breday verder versterkt door de samenwerking met de partners aan de thematafel Breda tegengaan voortijdig schoolverlaten en door casusoverleg. Via het Regionaal Bureau Leren hebben we de jongeren die zonder diploma uitvallen in beeld. We stimuleren hen om weer aan de slag te gaan.
FIKS is een Bredase uitwerking van de landelijke Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Jongeren volgen 20 weken een programma van 20 uur per week en voeren een opdracht uit bij een maatschappelijke organisatie. Ook werken we samen met Libreon om 350 jongeren een MDT-traject op school en bij Bredase partners te laten uitvoeren.
Taal en laaggeletterdheid
De gemeente, taalaanbieders en maatschappelijke organisaties werken samen aan taal en laaggeletterdheid in Breda. We willen dat volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen de weg naar cursusaanbod kunnen vinden. Dit geldt ook voor digitale vaardigheden. De weg naar het cursusaanbod kan via het inloopspreekuur van het Digi-Taalhuis en de Digi-Taalpunten in de wijken. Daar kan iedereen terecht met vragen over het leren van basisvaardigheden. Hiervoor werken we aan de naamsbekendheid van het Digi-Taalhuis en de Digi-Taalpunten in de wijken. Verder werken we aan bewustwording van laaggeletterdheid in Breda, onder andere via het Taalpanel. We blijven daarnaast de communicatie in Breda eenvoudiger maken.
Rijke Schooldag
Minister Wiersma van Onderwijs heeft Breda geselecteerd als een van de voorloper-gemeenten op het gebied van Rijke Schooldag. Scholen, gemeente, sport- en cultuuraanbieders, kinderopvangorganisaties en andere organisaties werken via de Rijke Schooldag samen om de talentontwikkeling te stimuleren en kansen voor kinderen te vergroten. In Breda gaat het concreet om veertien basisscholen die een gevarieerd aanvullend aanbod aanbieden dat bestaat uit tal van activiteiten dat leerlingen ondersteunt op het gebied van zelfvertrouwen en brede talentontwikkeling.
Leerlingenvervoer
De Wet op het passend onderwijs stelt dat alle leerlingen recht hebben op een passende onderwijsplek zo dicht mogelijk bij huis. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van de leerling. Schoolbesturen hebben een zorgplicht en moeten iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft, een passende onderwijsplek aanbieden. De gemeente is verantwoordelijk voor leerlingenvervoer tussen huis en school. Daarvoor is er een regeling waarop besloten kan worden op welke voorwaarden ouders van leerlingen aanspraak kunnen maken op bekostiging van de vervoerskosten. In Breda gaan we met de nieuwe verordening en in samenspel met de scholen, zoveel mogelijk uit van de individuele mogelijkheden van de leerling voor wat betreft zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Dat doen we in 2023 met een nieuwe verordening, maar ook met een breder pallet aan vervoersmogelijkheden (naast taxibusvervoer bijvoorbeeld ook een fiets of een busabonnement). Ouders, leerling en school kijken naar de mogelijkheden en stellen een vervoersontwikkelplan op.