Organisatie en financiën van Breda

Onze ambitie

Terug naar navigatie - Onze ambitie

Algemeen 
De gemeente wil een professionele organisatie zijn, die dienstbaar en behulpzaam is. We hebben de mensen, de (financiële) middelen en de processen in huis om de opgaven in de stad en de ambities van het bestuur waar te maken. Daarbij zoeken we de balans tussen de uitdagingen op de korte termijn en onze ambities op de lange termijn. We spelen tijdig in op nieuwe ontwikkelingen en doen ons werk duurzaam en binnen de wettelijke en financiële kaders. 

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inclusieve organisatie 
In Breda streven we naar inclusie en diversiteit. Om dat te bereiken, nemen we als gemeente ook onze eigen verantwoordelijkheid: binnen de gemeentelijke organisatie voelt iedereen zich thuis en goed ondersteund.

Evenwicht tussen werk, mensen en middelen 
Een organisatie in evenwicht kan vooruitkijken, prioriteiten stellen en tijdig inspelen op veranderingen. Daarom zorgen we via interne beheersing voor een stevig fundament. Omdat er in onze omgeving zo veel verandert, blijven we ons fundament en onze balans voortdurend versterken en verbeteren.

Mensen werken graag in en voor Breda 
Medewerkers werken graag voor de stad en in een ambitieuze omgeving. Ze zijn trots op de organisatie. We kunnen overal prettig, veilig, gezond en effectief werken. We gebruiken onze kantoren vooral voor samenwerking en ontmoeting. De thuiswerkplek is een volwaardig onderdeel van onze werkomgeving. De medewerkers hebben thuiswerkplekken die voldoen aan de arbo-normen.

Veilige organisatie
We krijgen steeds meer te maken met agressie en geweld, en bieden hierin hulp en ondersteuning aan medewerkers. We vergroten de weerbaarheid van onze medewerkers en verbeteren de beveiliging van de organisatie. 

Digitalisering 
De nieuwe strategie Digitalisering bevat 3 thema's:

  1. Breda is een moderne innovatieve gemeente voor de stad en haar ketenpartners. Dat betekent dat we innovatie in het DNA van de organisatie willen krijgen om te leren en te versnellen.
  2. De Digitale dienstverlening en informatievoorziening is veilig, prettig en vertrouwd voor al onze inwoners.
  3. De gemeentelijke organisatie, ICT en informatievoorziening zijn in staat om mee te bewegen met een constant veranderende wereld. Dat betekent dat onze medewerkers altijd en overal digitaal en veilig werken.

Gegevensbescherming
De gemeente zet zich continu in om gegevens en informatie goed te beschermen. Daarvoor gebruiken we internationaal geaccepteerde informatiebeveiligingsnormen en passen we actief de eisen toe uit de privacyregelgeving. Maar de risico’s op cybercrime en hacken nemen alsmaar toe. Daarom blijven we doorbouwen aan een solide basis: 

  • We zorgen ervoor dat onze informatie altijd beschikbaar is.
  • We willen beter in staat zijn om de gegevens van onze burgers te beschermen.
  • We willen beter kunnen garanderen dat de data die we verwerken correct en actueel is.
  • We maken de organisatie weerbaar tegen cyberdreigingen.
  • We werken veilig en digitaal in een hybride ICT-omgeving.
  • Inwoners, bedrijven en de gemeentelijke organisatie beschikken 24/7 digitaal over informatie die voldoet aan wet- en regelgeving. 

De beheersing van onze processen is op orde 
We verbeteren de inrichting en uitvoering van cruciale processen, zodat het college een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven. 

Duurzaamheid

  • We blijven voldoen aan de wettelijke eisen en zetten waar mogelijk extra stappen.
  • We kijken continu of we energie kunnen besparen.
  • We streven naar een minimale hoeveelheid restafval (zero waste). 

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Inclusieve organisatie
We starten met het programma “Ondersteuning die werkt” waarin we vanuit een visie en gedeelde uitgangspunten gaan toewerken naar een inclusieve, interne dienstverlening. In het programma brengen we diverse deelprojecten samen. We gaan zo concrete knelpunten oplossen, gecoördineerd verbeteringen doorvoeren en zorgen dat het management zich steeds beter ondersteund voelt.

Evenwicht tussen werk, mensen en middelen 

  • We analyseren maandelijks de afwijkingen ten opzichte van de begroting en sturen bij.
  • We stellen overkoepelende prioriteiten en zoeken activiteiten die anders, minder of niet uitgevoerd worden. De vrijkomende capaciteit zetten we in voor urgentere taken.
  • Met de extra middelen uit het bestuursakkoord geven we een impuls aan belangrijke vakgebieden waarop we achterbleven.

Mensen werken graag in en voor Breda 

Recruitment 
De krapte op de arbeidsmarkt is ook merkbaar binnen de gemeente Breda. Het aantal sollicitanten neemt af en het lukt lang niet meer altijd om vacatures (tijdig) in te vullen.

We verhogen de kwaliteit en capaciteit van onze werving en selectie. Daarbij vernieuwen we onze wervingsmethodes. Dat betekent onder andere dat: 

  • We inzetten op specifiekere wervingskanalen en -methodes.
  • We het Breda-merk zichtbaarder maken.
  • We actiever contact leggen en onderhouden met scholen en studenten.
  • We een pilot uitvoeren met zogenoemde via-via-werving.
  • We gaan werken met recruiters.
  • We het wervings- en inhuurproces koppelen om medewerkers te binden aan de organisatie.

Strategische personeelsplanning 

  • In 2023 gaan we verder met de strategische personeelsplanning binnen de afdelingen. We koppelen dit onderwerp aan leren en ontwikkelen.
  • We maken een leer- en ontwikkelplan dat aansluit bij de huidige en toekomstige leerbehoeften.
  • Medewerkers voeren met hun leidinggevende het goede gesprek over doelen en resultaten, en zeker ook over talenten en plannen.
  • We zetten het meerjarige leiderschapsprogramma voort. Daarin kijken we op vaste momenten in het jaar naar de uitdagingen van dat moment én van de toekomst. En vertalen de uitkomsten naar de medewerkers.

Verzuim en inzetbaarheid
We gaan door met de proactieve sturing en de bewustwording van ieders eigen inzetbaarheid. Dit doen we door: 

  • De verzuimprocessen te stroomlijnen en te verbeteren.
  • Medewerkers eerder in het proces een werkhervattingsplan op te laten stellen.
  • Inzetbaarheid structureel te bespreken tijdens inzetbaarheidsoverleggen.
  • Te investeren in training en opleiding, zodat mensen adequaat handelen.
  • MijnBalans-hulp verder uit te breiden met een passend aanbod van preventieve hulp. 

Veilige organisatie 

  • Op 1 januari 2023 hebben we een partij gecontracteerd die een passend aanbod van trainingen aanbiedt op het gebied van conflicthantering en agressiebeheersing.
  • We gaan de weerbaarheid van de organisatie structureel vergroten. De nieuwe Coördinator Veilige Publieke Taak stelt daarvoor een plan op.
  • De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) is onlangs geactualiseerd. Dit leidde tot maatregelen om de risico’s voor onze medewerkers zo veel mogelijk weg te nemen of te minimaliseren. Speerpunten hierin zijn de aanpak van ongewenst gedrag en het voorkomen of verminderen van werkdruk en -stress. In 2023 gaan we verder met de uitvoering.
  • In 2022 is een onderzoek uitgevoerd naar de risico’s voor onze bedrijfscontinuïteit. In 2023 gaan we aan de slag met de aanbevelingen.
  • Weerbaarheid en integriteit vinden we belangrijk. Daarom organiseren we ook in 2023 een Week van de Weerbaarheid. Dit doen we in samenwerking met de B5-gemeenten.

Digitalisering 

  • We maken de inzet van mensen efficiënter door werk waar mogelijk te automatiseren. Door processen slim te digitaliseren, ontstaat er meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor onze klanten.
  • We leren onze medewerkers om bewust om te gaan met (gevoelige) gegevens.
  • We experimenteren met nieuwe technologieën.
  • We verhogen het databewustzijn binnen de organisatie.
  • We werken zo veel mogelijk met open data en maken logaritmes inzichtelijk.
  • Digitale participatie maken we makkelijker, slimmer en toegankelijker.
  • We werken aan betere digitale klantreizen.
  • We ontwikkelen onze digital twin (digitale kopie van onze gemeente) door.
  • Er komt één digitaal loket. 

Gegevensbescherming 

  • We versterken onze hybride en digitale samenwerking.
  • We ontwikkelen een nieuwe governance-structuur voor gegevensbescherming. Die bestaat uit een centraal team Gegevensbescherming en uit decentrale functies binnen de domeinen.
  • We zetten meer in op de controlerende en rapporterende taken die nodig zijn bij de digitale transformatie.

De beheersing van onze processen is op orde
Voor een hoger niveau van interne beheersing nemen we structurele maatregelen en voeren we acties uit op de korte termijn. Onze aanpak richt zich vooral op specifieke processen, zoals inkoop, inhuur en de administratieve inrichting van het subsidieproces. Voor deze processen hebben we eind 2023 de borging in de organisatie op orde. 

Duurzaamheid

  • We volgen de wetgeving en passen die toe. Zo vervangen we de plastic bekers bij de koffieautomaten.
  • We voeren een pilot uit, waarin we de temperatuur van de kantoorgebouwen 2 graden verlagen, in combinatie met goede ventilatie en CO2-sturing.
  • We laten minder verlichting branden bij een lagere bezetting van onze kantoorgebouwen.
  • We verbruiken minder wegwerp producten omdat we die vervangen door duurzame alternatieven en de wegwerpspullen duurder maken dan het herbruikbare alternatief.
  • We doen mee aan diverse actieweken om het bewustzijn van duurzaamheid te vergroten, we doen pilots en zoeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

De bescherming van onze gegevens vraagt continu om aandacht. De technologische ontwikkelingen gaan immers door. Als gemeente slaan we steeds meer informatie op die interessant is voor hackers. Daarom moeten we continu alert zijn op aanvallen, onze techniek up to date houden en ervoor zorgen dat iedereen bewust en veilig werkt. 

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Productindicatoren Product Bedrijfsvoering
Indicator: Formatie (audit nr 101)
Omschrijving: Formatie in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023
9,62 9,83 10,42
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Apparaatskosten (audit nr 102)
Omschrijving: Kosten per inwoner
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Bedrag
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023
871,3 914,13 973,89
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Externe inhuur in % (audit nr 103)
Omschrijving: Kosten als % van de totale loonsom
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023
17,83 16,44 16,01
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.
Indicator: Ziekteverzuim (audit nr 104)
Omschrijving: Verzuimdagen als % van het aantal beschikbare dagen per jaar
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023
6,07 5,13 5,64 4,5 5
Toelichting: We passen de streefwaarde van 4,5% uit voorgaande jaren aan. Gemiddeld was in 2021 het ziekteverzuimcijfer bij Nederlandse gemeenten 5,8%; voor Breda 5,6%. Breda streeft in 2023 naar 5% ziekteverzuim.
Indicator: Bezetting (audit nr 105)
Omschrijving: Bezetting in Fte per 1.000 inwoners
Bron: Vensters voor bedrijfsvoering Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023
9,08 9,4 9,87
Toelichting: Dit is een landelijk verplichte indicator. De gemeente volgt de ontwikkelingen, maar bepaalt hierop geen streefwaarde.

Thema Solide financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere overheden zijn wij een betrouwbare overheid. Dit is ook te zien aan ons financiële beleid. We geven niet meer geld uit dan er binnenkomt. En we zorgen voor een financiële buffer om eventuele financiële risico’s af te dekken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Financieel solide
We houden Breda financieel solide. Het blijft de komende periode echter onzeker hoe groot onze bijdrage uit het gemeentefonds daadwerkelijk zal zijn. De afgelopen periode zijn de bewegingen van het Rijk grillig geweest, wat vroeg om tussentijdse aanpassingen. Concreet hebben we in 2026 minder te besteden dan in de jaren 2023, 2024 en 2025. Mochten zich negatieve effecten voordoen, dan gaan we meteen aan de slag om onze financiële positie solide te houden. 

Een financiële buffer vinden we belangrijk. Daarom bewaken we onze risico’s nauwkeurig: we sturen actief op het verlagen ervan en zorgen voor genoeg eigen vermogen. Zo is ons weerstandsvermogen voor jaren op orde en houden we financiële ruimte om op terug te vallen. We staan er niet alleen voor bij het realiseren van onze opgaven. Waar mogelijk zoeken we naar extra financiële middelen vanuit de provincie, het Rijk en Europa. Hierbij zal vaak cofinanciering nodig zijn. Hierdoor kunnen we onze beschikbare middelen vergroten.

Voorspelbare lasten
Voor inwoners en bedrijven willen we beheersbare kosten. In lijn met het bestuursakkoord hanteren we voor 2023 de volgende uitgangspunten:

  • Onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen: +0%. 
  • OZB voor niet-woningen: +0%. 
  • Afvalstoffenheffing: +2%. 
  • Rioolheffing: -17,5%. 

Transparante verantwoording
We blijven de producten van de planning- en controlcyclus verder verbeteren. Zo wordt de (financiële) informatie toegankelijker en stijgt de informatiewaarde. Dit doen we conform de motie ‘Grip op beleidseffecten’ samen met de auditcommissie.

Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2021 Begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
Een toekomstbestendige organisatie 75.198 76.391 79.362 78.982 78.097 77.415
Solide financiën 10.681 13.090 11.711 30.397 46.455 40.167
Algemene reserve programma 5 3.247 6.240 7.921 7.923 7.923 7.924
Exploitatiereserve programma 5 255 0 0 0 0 0
Begrotingsreserve 196 185 178 179 181 182
Investeringsreserve programma 5 1.068 49 46 342 341 339
Totaal Lasten 90.646 95.955 99.219 117.825 132.997 126.027
Baten
Een toekomstbestendige organisatie 8.104 6.067 6.348 6.428 6.428 6.428
Solide financiën 425.122 451.447 454.536 475.635 495.677 471.554
Algemene reserve programma 5 3.946 327 0 0 0 0
Exploitatiereserve programma 5 9.066 1.610 0 0 0 0
Begrotingsreserve 399 26 0 0 0 0
Investeringsreserve programma 5 779 540 300 300 300 300
Totaal Baten 447.416 460.017 461.184 482.363 502.405 478.282

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Een toekomstbestendige organisatie
Onder dit thema staan de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Naast overheadkosten van de ambtelijke organisatie (leidinggevenden, teamleiders en secretariële ondersteuning), vallen hieronder ook alle kosten van de volgende organisatieonderdelen:

  • Informatie en communicatie.
  • Financiën, inkoop en juridische zaken.
  • Human Resources.
  • Servicecentrum.
  • Huisvestingskosten die niet direct voor het primaire proces worden gemaakt (Stadskantoor en districtsposten).

De lasten in de begroting 2023 zijn € 3,0 miljoen hoger dan in de begroting 2022. Deze wijziging wordt vooral veroorzaakt door:

  • Een toename van de middelen in 2023 voor de versterking van de ambtelijke organisatie vanuit het bestuursakkoord 2022-2026 met € 1,6 miljoen (van € 0,25 miljoen in 2022 naar € 1,8 miljoen in 2023).
  • Hogere lasten door een opgenomen indexering voor prijsontwikkeling van € 0,4 miljoen.
  • Hogere loonkosten van € 2,3 miljoen, vooral door de indexering voor loonontwikkeling.
  • Hogere lasten van € 0,7 miljoen door gestegen contractkosten binnen ICT-services als gevolg van stijging licenties, gebruik cloud oplossingen en het toegenomen belang van privacy en security.
  • Hogere lasten van € 0,4 miljoen door gestegen kosten (met name schoonmaakkosten en cateringkosten) als gevolg van integratie ATEA.
  • Het structureel oplossen van het tweede deel van de ombuigingstaakstelling (€ 2,8 miljoen) vanaf 2023 door deze te compenseren met het vervallen van de VPL-premie (inkoop voorwaardelijk pensioen) van € 3 miljoen. Dit leidt per saldo tot een lagere last van € 0,2 miljoen.
  • In 2022 is voor het Verbeterplan Rechtmatigheid een budget van € 1,3 miljoen opgenomen. Doordat dit eenmalig toegekende middelen waren, dalen de lasten in 2023.
  • De middelen die in 2021 waren bedoeld om de gemeentelijke dienstverlening te versterken, zijn overgeheveld naar 2022 (€ 1,1 miljoen). Doordat dit in 2022 tot een incidentele toename van de middelen leidt, dalen de lasten in 2023 ten opzichte van 2022. 

De inkomsten stijgen met € 0,3 miljoen ten opzichte van 2022, vooral doordat er meer detacheringsinkomsten zijn geraamd.

Solide financiën
Het thema Solide financiën betreft de algemene dekkingsmiddelen en de kosten en opbrengsten voor:

  • De algemene uitkering.
  • Lokale heffingen.
  • OZB.
  • Toeristenbelasting.
  • Overige algemene dekkingsmiddelen.
  • Financieringsfunctie.
  • Dividenden en onvoorzien.
  • Te betalen vennootschapsbelasting (Vpb). 

De lasten nemen af met € 1,4 miljoen ten opzichte van de begroting 2022 door: 

  • De stelpost Onvoorzien is aangevuld met € 0,4 miljoen (waarmee deze weer op het afgesproken niveau van € 1 miljoen komt). 
  • De vpb last is € 0,2 miljoen hoger geraamd op basis van het belastbare bedrag over 2021.
  • Voor treasury zijn hogere lasten geraamd van € 0,3 miljoen. Meer uitleg over het treasury-resultaat vindt u in de paragraaf Financiering. 
  • Daarnaast worden onder dit thema de stelposten opgenomen, dit betreffen bijvoorbeeld het begrotingssaldo en de stelpost kapitaallasten. Ten opzichte van de begroting 2022 nemen de lasten op deze stelposten af met € 2,3 miljoen. Deze stelposten laten een jaarlijks fluctuerend beeld zien.

De opbrengsten nemen toe met € 3,1 miljoen ten opzichte van de begroting 2022 door:

  • We ontvangen een hogere uitkering uit het gemeentefonds van € 2,3 miljoen, vooral door het hogere accres vanaf 2023. 
  • We ontvangen hogere opbrengsten uit de OZB van € 0,7 miljoen door een areaaluitbreiding. Zoals opgenomen in het bestuursakkoord 2022-2026 is de OZB-ontwikkeling voor niet-woningen en woningen vanaf 2023 0% per jaar. In 2022 daalde de OZB voor woningen met 1% en werd de OZB voor niet-woningen geïndexeerd met 2%. 
  • We ontvangen hogere opbrengsten vanuit de toeristenbelasting door indexering. Zoals opgenomen in het bestuursakkoord 2022-2026 is de opbrengst vanuit de toeristenbelasting vanaf 2023 structureel verhoogd met € 0,4 miljoen. 
  • We hebben te maken met een lagere opbrengst voor treasury van € 0,3 miljoen. Meer uitleg over het treasury-resultaat vindt u in de paragraaf Financiering. 

Algemene reserve
De lasten betreft rentetoevoeging en extra dotaties om de reserve op peil te houden in verband met verlaging van de omslagrente. 

Exploitatiereserve
Via de exploitatiereserve houden we bedragen tijdelijk vast om in volgende jaren in te zetten, zoals budgetoverhevelingen. De baten nemen vooral af door budgetoverhevelingen uit 2021 in 2022.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Fasering Investeringen in dit programma Planning uitgaven 2023 Planning uitgaven 2024 Planning uitgaven 2025 Planning uitgaven 2026
Wagenpark 250 pm pm pm
Ambitie 250 pm pm pm
Bedrijfsvoering 5.350 5.350 pm pm
Wagenpark 1.695 1.695 1.695 1.695
Plan 7.045 7.045 1.695 1.695
Wagenpark 655 pm pm pm
Project 655
Totaal 7.950 7.045 1.695 1.695

Bedrijfsvoering
De investeringsmiddelen bedrijfsvoering zijn vooral bedoeld voor investeringen in automatisering.

Wagenpark
We zorgen voor de vervanging en aanschaf van nieuwe voertuigen en materieel binnen het gemeentelijke wagenpark.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2023 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2023
Algemene reserve 96.468 7.921 104.389
Begrotingsreserve 1.010 178 1.189
Investeringsreserve 1.289 -254 1.035
Totaal 98.768 7.845 106.613

De mutaties in de reserves verklaren we als volgt:

Algemene reserve 
De algemene reserve zetten we in als onderdeel van het weerstandsvermogen bedoeld om risico's op te vangen. Ook is het een spaarpot voor slechte tijden. Alle rekeningresultaten gaan jaarlijks naar de algemene reserve, tenzij daar iets anders over wordt afgesproken. De mutatie betreft de rentetoevoeging en extra dotaties om de reserve op peil te houden vanwege de verlaging van de omslagrente.

In de reserve is een bedrag van € 16,5 miljoen geblokkeerd voor de Noordelijke Rondweg en een blokkering van € 5,5 miljoen voor extreme marktomstandigheden grote bijzondere projecten. Dit bedrag wordt niet meegerekend met de weerstandscapaciteit. 

Begrotingsreserve
In het verleden gebruikten we de begrotingsreserve voor het wegvallen van jaarlijkse grote winstuitkeringen of om afkoopsommen in de begroting op te vangen, zoals van de Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij en de Hogesnelheidslijn. Sinds 2016 zetten we de reserve in voor het oplossen van een dekkingsverschil voor de fietsenstalling.

Investeringsreserve
Samen met de stelpost Kapitaallasten zorgt deze reserve voor balans van de investeringslasten. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2023 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2023
Centrale personeelsvoorziening 506 -76 430
Totaal 506 -76 430

Centrale personeelsvoorziening
Deze voorziening is gevormd voor de kosten die we nog verwachten voor voormalig personeel. Als een medewerker onvrijwillig wordt ontslagen (dus niet wegens strafontslag, ouderdomspensioen of arbeidsongeschiktheid), dan heeft hij op basis van de Werkloosheidswet recht op een uitkering zolang de onvrijwillige werkloosheid bestaat. Afhankelijk van de ontslaggrond kan deze wettelijke uitkering aanvullend en aansluitend worden verhoogd en/of verlengd op basis van onze eigen rechtspositieregeling. De hoogte en duur van de totale uitkeringslast is vooraf globaal in te schatten, maar is wel afhankelijk van de vraag of (en zo ja, hoe snel) de betreffende medewerker elders werk kan vinden. Daarnaast wordt de hoogte van de uitkering ook beïnvloed door de inflatie en de salarisontwikkelingen na het ontslag. Hoeveel uitkeringen we per jaar toekennen, is vooraf niet in te schatten, tenzij het ontslag wordt veroorzaakt door een reorganisatie. 
De afgelopen jaren is gebleken dat het volume niet jaarlijks gelijk blijft. De gemeente kiest er daarom voor om de WW-verplichtingen via een personeelsvoorziening te laten lopen.

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) 
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Enexis
Peter Bakker
Jeroen Bruijns 
0,016 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma omvat:

  • Het in stand houden, beheren, exploiteren (uitbaten) en uitbreiden van distributie- en transportnetten.
  • Het distribueren (verdelen) en transporteren van energie.
  • Het uitvoeren van alle taken van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Essent splitste zich in 2009 in een productie- en leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf. Het productie- en leveringsbedrijf is verkocht aan Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk (RWE). Het leveringsbedrijf Enexis BV blijft in handen van de vorige aandeelhouders van Essent. Voor het splitsingsproces zijn 6 besloten vennootschappen (bv’s) opgericht die een rol hebben in het verkoopproces, de zogenoemde Special Purpose Vehicle (SPV’s). Deze staan niet apart in de paragraaf verbonden partijen. Er resteren nog 2 SPV's: Publiek belang Elektriciteitsproductie BV en CSV Amsterdam BV. Bij deze bv's verwachten we bij liquidatie geen einduitkeringen. 

In 2020 plaatste Enexis een converteerbare hybride lening van € 500 miljoen bij haar aandeelhouders (provincies en gemeenten). Dit deed Enexis om stijgende investeringen in de energietransitie te bekostigen. Daarnaast zorgt deze converteerbare lening voor een goede rating bij de ratingbureaus en behoudt Enexis goede toegang tot de kapitaalmarkt tegen gunstige condities. De lening is achtergesteld en loopt maximaal 60 jaar. In 2030, en iedere 10 jaar daarna, heeft Enexis Holding het recht om de lening vervroegd af te lossen. De lening kan onder bepaalde voorwaarden ook in zijn geheel omgezet worden in eigen vermogen. De gemeente Breda participeerde naar rato van haar aandelenkapitaal in deze lening.

Enexis blijft werken aan oplossingen voor een duurzame energievoorziening. Met het oog op excellent netbeheer en het versnellen van de energietransitie heeft Enexis 4 prioriteiten:

  • Veilig werken.
  • Klant gedreven werk.
  • Verbeterprojecten voor de klant.
  • Versnellen van de energietransitie.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • Tekort aan netwerkcapaciteit voor energietransitie.
  • Effecten energietransitie en reguleringsmethodiek op de financiële positie.
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen.

 

Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Brabant Water
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
8,6 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
Brabant Water is belast met de winning, productie en distributie van drink- en industriewater in Noord-Brabant.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Geen.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • De veranderende klimatologische omstandigheden.
  • De kwaliteit van het grondwater.
  • De veroudering van het netwerk.
  • Informatie- en fysieke beveiliging.

 

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BNG
Carla Kranenborg -van Eerd
Marike de Nobel
0,46 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Bank Nederlandste Gemeenten (BNG Bank) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk (sociaal) belang. Met speciale financiële diensten draagt BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen. De aandelen van de BNG Bank zijn voor de helft van de Staat. De andere helft valt onder gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De langdurige lage en negatieve rentes beïnvloeden het business model van het bankwezen (veilig bankierproces).

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Debiteurenrisico.
  • ICT.
  • Toenemende regelgeving en impact op organisatie.
  • Lage rentestanden.

 

GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BWB
Carla Kranenborg -van Eerd
Peter Bakker
19,9 % van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) verzorgt de heffing en inning van algemene belastingen voor de gemeente Breda, die door een aanslag zijn opgelegd. Zij verzorgt ook de waardering van WOZ-objecten, de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-beschikkingen en de beleidsadvisering over gemeentelijke heffingen. De gemeente is lid van het algemeen en het dagelijks bestuur van de BWB.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Voor de BWB was 2021 een roerig jaar met de coronacrisis in combinatie met de overgang naar nieuwe applicaties voor de uitvoering van de primaire- en bedrijfsvoeringstaken. In 2022 stabiliseert de BWB om zich in 2023 en verder door te ontwikkelen op het gebied van digitalisering en het inbedden van de nieuwe samenhangende objectenregistratie (SOR). De toepassing van kunstmatige intelligentie, machine learning en robotisering zal zich naar verwachting verder uitbreiden.

De communicatie met inwoners en bedrijven moet verder worden geprofessionaliseerd. Hogere tevredenheid leidt tot minder klachten en bezwaren. Ook blijft de BWB proberen om het aantal bezwaarschriften vanuit no-cure-no-pay-bureaus (NCNP) terug te dringen. De BWB blijft werken aan het beheersen van de kosten voor de deelnemers. Daar waar gesneden kan worden in de kosten, wordt dat gedaan.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door achterstanden bij het verwerken van waardebezwaren kunnen kosten voor immateriële schade worden opgelegd. Hiervoor bestaat een berekend risico van € 92.500.
  • De NCNP-bureaus zorgen voor een onzekere factor qua bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 100.000.
  • De economie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt. Dat maakt het moeilijker en vraagt meer tijd om cruciale functies in te vullen. Er is een berekend risico van € 100.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een data gestuurde organisatie als de BWB. Ondanks maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Het berekende risico is € 75.000.