Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie, waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Het is één van de vormen voor de gemeente om taken uit te (laten) voeren: eigen activiteiten, door een commerciële of door een verbonden partij.

Verbonden partijen zijn in elk geval alle gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt en alle NV’s en BV’s waarvan de gemeente aandeelhouder is. 

Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeente bestuurder en klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. De gemeente is dan niet de enige bestuurder en enige klant. Zij moet haar bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van andere deelnemers. Dit maakt aansturing soms complex.

Voordelen van verbonden partijen zijn de grotere schaal en de regionale aanpak van een regionaal onderwerp. Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) nemen we sinds de Begroting 2017 informatie op over een verbonden partij bij het programma waaraan de partij bijdraagt. In deze paragraaf leest u het totaaloverzicht van de verbonden partijen.

Visie en beleid

Terug naar navigatie - Visie en beleid

In navolging van de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer op 14 december 2021 het wetsvoorstel 'Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen' aangenomen. Deze wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022 richt zich onder andere op een betere positie voor raadsleden, een meer actieve informatieplicht aan de raad, een versterkende controlerende rol voor de raad en verankering van de burgerparticipatie. Daarnaast is de evaluatie van de regionale nota Verbonden Partijen in 2021 afgerond.

Beide zaken zullen leiden tot een actualisatie van de nota Verbonden Partijen. We pakken dit tegelijkertijd en regionaal op, waarbij aandacht blijft voor de Bredase belangen. Waar het kan maken we verschil tussen de verschillende soorten partijen. Een verbonden partij die zich enkel richt op bedrijfsvoering vraagt een andere betrokkenheid van de raden dan een verbonden partij waarin beleidsvoorbereiding of zelfs het maken van (strategische) beleidskeuzes aan de orde is. 

Financiële richtlijnen begroting 2024 gemeenschappelijke regelingen 
Voor de begroting 2024 geven we financiële richtlijnen aan gemeenschappelijke regelingen:

  1. We verwachten van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) dat zij een structureel sluitende meerjarenbegroting 2024-2027 aanbiedt aan de deelnemers. De GR vermeldt duidelijk de uitgangspunten die gebruikt zijn voor de begroting 2024. In de begroting 2024 neemt de GR ook een overzicht op met de bijdrage (2024 t/m 2027) per deelnemer.
  2. De begroting wordt opgesteld op basis van ongewijzigd beleid. Er worden dus geen nieuwe taken of uitbreiding van bestaande taken in de primitieve begroting opgenomen, behalve als dit eerder door het Algemeen Bestuur is besloten.
  3. De begroting bevat een overzicht met het verloop van aanwezige reserves. In dit overzicht is te zien wanneer de reserve wordt ingezet en voor welk bedrag per jaar. Hierin wordt ook het doel van de reserve omschreven. Wanneer een reserve 2 jaar of langer niet wordt ingezet, dan legt de GR deze reserve in de besluitvorming bij de ontwerpbegroting voor. Het uitgangspunt is dat deze reserve op dat moment vrijvalt. Wordt er niet besloten tot vrijval dan geeft de GR in de ontwerpbegroting de planning en het doel van de uitgaven voor deze reserve opnieuw aan.
  4. De bijdrage van de deelnemende gemeenten in de begroting 2024 stijgt maximaal met de geldende CAO indexering en de prijsontwikkeling uit de meicirculaire 2022 (of een actuelere circulaire). Ook wijzigt de bijdrage wanneer er wijzigingen zijn in de kwantiteit van de dienstverlening die de deelnemers afnemen.
  5. In de ontwerpbegroting worden de mogelijkheden beschreven om de bijdrage van de deelnemende gemeenten te verminderen, bijvoorbeeld door besparingen voor te stellen of beleidsinhoudelijke keuzes aan te geven.
  6. Een positief jaarrekeningresultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemers. De GR kan hier alleen van afwijken door een duidelijk en gemotiveerd voorstel voor resultaatbestemming voor te leggen aan het Algemeen Bestuur.
  7. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing beschrijft de GR de risico’s met de meeste impact en de daarbij getroffen beheersingsmaatregelen.

Vanwege de afwijkende financiering van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV), die wordt betaald vanuit ziektekostenverzekeringen, gelden de richtlijnen 4, 5 en 6 niet voor hen.

De verbonden partijen

Terug naar navigatie - De verbonden partijen
Totaalbeeld verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam verbonden partijen Soort verbonden partij Verbonden partij Bijdrage aan Breda Bijdrage van Breda
Neovita BV Vennootschappen en coöperaties Vitaal en Sociaal Breda
GR GGD West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 4.806
GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda
GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten Gemeenschappelijke regeling Vitaal en Sociaal Breda 786
NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
Chassétheater beheer NV Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Stadsherstel Breda Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
NV Bredase Investeringsmaatschappij (NV BrIM) Vennootschappen en coöperaties Ondernemend Breda
GR Regio West Brabant Gemeenschappelijke regeling Ondernemend Breda 5.399
Belgisch Nederlands Grensoverleg Overige verbonden partijen Ondernemend Breda 4
GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 350
GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 12.275
GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant Gemeenschappelijke regeling Basis op Orde in Breda 2.020
Veiligheidshuis Breda Overige verbonden partijen Basis op Orde in Breda 315
Midwaste Vennootschappen en coöperaties Basis op Orde in Breda
Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) (belang 0,016 %) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
Brabant Water NV Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) Vennootschappen en coöperaties Organisatie en financiën in Breda 513
GR Belastingsamenwerking West-Brabant Gemeenschappelijke regeling Organisatie en financiën in Breda 4.534

Voor een uitgebreidere toelichting over de inhoudelijke activiteiten van de hieronder genoemde verbonden partijen verwijzen wij u graag naar het onderdeel verbonden partijen bij de betreffende programma's. 

Neovita BV

Terug naar navigatie - Neovita BV
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leren, ontwikkelen en werken
Marike de Nobel
Carla Kranenborg - van Eerd
100 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Omdat Neovita een vast percentage op de loonsom ontvangt, is er nauwelijks sprake van risico’s. Voor het risico van hogere loonkosten als gevolg van een in te voeren CAO voor de doelgroep (Aan de Slag) is al eerder een voorziening gevormd. Deze is onderdeel van aan de gemeente Breda doorbelaste loonkosten, en komt niet ten laste van het resultaat van Neovita.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 942 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 329 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming -105 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 74,1 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR GGD West Brabant

Terug naar navigatie - GR GGD West Brabant
Vitaal en Sociaal Breda
Website GGD West-Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leven
GGD West-Brabant
Arjen van Drunen
Boaz Adank
23,3 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Onvoldoende (gekwalificeerd) personeel geeft risico op een tijdige en goede beleidsuitvoering van het programma. Daarnaast zagen we onder de bijzondere omstandigheden van de coronacrisis dat de prioriteiten en inzet van bedrijfsmiddelen uitgaan naar de bestrijding van de crisis. Ook dit kan ten koste gaan van beleidsuitvoering van het programma. Hoe de coronaomstandigheden zich ontwikkelen richting het najaar en 2023 blijft onzeker. 
Tot slot zien we risico’s in de bedrijfsvoering die financieel hun weerslag kunnen krijgen, dan wel in de beleidsuitvoering. Landelijk hebben GGD regio’s bijvoorbeeld te kampen gehad met datalekken, en is beveiliging van privacygevoelige informatie een belangrijk onderwerp geworden, ook voor de GGD West-Brabant met extra investeringen. 

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024

  1. De GGD voert in West-Brabant de in de Wet Publieke gezondheid (Wpg) aan de gemeenten opgedragen taken uit. Op onderdelen betreft dit ook taken die vallen onder de Jeugdwet, Omgevingswet, wet op de Kinderopvang en de wet op de Veiligheidsregio’s. Leidraad in het handelen van de GGD is het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid.
  2. De GGD geeft in de kaders en Beleidsbegroting 2024 duidelijk weer op welke wijze invulling gegeven gaat worden aan de in het Meerjarenbeleidskader 2023-2026 opgenomen ambities. Daarbij dient u goed notie te nemen van:
    • de door de VNG uitgebrachte propositie 'De winst van het sociaal domein' (met als uitgangspunten o.a. 'kansengelijkheid' en 'gezond leven makkelijker maken') en het VNG-Koersdocument 'Met daadkracht naar veerkracht'. 
    • de Gezamenlijke gezondheidsambitie 'Vooruitzien naar een Gezonder Nederland' van VNG en de zorgverzekeraars. In West-Brabant bent u bij de regionale uitwerking van deze ambitie partij. 
    • ontwikkelingen op lokaal niveau, zoals lokale preventieakkoorden en - aanpakken, JOGG en gemeentelijke gezondheidsvisies en -nota's. Samen met gemeenten en lokale partners werkt u hierbij aan de uitwerking en realisering van doelen en ambities.
  3. Met behulp van prestatie-indicatoren brengt de GGD de resultaten in beeld die zij bereikt op de diverse door haar uit te voeren taken. Door de noodgedwongen grootschalige inzet vanuit de GGD ter beteugeling van de Coronacrisis heeft het actualiseringstraject van de prestatie-indicatoren vertraging opgelopen. In de loop van 2022 heeft de GGD samen met een ambtelijke werkgroep de optimalisering van deze indicatoren weer ter hand genomen. Wij gaan ervan uit dat de GGD de geactualiseerde indicatoren opneemt in de Beleidsbegroting 2024.
  4. In eendrachtige samenwerking met de landelijke overheid, RIVM en GGD GHOR Nederland behoren de GGD'en goed toegerust en voorbereid te zijn op mogelijke oplevingen van COVID-19 dan wel op een door een andere zoönose/virus veroorzaakte gezondheidscrisis. De raad verwacht dat de GGD West-Brabant in afstemming met de Veiligheidsregio Midden en West-Brabant en omringende GGD'en werkt aan een robuustere organisatie die het makkelijker maakt om snel en adequaat in te spelen op grote crisissituaties in de regio. We gaan ervan uit dat u: 
    • in de kaders en daaropvolgende Beleidsbegroting 2024 een beschrijving geeft van hoe deze robuustere organisatie eruit gaat zien.
    • de raad informeert over de stand van zaken rond de samenwerking tussen de GGD'en in Brabant, Zeeland en Limburg bij door infectieziekten veroorzaakte gezondheidscrises.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 4.535 4.646 4.806
Eigen vermogen 6.017 4.757 5.400
Vreemd vermogen 19.394 11.059 10.000
Resultaat voor bestemming 133 -93 -67
Ratio weerstandsvermogen 0,85 0,73 0,90
Netto schuldquote in % 2 15 10
Solvabiliteit in % 20 30 25

GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)

Terug naar navigatie - GR Regionale Ambulance voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV)
Vitaal en Sociaal Breda
Website Regionale Ambulancevoorziening:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Leven
Regionale Ambulancevoorziening
Arjen van Drunen
Boaz Adank
2,4 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor de gemeente is er geen (financieel) risico.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024

  1. De RAV waarborgt onder de nieuwe wet ambulancezorg de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in heel haar werkgebied. Aangezien de financiering van de ambulancezorg via de zorgverzekeraars verloopt, dient de ambulancezorg blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen.
  2. Het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 bevat 26 indicatoren waarmee het niveau van de geleverde zorg wordt gemeten. Tijdigheid in het spoedvervoer is er hier één van. De indicatoren zijn onderverdeeld in zeven segmenten: Bereikbare en beschikbare zorg, Patiënt centraal, Veilige zorg, Professionaliteit, Samenwerken, Continue verbeteren en Basis op orde. De RAV informeert de gemeenten hoe zij voldoet aan het landelijke kwaliteitskader.
  3. In haar begroting geeft de RAV aan hoe zij de paraatheidsuitbreidingen conform het landelijk referentiekader Spreiding & Beschikbaarheid in 2024 verwacht te realiseren. Uitgangspunt dient te zijn dat in het hele werkgebied de responstijd voor A1 ritten - 15 minuten - met niet meer dan 5% wordt overschreden (dan wel met de norm qua toegestane overschrijdingen die de zorgverzekeraars in de prestatieafspraken voor 2024 met de RAV hanteren). 
  4. In haar begroting geeft de RAV aan op welke wijze zij invulling geeft aan de aanbevelingen uit het in 2023 uitgevoerde landelijke klanttevredenheidsonderzoek door NIVEL en het klanttevredenheidsonderzoek door middel van direct contact met de patiënt.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 14.180 13.406 14.260
Vreemd vermogen 32.686 26.021 36.566
Resultaat voor bestemming 489 0 92
Weerstandsvermogen 14.180 13.406 14.260
Netto schuldquote in % 8,9 14,3 9,4
Solvabiliteit in % 30,3 34,0 28,1

GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten

Terug naar navigatie - GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
Vitaal en Sociaal Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Opgroeien
Arjen van Drunen
Boaz Adank
45,7%
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het belangrijkste risico van deze GR is uittreden van één van de deelnemende gemeenten. Dit risico is klein, want het gaat om uitvoering van verplichte wettelijke regelingen. Uitvoering via deze GR beperkt kosten voor deelnemers en is effectief.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024
Geen inhoudelijke richtlijnen meegegeven.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 778 772 786
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 675 450 750
Resultaat voor bestemming 14 0 0
Weerstandsvermogen Geen Geen Geen
Netto schuldquote in % -1,6 0,0 0,0
Solvabiliteit in % 0,0 0,0 0,0

NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant

Terug naar navigatie - NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant
Ondernemend Breda
Website Rewin:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Stimuleren economische ontwikkeling
Rewin
Carla Kranenborg – van Eerd
Jeroen Bruijns
10,30 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Uiteenlopende zienswijzen over bijdragen vanuit gemeenten Regio West-Brabant zorgt dat op onderdelen ambities misschien niet uitkomen.

Er is steeds meer vraag voor cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit Rijk en EU. In Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Hierdoor kost het veel tijd en inspanning om op korte termijn alsnog geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 1.548 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 1.178 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 117 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 1.548 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -37,4 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 56,8 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Chassétheater Beheer NV

Terug naar navigatie - Chassétheater Beheer NV
Ondernemend Breda
Website Chassé:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Dynamische stad
Chassé Theater
Marike de Nobel
Carla Kranenborg - van Eerd
100 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De situatie rondom corona blijft voor het theater een onzekere factor en heeft nog steeds invloed op de bezoekersaantallen. Producties zijn uitgesteld en mensen vinden moeilijk hun weg naar het theater terug.
Daarbovenop komen er in de nabije toekomst kosten met betrekking tot onderhoud pand en installaties.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Stadsherstel Breda

Terug naar navigatie - NV Stadsherstel Breda

 

Ondernemend Breda
Website Stadsherstel:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Dynamische stad
Stadsherstel Breda
Marike de Nobel
Carla Kranenborg - van Eerd
13,05 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het voormalig Klapkot is verhuurd aan de brouwerij. Sinds het faillissement van restaurant Binnen is dit pand nog steeds niet in gebruik. Het huurcontract met de brouwerij is wel verlengd, waardoor het risico op inkomstenderving tot eind 2022 is afgewend. Na een lange pauze zijn gesprekken met een nieuwe exploitant recent opgestart over plannen die betrekking hebben op de Huiskamer, het voormalig Klapkot, de Vishal en de buitenruimte. Met name de ideeën voor een ander gebruik van de Vishal zijn een risico voor het opnieuw in gebruik kunnen nemen van het voormalig Klapkot.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen 2.694 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 5.301 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 180 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 2.694 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % 913,8 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 33,7 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)

Terug naar navigatie - NV Bredase Investeringsmaaschappij (NV BriM)
Ondernemend Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Stimuleren economische ontwikkeling
Carla Kranenborg - van Eerd
Marike de Nobel
100%
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Er zijn geen belangrijke risico's te melden.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 0 0
Eigen vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Regio West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Regio West-Brabant
Ondernemend Breda
Website RWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend bestuur
Regio West Brabant
Jeroen Bruijns
Carla Kranenborg – van Eerd
26,04 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Afhankelijkheid van (vaak personele) inzet gemeenten bepaalt de slagingskans van regionale projecten.
  • Uiteenlopende zienswijzen over commitment vanuit gemeenten Regio West-Brabant (RWB) zorgen dat basisfinanciering van de gemeenschappelijke regeling onder (toenemende) druk staat.
  • Er is steeds meer vraag naar cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit Rijk en EU. In de Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Het kost daarom veel tijd en inspanning om op korte termijn geld beschikbaar te hebben voor onverwachte kansrijke projecten.
  • Wanneer medewerkers langdurig niet inzetbaar zijn, moet er extra capaciteit aangetrokken worden.
  • Een groot deel van de inkomsten bij de RWB komt van subsidies. Als mogelijkheden tot subsidies verminderen heeft dit financiële consequenties.
  • Om aan subsidie-eisen te voldoen worden er activiteiten verricht. Er wordt rekening gehouden met het voorlopig toegekende bedrag. Er bestaat een kans dat de subsidieverstrekker aan het eind van het project het bedrag lager vaststelt.
  • Op de activiteiten van het Mobiliteitscentrum en Regioarcheologie is de Regio West-Brabant afhankelijk van de vraag. Er bestaat een kans dat deze afneemt.

Begin 2022 is er gestart met een grondige frauderisicoanalyse. Per onderdeel worden de risico’s in kaart gebracht met de daarbij behorende beheersmaatregelen. Medio 2022 zal de analyse af zijn en gedeeld worden met het bestuur.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024 

In de begroting 2024 wordt aangegeven:

  1. Welke resultaten uit het actieprogramma 2023-2027 in 2024 worden gerealiseerd en welke resultaten in de periode 2025-2027 worden beoogd.
  2. Wat de financiële en personele inzet van de RWB hierbij is en welke aanvullende middelen (capaciteit en financiën) van de gemeenten worden gevraagd.
  3. Op welke wijze de verbinding met onderwijs en bedrijfsleven wordt gelegd bij de uitvoering van het actieprogramma.
  4. Of en zo ja op welke manier de transitieopgaven op gebied van bijvoorbeeld circulariteit, klimaat en energie doorwerken in de opgaven uit het actieprogramma.

Specifieke financiële richtlijn begroting 2024
Bij de uitvoeringsgerichte taak Kleinschalig Collectief Vervoer geldt voor de vervoersprijs per eenheid een aanpassing aan de hand van de branchegerichte NEA-index. Verder worden de vervoerslasten begroot aan de hand van het geprognosticeerde gebruik van de vervoersvoorziening. Doorbelasting van kosten aan gemeenten en provincie vindt plaats op basis van daadwerkelijke realisatie.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 4.457 4.919 5.399
Eigen vermogen 1.312 609 722
Vreemd vermogen 5.382 7.669 7.669
Resultaat voor bestemming 159 -42 -32
Ratio weerstandsvermogen 1,0 0,0 0,0
Netto schuldquote in % -6,1 -2,9 -2,9
Solvabiliteit in % 20,0 7,4 8,6

Belgisch Nederlands Grensoverleg

Terug naar navigatie - Belgisch Nederlands Grensoverleg
Ondernemend Breda
Website Benego:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Verbindend bestuur
Benego
Paul Depla
Jeroen Bruijns
9,52 %
Overige verbonden partij

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor de continuïteit van het grensgemeenten-netwerk is bestuurlijk draagvlak essentieel.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 4 4
Eigen vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % Niet beschikbaar Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Terug naar navigatie - GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde in Breda
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Peter Bakker
n.v.t.
39,84 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Tot 2026 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. Daarna leiden meerdere factoren mogelijk tot een aanpassing: 

  • Een mogelijke daling van de rekenrente.
  • Een verlenging van de afschrijvingstermijn van het afdekfolie van 50 naar 75 jaar.
  • Een herziening van het juridisch kader (Leemtewet).

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024
Geen inhoudelijke richtlijnen meegegeven.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 349 264 350
Eigen vermogen 998 1.015 998
Vreemd vermogen 26.594 26.352 25.018
Resultaat voor bestemming -86 0 0
Weerstandsvermogen 998 1015 998
Netto schuldquote in % -2.666,9 -2.608,2 -2.423,8
Solvabiliteit in % 3,62 3,71 3,84

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde in Breda
Website VrMWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
16,44 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door corona konden niet alle (praktijk-)opleidingen en oefeningen doorgaan. De gevolgen voor de vakbekwaamheid zijn nog onduidelijk.
  • De vitale ICT-infrastructuur werkte niet naar behoren tijdens corona. Dit blijft een permanent aandachtspunt.
  • Het kost steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden. De beschikbaarheid van vrijwilligers staat steeds meer onder druk - en daarmee ook de kerntaak: het bestrijden van incidenten.
  • Tweede loopbaanbeleid: voor de organisatie heeft dit grote financiële gevolgen vanwege het verstrekken van noodzakelijke studiefaciliteiten, mogelijk overbruggingsregelingen, vervangingskosten personeel en extra opleidingskosten door uitstroom.
  • De Omgevingswet betekent een kanteling van de organisatie en vraagt om andere competenties en kennis van de medewerkers.
  • Chemie-pack: De gemeente Moerdijk, de VRMWB en onderdelen van de Staat der Nederlanden worden door de verzekeringsmaatschappijen van omliggende bedrijven van Chemie-Pack in Moerdijk verantwoordelijk gehouden voor de schade die zij zouden hebben geleden door de brand op 5 januari 2011. Het is onduidelijk of en wanneer er een dagvaarding komt.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024
De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) wordt gevraagd om een begroting 2024 op te stellen waarbij inzichtelijk is wat de beleidsmatige gevolgen zijn van de diverse onderdelen, met minimaal aandacht voor:

  • De Veiligheidsregio heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen. Zodoende draagt de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant bij aan een veilige omgeving. In het beleidsplan 2024-2028 is beschreven hoe de veiligheidsregio de komende jaren omgaat met de door haar geïdentificeerde en geprioriteerde risico’s.
  • In de kaderbrief 2024 en de begroting 2024 geeft de VRMWB beleidsmatig aandacht aan de doorvertaling van de landelijke discussies over toekomst brandweer. 
  • In de kaderbrief 2024 geeft de Veiligheidsregio aan welke activiteiten, ten dienste van het uitvoeren van het beleidsplan, in 2024 centraal staan. In de begroting geeft de Veiligheidsregio aan op welke wijze deze actiepunten worden ingevuld. Daarbij kan worden aangegeven welke activiteiten generiek zijn en welke activiteiten gemeente specifiek zijn, bijvoorbeeld in het kader van preventie of in het kader van gemeentelijk toezicht en handhaving. Deze specificering draagt bij aan een efficiëntere samenwerking tussen gemeenten en de Veiligheidsregio. 
  • Indien er in 2023 nog geen uitvoerige uitwerking is verzorgd ten aanzien van de deelname aan de “stichting risicobeheer” en de vorming van een waarborgfonds, wordt hier in de kaderbrief 2024 ook beleidsmatig aandacht aan gegeven.

Specifieke financiële richtlijnen begroting 2024
De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) wordt gevraagd om een begroting 2024 op te stellen waarbij inzichtelijk is wat de financiële gevolgen zijn van de diverse onderdelen, met minimaal aandacht voor:

  • Doorvertaling van de landelijke discussies over toekomst brandweer naar mogelijke gevolgen voor de begroting van de Veiligheidsregio MWB.
  • Doorvertaling van het nieuw regionaal beleidsplan VRMWB 2024-2028 naar de begroting 2024. 
  • Indexering loon/prijs.
  • Invoering omgevingswet.
  • Kosten en opbrengsten die voortvloeiden uit of gemaakt worden voor (langdurige) crisisinzetten met capaciteit van de VRMWB of waarbij via de VRMWB gelden zijn doorgeleid naar de uitvoering.
  • In de kaderbrief en/of begroting 2024 zal een toelichting opgenomen worden over de verdere uitwerking van de deelname aan de Stichting Risicobeheer.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 13.223 12.073 12.275
Eigen vermogen 18.703 5.659 5.276
Vreemd vermogen 47.802 59.576 55.277
Resultaat voor bestemming 1.123 -1.460 -383
Ratio weerstandsvermogen 0,32 0,35 0,32
Netto schuldquote in % 36,0 60,0 50,0
Solvabiliteit in % 28,0 9,0 9,0

GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Basis op Orde in Breda
Website OMWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Peter Bakker
7 %
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De Omgevingswet heeft impact op een andere manier van werken, de cultuur, de juridische basis en het technisch instrumentarium. Hierdoor ontstaan mogelijk hogere kosten.
  • De organisatie maakt een transitie door, waardoor individuele medewerkers mogelijk niet (meer) aan de eisen voldoen.
  • Door corona bestaat de kans op productieverlies en/of minder opdrachten, afhankelijk van de ontwikkelingen van het virus in de toekomst.
  • Er is op de arbeidsmarkt een tekort aan (goed opgeleid) personeel. Daarnaast zorgt het opleiden van trainees en net afgestudeerden door OMWB-personeel voor een lager aantal declarabele uren.
  • Een gevolg van de Russische invasie in Oekraïne is dat de prijzen van olie, gas en bepaalde grondstoffen aanzienlijk zijn gestegen. Dit kan impact hebben op het toekomstige kostenniveau van de OMWB. Een kwantificatie hiervan is op dit moment (nog) niet mogelijk.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024
Breng in de begroting 2024 de gevolgen in beeld van:

  1. De (verlate) inwerkingtreding van de Omgevingswet.
  2. De invoering regeling Werk Gebonden Personenmobiliteit.
  3. De implementatie van het project Van Goed naar Beter.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 1.910 2.164 2.020
Eigen vermogen 2.918 1.843 2.829
Vreemd vermogen 3.285 3.826 3.004
Resultaat voor bestemming 164 0 0
Ratio weerstandsvermogen 1,0 0,71 1,01
Netto schuldquote in % -5,5 -3,5 -4,7
Solvabiliteit in % 47,0 32,5 48,5

Zorg- en Veiligheidshuis Breda

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde in Breda
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Veilig Breda
ZVH
Boaz Adank
Arjen van Drunen
54,93%
Overige verbonden partijen

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van het ZVH is in dienst bij de gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van de gemeente Breda. Daarnaast heeft de beëindiging van de samenwerking (per 1 januari 2023) door de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau tot gevolg dat de bijdrage van de overige deelnemende gemeenten stijgt.

Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 155 114 315
Eigen vermogen 467 537 457
Vreemd vermogen 552 475 425
Resultaat voor bestemming 114 71 -81
Weerstandsvermogen 467 537 457
Netto schuldquote in % -56,06 -60,04 -48,93
Solvabiliteit in % 45,8 53,01 51,81

Midwaste

Terug naar navigatie - Midwaste
Basis op Orde in Breda
Website Midwaste:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
7,7 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De prijzen, debiteuren en de beschikbare verwerkingscapaciteit.
  • Een tekort aan verwerkingscapaciteit kan effect hebben op de verwerkingsprijzen.
  • Prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst worden door wereldmarktprijzen, zoals bij papier.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 7 71 0
Eigen vermogen 1.700 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 41.888 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 246 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 1.700 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % -1,37 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 3,9 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)

Terug naar navigatie - Enexis Holding NV (inclusief overige NV's/BV's)
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Enexis
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
0,016 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Tekort aan netwerkcapaciteit voor energietransitie.
  • Effecten energietransitie en reguleringsmethodiek op de financiële positie.
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 14 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 4.241.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 5.154.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 199.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Ratio weerstandsvermogen 4.241.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 45,14 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

Brabant Water NV

Terug naar navigatie - Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
Brabant water
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
8,6 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De veranderende klimatologische omstandigheden.
  • De kwaliteit van het grondwater.
  • De veroudering van het netwerk.
  • Informatie- en fysieke beveiliging.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 0 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 684.676 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 534.399 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 10.493 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 684.676 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % 186,4 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 56,2 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BNG
Carla Kranenborg -van Eerd
Marike de Nobel
0,46 %
Vennootschappen en coöperaties

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Debiteurenrisico.
  • ICT.
  • Toenemende regelgeving en impact op organisatie.
  • Lage rentestanden.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 465 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Eigen vermogen 5.062.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Vreemd vermogen 143.995.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Resultaat voor bestemming 236.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Weerstandsvermogen 5.062.000 Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Netto schuldquote in % Niet van toepassing Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Solvabiliteit in % 3,4 Niet beschikbaar Niet beschikbaar

GR Belastingsamenwerking West-Brabant

Terug naar navigatie - GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Solide financiën
BWB
Carla Kranenborg -van Eerd
Peter Bakker
19,9 % van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door achterstanden bij het verwerken van waardebezwaren kunnen kosten voor immateriële schade worden opgelegd. Hiervoor bestaat een berekend risico van € 92.500.
  • De NCNP-bureaus zorgen voor een onzekere factor qua bezwaar- en proceskosten. Het berekend risico is € 100.000.
  • De economie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt. Dat maakt het moeilijker en vraagt meer tijd om cruciale functies in te vullen. Er is een berekend risico van € 100.000.
  • Uitvoering van de AVG is extra risicogevoelig voor een datagestuurde organisatie als de BWB. Ondanks maatregelen blijft het risico aanwezig van bijvoorbeeld een datalek. Het berekende risico is € 75.000.

Inhoudelijke richtlijnen begroting 2024 

  1. We verwachten van de BWB dat zij -in overleg met de deelnemers- de bestaande kritische prestatie indicatoren (kpi’s) beziet op relevantie, deze waar nodig aanscherpt en nieuwe kpi’s ontwikkelt. Het doel is om bij de begroting 2024 over een volledige set van kpi’s te beschikken, waarover tussen BWB en deelnemers overeenstemming is.
  2. De implementatie van het IT-motorblok heeft de afgelopen jaren van de BWB veel inzet gevraagd. In deze periode is het managementinformatiesysteem voor de deelnemers niet operationeel geweest. Vanwege het belang van managementinfo wordt aan de BWB gevraagd om de management info tool uiterlijk per 1 januari 2023 in de basis operationeel te laten functioneren.
  3. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van de BWB. Daarom achten de deelnemers het van belang, zeker nu er sprake is van een hoog ziekteverzuim en uitzicht op met pensioen gaan van medewerkers in spilfuncties, dat er uiterlijk per 1 januari 2023 een strategisch personeelsplan beschikbaar komt.
Financiële informatie
Bedragen x € 1.000
Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
Financiële bijdrage 3.901 3.974 4.534
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 6.069 5.018 4.868
Resultaat voor bestemming 155 0 0
Ratio weerstandsvermogen 1,0 0,0 0,0
Netto schuldquote in % 2,4 9,4 6,6
Solvabiliteit in % 2,5 0,0 0,0