Wonen in Breda
Vanuit het bestuursakkoord zijn er middelen voor de woonopgave. Voor 2023 bedraagt dit € 0,6 miljoen. Dit wordt onder meer ingezet voor extra ambtelijke capaciteit. Daarnaast kan in deze periode nog een beroep gedaan worden op de impuls voor de woningbouw voor de periode 2018-2022 waarvan een deel nog beschikbaar is om komende jaren daadwerkelijk te investeren.
Verdeling beschikbare ruimte
Ruimtelijke ordening
De lasten dalen met € 0,35 miljoen als gevolg van de structurele ombuiging voor de Omgevingswet, zoals opgenomen in het bestuursakkoord.
Stedelijke planning en programmering
We zien hier enkele verschillen ten opzichte van de begroting 2022:
- Door uitstel van enkele investeringen naar 2023 stijgen de kapitaallasten met ongeveer € 0,15 miljoen;
- Een eenmalig bedrag van € 0,4 miljoen voor de verenigingsloods in Ulvenhout;
- In 2022 was er eenmalig € 0,2 miljoen beschikbaar voor legalisering van de bebouwing op Bosweelde.
Bovenwijkse voorzieningen
Op basis van de Nota bovenwijkse voorzieningen wordt bij nieuwbouwplannen een bijdrage gevraagd aan de partij die de grondexploitatie voert. Voor 2023 is € 0,2 miljoen ingeschat, voor 2022 € 1,2 miljoen. Hierdoor zijn de baten in 2023 € 1,0 miljoen lager. In 2022 is € 0,9 miljoen aan bijdragen van 2021 toegekend, de bijdragen uit 2022 worden verdeeld in 2023. Hierdoor zijn de lasten € 0,9 miljoen lager.
Grote woonprojecten in de stad
Grondexploitatie ten behoeve van de woningbouw
Ten opzichte van 2022 nemen de lasten in 2023 toe met € 12,2 miljoen en de baten met € 12,3 miljoen.
Grondexploitaties
Ten opzichte van 2022 nemen de lasten toe met € 15,7 miljoen en de baten met € 13,5 miljoen.
De opbrengsten zijn in 2023 € 12,2 miljoen hoger als gevolg van meer verkopen, daarnaast is onder de opbrengsten de extra opbrengst opgenomen van € 1,2 miljoen vanuit het Bestuursakkoord 2022-2026.
De mutatie in de lasten is te verklaren door hogere lasten van € 12,2 miljoen en het in 2022 ingeboekte resultaat van € 3,5 miljoen (uit de begroting 2020).
Panden en gronden
Voor het beheer van het terrein en placemaking van 't Zoet en het tijdelijk gebruik op het Havenkwartier zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Voor 2023 en 2024 is hiervoor € 0,28 miljoen opgenomen.
Ten opzichte van 2022 nemen de lasten in 2023 af met € 3,5 miljoen en de opbrengsten met € 1,2 miljoen. De lasten dalen met € 0,25 miljoen door het vervallen van eenmalige middelen voor na te komen verplichtingen voor de gemeente aan de Bolbergseweg. De kapitaallasten dalen in 2023 met € 3,5 miljoen, doordat de investering naar aanleiding van de stelselwijziging Grexen in 2023 nagenoeg is afgeschreven. In de begroting 2023 komen daarnaast middelen van € 0,8 miljoen beschikbaar om het tekort op het beheer van de panden aan het Havenkwartier en Gasthuisvelden op te lossen. De baten dalen met ruim € 0,5 miljoen, dit was een eenmalig te realiseren verkoopresultaat op panden en gronden in 2022 en komt te vervallen in 2023.
Bereikbaar Breda
Mobiliteit
Binnen dit product is in 2023 ten opzichte van 2022 in de begroting de dotatie aan de voorziening VRI afgenomen met € 0,3 miljoen, deze was tijdelijk verhoogd voor een paar jaar in verband met de noodzakelijke aanpassing van de software van de VRI's, de kosten worden rechtstreeks in de voorziening geboekt. Daarnaast zijn de kapitaallasten toegenomen met € 0,315 miljoen door afronding van projecten in 2021. Vanuit het bestuursakkoord 2022-2026 is voor de begroting 2022 € 0,2 miljoen beschikbaar gesteld voor veiligheidsaanpassingen en veiligheid scholen, in 2024 en 2025 is hiervoor ook extra geld beschikbaar.
Parkeren
We begroten hier € 1 miljoen minder baten. We verwachten € 1,35 miljoen lagere opbrengsten doordat we bijvoorbeeld het parkeertarief op velden en garages verlagen en de inloopstraten van 15 naar 30 minuten gratis parkeren gaan. Tegelijkertijd worden de opbrengsten ook geïndexeerd (€ 0,3 miljoen positief).
Breda is een duurzame en bestendige stad
Binnen openbaar groen en (openlucht) recreatie zijn de lasten in 2023 ruim € 0,2 miljoen lager. Dit is grotendeels te verklaren doordat er in 2022 een eenmalige impuls van € 0,15 miljoen beschikbaar was voor het beheer van recreatieve plekken binnen de openbare ruimte. Daarnaast is er in het bestuursakkoord voor 2022 een eenmalig bedrag van € 0,1 miljoen toegekend voor een onderzoek naar recreatieplaatsen en de Galderse Meren. Ook stijgen de kapitaallasten licht.
De afwijkingen tussen de begroting 2022 en 2023 voor milieubeheer bestaan uit:
- Voor geluidsmaatregelen HSL-zuid is in 2022 € 0,5 miljoen opgenomen en in 2023 €1,7 miljoen, dit betreft decembercirculaire gelden uit 2019.
- Voor Regeling Reductie Energiegebruik Woningen( (RREW) subsidie is in 2022 aan de lasten en batenkant € 2,1 miljoen opgenomen. De subsidie wordt afgerond in 2022.
- Voor subsidie energiearmoede is in 2022 aan de lasten en batenkant opgenomen € 1,0 miljoen en in 2023 € 2,4 miljoen. Het gaat hier om gelden vanuit het rijk welke uitbetaald dienen te worden aan de inwoners.
- In 2022 is voor de Regionale Energie Transitie (RES) € 0,5 miljoen doorbetaald aan het Waterschap, dit geld is beschikbaar gesteld via de meicirculaire.
- In 2023 is vanuit bestuursakkoord 2022-2026 € 0,15 miljoen voor 2023 beschikbaar gesteld voor het isolatiefonds.
- De gemeente Breda heeft vanuit het Volkshuisvestingsfonds (VHF) een Rijkssubsidie ontvangen van € 26,2 miljoen, inclusief de cofinanciering bedraagt het totale budget € 37,5 miljoen. De middelen dienen uiterlijk 31 december 2031 besteed te zijn. In 2023 vindt een eerste uitrol plaats van het VHF. Hiervoor is in 2023 € 5,0 miljoen budget gereserveerd. Hiertoe worden subsidieregelingen opgezet en gecommuniceerd.