Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf lichten we de heffingen en tarieven voor 2023 toe. Daarbij gaan we in op:

  • De algemene ontwikkelingen.
  • Ons beleid ten aanzien van de lokale heffingen.
  • De begrote inkomsten per heffing.
  • De ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten.
  • De mate waarin de tarieven kostendekkendheid zijn.
  • De mogelijkheden voor kwijtschelding.

Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene ontwikkelingen

De Omgevingswet treedt waarschijnlijk in werking in januari 2023. In deze paragraaf gaan we echter nog uit van de bestaande wetgeving en legesverordening. Als de Omgevingswet inderdaad in januari wordt ingevoerd, stellen we een nieuwe legesverordening op.

Beleid lokale heffingen

Terug naar navigatie - Beleid lokale heffingen

In het bestuursakkoord zijn afspraken gemaakt over de lokale heffingen:

  • Een voorspelbare ontwikkeling van de lastendruk voor de komende jaren.
  • De Onroerende Zaakbelasting (OZB) voor niet-woningen en woningen blijft gelijk.
  • De toeristenbelasting stijgt.
  • De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend en wordt jaarlijks geïndexeerd met 2%. 
  • De rioolheffing wordt eenmalig met 17,5% verlaagd en wordt jaarlijks geïndexeerd met 2%. Bij de doorrekening houden we rekening met maatregelen voor klimaatadaptatie binnen het rioleringsprogramma en met een heffing die 100% kostendekkend is.

Voor de overige lokale heffingen gaan we uit van een indexering van 2,9%. Die geldt overigens niet voor de reclamebelasting en de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ). Het tarief voor de naheffingsaanslagen voor parkeren is in 2023 niet geïndexeerd. Hiervoor maken we jaarlijks een aparte berekening, die gerelateerd is aan de kosten.

Begrote inkomsten

Terug naar navigatie - Begrote inkomsten

Naast de algemene belastingen (zoals de OZB en de toeristenbelasting) heft de gemeente ook bestemmingsbelastingen en retributies.

  • Bestemmingsbelastingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bedoeld voor specifieke taken of voorzieningen. Denk aan de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Hiervoor mag de gemeente niet méér belasting heffen dan de kosten die zij voor deze taak of voorziening maakt.
  • Retributies worden betaald door mensen aan wie we een specifieke dienst verlenen. Denk aan het aanvragen van een paspoort of een vergunning. Ook hiervoor geldt dat de belasting niet hoger mag zijn dan de kosten.

De inkomsten per heffing (7 jaargangen) staan in onderstaande tabel.

Bedragen x € 1.000
Inkomsten per heffing Werkelijk 2020 Werkelijk 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Algemene belastingen
OZB 36.130 37.634 37.696 38.415 39.216 40.081 41.012
Parkeerbelasting 14.567 15.746 19.282 18.194 18.194 18.194 18.194
Precariobelasting 753 956 951 861 861 861 861
Hondenbelasting -3
Toeristenbelasting 275 771 950 1.390 1.425 1.465 1.500
Bestemmingsbelastingen
Afvalstoffenheffing 22.236 25.436 25.670 26.404 27.115 27.843 28.629
BIZ-bijdrage 604 603 333 319 263 170 173
Reclamebelasting Ondernemersfondsen 423 479 399 399 399 399 399
Rioolheffing 19.889 20.658 21.544 17.969 18.528 19.102 19.624
Retributies
Havengelden 79 98 77 77 77 77 77
Leges 9.231 13.514 9.839 9.355 9.355 9.355 9.355
Markt- en reclamegelden 209 173 205 205 205 205 205
Totaal 104.393 116.067 116.947 113.588 115.638 117.752 120.029

Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

Terug naar navigatie - Ontwikkeling gemeentelijke woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. De OZB is een percentage van de WOZ-waarde.

2022 2023
Tarieven OZB*
Eigenaar woning 0,0643% 0,0643%
Eigenaar niet-woning 0,2305% 0,2305%
Gebruik niet-woning 0,1861% 0,1861%
Rioolheffing
Waterverbruik 1-500 m3 € 230,40 € 190,08
Waterverbruik 501-1.001 m3** € 252,96 € 208,80
Waterverbruik vanaf 1.001 m3 € 0,49 per m3 € 0,40 per m3
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishoudens € 239,40 € 244,20
Meerpersoonshuishoudens € 354,48 € 361,56
* 2022 vóór correctie vanwege waardeontwikkeling
** verhoging op waterverbruik tot 500 m3

Hierna volgen 3 voorbeelden van de ontwikkeling van de woonlasten.

Meerpersoonshouden
(voorbeeldberekening van een woning met een waarde van € 240.000)

Bedragen x € 1
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 186,72 n.v.t. 175,68 n.v.t. 154,32 n.v.t. 154,32 n.v.t. 154,32 n.v.t. 154,32 n.v.t. 154,32 n.v.t.
Rioolheffing 221,40 221,40 225,84 225,84 230,40 230,40 190,08 190,08 193,88 193,88 197,76 197,76 201,71 201,71
Afvalstoffenheffing 313,20 313,20 347,52 347,52 354,48 354,48 361,56 361,56 368,76 368,76 376,20 376,20 383,72 383,72
Totale lasten 721,32 534,60 749,04 573,36 739,20 584,88 705,96 551,64 716,96 562,64 728,28 573,96 739,76 585,44
% stijging ten opzichte van vorig jaar -0,55% 1,99% 3,84% 7,25% -1,31% 2,01% -4,50% -5,68% 1,56% 1,99% 1,58% 2,01% 1,58% 2,00%

Eenpersoonshuishouden
(voorbeeldberekening van een woning met een waarde van € 200.000)

Bedragen x € 1
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 155,60 n.v.t. 146,40 n.v.t. 128,60 n.v.t. 128,60 n.v.t. 128,60 n.v.t. 128,60 n.v.t. 128,60 n.v.t.
Rioolheffing 221,40 221,40 225,84 225,84 230,40 230,40 190,08 190,08 193,88 193,88 197,76 197,76 201,71 201,71
Afvalstoffenheffing 211,56 211,56 234,72 234,72 239,40 239,40 244,20 244,20 249,00 249,00 254,04 254,04 259,12 259,12
Totale lasten 588,56 432,96 606,96 460,56 598,40 469,80 562,88 434,28 571,48 442,88 580,40 451,80 589,44 460,84
% stijging ten opzichte van vorig jaar -0,59% 2,01% 3,13% 6,37% -1,41% 2,01% -5,94% -7,56% 1,53% 1,98% 1,56% 2,01% 1,56% 2,00%

Ondernemingen*
(WOZ-waarde € 1.000.000)

Bedragen x € 1
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur Koop Huur
OZB 4.196,00 1.868,00 3.918,84 1.758,48 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00 4.166,00 1.861,00
Totale lasten 4.196,00 1.868,00 3.918,84 1.758,48 4.133,00 1.860,00 4.166,00 1.861,00 4.249,32 1.898,22 4.334,31 1.936,18 4.420,99 1.974,91
% stijging ten opzichte van vorig jaar
2,05% 2,43% -6,61% -5,86% 6,31% 5,83% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00%
* In bovenstaande tabel is voor ondernemingen alleen de OZB opgenomen. De lasten voor rioolheffing zijn afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water en die is sterk afhankelijk van het soort onderneming. De lasten voor de afvalstoffenheffing vallen hier buiten, omdat ondernemers geen huishoudelijk afval hebben.

Voor de tarieven voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing geldt dat zij deelbaar moeten zijn door 12 zodat ze sluiten op hele centen.

Kostendekkendheid tarieven

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid tarieven

Voor de bestemmingsbelastingen en retributies rekenen we de volgende kosten toe aan de tarieven: 

  • Directe lasten
    Dit zijn kosten voor de activiteiten die direct in verband staan met de geleverde dienst.

    De inzet van personeel rekenen we toe op basis van kale uurtarieven. Voor 2023 zijn deze tarieven als volgt vastgesteld:
    Schaal 1 t/m 4: € 38,50
    Schaal 5 en 6: € 42,00
    Schaal 7 en 8: € 47,50
    Schaal 9 en 10: € 58,50
    Schaal 11 en 12: € 76,50
    Schaal 13 en hoger: € 91,50.

    De beleidsbepalingen van de uurtarieven leest u in het Financieel Beleid 2022 van Breda, Artikel 8:6.
  • Overhead
    De kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze kosten zijn verzameld op taakveld 0.4-overhead en zijn toerekenbaar aan de tarieven.
    We werken met een uniforme opslag voor overhead. Deze opslag is voor 2023 vastgesteld op 64,78% van het kale uurtarief. Voor de naheffingsaanslagen parkeren mag wettelijk gezien slechts gerekend worden met een opslagpercentage van 50%. 
  • BTW
    Binnen het BTW Compensatiefonds hebben gemeenten voor bepaalde prestaties recht op compensatie van de aan hen in rekening gebrachte BTW. Toch mag die BTW ook als kostenpost worden aangemerkt en worden doorberekend in de tarieven en heffingen.

Niet toerekenbare kosten
Dit zijn kosten voor beleidsvoorbereiding en algemene inspraakprocedures, kosten van handhaving, toezicht en controle (behoudens eerste controle) en kosten van bezwaar- en beroepsprocedures.

De begrote kostendekking vindt u in onderstaande tabellen.

Bedragen x € 1.000
Bestemmingsbelastingen Retributies Totaal
Rioolheffing Afvalstoffenheffing Havengelden Markt- en reclamegelden Leges
Directe lasten -/- baten 15.002 20.339 94 216 7.992 43.644
Overhead 1.273 4.549 2 89 3.097 9.011
Btw 1.694 1.515 - - 308 3.518
Totaal lasten 17.969 26.404 97 305 11.397 56.173
Totaal baten heffingen/leges 17.969 26.404 79 205 9.507 54.164
Kostendekkendheid 100% 100% 81% 67% 83% 96%
Bedragen x € 1.000
Titel 1 Algemene dienstverlening Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings- vergunning ** Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Directe lasten -/- baten 2.325 4.264 1.403
Overhead 352 1.888 857
Btw 75 233 -
Totaal lasten 2.752 6.385 2.260
Totaal baten heffingen/leges 2.557 6.281 670
Kostendekkendheid 93% 98% 30%

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

We hebben regels vastgelegd voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Daarbij zijn we gebonden aan de regels van de Invorderingswet. Gemeenten kunnen hier op een paar punten van afwijken. Zo kunnen ze uitgaan van hogere kosten om te leven dan landelijk is toegestaan. De gemeente Breda heeft de normbedragen voor bestaanskosten bijvoorbeeld gesteld op 100% in plaats van op 90%. Voor belastingbetalers van 65 jaar en ouder hebben we de kosten van bestaan gesteld op 100% van de netto AOW-bedragen in plaats van 100% van de normbedragen voor bestaanskosten. Daarnaast zien we de netto kosten van kinderopvang ook als uitgaven. Onze normen voor kwijtschelding voldoen aan de maximaal toegestane normering. In de belastingverordeningen is vastgelegd of kwijtschelding mogelijk is.