Veiligheidsinformatieknooppunt
Door de coronacrisis ontstond er een nieuwe informatiebehoefte en nieuwe veiligheidsvraagstukken. Hiervoor was analyse nodig. Bijvoorbeeld overlast door jeugd. Hierop zetten we onze capaciteit in. De oorspronkelijke planning van het VIK voor 2020 realiseerden we door de huidige situatie dus gedeeltelijk.
Handhaving
We stimuleerden meer sociale cohesie in de wijken. Door de coronacrisis was het lastig, omdat er minder spontane fysieke ontmoetingen met bewoners en ketenpartners waren. Toch zijn we er in geslaagd digitaal met ketenpartners in gesprek te blijven. We zetten extra in op de kwetsbare wijken door extra toezicht, buurtpreventie en jongerenwerk. Dit vroeg om een flexibele houding, denk aan aanpassingen in het dienstrooster, maar ook nog meer de samenwerking met partners opzoeken.
Ondermijning
We namen deel aan de TFOC (Transport Facilitated Organised Crime) actieweek en bezochten bedrijven.
Breda neemt deel aan de MMA vastgoedcampagne om misbruik van vastgoed te voorkomen.
De politie stelde een bestuurlijke rapportage Project Autoverhuur op naar aanleiding van (criminaliteits-)onderzoeken. Op grond hiervan voerden we begin 2020 een vergunningplicht voor de autoverhuurbranche in. Het invoeren van de maatregel helpt ons de barrières tegen ondermijnende criminaliteit te vergroten.
Experiment gesloten coffeeshopketen
De Experimentwet trad op 1 juli 2020 in werking. Breda is 1 van de 10 deelnemende experimentgemeenten. Het experiment zorgt voor regulering van de coffeeshopketen. We verwachten dat het experiment in de tweede helft van 2021 start. De deelnemende gemeenten kregen een tegemoetkoming in de kosten.
Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
De uitbreiding Bibob hangt (bijna) volledig samen met de bezetting van het Bibob team. In de tweede helft van 2020 versterkten we onze capaciteit met inhuurkrachten. Hierdoor hebben we de producten waarop we een bibob-toets uitvoeren uitgebreid.
Veiligheid
In de proeftuin Hazeldonk doen Avans en TF-RIEC onderzoek naar het criminele verdienmodel binnen de kwetsbare branches. De Ondernemersvereniging Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer (LCHM) en de overheid zetten al stappen om te investeren. Publiek–private samenwerking is hierin de sleutel. Samen gaan we werken aan de thema’s veiligheid, bedrijvigheid, verkeer en (groen-grijs)beheer.
Buurtpreventie
Binnen het netwerk Buurtpreventie faciliteren we inwoners in het herkennen van ondermijning in de buurt. Dit doen we laagdrempelig met e-learning. Dit gaat hand in hand met de thema's burgerparticipatie en weerbaarheid.
Personen met verward gedrag
1 januari 2020 gingen de WVGGZ en WZD in. Doel is om het aantal meldingen van verward gedrag terug te brengen, juiste snelle zorg te leveren en het politiesysteem te ontlasten. Bij het versterken van zorg en veiligheid in de wijken kijken we ook naar ervaringen met de wijk-GGZ'er in andere gemeenten.
Het projectplan GHB-aanpak is in 2020 vastgesteld. In het kader van de aanpak van woonoverlast zijn beleidsregels vastgesteld en is een plan van aanpak opgesteld. In de aanpak heeft de nieuwe stadsmarinier aanpak woonoverlast een regisserende taak. Zo ook in de gezamenlijk met ketenpartners opgezette gebiedsgerichte aanpak van overlast rondom het station (Valkenberg – Station).
Jeugd
Op de aanpak van jeugdoverlast is gestart met het Bredaas model aanpak jongerenoverlast, waarbij domein overstijgend wordt gewerkt aan het terugdringen en/of bestrijden van (overlastgevende) jeugdgroepen. Ook hier ligt een nadrukkelijke relatie naar het programma Verbeter Breda waarin de aanpak van kwetsbare jeugd 1 van de pijlers is. Om alle urgente en/of complexe veiligheidsvraagstukken rondom jeugd op de juiste manier met voldoende prioritering aan te vliegen is de thematische stadsmarinier jeugd aangesteld. In oktober 2020 is het landelijk actieplan Wapens en Jongeren bekrachtigd waar de gemeente Breda zich aan heeft verbonden. Deze samenwerking tussen onder andere verschillenden gemeenten, het ministerie V&J, de politie en het Openbaar Ministerie heeft ten doel om gezamenlijk en breed gedragen in te zetten op het teruggaan van het gebruik van (steek)wapens door jongeren en het vergroten van kennis en weerbaar maken van jeugdigen op het gebied van geweld.
Cyber
De aanpak van Breda op het gebied van cyber richt zich voornamelijk op het weerbaarder maken van verschillende doelgroepen. Zij zoekt hiervoor tevens actief de samenwerking binnen het buurtpreventienetwerk, met Veilig Ondernemen Breda, met de Veiligheidsregio en met landelijke partners als het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het CCV. Ook op het gebied van cyber is een e-learning ontwikkeld om bij te dragen aan de weerbaarheid.
Weerbare stad
De preventienetwerken (buurtpreventie, veilig ondernemend Breda, buitengebied) zijn met de beperkingen onder corona verder uitgebouwd onder de noemer Weerbare stad. De buurpreventienetwerken hebben een belangrijke rol gespeeld in het signaleren van ontwikkelingen rondom de aanpak van corona.
Alliantie
Er is een plan van aanpak woonoverlast opgesteld waarbij de regie is opgedragen aan een stadsmarinier (Wonen) en zijn beleidsregels opgesteld waarin de burgemeester aangeeft hoe hij zijn bevoegdheid van de Wet aanpak woonoverlast inzet. Ook is een informatiesessie geweest van de stadsmarinier Ondermijning met de corporaties om hen weerbaarder te maken. Een nieuw convenant voor de aanpak van onrechtmatige bewoning is in voorbereiding.
Polarisatie en radicalisering
Dit jaar zijn wederom meerdere Behrtrainingen en opleidingen vanuit het ROR (Rijksinstituut opleidingen radicalisering) in onze gemeente gegeven. Projectplan Tegengaan ongewenste radicalisering en polarisatie is geschreven en voor 75 % in 2020 uitgerold.
Nazorg ex-gedetineerden
In 2019 is de citydeal Zorg voor Veiligheid afgerond. De werkwijze wordt doorgezet. Er zal door de nazorg coördinatoren gemonitord gaan worden welke inzet en interventies er worden gepleegd, dit om beter zicht te krijgen op de effecten van deze werkwijze. Verdere doorontwikkeling hierin zal in 2021 plaatsvinden, samen met het Ministerie van JenV en reclassering.
APV / Bijzondere wetten
Door de coronacrisis hebben we te maken met minder evenementen en horeca activiteiten. De vrijgevallen capaciteit hebben we volledig ingezet op de noodverordening en tijdelijke coronawet.
WABO
In 2020 is er vanuit Wabo-vergunningverlening en de afdeling Ruimte gewerkt aan een nieuw proces van initiatieven en vergunningen die aansluit bij de eisen van de Omgevingswet die per 1 januari 2022 van kracht zal zijn. Het vraagt niet alleen een nieuwe manier van werken maar ook een andere manier van denken van de medewerkers.
Daarnaast is het gewone werk ook doorgegaan en hebben we bijna 14% meer wabo-aanvragen behandeld dan in 2019. We zien de afgelopen jaren een trend in de aanvragen voor woningbouw. Al deze toenemende werkzaamheden vragen inzet en capaciteit, nieuwe ontwikkelingen moeten worden opgepakt en het normale werk moet doorgang vinden. Voor het onderdeel wabo is dit in 2020 opgevangen door extra inzet van een flexibele schil van medewerkers.