Basis op Orde in Breda

Terugblik op onze ambitie

Terug naar navigatie - Terugblik op onze ambitie

De bijzondere omstandigheden die corona met zich mee bracht, hadden ook zijn weerslag op dit programma.

  • De openbare ruimte was een plek voor (veilige) ontmoeting. Een toevluchtsoord voor beweging en recreatie binnen de daarvoor gestelde regels.
  • Toezicht en handhaving richtte zich vooral op naleving van de coronamaatregelen. Dit in goede samenwerking met Politie en Justitie.
  • De dienstverlening aan inwoners ging zoveel mogelijk met aanpassingen door.
  • De inzameling van afval ging door. Het was extra druk in de milieustraat. 

Thema Veilig Breda

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Bij het opstellen van de begrotingsteksten 2020 is vanzelfsprekend geen rekening gehouden met een mogelijke pandemie. Door de coronacrisis verliep het jaar 2020 heel anders. Onze capaciteit hebben we dan ook anders ingezet. Denk aan de inzet op de noodverordening en de coronawet. Hierdoor werkten we minder aan onze doelen, maar toch realiseerden we veel acties van het Meerjarenprogramma.

Handhaving
Voor de BOA’s was 2020 een bijzonder jaar. Zij moesten werken met nieuwe wetgeving en noodverordeningen. Hun inzet is nog flexibeler geworden en we zochten meer de samenwerking op met onze partners.

Cyberveiligheid
Cyberveiligheid kreeg in 2020 extra aandacht door de toename van thuiswerken en digitalisering.

Veilig uitgaan
Door corona realiseerden we niet alle afgesproken actiepunten uit ons nieuwe convenant Veilig Uitgaan.
Wat we wel realiseerden: 

  • We brachten calamiteitenverlichting aan;
  • We versterkten op bepaalde plekken het cameratoezicht;
  • We breidden het cameratoezicht uit naar de Haagdijk.

Veiligheidsinformatieknooppunt
De oorspronkelijke planning van het VIK voor 2020 realiseerden we gedeeltelijk.
De BredA-Aanpak is nog steeds leidend. We zetten hier zoveel mogelijk in op preventie. 

Ondermijning
Sinds 2020 werken de Taskforce, de Actiecentra en de Regionale Informatie en Expertisecentra onder 1 vlag samen om de verbinding van de aanjaagfunctie, kennis en expertise en innovatie- en uitvoeringskracht structureel in te richten en vorm te geven.

Wabo
In 2020 behandelden we bijna 14% meer Wabo-aanvragen dan in 2019. We zien de afgelopen jaren een trend in de aanvragen voor woningbouw.

Kennisteam Corona
Door snel schakelen binnen de interne organisatie is er in korte tijd een contactpunt voor vragen over corona opgezet voor onze inwoners en ondernemers. Een deel van dit contactpunt wordt bemand door collega’s van vergunningen en handhaving (juristen en vergunningverleners). 

Indicatoren veiligheid
De indicatoren veiligheid zijn dit jaar gestegen. Bredanaars voelen zich veiliger in onze stad.

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Veiligheidsinformatieknooppunt
Door de coronacrisis ontstond er een nieuwe informatiebehoefte en nieuwe veiligheidsvraagstukken. Hiervoor was analyse nodig. Bijvoorbeeld overlast door jeugd. Hierop zetten we onze capaciteit in. De oorspronkelijke planning van het VIK voor 2020 realiseerden we door de huidige situatie dus gedeeltelijk.

Handhaving
We stimuleerden meer sociale cohesie in de wijken.  Door de coronacrisis was het lastig, omdat er minder spontane fysieke ontmoetingen met bewoners en ketenpartners waren. Toch zijn we er in geslaagd digitaal met ketenpartners in gesprek te blijven. We zetten extra in op de kwetsbare wijken door extra toezicht, buurtpreventie en jongerenwerk. Dit vroeg om een flexibele houding, denk aan aanpassingen in het dienstrooster, maar ook nog meer de samenwerking met partners opzoeken.

Ondermijning
We namen deel aan de TFOC (Transport Facilitated Organised Crime) actieweek en bezochten bedrijven.
Breda neemt deel aan de MMA vastgoedcampagne om misbruik van vastgoed te voorkomen.
De politie stelde een bestuurlijke rapportage Project Autoverhuur op naar aanleiding van (criminaliteits-)onderzoeken. Op grond hiervan voerden we begin 2020 een vergunningplicht voor de autoverhuurbranche in. Het invoeren van de maatregel helpt ons de barrières tegen ondermijnende criminaliteit te vergroten.

Experiment gesloten coffeeshopketen
De Experimentwet trad op 1 juli 2020 in werking. Breda is 1 van de 10 deelnemende experimentgemeenten. Het experiment zorgt voor regulering van de coffeeshopketen. We verwachten dat het experiment in de tweede helft van 2021 start. De deelnemende gemeenten kregen een tegemoetkoming in de kosten. 

Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
De uitbreiding Bibob hangt (bijna) volledig samen met de bezetting van het Bibob team. In de tweede helft van 2020 versterkten we onze capaciteit met inhuurkrachten. Hierdoor hebben we de producten waarop we een bibob-toets uitvoeren uitgebreid.

Veiligheid
In de proeftuin Hazeldonk doen Avans en TF-RIEC onderzoek naar het criminele verdienmodel binnen de kwetsbare branches. De Ondernemersvereniging Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer (LCHM) en de overheid zetten al stappen om te investeren. Publiek–private samenwerking is hierin de sleutel. Samen gaan we werken aan de thema’s veiligheid, bedrijvigheid, verkeer en (groen-grijs)beheer.

Buurtpreventie
Binnen het netwerk Buurtpreventie faciliteren we inwoners in het herkennen van ondermijning in de buurt. Dit doen we laagdrempelig met e-learning. Dit gaat hand in hand met de thema's burgerparticipatie en weerbaarheid. 

Personen met verward gedrag
1 januari 2020 gingen de WVGGZ en WZD in. Doel is om het aantal meldingen van verward gedrag terug te brengen, juiste snelle zorg te leveren en het politiesysteem te ontlasten. Bij het versterken van zorg en veiligheid in de wijken kijken we ook naar ervaringen met de wijk-GGZ'er in andere gemeenten.
Het projectplan GHB-aanpak is in 2020 vastgesteld. In het kader van de aanpak van woonoverlast zijn beleidsregels vastgesteld en is een plan van aanpak opgesteld. In de aanpak heeft de nieuwe stadsmarinier aanpak woonoverlast een regisserende taak. Zo ook in de gezamenlijk met ketenpartners opgezette gebiedsgerichte aanpak van overlast rondom het station (Valkenberg – Station).

Jeugd
Op de aanpak van jeugdoverlast is gestart met het Bredaas model aanpak jongerenoverlast, waarbij domein overstijgend wordt gewerkt aan het terugdringen en/of bestrijden van (overlastgevende) jeugdgroepen. Ook hier ligt een nadrukkelijke relatie naar het programma Verbeter Breda waarin de aanpak van kwetsbare jeugd 1 van de pijlers is. Om alle urgente en/of complexe veiligheidsvraagstukken rondom jeugd op de juiste manier met voldoende prioritering aan te vliegen is de thematische stadsmarinier jeugd aangesteld. In oktober 2020 is het landelijk actieplan Wapens en Jongeren bekrachtigd waar de gemeente Breda zich aan heeft verbonden. Deze samenwerking tussen onder andere verschillenden gemeenten, het ministerie V&J, de politie en het Openbaar Ministerie heeft ten doel om gezamenlijk en breed gedragen in te zetten op het teruggaan van het gebruik van (steek)wapens door jongeren en het vergroten van kennis en weerbaar maken van jeugdigen op het gebied van geweld.

Cyber
De aanpak van Breda op het gebied van cyber richt zich voornamelijk op het weerbaarder maken van verschillende doelgroepen. Zij zoekt hiervoor tevens actief de samenwerking binnen het buurtpreventienetwerk, met Veilig Ondernemen Breda, met de Veiligheidsregio en met landelijke partners als het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het CCV. Ook op het gebied van cyber is een e-learning ontwikkeld om bij te dragen aan de weerbaarheid.

Weerbare stad
De preventienetwerken (buurtpreventie, veilig ondernemend Breda, buitengebied) zijn met de beperkingen onder corona verder uitgebouwd onder de noemer Weerbare stad. De buurpreventienetwerken hebben een belangrijke rol gespeeld in het signaleren van ontwikkelingen rondom de aanpak van corona.

Alliantie
Er is een plan van aanpak woonoverlast opgesteld waarbij de regie is opgedragen aan een stadsmarinier (Wonen) en zijn beleidsregels opgesteld waarin de burgemeester aangeeft hoe hij zijn bevoegdheid van de Wet aanpak woonoverlast inzet. Ook is een informatiesessie geweest van de stadsmarinier Ondermijning met de corporaties om hen weerbaarder te maken. Een nieuw convenant voor de aanpak van onrechtmatige bewoning is in voorbereiding.

Polarisatie en radicalisering
Dit jaar zijn wederom meerdere Behrtrainingen en opleidingen vanuit het ROR (Rijksinstituut opleidingen radicalisering) in onze gemeente gegeven. Projectplan Tegengaan ongewenste radicalisering en polarisatie is geschreven en voor 75 % in 2020 uitgerold.

Nazorg ex-gedetineerden
In 2019 is de citydeal Zorg voor Veiligheid afgerond. De werkwijze wordt doorgezet. Er zal door de nazorg coördinatoren gemonitord gaan worden welke inzet en interventies er worden gepleegd, dit om beter zicht te krijgen op de effecten van deze werkwijze. Verdere doorontwikkeling hierin zal in 2021 plaatsvinden, samen met het Ministerie van JenV en reclassering.

APV / Bijzondere wetten
Door de coronacrisis hebben we te maken met minder evenementen en horeca activiteiten. De vrijgevallen capaciteit hebben we volledig ingezet op de noodverordening en tijdelijke coronawet.

WABO
In 2020 is er vanuit Wabo-vergunningverlening en de afdeling Ruimte gewerkt aan een nieuw proces van initiatieven en vergunningen die aansluit bij de eisen van de Omgevingswet die per 1 januari 2022 van kracht zal zijn. Het vraagt niet alleen een nieuwe manier van werken maar ook een andere manier van denken van de medewerkers.
Daarnaast is het gewone werk ook doorgegaan en hebben we bijna 14% meer wabo-aanvragen behandeld dan in 2019. We zien de afgelopen jaren een trend in de aanvragen voor woningbouw. Al deze toenemende werkzaamheden vragen inzet en capaciteit, nieuwe ontwikkelingen moeten worden opgepakt en het normale werk moet doorgang vinden. Voor het onderdeel wabo is dit in 2020 opgevangen door extra inzet van een flexibele schil van medewerkers.

Thema Dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We hebben in 2020 weer mooie stappen gezet in het verder verbeteren van onze dienstverlening. Stappen op het gebied van digitalisering, website, klantcontact, toegankelijkheid, houding en gedrag, klanttevredenheid en samenwerking in ketens. Onze doelstellingen hebben we grotendeels gerealiseerd. Ondanks corona konden wij de baliedienstverlening voor zowel bezoekers als medewerkers veilig door laten gaan. Door corona hebben we enkele zaken niet kunnen afronden, zoals een onderzoek naar de mogelijk inzet van intelligente software voor gestandaardiseerde processen en het meten van klanttevredenheid. In 2021 gaan we hiermee verder aan de slag.

Grootste RNI-loket en grootste grensgemeente
Ons landelijk aandeel in de verstrekking van BSN-nummers aan niet ingezetenen nam verder toe tot 17%. Breda was overigens al het grootste zogenaamde RNI-loket van Nederland (Registratie Niet-ingezetenen).

Breda werd in 2020 ook het grootste loket waar Nederlanders die in het buitenland wonen een reisdocument aanvragen. Beide klantgroepen kiezen vooral vanwege de snelle en kwalitatief goede dienstverlening voor Breda.

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Website
Wij optimaliseerden onze website www.breda.nl. De waardering is hoog en bezoekers vinden makkelijk hun antwoorden. Bezoekers van onze website kunnen bijvoorbeeld  op een kaart zien welke meldingen over de eikenprocessierups zijn gedaan. Voor corona richtten we een speciaal gedeelte op onze website in. Inwoners, bedrijven en instellingen vinden hier alle informatie die voor hen van belang is.

Klantcontact
Bij het KlantContactCentrum voerden wij een nieuw kennismanagementsysteem in. Medewerkers kunnen nu nog makkelijker goede antwoorden geven op vragen van inwoners. Bredanaars die telefonisch contact opnemen met de gemeente stonden wij snel te woord. De gemiddelde wachttijd was 45 seconden. Bij meldingen legden wij waar nodig regelmatig contact met de melder. Wij gaven hen uitleg over de afhandeling. Waar mogelijk namen wij hun wensen over de afhandeling mee.

Toegankelijkheid
Onze website voldoet aan de wettelijke toegankelijkheidseisen en de Europese inlogvereisten. We leidden dit jaar enkele tientallen medewerkers op om op B1-niveau te communiceren. Daarmee verbeterde de toegankelijkheid van onze informatievoorziening aan inwoners via website, mail, WhatsApp, telefoon en social media.

Klanttevredenheid
We startten met het ontwikkelen van een methodiek om gemeentebreed de tevredenheid over onze dienstverlening te meten. We voerden een verkennend onderzoek uit naar de mogelijke inzet van verschillende methodieken hiervoor. Bij de WMO voerden we een cliëntervaringsonderzoek uit. Cliënten zijn overwegend positief over de snelle afhandeling van een aanvraag, het contact met medewerkers en de heldere en duidelijke correspondentie. Zij voelen zich gezien, gehoord en geholpen met hun problemen. Hun feedback is gebruikt om processen verder te verbeteren. De tevredenheid over de baliedienstverlening in het stadskantoor was met het cijfer 9 opnieuw hoog. Verschillende afdelingen besteedden aandacht aan een snelle en adequate afhandeling van klachten. Waar mogelijk belden zij direct zodra ze de klacht onder ogen krijgen. Wij kregen terug dat onze inwoners dit waarderen. We besteedden ook aandacht aan een tijdige afhandeling van terugbelverzoeken. Daarin willen we komend jaar nog meer resultaat boeken, daarvoor hebben we diverse acties opgestart.

Digitalisering
Melders kunnen nu door een technische koppeling tussen systemen digitaal zien wat de status van hun melding is. We breidden het gebruik van ons zaaksysteem verder uit. Hierdoor kunnen Bredanaars makkelijk meer (aan)vragen digitaal indienen. Dossiers zijn voor de medewerkers die deze aanvragen afhandelen makkelijk, direct en overal beschikbaar. Een voorbeeld hiervan is het proces van aanvragen en afhandelen van een grote hoeveelheid TOZO-aanvragen. Wij sloten ons aan bij het landelijke VNG-initiatief voor het invoeren van een virtuele assistent bij gemeenten, een zogenaamde chatbot. Die zorgt voor een directe en efficiëntere afhandeling van veel gestelde vragen. We gaan hier in 2021 mee verder.

Houding en gedrag
We trainden en coachten onze medewerkers voortdurend op het gebied van houding en gedrag. Zo versterkten wij een klantvriendelijke en vraaggerichte houding met oog voor noodzakelijk maatwerk.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

2020 was een heel bijzonder jaar als gevolg van de coronacrisis. Een jaar waarin het belang en de waardering van de openbare ruimte sterker naar voren kwam. In de perioden waarin mensen veel thuis waren werd volop genoten van de openbare ruimte om te ontmoeten, spelen, sporten en recreëren. De openbare ruimte is intensiever en anders gebruikt. Om de openbare ruimte aan te passen aan de behoeften van inwoners en ondernemers, zijn er samen met partners aanpassingen gedaan in het gebruik van de openbare ruimte. Terrassen kregen meer ruimte en de stad werd ingericht op de 1,5 meter regel.

Wel zijn door de effecten van COVID-19 een aantal projecten met bewoners uitgesteld of op een andere manier uitgevoerd. Hierbij gaat het voornamelijk om de participatieprojecten, gericht op klimaatadaptatie. Zo zijn projecten van Groene buurtjes aangepast op de 1,5 meter regel of niet doorgegaan. Daarnaast liep ook het project Groene Bedrijventerreinen door COVID-19 vertraging op.

Het doel om de openbare ruimte op orde te houden is de afgelopen jaren onder druk komen te staan door de effecten van klimaatverandering. Door de droge zomers, natte perioden en kwakkelende winters is extra aandacht nodig om de kwaliteit van de openbare ruimte op peil te houden. We zien hierin een trend en daarmee een uitdaging voor nu en in de toekomst. Daarnaast zorgen de effecten van de klimaatverandering voor druk op de ambitie stad in een groen park.

De hoeveelheid huishoudelijk afval nam in 2020 toe. De hoeveelheid fijn restafval per inwoner steeg van 111 naar 146 kg per jaar, omdat veel mensen thuiswerkten en thuis waren. 65% van het afval zamelen we gescheiden in.

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Door COVID-19 werd de openbare ruimte meer gebruikt en was er een grotere inspanning nodig om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden. De groene gebieden werden extra gebruikt. Dit vereiste meer inzet op het tegengaan van zwerfafval, het inzetten van handhaving en het naleven van de coronamaatregelen. Er is het afgelopen jaar ook geïnvesteerd in groene plekken. Zo zijn de Markt Prinsenbeek en het Nelson Mandelaplein vernieuwd en in gebruik genomen.

Samen met bewoners werken we aan het ontwerp van het Willem Alexanderplein. De uitvoering van Mgr. Nolensplein schoof door naar 2021.

De raad besloot om voor eind 2030 het gehele areaal aan openbare verlichting te verduurzamen (Verduurzaming openbare verlichting 2021-2030). Begin 2021 ronden we de verduurzaming en vervanging van 8.400 armaturen af. Na deze eerste versnelling, in verduurzaming van het areaal, gaan we nog 25.000 armaturen verduurzamen. 

Om binnen de financiële kaders te blijven namen we maatregelen op het gebied van de kwaliteit van het groen en in de bedrijfsvoering. We hebben minder bomen kunnen herplanten en moesten kritisch zijn in de vervanging van dode beplanting. Bij het op de markt zetten van onderhoudsbestekken wordt onderzocht of de werkwijze efficiënter en beter kan. Zo wordt bijvoorbeeld de onkruidbeheersing op verharding vanaf 2021 weer in eigen beheer gedaan.

In de stad voerden we veel projecten uit om te vergroenen en verblauwen.
We investeerden in projecten voor het afvoeren van regenwater, volgens de zorgplicht hemelwater, in Velsgoed, Annevillelaan en Princenhage West. Daarnaast voerden we verschillende investeringsprojecten uit als klimaat adaptieve parels (bijvoorbeeld Nelson Mandelaplein, Parkstraat, Nijverheidsingel).

We deden onderzoek naar waterkwaliteit in de singels als opmaat voor het project evenementenwater in de singels en waterpartijen.
Sommige participatietrajecten gingen door COVID-19 niet door, sommige wel met aangepaste maatregelen. Zo loopt de voorbereiding van Groene Buurtjes in Schorsmolen en zijn we bezig met vergroenen van bedrijventerreinen. De subsidie Groene daken is zeer succesvol en opgehoogd. 

Om de VANG-doelstellingen en het meer en beter scheiden van huishoudelijk afval te bereiken is ingezet op:

  • Inzameling van blik bij plastic verpakkingen en drinkpakken;
  • Gescheiden inzameling van afval in het basisonderwijs;
  • Opening Parels voor informatie over circulariteit;
  • Behoud wekelijks inzameling van het gft-afval in drie warmere maanden;
  • Inzet van communicatie via sociale media, website, advertenties, parels en afvalwijzer, zoals korte animatie over inzameling van blik, kerstbomen, webinar over circulair bouwen;
  • Inzet op gedragsbeïnvloeding zoals toepassing van nudges in de openbare ruimte, educatie, activiteiten bij Parels;
  • Samenwerking met partners in de wijken of op locaties (op verzoek) en met studenten/onderwijs;
  • Open dag over afval scheiden en circulariteit (wegens covid-19 geannuleerd);
  • Inspelen op en mee bewegen met ontwikkelingen op de afvalmarkt, veranderingen in kwaliteitseisen van grondstoffen en afval;
  • Onderzoek naar toekomstscenario’s afvalservice;
  • Evaluatie van het vang-beleid inclusief analyses van het ingezamelde huishoudelijke afval.

Door COVID-19 nam de hoeveelheid afval toe, omdat mensen meer thuis zijn, thuis klussen en opruimen. Ook is er meer afval door meer woningbouw in de stad. Dit leidt tot meer verhuisbewegingen en verbouwingen.

Omdat we het hergebruik van grondstoffen en goederen willen maximaliseren is samenwerking met andere gemeenten en andere partijen (ondernemers, onderwijs, inwoners) noodzakelijk.
Met de gemeente Etten-Leur zijn nieuwe afspraken gemaakt over samenwerking op gebied van afvalinzameling.
Met de gemeente Moerdijk verkenden we de voortzetting van de samenwerking.
Door de werkwijzen in de regio op elkaar af te stemmen krijgen we een generiek aanbod van afval en voldoende schaalgrootte waardoor we meer afval kunnen verwerken tot kwalitatief hoogwaardige grondstoffen.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Te benoemen risico’s van Groen/Wegen zijn:

  • Al een aantal jaren zien we de effecten van klimaatverandering op de kwaliteit van de openbare ruimte Deze trend lijkt zich door te zetten.
    Het totaal aan effecten voor de toekomst kunnen we nu nog niet inschatten maar volgen we nauwgezet.

Te benoemen risico’s van Afvalservice zijn:

  • De claim Attero die betrekking heeft op het door afvalservice te weinig aangeleverde huishoudelijke restafval over de periode 2015 t/m januari 2017. In 2019 zijn de Brabantse gewesten en gemeente, door het Nederlands Arbitrage Instituut, veroordeeld tot het betalen van een naheffing aan Attero in verband met het te weinig aangeleverde restafval over de jaren 2015, 2016 en januari 2017. Hiertegen is een vernietigingsprocedure gestart waarvan de uitspraak 2e helft van 2021 wordt verwacht.
  • Bij de gemeenschappelijke regeling Nazorg Stortplaatsen wordt een fonds aangehouden om te voldoen aan de eeuwigdurende zorgplicht voor de stortplaatsen. Vanwege de huidige lage rentestand lopen we hier een risico. Een technisch onderzoek naar kostenreductie is gestart om te kijken naar alternatieven met potentie, denk hierbij aan duurzaam stortbeheer en een 100-jarige levensduur van de afdekfolie.
  • De doorwerkende financiële effecten van Corona op de afvalverwerking met name restafval, grofvuil, gft-afval, bouw- en sloopafval en textiel. Deze Corona effecten leiden ook tot risico dat de VANG-doelstelling op fijn huishoudelijk restafval onder druk blijft staan. Op dit moment is onduidelijk hoe structureel het effect gaat zijn nádat de pandemie voorbij gaat. De verwachting is dat instandhouding van de covid-19 maatregelen tot een financieel negatief effect leidt in het jaar 2021.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Het geplande onderhoud voerden we uit. Daarnaast vernieuwden we de vastgoedlijst en wezen we panden aan die we gaan afstoten.
We werkten aan de verduurzaming van gemeentelijke panden. Zo zijn de kunstijsbaan en zwembad de Wisselaar verduurzaamd en is de brandweerkazerne aangesloten op stadsverwarming. 

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Bij de verduurzaming van de geplande objecten voerden we ook onderhoudswerkzaamheden uit en brand- en dak veiligheidsmaatregelen.

We werkten in 2020 aan het project brandveiligheid en Arboveiligheid op daken.

  • Voor brandveiligheid zijn 39 gebouwen klaar. 33 gebouwen voeren we uit in 2021 en 2022;
  • Voor Arboveiligheid op daken zijn er 3 gebouwen klaar. 77 gebouwen voeren we uit in 2021 en 2022.

In 2020 zijn de volgende objecten afgestoten:

  • 7 woonwagenstandplaatsen (huurkoop);
  • Verkoop perceel grond (onder sporthal) aan de Nieuwe Inslag (Bress);
  • Karkooi gelegen aan de Dorpstraat (Ulvenhout) in erfpacht gegeven;
  • Huuropzegging Slotlaan 104 a (Ulvenhout).

Met de 1/3 regeling legden 4 voetbalverenigingen een kunstgrasveld aan.

De ontwikkeling van het Talentencentrum is in de ontwerpfase. Het ontwerpteam maakte onder leiding van AGS-Architecten uit Amsterdam het Voorlopig Ontwerp voor het gebouw en de buitenruimte. De Europese aanbestedingsprocedure voor de bouwteampartner (=beoogd aannemer) is afgerond na het sluiten van de bouwteamovereenkomst met bouwbedrijf Van Wijnen Breda.

De stichting Ulvenhout mag tot 31 maart 2022 om niet gebruik blijven maken van de bouwloods aan de Slotlaan. In december 2020 behandelde de raad het kredietvoorstel voor de aankoop van een ander perceel.

Thema Open overheid

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

De wijkplatforms en de wijkdeals zijn vaak de eerste mogelijkheden om te participeren. Door corona is er minder interactie in de wijken en zijn er minder overleggen. Voor Bavel 2030 en waardenkader Fellenoord Schorsmolen zijn we toch met participatietrajecten gestart. Bij de Asterdplas en Erasmusplein zien we uitwerkingen van Breda Begrootprojecten.

Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Jaarrekening 2020 Afwijking 2020
Lasten
Veilig Breda 25.731 28.605 30.763 -2.157
Dienstverlening 9.567 10.100 9.695 405
Beheer van de openbare ruimte 82.055 81.866 85.109 -3.243
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 20.552 20.577 23.692 -3.114
Open overheid 4.127 4.272 5.227 -955
Totaal Lasten 142.033 145.421 154.486 -9.064
Baten
Veilig Breda 7.409 10.337 13.448 -3.111
Dienstverlening 2.733 3.233 3.171 62
Beheer van de openbare ruimte 59.525 57.719 58.223 -503
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 9.723 6.858 9.710 -2.852
Open overheid 0 0 33 -33
Totaal Baten 79.390 78.147 84.584 -6.437

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Het saldo van baten en lasten van programma 4 is € 2,6 miljoen nadeliger dan geraamd en wordt per thema verder toegelicht.  

Thema Veilig Breda, resultaat € 1,0 miljoen positief

  • De meeropbrengsten uit de naheffing fiscaal parkeren bedragen, ondanks de effecten van de lockdown en correctie over voorgaande jaren, € 2,3 miljoen. In 2020 begonnen we met het rijden met scanauto's. Hierdoor is het te controleren gebied enorm vergroot. De afhandeling van bezwaarschriften en een dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren leverde € 0,5 miljoen extra lasten op.
  • Voor bezwaar en beroep maakten we € 0,45 miljoen extra kosten voor externe juridische advisering vanwege complexe zaken en door de jaarlijkse toename van de bouwproductie in de stad. In deze cijfers is een tegemoetkoming van het Rijk vanwege corona verwerkt van € 0,1 miljoen.
  • De inkomsten uit bouwleges stegen met € 1,5 miljoen door meer vergunningaanvragen, voornamelijk voor initiatieven met hoge bouwkosten.
  • Van de Veiligheidsregio ontvingen we een teruggave verdeelmodel van € 0,18 miljoen en een teruggave Functioneel Leeftijdsontslag van € 0,17 miljoen. Er is een verhoging doorgevoerd van de bijdrage intekentaak FLO van € 1,1 miljoen.
  • Door vertraging in de uitvoering van het plan sociale weerbaarheid vallen de lasten € 0,62 miljoen lager uit. De meerjarige subsidie die is ontvangen wordt doorgeschoven naar 2021, de baten vallen € 0,56 miljoen lager uit. Het experiment pilot gesloten coffeeshops is deels doorgeschoven naar 2021. Voor het resterend budget van € 0,13 miljoen is een verzoek tot budgetoverheveling bij de resultaatbestemming opgenomen.
  • Voor weerbare stad is de subsidie High Impact Crimes van € 0,07 ontvangen en begroot maar niet daadwerkelijk uitgegeven. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2021.
  • De verhuizing van cameratoezicht kostte eenmalig € 0,16 miljoen. Bij kermissen ontstond een tekort van € 0,1 miljoen. De begrote baten voor water en havens in verband met het uitbreiden van het aantal ligplaatsen zijn voor € 0,2 miljoen niet gerealiseerd.
  • Bij de werkzaamheden voor de wet Bibob vielen de lasten voor inhuur van expertise en advies € 0,3 miljoen hoger uit. Daarnaast is er voor € 0,3 miljoen meer ingehuurd.

Thema Dienstverlening, resultaat € 0,3 miljoen positief

  • Het nadelige effect op de legesinkomsten en opbrengsten Registratie Niet Ingezetenen (RNI) door corona is minder groot dan verwacht, maar levert wel een negatief resultaat op van € 0,06 miljoen.
  • Direct na het begin van de coronacrisis is de externe inhuur flink teruggebracht. Hiermee daalden de kosten met € 0,2 miljoen.
  • Op overige onderdelen binnen de exploitatie realiseerden we een incidenteel voordeel  van € 0,2 miljoen door het niet invullen van vacatures en het, annuleren van opleidingen.
  • Voor de donorwet is bij de resultaatbestemming opgenomen om € 0,03 miljoen van het resultaat over te hevelen naar 2021.

Thema Beheer van de openbare ruimte, resultaat € 2,7 miljoen negatief
Het resultaat op het product Afvalservice is € 2,9 miljoen negatief.

  • Dit komt door:
    • Ondanks compensatie vanuit het lokale maatregelenpakket leiden bovenstaande punten tot het jaarresultaat van Afvalservice van € 2,9 miljoen negatief. Dit bestaat uit € 2,65 miljoen voor huishoudelijk afval en € 0,25 miljoen negatief voor bedrijfsafval;
    • De doorwerkende effecten van de stijging van verwerkingskosten en een daling van de verwerkingsopbrengsten (€ 1,7 miljoen);
    • De afvalstoffenbelasting (€ 0,7 miljoen).
    • Het tarief van uitzendkrachten en loonkosten vast personeel (samen € 0,4 miljoen) in relatie tot de 2% stijging van de afvalstoffenheffing (€ 0,5 miljoen positief). 
      We bespaarden € 0,1 miljoen op het communicatiebudget. De kosten voor deelname aan de Belastingsamenwerking West-Brabant zijn € 0,1 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot.
    • Het negatieve resultaat is verder versterkt door COVID-19 waarbij de aangeboden hoeveelheid restafvalstromen grof vuil, restafval, GFT en diverse milieustraatstromen aanzienlijk hoger was dan normaal. Dit leverde € 0,3 miljoen extra lasten op. De opbrengsten uit textiel zijn door een ingestorte markt met € 0,2 miljoen gekelderd. COVID-19 heeft ook geleid tot een hoger bedrag aan kwijtschelding en een verhoging van de voorziening oninbaarheid, voor € 0,1 miljoen.
    • Het was extra druk op de milieustraten en was er minder omzet bij bedrijfsklanten van Afvalservice tijdens de lockdown.
  • In 2020 bespraken we met de gemeenteraad de notitie Afvalservice (financieel) duurzaam naar de toekomst. De uitkomst is het eenmalig verhogen van de afvalstoffenheffing met 9% en het betaald inzamelen van grof huishoudelijk vuil en snoeihout. Dit is in lijn met de landelijke trend.
    Hierdoor is de begroting in beginsel voor 2021 vrijwel sluitend. 

Het resultaat op de producten beheer openbare ruimte wegen en groen is € 0,06 miljoen positief.

Als gevolg van klimaatverandering zien we diverse overschrijdingen bij het product groen. Om deze overschrijdingen te beperken maakten we keuzes binnen de openbare ruimte, zowel binnen wegen als groen, om binnen budget te blijven.

  • Door klimaatverandering bedroegen de extra kosten voor boomvervanging € 0,31 miljoen. Om het financieel tekort op groen te beperken, is de keuze gemaakt om niet alle bomen te vervangen die dood zijn gegaan of onveilig zijn. Deze bomen zullen we de komende jaren alsnog vervangen. Daarnaast zijn er geen bomen herplant, zoals in het coalitieakkoord staat, voor een bedrag van € 0,04 miljoen. Voor herplant van bomen zijn in de begroting 2021 extra middelen opgenomen om de effecten klimaatverandering op te vangen en achterstanden in te halen. In 2021 weten we of deze middelen voldoende zijn.
  • De extra lasten om de waardevolle bomen veilig te houden bedragen € 0,06 miljoen als gevolg van klimaatverandering.
  • Door de droogte zijn groenreconstructies nodig. In 2020 is een beperkt aantal groenreconstructies uitgevoerd, dit kostte in totaal € 0,06 miljoen.
  • Door de zachte winter is voor € 0,22 miljoen minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
  • Er is voor € 0,11 miljoen bijgestuurd op de inzet op onkruidbestrijding, verkeer en evenementkasten, om de tekorten op het product Groen te dekken.
  • Corona had diverse financiële gevolgen. Het aanbrengen van bebording en het plaatsen van afzethekken kostten € 0,08 miljoen extra. De inkomsten van het verhuurdepot vielen € 0,07 miljoen lager uit. Omdat voetbalwedstrijden niet doorgingen waren de kosten voor de veiligheidsschermen € 0,04 miljoen lager. Daarnaast moest voor de reclame-inkomsten een storting in de voorziening dubieuze debiteuren gedaan worden van € 0,05 miljoen. Het totale corona-effect van € 0,16 miljoen is opgevangen binnen het resultaat.
  • De sterke toename in de bestrijding van schadelijke uitheemse soorten leidt in 2020 tot een tekort van € 0,08 miljoen. Het bestrijden van de eikenprocessierups viel vanwege de hoeveelheid rupsen € 0,1 miljoen duurder uit.
  • Een toename in drugsdumpingen en illegale stortingen leverde € 0,3 miljoen extra lasten op. Daarvan verhaalden we € 0,2 miljoen op derden.
  • De activiteiten van het afvalfonds kostten in totaal € 0,15 miljoen meer dan begroot. Er werd ook € 0,08 miljoen meer subsidie ontvangen dan begroot voor het afvalfonds. De extra kosten, per saldo € 0,07 miljoen worden veroorzaakt door het project nieuwe afvalbakken in de binnenstad.
  • Bij het onderdeel water is er een overschrijding van € 0,1 miljoen voor de waterschapslasten door een gewijzigde rekensystematiek. Om het tekort terug te dringen is de keuze gemaakt minder sloot-onderhoud uit te voeren, dit levert € 0,09 miljoen op.
  • Een aantal civiele investeringen zijn vertraagd als gevolg van participatietrajecten, afstemming werk met werk maken en corona. De kapitaallasten vallen daarom € 0,13 miljoen lager uit dan begroot.
  • Op de bedrijfsvoering en overige kleine posten is er een positief resultaat van € 0,37 miljoen door meer productieve uren, hogere opbrengst detachering, lagere huisvestingkosten, minder schades en lagere personeelskosten.

Het resultaat op het product riolering is € 0,1 miljoen positief doordat er op basis van nacalculatie meer overheadkosten worden toegerekend aan de rioolheffing. Volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV) valt dit ten gunste aan overhead binnen programma 5.

Binnen het resultaat is in de voorziening riolering € 1 miljoen gestort als gevolg van:

  • Lagere kapitaallasten € 0,6 miljoen door het uitstellen van investeringen voor € 3,9 miljoen door een aangepaste planning in de klimaatadaptatie-projecten, en voor € 3,8 miljoen door vertraging in werkvoorbereiding en uitvoering van projecten ontstaan door werk met werk, afstemming met externe partners en (bewoners)participatie.
  • Minder calamiteiten: 0,1 miljoen.
  • Door corona vond er minder participatie plaats en vertraagden de projecten groene buurtjes en groene bedrijventerreinen binnen klimaatadaptatie. Als gevolg hiervan zijn er € 0,12 miljoen minder kosten op klimaatadaptatie.
  • Positief resultaat op bedrijfsvoering als gevolg van vacatureruimte en minder inhuur € 0,22 miljoen. 
  • De extra kosten door de storting in de voorziening dubieuze debiteuren bedroegen in 2020 € 0,2 miljoen. Dit is hoger dan voorgaande jaren, mogelijk als gevolg van corona.
  • Voor de lozing bronneringswater realiseerden we € 0,1 miljoen meer opbrengsten door een administratieve inhaalslag.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed, resultaat € 0,2 miljoen negatief

  • Het verkopen van de grond onder de accommodatie aan de Nieuwe Inslag 99 en een aantal woonwagenkavels leverde € 1,2 miljoen op, waarbij voor € 1,1 miljoen aan boekwaarde afgeboekt moest worden.
  • Voor het opvangen van de door corona wegvallende huuropbrengsten, door restituties en het niet factureren, ontvingen we van het Rijk € 0,42 miljoen  voor cultuurpanden en € 0,31 miljoen voor sportaccommodaties. Vanuit het gemeentelijk steunpakket was € 2,5 miljoen beschikbaar. Hiervan werd voor € 1,1 miljoen aan corona gerelateerde gemiste huurinkomsten gecompenseerd en werd een bedrag van € 0,35 miljoen aan het Chassé Theater betaald.
  • De overige huuropbrengsten vielen € 0,83 miljoen lager uit. € 0,65 miljoen heeft betrekking op de leegstand van Stadskantoor C en lagere m2-prijzen. 
  • De personeelslasten vielen € 0,2 miljoen hoger uit, vooral door de inzet van uitzendkrachten tijdens de coronacrisis. De inzet van uitzendkrachten bij de schoonmaak leverde een besparing op van bijna € 0,1 miljoen op de reguliere schoonmaakkosten.
  • Vanuit de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) ontvingen we € 0,74 miljoen van het Rijk. Hiervan werd € 0,58 miljoen in de onderhoudsvoorziening gestort om de hogere btw-kosten op de onderhoudsfacturen te dekken.
  • Daarnaast werd er voor € 0,4 miljoen gestort in de voorziening dubieuze debiteuren. Vielen de kapitaallasten € 0,3 miljoen lager uit door achterblijvende investeringen. Energielasten vielen € 0,2 miljoen hoger uit waarvan een deel gedekt wordt vanuit de SPUK-uitkering. Stelposten in de begroting werden voor een bedrag van € 0,2 miljoen niet gerealiseerd. Het grootste deel heeft betrekking op het pand aan de Riethil 12. Op de overige posten ontstond een nadelig resultaat van € 0,34 miljoen. Hieronder valt ook de vergoeding voor de servicekosten van Stadskantoor C die niet kon worden gerealiseerd.
  • Als gevolg van het in 2021 door de gemeenteraad vastgestelde Plan van aanpak lange termijn Corona, boeken we voor € 0.5 miljoen aan huurrestituties ten laste van 2020.

 Thema Open overheid, resultaat € 0,9 miljoen negatief

  • Het negatieve resultaat wordt voornamelijk verklaard door hogere niet-beïnvloedbare kosten, te weten een € 0,9 miljoen hogere storting dan begroot in de pensioenvoorziening voor (ex-)wethouders als gevolg van de lage rentestand.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Beschikbare investeringen 2020 Werkelijke uitgaven tm 2020 Vrijval 2020 Nog beschikbaar eind 2020 Wat is meer/-minder nodig voor afronding Verwachte uitgaven 2021 Verwachte uitgaven 2022 Verwachte uitgaven 2023 ev Gedekt door extra inkomsten
Basis op orde in Breda
Afvalservice 242 240 2 2
Beheer openbare ruimte, groen 3.095 1.130 1 1.964 1.964
Beheer openbare ruimte, wegen 7.077 3.517 -1 3.561 3.561
Herinrichting pleinen 438 154 284 284
Riolering 61.167 12.332 48.835 17.361 15.400 16.200 126
Klimaatadaptatie 11.841 726 11.115 5.115 6.000
Vastgoedbeheer 10.314 3.627 6.687 5.557 1.389 478 738
Doorstroomvoorziening 4.800 162 4.638 2.800 1.838
Vastgoedbeheer, sportacc. 581 292 216 73 73
Talentencentrum 23.790 1.022 22.768 14.085 8.745 62
Totaal 123.345 23.202 216 99.927 0 50.802 33.372 16.678 926

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Beheer openbare ruimte groen
Als gevolg van een verschuiving in het Meerjaren Investering Programma in de begroting 2021 vond voor groene parken en pleinen een herprogrammering plaats. Dit had ook effect op de geplande projecten in 2020. Door participatie vertraagden projecten, zoals het Oranjeplein.
Voor klimaatadaptatie zijn Willem van Oranjelaan en Ruitersboslaan doorgeschoven naar 2021.

Beheer openbare ruimte wegen
De verduurzaming openbare verlichting is vertraagd door de coronacrisis. De voorbereiding van de totale aanbesteding evenementkasten is complexer uitgevallen, uitvoering vindt plaats in 2021.

Herinrichting pleinen
De overloop naar 2021 betreft financiële afronding en daarnaast is de uitvoering van Mgr Nolensplein door participatie doorgeschoven naar 2021.

Vastgoedbeheer 
In 2020 verduurzaamden we de objecten Jeugdland, Ganzerik, en verschillende Optisport-panden. Daarnaast is de brandweerkazerne van het gas af.
Het Pastoor Pottersplein schuift een jaar op vanwege voorbereidingen.

Doorstroomvoorziening
Door corona onstond in 2020 vertraging in uitvoering van de nieuwe doorstroomvoorziening. 

Vastgoedbeheer, sportaccommodatie
Dit gaat om kleinere projecten waarvan er een aantal kunnen vrijvallen.

Talentencentrum
In 2020 is in de bouwvoorbereiding niet het hele beschikbaar gestelde krediet besteed. Dit lopen we in 2021 en 2022 in. We verwachten het Talentencentrum en de buitenruimte binnen het vastgestelde krediet op te leveren.

Mutaties in voorzieningen

Terug naar navigatie - Mutaties in voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Basis op orde in Breda Stand 1-1-2020 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2020
Onderhoud Vastgoedbeheer 22.716 -2.581 20.136
Voorziening openbare ruimte onderhoud 4.590 1.523 6.113
Achterstallig onderhoud verhardingen 4.241 -1.390 2.851
Voorziening van derden verkregen middelen (44.2) 849 -849 -0
Voorziening riolering 1.527 1.638 3.165
Totaal 33.924 -1.659 32.265

De mutaties in de voorzieningen verklaren we op deze manier:

Onderhoud Vastgoedbeheer
De mutaties op de Voorzieningen onderhoud gebouwen Vastgoedbeheer betreffen zoals gebruikelijk de stortingen conform de begrotingen en de onttrekking van de werkelijke onderhoudslasten 2020 voor het onderhoud van de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente (dit is inclusief het binnenonderhoud dat voor rekening van de gemeente komt), de vervanging van de binnensportinventaris en het civiel en cultuur-technisch onderhoud van de buitensportcomplexen. De onderhoudsvoorziening is tot en met 2030 toereikend.

Kapitaalgoederen openbare ruimte
Totaal was de onttrekking op de voorziening openbare ruimte begroot op € 5,8 miljoen, totaal is gerealiseerd € 5,7 miljoen. Als gevolg van overloop van projecten naar 2020 bij de jaarrekening 2019 was de verwachte onttrekking bijgesteld naar € 9,5 miljoen. Als gevolg van werk met werk maken, participatie en corona zijn in 2020 projecten doorgeschoven naar 2021.

Achterstallig onderhoud wegverhardingen
Als gevolg van overloop van projecten bij de jaarrekening 2019 is de verwachte onttrekking 2020 bijgesteld van € 1,6 miljoen te onttrekken naar € 2,1 miljoen. Werkelijk is € 1,5 miljoen onttrokken en zijn er projecten doorgeschoven als gevolg van werk met werk maken en participatie. Per 31 december 2020 is nog € 2,7 miljoen beschikbaar voor het oplossen van achterstalligheid op verharding. Dit is het laatste jaar van de periode waarin de voorziening achterstalligheid is ingesteld voor € 2,5 miljoen per jaar gedurende 8 jaar (2014-2021).

Voorziening van derden verkregen middelen
-

Riolering
De voorziening riolering is bedoeld om de lasten en baten te egaliseren over de planperiode van het Stedelijk Waterplan 2019-2023, waarbij de voorziening aan het eind van de planperiode op nul zal staan.In de voorziening is € 1 miljoen extra gestort ten opzichte van begroot, de toelichting hiervan is opgenomen bij het product riolering.

Beleidsstukken

Terug naar navigatie - Beleidsstukken

Achterliggende documenten bij dit programma 

Naam document Soort document Jaar
Veiligheid programma 2019-2023 Kaderstellend 2019
Nota herijking harddrugsbeleid Kaderstellend 2018
Nota herijking softdrugsbeleid Kaderstellend 2017
Uitwerkingskader Vergunningverlening, toezicht en handhaving Breda Kaderstellend 2020
Visie openbare ruimte Breda 2020 Kaderstellend 2009
Beleidskader kapitaalgoederen Openbare ruimte Kaderstellend 2014
Structuurvisie Breda 2030 Kaderstellend 2012
Beleidsregels locatiekeuze centrale verzamelplaatsen voor het aanbieden van inzamelmiddelen van huishoudelijk afval Kaderstellend 2017
Actualisatie beleidskader kapitaalgoederen openbare ruimte (2018) Kaderstellend 2018
Het Stedelijk waterplan 2019-2023 Kaderstellend 2019
Afvalstoffenverordening Kaderstellend 2016
Aanwijzingsbesluit ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval Kaderstellend 2017
Duurzaamheidsvisie Breda 2030 Kaderstellend 2016
Bredase uitwerking Van Afval Naar Grondstof Kaderstellend 2016
Nadere regels afvalstoffen Breda 2016 Kaderstellend 2016
Breda's Waterkompas 2016 Kaderstellend 2016
Visie op vastgoed 2016 Kaderstellend 2016
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed Kaderstellend 2017
Nota Sportaccommodaties en financiën Kaderstellend 2016
Nota Bewegingsruimte Kaderstellend 2015
Team Breda: Uitvoeringsprogramma 2017-2022 Kaderstellend 2017
Normalisatie Woonwagens Kaderstellend 2014
Huisvesting kermisexploitanten Kaderstellend 2014

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

GR Regio West Brabant
Basis op Orde
Website Regio West Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
Regio West Brabant
Paul de Beer
Boaz Adank
26,04 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Regio West-Brabant is een netwerkorganisatie in het hart van de regio. Vanuit deze GR informeert, faciliteert, verbindt, regisseert en adviseert een team van deskundigen de colleges van de West-Brabantse gemeenten. West-Brabant is een belangrijke strategische gesprekspartner voor andere regio’s, de provincie Noord-Brabant, het Rijk en Europa voor ontwikkelingen die zich binnen en buiten onze regio afspelen. Het beleid van de Regio West-Brabant krijgt vorm aan de hand van programma's.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Het Actieprogramma 2019–2023, waarin diverse thema’s zijn uitgewerkt, is eind 2020 vastgesteld. Daarbij zijn de gedeelde opgaven en ambities in beeld gebracht en zo concreet mogelijke afspraken gemaakt.

De focus ligt bij de versterking van de economische innovatiekracht en het toekomstbestendig maken van de West-Brabantse economie én bij de versterking van de agglomeratiekracht van vijf West-Brabantse steden Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur, Breda en Oosterhout en de gemeenten in het buitengebied.

Verder is het uitvoeringsprogramma REWIN verder ingericht en is er een nieuwe DVO gesloten met Etten-Leur. Op het gebied van organisatie zijn ICT- en thuiswerkvoorzieningen gemoderniseerd, zijn de archieffunctie, AVG en bedrijfsvoering op orde gebracht, en is het opleidingsplan 2020 gerealiseerd. In kader Covid-19 is de (mentale) fitheid van organisatie gestimuleerd.

Vanuit Ontwikkelfonds is aan 14 projecten subsidie toegezegd (€ 472.845) en is er op 2 projecten definitief beschikt. Vanwege de Covid-19 crisis hebben 4 lopende projecten verlenging aangevraagd en toegekend gekregen. Voor wat betreft het beheer en uitvoeren van de provinciale subsidieregeling Economie en Innovatie is aan 15 projecten subsidie toegezegd (€ 347.361).

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Afhankelijkheid van (vaak personele) inzet van gemeenten bepaalt de slagingskans van regionale projecten.
  • Uiteenlopende zienswijzen omtrent commitment vanuit gemeenten in de Regio West-Brabant zorgt dat de basisfinanciering van de gemeenschappelijke regeling onder (toenemende) druk staat.
  • Daarnaast is steeds vaker vraag voor cofinanciering bij subsidieoproepen vanuit o.a. Rijk en EU. In de Regio West-Brabant is geen cofinancieringsfonds. Hierdoor kost het veel tijd en inspanning om op korte termijn alsnog geld beschikbaar te krijgen voor onverwachte kansrijke projecten.

 

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde
Website Veiligheidsregio:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
17,41 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant voert namens de 24 gemeenten in deze regio taken uit op het gebied van:

  • Rampenbestrijding;
  • Crisisbeheersing;
  • Risicobeheersing;
  • Brandweerzorg;
  • Ambulancezorg;
  • Geneeskundige hulpverlening.

Hierdoor draagt de Veiligheidsregio bij aan een veilig Breda en een veilige regio.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De Veiligheidsregio heeft een cruciale rol gespeeld in de coronacrisis. Als gemeente hebben we daar veel waardering voor, zeker gelet op de flexibele inzet op deze ongekende crisis.

Ondanks de crisis is het de Veiligheidsregio gelukt om de interne organisatieontwikkeling door te laten gaan, waardoor de structuur staat en een groot deel van de medewerkers is geplaatst. Openstaande vacatures zijn terughoudend ingevuld.

Op 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Ambtenaren in werking getreden. Deze wet regelt dat ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten krijgen als werknemers in de civiele sector. In verband met de complexe situatie van het werkgeverschap is er uitstel verleend voor het personeel van de Veiligheidsregio.

De samenwerking met Stichting DITSS (Dutch Institute for Technology, Safety & Security) is in 2020 geïntensiveerd en er werd (en wordt nog steeds) hard gewerkt aan een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), waardoor informatie tussen de verschillende regio’s kan worden uitgewisseld.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Door de coronamaatregelen hebben niet alle opleidingen (met name praktijk) en oefeningen plaatsgevonden. Wat hiervan de gevolgen voor de vakbekwaamheid kunnen zijn, is nog onduidelijk.
  • De vitale ICT infrastructuur tijdens de coronacrisis heeft niet naar behoren gewerkt. Dit blijft een permanent aandachtspunt.
  • Het kost steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden en te blijven binden. Daarnaast staat de beschikbaarheid van deze vrijwilligers steeds meer onder druk en daarmee komt de kerntaak, het bestrijden van incidenten, ook onder druk.

 

GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant
Basis op Orde
Website Omgevingsdienst Midden- en West Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Boaz Adank
7 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) werkt vanuit het omgevingsrecht aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Dit gebeurt in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de 25 gemeenten in Midden- en West-Brabant en in samenwerking met (keten)partners. In heel Noord-Brabant  doet de OMWB dit voor risicovolle bedrijven, klachten en (milieu)calamiteiten.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Ondanks de impact van de COVID-19 heeft de OMWB toch met een positief resultaat van € 352.000 kunnen afsluiten. Genoodzaakt door het virus is een kwalitatieve en kwantitatieve impuls gegeven aan digitaal en administratief toezicht. Deze werkwijze heeft ervoor gezorgd dat de werkplannen van de deelnemers grotendeels konden worden gerealiseerd en de financiële impact beperkt is gebleven. COVID-19 zal ook nog een belangrijke rol spelen in 2021.
Verder zijn de voornaamste ontwikkelingen:

  • Vergunningverlening agrarisch: de eerste maatregelen naar aanleiding van het adviesrapport ’Meer dan de som der delen’ zijn geïmplementeerd. De strengere eisen met betrekking tot emissiearme stalsystemen zijn verschoven van 1 januari 2022 naar 2024. Hierdoor is de toename van vergunningen beperkt gebleven;
  • De afronding van het project Intensivering toezicht veehouderijen (ITV) is vanwege COVID-19 vertraagd en zal halverwege 2021 worden afgerond;
  • Er is een toename in de aanleg van gesloten bodemenergiesystemen;
  • Door COVID-19 zijn er minder klachten ingediend en heeft er een verschuiving van de aard van de klachten plaatsgevonden;
  • Er is een toename in de adviesaanvragen, mede door de komst van de Omgevingswet, maar ook door het teruglopen van expertise bij gemeenten. Denk aan advies ruimtelijke ordening, externe veiligheid en geluid.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Inhuur versus vast personeel: Uitbreiding vast personeel is nodig van 220 fte naar 240 fte, waarbij er nu nog afhankelijkheid is van duurder ingehuurd personeel;
  • Transitie mens en systeem: Ondanks opleidingen/trainingen is de verwachting dat niet iedereen mee kan groeien in de doorontwikkeling van de organisatie;
  • Problematiek arbeidsmarkt: Door opleiding/inwerken van trainees en net afgestudeerden is er een tijdelijk declarabel productietekort;
  • COVID-19: Taken worden zo goed als mogelijk op dezelfde wijze als in 2020 voortgezet en getracht wordt de financiële impact zoveel mogelijk te beperken.

 

Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
ZVH
Greetje Bos
Miriam Haagh
51,8%
Overige verbonden partijen

Bijdrage verbonden partij aan programma
Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Baronie Breda is een samenwerkingsverband van justitiële diensten en zorginstellingen onder regie van gemeenten in district De Baronie. Het is gericht op kwetsbare personen die kampen met problemen op meerdere leefgebieden en die als gevolg daarvan in aanraking komen of dreigen te komen met het strafrecht. Het ZVH draagt bij aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen van recidive, ernstige overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De gezondheidscrisis was van grote invloed op de problematiek in het Zorg en Veiligheidsdomein, op onze partners en op onze manier van werken. In 2020 bleven coronamaatregelen van kracht. Soms waren er meer versoepelingen, dan weer moesten de teugels stevig worden aangetrokken. Er was minder sociale steun, er waren meer gevoelens van angst en somberheid en men miste het perspectief. Sommige personen vonden het moeilijk om te gaan met wegvallen van structuur door contacten, werk of opleiding. Er was minder sociaal contact en dus minder sociale controle. Het was en blijft daarom voor het ZVH belangrijk om zicht te blijven houden op kwetsbare mensen en op tijd ondersteuning te bieden.

Daarnaast zijn en waren de prioriteiten in het ZVH jaarplan: Mensenhandel, Radicalisering en Extremisme, Re-integratie ex-gedetineerden en Kwetsbare personen. Er zijn ook andere taken uitgevoerd, zoals het uitrollen van de Regiekaart De-escaleren, het bieden van faciliteiten aan partnerorganisaties en projectmatige inzet op Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen en Radicalisering.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van ZVH is in dienst bij gemeente Breda, daar ligt dan ook deels het financiële risico. Dit is voor wat betreft ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld middels een convenant wat het risico van gemeente Breda verlaagt.

 

Midwaste
Basis op Orde
Website Midwaste:
Verantwoordelijke bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Daan Quaars
Paul de Beer
7,7 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. is begin 2009 opgericht. Hun belangrijkste doel is het voor haar leden bereiken van de hoogst mogelijke kwaliteit tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten voor het inzamelen en verwerken van afval.

Het lidmaatschap van de gemeente Breda van de Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. betekent dat de gemeente niet aansprakelijk is voor nadelige gevolgen van overeenkomsten die zij sluiten met andere partijen (andere leden en derden).

* De jaarrekening 2020 is niet beschikbaar.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
2020 was het 2e jaar waarin de omzet van het kunststofregiemodel verantwoord is in Regie Kunststof Nederland BV (géén verbonden partij). Voorheen was dit onderdeel van de Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Prijzen, debiteuren en beschikbare verwerkingscapaciteit.
  • Prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst zijn door wereldmarkprijzen zoals bijvoorbeeld bij papier.
  • Te weinig verwerkingscapaciteit. In het afgelopen jaar speelde dit bijvoorbeeld bij de PET-trays (bakjes voor onder andere vlees, vis of fruit) . Dit kan ook leiden tot hogere prijzen.

 

Belgisch Nederlands Grensoverleg
Basis op Orde
Website BeNeGo:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Open overheid
BeNeGo
Paul Depla
Boaz Adank
9,56 %
Overige verbonden partijen

Bijdrage verbonden partij aan programma 
In totaal 25 grensgemeenten in de provincies Antwerpen respectievelijk Noord-Brabant vormen samen het Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO). Het totale gebied heeft bijna 1 miljoen inwoners en een oppervlakte van 190.000 ha.

Het samenwerkingsverband werd opgericht in 1968 als een informele associatie van een 11-tal gemeenten die behoren tot de provincies Noord-Brabant respectievelijk Antwerpen. In 1986 werd het samenwerkingsverband geformaliseerd tot een internationale rechtspersoon. BENEGO is juridisch een BGTS (Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking). Doel is het bevorderen van grensoverschrijdend bestuurlijk overleg en grensoverschrijdende samenwerking en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen. Om aldus bedreigingen te keren én kansen te pakken, in samenwerking met alle instanties die daarbij kunnen helpen.

De landsgrens die met het Verdrag van Schengen vrijwel onzichtbaar is geworden, vormt in de praktijk vaak nog een obstakel als het gaat om thema’s als klimaatverandering, grensarbeid, bestrijding van criminaliteit, milieubescherming en waterbeheersing, rampenpreventie, ambulancevervoer en openbaar vervoer. Daarnaast worden kansen die de nabijheid van het buurland biedt over en weer nog onvoldoende benut.

Binnen BENEGO wordt samengewerkt langs vier actielijnen:

  • Bevordering bestuurlijke dialoog;
  • Werken, opleiden, ondernemen;
  • Cultuur, landschappelijke ontwikkeling en toerisme; en
  • Grensverkeer en vervoer.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Het netwerk bestaat inmiddels meer dan vijftig jaar en de activiteiten worden bekostigd via de jaarlijkse bijdragen van de deelnemende gemeenten.

BENEGO is in 2020 gestart met een professionaliseringsslag om de samenwerking te bevorderen, zichtbaarheid te vergroten en de externe communicatie te verbeteren.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Voor de continuïteit van het grensgemeenten netwerk is bestuurlijk draagvlak essentieel.

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Daan Quaars
Paul de Beer
39,84 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
Deze gemeenschappelijke regeling is voor blijvende nazorgverplichtingen van 10 deelnemende gemeenten voor de afvalstoffenberging Bavel-Dorst en regionale stortplaats Zevenbergen.

Bijzondere ontwikkelingen bij verbonden partij
Medio 2019 is er een convenant ondertekend, waarbij met de provincie overeengekomen is dat de overdracht van stortplaats Zevenbergen met 10 jaar is uitgesteld. Binnen deze periode zal de
rekenrente gehandhaafd blijven op 5,06%. Het doel is om deze termijn te benutten om alternatieven te onderzoeken hoe met de stortplaats om te gaan en op welke manieren enerzijds kostenbesparingen
gerealiseerd kunnen worden en anderzijds mogelijk inkomsten gegenereerd kunnen worden. Voor stortplaats Bavel-Dorst vindt momenteel het materiaalonderzoek plaats naar de kwaliteit van de
bovenafdichting. Uitkomsten hiervan komen medio 2021. De verwachtingen zijn positief dat de gehanteerde levensduur verlengd kan worden van 50 naar 75 jaar.

De belangrijkste risico`s bij verbonden partij
Vanwege het verlagen van de rekenrente kan het nodig zijn om met een hogere deelnemersbijdrage het benodigde doelvermogen te behalen. Zoals hierboven te lezen valt wordt medio 2021 hier uitsluitsel over verwacht.