Jeugd
Hieronder doen we verslag van de thema’s uit het beleidsplan.
Voorliggend veld
Het voorliggend veld is een belangrijke schakel in de jeugdketen. Door preventie en lichte begeleiding stimuleren zij de eigen kracht van jongeren, ouders en hun sociale netwerk. Door opvoed- en opgroeivragen tijdig te beantwoorden voorkomen we zoveel mogelijk beroep op niet vrij toegankelijke jeugdhulp. Goede samenwerking tussen partners in het voorliggend veld (inclusief onderwijs en huisartsen) en met de gemeente is vitaal voor het functioneren van de totale keten. Dat kreeg in 2020 veel aandacht.
De partners aan de thematafel lieten de activiteiten in het voorliggend veld aansluiten op de rol van de gemeente in de toegang tot niet vrij toegankelijke jeugdhulp. Iedere partner doet zoveel mogelijk waar hij goed in is. Ze startten per kwadrant een wijktafel jeugdoverleg. Daar komen verschillende expertises bij elkaar en ontstaan in de praktijk samenwerking en verbinding. De eerste stappen zijn gezet voor goede monitoring van ontwikkelingen. Deze informatie komt in 2021 beschikbaar.
Het uitvoeringsplan voor 2021 en 2022 sluit inhoudelijk aan op het beleidsplan Samen voor onze toekomst, Beleid jeugd(hulp) 2020-2023. De thema’s Familie, Onderwijs(-zorg), Jeugdhulp en Veiligheid zijn de leidraad waarlangs partners hun activiteiten beschreven. Ondanks een verschil van inzicht over financiering committeerden partijen zich aan gezamenlijke uitvoering. 2021 staat in het teken van verdere concretisering, uitvoering en monitoring. Elk jaar benoemen we speerpunten voor extra aandacht. Voor 2021 zijn dat:
- Vrijwilligers en informele hulp;
- Onderwijs;
- Vroegsignalering psychische problematiek;
- Verslavingszorg;
- Jeugdwerk en overlast.
Familie: zo thuis als mogelijk opgroeien
In Breda moeten kinderen gezond en veilig in de eigen thuissituatie opgroeien. Waar dat niet lukt, bieden we een passende en perspectief biedende woonplek, bij voorkeur in gezinsvorm.
- In 2020 ging de aandacht naar de JIM-aanpak (Jouw Ingebrachte Mentor). JIM is een familielid, vriend of bekende van de jongere. De ouders steunen de keuze voor JIM, als ambassadeur en vertrouwenspersoon van de jongere. In die rol is JIM vertegenwoordiger naar ouder(s) en professionals. JIM vergroot zelfredzaamheid van de jongere. Zo bouwt de jongere eigen sociale contacten op en neemt beter eigen beslissingen bij (grote of kleine) problemen.
Eerder gingen we samen met partners in de regio West Brabant Oost (WBO) in een pilot aan de slag met implementatie van JIM in de regio. Evaluatie laat zien dat het zeer effectief is en uithuisplaatsing voorkomt. In 2020 besteedden we aandacht aan de inhoudelijk geleerde lessen. We vertaalden ze in een vraag aan de thematafelpartners om binnen het voorliggend veld met JIM aan de slag te gaan. JIM kreeg ook zijn plek in de inkoopvisie regio WBO 2021-2022 voor niet vrij toegankelijke jeugdhulp.
- In maart begonnen we met de Pleegzorgtafel, als investering in pleegzorg. Aan dit overleg doen alle pleegzorgorganisaties mee, die zorg leveren in de regio WBO. Ook leden van de pleegouderraad en (oud) pleegouders zijn betrokken. Er kwam een aantal acties uit voort. Samen met pleegzorgorganisaties en de regio WBW organiseerden we in de Week van de Pleegzorg werving/voorlichtingsbijeenkomsten. We spraken met stakeholders over verlichting van de administratie voor pleeggezinnen. We onderzoeken mogelijkheden om te werken met een ander model. Sleutelwoord is duurzaam pleegouderschap.
Onderwijs-zorg
Ook kwetsbare kinderen en jongeren moeten onderwijs volgen. Waar extra ondersteuning vanuit jeugdhulp nodig is, gebeurt dit zoveel mogelijk binnen de schoolsetting in afstemming met de thuissituatie.
- De school als werkplaats: opvoeders en kind betrekken is essentieel voor duurzame oplossingen als extra ondersteuning nodig is. In 2020 formuleerden we uitgangspunten voor samenwerking met bestuurders van onderwijs, kinderopvang, RSV Breda en GGD. In 2021 leidt dat tot een pilot met collectieve, vrij-toegankelijke voorzieningen en wijkgerichte aanpak. De verbinding kind-ouders-wijk-school en opvang staat centraal.
- Samen met RSV Breda keken we naar de stand van zaken van (langlopende) projecten en samenwerkingsafspraken rond passend onderwijs. We maakten afspraken voor vervolg met gemeenten in de regio.
- De pilot Warande 3.0/Plein 3 is een samenwerking tussen gemeenten uit de jeugdhulpregio’s West-Brabant Oost en West, Koraalgroep en RSV. We creëren een tijdelijke voorziening met op één locatie onderwijs, jeugdhulp en arbeidsparticipatie. Bedoeld voor jongeren tussen 12 en 18 jaar in zeer complexe omstandigheden, zoals (op de drempel staan van) uithuisplaatsing of geen handhaving op V(S)O. De voorziening richt zich op nieuw toekomstperspectief, voorkomen van gesloten plaatsingen en betere duurzame participatie van jongeren. De pilot loopt in 2021. Daarna kijken we of zo'n voorziening structureel kan zijn.
Veiligheid
Kinderen moeten in Breda in veiligheid opgroeien. Waar onveilige situaties hun ontwikkeling bedreigen, zorgen we voor goede bescherming met zo snel mogelijk herstel van het gewone leven.
- In 2020 zijn 7 professionals opgeleid als aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Wmo-consulenten en medewerkers schuldhulpverlening kregen een training Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Jeugdprofessionals, jeugdconsulenten en leerplichtambtenaren zijn getraind in opstellen van een veiligheidsplan en gespreksvoering met ouders en kinderen bij vermoedens van Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Ook waren er workshops/informatiebijeenkomsten over dit thema.
- Zorg en veiligheid ontwikkelden het Bredaas model aanpak jongerenoverlast. Zorg- én veiligheidspartners op het gebied van jeugd in een vroeg stadium betrekken bij jeugdoverlast of -criminaliteit en samen een effectieve aanpak vormgeven. Voor een jeugdgroep, individuen binnen die groep, of een combinatie.
- Begin 2021 verwachten we een landelijke richting voor de jeugdbescherming. Deze gaat waarschijnlijk minder uit van een keten (achtereenvolgens werken) en meer van parallelle samenwerking. Ter voorbereiding organiseerden we bijeenkomsten om eerste ideeën uit te wisselen en het netwerk te versterken.
Jeugdhulp
De jeugdhulp die nodig is, moet goed bereikbaar en tijdig beschikbaar zijn.
Breda werkt regionaal samen (West-Brabant Oost) rond jeugdhulp voor jongeren, bijvoorbeeld om goede afspraken te maken met zorgaanbieders. Samen met Altena, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout kopen we jeugdhulp in en organiseren we de administratie. Breda verzorgt beide taken voor regiogemeenten. Om dit goed te doen, investeerden we in goede samenwerking tussen gemeenten, uitvoerend, beleidsinhoudelijk en bestuurlijk. We gaven ook aandacht aan bovenregionale samenwerking met omliggende regio’s, om de nodige voorzieningen voor Breda beschikbaar te houden.
Onder dit thema valt ook voortgang Actieplan Jeugd 2019-2020, met maatregelen voor betere toegang en ambulante specialistische jeugdhulp.
- Continueren van jeugdhulp was in 2020 een uitdaging. Corona vroeg creativiteit en flexibiliteit van zorgaanbieders en hulpverleners. We stimuleerden hen om hulp zoveel mogelijk voort te zetten. We wilden voorkomen dat gecontracteerde jeugdhulpaanbieders door COVID-19 in de financiële problemen kwamen. Er kwam een Continuïteitsregeling Jeugd Regio WBO rondom corona en Declaratieregeling meerkosten corona. Het Rijk en de VNG maakten afspraken over doorbetaling van kosten uit het Landelijk Transitie Arrangement (LTA). De VNG maakte een compensatieregeling voor LTA-aanbieders en gemeenten financierden. De 3 regelingen zijn voor compensatie van aanbieders met omzetverlies en meerkosten om gewenste zorg te continueren volgens RIVM-richtlijnen.
- In 2020 is ambulante jeugdhulp, pleegzorg en gezinshuiszorg opnieuw ingekocht. Met extra aandacht voor aandachtspunten uit het actieplan. We actualiseerden de tarieven en scherpten de eisen aan rond kwaliteit jeugdhulp en rechtmatigheid. Bij beschikbaarheid ambulante zorgvormen voorkwamen we uithuisplaatsing (thema Familie) door aandacht voor inkoop jeugdhulp. Bijvoorbeeld voor (ambulante) zorgvormen als intensieve pedagogische thuishulp, casemanagement voor gezinnen met multiproblematiek, ouder-kind trajecten en gezinsopnames.
- In 2020 is een nieuwe zorgadministratie op poten gezet. Vanaf 1 januari 2021 verwerkt Breda zelf declaratieverkeer met zorgaanbieders voor de (regio West-Brabant Oost).
- Team Regisseurs (gemeentelijke toegang) werkte aan verbetering van processen, juridische kwaliteit van het werk, samenwerken en nauwlettender sturen op kwaliteit jeugdhulp. Medewerkers zijn opgeleid (wet- en regelgeving, invulling geven aan procesregie). Er kwam dashboardinformatie en verbeterde werkprocessen voor efficiënter werken. Het CJG, de partners aan de thematafel Breda Opgroeien en de gemeentelijke toegang maakten afspraken voor samenwerking. Gericht op goede en zorgvuldige aansluiting en delen van relevante informatie. Zo voorkomen we dat kinderen en ouders meerdere keren hun verhaal vertellen en schalen we snel op en af.
- Najaar 2019 startte een pilot samenwerken met huisartsen. Een samenwerkingsverband tussen Het Huisartsenteam, Huisartsen Zorggroep Breda, CJG Breda en Gemeente Breda, mede mogelijk door CZ. De pilot met 14 huisartsenpraktijken liep door in 2020. De kern is organiseren van praktijkondersteuning voor jeugdigen (0-18 jaar) en gezinnen met een hulpvraag, met een jeugdprofessional uit het voorliggend veld. De jeugdprofessional is in de huisartsenpraktijk aanwezig, de huisarts verwijst direct door. Deze professional heeft meer tijd voor de hulpvraag van ouder of jongere, biedt in een vroeg stadium ondersteuning of verwijst snel door naar juiste hulp. De verwachting was kostenbesparing, betere samenwerking en dus betere dienstverlening aan kinderen en ouders. Uit evaluatie blijkt dat de pilot inhoudelijk is geslaagd. Partijen gaan graag structureel door met de samenwerking en willen deze verder uitbouwen en verbeteren. We werkten aan een samenwerkingsovereenkomst.
- Samen met gemeente, Jong JGZ en GGD voerden we kwadrantgesprekken over samenwerking tussen sociaal medisch domein, jeugddomein en onderwijs. Aanbevelingen voor verbetering komen begin 2021. We maakten concrete samenwerkingsafspraken met jeugdartsen en -verpleegkundigen (jeugdgezondheidszorg) en het gemeentelijk Team Regisseurs Jeugd.
- De maatregelen uit het actieplan voor ambulante specialistische jeugdhulp zijn bijna allemaal gereed. Het lukt nog niet goed om binnen de begroting te blijven. Sturen op doorstroom en uitstroom van jeugdigen in de jeugdhulpverlening is een belangrijke opgave voor verdere verbetering.
Hieronder enkele cijfers over de ontwikkeling van het aantal jeugdigen met jeugdhulp.
Het aantal jeugdigen met ambulante jeugdhulp steeg begin 2020, maar lijkt in de 2e helft van 2020 iets stabieler.
Ook het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van overige vormen van zorg toont een vergelijkbaar beeld (bijvoorbeeld verblijfzorg, gezinshuizen, pleegzorg, jeugdbeschermingsmaatregelen, JeugdzorgPlus).
Vooral kosten van ambulante jeugdhulp en verblijfszorg laten een groot verschil zien met de begroting. Ook is er in de ontwikkeling van kosten een substantiële stijging ten opzichte van 2019.
Programma Preventie Jeugd, door perspectief en ondersteuning (Hoge Vucht)
Eind oktober 2020 startten we met het Programma Preventie Jeugd. Inwoners en maatschappelijke partijen hadden behoefte aan meer regie en ondersteuning vanuit de gemeente bij preventieve aanpak jeugdigen. Er was ook een versnipperd aanbod aan initiatieven en maatschappelijke partijen in de wijk. Daarvoor zijn we eerder vanuit de bredere aanpak Kwetsbare wijken al gestart met Krypton Hoge Vucht. Vervolgens dragen zowel Preventie Jeugd als Krypton nu bij aan de doelstellingen van Verbeter Breda. Binnen de gemeente was er ook behoefte aan meer regie en samenwerking tussen de domeinen veiligheid, wijkzaken, jeugd en onderwijs. We ontwikkelen het programma verder in 2021 en volgende jaren.
Het programma doelt op preventieve activiteiten voor kwetsbare jeugdigen van -9 maanden tot 27 jaar. Centraal staan systemisch werken en aandacht voor intergenerationele problematiek. Een langjarig praktijkgericht programma waarin we steeds onderzoeken wat werkzame elementen (kunnen) zijn en we wat werkt ook vaker in zetten.
De start was in Hoge Vucht met meer samenwerking tussen partijen en wijkbewoners. We werken gericht anders samen, gericht op verbinding en met een kleine financiële bijdrage. We organiseerden veel activiteiten voor de jeugd (voetbaltoernooien, paardrijden, mountainbiken) en boden een alternatief bij overlast gevend gedrag. Op bewonersbijeenkomsten met handhaving en politie stond de inbreng van bewoners centraal. In korte tijd ontstond een sterk netwerk van partijen. De gemeente regisseert in- en extern, met een duidelijk gezicht/aanspreekpunt. Verschillende vraagstukken zijn nu inzichtelijk:
- Behoefte aan activiteiten;
- Chill plekken;
- Verbinding jeugd en de wijk;
- Zicht op toekomstperspectief;
- Meer ondersteuning in opvoeding en binnen onderwijs.
De eerste stappen zijn gezet naar onderling vertrouwen. We koppelen ideeën en initiatieven. Problemen pakken we nu al praktischer en doelgerichter op.
Juzt
Eind november 2019 besloten Raad van Bestuur en Raad van Toezicht de activiteiten te staken van Stichting Juzt. Er zijn plannen gemaakt voor afbouw van Juzt en realiseren van zorgcontinuïteit. Dit gebeurde in nauw overleg met alle relevante stakeholders. Het proces stond onder nauwgezet toezicht en monitoring van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Per 1 april 2020 ging de zorg volledig over naar derden. Daarna begon de financiële afwikkeling.
Zorgcontinuïteit stond centraal. Een kleine projectorganisatie uit de jeugdhulpregio West-Brabant Oost (WBO) hield toezicht op het overdrachtsproces van zorg, inclusief selectie van en gesprekken met overnemende zorgaanbieders. De overdracht ging nagenoeg geruisloos. Er was structureel periodiek overleg en afstemming met Raad van Bestuur en Raad van Toezicht van Juzt. De WBO-gemeenten en bestuurders kregen informatie over voortgang en uitkomsten.
Direct bij de zorg betrokken medewerkers van Juzt gingen over naar andere organisaties, op basis van Overdracht van Onderneming. Jeugdhulpregio West-Brabant West, West-Brabant Oost en het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn & Sport maakten afspraken over afbouw, overdracht en bijdragen respectievelijk liquiditeitssteun.
Samen met Juzt is de Gemeente Breda na vereffening bewaarder van de verschillende dossiers. Dit maakt inzage mogelijk van cliënten en voldoet aan wettelijke voorschriften. Per balansdatum is er nog één vastgoedobject, dat we naar verwachting in 2021 verkopen. Voor de laatste vereffening bestaat Juzt per heden nog, maar is per 1 december wel afgeslankt. Na de laatste vereffening volgt liquidatie van de stichting.
Onderwijs
De rapportage over het beroepsonderwijs en onderwijshuisvesting is terug te vinden in het gelijknamige programma, verderop in deze jaarstukken.
- De stedelijke partners voor voorschoolse educatie en onderwijs ontwikkelden een plan aan de Thematafel Breda Leert. Jonge kinderen krijgen extra uitdaging om onderwijsachterstand te voorkomen. Het aanbod van voor- en vroegschoolse educatie ging van 10 naar 16 uur en loopt door in 2021 en volgende jaren. Nieuw is een kleine eigen/ouderlijke bijdrage voor deelname aan de VVE. Dit is in lijn met landelijk beleid. We verbeterden de signaalfunctie vanuit jeugdgezondheid kinderopvang en onderwijs. Gezinnen waar extra ondersteuning en hulp nodig is zijn eerder in beeld.
- In 2020 drukte corona een flinke stempel op samenwerking en werk van alle partners in onderwijs en kinderopvang. De kracht die hiervan uit ging is bijzonder. Kinderopvangorganisaties en scholen vingen kinderen op van ouders in vitale beroepen. Scholen en kinderopvang begonnen met noodopvang voor kinderen in kwetsbare situaties. De basis van de samenwerking is goed. Zo waren we samen in staat het aantal kinderen op peil te houden dat is toegeleid naar de voorschool. Met ons aanbod bereiken wij een grote groep kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. De activiteiten voor ouders en kinderen zijn op elkaar afgestemd. Zo kon het ondersteunen van de ontwikkeling van kinderen (weliswaar in de thuissituatie) toch doorgaan. Met beeldbellen, filmpjes maken en een overzicht van nuttige websites informeerden we ouders en ontwikkelden we thuisaanbod.
Grote thema’s in 2020 waren:
- Ontwikkeling taalbeheersing;
- Doorgaande leerlijnen;
- Schakelmomenten tussen organisaties;
- Laaggeletterdheid ook bij ouders/volwassenen;
- Voorkomen van kansenongelijkheid blijft een groot aandachtspunt voor de partners, waaronder onderwijs. Per thema stemden scholen en partners hun aanbod voor leerlingen af. Scherpte binnen mogelijkheden onderwijs voorkomt kansenongelijkheid.
- In de Strategische Onderwijs Agenda 2020/2024 staan de thema’s:
- Voorschoolse periode;
- Primair en voortgezet onderwijs (onbegrensd ontdekken/brede ontwikkeling);
- Mbo en hbo (versterking logistiek, maintenance, biobased).
Focus in 2020 was onder andere:
- Toekomstdenken door en met jonge mensen;
- Voorkomen van (taal)achterstanden;
- Werkend leren;
- Versterken en verbinden kennis en economie in de stad;
- Overgangen en schakelmomenten versoepelen voor jonge mensen, tussen scholen, kinderopvang en buitenschoolse opvang, school en vrije tijd en de thuissituatie van kinderen en jongeren;
- Vroegtijdig signaleren, elkaar helpen en opzoeken bij signalen.
- Jongeren denken, doen en beslissen mee.
Jongeren werden op diverse thema’s betrokken bij huidige en toekomstige vraagstukken van de stad. Voorbeelden zijn jonge mantelzorgers, corona-aanpak, gezond 100.
- Kennismaken met techniek is een belangrijk thema. Bedrijven, scholen en partners verrijkten de stad met de Uitvindfabriek. Dit jaar kreeg de Uitvindfabriek een eenmalige extra financiële injectie voor overgang naar een toekomstproof en solide plek in de stad.
In 2020 lukte het om nieuwe programma’s vorm te geven en 200 MBO-stagiaires een plek te bieden.
- De ambitie onderwijshuisvesting voor voortgezet onderwijs Building 3.0 is gepresenteerd. Breedsaam is in vergevorderd stadium voor een nieuwe 10-jaars periode. Zie hiervoor de toelichting in programma 2.
- Diverse thema’s droegen in 2020 bij aan een sterker voorliggend veld.
- De onderwijsagenda liet de verbindingen zien en hoe deze bijdragen aan leren voor een passende baan en passende plek in de maatschappij. Met samenwerking maken we het verschil en investeren we in samenbrengen en verbinden rondom onderwijs;
- De relatie met de opgaven Economie en Cultuur, Sport en Jeugd en Participatie is vanzelfsprekend;
- De maatschappelijke opgave waarin onderwijs een belangrijke rol vervult is Verbeter Breda. Dit resulteert in internationaal onderwijs en samenwerking met expats en internationale studenten;
- Een gezamenlijke visie op talentontwikkeling, aanpak werkend leren met focus op zorgschool en praktijkverklaringen en competenties en versterken gezamenlijke aanbod brede ontwikkeling met sport, cultuur en jongerenwerkers in en om de school en vakantieperiodes.
- Leerlingenvervoer is een wettelijke taak. Al jaren stijgen het aantal te vervoeren leerlingen, de kosten van vervoerskosten en extra benodigde begeleiding op de busjes (verzwaring gedragsproblematiek). Met ouders en samenwerkingsverbanden scholen maakten we afspraken over alternatief vervoer en kansen voor efficiënt en effectief vervoer dat past bij de behoefte en nodige ondersteuning leerlingen speciaal onderwijs.
- In 2020 voerden we het Actieplan Taal uit. Dit resulteerde in een succesvolle meldpunt actie voor onbegrijpelijke zaken vanuit HuH? Wat bedoelt u? De aangesloten organisaties van Breda Eenvoudig maakten het voor Bredanaars daadwerkelijk een stukje eenvoudiger.
Ook voerde Taalpanel Breda verschillende opdrachten uit en adviseerde over makkelijker brieven schrijven. Er kwamen filmpjes over uitleg corona.
- Het Taalhuis hield ook online Taalspreekuur. Aanbieders gingen digitaal door met hun lesaanbod. De aanpak NT1 (de Nederlandse taal als eerste taal) leidde tot een succesvolle pilot op de Middellaan. De lessen gebruiken we in 2021 voor een soortgelijk aanpak op andere plaatsen. Deze aanpak laat zien hoe we verder toespitsen op leerwensen en de manier waarop NT1-ers graag leren.
- De Strategische Onderwijs Agenda 2020-2024 en de Economische visie sluiten naadloos op elkaar aan op de ambitie werkend leren, internationalisering, gebruik van kennis/instellingen en benutten van talenten/studenten in de stad. Ruim 600 studenten volgden ruim 40 projecten in de stad, onder andere City Deal Kennis Maken en Urban Living Lab Breda.
- De regionale samenwerking bij het tegengaan van voortijdig schoolverlaten is ondergebracht bij de GR RBL (Regionaal Bureau Leerplicht). De Kwaliteitsagenda voor het MBO is samen met de stakeholders verder uitgevoerd. Het aantal thuiszitters steeg licht in West- Brabant. Er kwam extra aandacht voor preventie op en om de school om signalen op te vangen en snel te handelen bij uitval.
- Breda heeft al veel initiatieven om burgerschap te bevorderen:
- Jonge mantelzorgers;
- Missing chapter;
- Ideeën vanuit jongeren in relatie Gezond 100!;
- Cultuurburgemeester;
- Kindertrendrede;
- Lesprogramma’s;
- Toekomststoel en vele andere.
Het motto is: jonge mensen laten meedenken, meedoen en meebeslissen.
- In 2020 zetten we de toekomstoel verder uit in de stad. Steeds meer jongeren denken, doen en beslissen mee over ontwikkelingen in de stad. Kinderen, jongeren en studenten dachten onder andere actief mee over aanpak corona, gezondheid, eenzaamheid en mantelzorg. De toekomststoel is een middel om jongeren en professionals te wijzen op kracht van meedenken en meedoen in ontwikkelingen in Breda. De bewustwording groeide sterk en de methode ter ondersteuning van de mogelijkheden van toekomststoel werd vervolmaakt.
- FIKS is de Bredase en Zundertse benaming voor de aanpak maatschappelijke diensttijd. Deze geeft onder meer invulling aan burgerschapsvorming aan jongeren met een tussenjaar of aanvullend op studie/baan. Een programma waarbij jongeren op zoek gaan naar een maatschappelijk opgave waar ze een bijdrage aan willen leveren en waarbij ze worden begeleid en ingezet op het versterken van competenties. In samenwerking met maatschappelijke partners en bedrijven startten in 2020 de eerste jongeren. Deze landelijke pilot wordt medio 2021 afgerond en geëvalueerd. In Breda en Zundert werden positieve ervaringen opgedaan, maar bleef het aantal jongeren dat meedoet achter bij de verwachtingen. De intensiteit van het programma was hierbij een belangrijk leerpunt.
- Zomer 2020 was de 1e editie van SummerviBes om jongeren in coronatijd iets extra’s te bieden. Een programma van 6 weken voor Bredase jongeren, die de zomervakantie in eigen stad vierden. Ruim 7.000 kinderen gebruikten het gevarieerde aanbod van zo’n 450 activiteiten, georganiseerd door Surplus welzijn, Grote Broer/Zus, Breda Actief, Nieuwe Veste en vrijwilligers en organisaties. Een programma voor jonge mensen tussen 6-17 jaar. Voor en door jonge mensen bedacht en uitgevoerd. Met aandacht voor inclusiviteit en extra mogelijkheden voor kwetsbare jongeren.
- Door de coronagolf in het najaar waren de beperkende maatregelen intensiever. Toch lukte het de gemeente, de samenwerkende partners en vrijwilligers om in de kerstvakantie WinterChills te organiseren. Een buitenprogramma en twee e-sport toernooien voor de Bredase jeugd, met een aanvullend programma voor kwetsbare jongeren. De partners boden ook buiten de schoolvakanties extra activiteiten voor jonge mensen om het gemis van school en ontmoeten te verlichten.