Stoplichtenschema Uitvoeringsprogramma 2020

Evaluatie 2020 per project uitvoeringsprogramma's klimaat, bodem, lucht/geluid/externe veiligheid, Stoplichtenschema
Legenda
doelstelling 2020 niet bereikt
doelstelling 2020 deels bereikt (bij elk volgend evaluatiemoment actuele stand van zaken)
doelstelling 2020 bereikt
Details en activiteiten SvZ Toelichting
Ad 1 : UPK Klimaat:
1.1 Schone en zuinige mobiliteit
1.1.1 MO-4 Waterstof afleverpunt Realisatie is iets uitgesteld. Realisatie nu halverwege 2021.
1.1.2 MO-6 Verduurzaming gemeentelijk wagenpark PvA Convenant Reinigingsvoertuigen gereed in 2021.
1.1.3 MO-7 Minder en schoner zakelijk rijden Het onderzoek mbt deelmobiliteit is afgerond. Rapportage is benut als een van de achtergrondrapportages bij het opstellen van de Mobiliteitsvisie Breda, die eind 2020 aan de raad is aangeboden ter besluitvorming.
1.2 Duurzame energieproductie
1.2.1 DE-3 Solar Atlas Doorlopend
1.2.2 DE-5 SEL Plan van aanpak is in 2020 Q2 opgesteld. omgevingsvergunning is verleend Q4, SDE is aangevraagd
1.2.3 DE-7 Overige warmte Het project loopt, er is intresse in één warmtenet met WKO met Aquatermie. Aanbesteding kan gestart worden na ondertekend AOK en IOK.
1.2.4 DE-9 Geothermie De GD geothermie is inmiddels landelijk gesprekspartner. Het werkelijk op gang komen van projecten blijft lastig.
1.2.5 DE-10 Wind Wind A16: pip afgerond, focus in 2021 op sociale en financiele participatie en uitwerking project slimme stappen met aanpak collectief zon en verduurzamen van woningen
1.2.6 DE-11 Biseps Communicatie loopt nu via Stichting Breda energie / Platform BV Breda over lopende projecten zon op bedrijfdaken zijn . Bavelse Berg, Wind Hoogeind zijn respectievelijk in uitvoering en in onderzoek. De uitdaging dit jaar is de duurzame energie lokaal op te wekken en lokaal te verkopen.
1.2.7 DE-14 Amer warmteregio Het project loopt, er wordt gekeken naar verschillende bronnen, infrastructuur en draagvlak ivm verdere verduurzaming van het Amerwarmtenetwerk.
1.2.8 DE-15 RES Concept RES vastgesteld en voorgelegd aan landelijke overheid
1.2.9 DE-13 Energieopslag energie-opslag verdient extra aanslag komende jaren
1.3 Duurzame overheid
1.3.1 DO-1 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed Planning voor 2020 grotendeels uitgevoerd, restpunten voor 2021
1.3.2 DO-7 Circulaire economie Bewustwording vergroot met het oprichten van de circulaire winkel Parels
1.3.3 DO-11 Energiecoaching huurders maatschappelijk vastgoed Ligt stil wegens corona, in principe later voortzetting.
1.3.4 DO-13 Verduurzamen openbare verlichting Status onbekend
1.4 Gebouwde omgeving
1.4.1 GO-1 Atea / warme truiendag Tegoedbon actie Energieteam ATEA leverde weinig respons op. Deelname programma Energie voor Iedereen geslaagd met actie in Geeren-Zuid.
1.4.2 GO-2 CO2 reductie woningvoorraad corporaties Samen met woningbouwcorporaties is invulling gegeven aan de Alliantie afspraken voor verduurzaming van hun bezit. Diverse projecten zijn opgestart (bijv. door WonenBreburg in Geeren-Zuid) en bij de rijksoverheid is door de woningbouwcorporaties startmotorsubsidie aangevraagd.
1.4.3 GO-3 Verduurzaming bestaand vastgoed De coronamaatregelen hebben het een groot deel van het jaar onmogelijk gemaakt om het voorgenomen programma van informatie-avonden en huisbezoeken uit te voeren. Digitale alternatieven zijn opgezet (ism GO-10) maar waren minder succesvol.
1.4.4 GO-5 VvE naar energieneutraal Conform de planning zijn bij 12 VvE's quicksans uitgevoerd.
1.4.5 GO-7 Bestaande bouw naar Energieneutraal De communicatie via WoonwijsBreda is geslaagd; het financiële arrangement heeft vertraging opgelopen, voornamelijk door gebrek aan ontwikkeling op nationaal gebied.
1.4.6 GO-10 Triple A De coronamaatregelen hebben het een groot deel van het jaar onmogelijk gemaakt om het voorgenomen programma van de greenhopper te kunnen uitvoeren. Digitale alternatieven zijn opgezet (ism Go-3) maar waren minder succesvol.
1.4.7 GO-12 Wijkenergieplannen / energietransitie De pilots in 2 wijken (Hoge Vucht en Fellenoord / Gasthuisvelden) zijn afgerond. Er is gestart met het proces rond de Transitievisie Warmte die eind 2021 moet worden vastgesteld. In deze visie wordt aangegeven welke gebieden voor 2030 aardgasvrij(ready) worden gemaakt.
1.4.8 GO-13 Buurkracht De voorgenomen wijkaanpakken konden door de Coronamaatregleen niet uitgevoerd worden. Bezien wordt of in 2021 een inhaalslag mogelijk is.
1.5 Duurzaam ondernemen
1.5.1 DON-1 Green Deal zorg 9 gecertificeerde instellingen in 2019 behaald, 1 instelling gaat alsnog het reguliere traject in. Uit de 2e green deal zorginstelling zijn 3 van de 6 instellingen gecertificeerd. De overige 3 instellingen verwachten in 2021 of 2022 te certificeren. De prioriteiten in 2020 lagen voor de zorginstellingen vooral bij COVID-19 bestrijding, maar desondanks is veel werk verzet.
1.5.2 DON- 2 Verduurzamen evenementen Project AirQon is halverwege looptijd. Evenementenbeleid aangepast. Geen evenementen door Corona.
1.5.3 DON-5 Milieubarometer Spin off is nog niet op het wenselijke niveau.
1.5.4 DON-6 Voorstel intensivering energietoezicht Alle 10 controles op achterblijvers Klimaatroute zijn uitgevoerd.
1.5.5 DON-7 Klimaatroute bedrijventerreinen Dit onderdeel bestaat uit nieuwe energiescans en verdieping van bestaande scans, waarbij de nadruk lag op activatie van maatregelen waaronder zon. Het project is vanwege COVID in mei gestart en loopt nog door in dit jaar. Het ziet ernaar uit dat de doelstellingen gehaald worden. Het activiatie percentage voor 2017 is 73%. Een dikke 30 PV trajecten zijn dit jaar opgepakt.
1.5.6 DON-8 Bedrijvendag duurzaamheid Duurzame Bedrijvendag is niet doorgegaan vanwege Covid-19 maatregelen, in principe verplaatst naar 2021
1.5.7 DON-10 Duurzame bedrijventerreinen Dit onderdeel bestaat uit nieuwe energiescans en verdieping van bestaande scans, waarbij de nadruk lag op acitivatie van maatregelen waaronder zon. Het project is vanwege COVID in mei gestart en loopt nog door in dit jaar. Het ziet ernaar uit dat de doelstellingen gehaald worden. Het activiatie percentage voor 2017 is 73%. Een dikke 30 PV trajecten zijn dit jaar opgepakt.
1.6 Klimaatadaptatie
1.6.1 KL-1 Klimaatadaptatie Aandacht in 2020 binnen openbare ruimte, wijkdeals en vele projecten.
1.7 Monitoring
1,7.1 Monitoring UPK 2009-2044 Jaarlijks doel gerealiseerd, achterstand t.o.v. doelen 2030; wijze van monitoring doorontwikkelt via klimaatbegroting en jaarrekening
1.7.2 Communicatie UPK 2017-2020 Webinars klimaat goed bezocht, start communicatie "iedereen doet wat in Breda"
Ad 2 : UVP Bodem
2.1 Spoedlocaties
2.1.1 50100 Spoedlocaties verspreiding Doelstelling: verspreidingsriscio's beheerst voor 2021, nog enkele resultaten van onderzoeken en monitoringsrondes af te wachten.
2.1.2 50100 Spoedlocaties humaan Humane risico's zijn beheerst in 2015
2.2 Thema's uit bodemmasterplan: ruimte, energie en bodem
2.2.1 50104 WKO beleid AmvB bodemwarmte Integreren en publiceren WKO beleidsregels via Provinciaal portaal in 2021. Inzet WKO en Geothermie als onderdeel van de energietransitie.
2.2.2 50105 Bodemvisie langere termijn Invulling geven aan thema's 'ruimte' (advies ondergrond, ) en 'bodemenergie' (implementatie en afspraken vergunningverlening). Aandachtspunt zijn nieuwe taken a.g.v. aanvullingswet bodem en omgevingswet
2.2.3 50106 Advies bodem algemeen Aantrekkende economie genereert nieuwe ontwikkelingen en meer adviesvragen.
2.2.3 50110 Advies grondstromen Diverse mogelijkheden voor hergebruik van grond worden onderzocht en zoveel mogelijk benut.
2.2.5 50111 GIS advies Alle bodemdossier vanaf 2012 zijn gedigitaliseerd en worden in 2021 beschikbaar gesteld via het BIS
2.2.6 Taken 50114 - 50118 Ongerechtvaardige verrijking, bodemsaneringen Haagweg en Christian Huygensstraat, Zonnebloemstraat, Slingerweg Lopende projecten, saneringen met biologische afbraak duren wat langer dan op voorhand gepland
2.3 Wettelijke taken
2.3.1 50112 Coördinatie OMWB-taken Doorlopende taak
2.3.2 50113 Coördinatie wettelijke taken bodem Is volledig gemandateerd aan de OMWB.
Ad 3 : UVP Lucht, Geluid en Externe Veiligheid:
3.1 Externe veiligheid
3.1.1 Beleidsadvisering Externe veiligheid Externe veiligheid wordt aan de voorkant van het ruimtelijk proces meegenomen. Voor wat betreft het groepsrisico is er voor de spoorzone gekozen om meer uit te gaan van een kwalitatieve benadering in plaats van een kwantitatieve en rekenkundige benadering. Deze aanpak sluit aan bij de sytematiek van de Omgevingswet.
3.2 Geluid
3.2.1 Richtlijn Omgevingslawaai We voldoen momenteel aan de richtlijn Omgevingslawaai.
3.2.2 Sanering A-lijst woningen Zoals de regeling er nu uit ziet, geldt het snelheidsregime van 30 km/uur niet als saneringsmaatregel. Hierdoor moet de A lijst opnieuw worden beoordeeld.
3.2.3 Bevoegd gezag zonebeheer Industrielawaai Geen bijzonderheden
3.2.4 Beleidsadvisering We zijn nog niet klaar voor de juiste implementatie van geluid in de Omgevingswet.
3.3 Lucht
3.3.1 Milieuzonering Er is geen budget beschikbaar voor de milieuzone vanaf 1 januari 2022. Dat komt tot uiting in de voorbereiding naar de (verplichte) aanscherping van de milieuzone. Daarom moet er gezocht worden naar koppelkansen met andere projecten, zoals aansluiting bij cameratoezicht binnenstad en voor ontheffingverlening bij het Permit-systeem. Die processen zijn soms best ingewikkeld.
3.3.2 Stadsdistributie Aandacht voor nul-emissie-stadslogistiek middels het Klimaatakkoord, start met SPES-traject
3.3.3 Gezondheid Het project Gezonder Brabant (voorheen: Brabantse Health Deal) heeft geen hoge prioriteit. In 2020 is de gemeente Breda wel deelnemer geworden van het landelijke Schone Lucht Akkoord. Daarbij staat gezondheid centraal in het luchtkwaliteitsbeleid.
3.3.4 E-oplaadpunten De doelstelling van het project wordt gehaald, maar er is nog een vraagstuk rondom de financiële dekking