Verkoop Essent
Met de verkoop in 2009 van het Productie- en leveringsbedrijf van Essent aan RWE kreeg de gemeente Breda een belang in een aantal B.V.'s als zekerheid voor mogelijke claims, die voortvloeien uit de transactie of rechtshandeling van de verkoop. Rond 2020 zijn de laatste claims afgewikkeld, in totaal geschat op maximaal € 200.000. Gelet op de onzekerheden bij deze claims staan deze niet als vordering in de balans.
Langlopende contracten
De gemeente heeft een groot aantal contracten met een meerjarig karakter:
Contracten voor de zorg:
Voor een belangrijk deel van deze contracten geldt dat het of een raamovereenkomst of een zogenoemde openeindregeling is. Deze contracten kennen geen budgetafspraken, maar worden afgerekend op basis van feitelijk geleverde zorg (PxQ). Dit gebeurt in uren, trajecten, cliënten etcetera. De onderdelen waar wel vaste budgetafspraken voor gemaakt zijn, bestrijken een verplichting van € 2,8 miljoen per jaar.
Voor de aangegane verplichtingen zijn de financiële middelen in de (meerjaren) begroting beschikbaar.
Contracten voor de bedrijfsvoering:
Voor de bedrijfsvoering resteerde per 31-12-2020 € 5,9 miljoen aan contractuele verplichtingen in 2020. Contracten die doorlopen na 2020 zijn voornamelijk licentiekosten, accountantskosten, verzekeringen en kopieerkosten.
Overige contracten:
Door de lijnafdelingen is in totaal een waarde van € 19,3 miljoen aan contracten en verplichtingen voor het jaar 2021 aangegaan.
Voor alle aangegane verplichtingen zijn middelen opgenomen in de meerjarenramingen.
Vennootschapsbelasting
De belastbare winst van gemeente Breda in 2020 bedraagt op basis van de berekende fiscale positie € 976.982 positief. Aangezien de belastbare winst in beginsel geheel verrekend kan worden met verrekenbare verliezen bedraagt de hierover verschuldigde vennootschapsbelasting derhalve nihil. Het resultaat is bepaald op basis van de volgende vennootschapsbelastingplichtige activiteiten:
- Grondexploitaties € 4,3 miljoen positief;
- Afvalservice € 1,3 miljoen negatief;
- Parkeren € 2,5 miljoen negatief;
- Algemene kosten en renteaftrekbeperking € 0,4 miljoen positief.
De fiscale winst wijkt af van het saldo van baten en lasten. Dit is onder andere veroorzaakt door de ingangsdatum van de wetgeving op 1 januari 2016. Als gevolg van tussentijds (hogere) fiscale waardering is ook de kostentoerekening anders op de fiscale balans. In 2019 is daar een wijziging van wetgeving aan toegevoegd. Alle bedrijven die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting hebben te maken gekregen van een maatregel waarbij de rente nog maar beperkt aftrekbaar is. Dit effect is toegevoegd aan de fiscale winstberekening over 2020.
Op basis van de in eerdere jaren uitgevoerde inventarisatie blijkt dat met de overige activiteiten van gemeente Breda geen onderneming in fiscale zin wordt gedreven of er zal geen sprake zijn van vennootschapsbelastingheffing. Het is bekend dat de Belastingdienst een ander standpunt inneemt ten aanzien van zowel de clustering ten aanzien van het parkeerbedrijf als de reclameactiviteiten. We blijven in overleg met Belastingdienst. In afwachting hiervan is het risico opgenomen in het risicoprofiel en toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen. Na het toevoegen van de belastbare winst over 2020 is het verrekenbare verlies ultimo 2020 € 2,9 miljoen. In 2020 is de aangifte ingediend over 2018. In 2021 zal de aangifte over 2019 en 2020 verder worden uitgewerkt. Op een aantal onderdelen zal een nadere analyse plaatsvinden van activiteiten en kostentoerekening. Dit kan leiden tot een aanpassing van het compensabel verlies.
Brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen
Eind 2013 zijn, in het kader van btw-aspecten, de brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen overgedragen aan de Veiligheidsregio. In deze overdracht is geregeld dat de kazernes na de fiscale herzieningstermijn van maximaal 10 jaar weer worden teruggeleverd aan de gemeente Breda. Momenteel is een bestuursvoorstel in voorbereiding waarbij het uitgangspunt is dat de teruglevering in 2021 zal gaan plaatsvinden.
Reclame inkomsten
In Breda treft u op diverse locaties in de gemeente halte-inrichtingen (abri’s) of vrijstaande reclamedragers (mupi's) aan met gemeentelijke en/of niet commerciële uitingen gericht aan onze burgers en/of bezoekers aan de gemeente. Op de achterzijde van de mupi’s worden reclame-informatie geplaatst. Daarnaast zijn er sinds 2018 digitale billboards aan de invalswegen, daar wordt een deel van de schermtijd voor niet commerciële uitingen benut door de Breda Marketing . Tussen de gemeente en de eigenaar/beheerders van deze abri's, billboards en mupi's ligt contractueel vast dat zij een deel van hun reclame-inkomsten afdragen aan de gemeente voor het gebruik van de openbare ruimte.