Toelichting niet uit de balans blijkende verplichtingen

Het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht de gemeente om in de toelichting op de balans inzicht te geven in de financiële verplichtingen waaraan de gemeente is verbonden, voor zover die verplichtingen financiële consequenties hebben voor de toekomstige jaren en deze niet zijn opgenomen in een balanspost.

Bedragen x € 1.000
Borgstellingen of garantstellingen aan natuurlijke- en rechtspersonen Oorspronkelijke hoofdsom 31 december 2019 31 december 2020
Geldleningen voor het verkrijgen/ verbeteren van woningen 571 436 385
Waarborgfonds sociale woningbouw 747.725 620.280 579.577
Overige leningen 45.200 24.636 24.457
Totaalbedrag waartoe aan natuurlijke- en rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verstrekt 793.496 645.352 604.419

Bij het Waarborgfonds sociale woningbouw is de helft van het bedrag verantwoord waarvoor de Gemeente Breda en het Rijk gezamenlijk garant staan. De gemeente Breda en het Rijk staan bij elke lening allebei voor 50% garant (de achtervang). Bij de overige leningen die gegarandeerd zijn staat de gemeente Breda voor 100% garant.

Bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw heeft de gemeente een achtervang positie. Met ingang van 2017 wordt in de jaarrekening de achtervang positie bij het WSW voor de helft opgenomen van het totale bedrag waarvoor de Gemeente Breda en het Rijk gezamenlijk garant staan. De omvang van deze gegarandeerde leningen waarvoor de gemeente Breda garant staat is in 2020 met ruim € 40 miljoen afgenomen. De leningen die de gemeente rechtstreeks heeft verstrekt aan de woningbouwcorporaties zijn in de balans verantwoord en vallen ook onder garantie van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.
De post overige leningen betreffen de leningen die de gemeente zelf gegarandeerd heeft via een apart garantiebesluit. Deze post is al jaren beperkt in omvang. Dit komt mede door landelijk opererende garantiefondsen die op specifieke beleidsterreinen garantiestellingen verlenen en daarmee een goed alternatief zijn voor directe gemeentegaranties. Voorbeelden zijn het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, Stichting Waarborgfonds Sport, Waarborgfonds Eigen Woningen, Waarborgfonds voor de Zorgsector en het Nationaal Restauratie Fonds. De in omvang grootste posten bij de overige leningen zijn:

Bedragen x € 1.000
31 december 2019 31 december 2020 % borgstelling
Stichting Elisabeth 4.512 4.141 100%
Internationale school Breda 717 1.138 100%
Building Breda 17.500 17.431 100%
Overige garanties 1.881 1.747 100%
Totaal 24.610 24.457

Belangen bij derden

Terug naar navigatie - Belangen bij derden

Verkoop Essent
Met de verkoop in 2009 van het Productie- en leveringsbedrijf van Essent aan RWE kreeg de gemeente Breda een belang in een aantal B.V.'s als zekerheid voor mogelijke claims, die voortvloeien uit de transactie of rechtshandeling van de verkoop. Rond 2020 zijn de laatste claims afgewikkeld, in totaal geschat op maximaal € 200.000. Gelet op de onzekerheden bij deze claims staan deze niet als vordering in de balans.

Langlopende contracten
De gemeente heeft een groot aantal contracten met een meerjarig karakter:
Contracten voor de zorg:
Voor een belangrijk deel van deze contracten geldt dat het of een raamovereenkomst of een zogenoemde openeindregeling is. Deze contracten kennen geen budgetafspraken, maar worden afgerekend op basis van feitelijk geleverde zorg (PxQ). Dit gebeurt in uren, trajecten, cliënten etcetera. De onderdelen waar wel vaste budgetafspraken voor gemaakt zijn, bestrijken een verplichting van € 2,8 miljoen per jaar.
Voor de aangegane verplichtingen zijn de financiële middelen in de (meerjaren) begroting beschikbaar.
Contracten voor de bedrijfsvoering:
Voor de bedrijfsvoering resteerde per 31-12-2020 € 5,9 miljoen aan contractuele verplichtingen in 2020. Contracten die doorlopen na 2020 zijn voornamelijk licentiekosten, accountantskosten, verzekeringen en kopieerkosten.
Overige contracten:
Door de lijnafdelingen is in totaal een waarde van € 19,3 miljoen aan contracten en verplichtingen voor het jaar 2021 aangegaan.
Voor alle aangegane verplichtingen zijn middelen opgenomen in de meerjarenramingen.

Vennootschapsbelasting
De belastbare winst van gemeente Breda in 2020 bedraagt op basis van de berekende fiscale positie € 976.982 positief. Aangezien de belastbare winst in beginsel geheel verrekend kan worden met verrekenbare verliezen bedraagt de hierover verschuldigde vennootschapsbelasting derhalve nihil. Het resultaat is bepaald op basis van de volgende vennootschapsbelastingplichtige activiteiten:

  • Grondexploitaties € 4,3 miljoen positief;
  • Afvalservice € 1,3 miljoen negatief;
  • Parkeren € 2,5 miljoen negatief;
  • Algemene kosten en renteaftrekbeperking € 0,4 miljoen positief.

De fiscale winst wijkt af van het saldo van baten en lasten. Dit is onder andere veroorzaakt door de ingangsdatum van de wetgeving op 1 januari 2016. Als gevolg van tussentijds (hogere) fiscale waardering is ook de kostentoerekening anders op de fiscale balans. In 2019 is daar een wijziging van wetgeving aan toegevoegd. Alle bedrijven die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting hebben te maken gekregen van een maatregel waarbij de rente nog maar beperkt aftrekbaar is. Dit effect is toegevoegd aan de fiscale winstberekening over 2020.
Op basis van de in eerdere jaren uitgevoerde inventarisatie blijkt dat met de overige activiteiten van gemeente Breda geen onderneming in fiscale zin wordt gedreven of er zal geen sprake zijn van vennootschapsbelastingheffing. Het is bekend dat de Belastingdienst een ander standpunt inneemt ten aanzien van zowel de clustering ten aanzien van het parkeerbedrijf als de reclameactiviteiten. We blijven in overleg met Belastingdienst. In afwachting hiervan is het risico opgenomen in het risicoprofiel en toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen. Na het toevoegen van de belastbare winst over 2020 is het verrekenbare verlies ultimo 2020 € 2,9 miljoen. In 2020 is de aangifte ingediend over 2018. In 2021 zal de aangifte over 2019 en 2020 verder worden uitgewerkt. Op een aantal onderdelen zal een nadere analyse plaatsvinden van activiteiten en kostentoerekening. Dit kan leiden tot een aanpassing van het compensabel verlies.

Brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen
Eind 2013 zijn, in het kader van btw-aspecten, de brandweerkazernes Ulvenhout en Teteringen overgedragen aan de Veiligheidsregio. In deze overdracht is geregeld dat de kazernes na de fiscale herzieningstermijn van maximaal 10 jaar weer worden teruggeleverd aan de gemeente Breda. Momenteel is een  bestuursvoorstel in voorbereiding waarbij het uitgangspunt is dat de teruglevering  in 2021 zal gaan plaatsvinden.

Reclame inkomsten
In Breda treft u op diverse locaties in de gemeente halte-inrichtingen (abri’s) of vrijstaande reclamedragers (mupi's) aan met gemeentelijke en/of niet commerciële uitingen gericht aan onze burgers en/of bezoekers aan de gemeente. Op de achterzijde van de mupi’s worden reclame-informatie geplaatst. Daarnaast zijn er sinds 2018 digitale billboards aan de invalswegen, daar wordt een deel van de schermtijd voor niet commerciële uitingen benut door de Breda Marketing . Tussen de gemeente en de eigenaar/beheerders van deze abri's, billboards en mupi's ligt contractueel vast dat zij een deel van hun reclame-inkomsten afdragen aan de gemeente voor het gebruik van de openbare ruimte.