Organisatie en financiën van Breda

Terugblik op onze ambitie

Terug naar navigatie - Terugblik op onze ambitie

Onze ambities zijn snel schakelen, kansen pakken, blijven ontwikkelen, wendbaarheid en betrouwbaarheid. In het bijzondere jaar 2020 gaven we heel anders dan vooraf gedacht kleur aan deze ambities.

Bredase ondernemers kregen te maken met ingrijpende maatregelen en grote financiële onzekerheid. Medewerkers uit alle afdelingen van de organisatie hielpen met beoordelen van aanvragen voor tijdelijke inkomensondersteuning voor ondernemers (Tozo). Zo kregen ondernemers snel duidelijkheid en financiële zekerheid. Andere medewerkers hielpen in het Amphia Ziekenhuis met het ondersteunen van logistieke processen.

Met een breed scala van (vooral digitale) communicatiemiddelen bereikten we snel inwoners en ondernemers. We deelden informatie en haalden behoeftes op. 

De lokale lasten ontwikkelden zich als afgesproken en de financiën zijn solide.

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

De uitbraak van COVID-19 had een grote impact op werknemers en  werk. De organisatie liet zich van haar meest flexibele kant zien en bleek enorm veerkrachtig. We volgden de RIVM-adviezen en informeerden alle werknemers. Regelmatig verspreidden we nieuwsberichten en videoboodschappen over impact en adviezen voor werk en sociaal leven. Thuiswerken werd de norm. Op locatie werken alleen als dat voor het werk nodig is.

De balans tussen ontspanning en werk raakte verstoord. Meer dan ooit was het belangrijk om mentaal en fysiek fit te blijven. Werknemers die in een sociaal isolement dreigden te komen, kregen speciale aandacht. 

Vanuit het vitaliteitsbeleid stimuleerden we werknemers om de goede keuzes te maken en met hun leidinggevende af te stemmen. Maatwerk en volwassen gesprekken in plaats van voor iedereen geldende regels.

Bewustwording van het belang van een goede werkplek thuis kreeg een extra impuls. Werknemers kregen informatie en faciliteiten zoals monitors, bureaus en stoelen voor de thuiswerkplekken. De voorgenomen activiteiten voor leren en ontwikkelen gingen grotendeels gewoon digitaal door. In een verhoogd tempo kreeg iedereen mobiele devices met toebehoren. Er kwam extra online ondersteuning.

Resultaat is dat de prognose van het ziekteverzuim uitkwam. Medewerkers voelden zich goed ondersteund. De productie bleef grotendeels op peil.

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Voldoende medewerkers
We lanceerden de Gemeente Breda | LinkedIn bedrijfspagina, als resultaat van het project arbeidsmarktcommunicatie. We promoten daar de gemeente Breda. Een eigentijdse werkgever waar je als ondernemende werknemer welkom bent om je verder te ontwikkelen en te leveren wat de stad vraagt. Ook onze vacatures staan op LinkedIn. Werknemers helpen mee door #gemeentebreda en #bredabrengthetsamen bij hun berichten te plaatsen.

Werving en selectie (W&S) verbeterde. De interne spelregels zijn eenvoudiger. In het sociaal domein experimenteerden we met een game based assessment om mensen te werven. De eerste resultaten zijn heel positief.

Wij constateren dat we onze vacatures met goede kandidaten invullen.

Digitaal vaardige medewerkers
De digitalisering van het werk kreeg door de uitbraak van COVID-19 een extra impuls.

De digitale vaardigheid van werknemers nam enorm toe. In snel tempo werden veel medewerkers goed in het gebruik van nieuwe digitale applicaties. Dit bereikten we door de gebruiker op een andere manier te ondersteunen. Voor hun vragen is er een (fysieke en digitale) ICT -balie. Online is veel instructiemateriaal beschikbaar. Er is een dagelijks digitaal spreekuur voor gebruikers.

Organisatie
Het college ging akkoord met de formele afspraken over vervlechting van ATEA in de organisatie.

  • Diverse bedrijfsvoeringonderdelen zijn nu centraal;
  • Bij verschillende afdelingen werken medewerkers met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt naast en met elkaar;
  • Op de nieuwe afdeling Werk werken per 1 januari 2021 zo'n 625 collega's voor externe Bredase opdrachtgevers.

Het oplopende ziekteverzuim bogen we om naar 5,13%. De korte en lange termijn interventies uit ons plan boekten resultaat. Ze richten zich op verbeteringen in het proces na ziekmelding, snellere start van re-integratie, verzuimbegeleiding en preventie.

De overgang naar de Wnra is in 2020 goed afgerond.

Thuiswerken werd in 2020 structureel. Medewerkers willen 40% van het werk vanuit huis blijven doen. Het herhuisvestingsplan van het Stadskantoor is bijgesteld en voeren we uit in 2021.

Techniek
Vanwege thuiswerken zijn een aantal security technische maatregelen versneld doorgevoerd. Bijvoorbeeld extra maatregelen voor veilig inloggen en eerder opsporen van phishing.

Om nieuwe risico’s voor gegevensbescherming in te perken namen we extra maatregelen.

Veilig omgaan met gevoelige gegevens staat hoog op de agenda en vraagt veel expertise in huis. Er kwam een nieuw team Gegevensbescherming. Naast technische vraagstukken over privacy en security, werkten we aan een bewuste organisatie en aan de ethische kant van toepassingen. Dat proces vraagt continu onderhoud, want technische ontwikkelingen gaan door. We werken aan het basisveiligheidsniveau voor de organisatie en maatwerk bij risicovolle registraties. De eerste pilots zijn gestart.

We pasten ons werk aan op de uitgestelde invoering van de Omgevingswet naar 1 januari 2022. 

In B5-verband vonden we elkaar beter en sloten we aan bij landelijke en provinciale verbanden. Dit versnelde de ontwikkeling van beleid, zoals cloudontwikkelingen, common ground en sensoriek. Deskundigen ontmoetten elkaar op hun expertise (data en gegevensbescherming) om samen te leren en ontwikkelen. 

ENSIA 2020
ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) is landelijk voorgeschreven sturing voor informatieveiligheid. Over 2020 is er voor de eerste keer een verantwoording van informatiebeveiliging, op basis van de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) normenkader. BIO is de opvolger van de Baseline Informatiebeveiliging Gemeente (BIG). Hierin staan 180 verplichte en aangescherpte maatregelen waar we nog niet volledig aan voldoen. De verbeterpunten pakken we op. De belangrijkste speerpunten zijn: hoger bewustzijn van medewerkers, goed beleggen van rollen, taken en verantwoordelijkheden, inzicht in monitoring en voortgang en beleidskaders maken.

Het resultaat voor DigiD en Suwinet staat in de Collegeverklaring ENSIA 2020, die een externe audit vereist. De externe auditor verklaarde in een assurance rapport de collegeverklaring juist . De auditor vindt  kwetsbaarheden afdoende gemitigeerd en er is een verbeterplan.

Voor het gebruik van de basisregistraties BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen), BGT (Basisregistratie Grootschalige topografie) en BRO (Basisregistratie Ondergrond) hielde we een zelfevaluatie. Hieruit blijkt dat BAG en BGT voldoen aan de  normen, maar BRO nog niet. Ook hiervoor maakten we een verbeterplan. Voor het gebruik van BRP en reisdocumenten hielden we ook een zelfevaluatie. BRP en reisdocumenten voldoen aan de normen. Voor het komende jaar gaat onze aandacht naar iBewustzijn en verdere implementatie van de BIO maatregelen.

Archieftoezicht 2020
De gemeentearchivaris houdt toezicht op archieven en dossiers van de Gemeente Breda, die nog niet in de archiefbewaarplaats van het Stadsarchief zitten. Toezicht gebeurt met de Kritische Prestatie Indicatoren voor informatiebeheer van de VNG. Voor Interbestuurlijk Toezicht informeren we de provinciale archiefinspectie.

De verslaglegging archieftoezicht 2020 (inclusief verbeterplan) ging met een raadsbrief naar de gemeenteraad.

Wat zijn de risico's?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico's?

Analyse van al langer bestaande knelpunten in de begroting laat onbalans zien tussen werk, middelen en interne organisatie. We hebben minder middelen dan we jaarlijks uitgeven. De terugkerende discussie over knelpunten buigen we om in een jaarlijks gesprek over prioriteiten. De omvang en oorzaak van de tekorten brachten we met oplossingsrichtingen in kaart. Het college wil binnen 2 jaar de balans structureel herstellen. De kosten van de interne organisatie moeten terug met 5,5 miljoen. Daar zijn de  benodigde vervolgacties voor uitgezet.

We zien om ons heen dat organisaties gehackt worden. Ook wij lopen dit risico. Op dit moment hebben we onvoldoende zicht op de kans en de impact ervan. In 2021 gaan we dit verder onderzoeken en uitwerken.

Thema Solide financiën

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Het resultaat van de jaarrekening 2020 is voor resultaatbestemming € 14,8 miljoen positief. We doen voorstellen tot resultaatbestemming voor een bedrag van in totaal € 13,5 miljoen. Dit doen we onder andere voor uitkeringen die we vanuit het Rijk hebben ontvangen welke we in 2021 inzetten voor het uitvoeren van onze activiteiten. Na de besluitvorming over deze voorstellen tot resultaatbestemming voegen we € 1,3 miljoen toe aan de algemene reserve.

De financiële huishouding is op orde. Dat is terug te zien in de diverse financiële kengetallen, zoals netto-schuldquote en het weerstandsvermogen. De ontwikkeling van de solvabiliteit heeft onze aandacht en is dit jaar toegenomen.

Door de prima financiële huishouding is het mogelijk geweest om de steunpakketten corona (korte en middellange termijn) uit te voeren. De financiering van het steunpakket komt, naast de ontvangen steun vanuit het rijk, vanuit de algemene reserve. Van de beschikbaar gestelde € 6,83 miljoen is in 2020 maar € 2,28 miljoen benodigd geweest, mede door de ruime financiële steun vanuit het rijk.

De ontwikkeling van de lokale tarieven 2020 voor de inwoners en ondernemers van Breda was in 2020 lijn met de gemaakte afspraken in het bestuursakkoord en de begroting 2020.

Wat hebben we ervoor gedaan ?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan ?

Breda is financieel solide. Om dit zo te houden, hebben we de in 2019 ingeslagen weg verder ontwikkeld. We hebben in 2020 de financiële maandrapportages doorontwikkeld en financiële keuzes gemaakt bij de begroting 2021.

De leesbaarheid van de teksten van de planning- en controlcyclus was in 2019 verbeterd met de begroting 2020. Deze verbetering is in 2020 doorgezet met de jaarrekening 2019 en de bestuursrapportage 2020. In de begroting 2021 is een volgende verbeterslag doorgevoerd, onder andere in het meerjarig inzicht van de financiële gegevens in lijn met de motie 'meerjarig inzicht'.

Voor de inwoners en ondernemers van Breda is de lastendruk voorspelbaar gebleven. De lokale lasten waren in lijn met de uitgangspunten voor 2020:

  • De onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen daalde met 1%;
  • De OZB voor niet-woningen steeg met 2%;
  • De rioolheffing en de afvalstoffenheffing stegen met 2%.
Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Jaarrekening 2020 Afwijking 2020
Lasten
Een toekomstbestendige organisatie 63.896 64.981 70.606 -5.625
Solide financiën 5.534 9.223 3.906 5.317
Algemene reserve 3.932 32.939 32.913 27
Exploitatiereserve 225 2.367 2.291 76
Begrotingsreserve 17 221 221 0
Investeringsreserve 400 2.063 2.090 -27
Totaal Lasten 74.003 111.795 112.027 -232
Baten
Een toekomstbestendige organisatie 5.418 7.082 11.608 -4.526
Solide financiën 388.269 410.271 412.485 -2.214
Algemene reserve 115 16.244 11.692 4.552
Exploitatiereserve 985 8.843 5.889 2.954
Begrotingsreserve 329 522 522 0
Investeringsreserve 940 30.097 29.959 138
Totaal Baten 396.056 473.060 472.155 905

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Het saldo van baten en lasten van programma 4 is € 1,1 miljoen nadeliger dan geraamd en wordt per thema verder toegelicht.  

Een toekomstbestendige organisatie € 1,1 miljoen negatief
Coronagerelateerde afwijkingen € 1 miljoen positief:

  • Als gevolg van de coronacrisis is voor € 0,3 miljoen extra kosten gemaakt voor aanvullende voorzieningen ten behoeve van het thuiswerken. Daarnaast zijn er voor € 0,1 miljoen extra schoonmaakkosten gemaakt, € 0,1 miljoen extra inhuur-/advieskosten, € 0,1 miljoen lagere verbruikskosten kopieerapparaten / printers en is de omzet van de catering € 0,1 miljoen lager.
  • Als onderdeel van de Rijkscompensatie van de Tozo-regeling worden de uitvoeringskosten van deze regeling gecompenseerd. Daar de uitvoering nagenoeg geheel binnen de gehele organisatie is opgevangen, is de tegemoetkoming van € 1,2 miljoen bij dit thema gerapporteerd en leidt tot een voordelig saldo. 
  • Uit het steunpakket middellange termijn corona is € 0,5 miljoen toegekend voor extra werkzaamheden verantwoording en administratief. De daadwerkelijke extra lasten hiervoor zijn € 0,2 miljoen. Dit leidt tot een positief resultaat van € 0,3 miljoen bij dit thema.

Overige afwijkingen € 2,1 miljoen negatief:

Begin dit jaar werd in de bedrijfsvoering,  exclusief effecten corona, een tekort verwacht van ruim € 4 miljoen. Om dit tekort nog voor het eind van het jaar te verminderen is een taakstelling opgelegd van € 2,4 miljoen. Van deze taakstelling is € 2,0 gerealiseerd. 

Het uiteindelijke tekort in de bedrijfsvoering bedraagt € 2,1 miljoen. Dit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Per saldo is op de personeelslasten van overhead van alle afdelingen een tekort gerealiseerd van € 0,4 miljoen.
  • Daar er minder uren besteed zijn aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen is op de dekking van overheadkosten een negatief resultaat gerealiseerd van € 1,1 miljoen.
  • De overheadkosten van Atea zijn € 1,3 miljoen hoger dan begroot. Het totale resultaat van Atea wordt nader toegelicht bij programma 1 Sociaal en Vitaal.
  • Diverse onder- en overschrijdingen op de overige bedrijfsvoeringsonderdelen leiden tot een positief resultaat van € 0,7 miljoen.

Solide financiën € 7,5 miljoen positief

  • Het effect van de uitkeringen gemeentefonds vanuit de decembercirculaire betreft € 1,9 miljoen positief.
  • Er zijn extra opbrengsten gerealiseerd bij de Onroerende Zaak Belasting woningen van € 0,3 miljoen.  Hier staan wel extra lasten tegenover van € 0,2 miljoen.
  • Als gevolg van de coronacrisis zijn de opbrengsten toeristenbelasting € 0,6 miljoen lager. Vanuit de compensatie van het Rijk is hiervoor € 0,2 miljoen ontvangen. Per saldo hierdoor € 0,4 miljoen lagere opbrengst dan begroot.
  • Door hogere doorbelasting van de rente aan de taakvelden en grondexploitaties en lagere rentelasten door de verder dalende rente  is het treasury resultaat € 0,7 miljoen positiever dan bij de begroting was geraamd.
  • Door een lager resultaat financiële transacties en hogere voorzieningen voor kredietverliezen heeft de BNG € 0,4 miljoen lagere winst uitgekeerd.
  • De stelpost onvoorzien is in 2020 niet volledig benut, er resteert € 0,2 miljoen.
  • De stelpost nominale kostenontwikkeling is in 2020 niet volledig benut, er resteert € 0,2 miljoen.
  • Als gevolg van lagere kapitaallasten door het niet volledig uitnutten van kredieten is er een voordeel ontstaan van € 1,7 miljoen.
  • Op basis van de berekeningen van de fiscale positie 2019 is het compensabel verlies hoger dan verwacht, met name veroorzaakt door het doorschuiven van positieve resultaten van grondexploitaties. Doordat het positief resultaat over 2020 verrekend kan worden met dit compensabele verlies, wordt in 2020 geen vennootschapsbelastinglast verwacht. Het effect is € 0,2 miljoen positief.
  • Daarnaast is het positief saldo van de begroting in 2020 niet geheel ingezet en valt daarom vrij voor in totaal € 3,3 miljoen.

Algemene reserve € 4,5 miljoen negatief
De lagere baten bestaan uit een lagere onttrekking uit de algemene reserve voor de onderwerpen uit het steunpakket middellange termijnaanpak coronacrisis. Op de producten leidt dit tot een voordelig saldo.

Exploitatie reserve € 2,9 miljoen negatief
De lagere baten bestaan uit een lagere onttrekking uit de exploitatie reserve voor onderwerpen uit de decembercirculaire 2019 en budgetoverhevelingen bij de jaarrekening 2019. De uitvoering hiervan zijn in tijd verschoven. Het betreft met name de middelen voor de geluidsmaatregelen HSL-Zuid, klimaatmiddelen en sociale woningbouw. Op de producten leidt dit tot een voordeling saldo.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Beschikbare investeringen 2020 Werkelijke uitgaven tm 2020 Vrijval 2020 Nog beschikbaar eind 2020 Wat is meer/-minder nodig voor afronding Verwachte uitgaven 2021 Verwachte uitgaven 2022 Verwachte uitgaven 2023 ev Gedekt door extra inkomsten
Organisatie en financiën van Breda
Bedrijfsvoering Beheer 3.577 1.593 0 1.984 1.984
Servicebedrijf 9.440 4.189 0 5.251 5.308 57
Totaal 13.017 5.782 0 7.235 0 7.292 0 0 57

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Bedrijfsvoering Beheer
Dit gaat om vervanging en aanschaf van nieuwe voertuigen en materieel. Voor de eind 2020 resterende € 2,0 miljoen zijn voor het grootste deel inmiddels bestellingen geplaatst, waarvan de levering plaatsvindt in 2021 of 2022.
Voor zover nog geen bestellingen zijn geplaatst, starten we in 2021 aanbestedingen op om het bestaande materieel dat is afgeschreven te vervangen.

Servicebedrijf
De inspanningen zijn in 2020 vooral gericht op ondersteuning van de kantoormedewerkers, waarvan plotseling 90% thuis moest werken. Hierdoor zijn inzichten en prioriteiten voor de (vervangings)investeringen veranderd. Een aantal investeringen is eerder dan gepland uitgevoerd, terwijl andere investeringen doorschoven naar 2021. Alle beschikbare restantmiddelen zijn hard nodig om in 2021 de voorgenomen investeringen en verplichtingen uit te voeren.

In juni realiseerden we de 1e fase van de herhuisvesting voor het sociaal domein. Door het vele thuiswerken herijkten we het huisvestingsbeleid. Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat kantoormedewerkers in de toekomst 40% van hun tijd blijven thuiswerken. Daarop is de uitwerking van het huisvestingsbeleid aangepast. Van de beschikbare € 3,5 miljoen is ongeveer € 0,9 miljoen uitgegeven. Het restant schuift door naar 2021. De planning is dat het project eind 2021 is afgerond. Vanwege het vele thuiswerken wordt er vanuit de beschikbare middelen een bedrag van € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld voor thuiswerkvoorzieningen (bureaus en bureaustoelen). Er is eerder en meer dan gepland geïnvesteerd in hybride systemen voor vergaderruimten en voor het Bredaas Beraad.

Vanwege de herijking van het huisvestingsbeleid is ook de vervanging van het toegangscontrolesysteem inclusief de beveiliging van het Stadskantoor doorgeschoven naar 2021. De uitvoering combineren we met aanpassingen van huisvesting. De afronding van het DMS en de implementatie van het eDepot vinden in het 1e kwartaal van 2021 plaats. Hierdoor verschuift zo’n € 1,5 miljoen naar 2021. We investeerden in 2020 veel in vervanging van het serverpark en uitbreiding van de thuiswerkcapaciteit. Daarnaast gaven we 600 extra smartphones en 750 extra laptops uit. 

In 2020 is door de afdeling Informatievoorziening en Communicatie € 0,9 miljoen geïnvesteerd. Belangrijkste investeringen: Digitale Samenwerkingsruimte RED/Omgevingswet, datagedreven werken en data-architectuur en investeringen in applicaties en koppelingen.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2020 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2020
Algemene reserve, 73.860 19.388 93.248
Exploitatiereserve 1.915 4.137 6.052
Begrotingsbeeld 1.356 -301 1.055
Investeringsreserve, 33.017 -26.751 6.266
Totaal 110.148 -3.527 106.621

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

De mutaties in de reserves verklaren we als volgt:

Algemene reserve
Mutaties voor de vrijval in 2020 van € 29 miljoen uit de investeringsreserve, de onttrekking voor aankoop van het voormalig CSM terrein € 8,8 miljoen en de onttrekking van € 2,3 miljoen voor het middellange maatregelenpakket corona.

Exploitatiereserve
Mutaties voor de budgetoverhevelingen uit 2019 in 2020.

Investeringsreserve
Mutaties voor de storting van € 1,6 miljoen voor het huisvestingsplan en de vrijval van € 29 miljoen ten gunste van de algemene reserve.

Een toelichting op deze reserves leest u in het hoofdstuk Toelichting op de balans, eigen vermogen en voorzieningen. 

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Organisatie en financiën van Breda Stand 1-1-2020 Bedrag Mutaties Stand 31-12-2020
Centrale personeelsvoorziening 1.344 -508 836
Voorziening wet AppA 8.726 489 9.216
Totaal 10.070 -18 10.052

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

De mutaties in de voorzieningen verklaren we als volgt:

Centrale personeelsvoorziening
Bij gedwongen ontslag van een medewerker (niet wegens strafontslag, ouderdomspensioen of arbeidsongeschiktheid) ontstaat er op basis van de Werkeloosheidswet recht op een uitkering, zolang de onvrijwillige werkloosheid bestaat. Afhankelijk van de reden van ontslag kunnen we deze uitkering aanvullen en aansluitend verhogen en verlengen op basis van onze rechtspositieregeling. De hoogte en duur van de uitkeringslast is algemeen in te schatten. Wel is deze uiteindelijk afhankelijk van de vraag of en hoe snel de medewerker nieuw werk heeft. Daarnaast is de hoogte van de uitkering ook afhankelijk van de inflatie en de salarisontwikkelingen na het ontslag. Dit kunnen we vooraf niet inschatten. Ook hoeveel uitkeringen we jaarlijks moeten toekennen is vooraf niet in te schatten. Dit kan wel als het ontslag komt door een reorganisatieplan.

Omdat deze aantallen elk jaar anders zijn, kiezen we ervoor om de ww-verplichtingen via een personeelsvoorziening te laten lopen.

Voorziening wet Appa
Dit betreft de stortingen in pensioenvoorzieningen voor politieke ambstdragers (wet Appa). Naast de jaarlijkse onttrekkingen uit de voorziening (€ 0,6 miljoen) is in 2020 in totaal € 1,1 miljoen gedoteerd aan de voorziening. Dit is inclusief een extra dotatie van € 0,9 miljoen, omdat vanwege de lage rentestand extra kapitaal in de voorziening gestort moet worden om in de toekomst aan de pensioenverplichtingen te kunnen voldoen.

Beleidsstukken

Terug naar navigatie - Beleidsstukken

Achterliggende documenten bij dit programma

Naam document Soort document Jaar
Mandaatbesluit 2019 Kaderstellend 2019
Financiële Verordening gemeente Breda Kaderstellend 2019
Financieel Beleid gemeente Breda Kaderstellend 2020

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

Enexis Holding NV (inclusief overige NV’s/BV’s) 
Organisatie en financiën in Breda
Website Enexis:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Enexis
Greetje Bos
Miriam Haagh 
0,016 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma omvat:

  • Het in stand houden, beheren, exploiteren (uitbaten) en uitbreiden van distributie en transportnetten;
  • Het distribueren (verdelen) en het transporteren van energie;
  • Het uitvoeren van alle taken van de Elektriciteitswet 1998 en Gaswet die een netbeheerder heeft.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Essent is in 2009 gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf. Het productie- en leveringsbedrijf is verkocht aan Rheinisch-westfälisches Elektrizitätswerk (RWE). Het leveringsbedrijf Enexis BV blijft in handen van de vorige aandeelhouders van Essent. Voor het splitsingsproces zijn 6 besloten vennootschappen (BV’s) opgericht die een rol hebben in het verkoopproces, de zogenaamde Special Purpose Vehicle (SPV’s). Deze zijn niet apart opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. In 2020 zijn drie SPV's opgeheven, Verkoop Vennootschap BV, CBL Vennootschap BV en Vordering op Enexis BV.  Er resteren nog 2 SPV's:  Publiek belang Elektriciteitsproductie BV en CSV Amsterdam BV.  Er zijn geen substantiële bedragen meer uitgekeerd bij de liquidaties van deze BV's. Bij de overige 2 BV's zijn er bij liquidatie geen einduitkeringen meer te verwachten. 

In 2020 heeft Enexis  een converteerbare hybride lening van € 500 miljoen geplaatst bij haar aandeelhouders (provincies en gemeenten). Dit  heeft Enexis gedaan om de stijgende investeringen in de energietransitie te kunnen bekostigen.  Daarnaast zorgt deze converteerbare lening voor een goede rating bij de ratingbureau's en behoudt Enexis een goede toegang tot de kapitaalmarkt tegen gunstige condities.  De lening is achtergesteld en heeft een looptijd van maximaal 60 jaar. In 2030, en iedere 10 jaar daarna, heeft Enexis Holding het recht om de lening vervroegd af te lossen. De lening kan onder bepaalde voorwaarden ook in zijn geheel omgezet worden in eigen vermogen. De gemeente Breda heeft naar rato van haar aandelenkapitaal geparticipeerd in deze lening.   

Enexis blijft werken aan oplossingen voor verduurzaming van de energievoorziening. Met het oog op excellent netbeheer en versnellen van de energietransitie heeft Enexis 4 prioriteiten  vastgesteld:

  • Veilig werken;
  • Klant gedreven werk;
  • Verbeterprojecten voor de klant;
  • Versnellen energietransitie.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • Tekort aan netwerkcapaciteit voor de energietransitie;
  • Effecten energietransitie en reguleringsmethodiek op de financiële positie;
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen.

 

Brabant Water NV
Organisatie en financiën in Breda
Website Brabant Water:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
Brabant Water
Paul de Beer
Greetje Bos
8,6 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
Brabant Water is belast met de winning, productie en distributie van drink- en industriewater in Noord-Brabant.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Geen.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij

  • De veranderende klimatologische omstandigheden
  • De kwaliteit van het grondwater
  • De veroudering van het netwerk
  • Informatie- en fysieke beveiliging.

 

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Organisatie en financiën in Breda
Website BNG:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BNG
Greetje Bos
Miriam Haagh
0,46 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Bank Nederlandste Gemeenten (BNG Bank) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk (sociaal) belang. Met speciale financiële diensten draagt BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De aandelen van de BNG Bank zijn voor de helft van de Staat. De andere helft valt onder gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De langdurige lage en negatieve rente hebben een invloed op het business model van het bankwezen (veilig bankierproces).

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • het debiteurenrisico
  • de ICT
  • de toenemende regelgeving en de impact op de organisatie
  • de lage rentestanden

 

GR Belastingsamenwerking West-Brabant
Organisatie en financiën in Breda
Website BWB:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Solide financiën
BWB
Greetje Bos
Miriam Haagh
19,9 % van de bijdragen aan de BWB is voor rekening van Breda
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) verzorgt de heffing en inning van de algemene belastingen voor de Gemeente Breda, door een aanslag opgelegd. Zij verzorgt ook de waardering van WOZ-objecten, de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures tegen de WOZ-beschikkingen en de beleidsadvisering van de gemeentelijke heffingen. De gemeente is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur van de BWB. Breda is ook vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Het jaar 2020 kan worden gezien als een jaar van veel externe en interne ontwikkelingen die op de BWB zijn afgekomen. Niet alleen had de BWB te maken met de impact van de Corona-crisis op haar bedrijfsvoering en op de primaire processen. Ook stond het jaar in het teken van de overgang naar een nieuw financieel systeem en een nieuw belastingsysteem. Met name de overgang naar het nieuwe belastingsysteem heeft een enorme druk op de organisatie gelegd. Ook het project waarderen naar gebruiksoppervlakte heeft in 2020 een grote impact gehad op de uitvoering en afstemming van de werkzaamheden van de BWB.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De aantrekkende economie zorgt voor een krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor is het moeilijker en vergt het meer tijd om cruciale functies ingevuld te krijgen. Hiervoor bestaat een berekend risico van € 100.000,-.

  • De uitvoering van de AVG is voor een data gestuurde organisatie als de BWB extra risicogevoelig. Ondanks getroffen maatregelen blijft het risico van bijvoorbeeld een datalek aanwezig. Er is een berekend risico van € 75.000,-.

  • De BWB heeft geen extra risico’s gemeld met betrekking tot Corona.