Overzicht incidentele baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief.
Bij een negatief incidenteel begrotingssaldo wordt een deel van de incidentele lasten ook afgedekt door structurele baten, wat goed is voor het structureel begrotingsevenwicht. Bij een positief incidenteel begrotingssaldo daarentegen worden incidentele baten ingezet om structurele lasten af te dekken, wat leidt tot een negatief structureel begrotingsevenwicht.

In onderstaand overzicht worden alle incidentele baten en lasten groter dan € 100.000 opgenomen.

Bedragen x € 1.000
Nr. Programma/Thema/Product Begroting 2020 ná wijziging Jaarstukken 2020 Omschrijving
Lasten Baten Lasten Baten
1 Vitaal en Sociaal Breda
1.1 Opgroeien
- Jeugdhulp geëscaleerde zorg 750 750 203 683 Kwaliteitsonderzoeken
- Jeugdhulp maatwerkondersteuning 100 100 Verhogen kostendekkendheid taken regio Jeugdhulp
- Jeugdhulp maatwerkondersteuning 327 327 Inhaalzorg jeugdwet
- Jeugdhulp maatwerkondersteuning 1.175 1.175 1.175 1.175 Middelen regio Jeugd
- Primair en voortgezet onderwijs 600 600 Doorontwikkeling onderwijs (w.o. zomerschool)
- Primair en voortgezet onderwijs 151 54 Aanpak laaggeletterdheid
- Primair en voortgezet onderwijs 212 212 Noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep
- Toeleiding tot maatwerkvoorzieningen jeugd 1.376 1.150 Transformatiefonds jeugd
1.2 Betrokken zijn
- Algemene voorzieningen volwassenen 183 183 Cliëntenondersteuning
- Algemene voorzieningen volwassenen 150 150 Meerkosten subsidiepartners
- Maatwerk Wmo 112 160 Faillissement HMC; declaraties andere aanbieders
- Volwassenen maatwerkondersteuning 120 309 Aanvulling compensatiepakket coronacrisis inhaalzorg WMO 2015
- Volwassenen maatwerkondersteuning 247 247 212 247 Coulanceregeling eigen risico Minimabeleid
- Volwassenen maatwerkondersteuning -229 -229 Eigen bijdrage Wmo (abonnementstarief)
1.3 Thuis
- Volwassenen geëscaleerde zorg 125 125 Meicirculaire 2019: geweld hoort nergens thuis
- Volwassenen geëscaleerde zorg 652 652 Regionale aanpak huiselijk geweld
- Volwassenen geëscaleerde zorg 890 320 Maatschappelijke opvang
- Volwassenen geëscaleerde zorg 246 246 Vrouwenopvang
- Volwassenen geëscaleerde zorg 2.100 2.100 Gelden vrouwenopvang Juzt
- Volwassenen geëscaleerde zorg -765 27 110 Brede aanpak dak- en thuisloosheid
- Volwassenen geëscaleerde zorg 110 110 Beschermd wonen (budgetoverheveling)
1.4 Leren, ontwikkelen en werken
- Bijzondere bijstand 150 150 Beleidsplan armoede en schulden
- Kwetsbare groepen 434 434 419 434 Afwikkeling vooruitontv subsidie AMIF
- Reïntegratie 600 0 Steunpakket middellange termijn: Participatie extra inzet
- Reïntegratie 1.871 828 Perspectief op werk
- Reïntegratie 234 234 Baankansen
- Reïntegratie 411 0 Bonus beschut werken
- Reïntegratie 366 366 378 366 Bijdrage van de Regio West Brabant tbv uitbreiding WSP
- Reïntegratie 3.171 3.171 1.902 3.171 Bijdrage ESF
- Schuldhulpverlening 220 90 Schuldenafkoopfonds
- Sociale werkvoorziening -1.770 -1.770 Compensatiepakket coronacrisis: omzetderving Participatie (WSW))
- Sociale werkvoorziening 191 Activering 100% deelneming Neovita BV
- Wet BUIG en overige regelingen 27.385 27.385 27.385 27.385 Voorschotten Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers
1.5 Leven
- Sportbeleid 192 173 Coalitie-akkoord 18-22: sportaccomodatie investeringen derden
- Sportbeleid 250 197 Ondersteuningsmiddelen sport
- Volksgezondheid 130 130 63 100 Subsidie gezonde buurten (Jantje Beton)
1.6 Ontmoeten
- Statushouders 213 7 Meicirculaire verhoging taalniveau statushouders
- Statushouders 193 193 Implementatie nieuwe Wet inburgering
- Statushouders 159 159 Maatschappelijke begeleiding
- Wijkaanpak 688 254 Steunpakket middellange termijn: buurtcentra beschikbaar stellen
- Wijkaanpak 252 230 Wijkgericht werken ( impuls VJN 2017 voor 4 jaar)
1.6 Mutaties reserves
- Reserve sportinvesteringen 192 173 Inzet vanuit reserve voor subsidie 1/3 regeling sportinvesteringen
- Reserve sociaal domein 1.500 1.500 Coalitie-akkoord 18-22: bijdrage vanuit reserve sociaal Domein
- Reserve sociaal domein 200 0 BBV-2018-1829 Werk aan de Wijk
- Reserve vrouwenopvang 2.100 2.100 Gelden vrouwenopvang Juzt in bestemmingsreserve
Subtotaal programma 45.680 35.751 40.977 35.736
2 Ondernemend Breda
2.1 Stimuleren economische ontwikkeling Breda:
- Grondexploitaties voor bedrijventerreinen 2.819 8.147 2.963 7.732 Kosten en opbrengsten grondexploitaties bedrijventerreinen
- Grondexploitaties voor bedrijventerreinen 5.328 3.038 Mutatie onderhanden werk grondexploitaties bedrijventerreinen
- Economische zaken 100 100 City making
- Economische zaken 337 87 260 10 Masterplan digitalisering
- Economische zaken 350 143 Uitbreiding ondersteuningsmaatregelen economie
- Economische zaken 200 191 Versterken en bespoedigen economisch herstel
- Economische zaken 175 93 5 Financiële (advies)vouchers en inzet business coach
2.2 Grote projecten in de stad
- Crossmark 2.796 792 584 437 Kosten en opbrengsten grondexploitaties grote projecten
- Crossmark -2.004 -3.190 Mutatie onderhanden werk grondexploitaties grote projecten
- Crossmark 84 116 151 215 Kosten en opbrengsten faciliterende projecten
2.3 Dynamische Stad
- Cultureel erfgoed 270 270 210 210 Zuidwaterlinie subsidie Geertruidenberg
- Cultuurpresentatie 1.743 301 Ondersteuningsmiddelen cultuur
- Cultuurpresentatie -416 Huurderving culturele Instellingen
2.4 Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs:
- HBO 100 45 NJV17; speerpunt 5, internationaal onderwijs
- HBO 872 872 BBV2017-1063; Logistics Community Brabant
- Volwasseneneducatie 2.317 2.317 2.300 2.300 Specifieke uitkering educatie
Subtotaal programma 15.071 11.729 8.061 10.909
3 Duurzaam wonen in Breda
3.1 Wonen in Breda
- Wonen 3.073 1.464 Coalitie-akkoord 18-22: versnellingsopgave wonen
- Wonen 643 385 Statushouders huisvesting
3.2 Verdeling beschikbare ruimte
- Ruimtelijke ordening 727 Implementatie omgevingswet
- Stedelijke planning en programmering 178 178 1 5 Subsidieovk Interreg Europe project WAVE
- Stedelijke planning en programmering 1.129 1.763 1.377 1.956 Facilitaire projecten
3.3 Grote Woonprojecten in de stad
-Grondexploitaties tbv woningbouw 9.239 19.145 5.697 19.848 Kosten en opbrengsten grondexploitaties woningbouw
-Grondexploitaties tbv woningbouw 9.906 10.866 Mutatie onderhanden werk grondexploitaties woningbouw
-Grondexploitaties tbv woningbouw 8.800 8.800 Voorziening aankoop voormalig CSM-terrein
-Grondexploitaties tbv woningbouw 200 4.584 Verkoopresultaat panden en gronden
3.4 Bereikbaar Breda
- Mobiliteit 500 500 Aanpassing voorziening VRI 2024-2026
3.5 Breda is een duurzame en bestendige stad
- Milieubeheer 190 146 Coalitie-akkoord 18-22: impuls wind A16
- Milieubeheer 193 193 96 96 BBV 2018-2089: subsidie AirQon
- Milieubeheer 202 1 Klimaatmiddelen: Transitievisie warmte (budgetoverheveling)
- Milieubeheer 2.170 3 Geluidsmaatregelen HSL-zuid (budgetoverheveling)
- Milieubeheer 1.457 1.457 RES-gelden
- Milieubeheer 288 288 53 53 Toekenning subsidie RRE
3.6 Mutaties reserves
- Reserve parkeerbedrijf 433 433 Uitbreiding handhavingsgebied en verder afbouw parkeerreserve
- Reserve bodemfonds 491 Uitvoeringsplan bodem
- Reserve bodemfonds 735 427 Dotatie doeluitkering wet bodembescherming aan reserve
- Reserve klimaatfonds 93 43 Onttrekking uit reserve ten behoeve van klimaatprojecten
- Reserve klimaatfonds 268 266 Dotatie opbrengsten klimaatprojecten aan reserve klimaatfonds
- Reserve versnellingsopgave wonen 3.173 1.464 Dotatie ten behoeve van versnellingsopgave wonen
Subtotaal programma 38.971 25.757 32.466 28.482
4 Basis op orde in Breda
4.1 Veilig Breda
- Ondermijning 625 625 35 35 Subsidie sociale weerbaarheid
- Veiligheid openbare ruimte 150 105 Subsidie experiment gesloten coffeeshopketen
- Veiligheid openbare ruimte 248 146 Toezicht en handhaving
4.2 Beheer van de openbare ruimte
- Afvalservice 2.958 2.958 2.654 2.654 Inzameling gemeente Moerdijk
- Afvalservice 2.000 2.000 1.641 1.641 Inzameling gemeente Etten-Leur
- Afvalservice 340 136 Steunpakket middellange termijn: openen 2e milieustraat Slingerweg
- Afvalservice 504 114 Steunpakket middellange termijn: ledigingenstop AVS
- Beheer openbare ruimte, groen 556 651 Aanpak beheersing eikenprocessierups
4.3 Beheer van het gemeentelijk vastgoed
- Vastgoedbeheer -2.500 Steunpakket middellange termijn: huurcompensatie gedurende gedwongen sluiting
- Vastgoedbeheer -416 Steunpakket Provincie Cultuur
- Vastgoedbeheer 309 Steunpakket Rijk Sport
- Vastgoedbeheer -350 Huurderving Chassetheater
- Vastgoedbeheer -1.635 Huurderving Overige panden
- Vastgoedbeheer 1.054 1.323 Verkochte percelen + afwaardering
Subtotaal programma 6.877 3.171 6.536 3.977
5 Organisatie en financiën van Breda
5.1 Een toekomstbestendige organisatie
- Overhead 1.600 1.600 Vrijval onderhoudsvoorziening huisvesting stadskantoor
- Overhead 500 200 Steunpakket middellange termijn: extra werkzaamheden verantwoording en adm.
5.2 Solide financiën
- Algemene uitkeringen 125 125 Meicirculaire 2019: geweld hoort nergens thuis
- Algemene uitkeringen 213 213 Meicirculaire 2019: verhoging taalniveau statushouders
- Algemene uitkeringen 754 754 Decembercirculaire 2018: transformatiefonds jeugd
- Algemene uitkeringen 6.257 6.257 Compensatiepakket coronacrisis
- Algemene uitkeringen 4.459 4.459 Septembercirculaire 2020
- Algemene uitkeringen 1.636 1.636 Septembercirculaire 2020
- Algemene uitkeringen 1.337 Decembercirculaire 2020
- Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is 297 297 Bijdrage BWB
- Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is -231 -231 Compensatiepakket coronacrisis
5.3 Mutaties reserves
- Algemene reserve 8.800 8.800 Aankoop voormalig CSM-terrein
- Algemene reserve 1.400 1.400 Extra dotatie peil houden reserve
- Algemene reserve 450 450 Coalitie-akkoord 18-22: terugbetaling voorfinanciering vorming reserve sportinvesteringen
- Algemene reserve 500 500 Aanpassing voorziening VRI 2024-2026
- Algemene reserve 199 199 Vrijval exploitatieruimte
- Algemene reserve 29.000 29.000 Vrijval investeringsreserve
- Algemene reserve 6.829 2.277 Steunpakket middellange termijn: dekking vanuit Algemene reserve
- Algemene reserve -85 -85 Bijdrage collectiebeheer Stedelijk Museum
- Algemene reserve 200 200 Versnellingsopgave wonen
- Exploitatiereserve 225 225 Verkiezingen
- Exploitatiereserve 280 280 Extra kosten verkiezingen 2020 en 2021 ivm Covid-19
- Exploitatiereserve 1.693 1.693 Aanpak dak- en thuislozen
- Exploitatiereserve 168 93 Overige dotaties exploitatiereserve
- Exploitatiereserve 8.843 5.889 Bijdragen aan de exploitatie uit jaaroverhevelingen voorgaande jaren
- Begrotingsreserve 204 204 Bijdrage in fietsenstalling NS
- Begrotingsreserve 522 522 Bijdragen aan exploitatie
- Investeringsreserve 63 63 Faunapassages
- Investeringsreserve 1.600 1.600 Huisvesting stadskantoor
- Investeringsreserve 75 19 Dekking kapitaallasten
- Investeringsreserve 900 900 Dekking omkatting
- Investeringsreserve 40 40 Inzet bomen (coalitieakkoord)
- Investeringsreserve 82 Ten behoeve van stelpost kapitaallasten
- Investeringsreserve 29.000 29.000 Vrijval investeringsreserve
Subtotaal programma 36.079 70.519 35.704 64.212
Totaal 142.678 146.927 123.744 143.316
Incidenteel saldo 4.249 19.572

Het overzicht incidentele baten en lasten geeft inzicht in de kosten en opbrengsten met een incidenteel karakter hebben. Dit inzicht is van belang voor de beoordeling welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel, hetgeen laat zien in welke mate de begroting structureel en reëel in evenwicht is en in hoeverre de lasten van de activiteiten in de jaarrekening met structurele baten zijn gerealiseerd.

De Gemeente Breda hanteert hierbij als richtlijn, dat kosten en opbrengsten die minder dan vier achtereenvolgende jaren in de begroting c.q. jaarrekening staan,
in beginsel incidenteel zijn, waarbij het incidentele karakter van zo'n post nog op zichzelf wordt beoordeeld.

Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo negatief. Bij een negatief incidenteel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo wordt een deel van de incidentele lasten ook afgedekt door structurele baten, wat goed is voor het structureel begrotingsevenwicht. Bij een positief incidenteel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo daarentegen worden incidentele baten ingezet om structurele lasten af te dekken, wat leidt tot een negatief structureel evenwicht.

Structureel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo

Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo

De begroting moet structureel en reëel in evenwicht zijn. Dit betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten (bijvoorbeeld de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de OZB) en de ramingen volledig en realistisch zijn.
Om vast te stellen of sprake is van een structureel evenwicht, corrigeren we het saldo van baten en lasten met de incidentele baten en lasten en reservemutaties.

De (meerjaren-)begroting moet structureel en reëel in evenwicht zijn. Dit betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten (bijvoorbeeld de algemene uitkering uit het gemeentfonds en de OZB) en de ramingen volledig en realistisch zijn.
Om vast te stellen of sprake is van een structureel evenwicht, corrigeren we het saldo van baten en lasten met de incidentele baten en lasten en reservemutaties.

Bedragen x € 1.000
Begroting 2020 ná wijziging Jaarstukken 2020
Saldo baten en lasten 3.348 14.613
Toevoegingen en onttrekkingen reserves -21.141 -11.459
Saldo na bestemming -17.793 3.154
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 4.249 19.572
Structureel begrotingssaldo c.q. exploitatiesaldo -22.042 -16.418
Een positief structureel begrotingssaldo betekent, dat structurele lasten meer dan volledig worden afgedekt door structurele baten.