Basis op Orde in Breda

Terugblik op onze ambitie

Terug naar navigatie - Terugblik op onze ambitie

Afgelopen jaar hebben we hard gewerkt om Breda leefbaar, schoon, heel en veilig te houden, met oog voor de stad, de dorpen en de wijken. In 2022 hadden we ook een flinke dosis wendbaarheid nodig. We voelden de nasleep van corona door verharding en polarisatie, maar ook door economische herstelplannen en de terugkeer van evenementen en vergunningen. Daarnaast speelden er verschillende crises, zoals de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis. Verder was er veel aandacht voor verwarde personen en daklozen. We kozen voor een integrale aanpak, samen met bewoners, en werkten intensief samen met politie en justitie bij de aanpak van criminaliteit en ondermijning. Door toezicht en handhaving waren we ook dit jaar zichtbaar aanwezig.

De toegankelijkheid van onze dienstverlening is flink verbeterd via de website en in het directe klantcontact. Het college heeft een nieuwe koers uitgezet om de ambities op te halen in onze dorpen en wijken, onder meer voor de energietransitie, mobiliteitsverandering en klimaatontwikkeling. Ook hebben we de eerste stap gezet naar een structureel hoger onderhoudsniveau voor de openbare ruimte. Bij de inzameling van het huishoudelijke afval houden we rekening met onze wettelijke zorgplicht, de VANG-doelen, ons streven naar circulariteit, de verantwoordelijkheid van producenten, en service en kosten.

Thema Veilig Breda

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

In 2022 waren er gelukkig weinig coronamaatregelen. Vanaf eind februari 2022 keerden we terug naar de situatie van vóór corona, bijvoorbeeld wat betreft evenementen en vergunningen. Onze inwoners en ondernemers moesten wel weer wennen aan alle procedures, waarschuwingen en boetes. Dit hebben we zo veel mogelijk gefaseerd gedaan. Wel was de nasleep van corona voelbaar. Zo merken we bijvoorbeeld dat de maatschappij verhardt en polariseert. Dit vraagt om wendbaarheid, veel communicatie en maatwerk. Daarnaast riepen we economische herstelplannen in het leven, zoals het horecaherstelplan, waarbij we geen precario hebben geheven voor terrassen en waarbij de horeca gratis hun leidinggevenden administratief konden wijzigen.

Daarnaast speelden in 2022 verschillende crises, zoals de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis. Deze crises zorgden voor onrust in de maatschappij en extra taken op het gebied van Veiligheid & Leefomgeving. Ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgde voor uitdagingen om de capaciteit en kwaliteit op orde te houden. Toch is het gelukt om veel van onze doelstellingen uit het meerjarenprogramma te realiseren.

Op het gebied van Zorg en Veiligheid ging veel aandacht uit naar verwarde personen en daklozen. Ook hebben we opdracht gegeven om een programma Zorg en Veiligheid te maken. Dit wordt in 2023 uitgerold.

Cyberveiligheid 
De indicatoren op het gebied van cybercrime zijn gedaald en liggen rond het gemiddelde van de G40.

Ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat 
De criminaliteitscijfers op het gebied van ondermijning zijn licht gedaald. Dit ligt in lijn met de trend dat wijken sinds corona een afname in de cijfers laten zien. Bovendien is het aantal autoverhuurbedrijven sinds de verplichte exploitatievergunning stevig gedaald. Tot slot deden we een aanvraag voor extra projectgelden vanuit het programma Preventie met Gezag, dat eind 2022 is goedgekeurd. Onderstaande grafiek laat zien dat het aantal misdrijven dat aan ondermijning gekoppeld is, gemiddeld lager is uitgevallen dan het meerjarig gemiddelde. Daarbij is het wel belangrijk om te beseffen dat ondermijnende criminaliteit zich kenmerkt door onzichtbaarheid en dat een cijfermatige onderbouwing lastig blijft.

Aanpak jeugdoverlast 
De jongerenoverlast is gedaald van 1.077 meldingen in 2021 naar 889 meldingen in 2022. Bovendien ligt het aantal incidenten ook lager dan gemiddeld in de G40. Dit bevestigt dat onze aanpak succesvol is. 

Handhaving 
Bewoners, bezoekers en bedrijven weten THOR (Toezicht & Handhaving Openbare Ruimte) steeds beter te vinden. Het netwerk in de wijken is vergroot, waardoor we sneller konden schakelen bij incidenten. In 2022 verwerkte THOR bijna 3000 meldingen méér dan in 2021 (18.194 in 2022 tegen 15.221 in 2021). Binnengekomen meldingen werden in 2022 gemiddeld een dag sneller opgepakt (de gemiddelde behandeltijd daalde van 5,2 dagen in 2021 tot 4,1 dagen in 2022). Daarnaast is het percentage meldingen dat binnen 1 dag is opgepakt en afgehandeld in 2022 gestegen naar 64,2% (ten opzichte van 39,8% in 2021).

Zorg- en Veiligheidshuis
Met de partnerorganisaties vormen we een stevig en daadkrachtig netwerk voor de sociale veiligheid. We hebben bijeenkomsten georganiseerd en cursussen verzorgd. Die gaven verdieping op het gebied van privacy, cyberveiligheid en Veilige Publieke Taak. Zo hebben ruim 100 professionals deelgenomen aan een netwerkdag en hebben we 160 professionals getraind in het de-escaleren van casuïstiek en verschillende vormen van regie in samenwerking. Tot slot is het ZVH ingezet door justitiële diensten en zorginstellingen voor gestructureerd casusoverleg, zoals het Actieoverleg van Veilig Thuis, het KR8-kollektief (de jeugdbeschermingstafel), de Maatschappelijke Steunsystemen en het Casusoverleg Justitiepartners. Daarbij zijn 315 zaken aan de orde geweest. 

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Veiligheids Informatie Knooppunt (VIK)
In 2022 versterkten we met het VIK onze informatiepositie verder om waar mogelijk informatie gestuurd te werken. Vanwege de goede werkwijze zijn we met sommige zaken op dezelfde voet verdergegaan. Denk hierbij aan de casuïstiekaanpak, fenomeenanalyses en het waarborgen van randvoorwaarden (onder andere privacy). Qua innovatie zijn de eerste stappen gezet om het beeld van de online wereld toe te voegen aan onze informatiepositie. Het verbinden van de online en offline wereld vindt nu zelfs fysiek plaats in de beeldkamer. We hebben stappen gezet om meer proactief en innovatief te werken. Zo vond de inzet van de boa's tijdens de jaarwisseling preventief plaats in plaats van meldingsgericht. De basis was een verwachtingsmodel (op basis van data) waar de overlast zich voor zou kunnen doen. 

Wijkboa’s 
We zijn vaker uitgenodigd bij overleggen met partners (zoals de politie, corporaties en buurtpreventie), waardoor de samenwerking is verbeterd. Verder hebben we de inzet van onze boa’s anders georganiseerd; zo zetten we 25 wijkboa’s in, waardoor alle wijken een wijkboa kregen. De overige boa’s werkten in de stad als incidententeam dat alle meldingen afwerkte. Hierdoor waren we nog meer aanwezig in de haarvaten van de samenleving.

Ondermijning 
In 2022 hebben de ondermijningsboa’s diverse controles en acties georganiseerd. Verder zijn we gaan onderzoeken hoe we shisha-lounges kunnen verplichten om een exploitatievergunning aan te vragen. De vergunningsplicht biedt ons de mogelijkheid om aanvragers te screenen via een BIBOB-onderzoek. Binnen de autoverhuurbranche heeft dit tot goede resultaten geleid. 

Omgevingswet/Wabo 
De Omgevingswet is opnieuw uitgesteld. In 2022 hebben de voorbereidingen op de Omgevingswet capaciteit gekost. Daarnaast zouden de tarieven gaan veranderen. Deze wijzigingen zijn nu ook uitgesteld. Verder was er een daling zichtbaar in het aantal Wabo-aanvragen: van 1.827 in 2021 naar 1.605 in 2022.

Cyberveiligheid 
In 2022 hebben we diverse acties ingezet in het kader van cyberveiligheid. Zo hebben we de e-learning cybercrime uitgerold onder onze inwoners en buurtpreventie, en organiseerden we bijeenkomsten voor ouderen. Verder promootten we Hackshield op basisscholen, waardoor het aantal gebruikers is toegenomen. Ook startten we de werkgroep Digitaal Weerbaar Breda om met lokale partijen samen te werken aan de digitale weerbaarheid van de stad. Tot slot leidden we nieuwe digitale ambassadeurs op en zochten we de samenwerking met andere steden in de Citydeal Lokale Weerbaarheid Cybercrime. Met deze aanpak heeft Breda de landelijke veiligheidsprijs Hein Roethoff gewonnen.

Verwarde personen 
De stadsmarinier wonen is afgelopen jaar regelmatig ingezet bij langdurige en excessieve overlast. Het ging daarbij vooral om overlast vanuit woningen en overlast in de openbare ruimte. Daarnaast is zij een sparringpartner en werkt ze samen met de woningcorporaties, wijkagenten, wijkboa's, de MASS-overleggen en bij eventuele ontwikkelingen van bestaande of te realiseren (zorg)woonvormen. Verder is zij waar nodig ingezet bij gevallen van overlast van individuen in de wijk of buurt.

Gesloten coffeeshop 
Door vertraging bij de telers is het experiment Gesloten coffeeshop vertraagd. De verwachting is nu dat we in het najaar van 2023 met de aanloopfase van het experiment in Breda en Tilburg kunnen starten. 

Jeugd
In de Hoge Vucht zijn we een uitvoeringsoverleg gestart met partners op het gebied van jeugd en veiligheid. We onderzochten de inzet van jongerenwerk in de wijk, wat heeft geleid tot een voorstel voor extra inzet. Verder stelden we een werkwijze en een convenant ‘Bredaas Model Aanpak Jongerenoverlast’ op in samenspraak met diverse ketenpartners. We overleggen zeer regelmatig met deze ketenpartners over overlastlocaties, waardoor er kortere lijntjes zijn en we sneller (gezamenlijk) kunnen optreden. 

Zorg- en Veiligheidshuis
We hebben 55 complexe zaken van personen met een hoog veiligheidsrisico aangepakt met een gecombineerde inzet van zorg- en strafinterventies. Zo zijn er ernstige gewelddelicten voorkomen en slepende overlastzaken beëindigd. Ook hebben we geanticipeerd op de terugkeer van 12 veroordeelde zedendelinquenten en geweldplegers in de maatschappij om onrust en recidive te voorkomen. Verder hebben we 12 meldingen van extremisme of radicalisering gewogen. We hebben 5 personen geïncludeerd in de ketenveldnorm voor gevaarlijke personen met verward gedrag; zij worden de komende jaren voortdurend gevolgd en begeleid. Aan 258 gedetineerden hebben we hulp aangeboden om recidive te voorkomen.

We hebben een netwerk opgebouwd voor de aanpak van mensenhandel, waarbij we tegelijk in 32 zaken de zorg voor slachtoffers hebben gecoördineerd. Er is een gemeentelijke aandachtsfunctionaris aangewezen en ook bij zorginstellingen en justitiële diensten zijn er vaste contactpersonen gekomen. Samen werken we aan de uitvoering van een actieplan binnen ons district om daders op te sporen en slachtoffers hulp te verlenen.

Kostendekkendheid 
We hebben de tarieven van leges en aanslagen aangepast om ze kostendekkend te maken. Daarnaast pasten we voor 2023 diverse ontheffingen aan. Het effect hiervan gaan we in 2023 zien.

Parkeerhandhaving
Door een efficiëntere manier van handhaven konden we het tarief voor de naheffingsaanslagen verlagen van € 64,50 (2021) naar € 57,90 (2022). Door de communicatie over betaald parkeren en de efficiënte manier van handhaven, is de betalingsbereidheid van parkeergelden gestegen naar 98,52%.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Door de krapte op de arbeidsmarkt lukt het niet altijd om vacatures snel in te vullen. Deze vacatures variëren van boa's tot juristen en vergunningverleners. Het risico is dat de productie niet gehaald wordt of dat taken blijven liggen.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Veilig Breda
Indicator Naam: Totaal aantal registraties openbare orde Boa's (Nr. 2206)
Omschrijving: Aantal door de Boa's geregistreerde toezicht- en handhavingszaken, met de categorie openbare orde, waarop een interventie volgde per 1.000 inwoners
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
3,6 6,9 3,9 toename ten opzichte van 2020 8,3
Het aantal interventies door de Boa's is zoals verwacht gestegen.
Indicator Naam: Totaal aantal misdrijven (Nr. 2207)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
60,4 56,6 51,9 afname ten opzichte van 2020 56,8
Het totaal aantal misdrijven is gestegen ten opzichte van 2021 en stabiel ten opzichte van 2020. Het aantal misdrijven in Breda ligt wat hoger dan het gemiddelde van de G40.
Indicator Naam: Veiligheid in buurt (Nr. 75)
Omschrijving: Gemiddeld rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt
Bron: Buurtenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,7 6,8 Zie toelichting
De buurtenquête vindt in de oneven jaren plaats. Om die reden is in 2022 geen meting uitgevoerd.
Productindicatoren Product Veiligheid openbare ruimte
Indicator Naam: Incidenten jeugdoverlast (Nr. 2213)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde incidenten melding overlast jeugd per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
2,8 6 5,8 5,0 - 5,5 4,9
Na de coronacrisis nam het aantal incidenten jeugdoverlast weer af. De streefwaarde is behaald. Het aantal incidenten jeugdoverlast ligt in Breda wat lager dan gemiddeld in de G40 (5,4).
Indicator Naam: Vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde (Nr. 76)
Omschrijving: Aantal vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,9 7,1 6,8 6,9 - 7,1 7,1
Dit is een landelijk verplichte indicator.
Indicator Naam: Geweldsdelicten (Nr. 77)
Omschrijving: Aantal gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
7 6,2 5,5 6,0 - 6,2 6,1
Dit is een landelijk verplichte indicator.
Productindicatoren Product Zichtbare Criminaliteit
Indicator Naam: Misdrijven horizontale fraude en cybercrime (Nr. 2212)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven horizontale fraude en cybercrime per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,2 8,9 8 afname ten opzichte van 2020 6,2
Het aantal misdrijven horizontale fraude en cybercrime is gedaald en ligt rond het gemiddelde van de G40.
Indicator Naam: Diefstal uit woningen (Nr. 78)
Omschrijving: Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
2,6 2,4 1,6 2,2 - 2,4 1,5
Het aantal woninginbraken is ten opzichte van 2021 licht gedaald en ligt in Breda rond het gemiddelde van de G40.
Indicator Naam: Winkeldiefstallen (Nr. 79)
Omschrijving: Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
3,2 2,7 2,8 2,8 - 3,1 3,1
Het aantal winkeldiefstallen is zoals verwacht licht gestegen. Ze liggen in Breda rond het gemiddelde van de G40.
Productindicatoren Product Ondermijning
Indicator Naam: Misdrijven ondermijning (Nr. 2210)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven ondermijning (Handel en Productie van drugs, Witwassen, Mensenhandel, Mensensmokkel, Afval drugslab, Handel en Bezit vuurwapens, Vastgoedfraude, Vals geld aanmaken en Vals geld uitgeven) per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
1,4 1,1 1 0,9
Voor deze indicator was geen streefwaarde bepaald.
Productindicatoren Product Zorg en Veiligheid
Indicator Naam: Meldingen huiselijk geweld (Nr. 2211)
Omschrijving: Aantal meldingen van huiselijk geweld dat bij Veilig Thuis binnenkomt
Bron: Veilig Thuis West-Brabant Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
1.786 1.769 1.606
Realisatiecijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar.
Indicator Naam: Personen met verward gedrag (Nr. 80)
Omschrijving: Aantal incidenten door personen met verward gedrag
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,8 8,9 10,8 8,0 - 8,6 9,8
Het aantal overlastincidenten door personen met verward gedrag is ten opzichte van 2020 gestegen, maar ten opzichte van 2021 gedaald. Het aantal incidenten ligt in Breda rond het gemiddelde van de G40.
Indicator Naam: Verwijzingen Halt (Nr. 82)
Omschrijving: Aantal Halt-verwijzingen per 1.000 inwoners van 12 - 17 jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
22 14 11 Zie toelichting
Dit is een landelijk verplichte indicator. De realisatiecijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar gesteld op www.waarstaatjegemeente.nl
Productindicatoren Product Fysieke veiligheid
Indicator Naam: Branden (Nr. 2214)
Omschrijving: Aantal branden dat de brandweer heeft geregistreerd
Bron: Brandweer Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
431 505 443 450 - 505 539
Het aantal branden is gestegen. De streefwaarde is dus niet behaald, maar we sturen niet actief op deze indicator.

Thema Dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Jaarlijks hebben de gemeente en haar inwoners veel contact met elkaar: telefonisch, digitaal en aan de balie. We streven ernaar dat inwoners, bedrijven en instellingen onze dienstverlening als betrouwbaar, makkelijk en prettig ervaren. Het afgelopen jaar verbeterden we onze dienstverlening op verschillende manieren. Inwoners waardeerden ons met een 7,0. Hiermee bereikten we onze streefwaarde.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Website 
Veel inwoners en bedrijven regelen hun zaken bij de gemeente digitaal. De websites van de gemeente werden het afgelopen jaar ruim 2,7 miljoen keer bezocht. In 2022 vernieuwden we de website www.breda.nl. Het gebruiksgemak en de informatievoorziening zijn verbeterd en ook de technische ondersteuning is voor de komende jaren weer in orde.

Klantcontact

  • Het nummer 14076 werd ongeveer 161.000 keer gebeld. Dat is 8% minder dan in 2021. Doordat standaardzaken vaker digitaal worden afgehandeld, is er meer tijd beschikbaar om inwoners die digitaal minder vaardig zijn, te ondersteunen en om antwoord te geven op meer complexe vragen. De gemeente voert zo’n 12.000 WhatsApp-gesprekken per jaar. Daarnaast communiceren we via e-mail en apps. Op de BuitenBeter-app kwamen 33.000 meldingen binnen.
  • De capaciteit bij het ondernemersteam is uitgebreid, zodat er meer ruimte is voor dienstverlening en ondersteuning aan bedrijven en sectoren. Op het platform BredaBusiness werden de dienstverlening aan ondernemers en de profilering van Breda versterkt.
  • Voor het plan om in 2022 digitale geboorteaangifte mogelijk te maken, is meer tijd nodig. Dit wordt naar verwachting 2023.

Gemeenteraadsverkiezingen
In 2022 waren er gemeenteraadsverkiezingen, waarbij coronamaatregelen genomen moesten worden. De verkiezingen verliepen goed.

Klachtafhandeling
In 2022 waren er net als in 2021 ongeveer 600 klachten. 29% van de klachten gaat over de fysieke leefomgeving (openbare ruimte, parkeren, afval), 28% over veiligheid (vergunningen, handhaving), 21% over persoonlijke dienstverlening (paspoort, adres, klantvragen, bezwaar), 16% over zorg, werk of inkomen, 6% over wonen (vergunningen, toezicht). Ongeveer een kwart van de klachten was gegrond of deels gegrond. We besteedden extra aandacht aan de afhandeltermijnen. Het percentage klachten dat buiten de wettelijke termijn werd afgesloten, daalde daardoor van 20% naar 10%.

Houding en gedrag
In 2022 volgden onze medewerkers trainingen op het gebied van eenvoudig taalgebruik en het voeren van lastige gesprekken. Daarnaast startten we met de individuele coaching van baliemedewerkers, gericht op de dienstverlening aan inwoners.

Toegankelijkheid
De nieuwe website is volledig toegankelijk gebouwd. De toegankelijkheid wordt regelmatig getoetst, onder andere door de inzet van het taalpanel en door het project ‘Huh, hoe bedoelt u?’ Ook bij de verkiezingen hebben we veel aandacht besteed aan toegankelijkheid. In overleg met verschillende doelgroepen voerden we de afgelopen jaren meerdere verbeteringen door. In 2022 zetten we voor het eerst de stemmal voor blinden en slechtzienden in. In de opleiding voor stembureauleden hebben we extra aandacht besteed aan toegankelijkheid.

Impuls dienstverlening
Met de extra middelen vanuit de decembercirculaire 2021 zijn we in 2022 gestart met diverse projecten om onze dienstverlening op korte termijn te verbeteren. We hebben onder meer achterstanden weggewerkt en het proces van schadeclaims geoptimaliseerd. Ook hebben we de campagne 'Huh, wat bedoelt u?’ uitgerold, het proces rondom armoede en schulden verbeterd en de teksten van brieven en mails aangepast. De financiële verantwoording is onderdeel van programma 5.

Bezwaar en beroep
In de begroting 2022 was opgenomen dat er een nieuwe bezwaarschriftenprocedure zou worden geïmplementeerd. In september 2021 besloot de raad dat deze procedure persoonlijker en laagdrempeliger moest worden. Door het primaire proces te verbeteren, kunnen we bezwaarschriften voorkomen. Het aangepaste proces wordt opgenomen in een nieuwe verordening. 

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Dienstverlening
Indicator Naam: Tevredenheid inwoners (Nr. 83)
Omschrijving: Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente.
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,9 6,9 7,1 6,7 - 7,1 7
De streefwaarde is behaald.
Indicator Naam: Waardering uitvoering Wet WOZ (Nr. 84)
Omschrijving: Oordeel Waarderingskamer over uitvoering Wet WOZ (woningen en niet woningen samen); uitgedrukt in aantal sterren (maximaal 5)
Bron: WOZ-registratie Meeteenheid: aantal sterren (maximaal 5)
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
4 4 4 4 (goed) 4
Jaarlijks geeft de Waarderingskamer (onafhankelijk toezichthouder) een oordeel over de kwaliteit van de WOZ-taxaties en daarnaast op alle onderdelen van het WOZ-werkproces. Ook in 2022 zijn de maatregelen, die de gemeente Breda samen met de BWB hebben getroffen voor een adequate aansturing en kwaliteitsbeheersing van de werkzaamheden, als goed (4 van de 5 sterren) beoordeeld.
Indicator Naam: Gegronde bezwaarschriften sociaal domein (Nr. 85)
Omschrijving: % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein
Bron: Gemeente Breda, Suites voor het Sociaal Domein Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
6,9 7,3 16,4 15 15,2
Dit zijn de (gedeeltelijk) gegrond verklaarde bezwaren vanuit de WMO, Participatie en Jeugd.
Productindicatoren Product Vergunningen
Indicator Naam: Tijdige toetsing omgevingsvergunning (Nr. 87)
Omschrijving: % Aangevraagde omgevingsvergunningen dat tijdig wordt getoetst
Bron: SBA Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
98 99 98 95 99
Bijna alle aangevraagde omgevingsvergunningen werden tijdig getoetst. De streefwaarde is dus behaald.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Afvalservice
Onze doelstelling voor huishoudelijk restafval - maximaal 127 kilo fijn huishoudelijk restafval per inwoner per jaar - is niet behaald. Wel zien we een lichte afname van de hoeveelheid fijn en grof huishoudelijk restafval per inwoner per jaar van 155 kilo naar 146 kilo. Het doel van het VANG-beleid (Van Afval Naar Grondstof) is daarmee nog niet bereikt. 

We hebben ons voorbereid op een passende huisvesting en hebben onderzoek laten doen naar de kansen in de regio op het gebied van circulaire samenwerking, afvalinzameling en verwerking. Ook met de gemeente Tilburg en Regio De Baronie hebben we een sterke verbinding gelegd. We hebben een overeenkomst gesloten om per 1 januari 2023 te starten met de papierinzameling in de gemeenten Drimmelen en Geertruidenberg.

Wegen, groen en riolering
In 2022 heeft het nieuwe college een koers uitgezet om ambities en doelen in de openbare ruimte te behalen. Zij wijken daarmee af van de koers van het vorige college. De ambitie is om een meer zichtbare voorbereiding te laten zien op grote ontwikkelingen in de dorpen en wijken. Denk aan de groeiambitie van Breda, de energietransitie, veranderingen in mobiliteit en de klimaatontwikkeling. Dit college is in 2022 gestart met de basis op orde. Die stap is nodig om een structureel hoger onderhoudsniveau te bereiken voor de bestaande én nog in te richten openbare ruimte.

Ontwikkelingen als Smart City zijn nu al zichtbaar op veel plekken. Bij de aanleg van glasvezelkabels letten we op een goede afwerking van de stoepen.
 
Afgelopen jaar was ook weer duidelijk te merken dat de klimaatverandering consequenties heeft. We deden proeven met een assortiment bomen en struiken dat hiermee om kan gaan. Daarnaast deden we onderzoek naar de invloed van droogte op asfalt, klinkers en tegels.

In de dorpen en wijken van Breda is er werk aan de winkel. Uit meerdere onderzoeken en inspecties is gebleken dat diverse kapitaalgoederen onderhoud nodig hebben. Naast de technische, fysieke kant van de openbare ruimte hebben we ook aandacht voor een fijne en goede leefomgeving. We geven een impuls aan de openbare ruimte en gaan actief met bewoners en gebruikers aan de slag in de dorpen en wijken.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Afvalservice

  • Naast de reguliere inzameling van huishoudelijk afval, zetten we in op de VANG-doelen en circulariteit. Via onze website, de afvalwijzer en social media willen we onze inwoners stimuleren om de hoeveelheid afval te verminderen en hun afval beter te scheiden. Dit gebeurt direct aan de container met rode kaarten, door de afvalcoaches in de wijk en door gerichte acties in een complex. Op de website BredaDoetMee kunnen inwoners informatie vinden om zelf afval te voorkomen en te scheiden. Ook hebben we in april 2022 een open dag georganiseerd over afval en circulariteit. Deze is zeer goed bezocht en is met een breed aanbod aan circulaire ondernemers en afvalverwerkers zeer informatief geweest. In juli hebben we de ZeroWasteWeek georganiseerd om mensen bewust te maken van het belang van het voorkomen van afval. Ook hebben we in samenwerking met 076 fietst een ReCycle-fietskaart geproduceerd om mensen te motiveren om duurzaam en afvalbewust te kopen.
  • Voor het Circulair Ambachtscentrum bekijken we met het oog op een toekomstige locatie samen wat er nodig is en wie er aan het netwerk wil deelnemen. Ook de winkels Parels en Vindingrijk worden hiervoor ingezet. Denk aan een Dag van de Kringloopwinkel, Verschilmakers in Parels, workshops, lezingen, et cetera.
  • Met circulaire ondernemers op STEK hebben we een pilot gedaan om materialen te behoeden voor de afvalverwerking.

Wegen, groen en riolering

  • Afgelopen jaar hebben we veel werk verzet in het reguliere beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Daarnaast hebben we op diverse punten extra kwaliteit toegevoegd, zoals de realisatie van het Willem-Alexanderplein, de start van het doortrekken van de Mark en de herinrichting van het Erasmusplein.
  • Met het verhogen van de onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte realiseren we de ambitie uit het Bestuursakkoord (2022-2026). Naast de genoemde pleinen hebben we ook een begin gemaakt met het opknappen en renoveren van de plantvakken in de dorpen en wijken.
  • Afgelopen jaar zijn we nog niet gestart met het afstoffen van de visie openbare ruimte. Dit proces past beter bij een nieuwe bestuursperiode.
  • De hoogstedelijke ambitie met kansen en uitdagingen voor de bestaande en toekomstige openbare ruimte is nog niet uitgewerkt door een gebrek aan capaciteit. 
  • Met de eerste uitwerking van het programmeerproces hebben we gewerkt aan een bredere, integrale blik op beheer en onderhoud. Daarbij vormen het klimaat en de ondergrond een belangrijk thema. We hebben dit samen gedaan met alle betrokken partijen in een lerend en uitvoerend proces. Daarmee hebben we ook een stap gezet voor de ondersteunende databeheersystemen. Ons inzicht in de gegevens blijkt nog niet altijd volledig. We hebben daarom een gezamenlijk uitvoeringsplan opgesteld. 
  • De uitvoering van Stad in een Park is nog niet vormgegeven. Wel hebben we verschillende projecten uitgevoerd om wateroverlast te voorkomen, in combinatie met een werk-met-werk-aanpak. De aanpak van hitte en droogte is achtergebleven, doordat hiervoor binnen Stad in een Park nog geen middelen beschikbaar zijn. Dit krijgt een plek in het nieuwe Stedelijk Waterplan.
  • Participatie was ook afgelopen jaar een essentieel onderdeel van projecten. We hebben dit toegepast in het project Willem-Alexanderplein en de plannen voor de aanpak van het Wilhelminapark en de Vijverstraat, de Smalle Reep, de Koele Mei en de Lange Bunder.
  • Ook afgelopen jaar is weer gebleken dat hitte en droogte consequenties hebben voor de openbare ruimte. Jonge en oude bomen en nieuwe aangeplant hebben te lijden onder de droogte. We hebben de nieuwe aanplant extra water gegeven. 
  • Bij de aanplant van nieuwe bomen en struiken hebben we gekozen voor een breder assortiment om de biodiversiteit te verhogen. Ook hebben we op diverse plaatsen bloembollen geplant en kruidenvelden aangelegd.
  • In 2022 zijn we gestart met het wegwerken van de achterstand bij het herplanten van bomen. De start is gedekt vanuit het reguliere budget. De echte inhaalslag staat gepland voor 2023.
  • We hebben het plan voor het Herinneringsbos (nu Levensbos genoemd) overgenomen en zijn gestart met de voorbereidingen voor de aanleg in 2023. Ook hebben we de eerste werkzaamheden uitgevoerd voor de verbetering van de Molenleij.
  • De laatste werkzaamheden aan enkele grote saneringen uit 2020 zijn in 2022 uitgevoerd. De kosten voor het verwijderen van oliesporen op de wegen hebben we niet kunnen verhalen.
  • De actualisatie van het beleidskader kapitaalgoederen is doorgeschoven naar 2023. Dat komt doordat we inspecties hebben uitgevoerd van de wegverhardingen en doordat de civieltechnische kunstwerken nader onderzoek vereisen.
  • We hebben een flinke inhaalslag gemaakt om het achterstallig onderhoud aan de wegverhardingen weg te werken. Dankzij het boomwortelprotocol kunnen we een betere afweging maken om de achterstalligheid aan te pakken. We zetten dit project in 2023 voort en schuiven de financiële dekking daarvoor door.
  • De eerste fase van het verduurzamen van de openbare verlichting is in 2022 afgerond. We zijn gestart met de volgende fase (tot 2024), waarvoor een aanbesteding heeft plaatsgevonden.
  • De laatste evenementenkasten die nog niet vernieuwd waren, zijn aangepakt en zijn voorzien van slimme technologie voor betere mogelijkheden voor het aansluiten en uitlezen.

Risico's?

Terug naar navigatie - Risico's?

Afvalservice

  • Tussen 2015 en 2017 heeft gemeente Breda te weinig huishoudelijk restafval aangeboden bij Attero. Attero heeft hierover een rechtszaak aangespannen, waarbij de Hoge Raad hen in maart 2023 in het gelijk heeft gesteld. Dit betekent dat de gemeente Breda de naheffing zal moeten betalen. Nu de claim door Attero is toegewezen zal bepaald moeten worden of dit op basis van inwoneraantal of op basis van aangeleverd tonnage huishoudelijk restafval gebeurt.
  • De provincie en exploitanten van de stortplaatsen zijn overeengekomen dat er de komende 5 jaar geen aanpassing komt van de rekenrente. Er loopt een technisch onderzoek naar kostenreductie door alternatieven met potentie, zoals duurzaam stortbeheer en een 100-jarige levensduur van de afdekfolie.
  • Er is een lichte daling van de hoeveelheid restafval. Het percentage scheiding is gelijk gebleven, maar de totale afvalberg is iets afgenomen.
  • De afvalmarkt blijft sterk in beweging, mede door grondstoftekorten, hoge prijzen, wisselende prijzen, de wegwerpplastic richtlijnen en steeds meer verantwoordelijkheden voor producenten en de onduidelijke rol hierin voor gemeentelijke afvalinzamelaars. De kosten voor het verwerken van de afvalstomen blijven nauwelijks te beïnvloeden. Ze zijn afhankelijk van ontwikkelingen op de (wereld)markt en van wet- en regelgeving. Onvoorspelbare kosten blijven een risico voor het broze evenwicht.
  • Het Afvalfonds Verpakkingen betaalt gemeenten en andere gebiedsbeheerders vanaf 1 januari 2023 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. In 2022 hebben we deze subsidiemiddelen ingezet voor de aanpak van zwerfafval. Zo zijn bijvoorbeeld bestaande afvalbakken in de binnenstad opgeknapt. De nieuwe afvalbakken zijn nog niet geleverd. Daarom hebben we de bestaande bakken een opknapbeurt gegeven. Eind 2022 hebben we een eerste inzicht gekregen in de vervanging van de subsidie Afvalfonds voor het beheren en legen van de afvalbakken en de verwerking van verpakkingsmateriaal. Een gedeeltelijk risico blijft nog bestaan voor wat betreft de vergoeding voor het opruimen van zwerfafval.

Wegen, groen en riolering

  • We hebben een inhaalslag gemaakt om de kwaliteit van het openbaar groen te verhogen. Dit is mede het gevolg van meer aandacht dankzij de coronaperiode, waarin mensen vaker buiten zijn geweest.
  • De actualisatie van de kapitaalgoederen is dit jaar niet uitgevoerd. We laten dit over aan het nieuwe college. 
  • Door de warme zomer zijn de recreatiegebieden drukker bezocht en was extra inzet nodig om deze op orde te houden. Dit hadden we in de begroting niet voorzien.
  • Aanvullende onderzoeken hebben constructieve knelpunten aangetoond op 4 civieltechnische kunstwerken. We wachten nog op meer inzicht in de constructieve situatie van deze en andere objecten. 
  • In 2022 legden de prijsstijgingen en de inflatie druk op onze uitvoeringsbudgetten. Voor hetzelfde budget kunnen we een jaar later aanzienlijk minder doen. Dit werkt door in de plannen die in 2022 zijn aanbesteed en die nog uitgevoerd worden.
  • Meer over de Subsidie Afvalfonds leest u bij programma 3.
     

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Beheer van de openbare ruimte
Indicator Naam: Tevredenheid openbare ruimte (Nr. 89)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat tevreden is over de bruikbaarheid van de openbare ruimte
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
81 73 75 70 - 80 71
De tevredenheid is in 2022 gedaald ten opzichte van 2021. Het valt daarmee nog steeds binnen de bandbreedte die in de begroting als streefwaarde is bepaald.
Indicator Naam: Schoon, heel en veilig (Nr. 90)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat de openbare ruimte als schoon, heel en veilig ervaart
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
89 89 90 84 - 90 89
De tevredenheid over schoon, heel en veilig scoort vergelijkbaar met 2021. Het valt in positieve zin net boven de bandbreedte van wat in de begroting als streefwaarde is bepaald.
Indicator Naam: Beleving ophalen op afroep (Nr. 91)
Omschrijving: Rapportcijfer over het ophalen door de gemeente van afval op afroep
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
8 8,2 7,9 7 - 8 7,3
We zien dat de waardering in het tweede jaar betaald grofvuil verder is afgenomen. Gelukkig zitten we nog wel op onze streefwaarde namelijk tussen de 7 – 8. De verwachting is dat ons rapportcijfer volgend jaar weer zal stijgen aangezien het ophalen van grofvuil weer gratis is geworden.
Indicator Naam: Beleving inzameling restafval (Nr. 92)
Omschrijving: Rapportcijfer over de inzameling via minicontainers/ zelf wegbrengen van afval
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
7,7 7,7 7,8 7,7 7,8
We zijn blij dat het cijfer voor onze inzet op het gewenste niveau hebben gehouden.
Productindicatoren Product Afvalservice
Indicator Naam: Restafval (Nr. 93)
Omschrijving: Maximaal aantal kilo restafval per inwoner per jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: KG per inwoner
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
111 146 156 127 146
De doelstelling met betrekking tot huishoudelijk restafval is niet behaald. Wel is er een lichte afname zichtbaar van de hoeveelheid huishoudelijk restafval (fijn en grof huishoudelijk afval) van 156 kg per inwoner per jaar naar 146 kg. Het doel van het VANG beleid is daarmee echter nog steeds niet bereikt.
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, groen
Indicator Naam: Openbaar groen (Nr. 94)
Omschrijving: Percentage bomen dat aan de veiligheidsnormen voldoet
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
95 95 95 95 95
De streefwaarde ‘Percentage bomen dat aan de veiligheidsnormen voldoet’ zetten we weer op 95. Alle bomen worden gecontroleerd met een frequentie die past bij de staat van de boom. Zo zijn de risico’s in beeld en de maatregelen die getroffen moeten worden ook. Natuurlijk zien we niet iedere boom ieder jaar en zijn er bomen met gebreken.
Indicator Naam: Aantal bomen (Nr. 95)
Omschrijving: Aantal bomen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
93.960 112.000 109.656 109.442
De streefwaarde is nagenoeg gehaald. In 2022 is gestart met een inhaalslag op de herplant van gerooide waardevolle bomen. Deze inhaalslag is nog niet volledig behaald en loopt door in 2023.
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, wegen
Indicator Naam: Onderhoud wegen (Nr. 96)
Omschrijving: Percentage van de wegen dat geen ernstige schade vertoont
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
86 76 Zie toelichting 84
Van 2014 tot 2022 pakken we achterstallig en onderhoudsachterstanden op wegen aan. Het doel is de onderhoudskwaliteit in Breda op het niveau te brengen dat 90% van de wegen geen ernstige schade heeft. Dit niveau is vastgesteld op basis van een landelijk gehanteerde CROW-norm. Weginspecties vinden sinds 2022 elk jaar plaats. Waarbij telkens de helft van het areaal geïnspecteerd wordt. De uitkomsten laten zien dat na een verslechtering in 2020-2021 de achterstalligheid minder wordt. Hiermee zijn we er echter nog niet. Naast de achterstalligheid die resteert is ook nog achterstand op wegonderhoud aanwezig.
Productindicatoren Product Riolering
Indicator Naam: Wateroverlast (Nr. 97)
Omschrijving: Aantal keer dat waterlast voorkomt in Breda door zware hoosbuien.
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
1 1 1 1 1
Bij extreme neerslag wordt gesproken over wateroverlast en waterhinder. Waterhinder komt frequenter voor dan wateroverlast. Bijvoorbeeld water tussen de trottoirbanden staat wordt gesproken over hinder. In deze indicator wordt gesproken over wateroverlast. Vanuit één bui is op enkele locaties eenmalig wateroverlast voorgekomen in 2022.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • We zijn begonnen met de voorbereidingen om integrale huisvestingsplannen te maken. Die helpen ons om onze vastgoedportefeuille op peil te houden en te laten meegroeien met de ontwikkelingen in Breda en onze beleidsdoelstellingen.
  • Vanuit het Bestuursakkoord zijn middelen beschikbaar voor de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed. Daar zijn middelen aan toegevoegd om de gevolgen van de energiecrisis te verzachten. In totaal gaat het om € 3 miljoen. We werken daarnaast aan een nieuwe businesscase voor verduurzaming. 
  • Het maatschappelijk vastgoed is volgens de vastgestelde norm onderhouden.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

We zijn begonnen met de voorbereidingen om integrale huisvestingsplannen te maken voor sport, cultuur, wijk- en dorpsvoorzieningen en de ambtelijke huisvesting. In die strategische plannen beschrijven we de trends en ontwikkelingen en onze ambities voor de komende 10 jaar. 

  • In 2022 is het pand Generaal Maczekstraat 80 verkocht, dat op de zwarte lijst stond. 
  • De huurkoop van standplaatsen voor woonwagens is voortgezet. Enkele standplaatsen zijn op deze manier verkocht. 
  • We zijn gestart met het opstellen van de Nota Vastgoed, die de Visie op Vastgoed uit 2017 vervangt. 
  • In het coalitieakkoord is er commitment voor de komst van een multifunctionele accommodatie (MFA) in Bavel. Het haalbaarheidsonderzoek is afgerond, er is een voorkeurslocatie.
  • Voor de sporthal Princenhage is een locatiestudie gedaan. Over de voorkeurslocatie moet nog een besluit genomen worden. Met de belanghebbenden zijn we in overleg over de invulling. 

Onderhoud
We onderhouden panden op een gemiddeld conditieniveau 3 (NEN2767). De projecten rondom brand- en dakveiligheid ronden we naar verwachting in 2023 af. Waar mogelijk maken we efficiënte combinaties met verduurzaming.

Ontwikkelingen (zie ook: Sportbeleid > Sportaccommodaties)

  • Dit jaar waren de sportaccommodaties weer op volle sterkte open na een lange periode van coronamaatregelen. 
  • De voorbereiding van de opening van het nieuwe talentencentrum De Kragt is in volle gang. Ook is er volop aandacht besteed aan de overname van de exploitatie van Jeugdland.
  • We hebben een nieuw kunstgrasveld aangelegd bij voetbalvereniging WDS. Ook bij HCP zijn nieuwe velden aangelegd. 
  • Sportaccommodaties worstelden dit jaar met de veranderende energietarieven. We hadden intensief contact met de sportcomplexen die het lastig hadden. Waar mogelijk hebben we oplossingen op maat aangeboden.
  • We zijn een onderzoek gestart naar de gewenste spreiding van binnensportaccommodaties over Breda. Dit onderzoek dient als bouwsteen voor het integraal huisvestingsplan Sport.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Het gebouwenbestand is oud. Over 10 jaar is de onderhoudsvoorziening niet meer kostendekkend. We houden onze vastgoedportefeuille tegen het licht met de beleidsafdelingen. We maken afwegingen over vervangende nieuwbouw, renovatie en functionele aanpassingen.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties velden (Nr. 321)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties buitenvelden
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
80 80 80
Dankzij de niet -gebruiksgebonden huurovereenkomsten met buitensportverenigingen kunnen we de bezettingsgraad van 80% continueren.
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties: onderwijs (Nr. 322)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: onderwijsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
50 50 - 55 52
Het betreft een reële inschatting op basis van het totaal aantal opgegeven uren bewegingsonderwijs in de gemeentelijke gymzalen
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties: verenigingen (Nr. 323)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: verenigingsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
74 75 72
Naar aanleiding van de heropbouw na de corona periode zien we weer dat het gebruik van de binnensportaccommodaties door de verschillende sportaanbieders stabiel is.
Indicator Naam: Tevredenheid binnensport (Nr. 33)
Omschrijving: Tevredenheid door gebruikers van gemeentelijke sportaccommodaties over de binnensportaccommodaties
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
7,8 7,9 7,5 - 8,0 8
Productindicatoren Product Vastgoedbeheer
Indicator Naam: Verduurzaming gemeentelijke gebouwen (Nr. 74)
Omschrijving: vervangen door indicator die beter beeld geeft van de duurzaamheid van de gemeentelijke gebouwen
Bron: Meeteenheid: nader te bepalen
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
Zie toelichting
Eerder is al aangegeven dat deze indicator aan vervanging toe is. Een gemiddeld energielabel is geen goede indicator voor de verduurzaming van het vastgoed. Inmiddels is een goede vervanger beschikbaar. De voorgestelde aanpassing is onderdeel van de herijking van de indicatorenset die op dit moment wordt voorbereid.

Thema Open overheid

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We hebben samengewerkt met de stad en hebben de inwoners betrokken om het gemeentelijke beleid en onze dienstverlening te verbeteren. Zij waren daartoe in staat doordat we transparant zijn en op een zorgvuldige manier verantwoording afleggen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

De in 2022 nieuw gekozen gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en is het hoogste orgaan van de gemeente. Zij levert kwalitatief hoogwaardige besluitvorming door een transparant bestuurlijk besluitvormingsproces, controle op de gemeentelijke financiën en ontsluiting van relevante informatie voor de besluitvorming. Voor de ondersteuning beschikt de gemeenteraad over de griffie, die met optimale vergaderondersteuning informatievoorziening biedt aan de gemeenteraad en Bredanaars, inspraak, informatiebijeenkomsten en werkbezoeken faciliteert en zich inzet voor zichtbaarheid van de raad.

De gemeenteraad heeft een college van burgemeester en wethouders benoemd, dat het in juni 2022 vastgestelde Bestuursakkoord 2022-2026 “Dichtbij doen, samen sterk vooruit” gaat uitvoeren. De ambitie hierin t.a.v. het thema Open Overheid is herstel van vertrouwen, door te werken aan transparantie en het vergroten van betrokkenheid.

De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. De uitkomsten van de onderzoeken worden vastgelegd in rapporten en brieven en voor politieke behandeling aan de raad aangeboden. In 2022 is o.a. onderzoek gedaan naar de Jaarverslaggeving 2021 en de uitvoering van de Wet WOB in Breda.

De Ombudscommissie bevordert dat de gemeente luistert naar de stad, zodat haar inwoners zich gehoord en gezien voelen. Klachtenbehandeling leidt tot herstel van vertrouwen tussen inwoners en overheid en leren door de gemeente.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Open overheid
Indicator Naam: Gemeente luistert (Nr. 100)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat vindt dat de gemeente NIET voldoende luistert naar de mening van inwoners
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
20 20 22 0 23
Het blijft lastig te duiden welke redenen er exact ten grondslag liggen aan de lichte stijging van de realisatiewaarde. Over het algemeen zien we dat deze stijging aansluit bij de landelijke trend in 2022.
Indicator Naam: Gemeente betrekt inwoners (Nr. 99)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat vindt dat inwoners onvoldoende bij gemeentelijke plannen worden betrokken
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Streefwaarde 2022 Realisatie 2022
22 21 26 0 28
Het blijft lastig te duiden welke redenen er exact ten grondslag liggen aan de lichte stijging van de realisatiewaarde. Over het algemeen zien we dat deze stijging aansluit bij de landelijke trend in 2022.
Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2022 inclusief amendementen Begroting 2022 na wijziging Jaarrekening 2022 Afwijking 2022
Lasten
Veilig Breda 32.831 36.580 35.160 1.420
Dienstverlening 10.155 11.361 9.746 1.615
Beheer van de openbare ruimte 89.357 90.635 90.476 159
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 21.146 21.308 22.546 -1.239
Open overheid 4.572 4.692 4.882 -189
Exploitatiereserve programma 4 0 835 835 0
Investeringsreserve programma 4 0 300 300 0
Totaal Lasten 158.061 165.711 163.945 1.766
Baten
Veilig Breda 13.948 15.701 15.153 547
Dienstverlening 3.252 4.386 4.667 -282
Beheer van de openbare ruimte 64.147 65.020 64.152 868
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 9.515 9.495 10.836 -1.341
Open overheid 0 0 1.093 -1.093
Algemene reserve programma 4 0 715 602 113
Exploitatiereserve programma 4 0 560 225 335
Investeringsreserve programma 4 0 207 97 110
Totaal Baten 90.862 96.083 96.826 -743

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

Het resultaat van het programma Basis op Orde in Breda is € 2,5 miljoen. Hieronder geven we een toelichting per thema.

Thema Veilig Breda: resultaat € 0,9 miljoen

  • Veiligheid openbare ruimte (geen resultaat)
    • Vanwege de coronasteunmaatregelen hebben we geen leges geheven voor evenementen. Dit gaf een tekort van € 0,10 miljoen aan opbrengsten. 
    • We zien € 80.000 minder inkomsten uit de drank- en horecawet (DHW), doordat er vanwege corona minder vergunningen zijn aangevraagd. Daarnaast kunnen ondernemers momenteel gratis de leidinggevende(n) in hun onderneming wijzigen. Normaal betalen zij hiervoor. 
    • De boa's hebben een tekort van € 0,16 miljoen. Dat komt door een hogere doorbelasting van het wagenpark vanwege hogere brandstofkosten en door de huur en aanschaf van materialen en bodycams.
    • Het experiment gesloten coffeeshopketen is uitgesteld tot 2023. Bij de bestuursrapportage 2022 is € 0,14 miljoen overgeheveld naar 2023. We stellen voor om ook de resterende middelen hiervoor over te hevelen naar 2023 (€ 0,27 miljoen). De verwachting is nu dat we in het najaar van 2023 met de aanloopfase van het experiment in Breda en Tilburg kunnen starten.
    • De leges voor ligplaatsen voor boten leveren een tekort op van € 0,12 miljoen. Door een tekort aan ligplaatsen lukt het (nog) niet om de begrote opbrengsten te halen. Een deel daarvan is nog onderhanden werk.
    • De markten en kermissen zorgen samen voor een tekort van € 0,10 miljoen. Dat komt vooral door de vertraging in de verzelfstandiging van de markt en het niet doorgaan van alle kermissen.
    • Het tekort bij de afdeling Bezwaar en Beroep bedraagt € 0,10 miljoen. Het gaat om externe proces- en juridische kosten van onder meer AKD. Uitgaven door Woo-verzoeken staan hieronder bij Veilig Breda algemeen.
    • Door een uitbreiding van het betaald parkeren hebben we een positief resultaat gehaald vanuit de naheffingen: € 0,4 miljoen.
    • Vanuit het Bestuursakkoord 2022 was geld beschikbaar voor onderzoek naar hotspots op het gebied van onveiligheid, de administratieve inzet hierop en de juridische inzet voor opkoopbescherming. Deze middelen zijn niet ingezet. Doordat de plannen later worden opgestart, vallen de uitgaven later dan gepland. We stellen voor om deze middelen over te hevelen naar 2023 (€ 0,11 miljoen). 
  • Ondermijning (resultaat € -0,1 miljoen)
    • Om de sociale weerbaarheid te vergroten, hebben we extra ingezet op cybercriminaliteit, jongerenwerk en voorlichting. Daardoor is het budget met € 0,1 miljoen overschreden.
  • Zorg en veiligheid (resultaat € 0,1 miljoen)
    • Het project Breda tegen geweld is vertraagd tot begin 2023. Daarnaast hebben we minder uitgegeven (€ 0,15 miljoen) aan anti-discriminatie en slachtofferhulp door andere prioriteiten.
  • Fysieke veiligheid (resultaat € 0,9 miljoen)
    • De aanvragen vanuit de WABO en de inkomsten vanuit de leges lagen onder het niveau van 2020 en 2021. Toch waren ze nog altijd fors hoger dan begroot: € 0,65 miljoen. Er is veel onzekerheid, onder meer door de stikstofproblematiek, waardoor het aantal aanvragen kan stabiliseren of dalen.
    • Tegenover de hoger WABO-baten staan ook hogere lasten. Binnen het budget resteren de WABO-middelen vanuit de mei- en decembercirculaire (samen € 70.000). Per saldo resteert een nadeel van € 0,4 miljoen, dat vooral wordt veroorzaakt door hogere personeelslasten en inhuur. 
    • Door de vrijval van kapitaallasten bij de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) ontstaat een eenmalig resultaat van € 0,32 miljoen.
    • We zien een resultaat van € 0,39 miljoen door een positief resultaat op het werkplan 2021 van de Omgevingsdienst, niet-bestede middelen voor bodemgelden en resterende regionale middelen voor energielabel C. We stellen voor om het positieve resultaat van het werkplan (€ 50.000) over te hevelen naar 2023 om de meerkosten van het werkplan 2023 te dekken. Daarnaast stellen we voor om de resterende regionale middelen (€ 0,14 miljoen) over te hevelen naar 2023.
  • Veilig Breda algemeen (geen resultaat)
    • De afhandeling van Woo-verzoeken vraagt om steeds meer inzet, waarvoor geen budget is gereserveerd. In 2022 is hierdoor een negatief resultaat ontstaan van € 0,19 miljoen.
    • Ondanks de coronacompensatie is er toch een lagere opbrengst voor precario van € 80.000.
    • Het budget Jeugdveiligheid voor aandachtswijken (voor de kosten van een registratiesysteem en een evenement rondom jeugdveiligheid en privacy) is niet volledig ingezet.

Thema Dienstverlening: resultaat € 1,9 miljoen

  • De werkelijke baten waren € 1,1 miljoen hoger dan begroot. Dit zijn extra baten door een hoog aantal inschrijvingen van niet-ingezetenen en een grote toename van het aantal verstrekte reisdocumenten. De personele lasten waren € 0,3 miljoen lager dan verwacht door de arbeidsmarktkrapte aan het begin van het jaar. Aan overige exploitatielasten resteerde € 0,4 miljoen.

Thema Beheer van de openbare ruimte: resultaat € -0,7 miljoen

  • Afvalservice: resultaat € -0,4 miljoen
    • De opbrengsten bij Vindingrijk en Parels zijn € 50.000 lager dan begroot. De huisvestingslasten op de Riethil zijn hoger dan verwacht, wat heeft geleid tot een overschrijding van € 0,25 miljoen. De overige exploitatielasten zijn € 0,1 miljoen hoger uitgevallen. Per saldo leidt dit tot een nadeel op Vindingrijk en Parels van € -0,4 miljoen.
    • Voor de jaarrekening is het resultaat van het huishoudelijk afval nihil. Er is een positief resultaat binnen dit gesloten systeem van € 0,4 miljoen, dat is gedoteerd in de egalisatievoorziening van de Afvalservice. Ten opzichte van de initiële begroting hebben we een positief resultaat op de afvalverwerkingsstromen gerealiseerd van € 1,3 miljoen. Dit komt vooral door de opbrengsten bij papier, metaal en plastic verpakkingen, drinkpakken en blik (pbd) en door minder afvalverwerkingskosten op restafval. We hebben een negatief resultaat behaald door extra onderhoud van het verouderde wagenpark (€ -0,2 miljoen), sterk toegenomen brandstofprijzen (€ -0,2 miljoen), extra inhuur (€ -0,2 miljoen) en huurkosten voor containeropslag (€ -50.000). Daarnaast is de personele inzet € 0,6 miljoen hoger uitgevallen. Ook hebben we 4 asbestcalamiteiten geconstateerd die hebben geleid tot een onvoorziene overschrijding van € 0,1 miljoen. 
    • Bedrijfsmatig afval (nihil).
  • Beheer van de openbare ruimte, wegen en groen: resultaat € -0,35 miljoen
    • Door de aanhoudend hogere brandstofprijzen en de stijging van de kosten van het onderhoud, ontstaat een tekort op het wagenpark: € -0,76 miljoen. 
    • De impuls uit het bestuursakkoord is deels ingezet voor de reconstructie van plantvakken. Door het winterse weer in december heeft de uitvoering vertraging opgelopen, waardoor eind 2022 een budget van € 0,14 miljoen resteerde. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2023.
    • Op het boomonderhoud kon € 0,2 miljoen niet ingezet worden door een gebrek aan interne en externe personele capaciteit en een tekort aan bomen.
    • Binnen de exploitatie van het groenbeheer is een positief resultaat ontstaan van € 0,38 miljoen door minder uren groenonderhoud, een niet-tijdige invulling van vacatures en lagere kapitaallasten.
    • Door 2 drugsdumpingen in 2021 en enkele kleinere calamiteiten is het budget met € 0,2 miljoen overschreden. Deze kosten zijn niet op derden te verhalen.
    • De energielasten van de openbare verlichting laten een tekort zien € 0,44 miljoen. Dit komt door onverwachte naheffingen voor de energiebelasting vanuit eerdere jaren en de stijging van de energieprijzen. 
    • Door de ontvangst van vorderingen die eerder dubieus waren verklaard, is een positief resultaat ontstaan op de reclamecontracten van € 0,2 miljoen.
    • Vanwege de extreme prijsstijging van bitumen zijn we terughoudend geweest met het verstrekken van opdrachten voor verhardingen. Hierdoor hielden we uiteindelijk € 0,2 miljoen over.
    • Extreme vervuiling van industrieterrein Hazeldonk heeft geleid tot € 70.000 aan extra kosten om illegale stort en menselijke uitwerpselen op te ruimen. 
    • Bij de kosten die maken voor onze uitvoeringsorganisatie zien we een nadeel van € 0,5 miljoen (programma 4 en 5), waarvan € 0,3 miljoen het beheer van de openbare ruimte betreft. Dit is vooral veroorzaakt door personele lasten, bedrijfskleding en opleidingskosten. In 2022 zijn deze meerkosten eenmalig opgevangen door € 0,15 miljoen minder tractiekosten, € 0,2 miljoen in de bedrijfsvoering van de afdeling Uitvoering en voor het overige door kleine meevallers bij Recreatie, Ecologie en Buitensport.
  • Riolering: resultaat € 0,1 miljoen
    • Het eindresultaat voor de riolering bedraagt per saldo € 60.000 door een hogere opslag voor overhead. De dotatie in de voorziening op basis van nacalculatie bedraagt € 0,64 miljoen, vooral door lagere kapitaallasten door een andere fasering van projecten (€ 0,35 miljoen), lagere lasten door het niet doorgaan van een stimuleringsregeling voor woningbouwverenigingen (€ 0,35 miljoen), het niet hoeven inzetten van de post calamiteiten (€ 0,18 miljoen) en lagere baten vanuit de rioolheffing dan begroot (€ -0,15 miljoen).

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed: resultaat € 0,1 miljoen
Het positieve resultaat vanuit vastgoedbeheer is € 0,1 miljoen. Dit is behaald door verschillende (incidentele) posten: 

  • De verkoop van vastgoedobjecten: € 0,35 miljoen. In de opgestelde Visie op vastgoed 2016 is opgenomen, dat de netto verkoopopbrengsten van vastgoedobjecten ten gunsten komen van de onderhoudsvoorziening. Aangezien de afgelopen jaren er minder besteed is aan onderhoud dan gepland was worden de verkoopopbrengsten momenteel niet toegevoegd aan de onderhoudsvoorziening. Daarnaast worden in het kader van de nieuwe integrale huisvestingsplannen ook afwegingen gemaakt over vervangende nieuwbouw, renovatie en functionele aanpassingen, dit draagt tevens bij aan een kostendekkende onderhoudsvoorziening.
  • Incidentele huuropbrengsten vanuit de verhuur van stadskantoor C voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne: € 0,15 miljoen.
  • Voor de panden Riethil 11 en 12 hebben we meer kosten gemaakt dan begroot voor nutsvoorzieningen, klein onderhoud en groot onderhoud. Ondanks de incidentele huuropbrengsten bij de Riethil 11 (0,15 miljoen) heeft dit geresulteerd in een negatief resultaat: € -0,4 miljoen.
  • De vrijval van een voorziening voor dubieuze debiteuren leverde € 0,2 miljoen op.
  • We hebben een positief resultaat van € 0,15 miljoen op de kapitaallasten. Dit resultaat hangt samen met de investeringen in het Talentencentrum. Doordat we de liquiditeitsplanning doorschuiven naar 2023, valt een deel van de begrote kapitaallasten vrij. 
  • Om de Visie op vastgoed uit 2016 te actualiseren, hebben we € 0,2 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervoor zijn we verplichtingen aangegaan die nog niet zijn afgerond en die dus nog niet financieel zijn voldaan. Hierdoor hebben we nu een positief resultaat van € 165.000.
  • Andere diverse opbrengsten waren in totaal € 85.000.
  • Voor het verwachte onderhoud aan het Rat Verlegh Stadion wordt eenmalig € 0,6 miljoen gedoteerd aan de onderhoudsvoorziening.

Thema Open overheid: resultaat € 0,9 miljoen

  • College en ondersteuning college (resultaat € 1,0 miljoen)
    Op de pensioenvoorziening is een vrijval van € 1,1 miljoen. In 2021 is voor de lopende pensioenen een rentepercentage van 0,3% gehanteerd. In 2022 is dit gestegen naar 3,2%. Voor de toekomstige pensioenverplichtingen steeg het percentage tussen 2021 en 2022 van 0,6% naar 2,6%. Na de jaarlijkse mutaties (dotaties, uitbetalingen en waardeoverdracht) blijft er een overschot over van € 1,1 miljoen.
  • Raad, commissies en griffie (resultaat € -0,1 miljoen)
    Het tekort is € 0,1 miljoen door hogere personele lasten.
  • Rekenkamer (geen resultaat)
    Het resultaat was € 20.000. Hier is een egalisatievoorziening voor opgesteld, waardoor het resultaat geneutraliseerd wordt.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Beschikbare investeringen Verwachte uitgaven 2022 Werkelijke uitgaven tm 2022 Onderuitnutting uitgaven 2022 Vrijval 2022 Nog beschikbaar eind 2022
Basis op orde in Breda
Afvalservice 200 200 136 64 64
Bomen (instandhouding) 1.281 1.281 636 645 645
Bomen (inlopen achterstand) 700 700 700 700
Groene pleinen en parken 2.0 1.094 1.094 1.077 17 17
Openbare ruimte, groen 191 191 61 130 130
Openbare ruimte: herinrichtingen 1.970 1.970 350 1.620 1.620
Openbare ruimte, wegen 286 286 98 188 188
Openbare ruimte: klimaatadaptatie 578 390 150 240 428
Openbare ruimte: verlichting 9.003 2.852 1.433 1.419 7.570
Pleinenplan 120 120 110 10 10
Park Kesteren Haagse Beemden 450 5 -5 445
Riolering 44.602 20.735 15.984 4.751 28.618
Vastgoedbeheer 5.854 5.001 1.198 3.803 4.656
Doorstroomvoorziening 3.103 3.103 2.932 171 171
Vastgoedbeheer, sportaccommodatie 60 66 54 12 6
Talentencentrum 23.808 16.436 14.049 2.387 9.759
Functionele aanpassingen gemeentelijke accommodaties 350 350 178 172 172
Plaatsing camera's 120 14 -14 106
Koelmachine ijsbaan 1.915 1.915
Totaal 95.685 54.775 38.465 16.310 57.220

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Beheer openbare ruimte

Afvalservice
Een deel van de investeringen loopt door in 2023 vanwege minder benodigde investeringen (waaronder aangeschafte ondergrondse containers). 

Vervanging bomen, instandhouding en inlopen achterstand
Voor bomen is er (naast het krediet voor instandhouding) een extra krediet beschikbaar gesteld om de achterstand in te lopen. We hebben in 2022 volop bomen geplant. We lopen de achterstanden in, maar niet zoals verwacht. De aanplant van bomen gebeurt namelijk op 2 momenten in het jaar: het vroege voorjaar en het najaar. Door leverings- en capaciteitsproblemen is het niet gelukt om de programmering te halen. 

Openbare ruimte, groen: water en nautisch beheer
Het krediet voor de aanleg van aanmeerplaatsen en ligplaatsen is ingezet voor 20 ligplaatsen aan de Michiel de Ruijterstraat. In 2023 gebruiken we het resterende budget om het werk af te ronden. Daarnaast heeft de raad budget vrijgegeven om de bouwstenen Varen in Breda om te zetten naar een beleidsplan en een uitvoeringsplan. In 2022 hebben we onderzoek gedaan naar de drukte op de singels en rondom de aanwijsbesluiten. In 2023 gebruiken we het resterende budget om een uitvoeringsplan op te stellen voor het nautisch beheer.

Openbare ruimte: herinrichtingen
De projecten Oranjeplein en Zandbergplein zijn niet in uitvoering gegaan. Die zijn gezamenlijk goed voor € 1,3 miljoen. De werkvoorbereiding en de bijbehorende onderzoeken duurden langer, net als het participatietraject.

Openbare ruimte: wegen instandhouding
De tijd die we hadden ingeruimd voor het participatieproces, was onvoldoende. Daardoor verschuift de uitvoering van het Mgr. Nolensplein naar 2023.

Klimaatadaptatie hitte 
We voeren klimaatadaptieve projecten altijd uit als werk-met-werk-projecten. Zo worden hittemaatregelen altijd gecombineerd met projecten voor droogteaanpak, wateroverlast en reguliere onderhoudsprojecten in de stad. Het ontwerpen en het uitvoeren van een aantal projecten heeft vertraging opgelopen, waardoor een deel van de klimaatadaptieve projecten doorschuift naar 2023.

Verduurzaming openbare verlichting
De businesscase voor de verduurzaming van de openbare verlichting 2017-2020 is nagecalculeerd. De uitgaven vallen € 985.000 lager uit door een lagere prijs voor de armaturen dan geraamd (prijspeil 2017). Dit leidt tot lagere kapitaallasten, waarmee dekking ontstaat voor de hogere energielasten binnen de businesscase. Per saldo is de businesscase sluitend. Uit de aanbesteding van de verduurzaming voor de periode 2021-2024 blijkt dat de prijzen aanzienlijk hoger zijn dan geraamd. Vooral de plaatsing en aanschaf van led-armaturen is fors gestegen. We hebben daardoor 2 keuzes: vasthouden aan de opgave en kiezen voor hogere investeringen óf vasthouden aan het budget en dus minder verduurzamen.

Park Kesteren (Haagse Beemden)
We hebben besloten om te investeren in het Park Kesteren in de Haagse Beemden. De uitvoering vindt plaats in 2023.

Riolering instandhouding
We hebben € 16,0 miljoen van de geraamde investeringen gerealiseerd. Dit wijkt € 0,4 miljoen af van de eerdere prognose. Het bleek niet haalbaar om het complete investeringsbudget van € 20 miljoen te realiseren. Door de huidige werkwijze met een intensief ontwerpproces (inclusief werk-met-werk en participatie) is de doorlooptijd van projecten onvoorspelbaarder geworden. Voorbeelden van ingewikkelde herinrichtingsprojecten zijn het Wilhelminapark, de Oude Terheijdenseweg en de parkeerplaats aan de Lovensdijkstraat. Daarnaast hebben diverse projecten vertraging opgelopen (van 4 tot soms wel 8 maanden) door onvoldoende beschikbaarheid van materialen en personele capaciteit in de keten. Voorbeelden hiervan zijn de pvc-leveranties voor Princenhage-West, het personeelsverloop binnen het projectteam Maarten de Vriesstraat, Marijke Meustraat en Lelystraat, en de tekorten aan gebakken materialen en pvc voor de Edisonstraat-Christiaan Huijgensstraat met een doorwerking naar het project Buijs Ballotstraat. Sommige projecten schuiven door vanwege de complexe afstemming over de bereikbaarheid van de omgeving, zoals bij de Jan Nieuwenhuijzenstraat (vertraging 1,5 jaar). Het Brabantplein betrof een project dat in de haalbaarheidsfase niet is doorgegaan.

Vastgoedbeheer
Deze post is een optelling van meerdere soorten investeringen die in voorkomende gevallen verband houden met elkaar.

Brandveiligheid 
Maatregelen rond brandveiligheid worden uitgevoerd naar prioriteit en urgentie, waarbij we zo veel mogelijk aansluiten bij de uitvoering van andere projecten, zoals maatregelen voor verduurzaming. Het koppelen van deze werkzaamheden is efficiënt en de gebruiker van het gebouw wordt hiermee zo min mogelijk gestoord in zijn werk. In 2022 zijn bij 13 gebouwen de brandwerende scheidingen op orde gemaakt. Bij 10 gebouwen zijn we hier in 2022 mee gestart. Deze werkzaamheden lopen door in 2023. De verwachting is dat we dit project in 2024 kunnen afronden.

Dakveiligheid 
Op platte daken worden steeds meer installaties geplaatst. Als vastgoedeigenaar en opdrachtgever van aannemers hebben wij een zorgplicht om veilig werken op daken mogelijk te maken. De aannemer moet volgens de Arbo-wetgeving veilig kunnen werken. Voor het onderhoud aan installaties op platte daken hebben we een risico-inventarisatie gemaakt. Waar nodig brengen we extra veiligheidsvoorzieningen aan. In 2022 zijn 6 gebouwen voorzien van dakveiligheidsvoorzieningen. In 2023 gebeurt dit bij de laatste 3 gebouwen en komt dit project ten einde.

Verduurzaming
In 2022 hebben we het verduurzamingskrediet ingezet voor de verduurzaming van het Jack van Gilsplein 1, de Viandenlaan 5, de Wandelakker 64 en de afronding van het Pastoor Pottersplein 12. Daarnaast zijn er zonnepanelen geplaatst op de Heksenakker 37 en de Gertrudislaan 14. Door een gebrek aan capaciteit en de schaarste van materialen nam de doorlooptijd van deze projecten toe. Hierdoor hebben we minder krediet benut dan gepland. Deze trend zet zich naar verwachting de komende jaren voort.

Naar verwachting wordt in 2023 € 2,9 miljoen uitgegeven. Het restant geven we uit in 2024.

Doorstroomvoorziening 
De doorstroomvoorziening is opgeleverd. In 2023 vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats.

Functionele aanpassingen aan gemeentelijke accommodaties
In 2022 hebben we niet het hele budget voor functionele aanpassingen besteed. Voor aanpassingen aan een aantal buitensportaccomodaties zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Dit leidt in 2023 tot de begrote uitgaven. Van de begrote € 0,35 miljoen is in 2022 € 0,18 miljoen uitgegeven. Daarvan is € 0,14 miljoen besteed aan functionele aanpassingen die ook meetellen als maatregelen voor verduurzaming.

Talentencentrum
In 2022 is een groot deel van de bouw van de Kragt (voorheen het Talentencentrum) gerealiseerd. Naar verwachting zijn het gebouw en de buitenruimte medio 2023 klaar binnen de gestelde financiële en inhoudelijke kaders. 

Plaatsing camera’s
Het vergunningtraject is vertraagd. De aanleg start in 2023.

Koelmachine ijsbaan
Door vertraging in het aanbestedingstraject start de vervanging van de koelmachine pas in 2023.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x € 1.000
Basis op Orde in Breda Stand 1-1-2022 Uitsplitsing reserves Bedrag mutaties Stand 31-12-2022
Algemene reserve programma 4 1.852 -602 1.250
Exploitatiereserve programma 4 1.374 750 2.124
Investeringsreserve programma 4 4.684 203 4.887
Totaal 7.910 351 8.261

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Algemene reserve, € 0,1 miljoen minder dan begroot
We stellen voor om de gereserveerde middelen voor het energiepakket door te schuiven naar 2023 (totaal: € 750.000, voor programma 4: € 25.000). Daarnaast valt er € 88.000 vrij door een lagere besteding voor stopgezette afvalcontracten.

Exploitatiereserve, € 0,3 miljoen minder dan begroot
Het experiment gesloten coffeeshopketen is opnieuw vertraagd. De ministers geven nu aan dat het experiment waarschijnlijk niet eerder start dan het tweede kwartaal van 2023. Samen met de gemeente Tilburg bekijken we of er een versnelling mogelijk is. We stellen voor om de gereserveerde middelen uit de decembercirculaire 2021 door te schuiven naar 2023.

Investeringsreserve, € 0,1 miljoen minder dan begroot
Doordat niet alle kredieten volledig benut zijn, zijn er minder middelen nodig om de kapitaallasten te dekken. Voor het programma is het resultaat neutraal.

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Stand 1-1-2022 Bedrag mutaties 2022 Stand 31-12-2022
Voorziening wet AppA 8.540 -1.687 6.853
Onderhoud Vastgoedbeheer 19.559 1.833 21.391
Voorziening openbare ruimte onderhoud 5.329 -687 4.643
Achterstallig onderhoud verhardingen 4.150 -1.748 2.403
Voorziening van derden verkregen middelen (44.2) 32 43 75
Voorziening afvalservice 360 443 803
Voorziening riolering 3.739 279 4.017

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Hieronder gaan we in op de mutaties in de voorzieningen:

Voorziening Wet Appa
Deze voorziening bevat pensioenreserveringen en wachtgelden van voormalige politieke ambtsdragers (wethouders). De APPA-voorziening wordt jaarlijks aangepast op basis van de actuariële berekeningen van de pensioenverplichtingen. De voorziening wordt gewaardeerd tegen contante waarde. Voor de pensioenen die zijn ingegaan, werd in 2021 een rentepercentage van 0,3% gehanteerd en in 2022 een rentepercentage van 2,6%. Voor de toekomstige pensioenverplichtingen steeg het percentage tussen 2021 en 2022 van 0,6% naar 2,6%. Door de stijging van het rentepercentage daalt de contante waarde van de pensioenvoorziening, waardoor er minder geld nodig is om de toekomstige uitkeringen te financieren. 

Onderhoud gebouwen vastgoedbeheer
Deze voorziening is bedoeld om de meerjarige kosten te egaliseren voor het planmatig onderhoud van de gebouwen die onder de afdeling Vastgoedbeheer vallen. Hieronder vallen onder meer gebouwen op het gebied van sport, welzijn, brede scholen, bedrijfsvoering, welzijn en cultuur, het centrale busstation, de vervanging van binnensportinventaris en het civiele en cultuurtechnische onderhoud voor de buitensport. De basis voor deze voorziening zijn de meerjarige onderhoudsplannen (MJOP) die wij in Planon bijhouden. De MJOP's zijn gebaseerd op het gemiddelde onderhoudsniveau 3 op een schaal van 1 tot 6. De onderhoudsplannen worden jaarlijks geactualiseerd, de accommodaties worden minimaal elke 5 jaar opnieuw geïnspecteerd. Bij iedere begroting bepalen we opnieuw welk bedrag er aan dotaties nodig is voor het groot onderhoud. In 2022 is er conform de begroting € 5,1 miljoen aan de voorziening toegevoegd. Tevens is er voor het verwachte onderhoud aan het Rat Verlegh Stadion eenmalig € 0,6 miljoen toegevoegd. De voorziening is dekkend tot en met 2029.

Op basis van de MJOP's was er voor 2022 een jaarplan vastgesteld. Uit de analyse daarvan is gebleken dat we € 4,3 miljoen minder hebben besteed dan gepland. Als belangrijkste oorzaken voor die afwijking kunnen worden genoemd het doorschuiven van planmatige onderhoudsactiviteiten naar volgende jaren vanwege het ontbreken van een technische noodzaak in 2022, het vertragen van grote investeringsprojecten, projecten verduurzaming gebouwen waar aanpalend onderhoud in is verdisconteerd en nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot gebouwen die aanleiding geven tijdelijk terughoudend om te gaan met planmatig onderhoud.

Voorziening openbare ruimte onderhoud
In totaal was de onttrekking vanuit de voorziening openbare ruimte begroot op € 6,6 miljoen. De werkelijke stand lag begin 2022 zo'n € 3 miljoen hoger dan begroot, doordat er budget was doorgeschoven vanuit 2021. De geplande realisatie is daardoor bijgesteld naar € 9,5 miljoen. In totaal is hiervan uiteindelijk € 6,4 miljoen gerealiseerd. De rest schuift door naar 2023.

In 2022 hebben we onder meer onderhoud gepleegd aan de Wilhelminavijver, gebaggerd in samenwerking met waterschap Brabantse Delta en gewerkt aan de Terheijdenseweg. De voorziening wordt in 2023 verder ingezet om de werkzaamheden aan de beschoeiing en het baggeren verder uit te voeren. De voorziening wordt bijgewerkt voor het nieuwe uitvoeringsplan. Voor de verharding zetten we sinds 2021 actiever in op overprogrammering en dit lijkt te gaan werken. Nog steeds schuiven er projecten door naar volgend jaar, maar we lijken nu onze onttrekking op peil te kunnen houden en zelfs wat in te kunnen lopen. Vooral bij projecten met boomwortelopdruk (zoals de Overakkerstraat en de Brigidastraat) speelt participatie een rol in het doorschuiven van projecten. Daardoor konden we de overprogrammering niet volledig inzetten en schuift alsnog een deel van het budget door. Daarnaast zijn een aantal grote projecten doorgeschoven vanwege de bereikbaarheid van de stad (Oranjeplein en Ruitersboslaan).

Achterstallig onderhoud wegverhardingen
Bij de jaarrekening 2021 doteerden we € 3,2 miljoen om de achterstalligheid in 2 jaar te kunnen oplossen. In 2022 werkten we meer achterstalligheid weg dan gepland. In totaal voerden we voor € 1,7 miljoen aan werkzaamheden uit. We werken op dit moment aan een boomwortelprotocol, waarbij alle betrokken disciplines samenwerken aan onderhoudsplannen en een optimale inrichting.

Voorziening van derden verkregen middelen
Deze voorziening betreft een ontvangen subsidie voor zwerfvuil en valt onder de reiniging (beheer openbare ruimte wegen). Dit budget is gebruikt om zwerfafval op te ruimen. Een deel van de kosten wordt in 2023 gemaakt.

Voorziening Afvalservice
Om schommelingen in de kosten en opbrengsten op te vangen, hebben we een voorziening ingesteld. De begrote dotatie van € 40.000 om tot 100% kostendekkendheid te komen, is aangevuld met een werkelijke dotatie van € 0,15 miljoen, onder andere door hogere baten van oud papier en karton.

Voorziening riolering
Om schommelingen in de kosten en opbrengsten op te vangen, hebben we een voorziening ingesteld. Tegenover de begrote onttrekking van € 0,4 miljoen staat een dotatie op basis van de nacalculatie aan het einde van het jaar van € 0,6 miljoen, per saldo een dotatie van € 0,28 miljoen in 2022. De dotatie aan het einde van het jaar wordt vooral veroorzaakt door lagere kapitaallasten door de aanpassing van de fasering van projecten, lagere lasten door het niet doorgaan van een stimuleringsregeling voor woningbouwverenigingen, het niet hoeven inzetten van de post calamiteiten en lagere baten vanuit de rioolheffing dan begroot.

Beleidsstukken

Terug naar navigatie - Beleidsstukken

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

 

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde
Website Veiligheidsregio:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
16,44%
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De VRMWB is een verplichte gemeenschappelijke regeling, die verschillende taken uitvoert namens de 24 gemeenten in het gebied. Een van de belangrijkste is het in stand houden van een robuuste brandweerorganisatie. Vanuit de verschillende kazernes in en om Breda verzorgt de brandweer inzet wanneer dat nodig is. Denk aan: blussen, redden en algemene hulpverlening. 

Daarnaast is de VRMWB belast met de organisatie van de multidisciplinaire crisisbeheersing, de taken van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen in de Regio (GHOR) en meldkamertaken. De VRMWB organiseert ook een deel van de bevolkingszorgtaakuitvoering. Bevolkingszorg is primair een taak van de gemeente. Omdat sommige functies regionaal zijn georganiseerd, zoals meerdere crisiscommunicatiefuncties, faciliteert de VRMWB hierbij. De VRMWB krijgt ook een steeds belangrijkere rol bij landelijke crises en zet daarvoor haar vaardigheden op het gebied van informatiemanagement en coördinatie in.

Preventief verzorgt de VRMWB de advisering over risicobeheersing en fysieke veiligheid. Hiervoor onderhouden zij ook een goede relatie met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB). De brandweer is een belangrijke adviseur voor de gemeente Breda. Bij de advisering op industriële activiteiten, wijkontwikkeling en de bouw en verbouw van grote objecten kan zij niet ontbreken. Die advisering vindt plaats op basis van het Basistakenpakket Brandweerzorg Risicobeheersing. De brandweer werkt hiervoor met een regionale jaarplanning en niet met een gemeentelijke planning.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Ook in 2022 heeft de Veiligheidsregio een cruciale rol gespeeld bij de aanpak van het coronavirus. Vanaf maart 2022 kreeg de Veiligheidsregio daarnaast taken vanwege de landelijke vluchtelingencrisis door de oorlog in Oekraïne en later ook het tekort aan woningen en opvangplekken voor asielzoekers en statushouders. In Midden- en West-Brabant is ook in deze crisis gewerkt met de districten voor een goede coördinatie en uitvoering.

Het bestuur van de VRMWB heeft zichzelf de vraag gesteld: wat voor veiligheidsregio willen wij zijn? In 2022 zijn 5 varianten besproken. Uiteindelijk heeft het algemeen bestuur ingestemd met Profiel 4: een adequate en parate veiligheidsregio die klaar is voor actuele uitdagingen. Bij dit profiel gaat de veiligheidsregio door op de ingeslagen weg, waarbij fysieke veiligheid en de klassieke incidenten niet meer het enige aandachtsveld zijn. De veiligheidsregio heeft ook een rol bij een aantal andersoortige gebeurtenissen en ontwikkelingen. Deze kan coördinerend zijn, regisserend, ondersteunend of soms zelfs leidend. Voorbeelden: de crisisopvang van vluchtelingen, de vuurwerkproblematiek, de boerenprotesten, de afstemming over de Vuelta en uiteraard de coronacrisis. Dit zijn voorbeelden van veiligheidsvraagstukken die fysiek én maatschappelijk zijn, met veiligheidsopgaven en -effecten. Het zijn gebeurtenissen en ontwikkelingen waarbij het voorkomen en bestrijden van maatschappelijke ontwrichting en het bewaken en herstellen van de maatschappelijke continuïteit aan de orde zijn. Ook de bestuurlijke ondersteuning van de bestuurlijke overleggen in de districten valt hier onder. Bevolkingszorg wordt tot nadere besluitvorming door de gemeenten zelf georganiseerd in districten. Deze koersbepaling werkt door naar het nieuwe Regionale Beleidsplan 2023-2027, dat in 2023 wordt vastgesteld.

De VRMWB anticipeert op maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de energietransitie en klimaatveranderingen. Daarbij wordt vanuit fysieke veiligheid vooral gekeken naar de effecten op de gezondheid, leven en vitale belangen. Veelal gebeurt dit in samenwerking met de gemeenten, de omgevingsdienst en andere relevante partijen, waarbij wordt gekeken naar het inspelen op nieuwe kansen en risico’s. De VRMWB adviseert over dergelijke risico’s aan het bevoegd gezag. Zo wordt heel concreet gekeken naar wat grote (buurt)batterijen kunnen bijdragen aan de continuïteit van de samenleving, maar ook naar het bestrijden van een brand in zo'n grote batterij en de schadelijke stoffen die hierbij vrij kunnen komen. Zo wordt ook gekeken naar de effecten van klimaatverandering en in het bijzonder naar de kans op en de effecten van weersextremen, droogte en natuurbranden op de korte en langere termijn.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • In 2022 is de VRMWB begonnen met een inhaalslag voor de achterstanden in (praktijk)opleidingen en oefeningen die door covid zijn ontstaan. Door de vluchtelingencrisis nam de druk op de organisatie echter zeker niet af. Inmiddels heeft de VRMWB ruim 3 jaar permanent in crisismodus gestaan, met een afwisselende intensiteit en met permanente scherpte en alertheid.
  • Voor de brandweer blijft het een uitdaging om in deze tijd voldoende brandweervrijwilligers te vinden en te binden. Ook veranderingen in wet- en regelgeving werken hierop door. En dit kan op langere termijn weer effect hebben op de uitvoerbaarheid van het dekkings- en spreidingsplan voor de VRMWB.
  • De inflatie en cao-onderhandelingen hebben effect op de financiële, materiële en personele situatie en veranderingen binnen veiligheidsregio’s. Het is nog niet duidelijk of de bijdragen vanuit het gemeentefonds deze ontwikkelingen kunnen volgen.
  • De veiligheidsregio's moeten aanzienlijk investeren (en blijven investeren) in databeveiliging en data-ontsluiting om te voldoen aan wet- en regelgeving en om risico's uit te sluiten.

 

GR Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Basis op Orde
Website Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Peter Bakker
7%
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) werkt vanuit het omgevingsrecht aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Dit gebeurt in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de 25 gemeenten in Midden- en West-Brabant en in samenwerking met (keten)partners. In heel Noord-Brabant en een deel van de provincie Zeeland doet de OMWB dit ook voor alle risicovolle bedrijven, (milieu) klachten en (milieu)calamiteiten.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Het jaar 2022 was wederom voor de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) een druk jaar. De veelheid aan thema’s om te komen tot een veilige, schone en duurzame leefomgeving, staan hoog op de politiek-bestuurlijke agenda. 
De OMWB blijft ondertussen in staat om bij deze maatschappelijke opgaven een steeds belangrijkere rol te vervullen. De dienst sluit het boekjaar 2022 naar tevredenheid af met een positief financieel resultaat van €583.000. Dat komt voor een groot deel door incidentele opbrengsten, maar ook was er sprake van een productief laatste kwartaal. De voornaamste ontwikkelingen zijn als volgt: 

  • Er is een nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken.
  • De krappe arbeidsmarkt, de vergrijzing en de toenemende vragen van de opdrachtgevers en complexe vraagstukken/opgaven zoals stikstof, energietransitie, PFAS en ZZS (Zeer zorgwekkende stoffen) en de Omgevingswet dwingen de organisatie zich nog meer in te spannen om goed opgeleid en competent personeel te werven en middels traineestrajecten ook jongeren aan te trekken.
  • De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 betekent een enorme verandering voor de taakuitvoering en werkwijze van de OMWB. De afgelopen periode heeft de OMWB hiervoor reeds aanzienlijk in voorbereidingen, opleidingen en personele ontwikkeling geïnvesteerd. Ook de komende periode zal deze investering nodig blijven om samen met onze deelnemers een soepele overgang mogelijk te maken. De OMWB heeft hierin een proactieve rol opgepakt.
  • Verdere implementatie van verzameling van data om vervolgens door te vertalen naar waardevolle informatie en inzichten waardoor beter op VTH-taken kan worden gestuurd.
  • Uitvoering van het programma `Van goed naar beter` door het stroomlijnen van processen waardoor efficiënter wordt gewerkt. Er is hiervoor tevens een kwaliteitsmanager aangesteld.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De belangrijkste risico’s zijn als volgt:

  • Inhuur versus vast personeel (is nu beter in balans maar is nog steeds afhankelijk van duurder ingehuurd personeel).
  • Transitie mens en systeem (ondanks opleidingen/trainingen is de verwachting dat niet iedereen mee kan groeien in de doorontwikkeling van de organisatie).
  • Problematiek arbeidsmarkt (door opleiding/inwerken van trainees en net afgestudeerden is er een tijdelijk declarabel productietekort).
  • COVID-19 (effect verzuim).
  • Omgevingswet (De exacte impact is nog onduidelijk, ook financieel is de verwachting dat dit een kostenverhogend effect heeft van ca. 10% voor de basistaken milieu.
  • Kosteneffectiviteit (de afhankelijkheid van derden maakt een volledige realisatie van de maatregelen onzeker).

 

Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
ZVH
Boaz Adank
Arjen van Drunen
51,8%
Overige verbonden partijen

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Baronie Breda is een samenwerkingsverband van justitiële diensten en zorginstellingen onder de regie van de gemeenten in district De Baronie. Het ZVH is gericht op kwetsbare personen die kampen met problemen op meerdere leefgebieden en die daardoor in aanraking komen of dreigen te komen met het strafrecht. Het ZVH draagt bij aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen van recidive, ernstige overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Het was en blijft voor het ZVH belangrijk om zicht te houden op kwetsbare mensen om op tijd ondersteuning te bieden. Wanneer de reguliere inzet van professionals binnen de eigen keten niet meer werkt en er sprake is van complexe casuïstiek, doen professionals een beroep op het ZVH. Het ZVH regisseert een aanpak waardoor we maatschappelijke uitval voorkomen of ernstige overlast of criminaliteit verminderen. Casuïstiek wordt vooral aangeboden vanuit het zorgveld, vanuit het justitiële veld (reclassering en ZSM), vanuit de Dienst Justitiële Inrichtingen en vanuit de politie en het Openbaar Ministerie. Om de juiste zaken te selecteren en andere door te geleiden naar de juiste organisatie, maakt het ZVH gebruik van een triage. Daarnaast weegt het ZVH meldingen over extremisme en radicalisering met justitiële partners. Het aantal aangemelde zaken is gelijk aan dat van vorig jaar. De complexiteit van de casuïstiek en de ernst ervan worden echter groter. Dat is te merken aan de mate en de aard van de dreiging in de casuïstiek waarvoor inzet van het ZVH wordt gevraagd. Prioriteiten in het ZVH-jaarplan zijn: de aanpak van mensenhandel, de aanpak van radicalisering en extremisme, de re-integratie van ex-gedetineerden en de zorg voor kwetsbare personen.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van het ZVH is in dienst bij de gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van Breda.

 

Midwaste
Basis op Orde
Website Midwaste:
Verantwoordelijke bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
7,7%
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. is begin 2009 opgericht. Het belangrijkste doel van Midwaste is het inzamelen en verwerken van afval met de hoogst mogelijke kwaliteit tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten. Daarnaast zet Midwaste zich in om een zo groot mogelijke mate van circulariteit te behalen voor alle grondstofstromen, onder meer door producenten te adviseren over nieuwe scheidingsmogelijkheden voor gft, luiers en plastics.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
In 2022 is ook de samenwerking met andere publieke partijen verstevigd om de komende jaren meer eenheid en slagkracht te hebben richting bestaande en nieuwe operationele producenten organisaties. Ook zien we op andere vlakken steeds meer synergie.
In 2022 zijn de onderwerpen innovatie en strategie steviger gepositioneerd, zo is hiervoor een directeur benoemd. Zijn team zal een belangrijke bijdrage leveren bij strategische vraagstukken. 

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Prijzen, debiteuren en de beschikbare verwerkingscapaciteit.
  • Een te lage verwerkingscapaciteit kan effect hebben op de verwerkingsprijzen.
  • De prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst worden door wereldmarktprijzen, zoals bij papier.

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Peter Bakker
n.v.t.
39,84%
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
Deze gemeenschappelijke regeling is bedoeld voor de blijvende nazorgverplichtingen van 10 deelnemende gemeenten voor de afvalstoffenberging Bavel-Dorst en de regionale stortplaats Zevenbergen.

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Voorheen geschiedde voor de stortplaats Zevenbergen het onderhoud volledig door en voor rekening van Attero, de huidige exploitant. Afgesproken is dat vanaf november 2022 de gemeenschappelijke regeling financieel bijdraagt aan de kosten van de nazorg naar rato van de nog te benutte restcapaciteit. De werkzaamheden van de gemeenschappelijke regeling strekken zich verder uit tot alle activiteiten welke voortvloeien uit het eigenaarschap.
Medio 2019 is er een convenant ondertekend, waarbij we met de provincie overeen kwamen dat de overdracht van stortplaats Zevenbergen met 10 jaar is uitgesteld. Binnen deze periode blijft de rekenrente op 5,06%. Het doel is om in deze periode alternatieven te onderzoeken. Hoe gaan we om met de stortplaats, hoe besparen we kosten en welke mogelijke inkomsten zijn er. Voor stortplaats Bavel-Dorst loopt nu materiaalonderzoek naar de kwaliteit van de bovenafdichting. Wanneer de resultaten bekend zijn zal er een evaluatie volgen op de opbouw van het doelvermogen.
In 2021 zijn de eerste resultaten van dit onderzoek gedeeld met de GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen. De conclusie van het onderzoek is dat de bovenafdichting op fase 1 van stortplaats Bavel-Dorst een levensduur van ten minste 100 jaar heeft, gerekend vanaf het aanlegmoment 1997. Voor fase 2 en 3 wordt hetzelfde onderzoek uitgevoerd. Na uitvoering van het levensduuronderzoek in 2023, kan de afdichting van fase 2 en 3 mogelijk worden opgehoogd naar eveneens 100 jaar levensduur. 
Gebleken is dat de leidingen ten behoeve van het percolaatwater aan vervanging toe zijn. Momenteel wordt het vervangingsproject vormgegeven. Kosten van deze vervanging zullen aanzienlijk zijn (door kostenstijging oplopend tot heden 1,3 miljoen ), maar vallen binnen de doelstellingen waarvoor de voorziening bestaat, en worden bekostigd uit het opgebouwde doelvermogen. De verwachting is dat dit niet leidt tot een hogere deelnemersbijdrage in de komende periode.

De belangrijkste risico's bij de verbonden partij
Tot en met 2026 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. De rekenrente blijft tot en met 2029 gehandhaafd op 5,06%, hierdoor vervalt (voorlopig) dit risico.

Lopende risico's:

  • Verlenging afschrijvingstermijn afdekfolie van 50 naar 100 jaar, wachten op resultaten van onderzoek.
  • Een herziening van het juridisch kader (Leemtewet)